Subsonisk støy.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Sliter litt med subsonisk støy fra sub'ene ved pådrag over 40-45 på min McIntosh C53. Dette er jo ikke spesielt høyt, så nå skulle det vært veldig fint med forslag på å få bukt med dette problemet.

    Platespilleren er en Avid Acutus SP med SME IV og Lyra Atlas Lambda. Denne står på vegghylle og gir signal til Avid Pulsare II, som igjen gir signal til C53, og derfra til MC601 og 2 stk. sub'er i tillegg til høyttalerne.

    Sub'ene er korrigert med DSPeaker Antimode 2.0 Dualcore. Denne har subsonisk filter som jeg har forsøkt å aktivere, uten resultat. Pulsare II har også subs.filter, som jeg har prøvd å aktivere. Null forbedring der heller.

    Vegghylla spilleren står på er av corian. Kunne det hjulpet med en dempeplattform ala Avids egen her tro?
    For det må vel være her jeg må angripe problemet?
    Har også vurdert demping under sub'ene, men vil helst slippe å begynne å løfte på de beistene pluss MC601 hvis jeg kan unngå det. Ikke er det rare plassen mellom toppen av sub'ene og bordet over (med blokkene oppå) heller.

    Fint om noen har erfaringer og løsninger rundt dette 🙂
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ingen her som har/har hatt problemer med subsonisk romling/feedback under avspilling av vinyl altså?

    Neivel, da får jeg heller trekke tilbake spørsmålet og luske meg stille og rolig ut av forumet igjen.... 🤔
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Det er da et velkjent fenomen, og må angripes med en blanding av fysikk og sunt bondevett.
    Vegghyllen er selvsagt mistenkt. Der er det myk avdempning som kan hjelpe.
    Men lyden er helst luftbåren og kan påvirke platespilleren direkte. Går neppe gjennom struktur( gulv, vegger). Spiller du med lokk? Da kan det også bli resonans.

    Ett tiltak er å flytte høyttalere og/eller platespiller. Ikke permanent, men for utprøving.

    Her kan du holde på lenge!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Fint om noen har erfaringer og løsninger rundt dette 🙂
    Et kjent problem, men ingen standard løsning. Post et bilde av oppsettet ditt så vil det være enklere å hjelpe videre...... (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Jepp, et kjent problem, og jeg vet også at det ikke finnes noen fasitløsning på dette. Derfor hadde det jo vært steintøfft om man ble bombardert med 168 svar med hver sin løsning. Så var det bare å sette igang 😂.

    Problemet er at her er det ikke mye plass til å flytte rundt på ting. Derfor må det hele forsøkes løst med demping i en eller annen form. Så jeg har nå bestilt Avids egen plattform, for å begynne med hylla. Videre tenker jeg på dempeunderlag på sub'ene.

    Hjelper ingen av delene, tjahh...?? Så her er bilde av leketøyet, ka trur dåkk?
    DSC_0138.JPG
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Kan jo tilføye (for de som er så observante at de legger merke til nivået på VU-metrene 😀) at ved å slå av venstre sub, får jeg spilt en del høyere, men slett ikke ubegrenset da heller.

    Kan det være avstanden som er for kort her? For meg virker det jo da mest sannsynlig at det dreier seg om vibrasjoner, og ikke luftbårent, eller...?

    Jaja, mange dumme spørsmål, men er man kun en ren bruker blir det jo sånn, og da spør man på sentralen 🙂
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Åhh, beklager min dårlige husk, men kom på en faktor til. Romlinga kommer også mellom sporene, altså uten musikk. Selv på utgangssporet kommer buldringa hvis jeg skrur opp over 45.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    5.912
    Bare en tanke, er reolen som subbene og forsterkerene står på i kontakt med veggen?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Bare en tanke, er reolen som subbene og forsterkerene står på i kontakt med veggen?
    Nei. Sub'ene står på gulvet, og bordene blokkene står på er "tredd" over sub"ene med klaring i alle retninger. Alt er plassert ca 20cm fra vegg, og høytt. ca 1/2m fra vegg.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Åhh, beklager min dårlige husk, men kom på en faktor til. Romlinga kommer også mellom sporene, altså uten musikk. Selv på utgangssporet kommer buldringa hvis jeg skrur opp over 45.
    Bare for å spørre om det åpenbare:
    Buldringen stopper det øyeblikk du løfter tonearmen opp fra platen?
    Og buldringen er der for alle plater?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    5.912
    Subbene står rett på gulvet og kan gi vibrasjoner til vegg via gulv. Myk demping må du prøve tenker jeg. Platespilleren er jo veldig nærme subben.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Har du mulighet til å spille inn fra vinylsnurren? Tenker om man lar PU ligge i rillene på en vinylplate uten å snurre den og spiller inn hva som skjer når man drar på fra annen kilde. Foruten mulighet for å se hvilken frekvens problemet er plassert kan man sjekke ut om det er egenresonans i arm.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Åhh, beklager min dårlige husk, men kom på en faktor til. Romlinga kommer også mellom sporene, altså uten musikk. Selv på utgangssporet kommer buldringa hvis jeg skrur opp over 45.
    Da er det helt sikkert akustisk tilbakekoppling. Vegghylle er fint, når motert på murstens/betonvegg. Er veggen av spånplate, gips, tre eller annet liknende,
    hjelper vegghylle ikke, da veggen svinger like mye (nesten) som gulv. Dette krever andre tiltak/løsninger.
    Edit: Om du har/kann få DSP på sub´ene, da skjær vekk allt unner 20-25 Hz, og gjerne med 24 eller 48dB pr. oktav.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.648
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mulig at det kan hjelpe med myk avkopling av platespillerhyllen, ta skjærkrefter fra vibrasjoner fra veggen.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Da er det helt sikkert akustisk tilbakekoppling. Vegghylle er fint, når motert på murstens/betonvegg. Er veggen av spånplate, gips, tre eller annet liknende,
    hjelper vegghylle ikke, da veggen svinger like mye (nesten) som gulv. Dette krever andre tiltak/løsninger.
    Edit: Om du har/kann få DSP på sub´ene, da skjær vekk allt unner 20-25 Hz, og gjerne med 24 eller 48dB pr. oktav.
    Optimalt er det nok ikke nei, men merka jo kjempeforskjell når jeg flytta spilleren (annen Avid) fra benk til vegghylle første gang, så noe hjelper det da. Og vi bor jo i trehus de fleste av oss, og de fleste får det også til å funke, så må jo ha tro på at en løsning finnes.

    Jeg har DSP på sub'ene ja, og mulighet for flere oppsett på denne, så bra tips 👍🙂. Hjelper det ikke med demping under spilleren blir det nok her jeg kanskje må eksperimentere litt.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Mine 2/100 specidaler. Dersom du har mulighet for det 1) kjør subbene i mono, 2) eksperimenter med høypassfilter på subbene, gjerne ved 30 Hz eller høyere, ev slå subbene helt av når du spiller vinyl. + SD-føtter eller liknende under HT og subber.

    mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sånn helt fra sidelinjen uten oppfølging. Det kan hende du har en litt uheldig kombinasjon armmasse/ettergivenhet som skaper en resonanse i et område som er upassende for omgivelsene eller forsterker rumble fra drivverk.

    Du sier jo dette skjer mellom musikken også.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Jepp, et kjent problem, og jeg vet også at det ikke finnes noen fasitløsning på dette. Derfor hadde det jo vært steintøfft om man ble bombardert med 168 svar med hver sin løsning. Så var det bare å sette igang 😂.

    Problemet er at her er det ikke mye plass til å flytte rundt på ting. Derfor må det hele forsøkes løst med demping i en eller annen form. Så jeg har nå bestilt Avids egen plattform, for å begynne med hylla. Videre tenker jeg på dempeunderlag på sub'ene.

    Hjelper ingen av delene, tjahh...?? Så her er bilde av leketøyet, ka trur dåkk? Vis vedlegget 872286
    Lekkert oppsett og symmetritrollet plager deg oppe til venstre.....
    Her er symmetrien på plass med en vinylspiller på både høyre og venstre side - festet på veggen - ytterveggen
    Det er allikevel en liten forskjell som gjør at jeg må benytte Sorbothane-putene fra HiFiklubben på den øvre venstre spilleren for å unngå trøbbel med bassen
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Lekkert oppsett og symmetritrollet plager deg oppe til venstre.....
    Her er symmetrien på plass med en vinylspiller på både høyre og venstre side - festet på veggen - ytterveggen
    Det er allikevel en liten forskjell som gjør at jeg må benytte Sorbothane-putene fra HiFiklubben på den øvre venstre spilleren for å unngå trøbbel med bassen
    Så jeg bør mao kjøpe meg en Acutus til, med samme arm og PU mener du, og klynge den opp på ei tilsvarende hylle på høyre side? Hmm, der røyk visst jule, påske og sommerferiebudsjettet for de neste 5 åra gitt 😂

    Tror jeg prøver Avid-plattformen først... 😀
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Sånn helt fra sidelinjen uten oppfølging. Det kan hende du har en litt uheldig kombinasjon armmasse/ettergivenhet som skaper en resonanse i et område som er upassende for omgivelsene eller forsterker rumble fra drivverk.

    Du sier jo dette skjer mellom musikken også.
    Ja, sub'ene begynner å gå bananas selv på utgangssporet når jeg passerer volumområdet 43-45. Kan dette innebære at en annen arm må til her? Blir jo i så fall rein bingo å finne noe som funker da, for dette har jeg overhodet ikke snøring på 😲

    Har jo hatt inntrykk av at SME V er som hånd i hanske på denne spilleren, men du nevner også omgivelsene. Må kanskje daske ut en vegg eller to for å få bukt med faenskapet? Eller hive ut peisovnen... med DISSE strømprisene!! 😱
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Så jeg bør mao kjøpe meg en Acutus til, med samme arm og PU mener du, og klynge den opp på ei tilsvarende hylle på høyre side?....
    Det første som slo meg er å sette spilleren i midten.....
    I midten har jeg minst vibrasjoner fra basshøyttalerene så der står min REGA og spiller i jevnt tempo....kun med ekstra standard PA-føtter....som alle de andre også har fått....
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Gratis tips, prøv å kjør signalet direkte i C53s RIAA.
    Det skal jeg faen meg prøve ja... For når jeg tenker meg om hadde jeg ikke dette problemet (trur jeg, usikker, spiller ikke høyt særlig ofte...) før jeg handla Pulsare'n. Før den brukte jeg jo C53'n 🤔

    Blir det OK da, kan det rett og slett være Pulsare'n som står for nær spilleren?

    Her skal koples om, nu!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir det OK da, kan det rett og slett være Pulsare'n som står for nær spilleren?
    Tror ikke Pulsar har subsonisk filter siden de skryter av båndbredde 5Hz-70kHz. C53 tror jeg bare går ned til 15Hz.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan du ha spilleren på andre siden av veggen?
    idet minste teste det
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Er det ingen som har tenkt på å aktivere subsonisk filter i RIAAen? Det var jo standard i vinylens glansdager
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Bruker du denne sjøl? Hmm, må si meg en smule skeptisk til sånne bokser i signalveien, kan vel fort ta bort mer enn ønskelig (?)
    De er jo solgt i bøtter og spann disse. Er muligens innebygget i endel riia trinn/receivere uten at vi kanskje gjør oss noen formening om det. Men har’n ikke trua eller har lyst å prøve så nytter det jo ikke med en sånn tullete box som bare gjør ugang.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den har i allefall en knapp merka "Subsonic", men som sagt skjer ingen forskjell med den aktivert.
    Som sagt, skader ikke prøve C53. Er vel det letteste trinnet på eliminasjonslisten. Neste er vel forsøk på flytte/dempe. Så må du kanskje vurdere stivere pickup.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    ^ Avid opplyser at det subsoniske filteret har -3 dB ved 10 Hz og er førsteordens. Dvs ganske nytteløst mht PU/tonearmresonansen.
    https://www.avidhifi.com/phono-stages/pulsare-ii-phono-stage
    Et halvveis anstendig subsonisk filter bør ha -12 dB eller mer ved 10 Hz

    Det kan hende det er mer utslag med monoknappen.

    mvh
    KJ
    Parks Audio Puffin sin DeRumble funksjon og low cut filter virker slik..demper de lave armresonansene ganske bra. Kan settes inn i signalveien fra eksisterende RIAA og virke kun som sub filter om man vi. Forøvrig er det sjelden noe reell musikkinfo under 30Hz på LP plater, så et rumbe/low filter gjør ikke så mye galt
    1669656718997.png

    4 ordens butterworth gir -80db per decade,,= -24db/oktav,, teoretisk :)

    1669656435037.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn