subb element for lukket kabinett.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Har ikke det helt enda, men det er på vei....
    Headroom er viktig, men det kan da umulig være plass til hodet etter en slik installasjon :D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tytte71 skrev:
    XLS elementet er ikke spesielt egnet til lukket kasse. Veldig lav Qts medfører mye kompensering og derav tapt output.
    Har du noe erfaring på dette? Har hatt første generasjon av xls og vil vel påstå dette funka helt fint. Har nå de siste xxls av aluminium som også funker helt fint

    Leikis@ EHED går å lurer på nye xxls alu til sine tårn, så her kan du kanskje få ett røverkjøp av de 8 stk xls'en som han overtok fra meg da jeg gikk over til xxls
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    John_Harald skrev:
    Mr-T skrev:
    Har ikke det helt enda, men det er på vei....
    Når er de oppe og spiller tror du?
    Kommer an på stakkars snekker som skal bygge baflene. Jeg tipper 3 mnd fra nå.

    Blir like god/dårlig plass i lytterommet som før, dette øker bare i høyden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    John_Harald skrev:
    Leikis. skrev:
    Membran areal.
    4 stk 18" ca 4800 (cm2)
    4*3,14*9*9*2,54=2584 ?
    Du må gange med 2,54 en gang til...4x3,14x9x9 gir arelalet i kvadrattommer..skal du over til kvadratcm må du gange med 2,54 ^2

    Mvh
    OMF
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    8x12_TOM skrev:
    Tytte71 skrev:
    XLS elementet er ikke spesielt egnet til lukket kasse. Veldig lav Qts medfører mye kompensering og derav tapt output.
    Har du noe erfaring på dette? Har hatt første generasjon av xls og vil vel påstå dette funka helt fint. Har nå de siste xxls av aluminium som også funker helt fint

    Leikis@ EHED går å lurer på nye xxls alu til sine tårn, så her kan du kanskje få ett røverkjøp av de 8 stk xls'en som han overtok fra meg da jeg gikk over til xxls
    Takker for det tipset ja, jeg skal høre med han.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Har du noe erfaring på dette? Har hatt første generasjon av xls og vil vel påstå dette funka helt fint. Har nå de siste xxls av aluminium som også funker helt fint
    Beklager 8x12tom - det var av egen erfaring jeg nevnte det. Men, jeg surret da det var førstegenerasjon av 10"-erne jeg testet for en del år siden :-[.
    De 12"-erne ser jeg nå leverer rimelig greit ift. XXLS - litt høyere effekt kreves (55l kasse), men det hadde jeg kunnet levet med.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Leikis. skrev:
    AAaF skrev:
    Leikis. skrev:
    el_mariachi skrev:
    Hva er prisen på de Monacorelementene da?
    Veil prisen er 1349,- noe avslag ved kjøp av 8 stk.
    Kan ikkje skjønne anna enn at Dynabel kan gi deg samme pris på 8stk L26RFX. Hadde ikkje vore bekymra for frekvensen, så lenge du er under ein oktav under maks brukbar frekvens. Ifølge gode kilder er Seas strengare enn mange andre når dei oppgir denne.
    Vil det si at du mener det Seas elementet er bedre egnet en Monacor elementet ?
    Eventuelt hva/hvorfor ?
    Nei, kan ikkje sei at Seas er betre, rett og slett fordi eg aldri har aldri hørt eit Monacor- element.

    Men Seas er veldig bra og dønn seriøst firma, og eg synast det er viktig å støtte opp om norsk når norsk er bra. Og nei, eg har absolutt ingen interesser i Seas :)
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Jeg benytter XLS12 (830500) i ca 45 L lukket kasse uten demping og har testet XXLS12 (830952) i samme kassene.
    Mens XLS oppnår en QTC på ca 0,4, ender XXLS på ca 0,7, avrullingen på førstnevnte blir derfor noe slakere men forskjellen fra 50-20hz er "bare" 2dB.
    Riktignok tåler XXLS litt høyere effekt ved 20hz før de når xmax så i praksis vil man ende ut på omtrentlig det samme.

    Med 200w inn er de nær xmax og klarer ca 100dB @ 20hz med ett element, før man tar med roomgain i betraktningen.
    Hos meg spiller de i praksis flatt fra 20-80hz vha +6dB@20hz (rommet bidrar med resten). Jeg har ikke testet noen av dem med deling over 100hz.
    For mange er riktignok ikke flat respons i bassen godt nok.

    PS! XXLS elementene Dynabel selger har sort membran om utseende skulle være av betydning.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da ser det ut for at det blir Peerless XLS 12", har fått et tilbud på 8 stk pent brukte ;D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Leikis. skrev:
    Da ser det ut for at det blir Peerless XLS 12", har fått et tilbud på 8 stk pent brukte ;D
    Hvis dette er EHED sine, skal vi ta en siste test på hva disse er gode for ;D. I kveld skal den ene DP pa forsterkeren , som til daglig driver systemet, byttes ut med 8 stk. hypex. Hvem går av med seieren tro?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    8x12_TOM skrev:
    Leikis. skrev:
    Da ser det ut for at det blir Peerless XLS 12", har fått et tilbud på 8 stk pent brukte ;D
    Hvis dette er EHED sine, skal vi ta en siste test på hva disse er gode for ;D. I kveld skal den ene DP pa forsterkeren , som til daglig driver systemet, byttes ut med 8 stk. hypex. Hvem går av med seieren tro?
    EHED sine ja, vær snille med de ! DP vinner ;D
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Leikis. skrev:
    Da ser det ut for at det blir Peerless XLS 12", har fått et tilbud på 8 stk pent brukte ;D
    Hvis dette er EHED sine, skal vi ta en siste test på hva disse er gode for ;D. I kveld skal den ene DP pa forsterkeren , som til daglig driver systemet, byttes ut med 8 stk. hypex. Hvem går av med seieren tro?
    EHED sine ja, vær snille med de ! DP vinner ;D
    Har en følelse om, uansett testresultat i kveld, at Leikis er vinneren ;D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Leikis. skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Leikis. skrev:
    Da ser det ut for at det blir Peerless XLS 12", har fått et tilbud på 8 stk pent brukte ;D
    Hvis dette er EHED sine, skal vi ta en siste test på hva disse er gode for ;D. I kveld skal den ene DP pa forsterkeren , som til daglig driver systemet, byttes ut med 8 stk. hypex. Hvem går av med seieren tro?
    EHED sine ja, vær snille med de ! DP vinner ;D
    Ville det ikke vært rettferdig å sammenligne 8 Hypex med 8 Dp? Hvilken utgave av Hypex skal dere bruke?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    John_Harald skrev:
    Ville det ikke vært rettferdig å sammenligne 8 Hypex med 8 Dp? Hvilken utgave av Hypex skal dere bruke?
    Det er mer krefter i DP'en enn de 8 Hypex'ene ;)
    Det er en DP 1000 - 2x2000w i 4 ohm.... Hypex'ene blir jo stakkars 2x1600w bare.
    Bruker 8 stk. Hypex 400 HG og 3x1200A400 som strømforsyninger.

    Er ikke sikkert at den kommer på brukten i det hele tatt - det florerer ikke av de, og det spørs om jeg tør å selge den :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    8x12_TOM skrev:
    Leikis. skrev:
    Det er lov å dele bilder av bass tårn/søyler her EHED og 8X12TOM og flere ;)
    Greit, bilde kommer
    Føler at jeg må kommentere det bilde der, bedre bass har jeg aldri hørt ;D
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Var det med hensikt at du bygde separate kasser eller var det slik at du bare måtte ha mer og mer :D

    Dette er XXLS eller XLS ?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Leikis. skrev:
    Var det med hensikt at du bygde separate kasser eller var det slik at du bare måtte ha mer og mer :D

    Dette er XXLS eller XLS ?
    Det er XXLS - gamle typen som nå er med sort membran.

    Hypex'ene står seg godt mot DP'en og den blir stående i racket, men blir nok å beholde DP'en en stund til for sikkerhets skyld :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Jobber med det, men før jeg hører noen bedre er det ingen hast 8)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Leikis. skrev:
    Var det med hensikt at du bygde separate kasser eller var det slik at du bare måtte ha mer og mer :D

    Dette er XXLS eller XLS ?
    Alle åtte kassene ble bygd samtidig. For snart 20år siden bygde jeg Amadeus Sub 100, et selvbygg fra Danmark med åtte peerless 8" elementer. Dette ble senere bygd om til åtte stk. 10" fra Seas.
    Det var for omtrent 10 år siden XLS 12" kom inn i heimen, også da i et antall på 8. De ble montert i to kasser,likt de foregående bassene jeg hadde hatt
    De er kun det siste systemet (XXLS 12") som har fått separate kasser til hvert element, mest pga. håndtering, veier jo 50 kg pr stk
    Så dette med å måtte ha mer og mer stemmer vel på en måte selv om antallet elementer har vært det samme hele tiden ;D
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Jada alt er relativt, men sett i forhold til mye av resten som skrives i andre tråder her er vel dette så nært man kommer…………….. ;)

    Her kan man se til øyet blir stort og vått




    Nok selvskryt, noen som kjenner til/har erfaring med 15” og FS under 20hz beregnet for bruk i lukket kasse?
     

    Vedlegg

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    Jada alt er relativt, men sett i forhold til mye av resten som skrives i andre tråder her er vel dette så nært man kommer…………….. ;)

    Her kan man se til øyet blir stort og vått




    Nok selvskryt, noen som kjenner til/har erfaring med 15” og FS under 20hz beregnet for bruk i lukket kasse?
    Lov med skryt når kurven ser sånn ut! :) Det siste der lurer jeg også på.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det finnes nok noe utvalg av 15" hvis vi se på dedikerte, langslags elementer - ofte tenkt EQet i små kasser (bl.a. TC-Sounds). Elementer som ikke trenger like mye EQ, og som trives i litt større kasser er litt færre. Exodus (Kevin Haskins/DIY-Cable har lagt inn årene bl.a.)

    Dayton har sine RF-xxx HF/HO. Acoustic Elegance har en 15" (SBP-15). AV-serien er vel stanset i produksjon slik jeg skjønner det.

    Mulig dere finner SB-Acoustics sin 15" interessant? (Laget i østen, men med know-how fra Danmark (Vifa?):
    http://www.sbacoustics.com/index.php/products/woofers/15-sb42fhc75-6/
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Det så ytterst interessant ut, men så var det prisen da :-\ med antallet jeg har planlagt passeres 130k og så kommer toppene i tillegg…………….Føles litt mye på et diy-prosjekt som kan mislykkes
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sånn mens vi har experter her.

    Delefilter frekvens ?

    serie med + 70uF, paralell en 3,5mH spole, hva blir det ;D
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Umulig å vite idet resultatet kommer helt an på impedansen filteret "ser".
    Men med et så potent bassystem har du vel ikke tenkt å ødelegge hele greia med et passivt delefilter basert på vill gjetning?

    Hva skal du forresten drive bassene med?
    Virkelig bra blir det ikke før du har aktiv deling og drift IMO.
    DSP er løsningen.
    Evnt kjøre høyttalerne fullfrekvent og bassene som "fill-in"

    Jeg har til gode å høre en passiv lav deling som fungerer bedre enn selv den billigste/enkleste formen for DSP.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    norcad skrev:
    Umulig å vite idet resultatet kommer helt an på impedansen filteret "ser".
    Men med et så potent bassystem har du vel ikke tenkt å ødelegge hele greia med et passivt delefilter basert på vill gjetning?

    Hva skal du forresten drive bassene med?
    Virkelig bra blir det ikke før du har aktiv deling og drift IMO.
    DSP er løsningen.
    Evnt kjøre høyttalerne fullfrekvent og bassene som "fill-in"

    Jeg har til gode å høre en passiv lav deling som fungerer bedre enn selv den billigste/enkleste formen for DSP.

    Så så, til subbene har jeg MiniDSP og Adyton XP3D, ivertfal i første omgang.

    Filteret jeg beskrev er til Infinity Emim bånda i mine RS2B. Jeg var bare nysjerig på delefrekvens og bratthet ;-) 3 stk Emim i serie, hver Emim er på 3 ohm.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bare tenker høyt her.
    Hvordan ville de Peerless XLS elementene gjort seg som dipoler ?
    Høyttalerne jeg får snart er jo dipoler, så kanskje bassene burde vært det også ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ja se der ja, selv om jeg ikke sjønte alt så så det vel ut som XLS er brukanes til formålet.
    Med 4 på hver side så burde det bli noe bass.

    Noe jeg bør tenke på før jeg gyver i gang med baffel ?
    Tykkelse, baffelbredde, høyde osv osv ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn