subb element for lukket kabinett.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    Lars.N

    Gjest
    Leikis. skrev:
    laban skrev:
    Hehe hjelp i bassen ? det går da så bøtter å spann fyker vegger imellom.

    Mvh

    Lars
    Jeg har ikke bøtter å spann i lytterommet mitt jeg da ;D

    Mulig jeg har et rom som spiser litt bass til kvelds maten.


    Spiser bass ?bassmonster i huset da jo , men mere power å dra på litt på eq'n til RS'n.

    Er jo ikke disco ht'r heller da :) men synes de gjør en nydelig jobb i bassregister.

    Håper du lykkes med prosjektet

    Mvh

    Lars
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da var d bestilt ferdig kappede plater til 2 stk HFS sub kasser.
    Så mangler jeg et Beyma 15G40 element ;) spent på hvordan dette vil spille.
     

    CNK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    4
    Er relatvit billig på avshop. Venter spent på lytteinntrykk!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ja det ender nokk opp me avshop bestilling.

    Men hva me delefilter, behringer ja masse modeller. Hvilken av de billige der er bra til sånt bruk, delfilter og eq ?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Minidsp er vel en kandidat, jeg kjøpte en "minidsp in a box", kom på nok960 pluss usd 10 for sw.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    el_mariachi skrev:
    Minidsp er vel en kandidat, jeg kjøpte en "minidsp in a box", kom på nok960 pluss usd 10 for sw.
    Avshop har minidsp ser jeg, den minste har rca. Må jeg ha en til hver subb eller er det individuel justering for to subber. Gjøre innstillinger via en pc ?
    Den ser ut til å være en fin kandidat ja :D
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Leikis. skrev:
    Avshop har minidsp ser jeg, den minste har rca. Må jeg ha en til hver subb eller er det individuel justering for to subber. Gjøre innstillinger via en pc ?
    Den ser ut til å være en fin kandidat ja :D
    En miniDsp styrer begge suber, og styres via pc ja.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Den hos avshop må monteres i kabinett, hos minidsp.com får du den ferdig i boks for samme prisen inkl frakt.
    Det du trenger i tillegg er en veggvorte el.lignende hvis du ønsker å bruke den uten å ha pc tilkoblet.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Flåttings.
    Så man kobler til pc for å stille inn delefrekvens og eventuelt eq, så kan den brukes uten pc tilkoblet ? Høres genialt ut, må vel ha en slik da.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bare så jeg er sikker, det er vel B versjonen jeg skal ha når jeg ska ta signal fra forforsterkeren ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har ikke gidd opp å finne ett billig element som passer til liten (40-50l) lukket kasse.

    Så jeg har prøvd meg litt frem med WinISD, selv om jeg ikke helt har greie på allt der inne så ser det ut for meg som at Beyma 12BR100R kan være en bra kandidat til en fin pris (1099,- på AV Shop) ;)

    Noen som har noen synspunkter for dette elementet i lukket kasse på ca 50 l.

    Tanken er fortsatt 4 stk pr side.
     

    Vedlegg

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Etter at jeg har fått sammenlignet litt grafer her så ser jeg fort att det Peerless XXLS elementet er mye bedre i bunn.
    På 20hz har Beyma -18db og XXLS -11db, det er vel egentlig en ganske stor forskjell ?

    Må vel bare innfinne meg i att løsningen blir Peerless XXLS da sikkert :p

    Det tar litt tid å få printa ting inn i hjernen min sju ;D
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Elementet NHT1259 var veldig populært i et DIY-miljø en gang i tiden (det som het Bass-listen, og begynte som et forum for bygging av høykvalitets subwoofere for musikk). Det var optimalt tilpasset lukkede kasser på 68 liter eller deromkring, men dør ikke i 50 liter.

    Det kunne den gang skaffes fra Madisound for 150 US$. Vet ikke om det kan skaffes, det var reservedel for NHTs største fulltonemodeller og subwoofere. Ken Kantor hadde en finger med i designet.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Go MAD!

    Madisound har fått laget et erstatningselement, med nokså like data, kalt MAD1259:

    http://www.madisound.com/pdf/MAD1259.pdf

    Dette har krefter nok til hjemmekino, men er laget for den basskrevende HiFi-freak. Anbefales for sin transientvillighet samtidig som den har god slaglengde! Xmax 13 millimeter, det betyr 26 millimeter vandring, og det merkes ved 25 Hz.

    8 slike i stua og du trigger vel steinraset fra Roberget! Ikke spill høyt i jula, det er da det er spådd å falle ned!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Barbaresco skrev:
    Go MAD!

    Madisound har fått laget et erstatningselement, med nokså like data, kalt MAD1259:

    http://www.madisound.com/pdf/MAD1259.pdf

    Dette har krefter nok til hjemmekino, men er laget for den basskrevende HiFi-freak. Anbefales for sin transientvillighet samtidig som den har god slaglengde! Xmax 13 millimeter, det betyr 26 millimeter vandring, og det merkes ved 25 Hz.

    8 slike i stua og du trigger vel steinraset fra Roberget! Ikke spill høyt i jula, det er da det er spådd å falle ned!
    Jeg finner ikke elementet inne på Madisound siden, kanskje det ikke er i salg lengre ?

    Roberget ja, detter det så ligger jeg tynt an. Jeg bor på Skeiet ;D
    Er du herfra ?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    OK, fant link til PDF-filen med å Google 1259 og madisound, mulig de ikke fjerner datablad når elementene selges ut. Merkelig, da de skriver at dette er en nyere versjon enn originalen.

    Har slektninger derfra, ja.

    Nå tar det ut på viddene: I have picked the MAD1259 Polypropylene subwoofer for my project.
    This well known woofer had shown nice performances in many subwoofer projects around the world. This is an advanced version of the old NHT 1259 and was mafe by Foster. It was especially designd for sealed enclosure subwoofer boxes and suits music high end critical listening apllicaions.
    * The MAD1259 is not availble right now but you can pick a very good alternative as the Dayton RSS315HF-4 12 and it will do a great job just pay attention to its cuts dimentions.

    Dette er noe som ligner på en kopi av noe jeg kjenner, og jeg kan derfor ikke gå 100% god for Dayton, men du må gjerne prøve, og melde tilbake.

    Link http://www.subwoofer-building.com/woofer/

    link http://www.amazon.com/gp/product/B0...17145&creative=399373&creativeASIN=B000B8VTQA
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har sett litt på det Dayton elementet, det har nesten samme pris som Peerless XLS på Parts Express.
    Dayton har 86db mot Peerless 90db, så da er nokk Peerless å foretrekke.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    el_mariachi skrev:
    Hvor høyt planlegger du å legge delefrekvensen?
    Deling mellom bass og Emim mellomtoner er orginalt 150 hz på Infinity RS2B, men det kan vel være greit å ha mulighet for opp til 200 ivertfall.
    Da har jeg mulighet for å avlaste Emim noe, om jeg kommer på at jeg vil det ;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Om jeg kjører SLS 12" som isobarik løsning med ca 110 liter får jeg ganske lik kurve som med XXLS 12" i 57 liter.

    Noen som kjenner til fordeler ulemeper med isobarik løsning ? Er vel det samme som push/pull ?
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Leikis. skrev:
    AAaF :
    Ser du mener færre element med lengre slaglengde, trodde det var bedre med flere/større for å få minst mulig vandring pr element ?
    Leser du alt eg skriv, seier eg at mange elementer som slår kort spiller betre, etter mine ører. Bakdelen er at du ender opp med større kasser og fleire elementer. Kjøper du halvparten så mange elementer som er dobbelt så dyre(forutsatt at dyrare = betre), kan du kanskje få nesten like god lyd, men i ei mindre kasse.

    Men har du plass, vil eg gå for mange (store) element.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    AAaF skrev:
    Leikis. skrev:
    AAaF :
    Ser du mener færre element med lengre slaglengde, trodde det var bedre med flere/større for å få minst mulig vandring pr element ?
    Leser du alt eg skriv, seier eg at mange elementer som slår kort spiller betre, etter mine ører. Bakdelen er at du ender opp med større kasser og fleire elementer. Kjøper du halvparten så mange elementer som er dobbelt så dyre(forutsatt at dyrare = betre), kan du kanskje få nesten like god lyd, men i ei mindre kasse.

    Men har du plass, vil eg gå for mange (store) element.
    Jeg så det bare jeg fikk lest et par ganger ;D

    Slik ståa er nå så ser jeg for meg Peerless XXLS 12" Siden jeg bygger 4 kasser så kan jeg vel kjøpe 4 stk XXLS først, så fylle på med 4 til senere. Er vel bare Dynabel som selger disse i Norge ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg mer eller mindre bestemt meg for et element som er rimelig og ser ut for være bra til lukket kabinett.
    Men jeg ønsker gjerne synspunkter rundt dette elementet, da jeg har alt for lite peiling på sånne data og grafer i alle retninger ;D

    SPH-10M

    Varenr 10.5550

    High-quality HiFi bass speaker of long excursion
    Very deep bass reproduction
    Dampened, stable and low-resonance polypropylene cone
    Stable and elegant diecast aluminium basket with an 8-hole screw connection
    Magnetic system with pole core drilling and protruding pole plate
    For universal applications in bass-reflex, TML and closed speaker systems

    Tekniske data
    Impedance (Z) 8?
    Resonant frequency (fs) 29Hz
    Max. frequency range f3-2,000Hz
    Music power 200WMAX
    Power rating (P) 120WRMS
    SPL (1W/1m) 89dB
    Suspension compl. (Cms) 0.41mm/N
    Moving mass (Mms) 69g
    Mech. Q factor (Qms) 2.62
    Electr. Q factor (Qes) 0.60
    Total Q factor (Qts) 0.49
    Equivalent volume (Vas) 73.5 l
    DC resistance (Re) 6.5?
    Force factor (BxL) 11.5Tm
    Voice coil induct. (Le) 1.1mH
    Voice coil diameter Ø 50mm
    Voice coil former aluminium
    Linear excursion (XMAX) ± 6.25mm
    Eff. cone area (Sd) 363cm2
    Magnet weight 1.1kg
    Weight 3.85kg
     

    Vedlegg

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    L26RFX. Gi dem +50L, og de spiller meget bra oppover, selv om slaglengden ikke matcher typiske subwooferelementer ala XXLS i dypbassen (20-40Hz).
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    RojohII er inne på noe der!
    Jeg har selv testet 2 stk L26 i 50L, og når du får dem i en kasse med såpass lav Q gir dem en utrolig tight og stram bass. Bl.a. imponerer de på perkusjon.
    MEN skal man få dem med helt ned i dypet trenger de også EQ og går da fort tomme for slaglengde. Samtidig har de jo en del lavere membranareal en X(X)LS 12".
    2 stk var i hvertfall langtfra å klare ønsket lydtrykk/forvrengning.
    8 stk derimot tror jeg kunne bli riktig så morsomt! ;D

    L26 burde jo finnes på brukten også om man vil redusere budsjettet en smule.

    Mine to sitter nå i ca 32L lukket kasse i bilen og gjør en helt grei jobb der.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tytte71 skrev:
    Hei

    Ville tatt en kikk på Dayton 12" Titanic Mk III (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508283;c:100179) også. Egnet som sub i lukket kasse og kapasitetsmessig tilsvarer den 2 stk L26 ROY

    Mvh
    Ser den begrennser seg til 500hz oppover, noe som kanskje tyder på at den har litt begrensinger i kvalitet oppover i frekvens.
    Skal legge den inn i Winisd å se hvordan den står seg mot de andre kandidatene.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    Tytte71 skrev:
    Hei

    Ville tatt en kikk på Dayton 12" Titanic Mk III (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508283;c:100179) også. Egnet som sub i lukket kasse og kapasitetsmessig tilsvarer den 2 stk L26 ROY

    Mvh
    Ser den begrennser seg til 500hz oppover, noe som kanskje tyder på at den har litt begrensinger i kvalitet oppover i frekvens.
    Skal legge den inn i Winisd å se hvordan den står seg mot de andre kandidatene.
    Er det ikke ren bass/sub du skal bruke det til?... behov for 500+?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tytte71 skrev:
    Leikis. skrev:
    Tytte71 skrev:
    Hei

    Ville tatt en kikk på Dayton 12" Titanic Mk III (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508283;c:100179) også. Egnet som sub i lukket kasse og kapasitetsmessig tilsvarer den 2 stk L26 ROY

    Mvh
    Ser den begrennser seg til 500hz oppover, noe som kanskje tyder på at den har litt begrensinger i kvalitet oppover i frekvens.
    Skal legge den inn i Winisd å se hvordan den står seg mot de andre kandidatene.
    Er det ikke ren bass/sub du skal bruke det til?... behov for 500+?
    Jo egentlig det, deling rundt 150-200, men det sier kanskje noe om kvaliteten oppover når den ikke kan deles høyere i forhold til en sub/bass som kan deles for eks over 1000hz. Men dette er bare antagelser, jeg vet jo ikke 8)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    Tytte71 skrev:
    Leikis. skrev:
    Tytte71 skrev:
    Hei

    Ville tatt en kikk på Dayton 12" Titanic Mk III (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10508283;c:100179) også. Egnet som sub i lukket kasse og kapasitetsmessig tilsvarer den 2 stk L26 ROY

    Mvh
    Ser den begrennser seg til 500hz oppover, noe som kanskje tyder på at den har litt begrensinger i kvalitet oppover i frekvens.
    Skal legge den inn i Winisd å se hvordan den står seg mot de andre kandidatene.
    Er det ikke ren bass/sub du skal bruke det til?... behov for 500+?
    Jo egentlig det, deling rundt 150-200, men det sier kanskje noe om kvaliteten oppover når den ikke kan deles høyere i forhold til en sub/bass som kan deles for eks over 1000hz. Men dette er bare antagelser, jeg vet jo ikke 8)
    Elementet er spesielt tatt frem for å spille subbass, og slik jeg skjønner deg så er du er på jakt etter god og dyp bass for en rimelig penge. Det er ingen direkte sammenheng mellom bassegenskaper og evne til å spille opp i mellomtoneområdet.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Det er jo et spørsmål om hvor bratt filter man bruker også da. Med 2.ordens filter og deling på 200hz, så vil jo ikke dempingen være mer enn 24dB ved 800hz, og da trenger man et element som ikke gir fæle oppbrytninger eller andre unoter oppover i mellomtonen.
    Subbasselementer er ikke laget for å spille annet enn nettopp det, og ofte er 200hz å strekke det langt, ikke minst om man har et slakt filter i tillegg.
    Da er nok "vanlige" basselementer eller PA langt bedre.

    Man må huske på at 20-200hz er godt over 3 oktaver.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    norcad skrev:
    Det er jo et spørsmål om hvor bratt filter man bruker også da. Med 2.ordens filter og deling på 200hz, så vil jo ikke dempingen være mer enn 24dB ved 800hz, og da trenger man et element som ikke gir fæle oppbrytninger eller andre unoter oppover i mellomtonen.
    Subbasselementer er ikke laget for å spille annet enn nettopp det, og ofte er 200hz å strekke det langt, ikke minst om man har et slakt filter i tillegg.
    Da er nok "vanlige" basselementer eller PA langt bedre.

    Man må huske på at 20-200hz er godt over 3 oktaver.
    Nyttig info !

    Så da trenger/bør jeg ha et element som gjerne kan spille opp mot 1000hz.
    For jeg vil jo gjerne ha mulighet for litt høyere deling for å prøve å avlaste Emim. At Emim spiller så lavt som 150hz er for meg litt overraskende, såppas små bånd kan kanskje det ???
    Mulig det er lite gunstig å dele noe høyere på grunn av andre faktorer ?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    FYI så er det ikke mye dyrere frakt fra Partsexpress, AVS forlangte kr800 for å sende 28kg med posten.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    norcad skrev:
    Det er jo et spørsmål om hvor bratt filter man bruker også da. Med 2.ordens filter og deling på 200hz, så vil jo ikke dempingen være mer enn 24dB ved 800hz, og da trenger man et element som ikke gir fæle oppbrytninger eller andre unoter oppover i mellomtonen.
    Subbasselementer er ikke laget for å spille annet enn nettopp det, og ofte er 200hz å strekke det langt, ikke minst om man har et slakt filter i tillegg.
    Da er nok "vanlige" basselementer eller PA langt bedre.

    Man må huske på at 20-200hz er godt over 3 oktaver.
    Slettes ikke uenig i dette når det brukes 2-ordens filter. Men trådtstarter nevnte at han benytter en 2.2x og da ser jeg ingen grunn til å la bass og mellomtone smøre over hverandre. Så ved 4-ordens deling (eller brattere) vil oppbrytninger ved 800Hz være betydelig dempet. Utfordringen er at trådstarter ønsker lukket kasse, rundt 45/50l pr. element, det skal spille dypt (ned til 20Hz) og det skal levere varen men uten at det blir så uhyre kostbart.
    Vanlige basselementer har normalt relativt begrenset xmax. PA element krever kraftig eq. Felles for de to variantene er at det kreves flere av de for å gi samme output i bunn sammenlignet med dedikerte subelement. Alt handler om kompromiss.
    For all del, jeg sier ikke at det Dayton elementet er det optimale, men at det var verdt å ta det med i vurderingen.
    Jeg ville nok kanskje gjort en vurdering på om jeg kunne lagt meg på en litt lavere deling enn 200Hz. De Infinityene bør jo ha rikelig med kapasitet om delingen legges nærmere 100 enn 200.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn