subb element for lukket kabinett.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Så 8 stk Peerless 12" SLS element ville gjort seg bedre enn 4 stk Beyma 15G40 element i lukket kasse ?
    Før dette Beyma elementet kom til salgs så hadde jeg egentlig bestem meg for 8 stk Peerless SLS 10" element, jeg burde kanskje holdt meg til det ?
    Så putter jeg Beyma i bassrefleks til kinoen ;D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mr-T skrev:
    John_Harald skrev:
    Mr-T skrev:
    Mener å huske det var 17-18 dB en plass hos Petter, da ved 20 Hz. Pga diverse heldige sammentreff er det flatt ned til rundt 35 Hz uten EQ, og EQ er kun under der altså.

    Jeg har nok mest EQ av alle på hele planeten tror jeg. Hehe.
    Kunne denne ekstreme EQ hevingen vært løst med at tårnene til Petter spillte ned til 35 Hz og ble delt elektronisk til nye tårn med 4-8 ganger mere membranareal? Det samme spørsmålet gjelder også dine dipoler :)
    Nei.

    Frekvensresponsen til systemet ville vært den samme uansett mengde elementer.
    Kunne denne ekstreme EQ hevingen kunne vært redusert ved å velge elementer & konstruksjonsprinsipp under 35 Hz med annen frekvensrespons?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Selvsagt. Men da hadde det for min del ikke blitt dipoler.

    Uansett er jeg meget fornøyd med dipol-løsningen jeg har, selv om den krever uhyggelig med EQ.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    THD måling av ETT av dipol-baflene mine (jeg har fire, og planlegger åtte) ved 1W, noe som tilsvarer effekten som trengs for å spille skikkelig skikkelig høyt. Høy effektivitet, dipol til tross. Kurven viser 2. og 3. harmoniske, begge to ligger rundt 1% hele veien, noe som er ganske pent.

     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mr-T skrev:
    Selvsagt. Men da hadde det for min del ikke blitt dipoler.

    Uansett er jeg meget fornøyd med dipol-løsningen jeg har, selv om den krever uhyggelig med EQ.
    Hvordan opplever du løsningen i dag, kontra tidligere som du delte dipolene med trykkammer under 20 Hz

    Det er mulig at jeg kopierer din dipolløsning i bassen en vakker dag, når jeg får mitt eget lytterom..
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg hadde flere varianter av dipoler med 4 stk 18" i lukket kasse som jeg brukte til å "skjøte" på under. Delefrekvensene varierte fra 25 til 50 Hz. Uansett fikk jeg det aldri helt til å henge sømløst sammen, så det var ingen suksess. 18" kassene kunne riktignok spille rent ved 16 Hz, noe dipolene ikke er i stand til. Men uansett kommer kvalitet foran kvantitet for min del.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tenker jeg bygger et HFS kabinett til det Beyma elementet og putter inn en Bash 300w, skulle vel funke bra d ?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Mr-T skrev:
    Jeg hadde flere varianter av dipoler med 4 stk 18" i lukket kasse som jeg brukte til å "skjøte" på under. Delefrekvensene varierte fra 25 til 50 Hz. Uansett fikk jeg det aldri helt til å henge sømløst sammen, så det var ingen suksess. 18" kassene kunne riktignok spille rent ved 16 Hz, noe dipolene ikke er i stand til. Men uansett kommer kvalitet foran kvantitet for min del.
    Har vært litt rundtomkring og har også erfart at det er vanskelig å fylle inn den siste oktaven med en dypbass-subb uten at det oppstår problemer.
    En type bass-system som tar seg av hele bassregisteret, gjerne 20-250Hz, er etter min erfaring det beste.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    8x12_TOM skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg hadde flere varianter av dipoler med 4 stk 18" i lukket kasse som jeg brukte til å "skjøte" på under. Delefrekvensene varierte fra 25 til 50 Hz. Uansett fikk jeg det aldri helt til å henge sømløst sammen, så det var ingen suksess. 18" kassene kunne riktignok spille rent ved 16 Hz, noe dipolene ikke er i stand til. Men uansett kommer kvalitet foran kvantitet for min del.
    Har vært litt rundtomkring og har også erfart at det er vanskelig å fylle inn den siste oktaven med en dypbass-subb uten at det oppstår problemer.
    En type bass-system som tar seg av hele bassregisteret, gjerne 20-250Hz, er etter min erfaring det beste.
    Si at man hadde fått lov av kona å sette opp så mange bass-søyler man ville fra gulv til tak, hvor mange er nok og kan disse ødelegge holografien?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    John_Harald skrev:
    Si at man hadde fått lov av kona å sette opp så mange bass-søyler man ville fra gulv til tak, hvor mange er nok og kan disse ødelegge holografien?
    8x12_Tom har jo både lagd sitt eget og mitt system og jeg mener det holder med 2 søyler som bør være i nærheten av frontene.
    4 12-tommere på hver side, lukket kasse og nok krefter til å drive de.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    EHED skrev:
    John_Harald skrev:
    Si at man hadde fått lov av kona å sette opp så mange bass-søyler man ville fra gulv til tak, hvor mange er nok og kan disse ødelegge holografien?
    8x12_Tom har jo både lagd sitt eget og mitt system og jeg mener det holder med 2 søyler som bør være i nærheten av frontene.
    4 12-tommere på hver side, lukket kasse og nok krefter til å drive de.
    Opplevde så mange sterke inntrykk hos MR-T når jag var der sist gang med OVK at det snudde opp/ned på alle mine tidligere preferanser.. Fjordårets beste lytteropplevelse uten tvil, dette setter tankene i spinn ;D
    Årets beste opplevelse har uten tvil vært hos Lier’n! Han har tatt hele kjeden fra strøm til alle komponentene ut til høyttaler virkelig seriøst. Jeg har troen på at en kombinasjon hadde vært ideelt i forheld til mine preferanser. Har etter mitt først møte med Tangen solgt leiligheten på Smestad, kjøpt et hus på landet og fått flere gromme komponenter. Veien videre plir spennende!
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    John_Harald skrev:
    Solgt leiligheten på Smestad, kjøpt et hus på landet og fått flere gromme komponenter.
    Det er nok den beste starten :)

    Du får si fra hvis du vil høre bass-systemene våre på Gjelleråsen eller Holmestrand!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    EHED skrev:
    John_Harald skrev:
    Solgt leiligheten på Smestad, kjøpt et hus på landet og fått flere gromme komponenter.
    Det er nok den beste starten :)

    Du får si fra hvis du vil høre bass-systemene våre på Gjelleråsen eller Holmestrand!
    Tusen takk for invitasjonen, kommer gjerne til dere :) Det er jo ikke langt fra Sørumsand til Gjelleråsen eller Holmestrand!

    Solgte også sportsbilen min i går og syns det er litt surt, men uansett så er mulighetene for oppgradering på musikkanlegget har aldri vært større..
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hehe,

    solgte bilen min for å bygge dedikert lytterom jeg også. Ikke angret et sekund!
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    8x12_TOM skrev:
    Har vært litt rundtomkring og har også erfart at det er vanskelig å fylle inn den siste oktaven med en dypbass-subb uten at det oppstår problemer.
    En type bass-system som tar seg av hele bassregisteret, gjerne 20-250Hz, er etter min erfaring det beste.
    Det er jeg helt enig i. Jeg dekker 20-200 Hz med bass-systemer nå. Før så hadde jeg mid-bass løsning over 80-100 Hz ca, og det ble aldri helt bra synes jeg.

    Samme inntrykk etter å ha vært hos 8x12_TOM, som kjører sine basstårn fra omtrent DC til 250 Hz eller noe sånt (?).
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    John_Harald skrev:
    Si at man hadde fått lov av kona å sette opp så mange bass-søyler man ville fra gulv til tak, hvor mange er nok og kan disse ødelegge holografien?
    Jeg ville valgt 4 stk - to i midten og to på hver side. Hvorfor? Jo, for jeg tror det er lettere å få det til å henge sammen med frontene, spesielt på korte lytteavstander.

    Om basstårna ødelegger noe avhenger nok mest av om de er akustisk synlige for frontene og kan skape refleksjoner. Med dipol fronter som jeg har selv står basstårna i "blindsona" (90 grader off-axis) for dipolene, og er sånn sett usynlige rent akustiskt. Med normale høyttalere ville jeg nok hatt god avstand til basstårna, og helst satt de litt bakenfor frontene slik som 8x12_TOM har gjort hos seg.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Mine herrer!
    Er det ingen som vurder et TL-system da? Jeg har brukt mine (to) i noen måneder nå, og de har kommet for å bli. Aktivt filter i forsterkeren - ikke noe annet enn HT i "kassen".
    Deling DC-72Hz som jeg kommer til å øke til 159Hz fordi jeg tror det gir en mer sammenhengende bass med det øvrige systemet.



    Passport 2,37 meter lang. Helt åpen som gir en veldig tight bass og et hurtig basselement.

    Sonny
     

    Vedlegg

    M

    Mr-T

    Gjest
    Å dæven, den der var tøff! Hva slags element bruker du?
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Siden lytterommet mitt ikke er så stort valgte jeg å gå for 8". Det er en SAMMI MO-08B50 fra Dynabel. TL er enkelt å få til og til overkommelig pris.
    Bilde sett fra bunnen.



    Sonny
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Nei - 20cm spesiallaget til meg fra Postemballasje AS. De kom kun på kr. 800,- for fire rør.

    Sonny
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Mr-T skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Har vært litt rundtomkring og har også erfart at det er vanskelig å fylle inn den siste oktaven med en dypbass-subb uten at det oppstår problemer.
    En type bass-system som tar seg av hele bassregisteret, gjerne 20-250Hz, er etter min erfaring det beste.
    Det er jeg helt enig i. Jeg dekker 20-200 Hz med bass-systemer nå. Før så hadde jeg mid-bass løsning over 80-100 Hz ca, og det ble aldri helt bra synes jeg.

    Samme inntrykk etter å ha vært hos 8x12_TOM, som kjører sine basstårn fra omtrent DC til 250 Hz eller noe sånt (?).
    Deler på 220 Hz
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som kan komme med anbefalt volum til Peerless SLS 10" kontra 12" i lukket kasse og 4 stk element til hver side.
    Holder det i masser med totalt 8 stk 10" eller bør jeg gå for 12" ?

    Som Mr T nevner her så bør jeg kanskje la bass tårna ta hele veien opp til mellomtone bånda i mine Infinity RS2B. De er delt på ca 150hz.
    Jeg har vel samtidig gitt Emim båndene bedre arbeisro når de slipper vibrasjoner bra bassene i kabinettet ?
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jo mer jo bedre. Det "holder" i grunn aldri. Sats på 8 stk 12" og øk heller på etter hvert. ;D
    Kassevolum får andre si noe om tror jeg.

    Alltid lurt å avlaste høyttalerne fra å spille bass. En god bassløsning vil neppe ha noe problem med å spille fletta av RS2B bassene din heller.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Mr-T skrev:
    Jo mer jo bedre. Det "holder" i grunn aldri. Sats på 8 stk 12" og øk heller på etter hvert. ;D
    Ser det har sneket seg inn en liten skrivefeil her, ta tall har tydeligvis byttet plass.. Mr-T mener vel:
    Sats på 8 stk 21" og øk heller på etter hvert. ;D
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Hehe. Jo kanskje det, i hvertfall i dipol.
    Men 8x 12" i lukket kasse kommer man langt med.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne også tenke meg å bygge noe slikt som 8x12" lukket system på sikt. Saken er at jeg skal kombinere dette mellom film og musikk. Noen som har noen formening om hvordan dette kan fungere til film, da med tanke på LFE sporet? EHED, du kombinere jo, hvordan deler du dette?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    SannaX skrev:
    Jeg kunne også tenke meg å bygge noe slikt som 8x12" lukket system på sikt. Saken er at jeg skal kombinere dette mellom film og musikk. Noen som har noen formening om hvordan dette kan fungere til film, da med tanke på LFE sporet? EHED, du kombinere jo, hvordan deler du dette?
    Yrkeshemmelighet?

    Neida, for tiden kjører jeg PC med Blu-Ray, proff lydkort med opp til 12 kanaler og deler akkurat som jeg vil :)
    Da kan man sette opp forskjellig høyttaleroppsett til stereo/film hvis man ønsker.

    Du burde ta en tur innom og sjekke det ut!

    Og ja - det fungerer utmerket til film.... Eneste problemet er at taket kommer i sving innimellom ;D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Etter alle tilbakemeldinger kan jeg tenke meg det rister litt ja :) Deler du bassene på 80hz? Deri ligger kanskje utfordringen når jeg skal dele primært rundt 150-200hz på hovedhøytalerene. Mener å ha lest at LFE ligger 10db over "resten" av systemet? Kompenserer du for dette?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    SannaX skrev:
    Etter alle tilbakemeldinger kan jeg tenke meg det rister litt ja :) Deler du bassene på 80hz? Deri ligger kanskje utfordringen når jeg skal dele primært rundt 150-200hz på hovedhøytalerene. Mener å ha lest at LFE ligger 10db over "resten" av systemet? Kompenserer du for dette?
    Deler på 120Hz.
    Sånn jeg har satt opp systemet, så deler jeg frontene på 120Hz, slik at all bass går til subbene.
    Når jeg kjører film, så deler jeg fortsatt frontene på 120Hz, samtidig som LFE-kanalen blir delt i avspillings-software på 80Hz og sender LFE til subbene sammen med deling av frontene. (Skikkelig god setning, kjente jeg ;) )
    Justerer ikke for 10 dB ekstra, da jeg mener dette skjer i SW.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Leikis. skrev:
    Noen som kan komme med anbefalt volum til Peerless SLS 10" kontra 12" i lukket kasse og 4 stk element til hver side.
    Holder det i masser med totalt 8 stk 10" eller bør jeg gå for 12" ?

    Som Mr T nevner her så bør jeg kanskje la bass tårna ta hele veien opp til mellomtone bånda i mine Infinity RS2B. De er delt på ca 150hz.
    Jeg har vel samtidig gitt Emim båndene bedre arbeisro når de slipper vibrasjoner bra bassene i kabinettet ?
    Som Norcad nevner i tidligere innlegg. SLSene ser ut til å trenge veldig stor kasse for å spille flatt i mellombassen. SLS-10" trenger over 100L for Qtc=0,7. Virker ikke som en optimal løsning selv om elementene er billige.

    Hvor vidt 4x 10"/side holder, kommer litt an på hvor høyt det spilles, lytteavstand. Muligens noe knapt, selv om jeg aldri bunnet 2x10" Seas med mitt lydtrykkrav. Peerless XXLS er nevnt. Dog ser det ut til at Eltek bare fører 4 ohms utgaver av 10"/12".

    Andre prisgunstige elementer som passer i lukket kasse, er Dayton RSS-xxx HF. Fåes i 8"(4 ohm) og 10", 12" og 15" (8 ohm) med medium slaglengde (+/- 14mm). Hvordan disse spiller over 80-100Hz er usikkert.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    På siden til Peerless SLS 12" står det anbefalt lukket kasse volum 45-65 liter, er dette feil da eller er det tiltenkt andre formål en det jeg skal bruke mine til ?

    Hvilke av de tekniske data på elementer er det som avslører om det er egnet til lukket kasse da ? Noe enkle regler her ?

    Hva med Dynabel DY9242 elementet, kan det være noe for lukket kasse ?

    Ser at på Dayton elementet står det Optimized for large enclosures.

    Så vanskelig dette skulle være da, sikkert bare jeg som er grådig. Men det er trange tider for tiden.

    Ljudia har masse Celestion subber som er veldig billige, noe dær som kan være verdt å prøve ?

    12" eller større ;)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Leikis. skrev:
    Noen som kan komme med anbefalt volum til Peerless SLS 10" kontra 12" i lukket kasse og 4 stk element til hver side.
    Holder det i masser med totalt 8 stk 10" eller bør jeg gå for 12" ?

    Som Mr T nevner her så bør jeg kanskje la bass tårna ta hele veien opp til mellomtone bånda i mine Infinity RS2B. De er delt på ca 150hz.
    Jeg har vel samtidig gitt Emim båndene bedre arbeisro når de slipper vibrasjoner bra bassene i kabinettet ?
    Hva i alle dager er dette , driver du å herper Infinity'ene ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    laban skrev:
    Leikis. skrev:
    Noen som kan komme med anbefalt volum til Peerless SLS 10" kontra 12" i lukket kasse og 4 stk element til hver side.
    Holder det i masser med totalt 8 stk 10" eller bør jeg gå for 12" ?

    Som Mr T nevner her så bør jeg kanskje la bass tårna ta hele veien opp til mellomtone bånda i mine Infinity RS2B. De er delt på ca 150hz.
    Jeg har vel samtidig gitt Emim båndene bedre arbeisro når de slipper vibrasjoner bra bassene i kabinettet ?
    Hva i alle dager er dette , driver du å herper Infinity'ene ?
    Herper ? de er jo i sin sjønneste orden de ! Det skal de også fortsette å være !
    De skal bare få litt hjelp i noen bunn oktaver ;D
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hehe hjelp i bassen ? det går da så bøtter å spann fyker vegger imellom.

    Mvh

    Lars
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    laban skrev:
    Hehe hjelp i bassen ? det går da så bøtter å spann fyker vegger imellom.

    Mvh

    Lars
    Jeg har ikke bøtter å spann i lytterommet mitt jeg da ;D

    Mulig jeg har et rom som spiser litt bass til kvelds maten.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    RojohII skrev:
    Dayton RSS-315HF (12"/8 ohm) gir Qtc=0,7 ved ca. 55L (2 cf)
    http://www.daytonaudio.com/lspeakers/images/lspeakers-rss315hf-8_295-444.pdf
    CSS Trio 12 http://www.creativesound.ca/details.php?model=TRIO12 samme volum (2cf = 55L)
    I tillegg har du XXLSene.

    Fordelen med XXSLene, er at det finnes erfaring med deling høyere enn 80-100Hz her på forumet. Du trenger jo ikke bygge et helt tårn med en gang heller. Bygg moduler, spar ryggen, og finn ut hvordan det funker i stuen IMO.
    Jeg har akkurat tegnet kassene, og de er delt slik at det er 4 kasser med 2 elementer i hver for enklest transport og flytting osv. Det kan vel kanskje være at det blir bedre å spre de 4 kasse rundt om
    Hver kasse får utvendig mål B 42 x H 90 x D 45 22mm plater. Dette gir ca 60 liter til hvert element, så blir vel element volum trekt fra og kanskje en avstiver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn