subb element for lukket kabinett.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    Jeg har ikke Tact 2.2X lengre, deling blir med MiniDSP og Adyton XP3D som kraftverk.
    Beklager Leikis, oversåg det. Gratulerer forresten :)
    Det forandrer ikke min mening så lenge du bruker DSP og har allverdens muligheter for filtertweaking.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Leikis. skrev:
    el_mariachi skrev:
    Hva er prisen på de Monacorelementene da?
    Veil prisen er 1349,- noe avslag ved kjøp av 8 stk.
    Kan ikkje skjønne anna enn at Dynabel kan gi deg samme pris på 8stk L26RFX. Hadde ikkje vore bekymra for frekvensen, så lenge du er under ein oktav under maks brukbar frekvens. Ifølge gode kilder er Seas strengare enn mange andre når dei oppgir denne.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Leikis. skrev:
    Om jeg kjører SLS 12" som isobarik løsning med ca 110 liter får jeg ganske lik kurve som med XXLS 12" i 57 liter.

    Noen som kjenner til fordeler ulemeper med isobarik løsning ? Er vel det samme som push/pull ?
    Isobarik er en løsning der to elementer står utenpå hverandre, og bare det ytterste er "ute i luften", mellom de to elementene er det et så lite som mulig lukket rom, og det innerste står mot en lukket kasse. Fordel: kun å spare halve kassevolumet. Ulempe: dobbel kostnad. Du ser ut til å ha god plass, og det er derfor trolig uaktuelt. Men for de som kan få lov å ha en 50 liters, men på ingen måte en 100 liters kasse, er det OK. Besparelsen blir aldri halvparten, for det er et luftrom mellom elementene, og en vanlig måte å gjøre det på er å sette frontene mot hverandre, og dermed blir det synlige elementet stående med magneten ut, og vises så stygt som mulig. Da er de koplet i motfase, og det kan på en måte kalles push-pull, ja. Artig prinsipp, rent fysisk. Sparer volum ved å kaste penger på problemet! Slaglengden og lydnivået blir dermed det samme som med ett enkelt element. Effekt-tåligheten kan gå opp, da varmen fordeles på to drivspoler.

    Skulle hatt en skisse her!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Flott! Hvis du ser det fra en møbelsnekkers synspunkt, er en variant av A veldig grei, da du trenger bare en enkel baffel, kanskje med en mellomring av tynn plate for å unngå at gummiopphengene tar borti hverandre. Ulempen er at den stygge baksiden vises. Teoretikere vil også like A og B, da elementene slår motsatt vei, og eventuelle ulineariteter mellom forover- og bakoversving jevner seg ut. B og C ser penest ut, B taper mest plass i dødvolumet, det isobariske volumet, altså et volum som ikke trykksettes.

    Iso og bar. Likt trykk, ordrett oversatt fra fint.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    AAaF skrev:
    Leikis. skrev:
    el_mariachi skrev:
    Hva er prisen på de Monacorelementene da?
    Veil prisen er 1349,- noe avslag ved kjøp av 8 stk.
    Kan ikkje skjønne anna enn at Dynabel kan gi deg samme pris på 8stk L26RFX. Hadde ikkje vore bekymra for frekvensen, så lenge du er under ein oktav under maks brukbar frekvens. Ifølge gode kilder er Seas strengare enn mange andre når dei oppgir denne.
    Vil det si at du mener det Seas elementet er bedre egnet en Monacor elementet ?
    Eventuelt hva/hvorfor ?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Monacoren er sikkert ikke dum den heller. Ser ut til å trives i ca. 70 L lukket kasse. Faller bittelitt tidligere av, men ikke mye.

    Når det gjelder Seasen, så husker jeg vagt en tidligere diskusjon (som jeg ikke fant (bombe) med søkefunksjonen) hvor oppbrytningsfrekvensen til metallmembranet var en liten issue. Selve oppbrytningsfrekvensen ligger ganske høyt, men kan trigges av harmoniske forvrengningskomponenter ved for høy deling. Mener å huske at "trygge delefrekvenser" var noe ala dette:
    12dB/okt: 300Hz eller 24dB/okt: 500Hz.

    Frekvensområdet i spec er kun veiledende, og trenger ikke bety at det låter like bra hele veien opp. For metallmembraner betyr det ofte at man må benytte et notch-filter for å utnytte den oppgitte frekvensgang. Men innenfor de delefrekvensene jeg nevner, yter L26RFX meget bra i mid/øvre bass.

    Monacoren har jeg ingen formening om, annet enn at den ser ut til å kunne fungere ganske bra i lukket kasse ut fra simulering.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hva er det med denne qtc, hvorfor skal den være ned mot 0,6 helst ?
    Hva hvordan merkes det om den blir for høy ?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    QTC på 0.6 er gunstig da Q vil øke med temperaturen på talespole.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    el_mariachi skrev:
    QTC på 0.6 er gunstig da Q vil øke med temperaturen på talespole.
    Så det vil at det er viktigere med lav Q om de skal pushes litt extra med eq foreksempel ?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det kan godt være det ja, det blir jo tilført en del ekstra effekt som blir til varme.

    Akkurat dette med QTC vs impulsrespons osv. er det skrevet en god del om av mange som kan dette.

    Jeg har sett målinger på kald vs varm talespole på ScanSpeak's 8 og 10 tommere og de landet på like rundt 0,7 med en teoretisk Q på 0,6-0,62.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er såppas forvirret over all element forslaga og deres kvaliteter hit og dit så jeg må vel nesten lage en avstemming her ;D

    Seas L26 RFX, grunn til min skepsis her er om de kan spille høyt nokk med bra trykk.
    Jeg må ha muligheter for å passere 100 db med Infected Mushroom ;D

    Monacor 10", får noe høy Q i ca 55 liter kasse, ellers har jeg trua. Liker utseende bedre enn Seas. Ikke veldig gla i alu.

    Dayton Titanick, skepsisen her er vel at den har begrensinger oppover i frekvens (500hz)

    Peerless SLS 10" eller 12", krever for stort volum.

    Infinity Reference 1260, her også begrensing oppover i frekvens.

    Jeg får vel ikke i pose og sekk med budsjett på ca 800-1200 pr element ::)

    Men lærerikt og morro er det.
    Noe jeg har glemt ?
    12 stk 8" kanskje bedre ?

    Hilsen forvirret trønder 8)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    12 stk av denne 8" Seas L22RN4X/P H1208 ser ikke kleint ut i WinISD, og prisen er ikke helt på jordet.


    Hvordan blir arealet av 12 stk 8" kontra 8 stk 10" eller 8 stk 12" eller 4 stk 15"
    Fordeler ulemeper med 8" mot 12" eller 15".
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Membranarealet finner du i databladen på elementene, ofte kallt SD.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Membran areal.

    12 stk 8" ca 2400 (cm2)
    8 stk 10" ca 2640 (cm2)
    8 stk 12" ca 4320 (cm2)
    4 stk 15" ca 3400 (cm2)
    4 stk 18" ca 4800 (cm2)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    el_mariachi skrev:
    Det kan godt være det ja, det blir jo tilført en del ekstra effekt som blir til varme.

    Akkurat dette med QTC vs impulsrespons osv. er det skrevet en god del om av mange som kan dette.

    Jeg har sett målinger på kald vs varm talespole på ScanSpeak's 8 og 10 tommere og de landet på like rundt 0,7 med en teoretisk Q på 0,6-0,62.
    Oppvarming av talespolen er et poeng og derfor en grunn til å velge element med god kjølekapasitet - altså subelement med store svingspoler, god utlufting, kortslutningsringer, kapton/alu voice coil former (kom ikke på det norske navnet) og fortrinnsvis aluminium svingspoletråd. Jeg vil ikke generalisere ift. hvilken effekt temperaturøkningen har på et element.
    Og, om Qtc er 0,6 eller 0,7 spiller i praksis ingen rolle så lenge man allikevel i DSP endrer på system impulsresponsen (man manipulerer elementets naturlige avrulling rundt resonansfrekvensen). I en lukket kasse - om Qtc endrer seg fra 0,6 til 0,7 eller fra 0,7 til 0,8 vil etter min mening kun ha akademisk interesse og derfor er kun et spørsmål om spill av volum.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Høy Qtc forskyver groupdelayet oppover i frekvens. På papiret skulle da lav Qtc være å foretrekke, men det vil jo bli en totalvurdering av hørbarhet/viktighet, og hva man finner praktisk.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    Membran areal.

    12 stk 8" ca 2400 (cm2)
    8 stk 10" ca 2640 (cm2)
    8 stk 12" ca 4320 (cm2)
    4 stk 15" ca 3400 (cm2)
    Må bare få gjenta meg selv Leikis - jeg anbefaler subelement :) For å nå 20Hz med realistisk lydnivå så må det flyttes luft -MYE luft. Når du i tillegg ønsker lukket kasse som er ineffektivt nedover så må det mye effekt til.
    Mengden luft som kan flyttes er en funksjon av areal og slaglengde - derfor gir arealbetraktningen din ikke hele bildet.
    La oss si du ønsker å spille rundt 105dB innenfor linjær slaglengde - da bør du også, som tommelfingerregel, legge inn + 6dB overkapasitet.
    Hvis du ser på feks. Peerless sin 12" XXLS, så trenger du 3stk av Monacorene for å levere det samme ved 20Hz. Monacorene tar mer enn 3 ganger volumet og de 3 koster heller ikke mindre enn en Peerless. Forøvrig var det Dayton Titan elementet nevnt siden det var tilgjengelig hos AVforum til en rimelig penge - ikke fordi det er det beste som kan oppdrives.
    Det finnes en rekke rene subelement som er egnet for lukket kasse og jeg personlig hadde ikke valgt de Monacor / Seas variantene, men heller gått for færre høykvalitets subelement (feks. 4 stk 12" distribuert i rommet for å bøte for stygge rommoder).
    Selv skal jeg i løpet av høsten teste med 4xMorel UW1258 hver i kasser på 50l :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tytte71 skrev:
    Leikis. skrev:
    Membran areal.

    12 stk 8" ca 2400 (cm2)
    8 stk 10" ca 2640 (cm2)
    8 stk 12" ca 4320 (cm2)
    4 stk 15" ca 3400 (cm2)
    Må bare få gjenta meg selv Leikis - jeg anbefaler subelement :) For å nå 20Hz med realistisk lydnivå så må det flyttes luft -MYE luft. Når du i tillegg ønsker lukket kasse som er ineffektivt nedover så må det mye effekt til.
    Mengden luft som kan flyttes er en funksjon av areal og slaglengde - derfor gir arealbetraktningen din ikke hele bildet.
    La oss si du ønsker å spille rundt 105dB innenfor linjær slaglengde - da bør du også, som tommelfingerregel, legge inn + 6dB overkapasitet.
    Hvis du ser på feks. Peerless sin 12" XXLS, så trenger du 3stk av Monacorene for å levere det samme ved 20Hz. Monacorene tar mer enn 3 ganger volumet og de 3 koster heller ikke mindre enn en Peerless. Forøvrig var det Dayton Titan elementet nevnt siden det var tilgjengelig hos AVforum til en rimelig penge - ikke fordi det er det beste som kan oppdrives.
    Det finnes en rekke rene subelement som er egnet for lukket kasse og jeg personlig hadde ikke valgt de Monacor / Seas variantene, men heller gått for færre høykvalitets subelement (feks. 4 stk 12" distribuert i rommet for å bøte for stygge rommoder).
    Selv skal jeg i løpet av høsten teste med 4xMorel UW1258 hver i kasser på 50l :)
    Jeg har vel begynt å sett på 12" Peerless XLS og XXLS igjen, finner ut at det er ganske store forskjeller på de to typene !
    Ser ut for meg som at XXLS er best i bunn, men QTC blir noe høyt 0.73 i 55 liter mens XLS får 0.38 i 55 liter.
    Noe å bry seg om eller er XXLS sikreste valget ?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    RojohII skrev:
    Høy Qtc forskyver groupdelayet oppover i frekvens. På papiret skulle da lav Qtc være å foretrekke, men det vil jo bli en totalvurdering av hørbarhet/viktighet, og hva man finner praktisk.
    Jepp - men jeg mener det er av akademisk interesse om Qtc er 0,6 eller 0,7.
    Så får vi håper miniDSP med tiden implementerer group delay korreksjonsfilter for rommet og ikke bare ift. en teorestisk høyttaler i et tenkt anechoic kammer.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    Jeg har vel begynt å sett på 12" Peerless XLS og XXLS igjen, finner ut at det er ganske store forskjeller på de to typene !
    Ser ut for meg som at XXLS er best i bunn, men QTC blir noe høyt 0.73 i 55 liter mens XLS får 0.38 i 55 liter.
    Noe å bry seg om eller er XXLS sikreste valget ?
    Hvorfor er du så låst til ~50l? Kan du tåle mange 50l bokser men ingen feks. 70l?
    Hvor mye dempemateriale har du tatt med i betraktningen når du sier 0,73 i 55l?
    Hvor mange element ser du for deg og hvordan tenker du at disse powres?
    Har du linker til de eksakte elementene (ser at datablad kan variere mellom Tympany.com og de man finner i enkelte butikker)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tytte71 skrev:
    Leikis. skrev:
    Jeg har vel begynt å sett på 12" Peerless XLS og XXLS igjen, finner ut at det er ganske store forskjeller på de to typene !
    Ser ut for meg som at XXLS er best i bunn, men QTC blir noe høyt 0.73 i 55 liter mens XLS får 0.38 i 55 liter.
    Noe å bry seg om eller er XXLS sikreste valget ?
    Hvorfor er du så låst til ~50l? Kan du tåle mange 50l bokser men ingen feks. 70l?
    Hvor mye dempemateriale har du tatt med i betraktningen når du sier 0,73 i 55l?
    Hvor mange element ser du for deg og hvordan tenker du at disse powres?
    Har du linker til de eksakte elementene (ser at datablad kan variere mellom Tympany.com og de man finner i enkelte butikker)
    Jeg er vel ikke låst til 50 liter, de kassene jeg har tegnet og sendt prisforespørsel på er 4 stk kasser på H-90cm, B-42cm, D-45. Som totalt gir 8 kammer på ca 60 liter.
    Har ikke tatt med noe demping i betraktningen 8)
    Tanken var 4 stk 12" pr side, men tenker det blir 2 pr side i første omgang.
    Krefter kommer fra en Adyton XP3D.

    XLS
    http://www.d-s-t.com.au/data/outsourced/Dual_PassiveRadaiator/

    XXLS
    http://www.mamut.net/dynabel/subdet602.htm
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    Jeg er vel ikke låst til 50 liter, de kassene jeg har tegnet og sendt prisforespørsel på er 4 stk kasser på H-90cm, B-42cm, D-45. Som totalt gir 8 kammer på ca 60 liter.
    Har ikke tatt med noe demping i betraktningen 8)
    Tanken var 4 stk 12" pr side, men tenker det blir 2 pr side i første omgang.
    Krefter kommer fra en Adyton XP3D.

    XLS
    http://www.d-s-t.com.au/data/outsourced/Dual_PassiveRadaiator/

    XXLS
    http://www.mamut.net/dynabel/subdet602.htm
    Ok, skjønner. Men en meget interessant konstruksjon var om du halverte kassene dine og bestilte 4stk... så kunne du heller stacket ekstra kasser oppå de andre når tiden er moden :D
    XLS elementet er ikke spesielt egnet til lukket kasse. Veldig lav Qts medfører mye kompensering og derav tapt output. XLS er også anbefalt brukt sammen med slaver.
    Med 60l nettovolum (fratrekk for avstivere og volumet av godset i elementene) så kan du grovt regne som om det er et ~70-75l kammer når den er fylt med dempemateriale. Det senker Qtc noe ift. det du har regnet. Adytonen skulle kunne trekke 2stk 4ohm til maks utslag når de er koblet i serie (ca 240W pr kanal før de beveger seg utenfor linjær slaglengde i hver sine 55l dempede kammer). Maks output ca 102dB - 4pi + romforsterkning, skulle ved 20Hz tilsvare ca (avhengig av rommet) 106dB pr. kanal.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

    Vedlegg

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Litt teori på morgenkvisten:

    For lukkede sub-kasser er volumfyllende dempemateriale svært gunstig, da det øker kassens "tilsynelatende" volum med en faktor lik adiabatkonstanten.

    Forsøk på forklaring: Termodynamisk oppfører luften i kassen seg adiabatisk i stedet for isotermisk når det gjelder kompresjon/ekspansjon som følge av påvirkningen fra elementet, og rent teoretisk utligner dette nokså akkurat forskjellen mellom en 70 liters og en 50 liters kasse.

    Løst pakket saueull er bra!

    Det finnes også fiberfyll for puter som fungerer. Glava stikker veldig. Fyll opp, men ikke stapp hardt.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har sånne presset rockwool plater ala rockfoon jeg tenkte å bruke.
    Slike som Tangen brukte i HFS subben. 5cm tror jeg det var.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Skader ikke, platene demper refleksjoner bra, men det har egentlig liten påvirkning på stående bølger, da en subkasse vanligvis er for liten til å få til stående bølger dersom frekvensområdet skjæres av.

    Men dersom du har 340 Hz ved 340 m/s er det 1 meter bølgelengde, og halvbølgeresonans på 50 centimeter. Så ja, det kan ha noe for seg å også dempe refleksjoner dersom du skal opp til flere hundre Hz.

    Men volumgevinsten får du ikke ved harde plater, den kommer med løs saueull eller putefyll.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Åkei, så en plate i bakvegg og fluffy stuff i resten. Kassen til RS2B er fyltt me sånn fluffy stuff, ala aqousto lux'n til Dynabel.
    Når ser det ikke ut for at de Infinity subbene fra Ljudia trenger så stort volum da.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Man må se på effektivt membranareal. For en 18" er det ca 1200 cm2
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Rammen rundt bidrar ingen ting, gummiopphenget bidrar neglisjerbart til lydproduksjonen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn