Høyttalere Sub. i stereo

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Jeg har Usher 718 stativhøytallere. De spiller ned til 40 hz. Går egentlig dypt nok for det meste av musikk. Jeg har også en Earthquake supernova sub. som er helt konge på film men ikke like bra på musikk. Synes den leverer dypbass under 40 hz fint til musikk men holder ikke følge med mine 718 oppover. Jeg vet det er mye problematikk ang. integrering av sub.
Med supernova bruker jeg DSpeaker antimode bass korreksjon.

Kjøpte REL r-218 for en liten stund siden, da jeg tenkte den kunne gi meg ennuh et hakk mer og bedre bass. Det som er tilfellet er at den leverer sykt bra bass og holder helt klart følge med 718 da den er super sjapp. Går ikke i nærheten så dypt som supernova men dypt nok for musikk etter min mening. Jeg kunne godt tenkt meg å spille med denne opp til f.eks 60 - 70 hz

Problemet med denne løsningen er at stereoperspektivet blir ødelagt. Etter min mening må det være faseproblemer. Eneste sted jeg kan sette den så det ikke blir ødelegende for stereobildet er fra 30 hz og ned.
Spørsmålet mitt er om 2 stk. REL r-218 kanskje ville løst dette problemet da dette ville bli ekte stereo og ikke mono. Jeg bruker heller ingen romkorreksjon på disse da jeg bruker RELs anbefalte speakon high-level løsning.
Vil det eventuelt være mulig med en form for aktiv deling ?

I stereo bruker jeg PC som avspillingsenhet inn i USB - DAC. Deretter inn i ren stereo pre. og til effektforsterker.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det går fint å kjøre sub opp til ca. 120 Hz uten at det går utover stereobilde.

Å dele uten skikkelig delefilter og målinger er vanskelig.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Bruker du pc til avspilling vil jeg anbefale Audiolense XO til å integrere suben med.
Dette vil integrere en eller to suber sømløst. Audiolense tar seg av tids og frekvens korreksjon automatisk etter måleprosedyre.
I utgangspunktet kan du sette subene hvor du vil. Det er gratis å prøve, koster lite å kjøpe.
Det finnes en løsning med Dirac/miniDSP også som er litt enklere å sette opp, men det blir litt dyrere.

Om du tester noe sånt og målinger viser høye topper og dype daler i bassområdet er det nok lurt å behandle rommet akustisk, så blir lyden mye bedre.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Er det tabu å bruke EQ i avspillingsprogrammet ?

Eneste jeg har å måle med er lydtrykksmåler. Kan jeg bruke denne ?
Jeg har filer med de fleste bassrekvensene.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Å få subber integrert i et stereo oppsett er enklere med 2 subber enn 1 , da dette gir et bredere lydbilde , større lydbilde følelse av større rom etc etc , når man har 1 Sub er det også enklere og høre vor bassen kommer i fra. Har holdt på lenge med subber siden jeg var liten unge og fant ut at 2 eller flere er det som skal til i et musikk og film oppsett. Og dette med DSP , audio lense osv osv trenger man egentlig ikke. Jeg deler subbene inne på hjemmekino forsterkeren disse er satt på 80 Hz og det funker best på musikk og film , men hos andre kan det jo være lengere ned i Hz eller høyere. Når man har bare en integrert forsterker uten dele filter må man bak subben og da er det lurt og få hjelp , mens 1 stiller bak subben og 1 sitter og lytter og prøver seg fram for og finne best innstillinger. Og det er lurt og ha samme Sub merke og størrelse dette blir lettere. Nå har vi kommet så langt med hjemmekino forsterkere i dag at disse funker bra til forforsterker + man kan bruke mikrofon oppsett for og få best mulig delay osv osv , jeg har brukt subbene mye etter jeg gikk over til sylinder subber disse er enkelt og plassere og få dem til og yte best mulig , faktisk tok det meg bare 1 uke og finne best plassering til sylinder subbene enn det gjorde med kasse subber , med kasse subber jeg hadde fra klipsch holdt jeg på over 1 mnd før jeg ble fornøyd og da hadde jeg , rew , DSP og diverse for hjelp , nå har jeg tatt vekk DSP og bare målt med rew og brukt mikrofonen til onkyo forsterkeren. Men sånn som orso skriver er det vanskelig uten skikkelig dele filter og målinger , og få subbene til og spille opp til 120 Hz uten og ødelegge stereo bildet skal gå fint. Di rel subbene dine skal klare dette fint , men som sagt få hjelp vist du har bare integrert spiller.


Imagine
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Er det tabu å bruke EQ i avspillingsprogrammet ?

Nei, det er mange som bruker FIR- og IIRfiltere i f.eks Jriver med stor suksess.

Eneste jeg har å måle med er lydtrykksmåler. Kan jeg bruke denne ?

Nei, du trenger en målemikrofon

Jeg har filer med de fleste bassrekvensene.
..
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Imagine: Veldig bra og utfyllende svar. Jeg er nå litt sær når det gjelder stereo. Først og fremst er hjemmekinoforsterker som Pre. til stereo helt uaktuelt.

Jeg har dessverre ikke 2 like suber. Den ene er REL R-218 og Den andre er Earthquake Supernova VI.
REL har 10" mens Supernova har 15" + passiv 15" Begge er lukket konstruksjoner.
Jeg digger Supernova på film mens ikke helt fornøyd med den på musikk selv om den sikkert kan funke bra fra 60hz og ned.
Jeg skal uansett koble opp begge for å teste om jeg får det til. Deretter må jeg få noen med REW til å måle. Jeg kan uansett kanskje måle litt med lydtrykksmåler ved f.eks 30,40,50,60 hz for å juster litt med EQ der nivåene er alt for lave eller høye ?

Skal jeg sette fase på Subene likt ?
 
Sist redigert:

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Imagine: Veldig bra og utfyllende svar. Jeg er nå litt sær når det gjelder stereo. Først og fremst er hjemmekinoforsterker som Pre. til stereo helt uaktuelt.

Jeg har dessverre ikke 2 like suber. Den ene er REL R-218 og Den andre er Earthquake Supernova VI.
REL har 10" mens Supernova har 15" + passiv 15" Begge er lukket konstruksjoner.
Jeg digger Supernova på film mens ikke helt fornøyd med den på musikk selv om den sikkert kan funke bra fra 60hz og ned.
Jeg skal uansett koble opp begge for å teste om jeg får det til. Deretter må jeg få noen med REW til å måle. Jeg kan uansett kanskje måle litt med lydtrykksmåler ved f.eks 30,40,50,60 hz for å juster litt med EQ der nivåene er alt for lave eller høye ?

Skal jeg sette fase på Subene likt ?
Man ønsker å finne topper/dipper i rekvensresponsen og hvor brede de er (Q). For å finne ut av dette må du måle alle frekvenser fra bunn til topp. DVS at du kan ha stående bølger på 33,7 Hz og 54,3 Hz. Dette vil du ikke få kartlagt med en lydtrykksmåler ved f.eks 30,40,50,60 hz.


Anbefaler to like suber, som er riktig plassert i rommet! Tror at kombinasjonen med 10" og 15" sub bare blir rot. Da må hver sub i alle fall kombineres med egen korreksjon.

Fasen bør være lik ved alle frekvenser.
 
  • Liker
Reaksjoner: mwt

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Følger med i denne tråden, da jeg også er ute etter et sub oppsett som fungerer like bra til film som musikk.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Subber fra gulv til tak, er eneste løsningen.
Det løser faktisk de fleste problemer.
Har jo prøvd dette med først 1 så 2 så 4 så 8.
Blir bare bedre å bedre flere du får.

Steinar.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Man må tenke fase/summering også. Man snakker om 12/18/24 db delefilter for subber, men dette er elektrisk. Det er akustisk avrulling som er interessant. For å få en sømløs integrasjon krever at du du har AKUSTISK lik deling mellom subber og høyttalere. Om du sier at høyttalerne dine går greit ned til 40hz og er av bassrefleks type, vil de rulle av med ca 24db under dette. Da må du dele subbene 24db 40hz.

Har du mulighet for å dele høyttalerne dine elektronisk, bør du gå en oktav opp (altså 80hz) og dele 12db på høyttalere og 12 db subber. Dette vil nok gi fyldigere lyd, samtidig som du opprettholder fase/summering.

Cbarth
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Subber fra gulv til tak, er eneste løsningen.
Det løser faktisk de fleste problemer.
Har jo prøvd dette med først 1 så 2 så 4 så 8.
Blir bare bedre å bedre flere du får.

Steinar.
Hva vil det koste med 8 stk 10 eller 12 tommer subber, som kun skal spille fra 80hz og ned?
Elementer, kasser, amper og delefiltre. Rommet er 18 kvm.
Blir 12" for trege for musikk?
Hvor dypt vil dette kunne gå? (størrelse på element og kasser avgjør selvfølgelig, men jo mindre jo bedre estetisk sett)
F,eks vil 10" tommer i stor kasse spille bedre enn 12" i mindre kasse?
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det er et spørsmål som er umulig å svare på uten å vite hvilke 10 tommer i hvilken kasse og hvilken 12 tommer i hvilken kasse.
Men generelt sett er større kasse alltid positivt. :)

Elementet må tilpasses kassen det skal stå i, det er enkelt å simulere når man har TS parameterne.
Kan anbefale å leke litt med Winisd, det er gratis.

Cbarth
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den andre er Earthquake Supernova VI.
REL har 10" mens Supernova har 15" + passiv 15" Begge er lukket konstruksjoner.
Når du har et passivt element inne i bildet, så er prinsippet mye godt det samme som bassrefleks - det er ikke det samme som en lukket kasse.

Det du gjør er å bruke REL sin prosedyre - sett REL-suben i et hjørne, koble den til utgangene på forsterker - altså høynivå, på samme utgang som hovedhøyttalerne og definerer de som full range. Så lar du REL-suben ta over der hovedhøyttalerne ruller av.

Den andre suben kobler du til LFE-kanalen og bruker kun til film.

Johan-Kr
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Imagine: Veldig bra og utfyllende svar. Jeg er nå litt sær når det gjelder stereo. Først og fremst er hjemmekinoforsterker som Pre. til stereo helt uaktuelt.

Jeg har dessverre ikke 2 like suber. Den ene er REL R-218 og Den andre er Earthquake Supernova VI.
REL har 10" mens Supernova har 15" + passiv 15" Begge er lukket konstruksjoner.
Jeg digger Supernova på film mens ikke helt fornøyd med den på musikk selv om den sikkert kan funke bra fra 60hz og ned.
Jeg skal uansett koble opp begge for å teste om jeg får det til. Deretter må jeg få noen med REW til å måle. Jeg kan uansett kanskje måle litt med lydtrykksmåler ved f.eks 30,40,50,60 hz for å juster litt med EQ der nivåene er alt for lave eller høye ?

Skal jeg sette fase på Subene likt ?
oj du har 1 aktiv 10 tommer og 1 aktiv + passiv og få di til og spille likt vil være nesten umulig , jeg har da ville brukt supernova til film og eventuelt rel til musikk. Ellers så kan du skaffe en supernova til eller rel , eller selge begge og kjøpe nye. Har det vert meg har jeg prøvd og fått tak i meg earthquake supernova vl til , har hørt en slik for mange år siden og dette er temmelig fete subber på film og musikk. Du kan jo prøve og få di til og spille sammen men da trenger du måler utstyr som rew og 1 mikrofon som umik-1 , eller så må du spørre noen om hjelp , når det kommer til dette med phase har jeg villet prøvd meg fram , ellers vil du få mye god hjelp her inne på hfs mange som kan dette med subber.


Imagine
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Subber fra gulv til tak, er eneste løsningen.
Det løser faktisk de fleste problemer.
Har jo prøvd dette med først 1 så 2 så 4 så 8.
Blir bare bedre å bedre flere du får.

Steinar.
Dæven! 8-10 stk paradigm sub 1.........DET blir dyrt det;)
Får klare meg med 2 stk og en Trinnov optimizer. Funker knall til mitt bruk.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Subber fra gulv til tak, er eneste løsningen.
Det løser faktisk de fleste problemer.
Har jo prøvd dette med først 1 så 2 så 4 så 8.
Blir bare bedre å bedre flere du får.

Steinar.
Hva vil det koste med 8 stk 10 eller 12 tommer subber, som kun skal spille fra 80hz og ned?
Elementer, kasser, amper og delefiltre. Rommet er 18 kvm.
Blir 12" for trege for musikk?
Hvor dypt vil dette kunne gå? (størrelse på element og kasser avgjør selvfølgelig, men jo mindre jo bedre estetisk sett)
F,eks vil 10" tommer i stor kasse spille bedre enn 12" i mindre kasse?
Tviler på at 12" blir for trege for musikk.
Spør 8x12Tom. Han har 8x24" integrert/boltet fast i grunnmuren. Trykkammer på etpartusen liter, om ikke mer. Husker ikke.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Husk att en 15" er nesten 1,6 ganger så stor som en 12"
12" er 1,4 ganger så stor som en 10"
Membranarealet øker ganske kraftig når man kommer oppover
Men dette var litt off, beklager:)
Men Jonas, du klarer vell å bygge selv du?

Steinar.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Husk att en 15" er nesten 1,6 ganger så stor som en 12"
12" er 1,4 ganger så stor som en 10"
Membranarealet øker ganske kraftig når man kommer oppover
Men dette var litt off, beklager:)
Men Jonas, du klarer vell å bygge selv du?

Steinar.
Tror jeg skulle klart å bygge selv, hvis jeg fikk enkle tegninger å følge.
Skulle tro ferdig subber fra produsenter er knusende bedre enn selvmekka greier. Er high-end bass så enkelt å lage til lavkostnad?
Ofte tar produsenter dobbel pris på et par gulvstående høyttalere, bare fordi de har øft kasa litt, satt inn litt større elementer, som går litt dypere og trøkker litt mer.
Er det noen som har testet selvmekka subber mot kjente dyre subber, som kan dele erfaringer?
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Subber fra gulv til tak, er eneste løsningen.
Det løser faktisk de fleste problemer.
Har jo prøvd dette med først 1 så 2 så 4 så 8.
Blir bare bedre å bedre flere du får.

Steinar.
Hva vil det koste med 8 stk 10 eller 12 tommer subber, som kun skal spille fra 80hz og ned?
Elementer, kasser, amper og delefiltre. Rommet er 18 kvm.
Blir 12" for trege for musikk?
Hvor dypt vil dette kunne gå? (størrelse på element og kasser avgjør selvfølgelig, men jo mindre jo bedre estetisk sett)
F,eks vil 10" tommer i stor kasse spille bedre enn 12" i mindre kasse?
Tviler på at 12" blir for trege for musikk.
Spør 8x12Tom. Han har 8x24" integrert/boltet fast i grunnmuren. Trykkammer på etpartusen liter, om ikke mer. Husker ikke.
12 tommere er helt perfekt til musikk , klipsch sine 15 tommere i premium serien er også fine til musikk.


Imagine
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Kan anbefale DIY Soundgroup.

Home page DIY Sound Group

Der er det anbefalte elementer for hver kasse.
Mest bang for the buck må da være 4CU FT kassa.Kjøp en Dayton Ultimax 18 og en Behringer Inuke 3000DSP.
Tror du skal MEGET høyt opp i pris for å overgå den komboen.

Cbarth
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Husk att en 15" er nesten 1,6 ganger så stor som en 12"
12" er 1,4 ganger så stor som en 10"
Membranarealet øker ganske kraftig når man kommer oppover
Men dette var litt off, beklager:)
Men Jonas, du klarer vell å bygge selv du?

Steinar.
Tror jeg skulle klart å bygge selv, hvis jeg fikk enkle tegninger å følge.
Skulle tro ferdig subber fra produsenter er knusende bedre enn selvmekka greier. Er high-end bass så enkelt å lage til lavkostnad?
Ofte tar produsenter dobbel pris på et par gulvstående høyttalere, bare fordi de har øft kasa litt, satt inn litt større elementer, som går litt dypere og trøkker litt mer.
Er det noen som har testet selvmekka subber mot kjente dyre subber, som kan dele erfaringer?
Min bass er jo selvlaget og jeg synes selv den kan konkurrere med enhver kommersiell enhet. Min erfaring er at diy subber vinner en knusende seier på pris vs ytelse ifht kommersielt. Men det er ikke gratis lunsj her eller. Gode drivere koster det også og jeg mener at kapasitet er undervurdert hos mange. Jeg ser på 4x15" som et minimum til musikk om man skal holde forvrengning på et lavt nivå og få "vektløs" bass med skikkelig skyv.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Husk att en 15" er nesten 1,6 ganger så stor som en 12"
12" er 1,4 ganger så stor som en 10"
Membranarealet øker ganske kraftig når man kommer oppover
Men dette var litt off, beklager:)
Men Jonas, du klarer vell å bygge selv du?

Steinar.
Tror jeg skulle klart å bygge selv, hvis jeg fikk enkle tegninger å følge.
Skulle tro ferdig subber fra produsenter er knusende bedre enn selvmekka greier. Er high-end bass så enkelt å lage til lavkostnad?
Ofte tar produsenter dobbel pris på et par gulvstående høyttalere, bare fordi de har øft kasa litt, satt inn litt større elementer, som går litt dypere og trøkker litt mer.
Er det noen som har testet selvmekka subber mot kjente dyre subber, som kan dele erfaringer?
ferdig subber fra produsenter er så fulle av kompromisser for å beskytte folk mot seg selv og dermed reklamasjoner, med høypassfiltere som gir unødvendig gruppeforsinkelse, skorting på forsterkninger og størrelse for å holde vekten lav og kostnadene nede. begrensning i justeringsmuligheter for å ikke gjøre det for innviklet for folk som bare vil vri på noen brytere, men da får man ikke integrert optimalt. man legger masse penger i flott finish, fordi det ser pent ut på bilder og øker salget, så skorter man på driver- og forsterkerkvaliteten i stedet.

dyre subber er bra de, har lekt mye med velodyne dd18 som er veldig bra, men til budsjettet av et par slike så er man i diy heaven. dd18+ er vel litt gjevere, og servo har noe for seg, det har jeg målt på dem, men servo er et kompromiss, fordi den økte ytelsen man får gjennom servo lett overgås ved en dobling av drivere, og det koster mindre enn å ha servo på alt. på et tidspunkt kommer man til et punkt hvor dobbling koster ekstremt mye ift. de 3-6db ekstra man får, feks trinnet fra 8 til 16 drivere, eller enda verre fra 16 til 32.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Folk må få øynene opp for dette med mange store med mindre slaglengde er bedre en mange små med lang slaglengde.
Hadde aldri troa på dette med mange store før jeg fikk oppleve det hjemme hos 8x12.
Da var ikke veien lang for å gjøre det samme, men med 15".
Men da bygger jo han noe som er enda større, dette har jeg lydt til å høre når han er ferdig.
Det er vell bare å si att jeg tar med kake neste gang også:)

Steinar.
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
det sitter to elementer i qsub, det er dual opposed for å kansellere kinetisk energi i kassa og bygget i aluminum for høy stivhet, så det er god byggepraksis på de subbene, og de er nok svært bra, men for det budsjettet, så kan man oppnå så uendelig mye mer, men man får ikke magico logo og tilhøre den elite gruppen av stolte magico-eiere. :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Her er en ferdigsub Magico QSub18 til kr 390000,-
Magico QSub18 QSub15 - Acoustic Tuning
Elementet som sitter i denne koster $689
AuraSound NS18-992-4A 18" Pro Subwoofer Driver 4 Ohm

Å bygge basstårn fra gulv til tak med ok drivere, vil i de aller fleste tilfeller gi et bedre resultat enn å bruke en kjøpesub fra Magico..
Ja men man trenger jo ikke og kjøpe subber til flere hundre tusen , finnes mangevis sv subber der ute som er kjempe gode til film og musikk , for min del er kasse subber blitt dårlig i mine ører etter jeg fikk rør sylinder subber i huset , synes disse jobber lettere og gjør en bedre jobb over hele linjen , faktisk er jeg litt paff hva SVs klarer og få ut av disse sylinder subbene sine , og uansett vor man plasserer di i front treffer man ganske spot on til og få skikkelig bass , skulle jeg bygd noe selv har jeg ville prøvd og bygge sylinder subber vet ikke om noen har prøvd det inne på hfs før.


Imagine
 

Bjørge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
177
Antall liker
25
Sted
Vestfold
Bruker du pc til avspilling vil jeg anbefale Audiolense XO til å integrere suben med.
Dette vil integrere en eller to suber sømløst. Audiolense tar seg av tids og frekvens korreksjon automatisk etter måleprosedyre.
I utgangspunktet kan du sette subene hvor du vil. Det er gratis å prøve, koster lite å kjøpe.
Det finnes en løsning med Dirac/miniDSP også som er litt enklere å sette opp, men det blir litt dyrere.

Om du tester noe sånt og målinger viser høye topper og dype daler i bassområdet er det nok lurt å behandle rommet akustisk, så blir lyden mye bedre.
Med dette programmet, bruker du en mikrofon da?
Da må man koble dette til pcen eller bruker man integrert mik? Funker dette i et 2.0oppsett også?
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Her er en ferdigsub Magico QSub18 til kr 390000,-
Magico QSub18 QSub15 - Acoustic Tuning
Elementet som sitter i denne koster $689
AuraSound NS18-992-4A 18" Pro Subwoofer Driver 4 Ohm

Å bygge basstårn fra gulv til tak med ok drivere, vil i de aller fleste tilfeller gi et bedre resultat enn å bruke en kjøpesub fra Magico..
Ja men man trenger jo ikke og kjøpe subber til flere hundre tusen , finnes mangevis sv subber der ute som er kjempe gode til film og musikk , for min del er kasse subber blitt dårlig i mine ører etter jeg fikk rør sylinder subber i huset , synes disse jobber lettere og gjør en bedre jobb over hele linjen , faktisk er jeg litt paff hva SVs klarer og få ut av disse sylinder subbene sine , og uansett vor man plasserer di i front treffer man ganske spot on til og få skikkelig bass , skulle jeg bygd noe selv har jeg ville prøvd og bygge sylinder subber vet ikke om noen har prøvd det inne på hfs før.


Imagine
det er mange som synes tivoliradio låter knallbra også, helt til de hører et ordentlig stereoanlegg.

det er mulig å få bra lyd med et par musikalske 12-15" subwoofere, men det blir aldri i toppklasse uansett hva de koster. for å få til det må man ha stort system, og slik er det bare.

det er pga fysiske begrensninger som ikke lar seg omgå. det er med andre ord fysisk umulig, og ikke uttrykk for en subjektiv mening.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Skjønner ikke helt at det skal være en konkurranse mellom diy og mer kommeriselt produserte saker. Det finnes jo billige som dyre saker på begge sider av gjerdet. Jeg syntes heller det burde være heller mer fokus på intergreringen/kalibreringen i rommet de skal stå i da de fleste vil ikke ha kunnskaper som trengs for å få det til å kunne låte optimalt uansett hvordan de er laget eller produsert.


 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
249
Torget vurderinger
16
Etter en prat med Peter er det blitt veldig bra. Satt suben bak senter høytalleren. Det vil si at den står i senter. Bruker også crossover en del over 40 hz som Usher spiller til. Har satt fase til 180 grader. Den spiller litt høyere ved 0 grader men synes det er litt mer boomy. Bruker seff også high level kobling. Beste bass jeg har hatt. Nå har jeg ikke de faseproblemene heller. Supernova blir til film :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Her er en ferdigsub Magico QSub18 til kr 390000,-
Magico QSub18 QSub15 - Acoustic Tuning
Elementet som sitter i denne koster $689
AuraSound NS18-992-4A 18" Pro Subwoofer Driver 4 Ohm

Å bygge basstårn fra gulv til tak med ok drivere, vil i de aller fleste tilfeller gi et bedre resultat enn å bruke en kjøpesub fra Magico..
Ja men man trenger jo ikke og kjøpe subber til flere hundre tusen , finnes mangevis sv subber der ute som er kjempe gode til film og musikk , for min del er kasse subber blitt dårlig i mine ører etter jeg fikk rør sylinder subber i huset , synes disse jobber lettere og gjør en bedre jobb over hele linjen , faktisk er jeg litt paff hva SVs klarer og få ut av disse sylinder subbene sine , og uansett vor man plasserer di i front treffer man ganske spot on til og få skikkelig bass , skulle jeg bygd noe selv har jeg ville prøvd og bygge sylinder subber vet ikke om noen har prøvd det inne på hfs før.


Imagine
det er mange som synes tivoliradio låter knallbra også, helt til de hører et ordentlig stereoanlegg.

det er mulig å få bra lyd med et par musikalske 12-15" subwoofere, men det blir aldri i toppklasse uansett hva de koster. for å få til det må man ha stort system, og slik er det bare.

det er pga fysiske begrensninger som ikke lar seg omgå. det er med andre ord fysisk umulig, og ikke uttrykk for en subjektiv mening.
Så det du sier at alt diy av høyttalere slår det du kjøper , for det er nesten slik du legger det fram her. Veldig rart da at ca 90% kjøper ferdig og resten bygger.


Imagine
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
Her er en ferdigsub Magico QSub18 til kr 390000,-
Magico QSub18 QSub15 - Acoustic Tuning
Elementet som sitter i denne koster $689
AuraSound NS18-992-4A 18" Pro Subwoofer Driver 4 Ohm

Å bygge basstårn fra gulv til tak med ok drivere, vil i de aller fleste tilfeller gi et bedre resultat enn å bruke en kjøpesub fra Magico..
Ja men man trenger jo ikke og kjøpe subber til flere hundre tusen , finnes mangevis sv subber der ute som er kjempe gode til film og musikk , for min del er kasse subber blitt dårlig i mine ører etter jeg fikk rør sylinder subber i huset , synes disse jobber lettere og gjør en bedre jobb over hele linjen , faktisk er jeg litt paff hva SVs klarer og få ut av disse sylinder subbene sine , og uansett vor man plasserer di i front treffer man ganske spot on til og få skikkelig bass , skulle jeg bygd noe selv har jeg ville prøvd og bygge sylinder subber vet ikke om noen har prøvd det inne på hfs før.


Imagine
det er mange som synes tivoliradio låter knallbra også, helt til de hører et ordentlig stereoanlegg.

det er mulig å få bra lyd med et par musikalske 12-15" subwoofere, men det blir aldri i toppklasse uansett hva de koster. for å få til det må man ha stort system, og slik er det bare.

det er pga fysiske begrensninger som ikke lar seg omgå. det er med andre ord fysisk umulig, og ikke uttrykk for en subjektiv mening.
Så det du sier at alt diy av høyttalere slår det du kjøper , for det er nesten slik du legger det fram her. Veldig rart da at ca 90% kjøper ferdig og resten bygger.


Imagine
hæ?

hvor eller hva har jeg skrevet som får deg til å si det?

hvor bra det man bygger blir, avhenger selvsagt av hvem som bygger og hva som bygges.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Imagine kan du legge ut målinger av subbene dine?
Vi har kun sett med fronter, hadde hvert interessant å se med rørene også.
Det har du aldri lagt ut.
Du sier jo att røra er helt fantastisk.

Steinar.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Imagine kan du legge ut målinger av subbene dine?
Vi har kun sett med fronter, hadde hvert interessant å se med rørene også.
Det har du aldri lagt ut.
Du sier jo att røra er helt fantastisk.

Steinar.
Ligger ute av subber og fronter sammen , kan legge ut her peaken jeg hadde fra 10-60 Hz har jeg fått ned til det normalet , jeg fikk ikke lagt ut der peaken er borte for pcen krasjet med alle rew filene mine , har enda ikke fått rew skikkelig oppe å går men er ikke langt unna og det vil da komme nye målinger , som sagt funker rørene jævlig godt har full pott ned til 10 Hz og det merkes når man ser film , er også god denne 2000 serien på musikk likte godt disse sylinder subbene.

image.jpeg


Imagine
 
Topp Bunn