Integrering er ikke noe problem, men klasse D gjør seg best som sub-amp og alt annet er bedre lydmessig over 80Hz....Jeg har vondt for å tro at en klasse D subwooferamp skal ha større problemer med å intergrere i ett Klasse A oppsett.....
Integrering er ikke noe problem, men klasse D gjør seg best som sub-amp og alt annet er bedre lydmessig over 80Hz....Jeg har vondt for å tro at en klasse D subwooferamp skal ha større problemer med å intergrere i ett Klasse A oppsett.....
Lurer på om orso er enig Og ikke hiss på deg diy`erne.Integrering er ikke noe problem, men klasse D gjør seg best som sub-amp og alt annet er bedre lydmessig over 80Hz....Jeg har vondt for å tro at en klasse D subwooferamp skal ha større problemer med å intergrere i ett Klasse A oppsett.....
Et eksempel:....for å ta de beste beslutningene innen diy og audio så kreves det en enorm kunnskap om akustikk, elektronikk, fysikk, elektromekanikk, man skal kunne bruke verktøy og skal man ha finish så må man sette seg inn i det også. jeg påstår overhodet ikke at jeg er noen ekspert på disse tingene, men jeg ønsker å utvikle meg for å bli en bedre diy'er. dette er litt av det som gjør denne hobbyen morsom, og jeg har forstått en ting hittil, og det er at jo mer man lærer, jo mindre skjønner man at en vet.
....etterhvert som man blir en dyktigere diy'er så plukker man fra hverandre kjøpeprodukter, fordi man ser hvordan de er konstruert og hvilke beslutninger som er tatt av konstruktøren. det kan også hende man er strengt uenig, fordi man ser på ting fra et annet perspektiv og kanskje er en bedre konstruktør selv, eller bare har andre erfaringer.
Driver en "bilforretning" vil en gjerne hevde det slik, at det kun er av butikker en får kjøpt den beste bilen... Men det finnes uansett de som ikke har "butikk", men som lager ting bedre enn noen B&W, Dali kan prestere... Men det er tungt å svelge når en sitter i bua si og tror at alt dreier seg om det som er innenfor veggene der..Et eksempel:....for å ta de beste beslutningene innen diy og audio så kreves det en enorm kunnskap om akustikk, elektronikk, fysikk, elektromekanikk, man skal kunne bruke verktøy og skal man ha finish så må man sette seg inn i det også. jeg påstår overhodet ikke at jeg er noen ekspert på disse tingene, men jeg ønsker å utvikle meg for å bli en bedre diy'er. dette er litt av det som gjør denne hobbyen morsom, og jeg har forstått en ting hittil, og det er at jo mer man lærer, jo mindre skjønner man at en vet.
....etterhvert som man blir en dyktigere diy'er så plukker man fra hverandre kjøpeprodukter, fordi man ser hvordan de er konstruert og hvilke beslutninger som er tatt av konstruktøren. det kan også hende man er strengt uenig, fordi man ser på ting fra et annet perspektiv og kanskje er en bedre konstruktør selv, eller bare har andre erfaringer.
Jeg er diy'er og jeg vil bygge meg en BIL, men heldigvis har vi et rammeverk av regler. Utarbeidet av dyktige mennesker innen alle nødvendige profesjonaliteter som kreves for et slikt produkt. Min "drøm" om selvbygg vil for alltid bare være en......drøm.
Slik er det også med lyd....og takk for det
Ser ikke helt hvorfor du er opptatt av "den beste"......for det er vel ikke poenget?Driver en "bilforretning" vil en gjerne hevde det slik, at det kun er av butikker en får kjøpt den beste bilen...
så jeg tror folk burde ha litt respekt for hva diy'ere står for også, og ikke bare avfeie det med at "dette er enkelt og ser jalla hjemmemekk ut". ting kan gjøres enkelt, men før du kan ta valget, så må du ha tatt beslutningene, og for å ta de riktige beslutningene, så må du ha kunnskapen, hvis ikke er det bare flaks og tipping man driver med.
Uten å bashe xtz subbene her ettersom jeg synes de låter bra så vil jeg si at den sammenligningen er litt "urettferdig"så jeg tror folk burde ha litt respekt for hva diy'ere står for også, og ikke bare avfeie det med at "dette er enkelt og ser jalla hjemmemekk ut". ting kan gjøres enkelt, men før du kan ta valget, så må du ha tatt beslutningene, og for å ta de riktige beslutningene, så må du ha kunnskapen, hvis ikke er det bare flaks og tipping man driver med.
Selvfølgelig, men det må gå begge veier - er vel nok av eksempler på skittkastning begge veier men det spørs vel hvilke briller en ser igjennom.
Å lage subbere regne ut kassen med de forskjellige parametre og få noe til å låte meget godt er ikke vanskelig og alle med litt respekt for seg kan klare det. Når du beveger deg opp på stigen og skal intergrere dette i ett-fire-fem veis oppsett krever det nok atskillig mer. Min enkelhet er basert på subkonstruksjoner og det står jeg ved, samme som sammeligningseksemplet jeg har referert til.
Noen skjærer vel ikke ut materialene selv heller har jeg hørt.
http://trestokken.no
Men hvor mye kostet det å bygge de? Altså pris drivere og matrialkostnader ellers?Mange fine subb bilder her Mener retep betalte 21k ferdig levert på døra. Var vel litt optimistisk den prisen jeg begynte på
Du har vel ikke dempet alle veggene dine, noe jeg heller ikke anbefaler. Forskjellen når man går fra å dempe en vegg og øker denne fra 35 til 55 cm, er minimal i bassen.Forstår at det er mulig å bygge kompromissløs diy som kan tilpasse rom og akustikk (men dette gjelder ikke meg og sikkert 95% av forumets brukere).
Det er svært enkelt å lage en kasse.
Tohaug hevder at 4x15" er minimum hva han kan leve med.
Tror han mente minimum 4 stykk 15" per side, det vil si minimum totalt 8 stykk 15".
Selv bruker jeg kun EN Earthquake Supernova 15", som kostet 3000£.
Prisen betyr ikke noe i forhold til hva du får.
Føler at den virkelig leverer på film, men hvor mye bedre dypbass ville jeg fått sammenlignet med authentic sine 2 x XTZ tårn eller Retep sine diy tårn på 8x12". hvem ville enklest integrere mine Audio Physic Virgo 25, som strekker seg ned til 30hz. Bør være like bra til musikk som film. Kunne f,eks 2 stk Velodyne DD 15 med kalibreringmuligheter og fjernkontroll levere alt en trenger av kontroll og headroom?
Foreslår to DIY basstårn med 4 * 18" pr side og et lydtransparent lerret. Mye bedre og billigere enn 2 stk Velodyne DD 15.
Både mine tidligere Rel Storm V subber og nåværende Earthquake har justeringer med fjernkontroll, noe de fleste subber burde hatt med tanke på at alle innspillinger er mixet ulikt.
Justeringer gjøres enkelt fra pc. Sitter selv med et trådløst tastatur i fanget.
Rommet mitt er 18 kvm og en vegg er totaldempet med Rockwool (35cm tykkelse, fra vegg til vegg og tak til gulv). Burde jeg dempet med ytterligere 20cm eller mer?
Spiller egentlig ingen rolle hva de kostet meg, men hadde jeg fått 40k som jeg la de ut for, første gang, hadde det blitt litt for jobben også.
Bare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?Du har vel ikke dempet alle veggene dine, noe jeg heller ikke anbefaler. Forskjellen når man går fra å dempe en vegg og øker denne fra 35 til 55 cm, er minimal i bassen.Forstår at det er mulig å bygge kompromissløs diy som kan tilpasse rom og akustikk (men dette gjelder ikke meg og sikkert 95% av forumets brukere).
Det er svært enkelt å lage en kasse.
Tohaug hevder at 4x15" er minimum hva han kan leve med.
Tror han mente minimum 4 stykk 15" per side, det vil si minimum totalt 8 stykk 15".
Selv bruker jeg kun EN Earthquake Supernova 15", som kostet 3000£.
Prisen betyr ikke noe i forhold til hva du får.
Føler at den virkelig leverer på film, men hvor mye bedre dypbass ville jeg fått sammenlignet med authentic sine 2 x XTZ tårn eller Retep sine diy tårn på 8x12". hvem ville enklest integrere mine Audio Physic Virgo 25, som strekker seg ned til 30hz. Bør være like bra til musikk som film. Kunne f,eks 2 stk Velodyne DD 15 med kalibreringmuligheter og fjernkontroll levere alt en trenger av kontroll og headroom?
Foreslår to DIY basstårn med 4 * 18" pr side og et lydtransparent lerret. Mye bedre og billigere enn 2 stk Velodyne DD 15.
Både mine tidligere Rel Storm V subber og nåværende Earthquake har justeringer med fjernkontroll, noe de fleste subber burde hatt med tanke på at alle innspillinger er mixet ulikt.
Justeringer gjøres enkelt fra pc. Sitter selv med et trådløst tastatur i fanget.
Rommet mitt er 18 kvm og en vegg er totaldempet med Rockwool (35cm tykkelse, fra vegg til vegg og tak til gulv). Burde jeg dempet med ytterligere 20cm eller mer?
Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivåBare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?
LOL.Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
Næmmen, tror du ikke på Flageborg du da?LOL.Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
Det vil jo være oppskriften for fullstendig skjev demping og meget dårlig resultat sammenlignet med hva som er faktisk mulig å oppnå.
Heh..?Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivåBare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?
På rundt 50cm klarer du vel ned til rundt 80hz... eller noe!?Du har vel ikke dempet alle veggene dine, noe jeg heller ikke anbefaler. Forskjellen når man går fra å dempe en vegg og øker denne fra 35 til 55 cm, er minimal i bassen.Forstår at det er mulig å bygge kompromissløs diy som kan tilpasse rom og akustikk (men dette gjelder ikke meg og sikkert 95% av forumets brukere).
Det er svært enkelt å lage en kasse.
Tohaug hevder at 4x15" er minimum hva han kan leve med.
Tror han mente minimum 4 stykk 15" per side, det vil si minimum totalt 8 stykk 15".
Selv bruker jeg kun EN Earthquake Supernova 15", som kostet 3000£.
Prisen betyr ikke noe i forhold til hva du får.
Føler at den virkelig leverer på film, men hvor mye bedre dypbass ville jeg fått sammenlignet med authentic sine 2 x XTZ tårn eller Retep sine diy tårn på 8x12". hvem ville enklest integrere mine Audio Physic Virgo 25, som strekker seg ned til 30hz. Bør være like bra til musikk som film. Kunne f,eks 2 stk Velodyne DD 15 med kalibreringmuligheter og fjernkontroll levere alt en trenger av kontroll og headroom?
Foreslår to DIY basstårn med 4 * 18" pr side og et lydtransparent lerret. Mye bedre og billigere enn 2 stk Velodyne DD 15.
Både mine tidligere Rel Storm V subber og nåværende Earthquake har justeringer med fjernkontroll, noe de fleste subber burde hatt med tanke på at alle innspillinger er mixet ulikt.
Justeringer gjøres enkelt fra pc. Sitter selv med et trådløst tastatur i fanget.
Rommet mitt er 18 kvm og en vegg er totaldempet med Rockwool (35cm tykkelse, fra vegg til vegg og tak til gulv). Burde jeg dempet med ytterligere 20cm eller mer?
Er det ikke noe som heter overdemping? Har du en tegning på hva du mener (gulv og tak) FlegeborgMed foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivåBare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?
+1LOL.Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
Det vil jo være oppskriften for fullstendig skjev demping og meget dårlig resultat sammenlignet med hva som er faktisk mulig å oppnå.
Har visst gått glipp av dette innlegget ditt. Men senterplassering kan løse mye problemer ja, flott at du fikk det til.Etter en prat med Peter er det blitt veldig bra. Satt suben bak senter høytalleren. Det vil si at den står i senter. Bruker også crossover en del over 40 hz som Usher spiller til. Har satt fase til 180 grader. Den spiller litt høyere ved 0 grader men synes det er litt mer boomy. Bruker seff også high level kobling. Beste bass jeg har hatt. Nå har jeg ikke de faseproblemene heller. Supernova blir til film
Har visst gått glipp av dette innlegget ditt. Men senterplassering kan løse mye problemer ja, flott at du fikk det til.Etter en prat med Peter er det blitt veldig bra. Satt suben bak senter høytalleren. Det vil si at den står i senter. Bruker også crossover en del over 40 hz som Usher spiller til. Har satt fase til 180 grader. Den spiller litt høyere ved 0 grader men synes det er litt mer boomy. Bruker seff også high level kobling. Beste bass jeg har hatt. Nå har jeg ikke de faseproblemene heller. Supernova blir til film
Dersom du har boomy bass kan du plugge bassrefleksrør på hovedhøytalerene, og øke delefrekvens på sub. Det pleier å funke veldig bra.
Molton rund baut, og graden av folding påvirker dempegraden....Er det ikke noe som heter overdemping? Har du en tegning på hva du mener (gulv og tak) Flegeborg
Det utgjør i beste fall mikroskopisk. Det demper uansett bare i øvre toppregister.og graden av folding påvirker dempegraden....
Du har vel også testet litt med Molton.....i store mengder?Det utgjør i beste fall mikroskopisk. Det demper uansett bare i øvre toppregister.