Høyttalere Sub. i stereo

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Jeg har vondt for å tro at en klasse D subwooferamp skal ha større problemer med å intergrere i ett Klasse A oppsett.....
Integrering er ikke noe problem, men klasse D gjør seg best som sub-amp og alt annet er bedre lydmessig over 80Hz....
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
engasjement er bra. :) i dag er alle de flinke guttene på kurs og utvikler kunnskapene sine, mens vi kranglefanter sitter igjen og rir våre kjepphester, he he he.

jeg har ikke hørt xtz 3x12, men det er åpenbart at de gir mye valuta for pengene, selv om de kanskje ikke er for alle.

en av fordelene med diy er at man kan tenke mer helhetlig og bygge ting som er optimalisert mot både rommet og prinsippene man velger å følge. (bred spredning, kontrollert spredning, åpen baffel, trykkammer, refleks, line arrays, horn, aktiv deling, passiv deling, tilpasse konstruksjonene til hverandre og akustikken i rommet, bla bla bla).

det blir som at du ser på en nyoppusset stue, det ser rimelig greit ut, noe malt panel og noen lister, men bak veggene ligger det mye grunnarbeid og det grunnarbeidet er basert på forskning og utvikling over flere generasjoner, tenk bare på all kjemien som ligger bak malingen. at noe ser enkelt ut på overflaten, betyr ikke at det ikke ligger komplekse avveininger til grunn.

for å komme med en sammenlikning, så kan du gjerne velge det første og beste spannet med maling som du finner i nærmeste butikk, men ikke vær sikker på at huset ser pent ut etter noen år. poenget er at man må sette seg inn i ting før man tar beslutninger.

for å ta de beste beslutningene innen diy og audio så kreves det en enorm kunnskap om akustikk, elektronikk, fysikk, elektromekanikk, man skal kunne bruke verktøy og skal man ha finish så må man sette seg inn i det også. jeg påstår overhodet ikke at jeg er noen ekspert på disse tingene, men jeg ønsker å utvikle meg for å bli en bedre diy'er. dette er litt av det som gjør denne hobbyen morsom, og jeg har forstått en ting hittil, og det er at jo mer man lærer, jo mindre skjønner man at en vet.

etterhvert som man blir en dyktigere diy'er så plukker man fra hverandre kjøpeprodukter, fordi man ser hvordan de er konstruert og hvilke beslutninger som er tatt av konstruktøren. det kan også hende man er strengt uenig, fordi man ser på ting fra et annet perspektiv og kanskje er en bedre konstruktør selv, eller bare har andre erfaringer.

diy'ere har en tendens til å se på ting mer som commodities enn et resultat av andre menns mangeårige dedikasjon til kunsten. det må vi bli flinkere til å innse, og passe på å ikke stemple noe som dårlig, bare fordi det ser enkelt bygget ut og kanskje bruker hyllevare, men selvsagt må vi også få lov til å komme med kritikk på konstruksjon og valg, det er tross alt dette som er en del av diy-hobbyen.

de som tror det er trøblete å matche høyttalere, kilde og amp, kan jo begynne å finne drivere til 5-veis (eller finne ut om de skal gå for multiveis vs 2-3 veis - et stort kapittel i seg selv) som skal oppfylle kriteriene de ønsker innenfor et budsjett man har råd til. bare det å lese om membraner i kompressjonsdrivere er noe jeg har brukt enormt med tid på. man må sette seg litt inn i materialteknologi, hvordan massen påvirker impuls, hvordan forskjellige membraner ringer, avhengig av om de er aluminum, titan, beryllium, hvor skjør beryllium er, betinget av produksjonsmåte og hvordan produksjonsmåte påvirker egenskapene. så må du prøve å forstå hvordan dette vil slå ut i virkeligheten, hvilket resultat et gitt membran vil gi i en gitt applikasjon, f.eks. ved bruk av eq.

og bare dette er en mikrodetalj i det store og hele.

så jeg tror folk burde ha litt respekt for hva diy'ere står for også, og ikke bare avfeie det med at "dette er enkelt og ser jalla hjemmemekk ut". ting kan gjøres enkelt, men før du kan ta valget, så må du ha tatt beslutningene, og for å ta de riktige beslutningene, så må du ha kunnskapen, hvis ikke er det bare flaks og tipping man driver med.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
....for å ta de beste beslutningene innen diy og audio så kreves det en enorm kunnskap om akustikk, elektronikk, fysikk, elektromekanikk, man skal kunne bruke verktøy og skal man ha finish så må man sette seg inn i det også. jeg påstår overhodet ikke at jeg er noen ekspert på disse tingene, men jeg ønsker å utvikle meg for å bli en bedre diy'er. dette er litt av det som gjør denne hobbyen morsom, og jeg har forstått en ting hittil, og det er at jo mer man lærer, jo mindre skjønner man at en vet.

....etterhvert som man blir en dyktigere diy'er så plukker man fra hverandre kjøpeprodukter, fordi man ser hvordan de er konstruert og hvilke beslutninger som er tatt av konstruktøren. det kan også hende man er strengt uenig, fordi man ser på ting fra et annet perspektiv og kanskje er en bedre konstruktør selv, eller bare har andre erfaringer.
Et eksempel:
Jeg er diy'er og jeg vil bygge meg en BIL, men heldigvis har vi et rammeverk av regler. Utarbeidet av dyktige mennesker innen alle nødvendige profesjonaliteter som kreves for et slikt produkt. Min "drøm" om selvbygg vil for alltid bare være en......drøm.

Mekking er morsomt....og mer seriøst enn det.......vil det aldri bli
Slik er det også med lyd....og takk for det :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....for å ta de beste beslutningene innen diy og audio så kreves det en enorm kunnskap om akustikk, elektronikk, fysikk, elektromekanikk, man skal kunne bruke verktøy og skal man ha finish så må man sette seg inn i det også. jeg påstår overhodet ikke at jeg er noen ekspert på disse tingene, men jeg ønsker å utvikle meg for å bli en bedre diy'er. dette er litt av det som gjør denne hobbyen morsom, og jeg har forstått en ting hittil, og det er at jo mer man lærer, jo mindre skjønner man at en vet.

....etterhvert som man blir en dyktigere diy'er så plukker man fra hverandre kjøpeprodukter, fordi man ser hvordan de er konstruert og hvilke beslutninger som er tatt av konstruktøren. det kan også hende man er strengt uenig, fordi man ser på ting fra et annet perspektiv og kanskje er en bedre konstruktør selv, eller bare har andre erfaringer.
Et eksempel:
Jeg er diy'er og jeg vil bygge meg en BIL, men heldigvis har vi et rammeverk av regler. Utarbeidet av dyktige mennesker innen alle nødvendige profesjonaliteter som kreves for et slikt produkt. Min "drøm" om selvbygg vil for alltid bare være en......drøm.

Slik er det også med lyd....og takk for det :)
Driver en "bilforretning" vil en gjerne hevde det slik, at det kun er av butikker en får kjøpt den beste bilen... Men det finnes uansett de som ikke har "butikk", men som lager ting bedre enn noen B&W, Dali kan prestere... Men det er tungt å svelge når en sitter i bua si og tror at alt dreier seg om det som er innenfor veggene der..:cool:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Driver en "bilforretning" vil en gjerne hevde det slik, at det kun er av butikker en får kjøpt den beste bilen...
Ser ikke helt hvorfor du er opptatt av "den beste"......for det er vel ikke poenget?

Det er rimelig stor forskjell mellom selvbygg og modifisering.....?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
så jeg tror folk burde ha litt respekt for hva diy'ere står for også, og ikke bare avfeie det med at "dette er enkelt og ser jalla hjemmemekk ut". ting kan gjøres enkelt, men før du kan ta valget, så må du ha tatt beslutningene, og for å ta de riktige beslutningene, så må du ha kunnskapen, hvis ikke er det bare flaks og tipping man driver med.

Selvfølgelig, men det må gå begge veier - er vel nok av eksempler på skittkastning begge veier men det spørs vel hvilke briller en ser igjennom.

Å lage subbere regne ut kassen med de forskjellige parametre og få noe til å låte meget godt er ikke vanskelig og alle med litt respekt for seg kan klare det. Når du beveger deg opp på stigen og skal intergrere dette i ett-fire-fem veis oppsett krever det nok atskillig mer. Min enkelhet er basert på subkonstruksjoner og det står jeg ved, samme som sammeligningseksemplet jeg har referert til.

Noen skjærer vel ikke ut materialene selv heller har jeg hørt.

http://trestokken.no
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Vanskelig å sammenlikne DIY og Kommersielle produkter. Tenker at kompetanse er kompetanse og folk er folk uavhengig av leir. Det finnes gode og dårlige produkter i begge. Kommersielle produkter må klare seg med billigst mulige universale løsninger, mens DIY kan i større grad skreddersys rommet. Hva som blir best avhenger av kompetansen og den varierer. :)
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Forstår at det er mulig å bygge kompromissløs diy som kan tilpasse rom og akustikk (men dette gjelder ikke meg og sikkert 95% av forumets brukere). Tohaug hevder at 4x15" er minimum hva han kan leve med.
Selv bruker jeg kun EN Earthquake Supernova 15", som kostet 3000£. Føler at den virkelig leverer på film, men hvor mye bedre dypbass ville jeg fått sammenlignet med authentic sine 2 x XTZ tårn eller Retep sine diy tårn på 8x12". hvem ville enklest integrere mine Audio Physic Virgo 25, som strekker seg ned til 30hz. Bør være like bra til musikk som film. Kunne f,eks 2 stk Velodyne DD 15 med kalibreringmuligheter og fjernkontroll levere alt en trenger av kontroll og headroom?
Både mine tidligere Rel Storm V subber og nåværende Earthquake har justeringer med fjernkontroll, noe de fleste subber burde hatt med tanke på at alle innspillinger er mixet ulikt. Rommet mitt er 18 kvm og en vegg er totaldempet med Rockwool (35cm tykkelse, fra vegg til vegg og tak til gulv). Burde jeg dempet med ytterligere 20cm eller mer?
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
så jeg tror folk burde ha litt respekt for hva diy'ere står for også, og ikke bare avfeie det med at "dette er enkelt og ser jalla hjemmemekk ut". ting kan gjøres enkelt, men før du kan ta valget, så må du ha tatt beslutningene, og for å ta de riktige beslutningene, så må du ha kunnskapen, hvis ikke er det bare flaks og tipping man driver med.

Selvfølgelig, men det må gå begge veier - er vel nok av eksempler på skittkastning begge veier men det spørs vel hvilke briller en ser igjennom.

Å lage subbere regne ut kassen med de forskjellige parametre og få noe til å låte meget godt er ikke vanskelig og alle med litt respekt for seg kan klare det. Når du beveger deg opp på stigen og skal intergrere dette i ett-fire-fem veis oppsett krever det nok atskillig mer. Min enkelhet er basert på subkonstruksjoner og det står jeg ved, samme som sammeligningseksemplet jeg har referert til.

Noen skjærer vel ikke ut materialene selv heller har jeg hørt.

http://trestokken.no
Uten å bashe xtz subbene her ettersom jeg synes de låter bra så vil jeg si at den sammenligningen er litt "urettferdig"
Husk at det er brukt samme drivere som du sier og det vil faktisk være en nærmere sammenligning mot 3stk av de tårnene enn mot 2, ettersom du har 2 ekstra drivere innen det 8x12 systemet og dermed vil ha høyere kapasitet og dertil lavere forvrengning. skal du ha en reell sammenligning så kan du ta prisen av 2 2/3 stk xtz subber. en sammenligningspris ville heller sett litt mer slik ut: ca 48k for xtz subbene og ca. 40k for 8x12tom subbene. Dersom man nå anser at det brukes samme drivere etc..
 
8

8x12_TOM

Gjest
Mange fine subb bilder her:) Mener retep betalte 21k ferdig levert på døra. Var vel litt optimistisk den prisen jeg begynte på:)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.314
Antall liker
8.351
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mange fine subb bilder her:) Mener retep betalte 21k ferdig levert på døra. Var vel litt optimistisk den prisen jeg begynte på:)
Men hvor mye kostet det å bygge de? Altså pris drivere og matrialkostnader ellers?
man kan jo ikke regne timer i dette, det er jo en hobby:)

Steinar.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Spiller egentlig ingen rolle hva de kostet meg, men hadde jeg fått 40k som jeg la de ut for, første gang, hadde det blitt litt for jobben også.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Forstår at det er mulig å bygge kompromissløs diy som kan tilpasse rom og akustikk (men dette gjelder ikke meg og sikkert 95% av forumets brukere).

Det er svært enkelt å lage en kasse.


Tohaug hevder at 4x15" er minimum hva han kan leve med.


Tror han mente minimum 4 stykk 15" per side, det vil si minimum totalt 8 stykk 15".


Selv bruker jeg kun EN Earthquake Supernova 15", som kostet 3000£.

Prisen betyr ikke noe i forhold til hva du får.


Føler at den virkelig leverer på film, men hvor mye bedre dypbass ville jeg fått sammenlignet med authentic sine 2 x XTZ tårn eller Retep sine diy tårn på 8x12". hvem ville enklest integrere mine Audio Physic Virgo 25, som strekker seg ned til 30hz. Bør være like bra til musikk som film. Kunne f,eks 2 stk Velodyne DD 15 med kalibreringmuligheter og fjernkontroll levere alt en trenger av kontroll og headroom?

Foreslår to DIY basstårn med 4 * 18" pr side og et lydtransparent lerret. Mye bedre og billigere enn 2 stk Velodyne DD 15.

Både mine tidligere Rel Storm V subber og nåværende Earthquake har justeringer med fjernkontroll, noe de fleste subber burde hatt med tanke på at alle innspillinger er mixet ulikt.

Justeringer gjøres enkelt fra pc. Sitter selv med et trådløst tastatur i fanget.

Rommet mitt er 18 kvm og en vegg er totaldempet med Rockwool (35cm tykkelse, fra vegg til vegg og tak til gulv). Burde jeg dempet med ytterligere 20cm eller mer?
Du har vel ikke dempet alle veggene dine, noe jeg heller ikke anbefaler. Forskjellen når man går fra å dempe en vegg og øker denne fra 35 til 55 cm, er minimal i bassen.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Spiller egentlig ingen rolle hva de kostet meg, men hadde jeg fått 40k som jeg la de ut for, første gang, hadde det blitt litt for jobben også.

Jeg mener du svarte i en gammel tråd jeg leste at materialkostnader og overflatebehandling kom på totalt 40K men jeg kan jo ta feil også da..
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Forstår at det er mulig å bygge kompromissløs diy som kan tilpasse rom og akustikk (men dette gjelder ikke meg og sikkert 95% av forumets brukere).



Det er svært enkelt å lage en kasse.


Tohaug hevder at 4x15" er minimum hva han kan leve med.


Tror han mente minimum 4 stykk 15" per side, det vil si minimum totalt 8 stykk 15".


Selv bruker jeg kun EN Earthquake Supernova 15", som kostet 3000£.

Prisen betyr ikke noe i forhold til hva du får.


Føler at den virkelig leverer på film, men hvor mye bedre dypbass ville jeg fått sammenlignet med authentic sine 2 x XTZ tårn eller Retep sine diy tårn på 8x12". hvem ville enklest integrere mine Audio Physic Virgo 25, som strekker seg ned til 30hz. Bør være like bra til musikk som film. Kunne f,eks 2 stk Velodyne DD 15 med kalibreringmuligheter og fjernkontroll levere alt en trenger av kontroll og headroom?

Foreslår to DIY basstårn med 4 * 18" pr side og et lydtransparent lerret. Mye bedre og billigere enn 2 stk Velodyne DD 15.

Både mine tidligere Rel Storm V subber og nåværende Earthquake har justeringer med fjernkontroll, noe de fleste subber burde hatt med tanke på at alle innspillinger er mixet ulikt.

Justeringer gjøres enkelt fra pc. Sitter selv med et trådløst tastatur i fanget.

Rommet mitt er 18 kvm og en vegg er totaldempet med Rockwool (35cm tykkelse, fra vegg til vegg og tak til gulv). Burde jeg dempet med ytterligere 20cm eller mer?
Du har vel ikke dempet alle veggene dine, noe jeg heller ikke anbefaler. Forskjellen når man går fra å dempe en vegg og øker denne fra 35 til 55 cm, er minimal i bassen.
Bare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?
Rommets mål er: Alle vegger er 4,35 m. Takhøyde er 2,15 m. 3 av veggene er mur, men hele rommet er kledd inn med panel, hvor det er 5 cm luft mellom panel og mur. Den ene sideveggen er kun en lettvegg in til bad, med enkel panel bekledning, og gips til bad.

Om jeg rev ned panelen, hvordan burde jeg da ha kledd inn rommet igjen?

Dette ble litt off topic, som jeg har kritisert noen på denne tråden tidligere, men både jeg og trådstarter er kompiser, har små mur rom, og har samme subwoofer og musikksmak, så da er vi nok innafor likevel:D
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Bare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?
Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
LOL.
Det vil jo være oppskriften for fullstendig skjev demping og meget dårlig resultat sammenlignet med hva som er faktisk mulig å oppnå.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
LOL.
Det vil jo være oppskriften for fullstendig skjev demping og meget dårlig resultat sammenlignet med hva som er faktisk mulig å oppnå.
Næmmen, tror du ikke på Flageborg du da?
Hvordan er det mulig....at noen setter spørsmåltegn ved hans "kunnskaper".... :D
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Bare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?
Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
Heh..?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Forstår at det er mulig å bygge kompromissløs diy som kan tilpasse rom og akustikk (men dette gjelder ikke meg og sikkert 95% av forumets brukere).

Det er svært enkelt å lage en kasse.


Tohaug hevder at 4x15" er minimum hva han kan leve med.


Tror han mente minimum 4 stykk 15" per side, det vil si minimum totalt 8 stykk 15".


Selv bruker jeg kun EN Earthquake Supernova 15", som kostet 3000£.

Prisen betyr ikke noe i forhold til hva du får.


Føler at den virkelig leverer på film, men hvor mye bedre dypbass ville jeg fått sammenlignet med authentic sine 2 x XTZ tårn eller Retep sine diy tårn på 8x12". hvem ville enklest integrere mine Audio Physic Virgo 25, som strekker seg ned til 30hz. Bør være like bra til musikk som film. Kunne f,eks 2 stk Velodyne DD 15 med kalibreringmuligheter og fjernkontroll levere alt en trenger av kontroll og headroom?

Foreslår to DIY basstårn med 4 * 18" pr side og et lydtransparent lerret. Mye bedre og billigere enn 2 stk Velodyne DD 15.

Både mine tidligere Rel Storm V subber og nåværende Earthquake har justeringer med fjernkontroll, noe de fleste subber burde hatt med tanke på at alle innspillinger er mixet ulikt.

Justeringer gjøres enkelt fra pc. Sitter selv med et trådløst tastatur i fanget.

Rommet mitt er 18 kvm og en vegg er totaldempet med Rockwool (35cm tykkelse, fra vegg til vegg og tak til gulv). Burde jeg dempet med ytterligere 20cm eller mer?
Du har vel ikke dempet alle veggene dine, noe jeg heller ikke anbefaler. Forskjellen når man går fra å dempe en vegg og øker denne fra 35 til 55 cm, er minimal i bassen.
På rundt 50cm klarer du vel ned til rundt 80hz... eller noe!?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Enkleste måten for å få en dyp og jevn bassrespons er ved bruk av 2 subber.
Den ene plasseres i senter på frontvegg, den andre plasseres i senter på bakvegg.
Da forsvinner både dipper og peaker som ved et trylleslag.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.979
Antall liker
1.208
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Bare frontveggen som er 100% kledd inn med Rockwool. Har i dag en tykkelse på 35cm. Dette har medført til at rommet ikke lenger boomer i bassen, som det gjorde tidligere. Vil ytterligere demping med utvidelse av tykkelsen kunne gi en positiv effekt (ikke bare bass området), og i så fall hvor mye mer må jeg dempe?
Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
Er det ikke noe som heter overdemping? Har du en tegning på hva du mener (gulv og tak) Flegeborg :)
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Med foldet SceneMolton 300gr og takskinner på alle veggene og i taket kan du fjerne alt annet av dempemateriale......og booming i bassen er også en indikasjon på for høyt bassnivå
LOL.
Det vil jo være oppskriften for fullstendig skjev demping og meget dårlig resultat sammenlignet med hva som er faktisk mulig å oppnå.
+1

Imagine
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Jeg tror også sub. I midten av romnet forran og bak er perfekt etter hva jeg har lest og hørt.
Sub. I hjørnet er ikke tingen hvis man ikke bruker korreksjon eller har optimalt rom.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Etter en prat med Peter er det blitt veldig bra. Satt suben bak senter høytalleren. Det vil si at den står i senter. Bruker også crossover en del over 40 hz som Usher spiller til. Har satt fase til 180 grader. Den spiller litt høyere ved 0 grader men synes det er litt mer boomy. Bruker seff også high level kobling. Beste bass jeg har hatt. Nå har jeg ikke de faseproblemene heller. Supernova blir til film :)
Har visst gått glipp av dette innlegget ditt. Men senterplassering kan løse mye problemer ja, flott at du fikk det til.
Dersom du har boomy bass kan du plugge bassrefleksrør på hovedhøytalerene, og øke delefrekvens på sub. Det pleier å funke veldig bra.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Ja, det løste hele greia. Det er faktisk sånn at bassen nå er mindre boomy + at bassen har fått enda bedre kvalitet. Det virker som om den fyller ut steder det har vært litt tynt i bassområdet + at det går litt dypere. Godt tips med tetting av bassport. Nå skal det sies at jeg har fra før veldig lite bassproblemer da det er noe jeg hater. Mye av grunnen til bruk av stativhøytallere da gulvstående ikke funker i mitt rom.




Etter en prat med Peter er det blitt veldig bra. Satt suben bak senter høytalleren. Det vil si at den står i senter. Bruker også crossover en del over 40 hz som Usher spiller til. Har satt fase til 180 grader. Den spiller litt høyere ved 0 grader men synes det er litt mer boomy. Bruker seff også high level kobling. Beste bass jeg har hatt. Nå har jeg ikke de faseproblemene heller. Supernova blir til film :)
Har visst gått glipp av dette innlegget ditt. Men senterplassering kan løse mye problemer ja, flott at du fikk det til.
Dersom du har boomy bass kan du plugge bassrefleksrør på hovedhøytalerene, og øke delefrekvens på sub. Det pleier å funke veldig bra.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.594
Antall liker
3.130
Torget vurderinger
0
Er det ikke noe som heter overdemping? Har du en tegning på hva du mener (gulv og tak) Flegeborg :)
Molton rund baut, og graden av folding påvirker dempegraden....

Her er det lett blanding, men sort i taket demper også refleksjoner fra bilde effektivt

D30_0906_1024_cr.jpg


Før man lager et rom i rommet med Molton....

DSC_3929_1024.jpg
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
og graden av folding påvirker dempegraden....
Det utgjør i beste fall mikroskopisk. Det demper uansett bare i øvre toppregister.

Det å dempe jevnt og effektivt noenlunde ned til schrøder frekvensen gir et helt annerledes resultat. Og ikke minst med strategisk plassering i forhold til hva som faktisk skaper utstikkende frekvenser i lytteposisjonen og ikke bare dempe hele flater. Kombinerer man det med skikkelig bassdemping og gjerne diffusjon, så får man et helt nytt anlegg. Forskjellen er dramatisk.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er noe som heter fysikkens lover Flageborg. Det gjelder uavhengig av subjektive inntrykk.
Det klassiske argumentet "har du prøvd og lyttet" blir meningsløst.

Men ja, jeg har hørt mange rom dempet med tilsvarende metode.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Jeg dempet begge side veggene oppe da det er slik oppbevaring der , jeg kjøpte glava og dempet begge sidene og det hjalp mye hos meg i bass området , så fikk jeg tak i meg pyramide plater til og ta første refleksjon fra fronter , Center og Surround. Nå skal jeg inn med litt tykkere plater og 2 bass feller til subbene mine så skal jeg være i mål tenker jeg. Kunne tenkt meg og prøve PSB igjen likte utrolig godt lyd signaturen di gidde , får se PSB imagine t2 og imagine c Center har jeg hadd litt øye på , men når man liker klipsch lyden er det vanskelig og gi slipp på den.


Imagine
 
Topp Bunn