Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det gled over i generelt om DIY.
    Mye av grunn til att det isdag er lettere er att mann ikke trenger delefilte lengre.
    Det gjør att det blir langt lettere idag en for 30 år siden, da måte man ha langt mer elektronikk kunnskap ang delefilter.
    Det trengs ikke lengre.
    En ting til, de som har kunnskap er ikke uvillig til å dele med oss andre som ønsker å få til.
    Det gjør att man lykkes i sin jakt på godlyd+ mindre tro på kabler. Bare for å få med noe om det tråden skulle omhandle:)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    High end er ofte fin finish man betaler for enkelt og greit. Tviler på at high end har solgt like bra om de har hørt bra ut som de fleste gjør og har sett ut som de fleste dyi prosjekter lagd på gutterommet? High end er design, man betaler dyrt for at det skal passe inn i stua og at kona skal godta å ha det innendørs i det hele tatt. For min del så har ikke utseendet noe å si, men lyden er viktig. For dama mi sin skyld så hører ikke hun forskjell på en klokkeradio til noen hundrelapper med DAB imot høyttalere til en million, men finish er derimot viktig for henne om det skal få lov til å komme inn døra, og ihvertfall om det skal i stua! Damer bestemmer nok mye mer enn de fleste vil innrømme, og jeg innrømmer at jeg er heldig som har den dama jeg har som godtar så mye fra meg og mine hobbyer.
    Det jeg tror er at mange av high-end folka skremmer mange brukere her inne, spesielt nye brukere. Når forklaringer som at jo mer det koster jo bedre høres det ut er et valid argument i mange tråder og ingen teknisk forklaringer foreligger ellers så er det jo ikke morsomt å spørre om råd når man skal skaffe en komplett stereo til 5000,- maks, noe som kan være dyrt nok for mange.
    Hobbyen vår burde ikke nødvendigvis være en pissekonkuranse i å bruke mest mulig penger, men det å dra ut best mulig lyd av det vi har tilgjengelig av ressurser og kanskje skaffe seg noe kunnskap på veien dit. Å faktisk ha noen likesinnede samlet trenger ikke alltid være negativt. Mangfold er jo en fin ting, men man kommer aldri utenom diskusjoner. At man ikke er enige i ting er heller ikke nødvendigvis negativt, det er jo tross alt flere veier til rom.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Virker som du antyder at HFS uten high end er nokså destruktivt, om jeg oppfatter det riktig?

    Vel, her er litt av min mening:
    Det finnes sikkert flere produkter i high end segmentet som kanskje er verd det de koster, men jeg har mine tvil om at det gjelder de fleste merker og produkter i prisklasse 3-400.000 til flere millioner.

    Det har vel egentlig ikke skjedd så mye på innovativ utvikling i lydreproduksjon sammenlignet med andre tekniske bransjer, som samfredsel og kommunikasjon (bil, mobiltlf...osv.osv) rett og slett fordi det ikke er en prioritert bransje i den helt STORE sammenhengen.

    Dette igjen, baner vei for useriøse aktører som skor seg på en noe begrenset gruppe av naive og pengesterke eller rett og slett lettlurte menn i sin beste alder.
    Det å sette likhetstegn ved skyhøy kostnad og kvalitet i hifi bransjen er noe jeg IKKE vil være med på.

    Jeg tror high end er en generelt liten gruppe på HFS blant de tusener som er registrert her, kanskje ikke så veldig mange aktive av de som er registrert her.
    Men de aller fleste her er da genuint intressert i god hifilyd og har også god lyd hjemme i hula eller stua si uten at de pøser ut flere hundre tusen av kontoen sin.
    Mange high end og kabel aktører pøser på med "rocket science" til den store gullmedalje, og flere biter jo på, ellers hadde jo ikke Nordost, PSaudio og andre lignende tjent inn sine skitne gullpenger.

    Hifi er IKKE rocket science. I alle fall ikke i dag. Høyttaler design er heller ikke rocket science.
    Jeg gjentar meg sikkert stadig vekk her på HFS, men det gjør også du Distinctive. (har det noe med alder å gjøre?)
    Du har postet flere titalls ganger at DIY folket mener DIY gruser dyre og flotte høyttalere....deg om det.
    Gjør de det? Gjør de det ikke?
    Teknisk sett er det faktisk ikke så veldig vanskelig og selv lage en høyttaler som gruser butikkhøyttalere på pris.
    Visuelt sett blir det kanskje litt mer utfordrende og kostbart da kanskje mange DIYere ikke har verkøy/kunnskap/evner/vilje til lage "fabrikkfinnish"
    Du har nok rett i at det kan ha med alder å gjøre.
    Det var kjekkere her inne før plassen ble invadert av folk uten interesse for high end.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    High end er ofte fin finish man betaler for enkelt og greit. Tviler på at high end har solgt like bra om de har hørt bra ut som de fleste gjør og har sett ut som de fleste dyi prosjekter lagd på gutterommet? High end er design, man betaler dyrt for at det skal passe inn i stua og at kona skal godta å ha det innendørs i det hele tatt. For min del så har ikke utseendet noe å si, men lyden er viktig. For dama mi sin skyld så hører ikke hun forskjell på en klokkeradio til noen hundrelapper med DAB imot høyttalere til en million, men finish er derimot viktig for henne om det skal få lov til å komme inn døra, og ihvertfall om det skal i stua! Damer bestemmer nok mye mer enn de fleste vil innrømme, og jeg innrømmer at jeg er heldig som har den dama jeg har som godtar så mye fra meg og mine hobbyer.
    Det jeg tror er at mange av high-end folka skremmer mange brukere her inne, spesielt nye brukere. Når forklaringer som at jo mer det koster jo bedre høres det ut er et valid argument i mange tråder og ingen teknisk forklaringer foreligger ellers så er det jo ikke morsomt å spørre om råd når man skal skaffe en komplett stereo til 5000,- maks, noe som kan være dyrt nok for mange.
    Hobbyen vår burde ikke nødvendigvis være en pissekonkuranse i å bruke mest mulig penger, men det å dra ut best mulig lyd av det vi har tilgjengelig av ressurser og kanskje skaffe seg noe kunnskap på veien dit. Å faktisk ha noen likesinnede samlet trenger ikke alltid være negativt. Mangfold er jo en fin ting, men man kommer aldri utenom diskusjoner. At man ikke er enige i ting er heller ikke nødvendigvis negativt, det er jo tross alt flere veier til rom.
    Interessant at interesse for high end implisitt virker å være det samme som ikke å ha teknisk peiling - håpløst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er high end = høy pris eller er high end = høy kvalitet?

    Sammenhengen mellom pris og kvalitet i denne bransjen er nokså syltynn, og jeg tror jeg har vokst fra å se opp til ting bare fordi de er dyre. Suggestive eventyrfortellinger på glanset papir har jeg også fått nok av. Derimot er jeg ekstremt interessert i å få til best mulig reproduksjon av lyd, om nødvendig ved å bygge boksene selv hvis det ikke finnes noe å få kjøpt som stemmer med hva jeg forsøker å få til. Man skal nok ikke regne store timeprisen før mine høyttalere og forsterkere viser seg å være nokså dyre, de også, selv om du ikke kan kjøpe dem i en butikk. Det kan jeg forsåvidt leve med.

    Det kan ofte virke som om selverklært interesse for «high end» betyr en betydelig vilje til å tro på historiefortelling fra selgere og produsenter koblet til en like ukritisk betalingsvilje. Da er de mest nærliggende forklaringene enten at den kritiske sansen er koblet bort eller at man ikke forstår hvordan dingsene virker, hva de tekniske begrepene betyr, og hvordan samme resultat kan oppnås på andre måter. Mulig jeg tar feil, men det er omtrent der diskusjonene pleier å spore av.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Den ‘historiefortellingen fra pushere’ begynner å bli ganske tynnslitt, Asbjørn.
    Slik klima og tyngdepunkt har blitt her inne så er jeg inneforstått med at dette er en diskusjon jeg aldri kan ‘vinne’.
    High end leiren er også tilbakeholdne med å poste (selv om jeg ikke snakker på vegne av en gruppe) og da kan sikkert noen oppfatte dette som at det kun skyldes fornuftige motargumenter og teknisk kyndighet. Slå dere gjerne til ro med det.
    Spesielt ‘dyre innkjøp’ virker å være en trigger for motmæle.
    Det samme er vel folk med ‘lydplanker’ som opptrer som besserwissere, sett fra det annet hold.
    Noen ganger blir man oppgitt og må bare si som det er og da er greit å ta posten til Uria.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.397
    Antall liker
    63.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Artig lesning :) Er vel litt som gamle ektepar som er fundamentalt uenig, men forsøker etter fattig/beste evne å finne nye treffpunkt for argumentative lyskespark. Sikkert en og annen ny leser som som innimellom får en oppvåkning angående kabler og DIY, men for de fleste av oss er det vel ren og skjær underholdning.

    Så til det jeg ville si :) Selv er jeg ikke tvil om at DIY med kompetanse og ved å ta rom og egne preferanser på alvor kan være vel så bra og gruse mangt et cost no object oppsett. Hvorfor i all verden skulle det ikke det! Det som irriterer meg er holdningene til mange av DIY-folkene som skriver. Mange av dere høres ut som DIY er en gitt størrelse og alltid vellykket. DIY er ikke ensbetydene med de beste værstingoppsettene på HFS eller andre steder for den sags skyld. Samtidig blir noen av dere sutrete og forurettet hvis noen skulle skrive noen negativt om DIY, samtidig som noen av dere snørrhovent idiotforklarer folk som har brukt litt penger på hobbyen. Det er et tankekors at de som sannsynligvis har de beste DIY-oppsettene på HFS, sjeldent er med i hylekoret eller trenger å forfekte egne kvaliteter på bekostning av andre.

    Nei, DIY-folket er vel en like variert og brogete forsamling som oss andre med ti tommeltotter som har betalt oss til en lyd vi har glede av. Hva som er best i hvert enkelt tilfelle er selvfølgelig ikke en greie med to streker under svaret. Det som egentlig irriterer meg er at mange av dere skriver som om dere er talerør for en stor gruppe (det gjelder selvfølgelig ikke bare DIY-folket). Dette er jo selvfølgelig bare tull da det er et hav av variasjoner innenfor hver gruppe. Representer dere selv som enkeltindivid når dere skriver, og vær ydmyk nok til å innse at det er mange av oss utenfor den lille andedammen deres som ikke føler tilhørighet til noen av disse gruppebetegnelsene som blir brukt :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Var så vidt jeg turde å sette likes på posten over, da siste avsnitt var et vennlig lyskespark (hahaha).

    Peace & Love.

    Nå over til den dyre champisen som vi high endere sverger til :rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.397
    Antall liker
    63.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Var så vidt jeg turde å sette likes på posten over, da siste avsnitt var et vennlig lyskespark (hahaha).

    Peace & Love.

    Nå over til den dyre champisen som vi high endere sverger til :rolleyes:
    Hehe, og katten min bryr seg ikke om DIY, men sverger til dyre kjøpehøyttalere og mogami kabling ;)

    B96BC630-C49B-4846-87E3-A76116FC4CF4.jpg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Interessant at interesse for high end implisitt virker å være det samme som ikke å ha teknisk peiling - håpløst.
    Hvor står det at jeg har skrevet akkurat det Distinctive? Du får vri og vrenge på det alle skriver som du ønsker for min del og tolke det som du selv vil, men å tolke alt negativt bare noen nevner generell high end for å deretter komme med en lang quote og en kommentar med sure oppstøt er ganske slitsom lesing.

    Men ja, mange ganger kan man faktisk kjøpe seg bort fra problemer. Ikke nødvendigvis noe i veien med det. :)


    Over til noe helt annet.
    Det finnes flere forskjellige typer personligheter, her er noen:
    Teorietikere, klarer ingenting praktisk.
    Praktikere, sliter som regel med teorien.
    Teknikere, må kunne sette teori ut i praksis.
    Besserwisseren, ingen åpen mentalitet for andres mening og ingen andre har rett.
    Besser besserwisser, har en åpen mentalitet for læring og andre kan også ha rett selv om man selv har rett.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.016
    Torget vurderinger
    8
    Merkelig å se at hifisentralen i bittelille Norge er fult av diy'ere som er dyktigere enn produsentene selv :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.632
    Antall liker
    14.606
    Sted
    Langesund

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Merkelig å se at hifisentralen i bittelille Norge er fult av diy'ere som er dyktigere enn produsentene selv :)
    Ja, men Karmana sitt andre avsnitt i post #1767 oppsummerer dette veldig bra. Inkludert det punktet som fremhever de beste DIY anleggene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Interessant at interesse for high end implisitt virker å være det samme som ikke å ha teknisk peiling - håpløst.
    Hvor står det at jeg har skrevet akkurat det Distinctive? Du får vri og vrenge på det alle skriver som du ønsker for min del og tolke det som du selv vil, men å tolke alt negativt bare noen nevner generell high end for å deretter komme med en lang quote og en kommentar med sure oppstøt er ganske slitsom lesing.

    Men ja, mange ganger kan man faktisk kjøpe seg bort fra problemer. Ikke nødvendigvis noe i veien med det. :)


    Over til noe helt annet.
    Det finnes flere forskjellige typer personligheter, her er noen:
    Teorietikere, klarer ingenting praktisk.
    Praktikere, sliter som regel med teorien.
    Teknikere, må kunne sette teori ut i praksis.
    Besserwisseren, ingen åpen mentalitet for andres mening og ingen andre har rett.
    Besser besserwisser, har en åpen mentalitet for læring og andre kan også ha rett selv om man selv har rett.
    Greit det, na_X.
    Svaret mitt var nok ispedd litt overtolkning. Beklager.
    Er dog usikker på om high endere skremmer nye lovende medlemmer her inne.

    Kveldens ordtak fra meg:
    ‘I teorien er det ingen forskjell mellom teori og praksis, men i praksis er der forskjell’
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Merkelig å se at hifisentralen i bittelille Norge er fult av diy'ere som er dyktigere enn produsentene selv :)
    Tro det eller ei, men Norge er kjent for å ha flinke folk som er gode på det de holder på med. Se på f.eks. offshore. Kongsberg-gruppen produserer mye som ingen andre lager og shipper til hele verden bare for å nevne en, Norge lagde vel også verdens største cruiseskip for noen år siden. At det er en eller annen som klarer å lage noen gode høyttalere også skal man ikke se bort ifra. Adyton ble lagd av en nordmann, og selges jo for ganske mye selv om det er relativt rimelige komponenter som er brukt. Michael Jackson brukte vel også et norsk merke.
    Det med DIY er jo at mange ikke regner timer, da det er en hobby. Skulle man skrevet timer på et DIY-prosjekt så hadde det nok fort kostet en halv million for et par høyttalere som fortsatt ser ut som er lagd på gutterommet av en 14-åring selv om selve delene ikke koster mer enn noen få tusenlapper. De trenger heller ikke å spille bra selv om det er lagt mange timer i prosjektet. Som regel lærer man av egne feil og utvikler seg underveis imens man holder på, og på et nytt prosjekt så kan man kanskje komme ned i en langt mindre sum med timer og få mye bedre lyd enn man får av kjøpeanlegg med samme kjøpekost som det forrige prosjektet.

    Det er også derfor høyttalere i butikken koster mye, da utvikling koster mer enn materialkostnadene på høyttalerne. Masseproduksjon er det som får ned prisen til levelige priser til forbrukerne.
    High end så kan det være at det brukt utrolig mange timer med utvikling, også er det produsert bare 5 stk. av denne. Skal bedriften overleve så må de ta såpass betalt at utviklingen også er tatt med i regnestykket.
    Det finnes også mange flinke DIY der ute som også er helt rå på finish.
    Hva skiller da DIY, high end og masseprodusert?
    Regn med at timer brukt på utvikling er den samme for å få til like god lyd.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg tipper diy motstanderne er utstyrt med 20-30 tommeltotter og derfor aldri vil innrømme for seg selv eller andre at et diyanlegg kan låte bra :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.339
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Greit det, na_X.
    Svaret mitt var nok ispedd litt overtolkning. Beklager.
    Er dog usikker på om high endere skremmer nye lovende medlemmer her inne.

    Kveldens ordtak fra meg:
    ‘I teorien er det ingen forskjell mellom teori og praksis, men i praksis er der forskjell’
    Det er helt i orden Distinctive. :)
    Regn også med at mange DIY-ere skremmer bort nye brukere.

    Det er mye høy kompetanse her på forumet, og masse morsomt utstyr som er helt uoppnåelig for den gjengse nordmann (både high end og DIY) og grunn i seg selv til å kanskje bli litt skremt. Selv så ventet jeg veldig lenge før jeg opprett bruker og postet min første post her inne, også grunnet mye splittelser her inne med litt kulturkrasj(?) med sterke meninger. Grunnen til at jeg startet å henge her er pga. kompetanse og mange som vet hva de snakker om og man får mange forskjellige meninger om hvordan ting kan gjøres og jeg er litt sånn at jeg suger til meg informasjon som jeg synes er intr. og kanskje kan bruke selv senere, så man kan henge her på forumet ganske lenge bare med å lese/lære uten å skrive/bidra noe også.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er high end = høy pris eller er high end = høy kvalitet?
    For 30 - 35 år siden var high-end ensbetydende med høy ytelse. Vi har nok dessverre mistet noe på veien etter dette.
    Eksempler på dette?
    Gjennom tidens løp er forskjellen på rike og fattige globalt økende. Også i den vestlige verden. Dette skaper flere folk med høy innkomst. Ergo øker også flere aktører på high end markedet nå enn på 80-90 tallet. Noen få seriøse som fortsatt holder stand, og mange nye som kaster seg på bølgen med salg av "bling" og "rocket science". De vil ha sin del av kaka som de nyrike er mer enn villig til å gi fra seg.

    Bare en tanke, og et skudd fra hofta.
    Men jeg tror litt av det kan stemme.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.064
    Antall liker
    7.921
    Torget vurderinger
    12
    Lurer på hva som egentlig skjer med gode diyere i det øyeblikket de registrerer et selskap for å bli kommersielle? For det kan nesten virke som de da plutselig blir dyktige til det de gjør. /humor
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hva som egentlig skjer med gode diyere i det øyeblikket de registrerer et selskap for å bli kommersielle? For det kan nesten virke som da plutselig blir dyktige til det de gjør. /humor
    Problemet da er att det skal tjenes penger. Da er det ikke en hobby lengre.
    Intjeningen blir da en faktor, gjør det ikke?
    Hobby er hobby og butikk er butikk.
    Er vel egentlig så enkelt. DIY skal det jo i utgangspunktet ikke tjenes penger på.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    High end er ofte fin finish man betaler for enkelt og greit. Tviler på at high end har solgt like bra om de har hørt bra ut som de fleste gjør og har sett ut som de fleste dyi prosjekter lagd på gutterommet? High end er design, man betaler dyrt for at det skal passe inn i stua og at kona skal godta å ha det innendørs i det hele tatt. For min del så har ikke utseendet noe å si, men lyden er viktig. For dama mi sin skyld så hører ikke hun forskjell på en klokkeradio til noen hundrelapper med DAB imot høyttalere til en million, men finish er derimot viktig for henne om det skal få lov til å komme inn døra, og ihvertfall om det skal i stua! Damer bestemmer nok mye mer enn de fleste vil innrømme, og jeg innrømmer at jeg er heldig som har den dama jeg har som godtar så mye fra meg og mine hobbyer.
    Det jeg tror er at mange av high-end folka skremmer mange brukere her inne, spesielt nye brukere. Når forklaringer som at jo mer det koster jo bedre høres det ut er et valid argument i mange tråder og ingen teknisk forklaringer foreligger ellers så er det jo ikke morsomt å spørre om råd når man skal skaffe en komplett stereo til 5000,- maks, noe som kan være dyrt nok for mange.
    Hobbyen vår burde ikke nødvendigvis være en pissekonkuranse i å bruke mest mulig penger, men det å dra ut best mulig lyd av det vi har tilgjengelig av ressurser og kanskje skaffe seg noe kunnskap på veien dit. Å faktisk ha noen likesinnede samlet trenger ikke alltid være negativt. Mangfold er jo en fin ting, men man kommer aldri utenom diskusjoner. At man ikke er enige i ting er heller ikke nødvendigvis negativt, det er jo tross alt flere veier til rom.
    Synes begge sider er flinke fra å skremme bort nybegynnere. Og spesielt de som mener det meste er bortkastet penger.
    Denne siden er økende. Og aktivitet fra denne gruppen er dramatisk økende.
    Hvorfor?
    Blir bare synsing.. Kan det tenkes at mange har testet en drøss, kanskje basert på produkter som har vert best i test og topp måledata? Og så har de ikke fått det til
    De blir til slutt lei og er litt forarget og sitter her og jatter om at andre ikke må gå i fella?
    Kanskje noe annet?
    Som sagt bare synsing.

    Ingen ting gale med å lage høyttalere, men det kan fort bli dyrt det, kontra kjøpe nye.
    Nå tenker ikke jeg på de til flere hundre tusen, men de som vi fleste har her.
    Men det er jo gøy å bygge noe selv. Klart det.
    Og enda bedre hvis det låter flott.
    Skjønner godt de som bygger høyttalere med 12,15 og 18 tommere i. Det er jo ikke å få kjøpt. Du finn ikke nye hifi høyttalere til 20.000 med 12 eller 15 tommere i.

    At HI-END gutta maser om at en må ha dyreste ellers er det ikke godt nok. Det har jeg tilgode å se her inne.
    Den gang jeg hadde Krell, Burmester og topp Hegel var jeg inne i trådene til de folka. Kjempe hyggelige folk og en rolig å flott stemning i trådene deres.
    En skam at vi oppfører oss slik her "ute" i trådene.
    Og hvorfor?
    Kan en ikke bare respektere at noen vil bruke litt peng på kabler osv? En treng ikke inn i hver eneste tråd å ta over de med pjatt.
    Samme motsatt. Dropp disse evigvarende diskusjonene og kranglingen om det samme hele tiden.

    Når det gjelder å få råd til x sum, syns jeg alle burde holde seg til Max sum for faktisk å hjelpe.
    5000 for en forsterker f.eks er mye penger for de fleste utenom disse hififorumene. Da prøver vi heller hjelpe de som spør enn ramse opp alt annet som koster mer.

    Generelt syns jeg alle bør skjerpe seg.

    Igjen drar jeg inne stemningen i noen av HI-END trådene.
    Det er super rolig og flott tone der.
    Ikke blir en halshogd om en vil kjøpe en dyrere kabel.
    Ber en om tips på en billig kabel, får en kjempefin hjelp til deg og.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kontakter burde igrunn vært et like hett tema som kabler.... men det er det ikke. :rolleyes:
    Bare det står WBT eller Furutech er du homesafe...

    Jeg i min all naivitet, trodde at det burde være minst mulig gods i en kontakt, og som attpåtil har nettopp det.... KONTAKT.
    Fattig og naiv som jeg bruker jeg kun Neutrik....
    Når du nå sier det, så ser det jo unektelig litt merkelig ut med 10-16kv kabler som ender i en pistrete bananplugg - uansett merke...
    Ikke noe poeng i å bruke kontakter på høyttalerkabler.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.064
    Antall liker
    7.921
    Torget vurderinger
    12
    Lurer på hva som egentlig skjer med gode diyere i det øyeblikket de registrerer et selskap for å bli kommersielle? For det kan nesten virke som da plutselig blir dyktige til det de gjør. /humor
    Problemet da er att det skal tjenes penger. Da er det ikke en hobby lengre.
    Intjeningen blir da en faktor, gjør det ikke?
    Hobby er hobby og butikk er butikk.
    Er vel egentlig så enkelt. DIY skal det jo i utgangspunktet ikke tjenes penger på.
    Joda, jeg forstår det, men i denne diskusjonen kommer det frem argumenter om at kommersielle aktører vet mye bedre hva de gjør og at kvaliteten er høyere enn diy siden de selger highend. Litt morsom argumentasjon når det kanskje er de samme folka som sannsynligvis har inngått en del kompromisser i kommersialiseringen av produktene.

    For ordens skyld; mine kommentarer er rettet mot de som hauser opp highend og harselerer med hjemmebyggere for å si det litt enkelt.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.359
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er vell ikke mange innen DIY trådene heller som drar hverandre ned.
    Vi har da en evne til å hjelpe hverandre etter beste evne.
    Så den påstanden er nogen underlig.
    Vi blir heller sett ned på og kalt wannabe.
    Det må gjentas til det kjedsommelige att vi gjør det ikke Pga att vi ikke har råd.
    Utifra en gitt pengesum så får vi noe som er langt bedre.
    Jeg har da hver der selv også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det slenger gjerne innom en danske eller to i DIY-trådene også og informerer om at det som diskuteres er vrøvl og/eller at alt er mystisk og ubegripelig unntatt forskjellige metallers egenlyd. Og linolje må det være. Men vi er vant til dem og tar oss ikke nær av det. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Virker som du antyder at HFS uten high end er nokså destruktivt, om jeg oppfatter det riktig?

    Vel, her er litt av min mening:
    Det finnes sikkert flere produkter i high end segmentet som kanskje er verd det de koster, men jeg har mine tvil om at det gjelder de fleste merker og produkter i prisklasse 3-400.000 til flere millioner.

    Det har vel egentlig ikke skjedd så mye på innovativ utvikling i lydreproduksjon sammenlignet med andre tekniske bransjer, som samfredsel og kommunikasjon (bil, mobiltlf...osv.osv) rett og slett fordi det ikke er en prioritert bransje i den helt STORE sammenhengen.

    Dette igjen, baner vei for useriøse aktører som skor seg på en noe begrenset gruppe av naive og pengesterke eller rett og slett lettlurte menn i sin beste alder.
    Det å sette likhetstegn ved skyhøy kostnad og kvalitet i hifi bransjen er noe jeg IKKE vil være med på.

    Jeg tror high end er en generelt liten gruppe på HFS blant de tusener som er registrert her, kanskje ikke så veldig mange aktive av de som er registrert her.
    Men de aller fleste her er da genuint intressert i god hifilyd og har også god lyd hjemme i hula eller stua si uten at de pøser ut flere hundre tusen av kontoen sin.
    Mange high end og kabel aktører pøser på med "rocket science" til den store gullmedalje, og flere biter jo på, ellers hadde jo ikke Nordost, PSaudio og andre lignende tjent inn sine skitne gullpenger.

    Hifi er IKKE rocket science. I alle fall ikke i dag. Høyttaler design er heller ikke rocket science.
    Jeg gjentar meg sikkert stadig vekk her på HFS, men det gjør også du Distinctive. (har det noe med alder å gjøre?)
    Du har postet flere titalls ganger at DIY folket mener DIY gruser dyre og flotte høyttalere....deg om det.
    Gjør de det? Gjør de det ikke?
    Teknisk sett er det faktisk ikke så veldig vanskelig og selv lage en høyttaler som gruser butikkhøyttalere på pris.
    Visuelt sett blir det kanskje litt mer utfordrende og kostbart da kanskje mange DIYere ikke har verkøy/kunnskap/evner/vilje til lage "fabrikkfinnish"
    Du har nok rett i at det kan ha med alder å gjøre.
    Det var kjekkere her inne før plassen ble invadert av folk uten interesse for high end.
    Sålalt HigEnd but in reality Wanabees
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Men dansker er generelt slik i språket:)

    Sprouet eller også språget :)

    Målboen med [NO NAME] har faktisk - for det meste peil men absolutt ingen sosial intelligens men det er jo ikke helt ukjent under Danebrog....
    Nordens Grekere & sånn...
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er en del besyndelige argumenter og påstander her.... forresten, - hva er DIY? Svaret bør jo være innlysende , men spennet er stort - fra de som og lodder og setter sammen byggesett, helt opp til de som gjør komplette designs helt fra teoristadiet, men begge ytterligheter er faktisk DIY. Å skru og lodde sammen et bygggesett krever kanskje mer fingerferdighet og praktisk kunnskaper enn de teorikunnskapene som er nødvendig for å designe noe fra scratch. Flere av DIYerne her har øyensynlig elektronikk og/eller programmering i en eller annen form som yrke, men fra HiEnd gjengen virker det som om det faktisk er mer diskvalifiserende enn det motsatte. Det og faktisk kunne noe om elektronikk eller fysikk virker nærmest som en rød klut på enkelte av HiENd-fantastene, hvor det ikke så rent sjelden faktisk avsløres at flere av disse egentlig ikke forstår betydningen av sine egne argumenter, i den grad det å påstå at dyrest=best er et logisk argument i seg selv.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Lurer på hva som egentlig skjer med gode diyere i det øyeblikket de registrerer et selskap for å bli kommersielle? For det kan nesten virke som da plutselig blir dyktige til det de gjør. /humor
    Problemet da er att det skal tjenes penger. Da er det ikke en hobby lengre.
    Intjeningen blir da en faktor, gjør det ikke?
    Hobby er hobby og butikk er butikk.
    Er vel egentlig så enkelt. DIY skal det jo i utgangspunktet ikke tjenes penger på.
    I tillegg til andre prioriteringer så skal man også overleve.
    Det har vel vist seg at overgangen ikke alltid er vellykket, kommersielt sett.
    Mao. så er det ikke nok å bare bringe et godt produkt ut i markedet.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Jeg har sagt litt om dette i egen tråd.. og oxo her.... "me myself & i" Og det er vel noe av det Desty er inne på og det med og rakke ned på både Hiiiii End og hobbyen generelt.. Forferdelig navlebeskuende vi har blitt i det siste... meg meg meg meg... jeg jeg jeg .. det jeg gjør er rett...
    Og da blir det fort slik at det andre gjør er feil... topper vi det hele med at 2018 er krenkelsens år... så har vi rett slett det HFS vi har idag..

    Men om Desty og et par andre til... blir enige om det vi DIYere vet best... så blir det raskt fred og ro her inne :rolleyes: :p

    Hilsen Me myself & I (ironi/dårlig humår)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.064
    Antall liker
    7.921
    Torget vurderinger
    12
    Lurer på hva som egentlig skjer med gode diyere i det øyeblikket de registrerer et selskap for å bli kommersielle? For det kan nesten virke som da plutselig blir dyktige til det de gjør. /humor
    Problemet da er att det skal tjenes penger. Da er det ikke en hobby lengre.
    Intjeningen blir da en faktor, gjør det ikke?
    Hobby er hobby og butikk er butikk.
    Er vel egentlig så enkelt. DIY skal det jo i utgangspunktet ikke tjenes penger på.
    I tillegg til andre prioriteringer så skal man også overleve.
    Det har vel vist seg at overgangen ikke alltid er vellykket, kommersielt sett.
    Mao. så er det ikke nok å bare bringe et godt produkt ut i markedet.
    Nå var min kommentar rettet mot kritikerne av diy der jeg har blitt presentert inntrykk av at diy generelt har dårlig ift ferdigprodukter, noe jeg finner besynderlig siden noen/flere/mange highendprodusenter gjerne har bakgrunn fra diy.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er en del besyndelige argumenter og påstander her.... forresten, - hva er DIY? Svaret bør jo være innlysende , men spennet er stort - fra de som og lodder og setter sammen byggesett, helt opp til de som gjør komplette designs helt fra teoristadiet, men begge ytterligheter er faktisk DIY. Å skru og lodde sammen et bygggesett krever kanskje mer fingerferdighet og praktisk kunnskaper enn de teorikunnskapene som er nødvendig for å designe noe fra scratch. Flere av DIYerne her har øyensynlig elektronikk og/eller programmering i en eller annen form som yrke, men fra HiEnd gjengen virker det som om det faktisk er mer diskvalifiserende enn det motsatte. Det og faktisk kunne noe om elektronikk eller fysikk virker nærmest som en rød klut på enkelte av HiENd-fantastene, hvor det ikke så rent sjelden faktisk avsløres at flere av disse egentlig ikke forstår betydningen av sine egne argumenter, i den grad det å påstå at dyrest=best er et logisk argument i seg selv.
    Det vi mangler av elektronikkforståelse (er selv elektronikkutdannet men tror ikke det har hjulpet på hørselen) tar vi igjen i lytteerfaring med gromme anlegg, både DIY og butikksorten.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.064
    Antall liker
    7.921
    Torget vurderinger
    12
    Det er en del besyndelige argumenter og påstander her.... forresten, - hva er DIY? Svaret bør jo være innlysende , men spennet er stort - fra de som og lodder og setter sammen byggesett, helt opp til de som gjør komplette designs helt fra teoristadiet, men begge ytterligheter er faktisk DIY. Å skru og lodde sammen et bygggesett krever kanskje mer fingerferdighet og praktisk kunnskaper enn de teorikunnskapene som er nødvendig for å designe noe fra scratch. Flere av DIYerne her har øyensynlig elektronikk og/eller programmering i en eller annen form som yrke, men fra HiEnd gjengen virker det som om det faktisk er mer diskvalifiserende enn det motsatte. Det og faktisk kunne noe om elektronikk eller fysikk virker nærmest som en rød klut på enkelte av HiENd-fantastene, hvor det ikke så rent sjelden faktisk avsløres at flere av disse egentlig ikke forstår betydningen av sine egne argumenter, i den grad det å påstå at dyrest=best er et logisk argument i seg selv.
    Det vi mangler av elektronikkforståelse (er selv elektronikkutdannet) tar vi igjen i lytteerfaring med gromme anlegg......
    Som består av produkter med bakgrunn fra diy? Bare med høyere pris og flere kompromisser? ;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    DIY vs High-end er jo en mer interessant diskusjon enn studio vs highend kabler synes jeg.

    Proffene må ofte "lage gull av gråstein" men DIYere kan nøye seg meg å lage "gull av diamanter".
    Tror de fleste DIYere ville slitt med å konkurrere med proffene hvis man hadde hatt tilgang til de samme råvarene. Utfordringene for proffene er at de og flere ledd helst skal tjene penger på konstruksjonene. Samtidig må de tilpasse markedet og levere en sound som fenger bredt. Det stopper seg naturlig hvor stort, tungt og dyre konstruksjoner man kan selge.

    DIYerene har en kjempefordel ved at de kan bygge høyttaleren til rommet, noe som i mine øyne kanskje er det aller viktigste med en høyttaler. De kan også tilpasse høyttalerene til elektronikken, kjøre aktiv deling med alle de mulige fordelene det kan gi og fintunes til eierens musikksmak.

    I sum er det veldig feige lag spesielt med tanke på volum og basskapasitet med fordel DIY.

    Jeg har ikke hørt alt der ute, men har hørt en del i begge leire og i mine ører er det i gjennomsnitt kanskje en ørliiten seier til proffene i mellomtonen, men overlegen seier DIY i topp og bunn. De beste DIY anleggene jeg har hørt er overlegne det meste, men da er nok konstruktørene mer å regne for proffer som går all out på hjemmeanlegget.

    Inntrykket er uansett at det går an å få uforskammet god lyd uten å strekke strikken helt ut enten det er DIY eller proff.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    @Trondmeg; Kanskje det, til tider - men gjelder det ALT av DIY? Det er jo det inntrykket som fester seg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn