Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    For eieren av Burberry vesken er den sikkert bedre.
    Jeg forstår ikke et kvekk av frimerkesamlere, men jeg respekterer dem for dedikeringen til hobbyen.
    Jeg også har respekt for det. Men tviler på at noen av de mener at noen frimerker gjør at posten kommer raskere frem fordi de har annerledes oppbygning.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.275
    Antall liker
    9.514
    Torget vurderinger
    2
    K
    Man vet om det er high end bare etter et par sekunders lytting.
    Jepp helt enig. De High End har en spesielt god åpenhet og klarhet og 3dimensjoalitet som gjør at instrumentet plasseres tydelig og stemmen og sounden er nærværende .Kombinert med en bass og kropp som gir fundament og driv til musikken, og detaljer i diskanten uten å være slitsom. Man kan følge utklingingen og dynamikken uten problem . «Ordinære» anlegg presenter mer en flat vegg av lyd hvor detaljene er mer sløret eller det motsatte skrikende ,og tilstedeværelsen mangler. Blir det ille nok er bassen ullen også..
    Problem Nr1 er at jeg aldri har fått høre et High end anlegg demonstrert med biltemakabler. Det er alltid noe svindyrt kabler noen ganger strømgreier og.
    Problem Nr 2 er at jeg også hører high end priset utstyr til over 500k kr, med dyre kabler til over 50k kr som låter helt ordinært. Hverken kabler eller nye kilder kunne forbedre lyden.
    Er det da kablene som gir godlyden? Jeg tror nå mest på høyttaler og rommet.
    For meg er kabler litt som valg av type salt maten. Salt må man ha, men det skal godt gjøres å skille ut om det er brukt maldonsalt eller Jozo i bestemors gryterett. Strør man saltet rett på biffen SER man hva man får og det smaker godt.

    PS en kjemiker vil kunne måle seg til mengde salt og sammensetning, men vil ikke nødvenigvis få like god gryte som bestemor. Så da har vi dem analogien også...
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.613
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Så mye munner ut i føleri og påvirkninger fra omverdenen.
     
    Sist redigert:

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Min målestokk er ganske enkel. Har jeg lyst å spille musikk? Jo bedre anlegget spiller, jo flere dager er svaret "ja". Korrelasjonen mellom "gode"/dyre kabler og antallet "ja" er påfallende. Om det er målbare forskjeller i rommet er revnende likegyldig for meg. Jeg mener å høre forskjell, det er vist flere ganger her i tråden at man kan MÅLE forskjell, det er oppgitt og målt forskjell i de viktigste parametrene (resistans og reaktans), så da er jeg fornøyd. :)

    Noen ganger bytter jeg komponenter, og det gjør ofte også en forskjell. Noen ganger blir det bedre, andre ganger blir det dårligere.

    jeg har kamerater som er strålende fornøyd med anleggene side, som i mine ører låter hoggorm. Andre igjen kommer aldri helt i mål, selv om anleggene deres på mange områder låter bedre enn mitt. Jeg skulle mange ganger ønske jeg var i førstnevnte kategori, det virker så lettvint, og ikke minst billig.

    Poenget med dette rare søndags-morgen innlegget mistet jeg på veien.... nå skal jeg spille musikk.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.275
    Antall liker
    9.514
    Torget vurderinger
    2
    Ang barneskolen, hvis noen var slemme eller dumme kalte vi dem bare GORILLA VRENGTRYNE!!
    Så var den saken ute av verden....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.537
    Antall liker
    102.889
    Torget vurderinger
    23
    Østfold har løst dette greit; "Erru helt TETT eller?" - Tettære enn deg iaffall!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Østfold har løst dette greit; "Erru helt TETT eller?" - Tettære enn deg iaffall!
    Har prøvd å finne den reklamesnuten, men finner den ikke.
    En herlig reklame, men husker ikke hva det var for:)
    Du ser att gutta sliter med å holde seg alvorlig.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg er siv.ing. Det er du og? Hvilken fagretning? Hvilket fag har du hatt som gjør deg til ekspert på hifikonstruksjoner? Det er tydeligvis en del teknisk utdannede her, men det hjelper åpenbart ikke i forhold til den lyd- dysleksien de muligens lider av. Eller hva det nå er.
    Før stråmannen din selvantenner kan du vel vise meg hvor jeg påstår ekspertise på hifikonstruksjoner? Ellers utviser du veldig lite forståelse for vitenskap i dine homøopatetiske kabelbetraktninger.

    Siving elektro ja, men aldri vært eller påstått ekspert på hifikonstruksjoner. Trenger ikke det for å forstå enkle basiskomponenter. Tipper du er marin eller berg, ihvertfall ikke noe som leder strøm.
    Siving elektro, det høres imponerende ut. Berg? Prøver du å være frekk? Jeg er faktisk maskin. Bjørkelangen- lokomotivet er mye mer staselig og har en mer fornem plassering enn det der veike Ohmega- lokomotivet deres.

    Hvorfor skal jeg dokumentere noe? Har bare kjøpt noen dyre produkter som virker som beskrevet. Laget for og av kabelkjennere. Du får heller prøve å diskutere med noen produsenter, som gjerne har elektrokompetanse på ditt nivå. Eller klage til forbrukermyndighetene om du føler deg lurt.
    Hvilke stråmenn lager du nå da, smøregutt? Har jeg antydet at jeg føler meg lurt? Har jeg bedt deg dokumentere noe? Du finner på så mye rart. Men strøm forstår du ikke noe av. Eller vitenskapelig metodikk.
    Tror du trenger å få opp humøret, jeg. Kanskje litt KabelKraft kunne gjøre susen. Men det er sikkert lurt å ikke gå altfor hardt ut i begynnelsen.
    Disse her til 75 000
    https://oslohificenter.no/kabler/hoyttalerkabler/nordost-tyr2-banan
    kunne være et bra sted å begynne.
    Kanskje du beskjedent nok kan foreslå å runde prisen opp til 100 000, så får du sikkert en fin plastikkpose å bære dem hjem i.
    Og når du er hjemme, kan du tørke snørret, kjemme håret, stille deg foran speilet og si "Ja, Trond, nå har du endelig blitt en riktig Kabelmann, du også!"
    Og så kan du heller avansere til et høyere nivå på stigen, etter hvert.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Siving elektro, det høres imponerende ut. Berg? Prøver du å være frekk? Jeg er faktisk maskin. Bjørkelangen- lokomotivet er mye mer staselig og har en mer fornem plassering enn det der veike Ohmega- lokomotivet deres.

    Hvorfor skal jeg dokumentere noe? Har bare kjøpt noen dyre produkter som virker som beskrevet. Laget for og av kabelkjennere. Du får heller prøve å diskutere med noen produsenter, som gjerne har elektrokompetanse på ditt nivå. Eller klage til forbrukermyndighetene om du føler deg lurt.
    Hvilke stråmenn lager du nå da, smøregutt? Har jeg antydet at jeg føler meg lurt? Har jeg bedt deg dokumentere noe? Du finner på så mye rart. Men strøm forstår du ikke noe av. Eller vitenskapelig metodikk.
    Tror du trenger å få opp humøret, jeg. Kanskje litt KabelKraft kunne gjøre susen. Men det er sikkert lurt å ikke gå altfor hardt ut i begynnelsen.
    Disse her til 75 000
    https://oslohificenter.no/kabler/hoyttalerkabler/nordost-tyr2-banan
    kunne være et bra sted å begynne.
    Kanskje du beskjedent nok kan foreslå å runde prisen opp til 100 000, så får du sikkert en fin plastikkpose å bære dem hjem i.
    Og når du er hjemme, kan du tørke snørret, kjemme håret, stille deg foran speilet og si "Ja, Trond, nå har du endelig blitt en riktig Kabelmann, du også!"
    Og så kan du heller avansere til et høyere nivå på stigen, etter hvert.
    Det ser nesten ut som du anbefaler Märthas soulspring masterclass kurs. Ikke bare koster det omtrent det samme, men det skulle ikke forundre meg om virkningen er omtrent lik også. For mye løsemidler på maskin?
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Gjennomsnittlig IQ i Norge ligger på rundt 100. Det betyr at ca halvparten er dummere enn det. Heldigvis anser rundt 80% av befolkningen seg som "over snittet", så i praksis er det bare 20% som er idioter - og de kan vel ikke forventes å høre forskjell på noe som helst så mye som de trekker ned snittet...

    Sannheten er at når man må ty til selvforherligelse som argument for sin sak, så er man så langt ute og sykler at det knapt er mulig for redningsmannskaper å hente en inn igjen.
    ...og du? Ligger du over eller under snittet?
    ;-)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på vinklingen. Hvis man får utrettet lite med høy intelligens, er man da over gjennomsnittlig smart?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.613
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Gjennomsnittlig IQ i Norge ligger på rundt 100. Det betyr at ca halvparten er dummere enn det. Heldigvis anser rundt 80% av befolkningen seg som "over snittet", så i praksis er det bare 20% som er idioter - og de kan vel ikke forventes å høre forskjell på noe som helst så mye som de trekker ned snittet...

    Sannheten er at når man må ty til selvforherligelse som argument for sin sak, så er man så langt ute og sykler at det knapt er mulig for redningsmannskaper å hente en inn igjen.
    ...og du? Ligger du over eller under snittet?
    ;-)
    For min del en god del under tror jeg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Samme her godt under.
    Vi går jo våre egene veier så det kan ikke være stort der oppe:)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kommer an på vinklingen. Hvis man får utrettet lite med høy intelligens, er man da over gjennomsnittlig smart?
    ...da er man over gjennomsnittet dum ;-)
    Helt enig! Potensialet betyr ingenting, det er resultatet som teller. Det gjelder like mye for hodet som det gjelder for sport. Talent er for meg bare viljen til å gjøre det som trengs for maksimere sitt potensiale, alt annet er irrelevant.

    For min del scorer jeg relativt bra på diverse IQ tester, men har ikke forstått hvordan det skal hjelpe meg med noe som helst som ikke alle og enhver får til.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Eller så kan man kjøpe seg en stump med balansert kabel for 200,- også noen plugger 2x hann neutrik xlr og 2x hunn neutrik xlr for 79,- stykket, litt krympestrømpe og plastikk sleeves. Total kost 700,- også lage en "replica" av disse selv:
    https://oslohificenter.no/kabler/signalkabler/nordost-tyr2-xlr
    Det var de jeg hadde så veldig lyst på og faktisk nesten kjøpte. Så fikk jeg en slags åpenbaring og kjøpte White Lightning til 1690,- i går istedenfor. De duger sikkert også :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn