Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    rudo

    Gjest
    Eller flyttet litt på en boks, endrer fort mer enn kablene i seg selv!!!!

    Men skjønner meget godt at de som har brukt mye penger på kabel "oppgradering" må høre forskjell, noe annet blir jo veldig kjedelig. Ikke gøy med 100000 rett i dass. Vel, det kan jo selges!?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Eller flyttet litt på en boks, endrer fort mer enn kablene i seg selv!!!!

    Men skjønner meget godt at de som har brukt mye penger på kabel "oppgradering" må høre forskjell, noe annet blir jo veldig kjedelig. Ikke gøy med 100000 rett i dass. Vel, det kan jo selges!?
    Eller de som har bestemt seg for at de ikke hörer forskjell, uansett, "same shit diffrent wrapping" ikke lett å ha en hobby som dette når man tilsynelatende er lam fra nakken og opp...

    mvh
     
    R

    rudo

    Gjest
    Har hørt forskjell mange ganger, men også blitt overrasket i den sammenheng.

    Gjentar det igjen, man hører det man tror man hører. Kan jo hende jeg er lam/døv sammenlignet med en del andre, men neppe der det ligger...

    Skjønner jeg provosere noen "fanatikere" her, men det får dere bare tåle. Vi har det jo gøy!!!
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja det er lett å høre forskjell når man har bestemt seg for at det er forskjell.
    Men det er jammen lett å bestemme seg for å høre at det ikke er noen forskjell også.

    Dvs. akkurat som med omtrent alt man gjør av subjektive vurderinger....
     
    M

    musicus

    Gjest
    Har hørt forskjell mange ganger, men også blitt overrasket i den sammenheng.

    Gjentar det igjen, man hører det man tror man hører. Kan jo hende jeg er lam/døv sammenlignet med en del andre, men neppe der det ligger...

    Skjønner jeg provosere noen "fanatikere" her, men det får dere bare tåle. Vi har det jo gøy!!!
    Jeg tenkete vel ikke spes på deg, siden det er gamle regler du repeterer, intet nytt der gitt, men, jeg gjentar også meg selv igjen, det går å bestemme seg for ikke, å höre noen forskjell også!! eller "jeg hörer ikke noen forskjell jeg, samme hva" nei da hörer man vel ikke noen forskjell da, og dette er, imo, like feil som at alt låter forskjellig, folk må forsvare sine investeringer osv osv....derav uttrykket "same shit diffrent wrapping". Vi velger våre biaser.

    Selv har jeg vel nyktret til, fra helt kabelfrelst for noen år siden til nu en mer skeptisk tilnärming, at pris/prestanda ikke henger ihop med fantasiprisene som ofte forlanges for ett sett kabler, vel, noen ler hele veien til banken!
    Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer :cool:

    mvh
     
    R

    rudo

    Gjest
    Ja, jeg har selv "moderert" meg mye mhp hva jeg hører, og hva jeg tror jeg hører. Jeg snakke nå faktisk i stor grad mot det jeg tidligere mente (for 10-20-30 år siden). Og jeg innrømmer i alle fall at jeg er blitt ganske "skremt" av forskjeller jeg var "100%" sikker på jeg hørte, for senere å ta feil, eller ikke høre forskjell. Med alderen så har jeg da innsett at hjernen vår er mer kompleks enn all elektronikk og teorier rundt dette. Jeg bruker fortsatt mye energi og for mye penger på marginale oppgraderinge på diverse, men kabler er et område jeg har "landet" på. Dvs jeg er nøye med at det er "gode" kabler, korte, og gode termineringer.
    Låter ting feil da, bytter jeg en "boks", ikke kabel mellom boksene...i alle fall min tilnærming!

    PS!
    Sjekket nylig hørselen. Diagrammet var ganske likt for 25-30 år siden, og ok/god hørsel for alderen. kun en liten drop ved 4k på ene øret grunnet gammel skade fra skytebanen for ca 35-40 år siden. Dvs, jeg finner ikke hørselen i seg selv grunn nok til at jeg har endret syn (dvs hørsel) på kabler, må innrømme placebo/anti-placebo er en viktigere faktor.
     

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Flytt en høyttaler en meter til siden eller fremover og du vil høre stor forskjell. Hvorfor det? Jo, for nå beveger lydbølgene seg annerledes i rommet. Om det ble bedre får ørene som lytter avgjøre, men det er mulig at det som er teoretisk riktig ikke er det man liker å høre. Det samme gjelder kabler når du endrer de fysiske egenskapene. Teoretisk sett er multicore hvor trådene ligger inntil hverandre helt feil for audiosignaler og hvis diameter er over 0.8mm på en solid core vil det lavere frekvensområdet bli sterkt påvirket. Å si at det bare er ohms lov som gjelder for kabler viser bare at man ikke har forstått at en kabel er en "overføringskomponent" som påvirker signalet også på andre måter enn bare som ren motstand. Om man liker det man hører uansett hvordan kabelen er konstruert er en annen sak. Å bruke ørene er en fin ting og mange penger kan bli spart.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer :cool:
    Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell? :p
     
    M

    musicus

    Gjest
    Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer :cool:

    Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell? :p
    Om du oppnevner deg til kabelpoliti så mener jeg slike som deg, du har tendensen...
    Men for den gode ordens skyld så siterer jeg teksten det var ett svar til, slik at du kan sette innlegget mitt i RETT kontekst.

    "Men skjønner meget godt at de som har brukt mye penger på kabel "oppgradering" må høre forskjell, noe annet blir jo veldig kjedelig. Ikke gøy med 100000 rett i dass. Vel, det kan jo selges!?"

    mvh
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.359
    Sted
    Portugal
    Lyden har passert noe lignende dette før du får den hjem.
    Bilde viser en liten mikser. I et stort studio er det mye mere billig kabel.

    Mix.jpg
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.136
    Sted
    Oslo
    Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer :cool:
    Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell? :p
    Om du oppnevner deg til kabel politi så mener jeg slike som deg, du har tendensen...
    Greit nok, det er en betegnelse som brukes på enhver som ikke mener det man mener selv om kabler, så jeg kan sende den tilbake.

    For min del er jeg ganske pragmatisk. Jeg kjøpte nylig noen Forsman Feed4 høyttalerkabler, fordi jeg var nysgjerrig, de var hyggelig priset, så kule ut og mine 25 år gamle kabler var relativt tynne. Hørte jeg forskjell? Ja, på et par gode innspillinger. Vet jeg hvorfor jeg hørte forskjell? Faktisk ikke. Samtidig som jeg skiftet ryddet jeg litt i kabelsalaten og dessuten vet jeg fra noen andre kabler vi har at de hadde vært utsatt for korrosjon. Så kanskje det var noe galt med oppsettet, kanskje det var noe galt med de gamle kablene, kanskje ting rett og slett hørtes annerledes ut etter at jeg hadde reist meg, pratet litt med familien og koblet om.

    Da jeg en gang tidligere skiftet ut signalkablene merket jeg ingenting.

    For min del må gjerne folk bruke penger på kabler, jeg synes bare det er tullete å gi andre bastante anbefalinger på bakgrunn av subjektive opplevelser. Ikke minst når bare en side av de subjektive opplevelsene er "akseptert". Sånn sett er det faktisk tryggere å basere anbefalingene på mer objektive målinger og fysiske lover.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.679
    Antall liker
    3.376
    Er mirakelproduktet bybee en termineringsmotstand?
    Slik jeg forstår det er den under 1 ohm. Man trenger rundt 100-200 ohm som termineringsmotstand for vanlige høyttalerkabler. Lavere for spesielle "audiophile" varianter og da må man passe på effekten.

    Dette er en av tingene man ser i ett ett scope.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Lyden har passert noe lignende dette før du får den hjem.
    Bilde viser en liten mikser. I et stort studio er det mye mere billig kabel.

    Vis vedlegget 248622

    Det er riktig, men bygger man studio, kan man ikke kjøpe 300 meter med kabel til 15 000,- per meter. Det er rimelig åpenbart. Mogami er standard kabel i mange studioer, akkurat som Neutrik er standard plugger og bøssinger. Det fungerer bra, gir god lyd og er robuste saker.

    Det er nok akustiske tilpasninger av rommene, monitorer, opptaksutstyr og mikrofoner som blir tillagt vekt når et studio blir konstruert. Kabler tror jeg kommer langt ned på listen, annet enn at de bruker gode, kjente merker som de vet fungerer.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    .
    Jeg må da bare presisere at alt som er utenfor "hørbar rekkevidde" er FULLSTENDIG UINTERESSANT ut fra min tilnærming. Hvorfor bry seg om det man ikke hører? Du finner heller ikke så veldig mange seriøse produsenter som oppfordrer til å "impedanstilpasse" interconnects...

    Jeg avviser ikke alle teorier mhp at det får målbare utslag, selvfølgelig gjør det det. Men det er da ikke viktig i totalbildet når det ikke kan høres, enkelt og greit.

    Så min forenkling blir stående, men trenger ikke gå lengre enn ohms lov, bare man legger inn noe "sikkerhetsmargin" så man får "ro i sjelen".

    "Nerdete" kabelprodusenter som Nordost osv (tilfeldig valgt her) har jeg null repekt for. *USB kabel til kr 5000++ er fullstendig galskap. Men når det finnes en "menighet" så kommer også tilbyderne...

    ------
    *Noen tror også dyre USB kabler gir bedre lyd. NONSENSE! Selv produsentene av dyre D/A converter sier jo rett ut at det IKKE blir bedre lyd med å bruke annet enn standard god USB kabel. Men pass på, lengden betyr ofte mye. Så må du bruke lang USB kabel er bedre AWG (som det faktisk er i Nordost USB kabel) benyttes for å være sikker på det funker stabilt. Bruker DAC´en 5v power via USB kabel (som mange faktisk dessverre gjør), da er lengden ennå viktigere.
    Synes du helt glemmer at det ikke er et måleinstrument du interface til , men at det faktisk er et sæt ører og en hjerne, synes det svarer lidt til du siger vin er vin bare det er lavet på vindruer.

    Du udelukker mere eller mindre at de forskellige valg kunne have en betydning for hvordan ører og hjerne opfatter lyden, det gælder valg af ledematerialer (sølv, kobber ,guld, oxygenfrit osv) dielektrikum (pvc, teflon, stofmaterialer, polyethylen, polypropylen , gummi osv). og vi kunne forsætte:

    Materialet på lederen, renheden af denne, tykkelsen, hvordan er materialet blevet til set i forhold til molekylestruktur, opvarmet, , extruderet,er det udglødet, hvor mange ledere, er de individuelt isolerede, er lederen evt. coated med et andet materiale, hvad ligger lederen i, er lederne snoet, er der skærm, en rigtig skærm eller ikke eller med en eller en form for væske/gel, dobbeltskærm, balanceret/ikke balanceret, hvordan er stikkene lavet, hvilket materiale, varmloddet/koldloddet/Crimped, impedans tilpasning etc. Man kunne blive ved.

    Blive man vinsproget vil jeg sammenligne ovenstående ting med de forskellige typer af druer, klima, og forarbejdning, lagring osv.

    Jeg må indrømme jeg undre mig ikke over der er målbar forskel på kabler, og er man rimelig logisk mener jeg man er nødt til at konkluderer , er der målbar forskel på to objekter , uanset hvor lille den end måtte være , så må der også være hørbar forskel , om mennesker eller ganske få så kan opfatte denne forskel er en anden snak.

    Om der detekteres en forskel vil bl.a. afhænger af de to "måleinstrumenter" ører og stereoanlæg, et faktum er det, at med traditionelle måleinstrumenter kan der i dag måles forskelle på alt, hvis de to objekter ikke er helt ens.
    Et faktum er også at det tit er vanskeligt at finde sammenhængen mellem det hørte og det målte . Ligesom det også er svært at måle hvordan vin smager.

    Ørerne først, vi ved der er forskel fra person til person muligvis også på tolkningen af det hørte, men min erfaring siger at disse forskelle ikke er enorme hvis man ikke ligefrem har en alvorlig høreskade, Er noget hi-fi rigtig godt er alle typisk enige, er det mindre godt hører de fleste nok nogenlunde det samme aligevel , men den enkelte vægter/prioritere forskelligt efter egne præferencer eller smag.
    Men klart alderen betyder en del for om man kan hører de helt små forskelle, og nogle personer er simpelthen bare bedre til at hører forskelle og definerer dem præcist end andre.

    Dertil kan lægges det tusindvis og atter tusindvis af hi-fi entusiaster har oplevet igennem årtier. Jo jeg tror på der er hørbare forskelle også på kabler, det ville undre mig utroligt meget hvis der ikke var.

    Men der kan opstår en slags ond cirkel som forhindre at man kommer til at opleve betydelige forskelle, problemet starter med den enkeltes mening og holdning til hi-fi, jeg mener ikke at dette må bagatelliseres eller overses og det siger jeg fordi jeg selv har været i denne onde cirkel og derfor ikke kom ud af stedet hi-fi mæssigt i mange år.

    Når man har den indstilling som rudo tilsyneladende har (den rene ingeniør tilgang til hi-fi) så har man typisk en anlæg som bygger på god stabil kendt ingeniør-viden og tankegang, disse anlæg er sjældent hver at skrive om, og transparente er de bestemt heller ikke, så man vil ikke hører nogen betydende forskelle på noget som helst.

    Skulle man formaste sig til at prøve noget "vildt" som måske strider lidt mod ens overbevisning vil man sandsynligvis ingen forskel hører eller forskellen vil være ubetydelig, eller man vil konkluderer at det som er konstrueret efter ens overbevisning må være det som også lyder rigtigt, og man vil helt automatisk gang på gang blive bekræftet i sin egen overbevisning/holdning.

    Det leder frem til den anden stopklods som er at man på grund sin uddannelse, viden, holdning, afholder sig fra at prøve ting som ikke bygger på kendt stabil og fornuftig ingeniør-viden og tankegang.

    Og ganske rigtigt som rudo også nævner kan man sikkert også hører forskelle hele tiden også hvor der ikke er nogen for at få bekræftet sin egen overbevisning , ligesom det modsatte kan forekomme, at man ingen forskelle hører, selv om der er forskelle.

    Det er noget jeg mener man skal være meget på vagt overfor, man må prøve at fokuserer på objektive forskelle ved test og konstruktion, det kunne være: perspektiv , hvor meget perspektivet varierer fra CD til CD, højde, brede, og dybde osv, hver konsekvent og sammenlign med en fast reference, som kunne være live-instrumenter. Men det kunne såmænd være hvad som helst, en som river et stykke papir over, en lastbil, en man kender som taler osv.
    Et reelt proplem at finde software med umanipuleret lyd, alle plade idag er lyd-designet til forskellige målgrupper, og deres forventede gennemsnitlige afspille udstyr.
    99.5% af alt udstyr idag er ikke i stand til at gengive naturligt optaget musik som er uden manipulation og næroptagelse.

    Så man tilpasse lyden til udstyret på nogenlunde samme måde som når man har en sanger som ikke synge særlig godt. forskellen er bare at her sker tilpasningen til afspille-udstyr som ikke kan spille musik.
    Et af de værste eksempler på manipulation og tilpasning har selv i pladeselskabet Kristeligt kulturværksted, Ok der er vist et par undtagelse i deres katalog, men det er meget få, resten er noget høj manipuleret hifiiiii lort, tilpasset til det gennemsnitlige anlæg.

    Skal man have mindst muligt manipuleret musik af nyere dato bør holder man sig til klassisk musik, kor ,og orgel og helst ikke fra de store og eller deciderede hi-fi orienterede eller meget store kommercielle selskaber, men desværre må erkende at den moderne måde at producerer musik på med komprimering og masser af nær-mikrofonering også har har holdt sit indtog i den klassiske musik, og jazz er som bekendt forlængst ødelagt af denne tendens.

    Heldigvis er der stadigvæk en del små entusiastiske selskaber som udgiver musik.
    Jeg har selv haft stor glæde af optagelser herfra http://www.prorecords.dk/ , Prorecords har også lavet en minimalistisk optagelse for en hi-fi klub jeg var medlem af.
    Det er sådan nogle muligheder man har for at finde uminipuleret musik, men som sagt det er ikke nemt, og det er tit tilfældigt at man lige falde over noget.
    Det betaler sig også at gå tilbage i tiden når relativ umanipulerede optagelser skal findes, Men her lader lydkvaliteten desværre tit noget tilbage at ønske på grund af de plus 50 år eller mere.
    Men referencen softwaren både ved test og konstruktion kan ikke undervurderes og er helt afgørende hvis målet hi-fi skal opnås.


    Nå man videre med objektive forbedringer, noget som før var uklart hvad var, men som efter en eventuel opgradering nu er tydeligt, der dukker nye instrumenter op, plus fokuser på forskelle fra optagelse til optagelse/fra CD til CD.
    Prøv at udelukker smag hvad som lyder mest behageligt, jævnt, mest dejligt, musikalsk osv. Personlig smag mener jeg er gift på vejen mod rigtig hi-fi.

    Vil lige tilføje en lidt "pudsig" ting, det kan være svært at hører nye/detaljer/instrumenter, men når først det er sket første gang, så fatter man ikke at det har kunnet være så svært/vanskeligt at høre hvad dette var, nu hører man det hver gang.
    Man kan også komme ud for at man hører noget nyt på et andet anlæg, man kommer så hjem og pludselig er det heller ikke noget problem at høre detaljen på sit eget system.

    Mennesket skal ikke have mange stumper/delelementer at arbejde med så kan hjernen selv finde ud af resten. men målet med hi-fi er at hjernen skal arbejde så lidt som muligt med genkendelse af instrumenter osv. når vi hører hi-fi/musik.
    Så en indikator som grænser til det subjektive, så pas på, er om man slapper af, og musikken er let forstårlig, timingen er rigtig, og tiden flyver.

    Det kunne lyde som om jeg er "ingeniør hader", det er slet ikke tilfældet, jeg mener det at konstruerer rigtig hi-fi er en blanding af solidt ingeniør-arbejde , plus at tilfredsstille ører og hjerne således at begrebet hi-fi opfyldes på bedst mulig måde, det er i denne sidste fase jeg mener traditionel ingeniør-arbejde ikke altid slår til, tit er det som regnes for teknisk perfekt ikke det ører og hjerne foretrækker/vælger.


    Men gå det fremad med ens lyd/anlæg, vil de mange små nogen gange ubetydelige forskelle, og de lidt store blive til en stor å/forskel , og det vil være indiskutabelt og helt klart at der kan være endog meget store forskelle også på passive komponenter som kabler modstande , kondensatorer osv. Når anlægget ses som den helhed det bør ses i.
    og alle vil være i stand til at høre dette.

    .
    Jeg vil også lige nævne at der er flere kabelproducenter bl.a. AudioQuest som har udgivet CD'er hvor de i studioet har benyttet deres eget kabel hele vejen igennem og disse plader har en tydelig lydsignatur som er anderledes end andre optagelser, og det er i en positiv retning efter min mening.
    De er som sagt også flere små amatør-selskaber som bruger hi-fi lignede udstyr til optagelse, og som mikser musikken med respekt, jeg har allerede nævnt http://www.prorecords.dk/ deres optagelse skiller sig også ud ved at være langt mere naturtro i lyden end de større og mere kommercielle selskaber/studioers. Jeg kunne også nævne følgende i denne kategori https://www.unipheyemusic.com/ og http://bluecoastrecords.com/

    Et andet sted vi kan se der er sket en "udvikling" negativ som positiv er over tid, men kan næsten udpege de forskellige årtier udfra lyden som er kommet ud af datidens studio, Noget er gået fremad igennem tiden, indspilninger er igennem årerene blevet mere og mere støjfrie, men meget er også blevet dårligere som tiden er gået set ud fra et fidelity synspunkt.

    Men det vigtigste er at et studio/indspilningen også er en del af hi-fi kæden, og kan ændres lige så meget og på samme måde som vores stereoanlæg, og fordi et kabel bliver brugt i et studio behøver det ikke være specielt godt eller en form for reference, mange gange er kablet mere et udtryk for den tid kablet er lavet i, og de behov og muligheder der har været i den periode.

    Jeg mener der er rigtig meget fidelity at hente hvis studioerne var lige så "gale" med lyd som hi-fi entusiaster og DIY folk , men en stor del af indspilnings-branchen er langt tætterer på en helt almindelig industri. End på noget som ligner entusiasme for lyd.

    Dette link forklarer en del af de problemer der er i forhold til lydkvalitet i dag http://jyllands-posten.dk/digitalt/lyd/ECE6548664/lydenstinker-stadig/ Men hvis man absolut vil tro at fordi indspilnings-branchen bruger et kabel eller en DAC eller noget andet, så er det automatisk toppen af poppen, så værsgo.

    jeg selv siger at studio udstyr ikke er godt nok, iøvrigt efter at have hørt en del af det under kontrollerede forhold.

    Heldigvis er det på besynderlig-vis muligt senerer i hi-fi kæden at "forbedre" lyden (kæden kan blive stærkerer end det svageste led) med sine valg, her bl.a. kabler , men jeg ved, og har hørt, at en lyd-kæde som er optimeret fra indspilning til lytter er det optimale, naturligvis er det det, jeg ved også at en del af de problemer vi slås med som hi-fi entusiaster skyldes at fuld optimering ikke er udført bl.a. i indspilningsledet.
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer :cool:
    Du mener de som raskt arresterer en ved å hevde at man "tilsynelatende er lam fra nakken og opp" hvis ens egen subjektive erfaring er at det ikke gjorde noen særlig forskjell? :p
    Om du oppnevner deg til kabel politi så mener jeg slike som deg, du har tendensen...
    Greit nok, det er en betegnelse som brukes på enhver som ikke mener det man mener selv om kabler, så jeg kan sende den tilbake.

    For min del er jeg ganske pragmatisk. Jeg kjøpte nylig noen Forsman Feed4 høyttalerkabler, fordi jeg var nysgjerrig, de var hyggelig priset, så kule ut og mine 25 år gamle kabler var relativt tynne. Hørte jeg forskjell? Ja, på et par gode innspillinger. Vet jeg hvorfor jeg hørte forskjell? Faktisk ikke. Samtidig som jeg skiftet ryddet jeg litt i kabelsalaten og dessuten vet jeg at noen andre kabler vi har hadde at de hadde vært utsatt for korrosjon. Så kanskje det var noe galt med oppsettet, kanskje det var noe galt med de gamle kablene, kanskje ting rett og slett hørtes annerledes ut etter at jeg hadde reist meg, pratet litt med familien og koblet om.

    Da jeg en gang tidligere skiftet ut signalkablene merket jeg ingenting.

    For min del må gjerne folk bruke penger på kabler, jeg synes bare det er tullete å gi andre bastante anbefalinger på bakgrunn av subjektive opplevelser. Ikke minst når bare en side av de subjektive opplevelsene er "akseptert". Sånn sett er det faktisk tryggere å basere anbefalingene på mer objektive målinger og fysiske lover.
    Jeg holder med deg, faktisk!.
    Jeg hadde en lignende erfaring for ca 1-1.5 år siden med strömkabler. Jeg langtidstestet 2 stk powercords av ett anerkjent Amerikansk merke, jeg brukte de i 2-3 mndér, men, syntes likevel det var noe ikke stemte, noe manglet, så jeg resonerte litt ang strömforsyningen på ampen osv og bestemte meg for å teste lakrissnörene som fulgte med, og vips! der satt det!!, jeg hadde ikke bare spart 20 000,- men også fått (subjektivt) bedre lyd.
    Har testet flere strömkabler siden det og valget har falt på noen velkonstruerte og funksjonelle no nonsens Supra (1700,- for totalt 6 mtr, á 3 sett ferdigterminert kabel) mye pga ökt kvadrat og bra skjerming på Supra´n, tror jeg.

    Subjektive erfaringer er ferskvare og har bare gyldighet under gitte/visse omstendigheter der og da, men, de kan fungere som en indikasjon på hva man kan anbefale andre å teste selv, under sine forutsetninger.

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Lyden har passert noe lignende dette før du får den hjem.
    Bilde viser en liten mikser. I et stort studio er det mye mere billig kabel.

    Vis vedlegget 248622
    Det ligger vel utenfor hva de fleste kan påvirke helt til musikken ligger lagret, på denne f.eks, selv forsöker jeg bygge ett oppsett som jeg opplever som mest mulig kildekorrekt, dvs er det en bedriten innspilling så låter det ikke bra, er det en bra innspilling så er det en bonus. Det er vel herfra og ut jeg som forbruker kan påvirke kjeden, så alt snakket om hva som skjer för musikken er lagret/hentet er vel strengt sagt ikke mer enn bare teori og ikke noe man kan påvirke, imo.
    cds_1204382c.jpg


    mvh
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Syncrolux -- tror du man kan høre forskjell på kabler hvis man har bestemt seg for at man ikke kommer til å høre noen forskjell -eller tror at man ikke hører forskjell . :cool:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.717
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    sitat fra X el ing finner heller ikke så veldig mange seriøse produsenter som oppfordrer til å "impedanstilpasse" interconnects...

    Jeg må få ett råd av deg da , Er PBN i calefornia seriøse nok som hi fi , som både lager høytalere og amper ,og de pinedø impedanse tilpasser kabelen mellom pre og effekt ,,,, dårlig synergi mellom komponetene der tro ?Jeg bruker identisk føring , bør jeg fjerne heila driden
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Jeg liker stilen til Rudo, skulle nesten tro det var Kule Trygve som har skiftet til "riktig" side av debatten :)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.327
    Sted
    Oslo
    Jeg må da bare presisere at alt som er utenfor "hørbar rekkevidde" er FULLSTENDIG UINTERESSANT ut fra min tilnærming. Hvorfor bry seg om det man ikke hører? Du finner heller ikke så veldig mange seriøse produsenter som oppfordrer til å "impedanstilpasse" interconnects...

    Jeg avviser ikke alle teorier mhp at det får målbare utslag, selvfølgelig gjør det det. Men det er da ikke viktig i totalbildet når det ikke kan høres, enkelt og greit.

    Så min forenkling blir stående, men trenger ikke gå lengre enn ohms lov, bare man legger inn noe "sikkerhetsmargin" så man får "ro i sjelen".

    "Nerdete" kabelprodusenter som Nordost osv (tilfeldig valgt her) har jeg null repekt for. *USB kabel til kr 5000++ er fullstendig galskap. Men når det finnes en "menighet" så kommer også tilbyderne...

    ------
    *Noen tror også dyre USB kabler gir bedre lyd. NONSENSE! Selv produsentene av dyre D/A converter sier jo rett ut at det IKKE blir bedre lyd med å bruke annet enn standard god USB kabel. Men pass på, lengden betyr ofte mye. Så må du bruke lang USB kabel er bedre AWG (som det faktisk er i Nordost USB kabel) benyttes for å være sikker på det funker stabilt. Bruker DAC´en 5v power via USB kabel (som mange faktisk dessverre gjør), da er lengden ennå viktigere.
    dette var godt skrevet og jeg er helt enig med deg :) enkelte her inne tror på julenissen
     
    R

    rudo

    Gjest
    Hehe...harepusen!
    Jeg sier vel bare at det ikke er så mange som konstruerer utstyret slik at kabler må impedanstilpasses, jeg er svært moderat slik sett i det utsagnet. De vanlige(re) design og anbefalinger fra produsenter følger ikke den "filosofien" i det hele tatt. Generelt er det meste elektronikk konstruert for å fungere optimalt med "minmum-impedans-kabler" mellom, og alt annet er å "rote det til" unødvendig egentlig.

    Om de du nevner da gjør ting anneledes.....de om det. Jeg liker det ikke, men sier ikke dermed at det ikke kan fungere bra.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt sånn passe fornøyelig å se en tråd som dette... Vi har hatt slike tråder i endel år nå...Så kommer nye tilskudd til og skal finne opp kruttet på nytt... Det hele går i ring og er veldig "gøy" som rudo påpeker...

    Hva en person ønsker å tro på og hvor mye en ønsker å bruke på kabler er opp til den enkelte. Samt at utstyrspreferansene er såvidt vide og de forskjellige boksene ulike, så at en kabel skal være best hos alle, ifht alle preferanser er naivt å tro.


    Har selv hatt Klotz kabler og de ble jeg ikke begeistret for enda jeg hadde et lønnlig håp.

    At enkelte tror de er objektivister 100% , uten å ha emosjoner og subjektivitet ifht hobbyen i det hele tatt, vitner vel bare om lite modenhet og manglende selvinnsikt... Hvor "gøy" DET er vites ikke, det får slike svare på selv..
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Om Klotz vil ha ett marked blant audiofile burde de 20 doblet prisen og satt på noen feite pyntestrømper parret med en passe dose mumbo jumbo beskrivelse av forventete bedringer ved bruk av deres kabler.. bare sånn for å please subjektivistene;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo lett å vise at enkelte kabler gir litt endringer i frekvensresponsen. Hvordan forklarer du det med ohms lov?
    Det er ganske enkelt. Impedanskurven i en høyttaler vil dra mer eller mindre strøm ved ulike frekvenser, gitt samme spenningssignal. Motstanden i høyttalerkabelen kommer i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren og lastimpedansen i høyttaleren. Strømtrekket I gjennom kabelen gir et spenningsfall U ihht Ohms lov U = RI. Eventuelt, med komplekse tall og impedans Z blir det U = Z I, hvor både U og I har en amplitude og en fasevinkel. Fortsatt Ohms lov. Resultatet er frekvensavhengig lineær forvrengning, både avvik i frekvensrespons og i faserespons.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Om Klotz vil ha ett marked blant audiofile burde de 20 doblet prisen og satt på noen feite pyntestrømper parret med en passe dose mumbo jumbo beskrivelse av forventete bedringer ved bruk av deres kabler.. bare sånn for å please subjektivistene;)

    Det eneste dette innlegget gjør er å vise din manglende respekt for andres opplevelser her inne.... Bare for å "please" deg..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er mirakelproduktet bybee en termineringsmotstand?
    Nei, ikke egentlig. Det er en liten effektmotstand (0,025 ohm) i serie med signalet, omviklet med magisk papir og kvantefysisk mumbo-jumbo. Effekten er å fremheve frekvensavvikene fra Ohms lov og impedanskurven i høyttaleren enda litt mer. Typisk en "hengekøyeaktig" eq-kurve. Må være verdens dyreste loudness-knapp.

    Tillater meg å linke til en av mine favorittråder: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
    Spesielt dette innlegget: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-4.html#post1389351
    Og dette: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387656
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Om Klotz vil ha ett marked blant audiofile burde de 20 doblet prisen og satt på noen feite pyntestrømper parret med en passe dose mumbo jumbo beskrivelse av forventete bedringer ved bruk av deres kabler.. bare sånn for å please subjektivistene;)

    Det som erstattet Klotz er sølv i bomullstrømpe. 3x prisen, men i en helt annen liga. Ædabæda....
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    sølv er dyrt, la nå diskusjonen ligge, men mener å vite at kobber er en mer egnet leder "i teorien"? Bra du er fornøyd, poenget mitt var ikke spesielt rettet mot dine erfaringer, selv om jeg ikke skjønner at Klotz gjør mye feil utfra oppgaven i ethvert anlegg egentlig..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teoretisk sett er multicore hvor trådene ligger inntil hverandre helt feil for audiosignaler og hvis diameter er over 0.8mm på en solid core vil det lavere frekvensområdet bli sterkt påvirket. Å si at det bare er ohms lov som gjelder for kabler viser bare at man ikke har forstått at en kabel er en "overføringskomponent" som påvirker signalet også på andre måter enn bare som ren motstand.
    Den teorien tror jeg du må vise oss. I min verden er det ikke helt sånn, men vis meg gjerne.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    sølv er dyrt, la nå diskusjonen ligge, men mener å vite at kobber er en mer egnet leder "i teorien"? Bra du er fornøyd, poenget mitt var ikke spesielt rettet mot dine erfaringer, selv om jeg ikke skjønner at Klotz gjør mye feil utfra oppgaven i ethvert anlegg egentlig..
    Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.
    mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må få ett råd av deg da , Er PBN i calefornia seriøse nok som hi fi , som både lager høytalere og amper ,og de pinedø impedanse tilpasser kabelen mellom pre og effekt ,,,, dårlig synergi mellom komponetene der tro ?
    Hvordan gjør de det? Har du en link?

    Utgangsimpedansen på en preamp er gjerne 50-100 ohm, mens inngangsimpedansen på en effektforsterker er et sted fra 47000 ohm oppover til 100000 ohm. Dette er helt enkelt ikke et impedansematchet grensesnitt, så det er poengløst å prøve å impedanstilpasse analoge signalkabler. I tillegg til at det er fysisk umulig å tilpasse i begge ender samtidig. (Digitale signalkabler er noe annet.)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.
    mvh[/QUOTE]

    Takk for tilbudet, men jeg liker ikke navnet på de kablene der egentlig - det skurrer liksom litt i ørene! Desutten har jeg nettopp koblet opp ett sett Deltaco kabler, så nå har jeg det jeg trenger. Ellers takk :) ps når jeg tenker meg om har jeg klotz ml pre og effekt og det går helt fint, selv om jeg fikk de slengt etter meg gratis og selv med det navnet..
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbudet, men jeg liker ikke navnet på de kablene der egentlig - det skurrer liksom litt i ørene! Desutten har jeg nettopp koblet opp ett sett Deltaco kabler, så nå har jeg det jeg trenger. Ellers takk :) ps når jeg tenker meg om har jeg klotz ml pre og effekt og det går helt fint, selv om jeg fikk de slengt etter meg gratis og selv med det navnet..
    .....Du kalte det hva, sa du:confused:.

    Aldri hørt om det, og det hadde ikke Google heller....

    mvh
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tilbudet, men jeg liker ikke navnet på de kablene der egentlig - det skurrer liksom litt i ørene! Desutten har jeg nettopp koblet opp ett sett Deltaco kabler, så nå har jeg det jeg trenger. Ellers takk :) ps når jeg tenker meg om har jeg klotz ml pre og effekt og det går helt fint, selv om jeg fikk de slengt etter meg gratis og selv med det navnet..
    .....Du kalte det hva, sa du:confused:.

    Deltaco XLR - XLR M-F 1m - Balanserte kabel - Finn lavest pris, test og informasjon

    Aldri hørt om det, og det hadde ikke Google heller....

    mvh
    Deltaco XLR - XLR M-F 1m - Balanserte kabel - Finn lavest pris, test og informasjon
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.717
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takk for genialt innlegg Kortvarig .
    Var det noen som fikk med seg innlegget 55 , fra kortvaring , Han ser ut til å ha forstått hva hi fi dreier seg om ,
     
    R

    rudo

    Gjest
    Huff og huff, ser ikke bra ut. Klotz er bedre. Canare er bankers, men koster litt. Men kvalitet/pris forhold Canare er meget bra!
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Huff og huff, ser ikke bra ut. Klotz er bedre. Canare er bankers, men koster litt. Men kvalitet/pris forhold Canare er meget bra!
    Nå har jeg kablene BAK anlegget så om det ikke ser bra ut hjelper det jo at de gjør det de skal :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn