Studiokabler vs highendkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.327
    Sted
    Oslo
    Nå er det jo lett å vise at enkelte kabler gir litt endringer i frekvensresponsen. Hvordan forklarer du det med ohms lov?
    Det er ganske enkelt. Impedanskurven i en høyttaler vil dra mer eller mindre strøm ved ulike frekvenser, gitt samme spenningssignal. Motstanden i høyttalerkabelen kommer i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren og lastimpedansen i høyttaleren. Strømtrekket I gjennom kabelen gir et spenningsfall U ihht Ohms lov U = RI. Eventuelt, med komplekse tall og impedans Z blir det U = Z I, hvor både U og I har en amplitude og en fasevinkel. Fortsatt Ohms lov. Resultatet er frekvensavhengig lineær forvrengning, både avvik i frekvensrespons og i faserespons.
    Det er ikke helt sånn man regner ut spenningsfall :) U= I*p(resitivitet ohm 0,18 pcu*mm2/m)*l*2*cos fi / A

    I= Ampere p= ohm l= kablelengde
    mm2 tversnitt på kabel
    A= ledertvirsnitt mm2
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.
    mvh
    Jeg har nøyaktig samme erfaring. Jeg ble anbefalt Klotz fordi de skulle være "no-nonsense"-kabler brukt av lydindustrien. Aldri har jeg blitt så skuffet over en kabel noen gang som med disse kablene. Jeg foretrakk faktisk "gratiskabelen" som følger med på cd-spillere etc. Aldri mer Klotz på meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Teoretisk sett er multicore hvor trådene ligger inntil hverandre helt feil for audiosignaler og hvis diameter er over 0.8mm på en solid core vil det lavere frekvensområdet bli sterkt påvirket. Å si at det bare er ohms lov som gjelder for kabler viser bare at man ikke har forstått at en kabel er en "overføringskomponent" som påvirker signalet også på andre måter enn bare som ren motstand.
    Den teorien tror jeg du må vise oss. I min verden er det ikke helt sånn, men vis meg gjerne.
    Joda, det er nok slik i din verden også for disse teoriene er helt fundamentale hvordan elektromagnetiske felter blir påvirket av de fysiske forholdene rundt det som leder strøm. Det jeg ikke sier er at du vil foretrekke den lyden fra en kabel som teoretisk påvirker signalet minst. Jeg skal innrømme at matematikken som forklarer teorien ligger langt over det som jeg forstår så her må jeg velge å "tro" det som er forklart over 23 sider i Allen Wrights "The SuperCables CookBook". Kort fortalt så beveger det elektromagnetiske feltet seg rett ut fra lederen. Legges et annet ledende materiale inntil lederen vil magnetfeltet forstyrres og også signalet. Siden det i prinsippet er det elektromagnetiske feltet som sørger for at signalet blir overført (altså ikke elektronene som farer frem og tilbake i voldsom fart) ønsker man at det elektromagnetiske feltet kan bevege seg uhindret slik at det er påvirket i minst mulig grad. Dette er det som gjør at mange merker en endring når de løfter kabelen opp fra gulvet, bruker silke eller bomull istedenfor plast, foretrekker kondensatorer sølv i olje etc. Jeg mener ikke at din erfaring i din verden ikke har gitt deg den lyden du liker best, jeg sier at multiledere er ikke optimal løsning hvis du vil overføre et audiosignal minst mulig påvirket.
     
    R

    rudo

    Gjest
    Multiledere gir lavere impedans, første pri i min elektroverden!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo lett å vise at enkelte kabler gir litt endringer i frekvensresponsen. Hvordan forklarer du det med ohms lov?
    Det er ganske enkelt. Impedanskurven i en høyttaler vil dra mer eller mindre strøm ved ulike frekvenser, gitt samme spenningssignal. Motstanden i høyttalerkabelen kommer i serie med utgangsimpedansen i forsterkeren og lastimpedansen i høyttaleren. Strømtrekket I gjennom kabelen gir et spenningsfall U ihht Ohms lov U = RI. Eventuelt, med komplekse tall og impedans Z blir det U = Z I, hvor både U og I har en amplitude og en fasevinkel. Fortsatt Ohms lov. Resultatet er frekvensavhengig lineær forvrengning, både avvik i frekvensrespons og i faserespons.
    Det er ikke helt sånn man regner ut spenningsfall :) U= I*p(resitivitet ohm 0,18 pcu*mm2/m)*l*2*cos fi / A

    I= Ampere p= ohm l= kablelengde
    mm2 tversnitt på kabel
    A= ledertvirsnitt mm2
    Vel, formelen R = r L / A viser sammenhengen mellom resistivitet, lengde, areal og resistans. Sett inn det for R i Ohms lov, og du får U = I r L / A.

    Deretter ganger du hele greia med 2 for å ta hensyn til at strømmen går frem og tilbake i kabelen. Du kunne like gjerne tatt inn den faktoren også i R, hvis du bare spesifiserte at R er motstanden i hele sløyfen, ikke bare en vei.

    De cos f som du så ganger det hele med er den elektriske fasevinkelen mellom strøm og spenning. Den slipper du å tenke på hvis det hele er rent resistivt. Da er strøm og spenning i fase, og cos f = 1. Hvis du regner i komplekse tall for U, Z og I vil det bli tatt hånd om automatisk i multiplikasjonen.

    Men hvis du har en faseforskjell mellom strøm og spenning, så har du også en reaktiv komponent i impedansen. Da trenger du også et ledd X sin f for spenningsfallet som følge av reaktans, så hvis du skal regne med fasevektorer heller enn komplekse tall, burde uttrykket ditt vært U = 2 I ((r L / A) cos f + X sin f), eller enda mer komplisert hvis du vil uttrykke X som funksjon av kapasitansen C og induktansen L eller kanskje fra enda mer grunnleggende størrelser. Det er ikke vanskelig å gjøre en slik formel så komplisert som man måtte ønske.

    Men jeg synes U = R I med R som resistansen i hele kretsen er enklere å huske, og hvis man kan forholde seg til komplekse tall er U = Z I eksakt like enkelt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Teoretisk sett er multicore hvor trådene ligger inntil hverandre helt feil for audiosignaler og hvis diameter er over 0.8mm på en solid core vil det lavere frekvensområdet bli sterkt påvirket. Å si at det bare er ohms lov som gjelder for kabler viser bare at man ikke har forstått at en kabel er en "overføringskomponent" som påvirker signalet også på andre måter enn bare som ren motstand.
    Den teorien tror jeg du må vise oss. I min verden er det ikke helt sånn, men vis meg gjerne.
    Joda, det er nok slik i din verden også for disse teoriene er helt fundamentale hvordan elektromagnetiske felter blir påvirket av de fysiske forholdene rundt det som leder strøm. Det jeg ikke sier er at du vil foretrekke den lyden fra en kabel som teoretisk påvirker signalet minst. Jeg skal innrømme at matematikken som forklarer teorien ligger langt over det som jeg forstår så her må jeg velge å "tro" det som er forklart over 23 sider i Allen Wrights "The SuperCables CookBook". Kort fortalt så beveger det elektromagnetiske feltet seg rett ut fra lederen. Legges et annet ledende materiale inntil lederen vil magnetfeltet forstyrres og også signalet. Siden det i prinsippet er det elektromagnetiske feltet som sørger for at signalet blir overført (altså ikke elektronene som farer frem og tilbake i voldsom fart) ønsker man at det elektromagnetiske feltet kan bevege seg uhindret slik at det er påvirket i minst mulig grad. Dette er det som gjør at mange merker en endring når de løfter kabelen opp fra gulvet, bruker silke eller bomull istedenfor plast, foretrekker kondensatorer sølv i olje etc. Jeg mener ikke at din erfaring i din verden ikke har gitt deg den lyden du liker best, jeg sier at multiledere er ikke optimal løsning hvis du vil overføre et audiosignal minst mulig påvirket.
    Jo, jeg forstår det der. Du beskriver hvordan en elektromagnetisk bølge brer seg langs en leder. Men det sier fortsatt ikke noe om hva som skjer hvis lederen er flertrådig og de enkelte kobbertrådene ligger i elektrisk kontakt med hverandre langs hele lengden. Da vil hele bunten oppføre som en enkelt leder i forhold til det elektromagnetiske feltet, og det du sier om flertrådige ledere blir bare en tom påstand.

    Og før man begynner å tro på kabelprofeter kan det være interessant å sette opp et lite overslagsmessig regnestykke om hvor store avvik man vil få som følge av de forstyrrelsene i det elektromagnetiske feltet, f eks for et signal på 10 V i en høyttalerkabel mellom en effektforsterker med 0,1 ohm utgangsimpedans og en høyttaler med 8 ohm impedans. Da går det 1,25 A og forsterkeren leverer 12,5 W til høyttaleren. La oss si at den kabelen ligger inntil en femti kilos jernklump. Omtrent hvor store avvik tror du at du vil få, som % av signalspenningen eller i dB ut av høyttaleren?
     

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Teoretisk sett er multicore hvor trådene ligger inntil hverandre helt feil for audiosignaler og hvis diameter er over 0.8mm på en solid core vil det lavere frekvensområdet bli sterkt påvirket. Å si at det bare er ohms lov som gjelder for kabler viser bare at man ikke har forstått at en kabel er en "overføringskomponent" som påvirker signalet også på andre måter enn bare som ren motstand.
    Den teorien tror jeg du må vise oss. I min verden er det ikke helt sånn, men vis meg gjerne.
    Joda, det er nok slik i din verden også for disse teoriene er helt fundamentale hvordan elektromagnetiske felter blir påvirket av de fysiske forholdene rundt det som leder strøm. Det jeg ikke sier er at du vil foretrekke den lyden fra en kabel som teoretisk påvirker signalet minst. Jeg skal innrømme at matematikken som forklarer teorien ligger langt over det som jeg forstår så her må jeg velge å "tro" det som er forklart over 23 sider i Allen Wrights "The SuperCables CookBook". Kort fortalt så beveger det elektromagnetiske feltet seg rett ut fra lederen. Legges et annet ledende materiale inntil lederen vil magnetfeltet forstyrres og også signalet. Siden det i prinsippet er det elektromagnetiske feltet som sørger for at signalet blir overført (altså ikke elektronene som farer frem og tilbake i voldsom fart) ønsker man at det elektromagnetiske feltet kan bevege seg uhindret slik at det er påvirket i minst mulig grad. Dette er det som gjør at mange merker en endring når de løfter kabelen opp fra gulvet, bruker silke eller bomull istedenfor plast, foretrekker kondensatorer sølv i olje etc. Jeg mener ikke at din erfaring i din verden ikke har gitt deg den lyden du liker best, jeg sier at multiledere er ikke optimal løsning hvis du vil overføre et audiosignal minst mulig påvirket.
    Jo, jeg forstår det der. Du beskriver hvordan en elektromagnetisk bølge brer seg langs en leder. Men det sier fortsatt ikke noe om hva som skjer hvis lederen er flertrådig og de enkelte kobbertrådene ligger i elektrisk kontakt med hverandre langs hele lengden. Da vil hele bunten oppføre som en enkelt leder i forhold til det elektromagnetiske feltet, og det du sier om flertrådige ledere blir bare en tom påstand.

    Og før man begynner å tro på kabelprofeter kan det være interessant å sette opp et lite overslagsmessig regnestykke om hvor store avvik man vil få som følge av de forstyrrelsene i det elektromagnetiske feltet, f eks for et signal på 10 V i en høyttalerkabel mellom en effektforsterker med 0,1 ohm utgangsimpedans og en høyttaler med 8 ohm impedans. Da går det 1,25 A og forsterkeren leverer 12,5 W til høyttaleren. La oss si at den kabelen ligger inntil en femti kilos jernklump. Omtrent hvor store avvik tror du at du vil få, som % av signalspenningen eller i dB ut av høyttaleren?
    Nei, mange ledere som ligger sammen vil ikke oppføre seg som en leder og få et homogent elektromagnetisk felt. Det har du ikke noe teoretisk dekning for å hevde.
    Tror du misforstår meg med eksemplet ditt. Jeg påstår ikke at ohms lov ikke gjelder, jeg sier at på samme måte som at lyden endrer seg når du endrer de fysiske omgivelsene for en høyttaler, så endrer det elektriske signalet seg når de fysiske omgivelsene rundt lederen endrer seg. Ikke noe hokus pokus eller kabelprofetier her. Bare ren fysikk. Om det er hørbart kommer an på hvor mye signalet endrer seg.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.
    mvh
    Du kan jo utføre en blindtest for deg og lauget her også.
    Da tror jeg du fort vil komme til en helt annen konklusjon. Hva skulle være feil (teknisk) med disse kablene?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.
    mvh
    Du kan jo utføre en blindtest for deg og lauget her også.
    Da tror jeg du fort vil komme til en helt annen konklusjon. Hva skulle være feil (teknisk) med disse kablene?
    1) Vet ikke. Skulle ønske at jeg kunne svare på det. De høres bare "grå" ut.
    2) Det blir ikke tid til å blindteste dem, dessverre, og dessuten har jeg ingen steder å putte dem i anlegget. De er alle xlr.

    mvh
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    1) Vet ikke. Skulle ønske at jeg kunne svare på det. De høres bare "grå" ut.
    +1. Hos meg var det som å legge et teppe (riktig nok et tynt) over høyttalerne med denne kabelen. Da jeg for morro skyld koblet til noen Black Magic Revelation-kabler, så var det som å lytte inn i et åpent landskap i forhold til Klotz. Denne forskjellen var jeg overhode ikke forberedt på. Hvordan kan det være så stor forskjell? Selv da jeg byttet mellom de nevnte kabler til å overføre lyden analogt fra min TV til forsterkeren, så var forskjellen tydelig. Forstå det den som kan (jeg ga bort Klotz-kablene til en kollega, men han erfarte det samme).
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    R

    rudo

    Gjest
    Ofte medfører bytte av f eks en kabel at man "oppdager" hvordan anlegget forøvrig faktisk låter, man blir "fartsblind" med hifi oppsett også over tid!. Med en ny komponent skjerper eller re-setter man sansene om man vil, og plutselig hører man hvordan det EGENTLIG låter.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hos meg var det som å legge et teppe (riktig nok et tynt) over høyttalerne med denne kabelen. Da jeg for morro skyld koblet til noen Black Magic Revelation-kabler, så var det som å lytte inn i et åpent landskap i forhold til Klotz. Denne forskjellen var jeg overhode ikke forberedt på. Hvordan kan det være så stor forskjell? Selv da jeg byttet mellom de nevnte kabler til å overføre lyden analogt fra min TV til forsterkeren, så var forskjellen tydelig. Forstå det den som kan (jeg ga bort Klotz-kablene til en kollega, men han erfarte det samme).
    Har du XLR-kontakter på TV'en din? Sjelden TV, i så fall:)
    Eller er dette bare noe du finner på uten i det hele tatt å ha prøvd denne kabelen?
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det skal virkelig godt gjøres for å få en XLR kabel til og låte annerledes.
    Ingenting tvilsomt med dataene på disse:
    XLR 3p. female - XLR 3p. male - KLOTZ A.I.S. GmbH Onlineshop

    http://shop.klotz-ais.com/quickorder/artikelpdf/MC5000__e.pdf

    Skulle gjerne sett at folk blindtestet slikt. Spesielt når det snakkes om store forskjeller som burde være enkelt å høre også blindt. Alt tyder på at slikt er placebo til noe annet er bevist.
    Kanskje termineringene er under pari. Står ikke noe annet om pluggene enn at det er 3 pin XLR, "all metal". De kan være laget av bly eller zink for alt vi vet utfra databladet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.
    mvh
    Hva skulle være feil (teknisk) med disse kablene?
    1) Vet ikke. Skulle ønske at jeg kunne svare på det. De høres bare "grå" ut.

    mvh
    Etter utallige tester med "gode nok" kabler kontra audiofile kabler har jeg endelig klart - tror jeg - å høre gjennom greiene.
    Jeg har i alle år kun hørt på anlegget med audiofile kabler og blitt vant til hvordan de låter. Synes også at alle "gode nok" kabler har vært grå og kjedelige.
    Men så kjøpte jeg nå sist enda ett sett med Blue Jeans Cables. Høyttalerkabler, og koblet også inn signalkabelen jeg hadde liggende.
    Joda, var sikkert grått og trist det også, men det hørte jeg faktisk ikke denne gangen. Denne gangen var jeg innstilt på å høre hva disse kablene faktisk gjør, om de gjør noe i det hele tatt.
    Hva jeg kommer til er at de låter mer balansert gjennom hele frekvensområdet og at jeg kan guffe mer opp uten unoter. Gråheten er rett og slett bare at sammenlignet med audiofile kabler låter disse mer rett gjennom og ærlige. Tenk på hva alle sa i gamledager om anlegg med flat frekvensgang. Grått og kjedelig? Nettopp. Helt til du klarer å høre gjennom det og høre hva som egentlig skjer med lyden. Det tar litt tid, det.
    Så min teori nå er at det er piss enkelt å lage riktige gode kabler som ikke gjør noe med signalet, men at hvis du vil ha kabler som gjør noe aktivt, lager litt loudness og krydder så må du se til de audiofile. Hva som er best og funker best i eget anlegg er det kun du som kan bestemme. ;)

    hell&lykke
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du trenger Klotz- kabler kan de avhentes ganske gratis i tkr Towers. Har en hel skuff full. De blir garantert aldri mer koplet inn i anlegget.
    mvh
    Hva skulle være feil (teknisk) med disse kablene?
    1) Vet ikke. Skulle ønske at jeg kunne svare på det. De høres bare "grå" ut.

    mvh
    Etter utallige tester med "gode nok" kabler kontra audiofile kabler har jeg endelig klart - tror jeg - å høre gjennom greiene.
    Jeg har i alle år kun hørt på anlegget med audiofile kabler og blitt vant til hvordan de låter. Synes også at alle "gode nok" kabler har vært grå og kjedelige.
    Men så kjøpte jeg nå sist enda ett sett med Blue Jeans Cables. Høyttalerkabler, og koblet også inn signalkabelen jeg hadde liggende.
    Joda, var sikkert grått og trist det også, men det hørte jeg faktisk ikke denne gangen. Denne gangen var jeg innstilt på å høre hva disse kablene faktisk gjør, om de gjør noe i det hele tatt.
    Hva jeg kommer til er at de låter mer balansert gjennom hele frekvensområdet og at jeg kan guffe mer opp uten unoter. Gråheten er rett og slett bare at sammenlignet med audiofile kabler låter disse mer rett gjennom og ærlige. Tenk på hva alle sa i gamledager om anlegg med flat frekvensgang. Grått og kjedelig? Nettopp. Helt til du klarer å høre gjennom det og høre hva som egentlig skjer med lyden. Det tar litt tid, det.
    Så min teori nå er at det er piss enkelt å lage riktige gode kabler som ikke gjør noe med signalet, men at hvis du vil ha kabler som gjør noe aktivt, lager litt loudness og krydder så må du se til de audiofile. Hva som er best og funker best i eget anlegg er det kun du som kan bestemme. ;)

    hell&lykke
    Problemet her, Rolf, er at det er Canare kabler jeg bruker nå. Altså studiokabler, ikke audiofile.

    mvh
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har du XLR-kontakter på TV'en din? Sjelden TV, i så fall. Eller er dette bare noe du finner på uten i det hele tatt å ha prøvd denne kabelen?
    Nei, selvsagt ikke. Det er vanlig rca det er snakk om. Jeg kjøpte to sett, så den jeg ikke gav bort, har jeg forsøkt å selge for 70 kroner her på børsen, dog uten å ha fått solgt den:

    http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-56769/


    Mitt poeng er at selv ikke RCA-kabelen fra Klotz holdt mål, verken hos meg eller hos min kollega (vi har begge holdt på med disse hifi-greiene siden 1990-91)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Slike emner vil alltid resultere i 2 fronter som kjemper mot hverandre, med sine tekniske argumenter eller annet som den enkelte mener er viktig eller det rette.
    Jeg tror ikke det finnes en fasit i kabeltråder. Jeg har testet enormt mange kabler, og har nå havnet sammen med audioquest, som i mine ører og i min stue har låtet absolutt best, testet mot dyrere kabler og mye billigere...( og dette er gjort i blindtester, der audioquest alltid er valgt som den kabel jeg liker best. Det er det eneste som betyr noe, hva jeg selv liker best, samt hva jeg mener er beste matching sett utifra mitt syn ( og hørsel) på lyd..så gjenstår musikken, som jeg hver dag fryder meg over, og anlegget, som lar meg oppleve dette...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har Klotz MC5000 i rør i veggen men pga den gummiaktige overflaten tror jeg at jeg vil slite med å trekke de om.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    1) Vet ikke. Skulle ønske at jeg kunne svare på det. De høres bare "grå" ut.

    mvh
    Etter utallige tester med "gode nok" kabler kontra audiofile kabler har jeg endelig klart - tror jeg - å høre gjennom greiene.
    Jeg har i alle år kun hørt på anlegget med audiofile kabler og blitt vant til hvordan de låter. Synes også at alle "gode nok" kabler har vært grå og kjedelige.
    Men så kjøpte jeg nå sist enda ett sett med Blue Jeans Cables. Høyttalerkabler, og koblet også inn signalkabelen jeg hadde liggende.
    Joda, var sikkert grått og trist det også, men det hørte jeg faktisk ikke denne gangen. Denne gangen var jeg innstilt på å høre hva disse kablene faktisk gjør, om de gjør noe i det hele tatt.
    Hva jeg kommer til er at de låter mer balansert gjennom hele frekvensområdet og at jeg kan guffe mer opp uten unoter. Gråheten er rett og slett bare at sammenlignet med audiofile kabler låter disse mer rett gjennom og ærlige. Tenk på hva alle sa i gamledager om anlegg med flat frekvensgang. Grått og kjedelig? Nettopp. Helt til du klarer å høre gjennom det og høre hva som egentlig skjer med lyden. Det tar litt tid, det.
    Så min teori nå er at det er piss enkelt å lage riktige gode kabler som ikke gjør noe med signalet, men at hvis du vil ha kabler som gjør noe aktivt, lager litt loudness og krydder så må du se til de audiofile. Hva som er best og funker best i eget anlegg er det kun du som kan bestemme. ;)

    hell&lykke
    Problemet her, Rolf, er at det er Canare kabler jeg bruker nå. Altså studiokabler, ikke audiofile.

    mvh
    Ikke noe problem det, så lenge du legger ut link til hvilke kabler det er og hvor vi andre kan kjøpe dem..... ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Audiofile kabler er de som farger lyden, og studiokabler er dønn nøytrale ? Det er den sannheten ? :rolleyes: ...


    Du hadde ganske mange innsigelser imot Blue jeans før roda ? Har hørselen blitt redusert eller eller skjerpet ? Hvordan hører en "forbi" en audiofil kabel ? Er ikke anlegget summen av alt ? ;D
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    6 spørsmål i ett innlegg, mye det.
    This is my truth, now tell me yours.
    Har hatt mange innsigelser til mye rart, og har endret mening på en del ting. Erfaring, mer kritisk holdning, dårligere hørsel, hvem vet?
    Hvis jeg skrev høre forbi, så var kanskje det feil ordvalg. Mente at du kan høre etter hva som egentlig skjer med lyden og hvordan den presenteres, bortsett fra det opplagte. Anlegget er summen av alt, men ved å bytte kun en del av gangen så er det mulig å gjøre seg opp en mening om hvordan lyden forandrer seg.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Klotz MC5000 i rør i veggen men pga den gummiaktige overflaten tror jeg at jeg vil slite med å trekke de om.
    Du har nok ingenting å bekymre deg for IMO. Det er en kabel med god skjerm, gode dataer i tillegg til at den er veldig fleksibel. Har selv laget noen XLR kabler med MC5000. Om jeg bruker de, Bluejeans, Sommercable eller noe annet gjør ingen forskjell hos meg. Hører derimot fort forskjell om jeg flytter en absorbent 5 cm.

    Personlig tror jeg det er særdeles få kabler som gjør noe hørbart med signalet. Nordost er nok en, MIT er garantert en annen og Transparent Audio virker suspekte. Men generelt er jeg overbevist om nesten alle kabler med tilstrekkelig tversnitt og nødvendig skjerming låter helt likt og at en blindtest ville ha bekreftet det.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Det skal virkelig godt gjøres for å få en XLR kabel til og låte annerledes.
    Ingenting tvilsomt med dataene på disse:
    XLR 3p. female - XLR 3p. male - KLOTZ A.I.S. GmbH Onlineshop

    http://shop.klotz-ais.com/quickorder/artikelpdf/MC5000__e.pdf

    Skulle gjerne sett at folk blindtestet slikt. Spesielt når det snakkes om store forskjeller som burde være enkelt å høre også blindt. Alt tyder på at slikt er placebo til noe annet er bevist.
    Kanskje termineringene er under pari. Står ikke noe annet om pluggene enn at det er 3 pin XLR, "all metal". De kan være laget av bly eller zink for alt vi vet utfra databladet.
    står at disse er terminert med SWITCHCRAFT xlr… en amerikansk produsent av kvalitetsplugger til studiobruk – og (tidligere ihvertfall) fullt på høyde med neutrik. ser dem ikke så ofte lenger. mulig dette er avhengig av tilgang – kanskje vanligere i USA… eller kanskje har neutrik generelt vært flinkere på R&D (praktiske og solide løsninger) og/eller til å promotere seg selv og sine produkter? vet ikke.

    i studio (mht. kabler/plugger) er det uansett byggekvalitet som er første prioritet – ting må først og fremst tåle bruk. ingen som sitter og blindtester og A/B'er der… nok av andre ting å få magesår av.

    mvh e
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, du svarte ikke på hva Blue Jeans gjør nå som de ikke gjorde før ? Evt hva de andre kabelene dine gjorde...

    Langt på vei enig i det du skriver... Hva tilstreber en ? Kildetro ifht opptak ? Nøytralitet ? Vanskelige begreper all tid en ikke har referansen ifht nøytral da opptaket ble gjort..


    Forskjellene er der, enkelt og greit..Men at det skal koste hinsides med penger må være opptil hver og en.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.759
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    1) Vet ikke. Skulle ønske at jeg kunne svare på det. De høres bare "grå" ut.

    mvh
    Etter utallige tester med "gode nok" kabler kontra audiofile kabler har jeg endelig klart - tror jeg - å høre gjennom greiene.
    Jeg har i alle år kun hørt på anlegget med audiofile kabler og blitt vant til hvordan de låter. Synes også at alle "gode nok" kabler har vært grå og kjedelige.
    Men så kjøpte jeg nå sist enda ett sett med Blue Jeans Cables. Høyttalerkabler, og koblet også inn signalkabelen jeg hadde liggende.
    Joda, var sikkert grått og trist det også, men det hørte jeg faktisk ikke denne gangen. Denne gangen var jeg innstilt på å høre hva disse kablene faktisk gjør, om de gjør noe i det hele tatt.
    Hva jeg kommer til er at de låter mer balansert gjennom hele frekvensområdet og at jeg kan guffe mer opp uten unoter. Gråheten er rett og slett bare at sammenlignet med audiofile kabler låter disse mer rett gjennom og ærlige. Tenk på hva alle sa i gamledager om anlegg med flat frekvensgang. Grått og kjedelig? Nettopp. Helt til du klarer å høre gjennom det og høre hva som egentlig skjer med lyden. Det tar litt tid, det.
    Så min teori nå er at det er piss enkelt å lage riktige gode kabler som ikke gjør noe med signalet, men at hvis du vil ha kabler som gjør noe aktivt, lager litt loudness og krydder så må du se til de audiofile. Hva som er best og funker best i eget anlegg er det kun du som kan bestemme. ;)

    hell&lykke
    Problemet her, Rolf, er at det er Canare kabler jeg bruker nå. Altså studiokabler, ikke audiofile.

    mvh
    Ikke noe problem det, så lenge du legger ut link til hvilke kabler det er og hvor vi andre kan kjøpe dem..... ;)

    Professional Cable Assemblies, Cable Connected Products, and Blank Recordable Media from HAVE, Inc.

    Har liggende noen balanserte fortsatt, tror jeg. Nutildags går det i DB 25.

    http://store.haveinc.com/p-47037-haveflex-da88-8ch-202-db25-rca-6.aspx

    mvh
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det skal virkelig godt gjøres for å få en XLR kabel til og låte annerledes.
    Ingenting tvilsomt med dataene på disse:
    XLR 3p. female - XLR 3p. male - KLOTZ A.I.S. GmbH Onlineshop

    http://shop.klotz-ais.com/quickorder/artikelpdf/MC5000__e.pdf

    Skulle gjerne sett at folk blindtestet slikt. Spesielt når det snakkes om store forskjeller som burde være enkelt å høre også blindt. Alt tyder på at slikt er placebo til noe annet er bevist.
    Kanskje termineringene er under pari. Står ikke noe annet om pluggene enn at det er 3 pin XLR, "all metal". De kan være laget av bly eller zink for alt vi vet utfra databladet.
    står at disse er terminert med SWITCHCRAFT xlr… en amerikansk produsent av kvalitetsplugger til studiobruk – og (tidligere ihvertfall) fullt på høyde med neutrik. ser dem ikke så ofte lenger. mulig dette er avhengig av tilgang – kanskje vanligere i USA… eller kanskje har neutrik generelt vært flinkere på R&D (praktiske og solide løsninger) og/eller til å promotere seg selv og sine produkter? vet ikke.

    i studio (mht. kabler/plugger) er det uansett byggekvalitet som er første prioritet – ting må først og fremst tåle bruk. ingen som sitter og blindtester og A/B'er der… nok av andre ting å få magesår av.

    mvh e
    Så at det var en logo der med Switchcraft PVC, men koblet ikke det (no pun intended) til å gjelde pluggene.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tja, du svarte ikke på hva Blue Jeans gjør nå som de ikke gjorde før ? Evt hva de andre kabelene dine gjorde...

    Langt på vei enig i det du skriver... Hva tilstreber en ? Kildetro ifht opptak ? Nøytralitet ? Vanskelige begreper all tid en ikke har referansen ifht nøytral da opptaket ble gjort..


    Forskjellene er der, enkelt og greit..Men at det skal koste hinsides med penger må være opptil hver og en.
    BJC gjør ikke stort, bare ligger der. Er nok lytteren som endret innstilling, bare. ;)

    Jeg personlig tilstreber kun det som jeg selv liker best. Det som jeg selv oppfatter som best, mest likanes, lyd. Nøytralitet driter jeg i, som du sier så har vi ikke fasit uansett.

    Har ingen problemer med hva andre betaler for kabler, men synes det er bemerkelsesverdig det prisnivået som har blitt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Stadig nye modeller av hifikabler og tilhørende "stæsj" kommer hele tiden. Stadig mye bedre... Fatter ikke hvor dårlig de foregående modellene var. De må ha vært elendig. Fikk for øret fra en kjent produsent en gang i tiden at det var slik dem overlevde. Den nye kabelen er ikke en tøddel bedre en den forrige... Noen ganger tvert om. Studiokablene står stort sett stille på modellene. Noe nytt komer, men det er jaggu skjeldent. Dem har pussig nok et annen kjøpegruppe. :) Tror denne kjøpegruppen bruke øra mer en troen. Dem lever av dette. Lar seg ikke plages slik vi gjør.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Stadig nye modeller av hifikabler og tilhørende "stæsj" kommer hele tiden. Stadig mye bedre... Fatter ikke hvor dårlig de foregående modellene var. De må ha vært elendig. Fikk for øret fra en kjent produsent en gang i tiden at det var slik dem overlevde. Den nye kabelen er ikke en tøddel bedre en den forrige... Noen ganger tvert om. Studiokablene står stort sett stille på modellene. Noe nytt komer, men det er jaggu skjeldent. Dem har pussig nok et annen kjøpegruppe. :) Tror denne kjøpegruppen bruke øra mer en troen. Dem lever av dette. Lar seg ikke plages slik vi gjør.
    Vel, det HENDER jo at det nye som kommer virkelig er hørbart bedre enn det gamle. Mitt standardeksempel er Cardas Clear i forhold til Cardas Golden Reference. Førstnevnte skal visstnok være en videreutvikling av den sistnevnte, med større metallrenhet i lederen. Forskjellen i lyd er formidabel, i alle fall på mitt anlegg.
     

    Tiguan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    2
    Ja det er lett å høre forskjell når man har bestemt seg for at det er forskjell.
    Men det er jammen lett å bestemme seg for å høre at det ikke er noen forskjell også.

    Dvs. akkurat som med omtrent alt man gjør av subjektive vurderinger....
    +1
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da er jo spm, hva legger de vekt på i et studio?
    Ikke kabler men AKU........
    Dette er det vell flere og flere som har sett etter hvert at gjør de største forskjellene.
    Men men;)

    Steinar.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.246
    Antall liker
    5.206
    Nå er det jo lett å vise at enkelte kabler gir litt endringer i frekvensresponsen. Hvordan forklarer du det med ohms lov?
    U(f)=I(f)*Z(f).

    De fleste kabler plukker opp støy i større eller mindre grad. Hvordan forklare det med ohms lov?
    Identifisere de kapasitive og/el induktive koblingsmekanismene og så lage ekvivalent kretsmodell man kan regne på.

    Men jeg er sterk tilhenger av at folk skal få gjöre/kjöpe hva de vil uten at det ofte selvutnevnte, kabelpolitiet behöver forsöke arrestere folk pga deres kabelopplevelser/erfaringer :cool:
    Hvis folk hadde forholdt seg til at det de forkynner kun er egne opplevelser/erfaringer så hadde det ikke vært noe problem, hverken med kabler, homøpati, healing eller andre alternativindustrier. Problemet oppstår når man forsøker å allmenngjøre opplevelsene gjennom misforstått elektroteori, kvantebabbel eller utlegninger om at vannets hukommelse. Og videre når noen begynner å kapitalisere på utlegningene. Alternativbransjen omsetter for fire milliarder kroner i året i Norge. Kabelbransjen er mye mindre, men likefullt basert på faglig uetterettelighet. Folk må selvsagt få bruke pengene på det de vil, men man trenger ikke heve blikket mye for å se problemer med tendensen mot relativisering av fag og fakta. Feks. er det problematisk når folk avslutter medisinsk behandling fordi de har gått på limpinnen til en eller annen healer eller snåsamann. Å kaste bort pengene på kabler har selvsagt ikke de samme konsekvensene, selv om det nok finnes én og annen ganske brannfarlig hifi-installasjon der ute, men det underliggende problemet med at fag, fakta og vitenskap sidestilles med tro og synsing er likefullt tilstede. Og så er det en smule irriterende for de som jobber innen faget.

    "Fagpoliti" eller "vitenskapspoliti" er imo et langt mer dekkende begrep enn "kabelpoliti". Og behovet for et vitenskapspoliti er tilsynelatende mer tilstede enn noensinne.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Hvis folk hadde forholdt seg til at det de forkynner kun er egne opplevelser/erfaringer så hadde det ikke vært noe problem, hverken med kabler, homøpati, healing eller andre alternativindustrier. Problemet oppstår når man forsøker å allmenngjøre opplevelsene gjennom misforstått elektroteori, kvantebabbel eller utlegninger om at vannets hukommelse. Og videre når noen begynner å kapitalisere på utlegningene. Alternativbransjen omsetter for fire milliarder kroner i året i Norge. Kabelbransjen er mye mindre, men likefullt basert på faglig uetterettelighet. Folk må selvsagt få bruke pengene på det de vil, men man trenger ikke heve blikket mye for å se problemer med tendensen mot relativisering av fag og fakta. Feks. er det problematisk når folk avslutter medisinsk behandling fordi de har gått på limpinnen til en eller annen healer eller snåsamann. Å kaste bort pengene på kabler har selvsagt ikke de samme konsekvensene, selv om det nok finnes én og annen ganske brannfarlig hifi-installasjon der ute, men det underliggende problemet med at fag, fakta og vitenskap sidestilles med tro og synsing er likefullt tilstede. Og så er det en smule irriterende for de som jobber innen faget.

    "Fagpoliti" eller "vitenskapspoliti" er imo et langt mer dekkende begrep enn "kabelpoliti". Og behovet for et vitenskapspoliti er tilsynelatende mer tilstede enn noensinne.

    Jeg kan väre enig i at det ofte blandes mye og feilaktig personlige erfaringer med vitenskaplig sannheter, tar det på kappen at ikke alle har kompetanse eller interesse av å tillegne seg faktisk korrekt kunnskap på ingeniör nivå for å nyte hobbien, spille musikk og få gode opplevelser i en stresset hverdag, noen går lengre og dypere inn i teknikken og det bakenforliggende, äre väre de for det, men det gidder ikke alle.
    Uttrykket er ment på de som selv, kanskje på höyden er noen halvstuderte rövere og rävdiltere til de som virkelig vet hva de snakker om i emnet, det mange tech wannabee´s her inne, de klarer heller ikke å lese opplevelser med de subjektive brillene men er kjappe på å diskreditere folks opplevelser, gjerne i vitenskapens navn som de anvender til tross sin inkompetanse, det er vel omtrent på nivå med å helt ignorere vitenskapen, bare med motsatt fortegn. Vi velger våre biaser.
    Selv har jeg alltid under mine år og perioder her inne hevdet den subjektive opplevelsen og priset kabler, ofte grisedyre sådane, men har vel nu en mer moderat og nökterne tilnärming idag, men jeg hevder fortsatt at det kan väre, relativt store forskjeller, men det er jo alikevel bare subjektiv ferskvare/krydder som egentlig kun har gyldighet for meg under de "lyttende" forutsetningene, derimot kan det indikere at en kabel f.eks, kan anbefales andre å testes i sitt eget oppsett, og således får det en indirekte nytte, imo...

    (unnskyld den litt merkelige qoutingen)

    mvh
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    De to viktigste egenskapene ved en kabel som påvirker folks oppfatning av hvordan den låter er
    1. Pris
    2. Det visuelle (design)

    Studiokabler har gjerne grå og kjedelig fremtoning, og "låter" deretter.
    High-end kabler er dyre, har forsegjort design (høy bling-faktor) og "låter" også deretter.

    Ved blindtest utelukkes påvirkning av disse faktorene, og dermed låter det meste helt likt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn