Politikk, religion og samfunn Streik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Noen ganger kan man ha en forståelse for en streik, men denne gangen er det helt ufattelig tåpelig av foreningene å bryte forhandlingene og streike. Tilbudet de fikk var jo så og si identisk med kravet, og det ser ut til at de må ha bestemt seg for å streike før engang forhandlingene hadde startet.

Slik idioti som dette underminerer hele streikeretten, og er ikke annet enn utpressing som rammer en uskyldig tredjepart. Arbeidsgiverne tjener gode penger på dette, og det er kun vanlige mennesker som får lide for denne griskheten og streikeromantikken til foreningspampene.

Kanskje det er på tide å revurdere dette systemet og ikke ha hovedforhandlinger med streikerett mer enn hvert 10. år. For denne uansvarligheten fra LO er hårreisende hodeløs, og bør få alvorlige konsekvenser.

Jeg har ikke noe i mot foreninger og forhandlinger, og er selv medlem i en forening. Men hadde jeg blitt tatt ut i strek på dette grunnlaget hadde jeg vært flau og skamfull om jeg måtte sitte å forsvare slik grådighet overfor folk som blir rammet av utpressingen.

S

Slubbert

Gjest
    Hele systemet er meningsløst, lønn er en individuell avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. De som mener de har "foreninga" å takke for at de ikke jobber for smuler bør få opp øynene litt; på tross av alle streikene og tullet i offentlig sektor har de ansatte allikevel langt dårligere vilkår enn ansatte har i privat sektor. Misfornøyd med lønna? Bruk litt tid på å lage en ordentlig CV og bytt jobb hvert fjerde år eller så.

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Hvis man ønsker å leve i et samfunn hvor arbeidstakere ikke har rettigheter foreslår jeg at man flytter til USA elller Kina eller Bangladesh....

C

Cyber

Gjest
    Jeg jobber selv i skolen, men er ikke ute i streik. Jeg synes jo kravene er for slappe, skolemessig så handler jo streiken om man ønsker å ha kvalifiserte mennesker til å utdanne barna våre, eller om man ønsker et sted for ren oppbevaring. Det er ingen jeg vet om som forventer lønn på linje med privat sektor, men en lik lønnsutvikling og da bør man jo egentlig få en høyere prosentsats i offentlig sektor om man skal holde tritt krone for krone.

En ting er sikkert, mange av de som kommer inn i skolen nå holder ikke på langt nær nivået til de som har jobbet lenge i skolen og uten en god lønnsutvikling nå får man et etterslep som nesten er umulig å rette opp i. Mange av de eldre jeg jobber med kan fortelle om dem de gikk på lærerskolen med, utrolig dyktige mennesker som gav opp skolen pga lønn og stadig økende krav og mas. En fortalte at av 29 stk. han gikk med var kun 2 enda i skolen.

Idag mangler man 2000 lærere i Norge, i 2020 antakeligvis 18 000. Ufaglærte brukes til å fylle hullene. Er det slik man ønsker fremtiden?

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.852
    Torget vurderinger
    1
    At dei kan få seg til å streika no når det berre er 28 år sidan sist, dei gjer jo ikkje anna.

Palace

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    Et trist faktum er at i kommunene når man topplønn er 16 års tjeneste. Mao, begynner du i kommunen når du er i midten av tjueårene når du toppen på lønnsstigen når du er 40 - slå den!!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.570
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Høres ut som lærere det ja...

Her er noen skikkelige tøffinger.
    1338361767741_832.jpg

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg jobber selv i skolen, men er ikke ute i streik. Jeg synes jo kravene er for slappe, skolemessig så handler jo streiken om man ønsker å ha kvalifiserte mennesker til å utdanne barna våre, eller om man ønsker et sted for ren oppbevaring. Det er ingen jeg vet om som forventer lønn på linje med privat sektor, men en lik lønnsutvikling og da bør man jo egentlig få en høyere prosentsats i offentlig sektor om man skal holde tritt krone for krone.
    Lik lønnsutvikling betyr samme relative, ikke absolutte, endring i lønn over tid.

En ting er sikkert, mange av de som kommer inn i skolen nå holder ikke på langt nær nivået til de som har jobbet lenge i skolen og uten en god lønnsutvikling nå får man et etterslep som nesten er umulig å rette opp i. Mange av de eldre jeg jobber med kan fortelle om dem de gikk på lærerskolen med, utrolig dyktige mennesker som gav opp skolen pga lønn og stadig økende krav og mas. En fortalte at av 29 stk. han gikk med var kun 2 enda i skolen.

Idag mangler man 2000 lærere i Norge, i 2020 antakeligvis 18 000. Ufaglærte brukes til å fylle hullene. Er det slik man ønsker fremtiden?
    Og dette er kanskje et betydelig problem for samfunnet. Befolkningen blir stadig smartere, mens læreryrket tiltrekker seg stadig mindre talentfulle folk, som vist i en solid undersøkelse som baserte seg på evnetester fra sesjon.
    Men, dette er jo noe arbeidsgiver burde være opptatt av. Lærerne som vil og kan bytter jo bare jobb og lever vel, som andre, greit med det, mens skolebarn og samfunn sitter igjen som taperen. Det er så man kan mistenke at de streikende lærerne er mest opptatt av å få mer lønn til seg, og at argumentene om samfunnsnytten av høyere lønn er mest vikarierende, men det er vel stygt å tenke slik, er det ikke? :rolleyes:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Før streiket fabrikkarbeiderne slik at kapitalisten som eide fabrikken så seg tjent med å betale for å få hjulene i gang igjen. Kapitalisten personlig tapte mer på streiken enn på å imøtekomme kravene. Streikevakter var nødvendig for å holde streikebryterne med politieskorte unna.

Når man i disse dager ser gledestrålende, streikende barnehagetanter og lærere holde vakt med trafikksikre vester utenfor barnehagene og skolene, vet noen hvilken mekanisme de har tenkt at skal tvinge eieren (kommunene) i kne, og vet noen om det ofte kommer til håndgemeng mellom streikevaktene og streikebrytende damer og herrer som forsøker å kjempe seg inn for å på det nedrigste passe og undervise unger som går for lut og allt for kaldt vann?

O'tungnemmhet

C

Cyber

Gjest
    Og dette er kanskje et betydelig problem for samfunnet. Befolkningen blir stadig smartere, mens læreryrket tiltrekker seg stadig mindre talentfulle folk, som vist i en solid undersøkelse som baserte seg på evnetester fra sesjon.
    Men, dette er jo noe arbeidsgiver burde være opptatt av. Lærerne som vil og kan bytter jo bare jobb og lever vel, som andre, greit med det, mens skolebarn og samfunn sitter igjen som taperen. Det er så man kan mistenke at de streikende lærerne er mest opptatt av å få mer lønn til seg, og at argumentene om samfunnsnytten av høyere lønn er mest vikarierende, men det er vel stygt å tenke slik, er det ikke? :rolleyes:

Nei, man kan da ha to baller i luften på likt? Jeg synes jeg med 5 år på universitet fortjener å ha høyere lønn enn jeg har. Lærere er lønnstapere nesten uansett hvem man sammenlikner med og når man da snakker om et av de mest krevende yrkene man har idag, både sosialt, faglig og ansvarsmessig.

For meg er begge "ballene" med, jeg ønsker også å ha oppegående kollegaer som er faglig dyktige. Jeg har selv i tidligere jobb hatt en kollega med i en mattetime, der vi hadde om geometri, som måtte kurses i hva en 90-graders vinkel var før hun turte å være med inn i timen. Da ble jeg rimelig stum. Slikt blir det bare mer og mer av og regjeringen må ikke tro de lurer mange skoleflinke til å bli lærere bare ved å si hvor viktig de føler det er. Lønna sier også noe om hvorvidt man synes jobben lærerne gjør er viktig og i dag sier lønna noe helt annet. Høyre mener at de skal rekruttere lærere fra de beste elevene, alså fra de 25% som har høyest karakterer. Tror noen at det kommer til å skje ved å tilby litt flere kurs og ved å trygle og be?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Vet den gjennomsnittlige nordmann egentlig grunnen til at Unio har tatt ut sine medlemmer i streik?

Selv har jeg 5 års utdanning, og jobber i skoleverket. Vet ikke helt om jeg vil formulere det som om at "jeg fortjener mer i lønn fordi jeg har 5 års utdanning..."
    FORDI; isolert sett har jeg en "ok" lønn....
    MEN; jeg synes at det å ta utdanning skal "lønne" seg. Det BØR på et eller annet vis være en viss fordel å utdanne seg til lærer, sykepleier osv, sammenliknet med folk som velger å ikke ta høyere utdannelse. Slik det er i dag, der jeg har oppnådd topplønn, ligger jeg ca på nivå med en gjennomsnittlig industriarbeider.
    Ta da høyde for at jeg valgte å studere i 5 år, mens industriarbeideren gikk i betalt arbeid, at jeg valgte å ta opp 200k i studielån, noe industriarbeideren ikke trengte. Jeg skal pokker meg jobbe i mange år før utdannelsen min lønner seg, sammenliknet med industriarbeideren.
    Rart det mangler stadig flere lærere i skoleverket?
    Og, ja, det var mitt valg, men det betyr likevel ikke at utviklingen har vært rimelig! Hva jeg hadde valgt i dag, i en alder av 18-19, der er søren klype meg ikke godt å si... Kanskje hadde jeg valgt yrkesfaglig studieretning på videregående. Tenk, 2 år med skolegang, noen år som lærling med "lønn", slippe studielån, for så å gå ut i jobb, der lønnen faktisk er "ok"....

Det jeg har et håp om i denne lønnsforhandlingen, er at KS må bite i seg ordene fra forrige forhandlingsrunde, og samtidig vise at de har ryggrad nok til å stå for det de har sagt og skrevet under på. Fordi, ved forrige korsvei ble det bl a avtalt at dersom lærerne ble hengende etter resten av samfunnet lønnsmessig, skulle dette kompenseres for i vår. Nå viser det seg jo, overraskende riktignok, at lærerne har blitt hengende etter lønnsmessig. Mener jeg så noen prosentsatser for ikke så alt for lenge siden, der lærerlønningene hadde steget med ca 2,3%, mens resten av samfunnet hadde hatt en utvikling på ca 4%....

Derfor synes jeg igrunnen at dagens streik er berettiget!

mvh
    Proffen

N

nb

Gjest
    Problemet med felles, høyere lønnsdannelse for alle er at det også gir folk som burde bli oppmuntret til å finne seg noe annet å drive med incentiver til å fobli i jobben. Det er vanskelig å bruke lønnsystemet til å tiltrekke seg flinke folk om man ikke godtar mer individuell avlønning. Om man ikke har noen interesse av å gjøre en god jobb eller bli i stand til å gjøre det så er det jo enda finere å stå i jobben om man kan fortsette akkurat som før, men til betydelig høyere lønn.

Jeg lurer på hvordan det føles å stå på streikebarrikadene om man er udugelig til jobben man gjør.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Det kan da ikke være sååå vanskelig - det handler jo bare å (gjen)skape et system som gjør at den som til enhver tid er kvalifisert til det, får den utdanningen, og den jobben, vedkommede har forutsetninger for å mestre.
    Synd at Hernes og co ødela så mye i -93, bare....

mvh
    PRoffen

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Hvorvidt kravene er på sin plass kan man være enig eller uenig i. Selv har jeg minimal forståelse for at man har rett på en eller annen plass i det lønnsmessige hierarkiet på grunn av antall år med utdannelse eller ansiennitet, men det er nå bare meg om det.

Til streiken: Som flere her, og så jeg, er enige om: Statens og kommunenes håndtering av f.eks. skoleverket viser at de er lite opptatt av hvordan denne fungerer, og at de tar lett på en utarming av sektoren. Man kan sikkert si det samme om andre sektorer. Men: Siden Stat og kommuner ikke taper, men tjener penger på streiken er den eneste måten streiken kan virke på at stat og kommuner etter hvert tenker at "nå går dette for langt, barna får jo ikke undervisning, de gamle råtner på rot, etc.". Det betinger at Stat og kommuner er mer opptatt av f.eks. skolens og skolebarnas ve og vel enn de streikende, men vi har jo allerede slått fast at det er de ikke.

Streiken er meningsløs. Jeg mistenker at T-skjortene, smilene, sangene og forsikringene om av "vi kan og vil streike lenge vi" fra de glispende kraftkollektivistene er forsøk på å fortrenge fornemmelsen av at man opptrer som idioter på utstilling. Men var jeg dem ville jeg tatt vare på denne fornemmelsen, for der er de inne på noe.

N

nb

Gjest
    Hva er kjernen i kravene som har utlyst streiken egentlig? Og hva er tilbudet fra arbeidsgivesiden? Siden resultatet uansett ikke omfatter meg, så har jeg ikke fulgt så veldig med på akkurat det.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Støtter streiken, de skulle ha streiket hvert år.

Har sansen for organisasjoner, men liker ikke pampeveldet i LO.
    Synes de har distansert seg vel mye fra ordinære arbeidtakere på gulvet.

Når det gjelder udugelighet angående jobb gjelder vel dette begge sider vil jeg tro?
    Her må jo også de som ansetter bli flinkere og de fleste stillinger har vel ( hadde ) 6 mnd prøvetid.

Men jeg synes mange som skulle vært fjernet fra sine stillinger, har ett så godt stillingsvern at det er nesten umulig å få fjernet dem.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hva er kjernen i kravene som har utlyst streiken egentlig? Og hva er tilbudet fra arbeidsgivesiden? Siden resultatet uansett ikke omfatter meg, så har jeg ikke fulgt så veldig med på akkurat det.
    Vel staten hadde et tilbud på 3,75% lønnsøkning mens organisasjonene krevde 4,25% og mente at det var slik en avgrunn mellom tilbud og krav at de var nødt til i stedet å bryte forhandlingene og ramme det norske folk med en storstreik. Hadde de fortsatt med litt godvilje ville sikkert denne avstanden krympet til 0,2% eller noe slik. Så der er dette de streiker for og driver utpressing av uskyldige tredjeparter for. Ødelegger for studenter, forsøpler byene, blokkerer båttrafikken, nekter barn skolegang og barnehage etc. etc.

Hadde det nå vært noe som var verdt å streike for så var det en helt annen sak... men dette. Noen skarve promiller i lønn i en tid da offentlige ansatte i andre europeiske land får halvvert sine lønninger om de får noe i det hele tatt.

Jeg skammer meg over å være medlem i LO i disse dager.

N

nb

Gjest
    Dvs at de streiker for et oppgjør som målt i reallønnsvekst er historisk godt. Jaja.

C

Cyber

Gjest
    Utifra det jeg har lest på udf.no så kom ikke staten med noe tilbud overhodet.

Derfor streiker Unio i staten --- Utdanningsforbundet

"Statsråd Rigmor Aasrud hevder at regjeringen ville gi 20.000 kroner i lønnstillegg.
    Fakta er at kun en håndfull ville fått så mye. 100.000 ansatte i staten måtte ha nøyd seg med 9000 til 10.500 kroner i lønnsøkning fra regjeringen. Det er langt mindre enn i privat sektor.
    Noen veldig få av de 135.000 ansatte i staten kunne fått et lønnstrinn ekstra.

– Regjeringen avspiser oss med en dårligere lønnsvekst enn ansatte i privat sektor. Det er helt urimelig. Vi kan ikke godta at lønnsgapet til privat sektor fortsetter å øke, sier Arne Johannessen, streikeleder i Unio stat.

Statsråd Rigmor Aasrud hevder staten la fram et godt og anstendig tilbud. Det er feil. Faktum er at staten aldri kom med noe tilbud i forhandlingene. Det var derfor det endte med brudd og nå streik. Statsråden har ingen grunn til å være overrasket over at det ble streik, en streik som bør være et alvorlig omdømmeproblem for regjeringen.

– Det er ikke bare arbeidstakerne som taper på det. Alle som er avhengige av gode offentlige tjenester, taper på at regjeringen ikke tar ansvar, sier Arne Johannessen.
    Utgangspunktet for Unios tariffkrav er ganske klart: Unio mener at folk skal ha gode offentlige tilbud på alle velferdsstatens områder. Det vil selvsagt koste. Men det er en klok investering. Forskning viser at kvalitet lønner seg og at kvalifiserte folk jobber smartere og raskere. Og høyere lønn er nødvendig for å sikre nok kvalifisert arbeidskraft nå og i framtiden.

Lønnsforskjellen mellom arbeid i offentlig og privat sektor for ansatte med høyere utdanning har vært økende over lang tid, og er i dag på mellom 150.000 og 250.000 kroner, avhengig av hvilke grupper som blir sammenlignet. Lønnsforskjellene får konsekvenser for rekrutteringen til offentlig sektor, og det er ingen overdrivelse å si at utviklingen undergraver velferdsstaten.

Å snu dette lønnsgapet er Unios jobb nummer en."

G

Gjestemedlem

Gjest
    På morgenkvisten torsdag fikk statsråd Rigmor Aasrud et ultimatum på bordet av LO Stat, YS Stat og UNIO.

Ultimatumet ble presentert av UNIOs forhandlingsleder Arne Johannesen.

Kravet lød: Dersom staten ikke legger en lønnsramme på 4,25 prosent på bordet, blir det streik. Staten kom tilbake med et tilbud på 3,96 prosent.

Derfor ble det streik i staten - Økonomi

--

Denne forskjellen på 2,9 promille var altså nok til at organisasjonene måtte bryte forhandlingene 5 dager før fristen for å endelig få streiken sin.

Det er ganske tydelig at noen må ha bestemt seg på forhånd for at i år skulle de streike uansett tilbud.

Jeg håper inderlig at det snarest blir tvungen lønnsnemnd og at de streikende som straff ender opp med en dårligere resultat enn om de hadde fortsatt å forhandle.

Denne unødvendige streiken gir sterke indikasjoner på at streikeretten bør strammes alvorlig inn, og at forhandlinger i de fleste tilfeller automatisk bør gå til lønnsnemnd om det ikke blir enighet.

Jeg har null sympati for denne tankeløse griskheten som utvises nå.

Sist redigert av en moderator:
    C

Cyber

Gjest
    Tankeløs griskhet? Ohoi... Dog er det jo interessant å se hvordan ting summerer seg opp i din egen lille verden.

Helt siden vi begynte å forhandle mot KS har vi tapt hvert eneste år lønnsmessig og burde vel egentlig krevd langt mer enn det som det forhandles om nå om vi skulle hatt samme nivå som tidligere sammenlignet med andre grupper. Og hvis det kun er 29 promille som skiller, hvorfor kunne vi ikke bare fått det?

EDIT: http://www.unio.no/kunder/unio/cms2011.nsf/pages/real-skivebom-av-regjeringen?OpenDocument

Vet ikke hvem som er griske?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tankeløs griskhet? Ohoi... Dog er det jo interessant å se hvordan ting summerer seg opp i din egen lille verden.

Helt siden vi begynte å forhandle mot KS har vi tapt hvert eneste år lønnsmessig og burde vel egentlig krevd langt mer enn det som det forhandles om nå om vi skulle hatt samme nivå som tidligere sammenlignet med andre grupper. Og hvis det kun er 29 promille som skiller, hvorfor kunne vi ikke bare fått det?

EDIT: - Real skivebom av regjeringen! - Unio

Vet ikke hvem som er griske?
    Når man får et historisk godt lønnstilbud, og likevel bryter forhandlingene for 2,9 promille. Ødelegger for studenter som skal ta eksamen, ødelegger for mennesker som kommer til Norge på ferie, nekter barn å gå på skolen ... etc. alt for noen skarve promille. Ja da er det ren uansvarlighet og griskhet. Det er en utpressing av uskyldig mennesker som de burde skamme seg dypt over å ta del i.

Det er ikke arbeidsgiver som er skadelidende, men vanlige mennesker som må vasse i søppel fordi noen grådige pamper mangler 2,9 promille i tallene sine.

Skammelig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Heldigvis er lønnsstigen berre 16 år. Då eg starta, var det 24 års ansiennitet som ga toppløn, noko som auka til 28 år etter ei stund. Men no har det gått ned att, og systema er på plass: Lærer ble snytt for lønnsopprykket - bt.no

Hadde offentleg tilsette hatt berre 250 000 i løn, ville 4,25 vore så lite at det sikkert kunne ordna seg, trur du ikkje, Deffe?

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    794
    Torget vurderinger
    5
    Jeg lurer på hvordan det føles å stå på streikebarrikadene om man er udugelig til jobben man gjør.
    Hvor mange kjenner du som selv mener de er udugelige i jobben sin?

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Sliter litt med å se forskjell på barnehage og forhandlingsbord i denne saken...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt ansvarlighet vises det i Oslo. Der ble tilbudet på 3,96% akseptert. Noen som får streikeromantikerne til å se rødt, og resten av oss til å enda tydeligere se på dem som usympatiske furtende barn som hyler på et par promille i rettferdighet og bruker andre menneskers ulykke som våpen for å fremme seg selv.

Så honnør til dem som ikke har mistet hodet og latt seg rive med av pompøs streikeretorikk.

Det er tydeligvis ikke alle som har latt seg blende av idiotien.

http://www.aftenposten.no/jobb/YS-og-Unio-rasende-over-Oslo-losning-6839869.html

Sekretær Vidar Evje i Fagforbundet Oslo sier at de godtok tilbudet, på grunn av at det er bra for medlemmene.

- Forhandlingsutvalget er fornøyd. Det synes at vi får et godt oppgjør, sier han.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Vel staten hadde et tilbud på 3,75% lønnsøkning mens organisasjonene krevde 4,25% og mente at det var slik en avgrunn mellom tilbud og krav at de var nødt til i stedet å bryte forhandlingene og ramme det norske folk med en storstreik. Hadde de fortsatt med litt godvilje ville sikkert denne avstanden krympet til 0,2% eller noe slik. Så der er dette de streiker for og driver utpressing av uskyldige tredjeparter for. Ødelegger for studenter, forsøpler byene, blokkerer båttrafikken, nekter barn skolegang og barnehage etc. etc.

Hadde det nå vært noe som var verdt å streike for så var det en helt annen sak... men dette. Noen skarve promiller i lønn i en tid da offentlige ansatte i andre europeiske land får halvvert sine lønninger om de får noe i det hele tatt.

Jeg skammer meg over å være medlem i LO i disse dager.
    Vi får vel strengt tatt realitetsorientere deg litt, Deph...
    Det er forsåvidt riktig at differensen mellom budet fra KS og kravet fra Unio ikke er enormt.
    MEN:
    Når Jensemann går ut og sier at det er lønnsoppgjøret i privat/industrisektoren som skal sette rammene for oppgjøret i offentlig sektor, for deretter å måtte innse at detta blir jaggu dyrere enn han kunne forestilt seg - og av den grunn forandrer spillereglene for oppgjøret på oppløpssiden - tja, i min verden er det på godt norsk feigt og ryggradsløst!
    Dessuten har vi kompensasjonen som skulle komme Unio`s medlemmer tilgode denne gangen, siden alle tall og beregninger viser at Unio`s medlemmer har tapt terreng ifht privat sektor og industrien så det hyler etter - jeg skrev tidligere at prosentsatsene var 2,3 for lærere og 4 i industrien - og jeg registrerer at industrien her i tråden kommer ENDA bedre ut.... Eller skal vi - nok en gang - nøye oss med en lønnsvekst på et nivå som ytterligere forsterker lønnsforskjellene mellom privat og offentlig sektor? For slik utviklingen har vært de senere år, er Norge et av de landene hvor "sniketableringen" av et klasseskille foregår raskest. Er det måten å rekruttere mennesker til viktige oppgaver? Er det måten å skaffe f eks Stavanger de helsearbeiderne, lærerne, politimennene osv som byen har behov for? De har jo for pokker ikke engang en lønn som gjør dem i stand til å kjøpe seg bolig i verken Stavanger eller omegn...
    OG: apropos grådighet, eller kanskje vi heller skulle snakke om måtehold; er det virkelig slik at det er Unio`s medlemmer som er den store stygge ulven, som krever en lønn som i mange tilfeller er hinsides? Slik jeg har forstått saken, er Unio`s krav ganske enkelt; et lønnsoppgjør som IKKE ØKER lønnsFORSKJELLENE. Unio har da aldri gått ut og sagt eller krevd at deres medlemmer skal ha samme lønn som en ingeniør i oljebyen.....
    Blir rett og slett litt matt av å lese det du skriver, Deph... For du virker jo ellers å være en oppegående kar. Men her i tråden mener jeg du treffer mange 8`ere på blinken....

mvh
    Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når man har et såpass godt utgangspunkt, og forskjellen er så minimale så er det rett og slett en stor feil å bryte forhandlingene lenge før fristen og lage seg ultimatumer, for deretter å skubbe uskyldige tredjeparter foran seg som pressmiddel og offer.

Det er rett og slett usympatisk å lage seg slike ultimatumer og er kun surmuling som ikke ser på realitetene i det de får tilbudt, men heller griner over en fiktiv urettferdighet over at noen andre har fått en promille eller to mer enn dem. Som furtende barnehagebarn og deres naive rettferdighetsbegreper.

Foreningene i Oslo har innsett dette og har godtatt resultatet. Det burde også de andre ha gjort for mange mange dager siden.

Jeg har ikke noe i mot bruk av streik når det er påkrevet, men her streiker man KUN av prinsipp og nostalgi og ikke for å oppnå noen reelle resultater. De kommer uansett ikke oppnå noe bedre resultat som følge av dette enten det kommer er nytt tilbud, eller det ender med nemnd. Så da har jo alt dette vært for ingenting. Absolutt ingenting. Kun generert en masse problemer for uskyldige mennesker.

Så nei. Denne gangen har jeg null sympati for dem som har stelt i stand denne steiken, og sympatiserer med dem som får ødelagt så mye av pampene og deres streikeromantikk.

2,9 promille er ikke akkurat enormt nei, og med litt ekstra forhandlinger kunne nok gapet helt uten problemer vært lukket, og streiken unngått.

Da er det rett og slett trist at man har så ubegripelig udyktige forhandlere at dette har endt i konflikt.

Hvis det ikke skal være selvstendige forhandlinger, men alt skal følge frontfagene så kan man jo like gjerne bare fjerne hele forhandlingene for det offentlige og automatisk følge disse oppgjørene. Så slipper vi mer slik idioti som dette i fremtiden.

Hvis jeg f.eks. får 2000kr mer i måneden og isolert sett er storfornøyd med dette, så setter jeg med ikke ned og blir dritsur av prinsipp og lager det utrivelig for alle rundt meg hvis en kollega eller nabo får 2002kr og 25 øre.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Når man har et såpass godt utgangspunkt, og forskjellen er så minimale så er det rett og slett en stor feil å bryte forhandlingene lenge før fristen og lage seg ultimatumer, for deretter å skubbe uskyldige tredjeparter foran seg som pressmiddel og offer.

Det er rett og slett usympatisk å lage seg slike ultimatumer og er kun surmuling som ikke ser på realitetene i det de får tilbudt, men heller griner over en fiktiv urettferdighet over at noen andre har fått en promille eller to mer enn dem. Som furtende barnehagebarn og deres naive rettferdighetsbegreper.

Foreningene i Oslo har innsett dette og har godtatt resultatet. Det burde også de andre ha gjort for mange mange dager siden.

Jeg har ikke noe i mot bruk av streik når det er påkrevet, men her streiker man KUN av prinsipp og nostalgi og ikke for å oppnå noen reelle resultater. De kommer uansett ikke oppnå noe bedre resultat som følge av dette enten det kommer er nytt tilbud, eller det ender med nemnd. Så da har jo alt dette vært for ingenting. Absolutt ingenting. Kun generert en masse problemer for uskyldige mennesker.

Så nei. Denne gangen har jeg null sympati for dem som har stelt i stand denne steiken, og sympatiserer med dem som får ødelagt så mye av pampene og deres streikeromantikk.

2,9 promille er ikke akkurat enormt nei, og med litt ekstra forhandlinger kunne nok gapet helt uten problemer vært lukket, og streiken unngått.

Da er det rett og slett trist at man har så ubegripelig udyktige forhandlere at dette har endt i konflikt.

Hvis det ikke skal være selvstendige forhandlinger, men alt skal følge frontfagene så kan man jo like gjerne bare fjerne hele forhandlingene for det offentlige og automatisk følge disse oppgjørene. Så slipper vi mer slik idioti som dette i fremtiden.

Hvis jeg f.eks. får 2000kr mer i måneden og isolert sett er storfornøyd med dette, så setter jeg med ikke ned og blir dritsur av prinsipp og lager det utrivelig for alle rundt meg hvis en kollega eller nabo får 2002kr og 25 øre.
    Deph, nå fremstår du som ein schmule historieløs....
    Prøv å se på en utvikling som har pågått over tid - for det er det som er realiteten! Og da blir ikke forskjellen småpoteter, men atskillig større. Og hvis KS (og regjeringen) får det som de vil, øker forskjellen ytterligere. Er det så forbaska rart at noen reagerer på det???
    Synes det er rart at du ikke ser dette, for du virker som sagt ellers som en oppegående kar.... ;)

mvh
    Proffen

C

Cyber

Gjest
    Ikke første året nei, men etter 10-15 år med samme utviklig så begynner du nok å bli lei du også som oss andre dødelige. Som barna sier så kledelig; Det er urettferdig.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Godt sagt, Cyber....
    Nå begynner siktet å bli fininnstilt her.... ;D

mvh
    Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja det er små furtne barns svarthvite rettferdighet som har tatt over for forstanden.

Hva spiller det vel for rolle om noen andre har fått en krone mer eller mindre i timen i lønn så lenge det ikke utgjør en så stor forskjell at det påvirker prisnivået i landet?

Hvorfor kan man ikke se på det man faktisk får. En reallønnsvekst på flere prosent og være fornøyd med det og i stedet drive med denne infantile "rettferdigheten"?

Jeg forstår det bare ikke. Det er rett og slett så smålig at jeg blir flau bare over å se på det. Og alt dette i en tid der resten av menneskene i Europa virkelig sliter, og der offentlige ansatte gjerne får dramatiske lønnskutt. Hva med å sammenligne litt med dem, og deretter hyle på "rettferdighet" som et barn på 17-mai som kun har fått 14 is når klokken er blitt 4.

C

Cyber

Gjest
    Synes du burde gått noen mil i andres sko før du slenger rundt med store bokstaver i øst og vest. Skole og helsevesenet blir bedt om moderasjon uansett hvilken vei konjunkturene peker. Nok er nok til slutt.

Ellers rart at regjeringen ligger i streik med alle sine kjernevelgere for tiden.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ja det er små furtne barns svarthvite rettferdighet som har tatt over for forstanden.

Hva spiller det vel for rolle om noen andre har fått en krone mer eller mindre i timen i lønn så lenge det ikke utgjør en så stor forskjell at det påvirker prisnivået i landet?

Hvorfor kan man ikke se på det man faktisk får. En reallønnsvekst på flere prosent og være fornøyd med det og i stedet drive med denne infantile "rettferdigheten"?

Jeg forstår det bare ikke. Det er rett og slett så smålig at jeg blir flau bare over å se på det. Og alt dette i en tid der resten av menneskene i Europa virkelig sliter, og der offentlige ansatte gjerne får dramatiske lønnskutt. Hva med å sammenligne litt med dem, og deretter hyle på "rettferdighet" som et barn på 17-mai som kun har fått 14 is når klokken er blitt 4.
    Da vil jeg utfordre deg på følgende, Deph: Prøv å si det samme til de som har sitt virke i privatsektoren/industrien! Tror nemlig at du, dersom du nådde frem med budskapet ditt der, ville gjort mye mer godt for de menneskene som virkelig sliter i Europa....

mvh
    Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dette hopper begge over poenget.

Hvorfor denne infantile misunnelsen over at noen andre får en tiøring mer enn dere, så lenge der får en god reallønnsøkning og forskjellene virkelig er mikroskopiske?

Det er som jeg har påpekt så ufattelig smålig. Spesielt all den tid der er andre uskyldige mennesker som må lide for dette. Studenter som ikke får tatt eksamen og gjerne får ødelagt månedsvis med arbeid, eller turister som har betalt av sin lønn for å komme til landet men blir nektet adgang, barn som ikke får gå på skolen og en regelrett forsøpling av byene.

Hvor er sympatien med dem som blir ofrene for dette grinete spillet?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Dette hopper begge over poenget.

Hvorfor denne infantile misunnelsen over at noen andre får en tiøring mer enn dere, så lenge der får en god reallønnsøkning og forskjellene virkelig er mikroskopiske?

Det er som jeg har påpekt så ufattelig smålig. Spesielt all den tid der er andre uskyldige mennesker som må lide for dette. Studenter som ikke får tatt eksamen og gjerne får ødelagt månedsvis med arbeid, eller turister som har betalt av sin lønn for å komme til landet men blir nektet adgang, barn som ikke får gå på skolen og en regelrett forsøpling av byene.

Hvor er sympatien med dem som blir ofrene for dette grinete spillet?
    SERIØST, DEPH; Du får virkelig sette deg ned, ta deg en kopp kaffe og prøve å lese slik at du får med deg hva som blir skrevet!
    Jeg har da ikke motsagt deg at budet, slik det fremstår i dag, er milevis unna kravet!
    Det jeg ser, er at du har hengt deg opp i dette, og KUN dette, samtidig som vi prøver å få deg til å se en utvikling som over tid gir et klasseskille. Det er kanskje rent av det som har skjedd i deler av Europa også, bare med forskjellen at boblen sprakk...
    Så blir utfordringen din å se hvordan man skal klare å stoppe utviklingen av klasseskillet her hjemme.... Det er jo just derfor det er så forbaska viktig å ta med seg historien i betraktningen!

mvh
    Proffen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Du slit visst i dag, Deffe?
    Finn deg litt morosamt lesestoff, og ta av deg sko (eigne, sjølvsagt).
    Døme på spennande lesnad: ta denne masteroppgåva: Lønnsutvikling for ansatte i skoleverket 1959-2007 [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman]Thomas Aanensen [/FONT][/FONT]
    [FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman][/FONT][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman][/FONT][/FONT]

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.625
    Torget vurderinger
    0
    Det var engang en vis gammel indianer som sa: "Før du kritiserer en mann skal du gå en hel dag i hans moccasiner."

Jeg synes det er flere her som burde tenke litt over dette utsagnet.

Det er lett å mene at andre skal ta til takke med mindre enn det de kanskje burde ha fått. Å skjære remmer av annen manns rygg har aldri vært vanskelig eller særlig smertefullt!

Jeg omfattes ikke av streiken, jeg er ikke medlem i et av de streikende fagforbundene og jeg lar meg ikke moralsk forarge over at de har gått til streik. Det skal faktisk TO parter til for å skape uenighet og fakta er at jeg vet alt for lite om forhandlingene til å kunne danne meg en fornuftig oppfatning om hvem det er som er "den skyldige". Å kun henvise til prosentuell ramme for oppgjøret er faktisk noe misvisende. Det er så mange andre forhold som også spiller inn i et lønnsoppgjør. Ikke minst fordelingen mellom de ulike gruppene. Dessuten har jeg vært involvert i så mange lønnsforhandlinger at jeg vet meget godt hvordan man kan "manipulere" tallene slik at kun deler av det totale bildet kommer fram, og gjøres dette med kløkt vil det bildet som framkommer i media kunne være totalt misvisende!

Forøvrig synes jeg at både sykepleiere, politi og lærere er grupper som "fortjener" høyere lønn, men jeg er også realistisk nok til å forstå at det vil de ALDRI få! Det er så jævlig mange av dem at et "rettferdig" oppgjør, hva enn som måtte legges inn i et slik begrep, vil sprenge absolutt alle rammer! Det er en sørgelig realitet. Trist at så mange i disse gruppeen tror at "i år er det vår tur"! Det har de trodd i mange år allerede, og det eneste som forbauser med dette er at det synes som om de aldri lærer!

Jeg ønsker meg et best mulig politi, både mange nok og dyktige nok til at sikkerheten i samfunnet kan ivaretas på beste måte. Jeg ønsker at både mine og andres barn skal ha de beste og dyktigste lærerne landet kan skaffe. Og jeg ønsker at sykehus og helsevesen skal ha de beste sykepleiere som finnes. For å nå et slik mål må de gruppene det er snakk om få så gode arbeidsvilkår og en så anstendig lønn at "de beste" lokkes til disse yrkene. Det som gjør at bildet ikke er helsvart er at det finnes nok idealister og (unnskyld begrepsbruken) "tosker" som tror på rettferdighet, til neste år, eller året etter, eller i allefall til slutt!

Den dagen alle de offentlig ansatte som mener seg underbetalt tar konsekvensen av dette og slutter for å finne bedre betalte jobber i det private, ja den dagen kanskje det skjer noe. Men så lenge arbeidstakere er alt for redde og tviler så mye på egne kvalifikasjoner at de ikke "tør" finne ny arbeidsgiver vil meget lite skje! Arbeidstakere må ta markedsmekanismene i bruk, søk jobb der arbeidskraft er etterspurt og gi fan i tåpelig lojalitet til en arbeidsgiver som ikke verdsetter deg! Men spesiellt innenfor kvinnedominerte og LO grupper er dette sett på som illojalt og/eller "klasseforræderi"! De store organisasjonene er selvsagt ikke interesserte i å miste makten som ligger i mange medlemmer så "utflagging" til private arbeidsgivere er ikke veldig populært. Det hadde jo vært enkelt for de store organisasjonene å anbefale ungdom å ikke ta utdanning til disse yrkene, med begrunnelse i at de er for dårlig, og kanskje urettferdig dårlig, betalt. Det gjør de nå engang ikke, og det må være lov for folk å tenke over hva grunnen er? Umiddelbart ser jeg en fare for at ungdom som objektivt sett har for dårlig grunnlag vil søke seg til disse yrkene fordi at de nå får en mulighet til å komme inn på en utdannelse som ellers ville vært stengt for dem. "Solidaritet" mellom de som faktisk har en jobb og de som ønsker seg en slik jobb eksisterer ikke! Og organisasjonene vet jo at en stor andel "strykkandidater" fra videregående inn i et yrke gjør det enda vanskeligere å argumentere for øket lønn!

Jeg tror at vi nå får en karftig opptrapping av streiken slik at regjeringen raskt kommer med lønnsnemd og organisasjonene kan avslutte streiken uten å tape ansikt! De har markert sin misnøye og de vet at de ALDRI vil få et bedre resultat enn det siste tilbudet fra Staten/KS i en lønnsnemd, det ville i så fall være første gang siden hjelpepleierne fikk bedre vilkår etter en streik, og det er lenge siden! Slik saken står nå vet organisasjonene at deres medlemmer ikke vil "tjene" noe på ytterligere streik, men av "indremedisinske" årsaker kan de ikke avslutte streiken. Motparten, stat og kommuner sparer masse penger hver eneste dag denne streiken varer! Så de har ingen hast med å få avsluttet streiken. Derfor MÅ streiken utvides slik at plagene for publikum blir så store at Regjeringen ikke har noe annet valg enn å vedta lønnsnemd.

Når lønnsnemden er ferdig har folket fått tilsvarende det siste tilbudet, med virkning fra lønnsnemdens avsluttning - slik at folket i realiteten får mindre på årsbasis enn om de hadde godtatt det sist framsatte tilbudet med en gang, og så blir det flettet inn noen uforpliktende fraser om nedsette et partssammensatt utvalg som skal "se på" ditt og datt i forhold til følgende grupper...... Og da kan streikegeneralene framsille dette som en stor seier, selv om dette selvsagt er bambus!

Det er mye "spill for galleriet" i streikesituasjoner.

Men som jeg sa innledningsvis, det er utidig at de som ikke er inolvert i de aktuelle yrker sitter på sidelinjen og kaster stein!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er mye enig med betraktningene til Spiralis her.

Men som jeg sa innledningsvis, det er utidig at de som ikke er inolvert i de aktuelle yrker sitter på sidelinjen og kaster stein!
    Men ikke i dette. Så lenge streiken direkte rammer uskyldige mennesker og forvansker og forsurer hverdagen til mange som ikke er part i konflikten så skal de da ha rett til å uttale seg om denne.

Når man i tillgg ser at det finnes forstandige mennesker som dem i Oslo som har akseptert tilbudet, så blir de resterende streikenissene ekstra usympatiske.

Å fremstille dette som noen klassekamp er forøvrig latterlig.

De som er de lavtlønnede i Norge er ikke statsansatte, men butikkarbeidere, ufaglærte, renholdere, lagerarbeidere, sjåfører etc. de offentlige ansatte er rene lønnsadelen i sammenlignet med disse. Nå har jeg ingen verdens ting imot at de offentlig ansatte får bedre lønn, men å fremstille dette som noen klassekamp og at statens menn er en fattig underklasse og at vanlige arbeidere er den nye adelen er rimelig tøvete.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.625
    Torget vurderinger
    0
    Deph,

Nå har Oslo kommune gjennomgående høyere lønn enn Stat/KS området forøvrig slik at en lik prosentsats vil gi mere i kroner i Oslo enn i landet forøvrig.

Det er vel også å "misforstå med vilje" å tolke meg dithen at privatansatte er "lønnsadel". Den nye adelen i riket er ledere i statsaksjeselskap og andre statsforetak slik som helseforetakene.

En streik vil alltid ramme tredjepart i større eller mindre grad, noe annet er meget vanskelig. Og i dagens situasjon er det dessverre også nødvendig for å "presse fram" en lønnsnemd.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn