Politikk, religion og samfunn Streik

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Kan det vere pga. det pedagogiske nivået?

    Matte nivået i klassen til dattera mi er så lavt at det kun er et par som kommer seg over 3.....av en klasse på 28.
    Er det da en klasse med matteidioter eller kan det være det pedagogiske nivået til lærerENE,det er to av de
    da det ble "tildelt mere resurser"......muligens i kvantitet og ikke kvaliet.
    Er ikke alltid bare bare å lage gull av gråstein, da, vettu.......... Arv og miljø spiller inn, begge to!

    mvh
    Proffen
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    899
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner jeg blir provosert av denne vekterstreiken. Nå kan jo tall manipuleres, men det ser jo ut til at de har fått i tråd med de de ønsker å sammenligne seg med:

    Mener vekterne trikser med lønnstall - VG Nett

    Noen må forklare noe for meg også: De vil sammenligne seg med industriarbeidere. De fleste som jobber i industrien er vel faglært personell? At et kvarters vekterkurs skal gi like god uttelling som yrkesrettet utdanning, blir for meg vanskelig å forstå. Her snakker man jo virkelig om ufaglært arbeidskraft. Som det er nevnt over her, er man misfornøyd, så får man ta grep og endre situasjonen. F.eks få seg en utdannelse, og en annen mer attraktiv jobb. F.eks som industriarbeider... Og nei, dette var ikke et spark til lærerne her. Det heter lærerne, ikke lærerene? *Håper jeg ikke får kjeft, håper jeg ikke får kjeft...*
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det finnes mye bedre måter å stimulere til øke rekruttering og heving av nivået på lærerstanden enn å gi alle mer penger enn alle andre.

    Et godt tiltak kan være å se til lærerutdanningen. Hvis man innfører et system der nye lærere med gode resultater fra studiene får ettergitt sin studiegjeld så vil dette være en svært god stimulering av rekrutteringen. Hvis gode kandidater ser at de kan få en god utdannelse og hvis de går ut med gode nok karakterer kan få ettergitt sin studiegjeld (kanskje 100% etter 5 år i yrket?) Så vil dette bli en utdannelse som blir mye mer attraktiv for mange. For det å være 25-30 år og gjeldfri med høyere utdannelse og sikker jobb må jo appellere til mange. Det brukes jo lignende virkemidler for å få folk til å jobbe i f.eks. Finnmark noen år.

    Å kun øke kravene til lærerutdannelse fører kun til mer bruk av vikarer og ufaglærte fordi det blir mangel på faglærte pedagoger.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Er ikke alltid bare bare å lage gull av gråstein, da, vettu.......... Arv og miljø spiller inn, begge to!

    mvh
    Proffen


    Normalt lærersvar,skyve ansvaret bort fra egne manglende ferdigheter.........skylle på arv og milljø.

    Da var denne læreren av et helt annet kaliber Under en mykere himmel - Jens Bjørneboe - Paperback (9788279400561) » Bokkilden

    Han sa: "Dersom en elev feiler er det MIN skyld som lærer,...alltid".Ikke 100% sitert men det var dette han mente.
    Slike personligheter til å holde andre lærere i skinnet og vere en pådriver for at barna skal vere i fokus og ikke
    seg selv mangeler i dag.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Ufattelig med tid de som erklærere seg som utøvende lærer bruker her på sentralen,og når på døgnet de er aktive.Det kan ikke bli mye forberedelser til neste time og retting av prøver.De må da ha svært fine dager.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Ufattelig med tid de som erklærere seg som utøvende lærer bruker her på sentralen,og når på døgnet de er aktive.Det kan ikke bli mye forberedelser til neste time og retting av prøver.De må da ha svært fine dager.
    Som så mange ganger før i denne tråden, uttaler du deg om ting og personer du ikke har peiling på.
    Om jeg har god tid i dag, KAN det jo ha sammenheng med hva JEG brukte mine timer på i går kveld, f eks....
    Så tenk over hva du lirer av deg; du høster som du sår....

    mvh
    Proffen
     
    N

    nb

    Gjest
    Må da være en utfordring for lærermaterialet å skulle overgå snittet i lærekraft, når inntaket består av læreremner som ligger under snitt?
    Mamma jobbet inntil for noen få år siden mellom annet med ansettelsessaker på skolekontoret i kommunen. Vitnemålene til de som søkte var i stor grad begredelig lesning, og det i en kommune hvor det er lærerutdannelse og ganske god søkning til de utlyste stillingene.

    Samtidig kan det være greit å ha i bakhodet at de politiske signalene ser ut til å være at det holder at de formelle kravene er på plass - dvs at man har tilstrekkelig utdannelse og avlagt ped eller hva det nå heter. Så i den verdenen er sikkert alt i skjønneste orden så lenge stillingene er besatt av folk som er formelt kvalifiserte - kvalitet på arbeidskraft er som nevnt et ikke-begrep, i det minste ikke i den offisielle retorikken.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Normalt lærersvar,skyve ansvaret bort fra egne manglende ferdigheter.........skylle på arv og milljø.

    Da var denne læreren av et helt annet kaliber Under en mykere himmel - Jens Bjørneboe - Paperback (9788279400561) » Bokkilden

    Han sa: "Dersom en elev feiler er det MIN skyld som lærer,...alltid".Ikke 100% sitert men det var dette han mente.
    Slike personligheter til å holde andre lærere i skinnet og vere en pådriver for at barna skal vere i fokus og ikke
    seg selv mangeler i dag.
    Så du tillegger altså foreldrene null "ansvar" totalt HVIS en elev på en eller annen måte ikke får det helt til....?
    Jaja, da passer jo sitatet ENDA bedre....

    mvh
    Proffen
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Som så mange ganger før i denne tråden, uttaler du deg om ting og personer du ikke har peiling på.
    Om jeg har god tid i dag, KAN det jo ha sammenheng med hva JEG brukte mine timer på i går kveld, f eks....
    Så tenk over hva du lirer av deg; du høster som du sår....

    mvh
    Proffen

    Ugress er også nødvendig for å beholde et naturlig mangfold og opprettholde balansen i naturen.

    Om foreldre har ansvar...jo vist,men når heimen svikter så bør vel de som underviser og har eleven
    25% av døgnet vise ansvar og gå videre til rette innstanser med saken.
    Som en ytret tidligere i tråden.Terskelen for å gå videre er for høy.Det er sikkert ubehagelig,
    men en jobb kan aldri bli bare behagelig.Noen ganger må en ta drittarbeidet også.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.764
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Det finnes mye bedre måter å stimulere til øke rekruttering og heving av nivået på lærerstanden enn å gi alle mer penger enn alle andre.

    Et godt tiltak kan være å se til lærerutdanningen. Hvis man innfører et system der nye lærere med gode resultater fra studiene får ettergitt sin studiegjeld så vil dette være en svært god stimulering av rekrutteringen. Hvis gode kandidater ser at de kan få en god utdannelse og hvis de går ut med gode nok karakterer kan få ettergitt sin studiegjeld (kanskje 100% etter 5 år i yrket?) Så vil dette bli en utdannelse som blir mye mer attraktiv for mange. For det å være 25-30 år og gjeldfri med høyere utdannelse og sikker jobb må jo appellere til mange. Det brukes jo lignende virkemidler for å få folk til å jobbe i f.eks. Finnmark noen år.

    Å kun øke kravene til lærerutdannelse fører kun til mer bruk av vikarer og ufaglærte fordi det blir mangel på faglærte pedagoger.

    Som samtlige andre innlegg du har i tråden fremstår du nok en gang som kunnskapsløs, og smålig. Igjen det er ikke snakk om mer penger enn alle andre. Hvordan vet du at en slik ordning vil være svært bra for rekrutteringen? Det er forøvrig en ordning som aldri vil kunne bli innført. En slik ordning vil kunne gjøre at de som uansett ville søkt seg til utdanningen, hadde vært mer motivert, men det betyr ikke at flere hadde søkt. Det er derimot slik at fokus på en "bedre" utdanning som fører til bedre lønn øker rekrutteringen. Ser en hva som har skjedd etter innføring av den integrerte masteren er søkertallene steget.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Som så mange ganger før i denne tråden, uttaler du deg om ting og personer du ikke har peiling på.
    Om jeg har god tid i dag, KAN det jo ha sammenheng med hva JEG brukte mine timer på i går kveld, f eks....
    Så tenk over hva du lirer av deg; du høster som du sår....

    mvh
    Proffen
    Beklager.Ja sånn kan det gå når ein hverken kan lese eller skrive og i tillegg ikke skjønner det som skrives .Hadde plan 1 i norsk,så det sier vel allt.Det skulle sett sånn ut.

    Ufattelig med tid DE (flertall) som erklærer seg som utøvende lærerE (flertall) bruker her på sentralen,og når på døgnet DE (flertall) er aktive.Det kan ikke bli mye
    forberedelser til neste time og retting av prøver.DE (flertall) må da ha svært fine dager.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Som samtlige andre innlegg du har i tråden fremstår du nok en gang som kunnskapsløs, og smålig. Igjen det er ikke snakk om mer penger enn alle andre.
    Der har vi nok et ganske forskjellig oppfattelse av smålighet. For min del passer beskrivelsen bedre på folk som lar uskyldige mennesker betale prisen for at de gjennom en unødvendig konflikt skal karre til seg i underkant av en krone dagen i ekstra lønn.


    Hvordan vet du at en slik ordning vil være svært bra for rekrutteringen? Det er forøvrig en ordning som aldri vil kunne bli innført. En slik ordning vil kunne gjøre at de som uansett ville søkt seg til utdanningen, hadde vært mer motivert, men det betyr ikke at flere hadde søkt.
    De færreste har bestemt seg for hvilken utdannelse de skal ta i tidlig alder, med unntak av dem som er 5 og vil bli brannmann. På gymnaset vil mange vurdere hvilken utdannelse de skal ta videre og hvis man kan ta en lærerutdannelse uten å sette seg for stor gjeld vil nok dette utvilsomt virke motiverende på mange og føre til flere søkere av folk som kanskje ellers ville tatt annen utdanning, innen de myke humanistiske spesielt. Jeg kan virkelig ikke se at dette skal være et så underlig konsept at det er vanskelig å forstå.

    Forsvaret bruker jo mye av den samme motiveringen ved at de tilbyr betaling under utdannelse hvis man binder seg til å jobbe i forsvaret noen år etter endt utdanning. Dette gjøres jo for at det skal være attraktivt for potensielle søkere å velge en slik vei.

    Jeg har ikke noe problemer med at det er noen som ikke vil støtte et slikt forslag, for det vil jo ikke komme dem tilgode som allerede er ferdig med utdannelsen og har nedbetalt studiegjeld. Men at dette ikke skulle virke stimulerende på rekrutteringen er jo en misforståelse av de helt store. Om man støtter et slikt forslag eller ikke vil og også i stor grad avsløre om man virkelig er opptatt av rekrutteringen til yrket eller om denne ensidige fokuseringen på lønn i den sammenhengen utelukkende er et vikarierende argument, og det hele som vanlig kun handler om å få mer til seg selv.


    Det er derimot slik at fokus på en "bedre" utdanning som fører til bedre lønn øker rekrutteringen. Ser en hva som har skjedd etter innføring av den integrerte masteren er søkertallene steget.
    Jeg er ikke noen tilhenger av omleggingen fra den gamle inndelingen av fagene og kursene på universitetet til at alt skal samles i mer eller mindre meningsløse grader og titler sammenrasket av ymse kurs. Det er for høy inflasjon i bachelor/master-titler.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    nb

    Gjest
    Jeg synest et system hvor man blir betalt utelukkende på formalia er underlig. I denne diskusjonen er det avgjørende for hva som havner i lønningsposen hvor lenge man har studert og hvor lenge man har jobbet. Siden det synest å være en sterk tro på at høyere lønn medfører bedre søkere til stillingene, så kan man også presentere følgende tankerekke som er like logisk: Akkurat de samme folkene vil søke til yrket som før, motivert av at man får enda mer betalt for å gjøre akkurat det samme som man hadde tenkt i utgangspunktet.

    Er man først inne i systemet og er fast ansatt, så er det fortsatt opp til ens private motivasjon, arbeidsmoral og evner om man ønsker å utføre en god lærergjerning eller ikke. Det foreligger så godt som ingen økonomisk motivasjon for å gjøre en god jobb, den økonomiske motivasjonen ligger kun i om man skal begynne i jobben eller ikke, samt hvor mye utdannelse man skal ta før man starter i jobben. Etter det er det meste automatikk og omtrent umulig å miste jobben. Så om man ønsker å gjøre et absolutt minimum, benytte seg generøst av egenmeldinger og hva man ellers måtte ha lyst til, så er det fritt frem uten at det svir på pungen.

    Nå kan det selvsagt innvendes at gunstigere lønn vil føre til økt søkermasse og flere søkere å velge blant for de som skal ansette, men jeg antar at det er akkurat de samme kriteriene som blir anvendt for ansettelse - hvor mye utdannelse og ansennitet man har, og eventuelt hvor godt man har gjort det på denne utdannelsen. Fra de som representerer standen her ser det ut til å menes at hvor lenge man har studert ikke nødvendigvis har så mye med hvor god jobb man gjør, noe som gjør det lite konsistent at lengden på utdanning skal være en sentral komponenet i lønnsfastsettelsen.
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.764
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Der har vi nok et ganske forskjellig oppfattelse av smålighet. For min del passer beskrivelsen bedre på folk som lar uskyldige mennesker betale prisen for at de gjennom en unødvendig konflikt skal karre til seg i underkant av en krone dagen i ekstra lønn.


    De færreste har bestemt seg for hvilken utdannelse de skal ta i tidlig alder, med unntak av dem som er 5 og vil bli brannmann. På gymnaset vil mange vurdere hvilken utdannelse de skal ta videre og hvis man kan ta en lærerutdannelse uten å sette seg for stor gjeld vil nok dette utvilsomt virke motiverende på mange og føre til flere søkere av folk som kanskje ellers ville tatt annen utdanning, innen de myke humanistiske spesielt. Jeg kan virkelig ikke se at dette skal være et så underlig konsept at det er vanskelig å forstå.

    Forsvaret bruker jo mye av den samme motiveringen ved at de tilbyr betaling under utdannelse hvis man binder seg til å jobbe i forsvaret noen år etter endt utdanning. Dette gjøres jo for at det skal være attraktivt for potensielle søkere å velge en slik vei.

    Jeg har ikke noe problemer med at det er noen som ikke vil støtte et slikt forslag, for det vil jo ikke komme dem tilgode som allerede er ferdig med utdannelsen og har nedbetalt studiegjeld. Men at dette ikke skulle virke stimulerende på rekrutteringen er jo en misforståelse av de helt store. Om man støtter et slikt forslag eller ikke vil og også i stor grad avsløre om man virkelig er opptatt av rekrutteringen til yrket eller om denne ensidige fokuseringen på lønn i den sammenhengen utelukkende er et vikarierende argument, og det hele som vanlig kun handler om å få mer til seg selv.


    Jeg er ikke noen tilhenger av omleggingen fra den gamle inndelingen av fagene og kursene på universitetet til at alt skal samles i mer eller mindre meningsløse grader og titler sammenrasket av ymse kurs. Det er for høy inflasjon i bachelor/master-titler.
    Ja det stemmer at mange ikke har bestemt seg og at også mange ikke fullfører det første utdanningsløpet de starter. Det er klart at det hadde vært kjempefint med en slik modell hvor jeg nå som jeg er ferdig med utdannelsen hadde fått nedbetalt studielånet, eller noe som vil bety 50k i året om det var snakk om 5 år. Men jeg har ingen tro på at dette kan bli innført, og jeg er i tvil i om dette kan fungere for å øke rekrutteringen. Dette med sosial-status er nevnt, og at lønn i den sammenheng er relevant. Det skrikes også om at høy kompetanse og utdanning skal en få betalt for. Problemet er at å surfe seg gjennom noen tilleggskurs som utløser høyere lønn ikke nødvendigvis er høyere kompetanse. Jeg tror et av hovedproblemene i den sammenheng er sammenhengen mellom mangel på kvalifiserte og lite konkurranse.

    Det ser dessverre slik ut at en student som går gjennom studiet med toppkarakterer står akkurat like sterkt når det kommer til å få seg jobb som en som har surfet seg gjennom studiet. Det er også slik at de vil få samme lønn, og at det å yte bra blir belønnet på samme måte som det å ikke gjøre det, mao det blir ikke belønnet... Jeg har heller tro på at en kan få betalt for å gjøre en god jobb, problemet er hvordan dette skal måles og beregnes. Jeg tenker at i denne sammenheng er det egentlig ikke snakk om status, som så gjerne alltid blir nevnt innenfor denne yrkesgruppen, men derimot anerkjennelse for jobben en gjør. Jeg tror at en slik vinkling kan være viktig for å øke rekrutteringen, siden det da vil lønne seg å være dyktig.

    Jeg må derimot innrømme at jeg tror det som er blitt nevnt tidligere om at lærerne som gruppe står veldig tett sammen, vil ha motforestillinger mot dette. Dette fordi en kan ende i en situasjon hvor kolleger får denne anerkjennelsen; urettferdig... Dette er det sikkert noen som jobber innenfor yrket som vil protestere på men jeg tror ikke det er langt unna realiteten. På samme måte som at det å stille seg kritisk og vurdere egen praksis er et av de vanskeligste temaene når det kommer til skoleutvikling.


    Når det kommer til utdanningen tror jeg den er på rett vei nå, med mer spesialisering samt at den er mer FoU orientert. Jeg var selv med i et prosjekt hvor FoU var sentralt sammen med noen få andre studenter under mitt andre studieår, ingen tvil om at dette året er det jeg hadde mest utbytte av.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Normalt lærersvar,skyve ansvaret bort fra egne manglende ferdigheter.........skylle på arv og milljø.

    Da var denne læreren av et helt annet kaliber Under en mykere himmel - Jens Bjørneboe - Paperback (9788279400561) » Bokkilden

    Han sa: "Dersom en elev feiler er det MIN skyld som lærer,...alltid".Ikke 100% sitert men det var dette han mente.
    Slike personligheter til å holde andre lærere i skinnet og vere en pådriver for at barna skal vere i fokus og ikke
    seg selv mangeler i dag.

    Slike læarar er toppers! Særleg om dei kan fokusere på elevane som har diagnoser, elevane som manglar motivasjon, og elevane som ikkje (har tid til å )gjere lekser....
    Men av ein eller annan grunn hoppar dei av etter få år.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.473
    Antall liker
    3.319
    Torget vurderinger
    18
    Ah! Trynefaktorløn, altså.
    Er det ikke mulig å ha resultat og prestasjonsmål i læreryrket? Scorekort er en mulighet og etter min mening den beste måten å minimere trynefaktoren på siden alle da måles på de samme kriteriene. Jeg mener forøvrig ikke at man utelukkende skal måles på klassens resultater men over tid vil de også gi en indikasjon på lærerens kvaliteter.
     
    N

    nb

    Gjest
    Ønsket ser ut til å være høyre lønn helt på autopilot og helt frikoblet fra hvordan jobben faktisk utføres men basert på hvor mange år man har på skolebenken. Det er greit nok, men da burde de snarest slutte å sammenligne seg med funksjonærstanden i privat næringsliv.
     

    ottone

    Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.637
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vekterstreiken trappes opp, sies det.

    Jeg blir nok borte fra HFS en stund nå, må gå og legge meg hvis jeg skal nå flyet på lørdag.
    Aner ikke når eller om jeg kommer tilbake.
    Kanskje når alle har gjennomsnittlig industriarbeiderlønn?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er det ikke mulig å ha resultat og prestasjonsmål i læreryrket? Scorekort er en mulighet og etter min mening den beste måten å minimere trynefaktoren på siden alle da måles på de samme kriteriene. Jeg mener forøvrig ikke at man utelukkende skal måles på klassens resultater men over tid vil de også gi en indikasjon på lærerens kvaliteter.
    Kva er scorekort? Noko som kan brukast i skulen? Nokre lærarar vert etter kvart "kaospilotar" som "må" ta dei vanskelege klassane. Slike jobbar vil uvilkårleg føre til at læraren konsentrerer seg om disiplin, heimkontakt, sosiale problemstillingar enn karakterar. Så om scorekort skal gå på karakterar, vil det vere tvilsamt å ta på seg slikt arbeid.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom Arve liker å kalle dette trynefaktorlønn kan han jo også kalle ansiennitet for alderdomssvekkelse. Jeg liker tendensiøs begrepsbruk jeg også.
    Eg saknar meir objektive kriterier for løn enn slike kabel vurderast etter. Men for all del, namnet skjemmer ingen. Vi Gamle PEdagogar kan godt tåle litt spit. Etter oss kjem ikkje syndfloda - etter oss kjem ingen. Så om ein vil ha pedagogar i staden for flogvet frå gata, må de med ungar stålsette dykk... Er løna den rette, kan vi utsetje pensjonen eitt år eller to....
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.764
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Kva er scorekort? Noko som kan brukast i skulen? Nokre lærarar vert etter kvart "kaospilotar" som "må" ta dei vanskelege klassane. Slike jobbar vil uvilkårleg føre til at læraren konsentrerer seg om disiplin, heimkontakt, sosiale problemstillingar enn karakterar. Så om scorekort skal gå på karakterar, vil det vere tvilsamt å ta på seg slikt arbeid.
    Dette stemmer i og for seg, og det er selvsagt et godt argument om en ser på de vanskelige klassene som et resultat av de "vanskelige elevene". Men her er det flere sider. Det ser ut til at forekomsten av "vanskelige" elever og klasser kan til en viss grad sees i sammenheng med lærernes egenskaper (både som klasseleder og faglig), skolekultur og skolens ledelse.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette stemmer i og for seg, og det er selvsagt et godt argument om en ser på de vanskelige klassene som et resultat av de "vanskelige elevene". Men her er det flere sider. Det ser ut til at forekomsten av "vanskelige" elever og klasser kan til en viss grad sees i sammenheng med lærernes egenskaper (både som klasseleder og faglig), skolekultur og skolens ledelse.
    Klasseleiing er eit nytt studium som mange tek til hausten. "Skulekultur" er eit ganske omfattande omgrep om ein skal sjå stort på det. "It takes a whole village to rise a child" heiter det, veit du. Det er også eit uomtvisteleg faktum at elevane sine prestasjonar i skulen har sterk konvergens med foreldra si utdanningsgrad.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du eksponerer jo tungnemheten godt selv. Du hevder at streiken virket fordi du fikk 6,8% lønnsøkning, men så vidt jeg forstår gikk dere jo i streik 5 dager før meklingsfristen utløp fordi den tilbudte rammen var for lav (3,95%), ikke fordi fordelingen innenfor rammen ikke var skjev nok. Rammen er jo i praksis uforandret fra det forkastede tilbudet. Tar jeg feil?
    (Edit: Jeg ser at nb gir meg rett nedenfor, men han kan jo være like villfaren som meg. Det vil nok være oppklarende når cybervision kommer med teskjeen sin.)

    Siden du triumferer med 2,7 prosentpoeng mer økning enn snittet så er det vel kanskje en annen HFSer eller i det minste andre kolleger som har blitt tilgodesett med kun 1,4% økning for at regnestykket skal gå i balanse*. Hva synes i tilfelle vedkommende om resultatet? Like fornøyd som deg?

    *En type matematikk man lærte på skolen i gamle dager. Nullsumspillets tid er tilsynelatende og heldigvis over, i år har alle fått mer enn snittet. Halleluja.
    Det kan jo være jeg diskuterer litt "sleivete" pga enkelte her som roper høyere enn nivået på innsikten i sakens kjerne er.

    Ifølge fagforeningen har de gjennom streiken fått til fordelingen slik den er i dag og da ser jeg det slik at jeg nok har fått mer lønn(pga lang utdannelse og overhodet ikke andre ting) ut av streiken. Noen har selvsagt fått under snittet. Hvorfor med vilje idiotforklare alle man diskuterer med, jeg synes ofte det er lettere å legge godviljen til og prøve å forstå hva den andre mener, ikke misforstå mest mulig for å bli kvitt litt galle. ;)

    Har ellers hatt herlige dager med elevene - mye trivelig og flott ungdom som vokser opp for tiden! Jeg er glad i yrket mitt (selv om kanskje noen har trodd annsleis) og et lønnsløft gir litt ekstra motivasjon - er ikke mer komplisert satt sammen enn det tydeligvis. :)

    Edit: Kom forresten på en artig skrue jeg jobbet med for noen år siden. Vi var på tur med kollegiet i en buss og han grep mikrofonen ved sjåføren og guidet ivei. "Her er vi altså samlet en hel gjeng med lærere..... og noen pedagoger."
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.764
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    Klasseleiing er eit nytt studium som mange tek til hausten. "Skulekultur" er eit ganske omfattande omgrep om ein skal sjå stort på det. "It takes a whole village to rise a child" heiter det, veit du. Det er også eit uomtvisteleg faktum at elevane sine prestasjonar i skulen har sterk konvergens med foreldra si utdanningsgrad.
    Ang. de faktorene jeg nevnte i mitt forrige innlegg, var et jeg ikke nevnte. Det ser også ut at i skoler med høy forekomst av problemer er det vanlig at de ansatte legger ansvaret og skylden for problemet, til barnet og/eller foreldrene. Fremfor å være opptatt av å forstå og finne løsninger på problemene.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En god og svært treffende kommentar om hva dette handler om. Så bra at den fortjener å bli gjengitt i sin helhet.


    En meningsløs streik

    Å gi statsansatte streikerett er som å la unger få leke med fyrstikker. De har ikke vett på det, ergo bør de heller ikke få lov.

    Kommentar
    Elin Ørjasæter

    En meningsløs streik - Spaltister - E24

    Det var ille nok med kommunestreiken. Søppeltømmere, sykepleiere, hjelpepleiere, lærere og barnehageansatte … alle satt de utenfor arbeidsplassen i gule vester.

    De småpratet og kjedet seg, og visste at jobben var like sikker når streiken var over som den alltid hadde vært. Og arbeidsgiverne, var de fortvilet? Neida, rådmennene gned seg i hendene over sparte lønnsutgifter.

    Streikene i offentlig sektor gir gevinst for de streikende i form av presseshow og gevinst for arbeidsgiver i form av sparte penger. Tapet bæres utelukkende av tredjepart, helt tilfeldige grupper i befolkningen.

    Dette er i strid med selve grunntanken bak streikevåpenet slik det er gitt gjennom en lang historie i privat sektor. Kjernen i streik og lockout er at begge parter løper en stor risiko ved å gå i konflikt.

    Derfor går ikke privatansatte til streik for moro skyld. Det gjør dessverre de offentlig ansatte. «Det handler om en kaffekopp», sa NRKs Steinar Mediaas om «gapet» mellom krav og tilbud i streikene denne uka, «ja, nå handler det vel egentlig bare om sukkerbiten etter hvert».

    En tullestreik med andre ord. «Kampen» har stått om svært lite. Og på samme måte som ved den store kommunestreiken for to år siden, ble befolkningen gisler mens både arbeidstakere og arbeidsgivere levde meget godt med konflikten.

    Kommunestreiken i vår har vært ille nok, men Arne Johannessen i Unio Stat har virkelig tatt kaka i å kjøre PR-krig på innbyggernes bekostning.

    Mandag denne uken innrømmet han at det var neppe mer å hente økonomisk, men han lot medlemmene streike videre likevel. Fangene ble sluppet fri mens politiet satt utenfor stasjonen med streikebrosjyrer og kaffekanner.

    Nå er partene enige om å gå til frivillig nemdbehandling og Johannessen kan pynte seg ved å kalle seg «ansvarlig».

    Hvorfor finner vi oss i dette? Streikevåpenet er ikke gudegitt. Verken Arbeidstvistloven som gjelder kommunene eller Tjenestetvistloven i staten er hugget i sten. Lover kan endres. Streikene i offentlig sektor faller så urimelig ut at det bør gjøres.

    Vi så det samme våren 2010, da det var storstreik i kommunene. Samtidig streiket man i privat sektor, innen renhold og transport. Mens de offentlig ansatte veltet seg i sitt propagandashow, risikerte de privatansatte jobbene sine i streiken.

    Mens de offentlige arbeidsgiverne sparte penger på lønnsbudsjettet, ble arbeidsgiverne i privat sektor mer og mer desperate for hver dag streiken varte.

    Våren 2010 ble faktisk streikevåpenet revitalisert i privat sektor. Det sto nemlig om noe viktig innen renhold og transport. De streiket for å stå i mot lønnspresset fra EØS-innvandringen.

    Streikevåpenet var ikke gammeldags likevel, det var relevant. Og det rammet der det skulle, nemlig rett i lommeboka til eierne.

    Men når streikevåpenet brukes i offentlig sektor, blir bildet fullstendig forskjøvet.

    Denne uka var det politiet som tok prisen i uansvarlig bruk av streik. Kriminelle utlendinger ble løslatt fra Trandum og kriminalitet ble ikke etterforsket på grunn av streiken.

    Så nå er det slutt for denne gang. Om to år bærer det løs igjen med meningsløse streiker fra offentlig ansatte, streiker som rammer tilfeldig og hardt en uskyldig tredjepart.

    Dette systemet kan ikke fortsette. Lovene som regulerer lønnskamp i offentlig sektor må gjennomgås på nytt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ang. de faktorene jeg nevnte i mitt forrige innlegg, var et jeg ikke nevnte. Det ser også ut at i skoler med høy forekomst av problemer er det vanlig at de ansatte legger ansvaret og skylden for problemet, til barnet og/eller foreldrene. Fremfor å være opptatt av å forstå og finne løsninger på problemene.
    Det har iallfall synt seg, som eg nemnde for deg, at det er ein sterk relasjon mellom skuleprestasjonar og heimebakgrunnen til foreldra. Dette er altså DÒKUMENTERT. http://www.ssb.no/emner/04/sa_utdanning/sa111/3_sammenheng.pdf
    Det er gjort forsøk på å gjere noko med dette, ut frå den kunnskapen vi har om problemet, men det er ikkje så enkelt:
    Utdanning - Kan skolen kompensere for elevenes sosiale bakgrunn?
    Elles kjenner eg ikkje til at det er forska på skuldfråskuving frå tilsette. Kvar har du dette frå?
     
    N

    nb

    Gjest
    Det er muligens et problem at fagforeningstoppene må streike innimellom for å vise seg frem og legitimere sin eksistens. Kanskje de rett og slett synest det er artig å streike - i offentlig sektor risikerer medlemmene uansett ingen verdens ting.
     
    N

    nb

    Gjest
    Godt det finnes vektere med litt ansvarsfølelse og ryggrad. Håper flest mulig av dem melder seg ut av det dusteforbundet de står i når streiken er over.
    Det er ikke like morro å streike på ordentlig. Det er en risiko og koster gjerne penger for de som streiker. Selv om de "vinner" streiken kan de ende opp som tapere totalt sett pga tapt lønn i streikeperioden.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Kva er scorekort? Noko som kan brukast i skulen? Nokre lærarar vert etter kvart "kaospilotar" som "må" ta dei vanskelege klassane. Slike jobbar vil uvilkårleg føre til at læraren konsentrerer seg om disiplin, heimkontakt, sosiale problemstillingar enn karakterar. Så om scorekort skal gå på karakterar, vil det vere tvilsamt å ta på seg slikt arbeid.
    Jeg synes vi kan prøve ut scorekort, jeg. Så får vi en gang for alle høyst sannsynlig bevis for at det ikke er riktig måte å vurdere slik gjennom.
    Tenk så herlig å skulle bli bedømt bl a av elever, foreldre, kolleger, ledelse m fl....
    Det er for så vidt ikke vanskelig å "tilfredsstille" hver av disse for seg, og da bør jo totalen bli bra.
    Om det gjør meg til en bedre lærer? Tja, ikke umulig, men jeg er nå engang litt skepisk til det....men jeg blir kanskje en jævlig god strateg....

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.136
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg synes vi kan prøve ut scorekort, jeg. Så får vi en gang for alle høyst sannsynlig bevis for at det ikke er riktig måte å vurdere slik gjennom.
    Tenk så herlig å skulle bli bedømt bl a av elever, foreldre, kolleger, ledelse m fl....
    Det er for så vidt ikke vanskelig å "tilfredsstille" hver av disse for seg, og da bør jo totalen bli bra.
    Om det gjør meg til en bedre lærer? Tja, ikke umulig, men jeg er nå engang litt skepisk til det....men jeg blir kanskje en jævlig god strateg....

    mvh
    Proffen
    "Proff" får eit ganske nytt innhald, vil eg tru. Vi må innføre ekstra lange friminutt og leksefri, reknar eg med. Men korleis glede foreldre og kommuneleiinga samstundes?
     
    N

    nb

    Gjest
    @Proffen

    Har du noensomhelst formening om hvem av dine kollegaer som gjør en god, middels eller mindre god jobb? Om ja - hva baserer du den meningen på? Om nei - gratulerer - du er nok den eneste i Norges land.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    @Proffen

    Har du noensomhelst formening om hvem av dine kollegaer som gjør en god, middels eller mindre god jobb? Om ja - hva baserer du den meningen på? Om nei - gratulerer - du er nok den eneste i Norges land.
    Klart jeg har kontroll på sånt mht de jeg jobber tettest med.
    Hur så....?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Forøvrig kan vi jo lage en folkeaksjon mot streikerett, både i offentlig og privat sektor.
    Hvis noen har noe de vil klage på, kan de jo bare bytte jobber med andre sytpeiser....:cool::rolleyes:
    Trur rett ut sagt at det kunne blitt morosamt, jeg....

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn