Streaming - Hva gjør jeg feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville forøvrig ikke kjørt uten pre med så godt som noen andre DACer på markedet, med noen ytterst få unntak. Ikke fordi jeg innbiller meg at jeg nødvendigvis hører forskjell, men fordi det beviselig er en suboptimal måte å løse problemet på teknisk, noe som aldri i verdien hadde gitt meg fred i sjela, og jeg har økonomi til å gjøre det optimalt om jeg vil. RMEn er et unntak fordi dette har fått ekstra oppmerksomhet i den spesifikke implementasjonen.
    Benchmark har en bra gjennomgang:
    DSP-BASED VOLUME CONTROL CAN WORK WELL PROVIDED THAT THE FOLLOWING CONDITIONS ARE MET:
    1. The digital volume control must be properly designed. The DSP calculations must internally use word-lengths of at least 24-bits. If the output word length is less than 24-bits it must be dithered. either be dithered or long word-lengths (24 or more bits ) must be delivered to the D/A converter. Many media players, computers, and digital devices use 16-bit undithered volume controls. In most cases, these 16-bit volume controls can bypassed by setting the volume to maximum. When this is done, an external D/A converter can be used to control the playback level.
    2. The D/A converter must have a spectacular dynamic range. It is not uncommon to require 20-30 dB of attenuation for normal listening levels. In those cases, the dynamic range of the D/A will be reduced by 20-30 dB. If your D/A converter only has a 110-dB dynamic range, the output will have a dynamic range of 80-90 dB – a dynamic range that is less than that of a 16-bit CD.
    3. The peak level of the D/A converter’s output should match the maximum input level of the next device in the signal path (amplifier, pre-amplifier, etc). This is a fundamental part of proper gain-staging, as it fully utilizes the headroom of both devices. This is the reason that professional audio facilities will standardize the operating signal level between audio devices (usually at +4 dBu at -20 dBFS). With this type of configuration, the dynamic range of the amplifier will usually be the dominate noise factor.
    Med 32 bits oppløsning, 120 dB SNR og inntil +24 dBu (12,3 V rms) output er jeg enig i at eventuelle hifi-nevroser trygt kan legges til side. Spesielt hvis man ikke har stenkoll på gain-strukturen gjennom kjeden. For de fleste av oss er det et langt større problem enn teknologien for volumkontroll.

    Min RME er forøvrig en ADI2 Pro FS, dvs også med analoge innganger (for å plugge inn sånt som elgitar via Line6 Pod). Da vil jeg påstå at den funksjonelt er en (hifi) pre, med analoge og digitale innganger, volumkontroll, eq, hodetelefonutganger, balanserte utganger, og til og med en fjernkontroll.
    1673771616695.png

    I RME’s verden er en preamp noe som tar mikrofonsignal inn og leverer linjesignal ut, ofte kombinert med A/D-converter for å gi digitalt signal ut. I hifi tilsvarer det et RIAA-trinn.

    Jeg hadde forøvrig også en EC 4.8 pre en gang. Den fikk et veldig kort opphold hos meg, forsvant ut etter noen få måneder. Ser at den er erstattet av en forbedret «Mk II» hos EC nå.
     
    Sist redigert:

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.623
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Min RME er forøvrig en ADI2 Pro FS, dvs også med analoge innganger (for å plugge inn sånt som elgitar via Line6 Pod). Da vil jeg påstå at den funksjonelt er en (hifi) pre, med analoge og digitale innganger, volumkontroll, eq, hodetelefonutganger, balanserte utganger, og til og med en fjernkontroll.
    Vis vedlegget 884733
    .......Eller en platespiller........ :D

    Mvh
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    565
    Antall liker
    671
    Eneste veien til god lyd ja... Hvordan vet man forresten om man er havnet i placebo-fella?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    .......Eller en platespiller........ :D
    Absolutt, men i mitt tilfelle er det nettopp for Pod’en. Etter RME’en står en Miles Tri-Sonic analog matrisemikser (to kanaler inn, tre ut), en liten stabel Hypex UcD-forsterkere og så tre JBL 9350 på langsiden av rommet. Det er litt morsomt å la Pod’en emulere et Leslie-kabinett eller stereo delay og servere det i widescreen. Men streaming er det jo ikke.

    Gainstukturen i den kjeden er forøvrig helt vindskjev, med 26 dB gain i effektforsterkerne og 99 dB følsomhet i høyttalerne. Det er et godt stykke fra å behøve bekymre seg for fordeler og ulemper med digital vs analog volumkontroll.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.492
    Torget vurderinger
    8
    Nå føler jeg snart at vi har pisket den døde hesten lenge nok, men før det har jeg ett siste spørsmål...

    Gir det mening at jeg mener at jeg opplever at telefon via lightning til usbc gir bedre lyd enn streameren, og nesten like bra som CD?

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.492
    Torget vurderinger
    8
    Streaming fra telefon med kabel til dac til pre lyder bedre enn internet streaming fra wiim via optisk til dac.
    Samme materiale jeg har hørt på.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.876
    Nå føler jeg snart at vi har pisket den døde hesten lenge nok, men før det har jeg ett siste spørsmål...

    Gir det mening at jeg mener at jeg opplever at telefon via lightning til usbc gir bedre lyd enn streameren, og nesten like bra som CD?

    mvh
    Det har jeg testet og hos meg er det lik lyd via Iphone sammenlignet mot Wiim Mini.
    Det kan jo være at din DAC er bedre via USB, men hos meg ingen forskjell.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.876
    @bia kan du dobbeltsjekke at ikke din Wiim Mini har hoppet over på bluetooth, det har skjedd hos meg ved minst en anledning.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Streaming fra telefon med kabel til dac til pre lyder bedre enn internet streaming fra wiim via optisk til dac.
    Samme materiale jeg har hørt på.
    Jeg kender ikke wiim. Men en simpel squeezebox duet med coax overførsel, vil være så tæt på cdafspilning, at jeg ikke tror, du kan høre forskel. Jeg tror problemer er din Wiim.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.492
    Torget vurderinger
    8
    @bia kan du dobbeltsjekke at ikke din Wiim Mini har hoppet over på bluetooth, det har skjedd hos meg ved minst en anledning.
    Har sjekket. Den står på wifi. Siste ting jeg kan komme på nå er å se om jeg kan flytte litt på den og se om det er problemer med signalet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Og CD spiller på Otisk vs USB fra telefonen inn på Denafrips er likt eller nærme? -Kjapt å bytte kilde og sammeligne.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.492
    Torget vurderinger
    8
    Og CD spiller på Otisk vs USB fra telefonen inn på Denafrips er likt eller nærme? -Kjapt å bytte kilde og sammeligne.
    Cd er bedre uansett, men marginalt og så må vi ta med uvissheten om utgivelser igjen - og det er vel relativt utdebbatert nå :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ja, men jeg vil uansett si at du har komme et stykke videre. Streaming er ikke så ute på viddene som først opplevd.
    Om du streamer med telefonen via USB så opplever du det bedre enn via den optiske inngangen i ditt anlegg med Wiim streamer.
    Finnes jo andre streamers. :cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.492
    Torget vurderinger
    8
    En stor iphone lader.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Prøvde trådstarter å strømme fra eks Quboz for å se om det er forskjell imot Tidal?
    Dette for å ev prøve ut om Denafrips krangler med formatet fra Tidal. 🤔
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    3.492
    Torget vurderinger
    8
    Prøvde trådstarter å strømme fra eks Quboz for å se om det er forskjell imot Tidal?
    Dette for å ev prøve ut om Denafrips krangler med formatet fra Tidal. 🤔
    Nei, så langt har jeg ikke kommet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    1 måned gratis test på Qobuz. Har jo vært en innholdsrik vei hittil, enkel sjekk for å verifisere om det blir bedre/værre/likt. :cool:

    Edit: Med Qobuz så må man bruke WiiM appen. Fungere fint den.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Det ser ut som Denafrips er et godt valg blant de beste...... (y)

     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Prøvde trådstarter å strømme fra eks Quboz for å se om det er forskjell imot Tidal?
    Dette for å ev prøve ut om Denafrips krangler med formatet fra Tidal. 🤔
    Bruker trådstarter optisk/TosLink?
    TosLink bruker protokollen S/PDIF. Det endrer seg ikke om man går fra Tidal til Quboz.
    Hvis det blir bedre med Quboz er det i så fall Wiim som gjør noe "feil" ifm. dekoding av Tidal.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Hvis det blir bedre med Quboz er det i så fall Wiim som gjør noe "feil" ifm. dekoding av Tidal.
    Yess. Tenkte at det var en enklere/billigere test for trådstarter å verifisere, enn å direkte gå veien om dyr streamer og DDC-enheter++. 🤔
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Dekoder Wiim Tidals MQA da?

    (Tidal/MQA skyr jeg forøvrig som pesten, men den diskusjonen føres annetsteds.)
    Ser ikke ut som MQA er støttet, ennå.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.876
    Fra Wiim Mini sine sider:
    1. Hi-Res, 44.1kHz or 48kHz, 24-bit lossless FLAC that is higher than 44.1k/16-bit CD quality
    2. MQA, FLAC + MQA first unfold, usually 88.2kHz or 96kHz, 24-bit lossless audio (it hasn't been supported yet)
    3. Dolby Atmos, Dolby master (it hasn't been supported yet)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ser det er en mqa-refeneranse i WiiM-app som står som Beta..... Er dette kanskje den første unfold? 🤔

    Men jeg lurte på hvordan Denafrips takler at hele greia er pakket inn i mqa-teppe. (om den er det da. Husker bare at min dac over natten plutselig sa at alt fra Tidal var mqa.....)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Trådstarter kan jo teste å slå den MQA Core Decoder Beta i WiiM-appen.
    Da skal det kanskje være nærmere samme situasjon som med test fra mobilen, der mobilen jo gjør første unfold.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Yess. Tenkte at det var en enklere/billigere test for trådstarter å verifisere, enn å direkte gå veien om dyr streamer og DDC-enheter++. 🤔
    Jeg ville testet med å bruke en laptop/pc som "streamer" i stedet for Wiim. En enkel måte å sjekke om Wiim er problemet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Jeg ville testet med å bruke en laptop/pc som "streamer" i stedet for Wiim. En enkel måte å sjekke om Wiim er problemet.
    Trådstarter har testet med usb fra telefonen.
    USB fra pc vil jo være samme sak skulle man tro. 🤔
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn