Streaming - Hva gjør jeg feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    35.267
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Eneste jeg skulle ønske var at jeg kunne fått mer gain fra pc både via roon og flac, men muligens en ren streamer hadde klart å levere mer "power"?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Eneste jeg skulle ønske var at jeg kunne fått mer gain fra pc både via roon og flac, men muligens en ren streamer hadde klart å levere mer "power"?
    Hvilken referanse benytter du her? S/PDIF fra CD eller analog kilde?

    Som en kuriositet har Camilla DSP digital gain som jeg ved 'uhell' evnet sette til 200 med ditto godlyd ;)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Ok ser helt klart at det er en faktor, men det er en faktor som ingen av oss får gjort noe med(hvilken versjon som streames fra TIDAL ol Det høres ut som du er en av de som har rippet cd over til hardisk, og da vet jo du at det låter likt cd. Dakan jo du gjerne si hvordan det låter fra TIDAL ol hos deg, er det lik lyd som når du streamer? Det er jo hele poenget for meg. Er cd bedre så spiller jeg jo det når lyden er i fokus, så streamer jeg når det ikke fokuseres så mye på lyd kvalitet. Det er ikke natt og dag her men cd er litt besteig spesielt fra eldre utgivelser.
    Personlig så bruker jeg ikke Tidal, og veldig mange år siden jeg har brukt CDer.
    Men ja, det er klart stor forskjell på eldre ripper fra CDer til disk sammenlignet med f.eks: Spotify. Fra enkelte CDer så kutter sporet plutselig også, på Spotify så fortsetter det og avslutter naturlig og det viser seg på original CD så mangler dette sporet faktisk noen par minutter på noen eksemplarer jeg har fra 90-tallet en gang og det er mye plass igjen på platen også så hvorfor de plutselig kutter er ikke godt å si, kanskje de ikke hadde noe god ending på sangen og senere master er faktisk en ny innspilling? Remastere finnes det også flust av. På enkelte CDer så er det veldig flat lyd, det oppleves som lite dynamikk faktisk og oppleves større på streaming på akkurat samme sangen (jada, de har nok bl.a. boosta lyden).
    Har man to CDer med samme album så er det heller ikke gitt at det nødvendigvis er samme master som er brukt, kan være flere tiår imellom disse utgivelsene.

    Så ja, det er som du sier veldig vanskelig med hvilken master som brukes hvor og noe man ikke nødvendigvis får gjort noe med. Derfor igjen, dette eksperimentet med å rippe en CD man allerede har så man får en god test på forskjell på CD-spiller og streamer som da er poenget mitt, ta kontroll på hvilken master det lyttes til og sammenlign utstyr. Når man er misfornøyd med lydkvaliteten på streaming og det viser seg at master som brukes der er søppel sammenlignet med CD man allerede har, så hjelper det lite å bytte ut streameren. Streameren må jo såklart være bitperfekt, om den ikke er det så vil man også høre forskjell og da kan det jo være ok å bytte ut streamer rett og slett.

    Jeg vet det kan være stor forskjell på streaming-tjenester og CD, men det er jo klart brukt forskjellig master uten tvil og ikke noe et bytte av en streamer vil løse.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.611
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg bruker streameren min er den ikke bitperfekt. Til gjengjeld kan jeg spille så høyt jeg vil…
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    35.267
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken referanse benytter du her? S/PDIF fra CD eller analog kilde?

    Som en kuriositet har Camilla DSP digital gain som jeg ved 'uhell' evnet sette til 200 med ditto godlyd ;)
    Har egentlig ikke noe mer referanse enn at jeg synes det er litt lite gain med min minidsp flex vs da jeg også brukte forforsterker før 2x4hd. Slik jeg har det nå så har jeg mest gain med lokal-streaming (flac fra pc), så kommer med roon, til slutt vinyl fra riaa.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    995
    Torget vurderinger
    7
    I mål med SoTM sMS-200 Ultra NEO.

    Foran streammer står NUCLEUS+ med en SSD hvor alle CD' ene er Ripped/lagret.
    Har ikke CD spiller.

    Streamer 80-90 prosent, hovedsakelig pga. tilgang på ny musikk.
    10-20 prosent vinyl.

    Spiller i perioder det ene eller det andre.
    Hei, kan jeg spørre hvorfor du bruker SoTM mellom Nucleus og DAC?

    Spør fordi jeg selv hadde SoTM SMS-200 Ultra Neo, men solgte den da jeg kunne kjøre Nucleus rett inn i DAC med USB.
    Testet aldri oppsettet med SoTM med Nucleus, men brukte det da jeg kjørte Roon Core på PC/Mac som stod i et annet rom.

    Merker du noen forbedring av lyd med SOTM mellom Roon og DAC?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Hei, kan jeg spørre hvorfor du bruker SoTM mellom Nucleus og DAC?

    Spør fordi jeg selv hadde SoTM SMS-200 Ultra Neo, men solgte den da jeg kunne kjøre Nucleus rett inn i DAC med USB.
    Testet aldri oppsettet med SoTM med Nucleus, men brukte det da jeg kjørte Roon Core på PC/Mac som stod i et annet rom.

    Merker du noen forbedring av lyd med SOTM mellom Roon og DAC?
    Hei
    Min Mola Mola Makua (RIIA,preamp og DAC) har ikke nettverkstilgang)
    Bruker derfor USB mellom SoTM og Mola Mola Dac
    Den kan riktignok suppleres med nettverkstilgang men da må den sendes inn til fabrikken.

    Er veldig fornøyd med oppsettet😉👍
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    995
    Torget vurderinger
    7
    Hei
    Min Mola Mola Makua (RIIA,preamp og DAC) har ikke nettverkstilgang)
    Bruker derfor USB mellom SoTM og Mola Mola Dac
    Den kan riktignok suppleres med nettverkstilgang men da må den sendes inn til fabrikken.

    Er veldig fornøyd med oppsettet😉👍
    Takk for svar! Ja, regnet med at ikke DAC har nettverkstilgang, det har ikke min Bricasti heller. Men Nucleus har jo Ethernet, så har den kablet til nettverket. Kjører du wifi fra Sotm da?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Takk for svar! Ja, regnet med at ikke DAC har nettverkstilgang, det har ikke min Bricasti heller. Men Nucleus har jo Ethernet, så har den kablet til nettverket. Kjører du wifi fra Sotm da?
    Bruker en Mesh med to nettverkstilkoblinger.
    Nucleus+ og SoTM er koblet til den.
    USB kabel fra SoTM til DAC.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn