Strøm relatert Strømrens

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.656
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå får LM starte å gi bevis for påstandene sine. Å ilegge andre meninger uten å underbygge/bevise det er rett og slett dårlig netikette.
    Du har blitt spurt/konfrontert med det tidligere og da blir det helt tyst.
    Minner om vårt regelverk som sier noe som:
    1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå får LM starte å gi bevis for påstandene sine. Å ilegge andre meninger uten å underbygge/bevise det er rett og slett dårlig netikette.
    Du har blitt spurt/konfrontert med det tidligere og da blir det helt tyst.
    Minner om vårt regelverk som sier noe som:
    Er du ikke på forumet?

    Deling av Snickers is.
    29E651F0-48D8-46F1-97E5-744D164B4398.jpeg


    Diskusjon om apex hvor klasse d anbefales.
    48E2DD28-7407-4E14-86EB-6F3D838A6C3B.jpeg
     
    • Wow
    Reaksjoner: erk

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Makan til fjas. Erik har 2 stk SVS subwoofere plantet langt bak i hjørnene helt inne ved kneveggene. De er sjanseløse på å gjøre noe som helst over 40Hz. Han venter på 6 stk 21" servosuber som skal stå ved siden av høyttalerne, men de er ikke der ennå. I det tilfellet kan det da ikke skade å forsøke å fylle på ned mot 40Hz med de bassene han har som sitter i høyttalerne?

    Men men, du er jo mest opptatt av å ta ting ut av kontekst.

    Og hvorfor blander du Asbjørn inn i dette?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.964
    Sted
    Tårnåsen
    Er du ikke på forumet?

    Deling av Snickers is.
    Vis vedlegget 906533

    Diskusjon om apex hvor klasse d anbefales.
    Vis vedlegget 906534
    @larsmartin det "Snickers"-oppsettet som du siterer til fra min hjemmetråd refererer til ETT spesifikt oppsett på Moelva-høyttalerne, hvor vi har satt opp Moelva til å gå såpass dypt at jeg kan dele dem ved 40Hz mot SVS-subbene mine. Dette i et forsøk på å få best mulig bass totalt sett siden SVS-subbene ikke liker seg så godt oppover i frekvens sammenliknet med de 6 7-tommerne som sitter i hver av Moelva. Nå tester jeg uansett ut et alternativt oppsett hvor Moelva deles ved 100Hz (og som mange hørte på i helgen som var). Det låter fantasisk fra 100Hz men det blir litt lite trøkk fra SVS-subbene under, som fikses så snart jeg får 21-tommerne i hus.

    Uansett, det er virkelig en stretch (eller rettere sagt, totalt misvisende) å påstå at det innlegget mitt representerer en form for meningsytring fra @Snickers-is!
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Anbefaler de som vil lære mer om Ansuz produktene å se intervjuet med Børresen i videoen LM linket til.
    De første 18 minuttene med youtuberen Lee Scoggins kan skippes. Han forteller bare om hvor bra han synes alle Ansuz produkter virker. Men i de siste 18 minuttene blir det interessant! Her har man 18 hele minutter med fantasi og overtro fra en forhenværende dansk skipselektriker. (Hva er det med disse tro?)
    Det er mye å ta av. Se selv.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.119
    Antall liker
    9.429
    Larsmartin, dersom du "pauser" musikkilden, hvordan høres da støyen ut? Sus, brum, knepping, piping...?
    Forutsetter da at alle renseremediene er koblet fra.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Anbefaler de som vil lære mer om Ansuz produktene å se intervjuet med Børresen i videoen LM linket til.
    Etter ha sett dette "intervjuet" virker det nesten søkt at Ansuz ikke leverer målebrev med sine produkter 🤪 Spesielt støy og vibrasjonsdemping burde være enkelt å dokumentere.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    9.759
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Etter ha sett dette "intervjuet" virker det nesten søkt at Ansuz ikke leverer målebrev med sine produkter 🤪 Spesielt støy og vibrasjonsdemping burde være enkelt å dokumentere.
    Ingen vits, det er jo så lett å høre forskjell. Ikke i blindtest riktignok, men i det virkelige liv er forskjellene helt enorme.

    Det er da all dokumentasjon som trengs. 😏
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Så aluminium er paramagnetisk ja... de som lagde minejakt og minesveipfartøyene forsvaret bruker burde nok snakket med Anzus før de la inn så mange aluminiumskomponenter i de umagnetiske skipene.

    Og selvsagt, korrosjonsproblemet ved å jorde en båt til landjord er jo skikkelig relevant for et stereoanlegg.

    Og siden aluminium er en "så dårlig leder" (ca 30% dårligere enn kobber) så fungerer det så dårlig som skjerm at man bruker en plastboks i stedet.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Ja den gøye Ansuz gjengen har sitt eget syn på det meste innen naturvitenskapen, ikke bare støy fra nettet, men også fysisk demping. Rezonator demping-disc utføres i Wolfram/Zirkonium, som er ekstremt harde metaller. Nei takk til gummi og fjæroppheng. Vi må nok tilbake på skolebenken og tenke nytt.

    Edit - de bruker også titanballer for demping øhhhhh
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har brukt 6 år på strømrens for å få ønsket lyd. Noen bruker 6 år på å lære seg REW, jeg brukte en kveld.
    Nå er lyden klar og fest kulene borte! 😊
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.594
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Korleis kom du fram til at det var straumen som var problemet og løysinga, evt: kva var det som gjorde at du hadde lyst til å bruka mengder av tid og pengar på å filtrera AC?
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    Så aluminium er paramagnetisk ja... de som lagde minejakt og minesveipfartøyene forsvaret bruker burde nok snakket med Anzus før de la inn så mange aluminiumskomponenter i de umagnetiske skipene.

    Og selvsagt, korrosjonsproblemet ved å jorde en båt til landjord er jo skikkelig relevant for et stereoanlegg.

    Og siden aluminium er en "så dårlig leder" (ca 30% dårligere enn kobber) så fungerer det så dårlig som skjerm at man bruker en plastboks i stedet.
    Til orienteering, ble titan flittig brukt i rørsystemene på minejakt og minesveipfartøyene. Enkelte rustfrie legeringer som i utgangspunktet ikke er magnetiske kan bli det med deformason eller maskinering.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Det kunne vi sikkert diskutert. Men kanskje ikkje?
    Det var vel mest en åpning for at LM kunne utdype hva han mener, siden hans begreper ikke alltid sammenfaller med normert forståelse av de samme ordene.

    Det er ellers ikke vanskelig å se scenarier der noen doser ekstra støy kan være fordelaktige. F.eks. i den grad støyen maskerer andre skavanker som kanskje kan vere mer iriterende dersom de var umaskerte. Jeg har også en hypotese om at støygulvet ved avspilling av vinyl kan være en bidragsyter til at mange syns om å spille vinylplater.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har brukt 6 år på strømrens for å få ønsket lyd. Noen bruker 6 år på å lære seg REW, jeg brukte en kveld.
    Nå er lyden klar og fest kulene borte! 😊
    Om jeg forstår det du skriver her riktig: Du brukte 6 år på å kåle rundt med strømrens før du lærte deg REW på en kveld, fikk bukt med plagsomme romresonanser og endelig fikk den lyden du ville ha?

    I så fall kan jeg bare si velkommen etter.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det var vel mest en åpning for at LM kunne utdype hva han mener, siden hans begreper innimellom ikke alltid sammenfaller med normert forståelse av de samme ordene.

    Det er ellers ikke vanskelig å se scenarier der noen doser ekstra støy kan være fordelaktige. F.eks. i den grad støyen maskerer andre skavanker som kanskje kan vere mer iriterende dersom de var umaskerte. Jeg har også en hypotese om at støygulvet ved aspilling av vinyl kan være en bidragsyter til at mange syns om å spille vinylplater.

    mvh
    KJ
    Harmonisk «støy» fra vinyl rigg liker de fleste. Har ikke hørt fra mange som liker støy som oppstår i Ethernet, streaming, dac. Det må vekk!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om jeg forstår det du skriver her riktig: Du brukte 6 år på å kåle rundt med strømrens før du lærte deg REW på en kveld, fikk bukt med plagsomme romresonanser og endelig fikk den lyden du ville ha?

    I så fall kan jeg bare si velkommen etter.
    Fikk du inntrykk av at rew erstattet strømrensen? Isåfall har du misforstått. Rew er kun fra 10-200hz
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Ganske kult at en som ikke skjønner opp/ned på enkle elektriske kretser er utlært i akustiske målinger på en skarve kveld.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det begynner å bli endel hjernedøde lyttere (i følge dere) der ute som hører synsing og mirakler.

    46E878CB-BE2D-41CC-8492-B785E27E4806.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fikk du inntrykk av at rew erstattet strømrensen? Isåfall har du misforstått. Rew er kun fra 10-200hz
    Forklar, for dette er jo bare tøv. Kun brukbart fra 10 til 200hz. Rew er ett måleprogram for å justere med DSP. Og kan brukes langt over 200. Du snakker om ting du ikke kan noen ting om. Svada fra start til slutt. Det er vel heller ingen som sier det du skriver. Men igjen legger du ord I munnen på andre.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Forklar, for dette er jo bare tøv. Kun brukbart fra 10 til 200hz. Rew er ett måleprogram for å justere med DSP. Og kan brukes langt over 200. Du snakker om ting du ikke kan noen ting om. Svada fra start til slutt. Det er vel heller ingen som sier det du skriver. Men igjen legger du ord I munnen på andre.
    Har jeg aktiv deling? NEI!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hadde ansvar for datarommet i 9. klasse og 1. videregående i horten hvor du er fra i 1994. Lærte det ordet før du hadde hår på ballene.
    Du verden, så du hadde ansvar for at det satt på termineringsmotstand i begge endene av coaxkabelen du da? Kanskje du kan fortelle oss hvorfor den skulle sitte der også?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.679
    Torget vurderinger
    1
    Ah, så "lærte meg" som i "klarte å trykke på measure så det kom sånn pipelyd og ble sånn grafeting på skjermen"?
    Det er vel på samme måte læringen foregår hos enkelte på andre ting også, fullstendig utlært etter pipelyd og grafeting og deretter kan man si at man har målt og forbedret bl.a. jordingen. :geek:
    Trenger jo ikke å skjønne den grafetingen engang, for pipingen fungerer!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn