Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    522
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe grunnleggende galt når det lønner seg og oppfordres til bruk av elektrisk maskineri om natten.

Brannvernforeningen er av en annen oppfatning.

.
    Hvis huset ditt brenner med godkjent el.anlegg så dekker forsikringen din det. Dermed er det ikke viktig for disse som oppfordrer oss....de har null ansvar.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.178
    Sted
    Market Snodsbury
    Dette kan jo bli gøy om det fortsetter. Ikke akkurat mye snø i fjellene så langt i vinter.
    Huffamei.

Utan å ha sjekka, har eg tenkt på om det kunne vera slik som dette. Vi har hatt halvannan månad med iskaldt opphaldsvêr lokalt, og eg reknar med det har vore mykje likt iallfall på resten av Vestlandet (og det er vel denne vegen det meste av nedbøren kjem).

Det er nesten slik at eg vurderer om Norgespris i NO3 kan vera noko, likevel. Seint, som vanleg.

Omformulert, så betyr det at kostnaden for ordninga vert temmeleg høg.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Huffamei.

Utan å ha sjekka, har eg tenkt på om det kunne vera slik som dette. Vi har hatt halvannan månad med iskaldt opphaldsvêr lokalt, og eg reknar med det har vore mykje likt iallfall på resten av Vestlandet (og det er vel denne vegen det meste av nedbøren kjem).

Det er nesten slik at eg vurderer om Norgespris i NO3 kan vera noko, likevel. Seint, som vanleg.

Omformulert, så betyr det at kostnaden for ordninga vert temmeleg høg.
    Vi tok Norgespris tidlig i januar her i NO3 og har ikke angret på det. :) Vanligvis ligger nett leien hos oss på 1000-1300.-, for januar var den minus 700.-;)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.476
    Og ikke er det meldt noe vesentlig nedbør i tiden fremover heller. Tørt og kaldt vær har vært dominerende så langt denne vinteren.
    Skal uansett mye til før det blir noe Schwung over det, har vel gått rundt halve tiden der det normalt akkumulers snø i fjellet. Nå kan det riktig nok komme veldig mye nedbør i en eller annen form før neste vinter, men det har i alle fall potensiale til å bli temmelig dyrt og kanskje endatil nødvendig med netto import for å få ting til å gå rundt. Har netto blitt eksportert ganske lite så langt i år så de holder vel en del tilbake må man regne med og det skjer som kjent gjennom høyere priser. Sør-Norge var faktisk nettoimportør forrige uke, det er ikke så ofte man ser om vinteren.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.476
    Fikk januar-faktura i dag, ca 5600 i rabatt fra staten. Klarte faktisk såvidt å karre meg over 5000kWh i januar, det tror jeg kun er andre gang har skjedd på ca 13 år.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.539
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Fikk januar-faktura i dag, ca 5600 i rabatt fra staten. Klarte faktisk såvidt å karre meg over 5000kWh i januar, det tror jeg kun er andre gang har skjedd på ca 13 år.
    Vi klarte med en god del vedfyring å akkurat komme innunder 5000 kWh. Omtrent samme rabatten som ble til drøye 2000,- tilbake fra nettleverandøren.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.877
    Torget vurderinger
    96
    Vi klarte med en god del vedfyring å akkurat komme innunder 5000 kWh. Omtrent samme rabatten som ble til drøye 2000,- tilbake fra nettleverandøren.
    Det er flere med store og middels bra isolerte hus skjønner jeg. Kastet ut vedovn i stua, kona aksepterte større høyttalere og TV i stua. Lett valg. Men ovn kan installeres igjen om jeg vil. Fra før måtte peisen i kjellerstua ut da jeg flyttet inn for 18 år siden. Hifi/hjemmekino mancave var viktigere.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.476
    Jeg har tek-1933 med litt etterisolering, en underdimensjonert luft-vann varmepumpe og en del vedfyring. Temmelig normal ebeboligstørrelse. Og elbil. I Oslo

sidien januar også medførte regning for en l/l varmepumpe primært installer for å få a/c om sommeren, en elektrikertegning for ymse småting som var samlet opp og et batterihavari på teslamobilen så tenker jeg ikke påfallende mye på strømregningen akkurat.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.877
    Torget vurderinger
    96
    Ukjent med elbillading. Hvor mye går det pr. måned, 4-500 kWh?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.476
    Jeg kjører lite (12-13k i året og ca 20% Tesla supercharging i følge appen), har det ikke plagsomt varmt hjemme og det dusjes heller ikke idiotisk mye til tross for tre damer i heimen. Jeg dusjer nesten aldri hjemme. Utover å senke varmen når vi drar bort noen dager gjør vi ingen ting for å prøve å spinke og spare på dette. Avhenting av utetemperatur kan det vel svinge 1-2000 kWh opp eller ned per måned.

Gitt statlige almisser denne vinteren er sannsynligheten for at konseptet norgespris forsvinner enda nærmere null.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.877
    Torget vurderinger
    96
    Vi tenker på strømforbruket nå også, minus bekymringene. Og så unner vi oss 20 tallet på temperaturen i stedet for 18-19. Luksus og sløseri? Nei.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.597
    Sted
    '
    Jeg valgte norgespris ved årsskiftet og det vil jo være lønnsomt hvis strømprisen forsetter å være høy. Hvor lønnsomt finner man ut ved å hente forbruksdata fra Elhub og priser fra Nord pool og sammenstille disse med betingelsene for norgespris vs strømstøtte.
    Et tredje moment er strømavtalen du i utgangspunktet har og hvordan nettleien beregnes. Min nettleie er flat, det vil si at den ikke har noen trappetrinn modell, jeg betaler et fast beløp pr kWh. Makseffekt i måneden er et ukjent fenomen i denne avtalen.
    Strømavtalen, altså hva jeg betaler for selve strømmen, er noe som kalles «måneds spotpris» som betyr at prisen pr kWh for strøm er gjennomsnittet av spotprisen på Nord Pool for aktuell måned. Påslaget for denne avtalen er det samme som jeg ville hatt hvis jeg valgte spotpris pr time.
    Alt dette gjør at jeg slipper å tenke på når jeg bruker strøm eller hvor mye effekt jeg bruker pr time. Ved utgangen av måneden er det antall kWh som gjelder uansett når og hvordan dette ble brukt.

Sammen med støtteordninger, norgespris spesielt, har dette den utilsiktede effekten at, for meg som strømkunde og mottaker av statlig støtte, blir strømmen billigere jo dyrere den i perioder er: Jeg har ikke elbil(er) og lader derfor ikke om natten (når strømmen statistisk sett er billigst), jeg bruker strøm når jeg er våken, mest i de tider jeg står opp og huset går ut av nattsenking og om ettermiddagen når jeg lager middag og gjør andre aktiviteter som drar strøm. Dette sammenfaller med tidspunktene strømmen er dyrest, og det er gunstig for meg som forbruker når jeg betaler gjennomsnittlig månedspris og får refundert timespottpris. Statistikk viser at i februar har strømmen i snitt kostet 35 øre/kWh mer på dagtid enn om natten (NO3) og i enkelte korte perioder har spottprisen ligger både en og to kroner over månedssnittet.
    I praksis har norgespris hittil i år, sammen med nevnte faktorer, gitt meg en effektiv netto strømpris inkl mva på 41 øre/kWh.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn