Eit kjapt nettsøk indikerer at han skriv ganske mykje i denne sjangeren.Å skrive patosfyllt svada og tro at man har noen gode poenger slik som han løken der gjør fremstår ikke som en spesiell konstruktiv måte å angripe problemet på.
Eit kjapt nettsøk indikerer at han skriv ganske mykje i denne sjangeren.Å skrive patosfyllt svada og tro at man har noen gode poenger slik som han løken der gjør fremstår ikke som en spesiell konstruktiv måte å angripe problemet på.
Overrasker meg ikke. Han later jo som det er vanlig å ha en app som sier når man har lov til å dusje. Fyren fremstår som en komplett idiot.Eit kjapt nettsøk indikerer at han skriv ganske mykje i denne sjangeren.
Man kan da få noegespris som privatperson der også om man vil, men det antas ikke å lønne seg. Hva mener du forresten med å «kjøpe opp billig strøm»? Den omsettes på kommersielle vilkår mellom profesjonelle parter. Dersom det de siste årene hadde vært politisk bestemt strømpris i Nord-Norge ville den vært betydelig høyere enn prisen der slemme markedet har satt.Ingen sør for Trondheim snakker ikke så mye om strømprisene
Norrafør derimot..
Men det bryr ikke folket sørrafor seg så mye om
der de kjøper opp tomter vegg i vegg med kraftselskapene i nord for å kjøpe opp billig strøm slik at teknogarkene i usa, og sofasliterne i Sveits, på lik linje med vindkraften, kan fylle sine bankkontoer, mens det gir en lokal arbeidsplass for hvert datasenter; han med reservenøkkel til døra, og politikerne, på lik linje med tidligere tiders glansbilder, ble solgt inn med løfte om mange arbeidsplasser i et siste forsøk på å redde bygda..
Vis vedlegget 1171100
og ring 3 folket forklarer dette med stor forakt at nordlendingene bare er idioter
og sånn bygges landet bit for bit…
som sagt, folk er folk, du kan jo ta deg en tur oppover og bryne de gode argumentene dine på de som ser annerledes på verden og lære de hvordan ting egentlig henger sammen, og hvordan de må tenke
Ja, jeg ser at jeg selv har nesten 7 000 innlegg her på HiFiS, og det innen sjangre jeg selv bryr meg omEit kjapt nettsøk indikerer at han skriv ganske mykje i denne sjangeren.
Nå var det du som åpenbart mente at han løken hadde gode poenger - hva er de? Han sier for øvrig ikke et ord om arbeidsplasser eller slikt, kun den enorme smerten husholdningene der oppe åpenbart føler på.Ja, jeg ser at jeg selv har nesten 7 000 innlegg her på HiFiS, og det innen sjangre jeg selv bryr meg om
en taster under nicket @Tweedjakke har litt over 7 000
mens tasteren @weld har litt over 23 000
hva er mye, hva er lite i denne sammenhengen?
og gir det en indikasjon på hva som er rett eller galt, bedre eller dårlig?
Fy fan du er ganske så uspiselig i din omtale av andre personer. Kjepphøy og belærende også. Akkurat som da du mente det var helt innenfor at min nettleie utgjorde rundt 70% av total strømregning. Ingenting å klage over mao. Skulle likt å høre hva du hadde ment hvis du selv ble flådd slik, hvis dette var situasjonen der du bor. Nå utgjør vel nettleien en ganske stor del av den samlede strømregningen for svært mange. Og værre virker det å skulle bli, med etterslep på vedlikehold og nødvendige utbygging av linjenettet. Syns derfor det er rart at man i all hovedsak snakker om strømprisene alene.Jada, det er mange som mener mangt, men det greiene han fyren der lirte av seg er noe av det større tullballet jeg har lest innen denne sjangeren. Spesielt nå som det finnes en enkel måte å håndtere det på dersom man er redd for at spotprisen skal gå bananas eller at man tror at hverdagen ramler sammen grunnet spotprisen en enkelt time (hvilket faktisk er hva han sier rett ut at det gjør). De fleste som fant glede i å prøve å tilpasse forbruket sitt til prisene oppdaget mest sannsynelig temmelig kjapt at det var en aktivitet med særdeles lav betaling gitt tiden brukt på å følge med og tenke over dette. Dersom man vil spare mest mulig penger på elektrisk energi så er det mest fruktbare man kan gjøre å være villig til å fryse, subsidiært kle på seg mer. Folk drev med alt mulig rart som ikke har noensomhelst effekt, men styre og stell må i alle fall til en viss grad ta inn over seg at en del av stemmekveget ikke ersærlig i stand til å tenke eller skjønner noe særlig av energiberegninger og denslags.
Det er en grunn til at nesten ingen snakker om strømprisene lengre - for privatpersoner har det kommet en ordning som langt på vei eliminerer hele problemet med en begrenset nedside. Det er forsåvidt mye man kan si om denne ordningen, men den er som den er og man står helt fritt til å benytte seg av den eller å la være. Å skrive patosfyllt svada og tro at man har noen gode poenger slik som han løken der gjør fremstår ikke som en spesiell konstruktiv måte å angripe problemet på. Litt usikker på om dette er hva han selv mener (i så fall er det neppe så mye håp siden det er såpass bekmørkt) eller som dette er noen han tror folk sitter og kverner på og ser det som sitt lodd i livet å gi stemme til denne lidende masse i form av ett eller annet formmessig i skjeringspunktet mellom eventyr og lyrikk.
Hva synes du ville være passende nettleie? Den er priset til selvkost, som det meste av offentlig infrastruktur er. Siden dette er naturlige monopoler og leverandører av kritisk infrastruktur kunne de tatt betalt omtrent hvasomhelst siden verdien av tjenesten er enormt mye mer enn hva man betaler for den.Fy fan du er ganske så uspiselig i din omtale av andre personer. Kjepphøy og belærende også. Akkurat som da du mente det var helt innenfor at min nettleie utgjorde rundt 70% av total strømregning. Ingenting å klage over mao. Skulle likt å høre hva du hadde ment hvis du selv ble flådd slik, hvis dette var situasjonen der du bor. Nå utgjør vel nettleien en ganske stor del av den samlede strømregningen for svært mange. Og værre virker det å skulle bli, med etterslep på vedlikehold og nødvendige utbygging av linjenettet. Syns derfor det er rart at man i all hovedsak snakker om strømprisene alene.
Tiåringen meinte openbert at var klokt å dusja i tre kvarter i dag tidleg (på veg mot tenåring, tydelegvis). Det tok tre timar, minst, før det var mogleg å bruka varmtvatn att.Følger du timeprisen og snur opp-ned på hverdagen din om prisen hopper en enkelttime?
Det meste eg skriv her, er dårleg, eller i beste fall trivielt. Det er ein grunn til at eg i liten grad skriv ting på kronikk-plass med fullt namn.hva er mye, hva er lite i denne sammenhengen?
og gir det en indikasjon på hva som er rett eller galt, bedre eller dårlig?
Da vi skulle bytte varmtvannsbereder var det et tema om den skulle være 200 eller 300 liter. Rørleggere. Spurte om familieforhold og jeg sa at vi har to barn, begge jenter. Da sa han bare 300. Nå har vi av andre årsaker faktisk 420 eller hva det er (300+120) og vi har aldri gått tomme. Før det hadde vi oljefyr som kun hadde 100l men den hadde nok guffe til å momentanvarme tappevann så da trenger man ikke så mye.Tiåringen meinte openbert at var klokt å dusja i tre kvarter i dag tidleg (på veg mot tenåring, tydelegvis). Det tok tre timar, minst, før det var mogleg å bruka varmtvatn att.
Denne dusj-appen må altså ikkje sjå på prisen ved dusjinga, men i timane etter.
I like måte. Jeg har aldri forfattet en kronikk, og hvis jeg skulle gjøre det ville det ta meg 2 uker, med innhenting av fakta og selv redigering etter fornyet tankearbeid og så vurdere om det har noen hensikt å publisere det jeg har en mening om. Selv en god og vel begrunnet kronikk vil ofte møte motstand og må forsvares men noen ganger slipper de gjennom uten store motsigelser eller ingen interesse i det hele tatt.Det meste eg skriv her, er dårleg, eller i beste fall trivielt. Det er ein grunn til at eg i liten grad skriv ting på kronikk-plass med fullt namn.
I slike tilfelle får eg som oftest sjølvtillit som ei mus, og vert livredd for å skriva dumme ting.
Takke meg til semi-anonyme plattformer som HFS.
Det er jo derfor infrastrukturen er regulert i hue og rævva, betalingsviljen reelt overstiger langt den faktiske kostnaden man betaler. Jeg betalte totalt 3k i desember for en såder isoloert enebolig i Oslo med Norgespris. For å ha det varmt, ha lys, drive duppedittene mine, lage mat på komfyr osv så er det en ekstremt bra deal. Desember var riktig nok uvanlig mild, om det hadde vært bikkjekaldt ville det sikkert blitt 1-2k mer.Strøm i huset er "mye for pengan" selv om prisen har steget de siste årene synes jeg.
Norge har hatt "tyske" kraftpriser siden 70-tallet. Frem til ca 2015 ble verdien av norsk regulert vannkraft satt av kullprisen, så kullprisen + CO2-kvote og fra rundt 2015 av gassprisen + CO2-kovteprisen når gass overtok som det marginale brenselet i det europeiske kraftsystemet. Om du ser stort på det (give or take noen få øre /kWh) så har kraftprisen i europa vært langt på vei den samme overalt i flere tiår. Nå nærmer det seg 25 år siden jeg gikk på universitetet men den gang da var det mange studenter som regnet på vannverdier og denslags. Dette er ikke noe nytt som plutselig har kommet eller kom fordi Norge fikk kabler til Tyskland og UK selv om 99% av nasjones befolkning tror det er det som er grunnen. Det blir ikke riktig av den grunn. Inntil de siste få årene så er økning i kraftprisen til forbruker primært drevet av avgifter, ikke av selve markedsprisen. Før prisene gikk bananas så var ca 25% av regningen avgifter i form av elavgift og merverdiavgift.At strømprisene her og der er som de er, skyldes jo kun at kraftbyråkratiet har overtalt politikerne til å vedta ordninger som skal maksimere sstaten inntekter... folket driter vi i.... At norske strømpriser skal følge prisen på gassgenerert kraft i Tyskland er et slikt vedtak som politikerne har velsignet.... sånn er det bare...
Det er heller ikke særlig mange andre land enn Norge man bruker direktevirkende el til å varme opp bolig med. Justert for inflasjon er kraftprisen - om man har Norgespris i Sør-Norge- sånn ca det samme som den var for 10 år siden i vintrmånedene da forbruket faktisk finner sted for husholdningene - da alt visstnok var blomstereng og timotei.Dette vet jeg, - men likevel er norske kraftpriser styrt av vedtak som skal maksimere statens inntekter...... i mange år var strøm stort sett billigste alternativ hvis man ikke hadde egen vedskog.. parafin og fyringsolje et omtrent like dyrt/billig og greit alternativ.. inntil olje plutselig skulle utfases som fyfy.....
Det er faktisk en viss forskjell på oppvarmingsbehovet i Dresden og Honningsvåg.....
Fram til ca 1990 ble strøm sett på som det det faktisk er, infrastruktur. Tenk om veier ble satt inn i samme system som strøm. Kjøre E18 til sørlandet? 5000 kroner takk. Grusveier på Finnskogen? 5 kroner takk. Det hadde vært fint? Joda, vi har bompenger. Men det er en bagatell i forhold til profittjaget på strøm.Du er no ganske tolmodig, Weld. Om du skal vera ærleg, kor stor trur du sjansen for at dei som trenger det vil læra dette? På høgde med toppvinsten i Eurojackpot, kanskje?
Tja, kraftprisen eks avgifter har i reelle termer inntil de siste årene vært bermerkelsesverdig stabil over flere tiår, både før og etter dereguleringen på 90-tallet. Jeg tviler på at noen for over 30 år siden så for seg at det europeiske energisystemet skulle se fullstendig annerledes ut 30 år frem i tid, altså at tyskeren skulle bygge ned kjernekraften sin, innslaget av volatil fornybar skulle bli mye større, at russisk gass skulle falle bort og så videre. Og i Norge er så godt som all kraftproduksjon, og stort sett all den som er potensielt svært lønnsom (altså regulerbar vannkraft) offentlig eid.Energiloven har som formålsparagraf at "strøm skal brukes rasjonelt". Med andre ord, det gikk opp et lys for noen om at her har vi en gullkalv. Og siden en kWh er det samme uansett, så hadde man en perfekt vare å sende på børs.
Noen bruker mye tid på å overbevise oss om at dette i liten grad ble gjort for å tjene penger.
Ja, det virker som om prisene her på Nord-Vestlandet, i løpet av de siste månedene, har konvergert mot prisområdene lengre sør så da har jeg bestilt norgespris til eneboligen. I ferieleiligheten (også NO3) bruker vi ikke så mye strøm så der utgjør det egentlig ikke all verden.Samme her i NO3.![]()
Vurderer det same: eg er litt overraska over kor kraftig NO3 har bevega seg mot NO5 (dette er litt tilfeldige samples, altså). Det er kanskje ein kombinasjon av både uheldige omstende og betre overføring. Dessutan har eg det med å sjekka når det er bikkjekaldt.Ja, det virker som om prisene her på Nord-Vestlandet, i løpet av de siste månedene, har konvergert mot prisområdene lengre sør så da har jeg bestilt norgespris til eneboligen. I ferieleiligheten (også NO3) bruker vi ikke så mye strøm så der utgjør det egentlig ikke all verden.
Vurderer Norges pris vi også, men ser det ann litt til. Ser på værstasjon dataene at det var like kaldt i januar i fjor også, men spotprisen var en god del lavere. I fjor var det hos oss bare januar, november og desember som hadde lønt seg med Norges pris, men er redd spotprisen blir jevnt over høyere i år på grunn av den forbanna linja over Sognefjorden.Ja, det virker som om prisene her på Nord-Vestlandet, i løpet av de siste månedene, har konvergert mot prisområdene lengre sør så da har jeg bestilt norgespris til eneboligen. I ferieleiligheten (også NO3) bruker vi ikke så mye strøm så der utgjør det egentlig ikke all verden.
Beklager @weld77,Nå var det du som åpenbart mente at han løken hadde gode poenger - hva er de? Han sier for øvrig ikke et ord om arbeidsplasser eller slikt, kun den enorme smerten husholdningene der oppe åpenbart føler på.
Eksakt hva er de gode poengene hans?
Strøm i Norge har ikke pleid å koste ca 10 øre give or take - du bommer med noen hundre prosent men slikt er vel ikke så nøye? I den grad man skal snakke om hva som var vanlig pris før så var den rundt 30 øre / kWh (ville vært høyere nå grunnet svekkelsen av krona forsåvidt) og prisen var, om man ser stort på det, det samme i hele landet og ca den samme i hele Europa. Enrome prisforskjeller internt i nasjonen er, med noen få unntak innimellom, en temmelig ny "oppfinnelse"....billig strøm til eget hushold og lokal industri reagerer negativt når man ser at strømmen selges ut med veldig lite økonomisk igjen lokalt, og de får en strømregning som går fra ca 10 øre, give and take, med en astronomisk økning på flere 100%, bestemt fra folk som overhodet ikke har noen interesse for «bøgdas» ve og vel. Strømmen er solgt, strømprisen går opp, og det er ikke mer strøm tilgjengelig for eventuell annen industri som kan skape arbeidsplasser.
Og dersom man gidder å lese artikkelforfatterens innlegg så kan man se litt på form og innhold før man forbanner herfra til evigheten.
Som det står i saken er det mange husholdninger, spesielt i Oslo som bor i leiligheter der oppvarming går over fellesutgiftene og så bruker man såpass lite strøm i en mindre leilighet uansett at det ikke spiller noen videre rolle. Om man sparer noen tiere eller en hundrings i måneden er det nok temmelig mange som driter i. Da jeg bodde i leilighet med sentralvarme mener jeg å huske at jeg betalte et par hundrelapper i måneden i strømregning - det var riktig nok snart 20 år siden og på lavere priser enn i dag, men selv med dagens priser (inkl ordinær strømstøtte) så ville det uansett vært småpenger sammenlignet med mye annet.Folk hamstrer surkål og sparer noen tiere på årsbudsjettet, men er skeptiske til Norgespris.
Og så tror mange at de sparer på å sitte i halvmørke. Hva er galt med folk.
Norgespris er lønnsomt nå i NO3, men hva til sommeren? Blir spotprisen omtrent det samme som i fjor så vil vi tape med Norgespris fra Mars til Oktober. Time vil sjå.Folk hamstrer surkål og sparer noen tiere på årsbudsjettet, men er skeptiske til Norgespris.
Og så tror mange at de sparer på å sitte i halvmørke. Hva er galt med folk.
![]()
Klar melding: - Helt opplagt
Tallene viser at Norgespris så langt knuser strømstøtten.dinside.dagbladet.no
Poenget mitt er at mange er opptatt av f.eks. matpriser, men blåser i strømmen. Om man sparer 1200 kroner i året, mange vil spare mer, så monner det mer enn om man tråler butikker etter billigste Nora jordbærsyltetøy.Som det står i saken er det mange husholdninger, spesielt i Oslo som bor i leiligheter der oppvarming går over fellesutgiftene og så bruker man såpass lite strøm i en mindre leilighet uansett at det ikke spiller noen videre rolle. Om man sparer noen tiere eller en hundrings i måneden er det nok temmelig mange som driter i. Da jeg bodde i leilighet med sentralvarme mener jeg å huske at jeg betalte et par hundrelapper i måneden i strømregning - det var riktig nok snart 20 år siden og på lavere priser enn i dag, men selv med dagens priser (inkl ordinær strømstøtte) så ville det uansett vært småpenger sammenlignet med mye annet.
Tviler på de som ikke bryr seg om strømregningen og de som tråler butikkene etter billigste syltetøy eller hamstrer "surkål" er de samme folkene selv om det sikkert er et visst overlapp. Nå er det ingen primærhusholdninger i Norge som betaler ordinær spotpris så den relevante sammenligningen er ordinær støtte og da blir ikke forskjellen allverden, spesielt ikke med veldig lavt antall kWh / måned som jo mange faktisk har i byene.Poenget mitt er at mange er opptatt av f.eks. matpriser, men blåser i strømmen. Om man sparer 1200 kroner i året, mange vil spare mer, så monner det mer enn om man tråler butikker etter billigste Nora jordbærsyltetøy.
Bare i desember sparte jeg 1800 kroner på Norgespris vs. spotpris. Jeg har ikke regnet på besparelse med ordinær strømstøtte, men det ville nok vært betydelig mindre.