Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.069
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Er også i NO3, og litt overraska over kor stort utslag kabelen (og sikkert andre ting) har hatt. Eg trur også gamal ordning vil svara seg, men det er langt frå så sikkert som før.
    En ting, det er ikke en kabel men en 420kV linje som er på plass over Sognefjorden.:rolleyes: Regner med at prisene neste år blir noe høyere, men tror det vil lønne seg med gammel ordning likevel, har ikke lyst å betale 52,9 øre kwt for å ladde elbilen til sommeren dersom spotprisen er 5øre.;)

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    890
    En ting, det er ikke en kabel men en 420kV linje som er på plass over Sognefjorden.:rolleyes: Regner med at prisene neste år blir noe høyere, men tror det vil lønne seg med gammel ordning likevel, har ikke lyst å betale 52,9 øre kwt for å ladde elbilen til sommeren dersom spotprisen er 5øre.;)
    Linja over Sognefjorden er ikke ny heller, men er oppgradert fra 300 til 420kv.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.788
    Sted
    Market Snodsbury
    Linja over Sognefjorden er ikke ny heller, men er oppgradert fra 300 til 420kv.
    Hm. Ingenting er som terminologi, tenkjer eg og ser føre meg vindmøllene langs kysten.

Men inntrykket mitt (eg følgjer ikkje med dag-for-dag) er at det kom eit ganske tydeleg hopp i prisen då denne vart sett i drift, slik at vi (NO3) jamt over har vore godt over fjoråret sidan dess?

Det kan sjølvsagt ha andre årsaker, men det ser iallfall ut som om vi nærma oss NO5.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.297
    Sted
    .
    Torget vurderinger
    24
    Er nok flere som bør vurdere norgespris.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.069
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Ingenting er som terminologi, tenkjer eg og ser føre meg vindmøllene langs kysten.

Men inntrykket mitt (eg følgjer ikkje med dag-for-dag) er at det kom eit ganske tydeleg hopp i prisen då denne vart sett i drift, slik at vi (NO3) jamt over har vore godt over fjoråret sidan dess?

Det kan sjølvsagt ha andre årsaker, men det ser iallfall ut som om vi nærma oss NO5.
    Jeg følger med fra dag til dag, og det var ett lite hopp den dagen den ble satt i drift på ca. 20 øre, men det har vært perioder med lave priser etterpå også. Fasiten kommer ikke før ut på våren, at det er tidvis høye priser nå er ikke uvanlig.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.788
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg følger med fra dag til dag, og det var ett lite hopp den dagen den ble satt i drift på ca. 20 øre, men det har vært perioder med lave priser etterpå også. Fasiten kommer ikke før ut på våren, at det er tidvis høye priser nå er ikke uvanlig.
    Det er sant. Og toppane i november er der stort sett i alle områda (vêret, kanskje), og den siste (i desse dagar) kan like gjerne vera kopla til høge prisar nordpå også.

Så det å konkludera med at den, ehrm, oppgraderte linja over Sognefjorden har heile skulda, er sannsynlegvis ikkje heilt presist.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.069
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det er sant. Og toppane i november er der stort sett i alle områda (vêret, kanskje), og den siste (i desse dagar) kan like gjerne vera kopla til høge prisar nordpå også.

Så det å konkludera med at den, ehrm, oppgraderte linja over Sognefjorden har heile skulda, er sannsynlegvis ikkje heilt presist.
    Prøver videre med strømstøtte til over nyttår i hvert fall, taper på det nå, men håper å ta det igjen til våren/sommeren. Regner med vi får komme inn på Norges pris igjen dersom det kniper. ;) En grunn til høye priser i NO3 nå kan være at det er lite vind for tiden, lite fart i vindmøllene på Fosen nå regner jeg med.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.214
    On the grander scale of things - hvorfor bry seg i det hele slik som det er nå? Utfallsrommet den ene eller andre veien er ikke allverdens og spesielt ikke om sommeren når forbruket uansett er lavt. Vi bruker vel et sted rundt 1000kWh / måned om sommern og om jeg betaler 20, 30, 40 eller 50 øre for det er ikke akkurat spesielt høyt oppe på prioriteringslisten.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.069
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    On the grander scale of things - hvorfor bry seg i det hele slik som det er nå? Utfallsrommet den ene eller andre veien er ikke allverdens og spesielt ikke om sommeren når forbruket uansett er lavt. Vi bruker vel et sted rundt 1000kWh / måned om sommern og om jeg betaler 20, 30, 40 eller 50 øre for det er ikke akkurat spesielt høyt oppe på prioriteringslisten.
    Vi bruker nesten like mye i måneden om sommeren som om vinteren, blant på grunn av oppvarmet drivhus mai-oktober, kun januar som er en del høyere.
    Foretrekker å ladde elbil når prisen er 5 øre, som det var mye i sommer, i stede for 52,9 øre. :)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.790
    Torget vurderinger
    96
    Så bra! Da kan du jo doble forbruket.
    Vi får se utpå høsten neste år, men jeg tror ikke forbruket vil øke kraftig totalt sett. Noen få prosent kanskje.
    50 øre er fortsatt dyrt, og mer enn det burde koste i Norge, og nettleien er dyr også.

Om et brød ble satt ned fra 175 kroner til 75 kroner, ville du da kjøpt mer brød?
    Strøm er en forutsetning for moderne samfunnsdrift, og burde aldri vært gjort om til en pengemaskin. Skulle tatt seg ut om egenandelen hos legen var 2000 kroner én dag og 150 kroner den neste.

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.513
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    De første dataene har kommet og dem viser en liten økning i forbruk etter innføring av Norgespris. Øker forbruket så vil dem øke prisen. Enkelt.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.790
    Torget vurderinger
    96
    Eg har inga klar meining om kva straum «burde» kosta, men eg registrerer at vi betalar ca. like mykje for straum/mnd som vi betalar for mobilabonnement (5 abonnement).
    Hva er mest kritisk av de to? Bortsett fra å kunne ringe, så er omtrent all mobilbruk luksus og underholdning.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    16.513
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Mobil er forlengst regulert. Skulle gjort seg om det kostet mer å bruke mobilen i Tromsø vs Oslo….

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.788
    Sted
    Market Snodsbury
    Hva er mest kritisk av de to? Bortsett fra å kunne ringe, så er omtrent all mobilbruk luksus og underholdning.
    Det er ikkje særleg vanskeleg å påvisa at straum er viktigare. Det var poenget.

Spørsmålet er kva vi skal samanlikna med for å finna ut kor dyrt det «bør» vera. Gratis? Nei, neppe. Då ville jo naboen fleska til med oppvarma oppkjørsel og utendørs boblebad på hytta. Like dyrt som andre energikjelder, td. ved eller diesel: nei, det ville vore urimeleg.

Sjølvsagt er vanvittig time-for-time prisvariasjon meiningslaust for forbrukaren, og Norgespris/fastpris er prinsipielt ein god idé. Men eg har (ærleg og uretorisk) vanskeleg for å sjå kva som er den «riktige» og «naturlege» prisen på straum, reint bortsett frå at vi alle gjerne vil ha ting så billig som råd.

• Liker
    Reaksjoner: MML
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn