Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Hva tror du hadde skjedd med tele og dataprisene her i landet hvis dem ikke var regulert? Tro meg, samtalene med NKOM var ikke hyggelige.

    Strøm er ikke akkurat en prekær mangelvare nasjonalt. Eksport/import og forbruksdata ligger lett tilgjengelig. Så langt i januar har vi eksportert 5 611 425 MWh og samtidig importert 1 922 533 MWh. Bilaterale avtaler må holdes.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg for moro skyld regnet litt på hva min faktura og refusjon blir basert på de 7 første dagene i januar.
    Strømprisen endte på 1,82 ink moms og påslag. Eller 1,39 eks moms og påslag.
    Dette er faktisk forbrukspris og vil avvike noe fra gjennomsnittprisen som Staten bruker.

    80 % refusjon ink moms havner på ca. 70 øre.
    Som igjen betyr at refusjonen blir noe rundt 38% av fakturaen: full pris 1451,- og refusjon 558,-
    Så kommer nettleien i tillegg...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hva angår mobilnettet, har vi i praksis stort sett bare to bakgrunnsnett i Norge, - Telenor og Telia. I tillegg er det faktisk fibernettet til Telenor som tar det mesta av trafikken. Det er noen få basisoperatører i tillegg, men disse er kun aktive på en del av "backbone nettet", for å bruke et slikt uttrykk.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Strøm er ikke akkurat en prekær mangelvare nasjonalt. Eksport/import og forbruksdata ligger lett tilgjengelig. Så langt i januar har vi eksportert 5 611 425 MWh og samtidig importert 1 922 533 MWh. Bilaterale avtaler må holdes.
    Det er vel disse avtalene man ønsker å granske nøyere nå. Hvorfor?

    Hvis tallene du nevner stemmer, så er det 3,6TWh netto eksport. Eller rundt 15% av det som regnes som årlig "normal" kraftoverskudd - altså den mengde kraft vi ikke selv trenger. Overskuddet holdes vel for å være rundt 20TWh i normalår. Spør du meg, høres det ikke spesielt godt ut å ha eksportert 15% av bufferen ila første uken av 2022. Nå er sesongen og magasinkapasiteten langt under normalen i tillegg. Har ikke sjekket selv, men 3,6TWh i løpet av 8 dager hørtes ekstremt ut. (Hadde ikke tenkt å skrive/mene noe i kveld, men nå fikk jeg gysninger nedover ryggen...)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Norge har ikke eksportert 3-4-5 TWh i år. Hvor tar dere dette tullballet fra?

    Korrekt svar, i tilfelle noen bryr seg er netto ca 0,16TWh
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Lurte også på om tallene stemte. Men 1.000.000 MWh = 1 TWh slik at man har sånn noenlunde koll på storleiken.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Hva tror du hadde skjedd med tele og dataprisene her i landet hvis dem ikke var regulert? Tro meg, samtalene med NKOM var ikke hyggelige.

    Strøm er ikke akkurat en prekær mangelvare nasjonalt. Eksport/import og forbruksdata ligger lett tilgjengelig. Så langt i januar har vi eksportert 5 611 425 MWh og samtidig importert 1 922 533 MWh. Bilaterale avtaler må holdes.
    I perioder er strøm mangelvare i enkelte regioner, både som følge av lav magasinfylling og begrenset overføringskapasitet mellom regioner.. Dataprisene hadde klart seg helt fint uten regulering og ligger langt under pristaket som følge av konkurranse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...og siden jeg først er i gang: Fyllingsgraden er viktig, men forteller ikke alt. Det er en nåtidig situasjonsrapport. En annen statistikk verdt å følge med på, er "den hydrologiske balansen".

    Nå i disse kalde månedene har vi mindre tilsig i magasinene da nedbøren i stor grad faller som snø . Men snødybder logges og sammelignes mot tidligere år slik at man kan ha en viss idé om hyvor stort tilsig man kan forvente utover våren og sommeren.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    "Utenlandsforbindelsene gir oss mulighet til å importere kraft når vi har underskudd og å eksportere når vi har overskudd. Utvekslingskapasiteten er i dag på 8500 MW. Som en svært forenklet modell kan man si at denne reservekapasiteten er nødvendig til sikring mot tørrår og for handelskapasitet."

    Det man her unnlater eller ikke forstår, er at hvis vi nettoeksporterer 20TWh årlig, så er vi 20TWh nærmere et underskudd. (Ok, noen mindre justeringer for ikke-magasinert produksjon, men logikken burde være nokså forståelig).

    Hmm. Det tok ca. 2 min lesing for å dra pluggen ut av det badevannet. Eller avsløre en total logisk brist. Spar meg for bryet.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En annen kompleksitet:

    Hvis vi ser på fyllingsgrad og medianer: Dette er historiske data. De forteller ingenting om forbruk.Hvis man går inn i fyllingsgradstatistikken og ser på minimumsgrafen, var den kanskje i 2010 eller 2009. Forbruket fortelles det ingenting om.

    Vi kan jo se av statistikken at vi nå ligger veldig nært minimum. Det vi ikke vet (med mindre man har tilgang til en mengde data og tid til å studere ting nøye) er forbruket og forventet forbruk. Vi kan heller ikke se på kraftprisen for å forstå forbruk da den plutselig er koblet opp mot helt andre markeder.

    Slik det er nå, er det til høyest bydende - enten det er her eller der. Selvsagt kan statlige tilbakeføringer lette litt på byrden, men man risikerer å selge ut lagerbeholdningen i bytte mot lettvinte cash. ...og tomme lagre vil ikke bli godt motatt. Da blir det bål i gatene. Husker at ordet "husholdere" ble brukt nylig. Ikke dumt det.

    Jeg tar ikke til ordet for å klippe kablene, men å ikke kunne regulere anser jeg å være galskap. Hvis vi tillater fri flyt, da importerer vi samtidig hele ruklet av politisk uro og ustabilitet fra kontinentet - som igjen kommer av økende økonomisk skjevfordeling og en økende andel av befolkningen som ikke får endene til å møtes.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    For å tydliggjøre hva som skjer:
    vass1.png
    vass2.png

    Den blågrønne linjen (fra sør-norge og vår kraft/prisenhet) forteller meget. Den avviker ganske stort fra de andre historiske linjene mellom uke 30-40. Der har du overføringskablene og marked i praksis. En viss grad av regulering er tilstede: Man holder seg nær minimum.

    Catchet er:
    - Det historiske minimum forteller ingenting om forbruk.
    - Den hydrologiske balansen er på -15% ish for 2022/nå.

    Lykke til med elektrifiseringen sier jeg bare.

    Hovedpoenget?
    Vi vet nada om tilsig og vær for 2022!
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Litt lørdagskonspiranoia:

    Jeg tror at folkene i departementene har oversikt og forståelse. Jeg tror at de fortløpende kan gi informasjon om vannstand og sånne ting. Det som er interessant, er det som ikke havner på trykk eller snakkes om høyt.

    Min antagelse er at diverse embedsmenn og kvinner har snakket sammen og diskutert høyt. Diskutert Russland og Ukraina. Felles front og denslags. Nato og hele sulamitten. Gassavhengighet og Nordstream. Kraftproduksjon og samhold.

    Supperådet trodde de hadde en god plan helt inntil de forstod at det begynte å råtne innad. - og de forstår vel neppe mer hvorfor Russland agerer som de gjør, hvis de ikke engang har koll på det som skjer innenfor landegrensene?

    Idépolitisk clusterfuck.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    ...og da passer det å diskutere mandat. Norske politikere har ikke mandat til å føre en totalkrig på vegne av EU, Nato eller USA.

    Når leste du om dette i norsk presse? For all del: Kan være jeg tar feil, men hvis du reverseengineerer dette, ser du at det kanskje rimer?

    Norsk presse og journaliststanden står til stryk. De evner ikke å stille kritiske spørsmål basert på objektive observasjoner/statistikk engang. Da skjønner man hvor fucked man er.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    FWIW: Jeg jobber innenfor elektrifiseringsbransjen, og skjønner lite og ingenting av nåværede politikk eller politiske utspill. Det gir ingen mening på de nivåene jeg forholder meg til. Jeg jobber dog bare med "sluttproduktene". Go figure....
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.243
    Antall liker
    2.473
    Torget vurderinger
    1

    Det kan bli het vår for politikerne, her er en som er inne på noe, men når det gjelder politikere vil jeg heller si de er mentalt handicapet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det man her unnlater eller ikke forstår, er at hvis vi nettoeksporterer 20TWh årlig, så er vi 20TWh nærmere et underskudd. (Ok, noen mindre justeringer for ikke-magasinert produksjon, men logikken burde være nokså forståelig).

    Hmm. Det tok ca. 2 min lesing for å dra pluggen ut av det badevannet. Eller avsløre en total logisk brist. Spar meg for bryet.
    Les den en gang til. Det du unnlater eller ikke forstår er behovet for reservekapasitet på standby for å håndtere tørrår og forbrukstopper i et isolert nasjonalt nett. Normal årsproduksjon er et sted i overkant av 150 TWh. Det vil kreve seriøst mye kraftutbygging, inkludert gasskraftverk på standby. Den utbyggingen vil også koste mye penger, og noen må betale for den. Den kostnaden vil være der konstant, også i år med stort kraftoverskudd når vannet fra demningene bare går i sjøen. Hvordan tror du det skal betales? Om nettoeffekten på konsumentpris blir større eller mindre enn prisene vi har sett i vinter må noen regne på.

    Det samme gjelder overføringskapasitet nord-sør, forresten. Om den ikke skal gå via Sverige som nå må det bygges mye mer overføringskapasitet innenlands. Ikke helt billig, og «monstermaster» over Dovre blir ikke veldig populært.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har snippet fra min faktura
    Vis vedlegget 779341
    Beløpet overføres min konto, men det står ikke om det er min bankkonto, eller om det er min konto hos Lede.
    (Legg merke til at det står "overføres" og ikke "utbetales")

    Jeg klarer meg uten de 700,-, men det kan være akkurat et beløp som gjør at de som sliter mest i samfunnet ikke får økonomien til å gå opp.
    De som er avhengig av de pengene trenger de før fakturaen forfaller, det hjelper ikke stort om de kommer 1 dag etterpå...

    Det skal bli interessant å følge med praksis, tempo på utbetalingene og om det faktisk er noen nettsleskaper som velger å ikke utbetale, men la pengene stå på kundens konto internt i selskapet.

    Snippet følgende tekst fra Lede sin gjemmeside:
    Vis vedlegget 779350
    Så Lede beskriver ihvertfall ordningen slik vi alle har forstått den. Så får vi se hvordan det fungerer i praksis.
    Hos Glitre Energi i Drammen har de skrevet det samme og bedt om mitt kontonummer for overføring av overskytende på nettleie. Strøm kjøper jeg hos Motkraft.
    Om man ikke ber om kontonummer så kan man vel tenke seg hva den overføringen betyr....
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hos Glitre Energi i Drammen har de skrevet det samme og bedt om mitt kontonummer for overføring av overskytende på nettleie. Strøm kjøper jeg hos Motkraft.
    Om man ikke ber om kontonummer så kan man vel tenke seg hva den overføringen betyr....
    De har jo forsåvidt mitt kontonummer, de vet hvor innbetalingene normalt kommer fra. Men som sagt, skal bli interessant det her...
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg finner mer interessant enn: prod.kap., kabler, ACER, import og eksport er om regjeringens siste grep betyr at vi i praksis har innført et tak på strømpriser for vintersesongen. Hva betyr dette for fastpriseravtaler og prisdannelsen blant stømtilbyderne??

    Har 70 øre kWh blitt en norm før kompensasjon trer i kraft, fører dette til at man legger seg tett opp til 70 øre heretter osv...Betyr dette at i en normalsituasjon så vil vi alle måtte betale litt mer for strømmen...Har mange spm. om prisdannelse etter tiden med kompensasjon er over.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Har 70 øre kWh blitt en norm før kompensasjon trer i kraft, fører dette til at man legger seg tett opp til 70 øre heretter osv...Betyr dette at i en normalsituasjon så vil vi alle måtte betale litt mer for strømmen...Har mange spm. om prisdannelse etter tiden med kompensasjon er over.
    Det er en av tingene de er litt bekymret for vil skje innimellom ja. Etter historisk norsk standard er imidlertid taket satt relativt høyt - snittprisen for en vintermåned har ikke vært så høy som 70 øre selv om det var ganske nærme vintren 2018/19. Har stort sett ligget 30-40-50 øre de siste 5 årene med noen unntak begge veier. Hva som skjer til våren og utover avhenger vel av hvor mye tilsig som kommer og hvor prisene i Europa ligger, dersom markedsprisen i Norge ligger under den europeiske hele tiden så blir det fryktelig mye eksport, men normalt er det innimellom svært lave priser på kontinentet når det er mye vind og lav etterspørsel, som f.eks om natten.

    Gassprisene for resten av året er også rimelig luftige om man ser på futures-kontraktene og det samme gjelder prisene for strøm i Tyskland. Det skal sies at disse prisene er ekstremt volatile og de har vært mye høyere tidligere i vinter enn hva de er nå.

    I den grad det skal bygges ut mer produksjon i Norge så kommer det til å ta mange, mange år. Dette er langdryge prosesser med store konsekvensutredninger, konsesjonsbehandling i byråkratiet, så blir det politikk ut av det og så er det bøtter og spann med kalger som skal håndteres. De antar vel at det ikke kommer noe særlig ny vindkraft inn før i 2030 eller så utover det lille som nå er under bygging. Vannkraft er også kompliserte saker, delvis av samme grunner.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023


    Det er blitt en slags stående vits i debattprogrammet «Dagsnytt 18». Når det krangles i studio om et eller annet klimarelatert, trekker gjerne en av debattantene til slutt fram vindkraft til havs. Om alt annet er vondt, vanskelig og konfliktfylt - havvind kan i alle fall løse problemene.

    Vi kan kalle det Espens lov, etter programleder Espen Aas i «Dagsnytt 18», som særlig morer seg over havvinden – den tilbakevendende fata morgana i horisonten der ute i Nordsjøen.
    ...

    Det er heller ikke slik at alle bare står og venter på at Norge skal bestemme seg. EU og Storbritannia har store planer for vindkraft til havs – flere ganger så mye som det Norge vil ha mulighet til å bygge ut. Det hjelper ikke med verdens beste vindressurser, hvis vi har verdens mest håpløse politiske situasjon som sperrer for at prosjektene kommer i gang. Da forsvinner selskaper, investorer, energiøyer, inntekter, industri og arbeidsplasser andre steder. Mange land i Europa har en vindkraftsatsing som ligger langt foran Norges.

    Iveren etter å tenke Norge først, vil kunne ha stikk motsatt effekt. Vi kan heie og heie helt til Norge kommer på sisteplass.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo de norske høringsuttalelsene til havvindprosjektet «Vidar» i Skagerak litt instruktive. Den korte oppsummeringen er at dette er miljøkriminalitet og må stoppes for enhver pris. Havvind er tydeligvis løsningen, men bare inntil en eller annen faktisk foreslår å bygge det.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    SV vil opprette et gigantisk statlig strømselskap som skal kjøpe enorme mengder (billig) strøm på lange kontrakter og selge videre til deg og meg.

    Hvis dette kan foregå kostnadseffektivt er det en god idé!
    Denne statlige giganten vil få enorm forhandlingsmakt ved kjøp av strøm.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    SV vil opprette et gigantisk statlig strømselskap som skal kjøpe enorme mengder (billig) strøm på lange kontrakter og selge videre til deg og meg.
    For husholdningene kan man bare vedta en pris. Mye enklere, de har allerede gjort det og det er i prinsipeet ingen ting i veien for å gjøre det permanent selv om det som nevnt tidligere kommer et par potensielle uheldige bieffekter.

    Husk på at SV - de vil som kjent ikke bygge ut noe produksjon og elektrifisere alt mulig - mener at en sentral faktor er masser av ENØK-tiltak i private hjem. Dersom prisen er garantert kjempelav så kommer jo ingen til å gidde å gjøre noe slikt siden det aldri vil lønne seg. Dette arbeidet skal også i SVs ånd utføres av norske håndtverkere som de sikkert mener fortjener mer lønn enn hva de har i dag. Og da har vi ikke en gang vært innom problemene med at det ikke er mulig at husholdningene kan gjøre dette i stor skala samtidig og innen rimelig tid.

    Og med en permanent veldig lav pris på elektrisk energi så er det heller ikke spesielt interessant å bygge ut ny produksjon eller investere i eksisterende anlegg.

    Hva som vil skje med forbruket med en lav garantert pris er ekstremt forutsigbart og viser hvor lite SV skjønner av dette. Hva SV har tenkt å gjøre når det ikke er nok kjempebillig energi og effekt tilgjengelig i Norge (husk igjen at de ikke vil bygge ut noe) har garantert ikke SV tenkt over i det hele. SV foreslår et system der aboslutt ingen har noen incentiver for å effektivisere energibruken sin. Det er kjempebillig hele tiden.

    Denne setningen oppsummerer egentlig galskapen greit

    Men med dagens strømpriser er det politisk vanskelig å hente strøm fra land for å elektrifisere sokkelen.

    SV ser på elektrisk energi som et politsk vedtak, ikke som en råvare.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.478
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    SV vil opprette et gigantisk statlig strømselskap som skal kjøpe enorme mengder (billig) strøm på lange kontrakter og selge videre til deg og meg.

    Hvis dette kan foregå kostnadseffektivt er det en god idé!
    Denne statlige giganten vil få enorm forhandlingsmakt ved kjøp av strøm.

    Bare fint for de som bor i små leiligheter. SV vil ha et toprissystem. Er du avhengig av å bruke mye strøm skal du blø.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SV vil opprette et gigantisk statlig strømselskap som skal kjøpe enorme mengder (billig) strøm på lange kontrakter og selge videre til deg og meg.

    Hvis dette kan foregå kostnadseffektivt er det en god idé!
    Denne statlige giganten vil få enorm forhandlingsmakt ved kjøp av strøm.
    Den største fordelen er kanskje at en slik gigant vil få finansiell styrke til å kunne håndtere varierende priser inn på faste kontrakter ut, uten selv å gå konkurs. Den vil tåle å absorbere mye risiko. Det er jo en måte å gjøre det på.

    Men for meg ser det mer ut til å være ideologisk drevet. Strømselskapene (detaljistleddet) er ett av de få leddene i hele kjeden som har et visst innslag av private eiere. Da må det pr definisjon være de «private aktørenes» skyld, og da må løsningen være å nasjonalisere disse slik at hele pengestrømmen kommer på offentlige hender, ikke bare nesten hele.

    De «private aktørene» viser seg jo fort å være offentlige, de også, når man ser nærmere etter. Det er bare andre offentlige eiere enn AS den norske stat. Majoritetseieren i Fortum er den finske staten, og ellers finner man diverse kommuner på eiersiden i strømselskapene også.

    Derimot, som weld77 påpeker ser jeg ikke helt hvordan dette skulle garantere lavere priser til konsument. Mindre variasjon, ja, men tilbud og etterspørsel i engrosmarkedet blir den samme. Dessuten har jo SV tidligere sagt i klartekst at det er et mål å drive opp strømprisene slik at vanlige folk lærer seg å spare på strømmen, så dette vil først og fremst bli en garanti mot uforholdsmessig lave priser i år med mye regn og vind.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Akkurat nå eksporteres det på omtrent full kapasitet for øvrig. Det er vel 9GW som er teoreisk maks så 8.14 er ganske nærme. Høyeste jeg har sett i alle fall.

    eksport.JPG
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Den største fordelen er kanskje at en slik gigant vil få finansiell styrke til å kunne håndtere varierende priser inn på faste kontrakter ut, uten selv å gå konkurs. Den vil tåle å absorbere mye risiko. Det er jo en måte å gjøre det på.
    Nettopp. Siden det er 0-risiko for motparten til det statlige strømselskapet for ikke å få betalt, også på svært lange kontrakter, så vil nok gode priser kunne oppnåes.

    Det er 138 selgere av strøm til private kunder i Norge i dag. De aller fleste er drevet av profitt med aksjonærer, sjefer og et salgskorps. Det er kun kundene som forer selgerne med penger, sjefer med lønninger og aksjonærer med overskudd. Ofte med helt uforståelig kompliserte avtaler hvor målet er at kundene skal skjønne minst mulig.
    Siden det ikke skal noe håndkraft til for å levere strøm ut til folket, burde dette kunne gjøres uhyre effektivt med minimall antall ansatte. Man trenger bare et fakturasystem som fungerer.

    Men selvfølgelig er jo det statlige strømselskapet bare en bit i den store helheten som skal gi folk lavere priser. Tenker da spørsmålet om energitilknytning til europa, overføringskabler, mer vannkraftutbygging her hjemme osv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Nettopp. Siden det er 0-risiko for motparten til det statlige strømselskapet for ikke å få betalt, også på svært lange kontrakter, så vil nok gode priser kunne oppnåes.

    Det er 138 selgere av strøm til private kunder i Norge i dag. De aller fleste er drevet av profitt med aksjonærer, sjefer og et salgskorps. Det er kun kundene som forer selgerne med penger, sjefer med lønninger og aksjonærer med overskudd. Ofte med helt uforståelig kompliserte avtaler hvor målet er at kundene skal skjønne
    Jeg, om noen, synes disse strømselgeselskapene stort sett er totalt unødvendige mellommenn og jeg kunne like gjerne vært kunde hos mitt lokale nettselskap. De har knapt noen funksjon om jeg kan se.

    Men det er heller ikke noen spesielt god grunn til at en statlig monopolist skulle kunne oppnå fryktelig gode priser i 20 år eller hva man nå måtte se for seg. Prisen på lange kontrakter styres stort sett av derivatmarkedet for levering frem i tid eller noen som vil sikre seg avsetning på en viss pris som del av en investeringsbeslutning (mye brukt på nye vindkratprosjekter f.eks).

    For øvrig har den som selger en lang kontrakt fremfor alt motpartsrisiko når prisene faller, siden man da mottar mer betalt enn hva markedet er villig til å betale. Dersom prisene går til himmels er det den som har kjøpt kontrakten som har motpartsrisiko, ikke den som har solgt den. Eller for å si det på en annen måte, om du har fastprisavtale i disse tider så har du risiko på at din leverandør klarer seg. Din leverandør har omtrent ingen risiko på deg og om du sluttet å betale så ville det strengt tatt vært helt topp for din leverandør.

    Et eksempel er Statens Lånekasse, de finansierer seg svært rimelig (de er finansiert gjennom utstedelse av norsk statsgjeld, samme er Husbanken). Like fullt ligger rentene på studielån ganske mye over rentene på norsk stat. Hvorfor? Det er en del som ikke betaler, en del som får ettergitt lånet, en del som får betalingsutsettelser og så burtetter. Denne 100% statlige etaten tar seg altså betalt for risikoen den har på sine kunder, altså studenter som tar opp studielån.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er 138 selgere av strøm til private kunder i Norge i dag. De aller fleste er drevet av profitt med aksjonærer, sjefer og et salgskorps. Det er kun kundene som forer selgerne med penger, sjefer med lønninger og aksjonærer med overskudd. Ofte med helt uforståelig kompliserte avtaler hvor målet er at kundene skal skjønne minst mulig.
    Siden det ikke skal noe håndkraft til for å levere strøm ut til folket, burde dette kunne gjøres uhyre effektivt med minimall antall ansatte. Man trenger bare et fakturasystem som fungerer.
    Ja, det er jo riktig. Derfor er det heller ikke de helt store pengene her. Det er ca en femøring påslag i detaljistleddet, på en vare som i normale år koster 30-40 øre. I en typisk vintermåned betaler jeg kanskje 150 kr dit. Strømselskaper som sier de er non-profit finnes, og for min del ville det blitt ca en tikroning mindre i måneden å flytte dit. Strømselskapene holder ikke på med hifi-prising, for å si det slik, og det er ikke den delen av fakturaen som gjør at vanlige folk nå får angst når de ser strømregningen.

    Nå finnes det jo en viss grad av konkurranse mellom disse strømselskapene, men i SV’s modell vil konsumenten være prisgitt en monopolists velvilje, og ikke minst de offentlige eiernes instruks om å «stimulere til strømsparing». Grunnen til at strømselskapene ble skilt ut fra nettselskapene var at nettselskapene ville utgjøre monopoler i sin region. Konkurrerende strømselgere ble antatt å ha større incentiver til å drive effektivt enn en monopolist som bare kunne sende regningen videre. Et statlig monopolselskaps «fakturagebyr» kan fort bli omtrent like mye som de ørene strømselskapene tar for tjenesten i dag.

    Jeg ser heller ikke helt hvordan «innkjøpsmakt» skal gi så mye lavere pris her. For å tro at SVs foreslåtte statsmonopol vil føre til varig lavere kostnader til konsument (og ikke bare mer stabile priser) må man vel også tro at NordPool er et lite effektivt marked og at man vil oppnå bedre pris i direkte forhandling med produsent. Den analysen skulle jeg gjerne sett.

    Statistikken hos SSB tyder på at i de fleste årene får kraftkrevende industri bare litt lavere pris enn husholdningene. I et relativt normalt år som 2016 var gjennomsnittsprisen til konsument 31,6 øre mens den var 30,4 øre til kraftkrevende industri. I år med høyere priser som 2019 var forskjellen større, 48,7 vs 32,2 øre, og i år med lave priser som 2020 var den 20,7 vs 28,4 øre - altså billigere strøm til husholdningene enn til tungindustrien. For meg ser dette bare ut som virkningen av lange kontrakter med mindre svingning fra år til år, ikke «innkjøpsmakt» ovenfor stort sett statseide produsenter.

    Det som derimot er sikkert er at tungindustrien slipper å betale en hel masse el-avgifter til statskassen som konsumenter må betale. Står ingen ting i SVs forslag om å ta bort de avgiftene for private husholdninger.

     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Jeg regner med det kommer en hel del forslag fra SV fremover, de bør for sin egen del gjøre alt for at den offentlige debatten ikke skal handle om det egentlige problemet: Avgrunnen mellom vilje til å øke forbruktet og mangelen på vilje til å bygge ut produksjon. Her er SV i aller fremste rekke på begge sider av ligningen og dersom man vil at Norge skal bli kvitt kraftoverskuddet så fort som overhodet mulig så er det bare å stemme SV.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Ja ja - noen i nabolaget her gir nu fan og tiner oppkjørselen som de alltid har gjort. Måtte smile litt når jeg gikk forbi.
    varmekabler.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.285
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner med det kommer en hel del forslag fra SV fremover, de bør for sin egen del gjøre alt for at den offentlige debatten ikke skal handle om det egentlige problemet: Avgrunnen mellom vilje til å øke forbruktet og mangelen på vilje til å bygge ut produksjon. Her er SV i aller fremste rekke på begge sider av ligningen og dersom man vil at Norge skal bli kvitt kraftoverskuddet så fort som overhodet mulig så er det bare å stemme SV.
    Ja, avledningsmanøver og røykteppe en nok en bra beskrivelse. Se, «private aktører»!! Det må forbys! Alle pengene må til felleskassen!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.023
    Ja, avledningsmanøver og røykteppe en nok en bra beskrivelse. Se, «private aktører»!! Det må forbys! Alle pengene må til felleskassen!
    Dette statlige vidunderselskapet skal være non-profit i SVs parallelle univers. De ser sikkert for seg at de kan betjene et par millioner husstander omtrent uten kostnader også, de har gjerne et litt alternativt forhold til den virkelig verden i det partiet.

    Men der det virkelig skurrer er at dersom alle, private og næringsdrivende får tilgang til stabilt lave fastpriskontrakter herfra til noe nær evigheten så kan man omtrente garantere at alt av energieffektivisering vil falle til et sted rundt null fordi det ikke er noen vits. Det vil heller ikke være spesielt fristende å investere i ny produskjon eller oppgradering/utvidelse av eksisterende siden man skal selge dette billig herfra til æva. Man vil også fjerne enhver reguleringsmekansime for forbruk siden alle som vil har fast pris hele tiden og det blir mer og mer fucked jo mer ustabil kraft som kommer inn i energimiksen. SV vil som kjent ikke bygge ut noe mer regulerbar kraft, også kjent som reservoarbasert vannkraft. Neppe overføringskapasitet heller, det kan jo hende det en eller annen gang i historien har gått et tamrein under traseen eller noe annet som må tas hensyn til.

    Det fundamentale problemet til SV og en rekke andre politikere er at de - utrolig nok - fortsatt virrer rundt i en alternativ verden der tilgang til elektrisk energi er noe som kan vedtas politisk uten hensyn til å se på de fysiske realitetene i et kraftsystem. Uten å skjønne det selv virker det mest som om de vil tilbake til gamle dager der alt er regulert og sentralt bestemt, noe - som vi har vært inne på - vil kreve en massiv utbygging i overkapasitet for å håndtere år med dårlig tilsig og/eller uvanlig lave temperaturer og dertil tilhørende høyt forbruk. Og dette før man har begynt å elektrifisre alt mulig som SV også er ekstremt ivrige på.

    Jeg hadde et visst håp om at det nå hadde gått opp for politikere med få vekttall i fysikk og lignende men desto flere i luftige planer og store visjoner og samtaler på seminarer at elektrisk energi faktisk er et kanpt gode og jo mer man elektrifiserer jo knappere blir det, men det ser ikke slik ut. Var på lett fuktig lag med et par kompiser i ulike deler av energibransjen her om dagen og akkurat dette har vært en "viss" kilde til frustrasjon blant de mer innvidde. Politikere har rett og slett ikke skjønt at Norge ikke har uante mengder av fin, ren og billig fornybar energi som kan brukes til alt mulig. Det har de for øvrig til felles med sine europeiske kollegaer som har kastet ut stabil produksjon og erstattet det med mye mindre og ikke-stabil produskjon.

    På en annen side er det kanskje greit å innse først som sist at et grønt skifte kommer til å gjøre vondt og at man ikke kan besvare enhver innvending med at man håper på flytende havvind i år 2030 eller deromkring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn