Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Nei, jeg sa utbetaling av det overskytende...
    Nettseleskapene har i prinsippet nettleia som sin inntekt. Når da som i desember refusjonsbeløpet blir høyere enn det de tar inn på nettleia, så må differansen komme fra et sted. Siden det er staten som skal dekke opp dette, så skal vel nettseleskapene fakturere staten for differansen. Har desverre liten tro på at det kommer til å skje spesielt raskt. Alternativt, at en blir enig om en løsning hvor en slipper en direkte utbetaling, men sprer støtten utover en lengre periode.
    Ingenting er bedre enn at de får dette til raskt & effektivt, det er veldig mange mennesker som sliter og faktisk kan trenge de ekstra kronene...
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96
    Både NVE og Olje- og energidepartementet bekrefter at enkelte kan ende opp med gratis strøm.

    – Kunder vil få tilbakebetalt basert på gjennomsnittlig pris i området, uavhengig av hvilken avtale man har med strømleverandøren. Det gjelder også for kunder som har fastprisavtale. Hvis strømprisen blir høy nok, kan det bety at noen får gratis strøm, sier kommunikasjonsdirektør Kristian Løksa i NVE.


    Ikke bare gratis, men til og med få betalt for å bruke strøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Nå lover Støre at de vil kompansere ved lignende tilstander fremover, og om de fortsetter å være såpass rause som med den nye ordningen, så vil saken være over.
    Nei ikke for næringslivet.

    Januar blir neppe så ille men om det skulle skje noe i februar, som f.eks at det blir skikkelig kaldt og lite vind i Europa og enda dyrere gass så kan i prinsippet hvasomhelst skje. Men nå som støtten er satt så høyt som 80% så er mesteparten av nedsiden for forbrukere tatt ut, selv med en sittpris på 400 øre -- altså over det dobbelte av desember så vil man med ny ordning få en regning på i overkant av 4000 med ny ordning mot ver 9000 med forrige ordning eller over 20.000 uten ordning (alle tall uten nettleie men inkl mva).

    Store deler av norske næringsliv sitter fortsatt med maks nedside, unntaket er mye kraftkrevende industri som gjerne har lange kontrakter. Det er fortsatt plenty av potensiale for bråk selv om det neppe kommer fra husholdningene bortsett fra de som har aller minst å rutte med, men akkurat de kan man greit støtte målrettet om nødvendig.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96
    Nei, jeg sa utbetaling av det overskytende...
    Du mente at det ikke ville komme noen utbetaling i det hele tatt, men at overskytende ville avregnes på fremtidige regninger. Det er jo bare tøv. Pengene kommer, det tar bare litt tid.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Her tror jeg du misforstår hele ordningen. Refusjonsbeløpet blir beregnet, så blir det motregnet mot det du skulle ha betalt i nettleie for den aktuelle måneden. Er refusjonsbeløpet mindre enn nettleia, så blir du fakturert for mellomlegget. Er derimot refusjonsbeløpet høyere enn nettleia, så blir nettleia satt til kr 0, og du skal få utbetalt differensen mellom nettleia og refusjonsbeløpet. Det er her nettseleskapene må få overført de pengene.
    Og der kom min faktura fra Lede for nettleia i desember inn i nettbanken. Den er som forventet på kr. 0, dette fordi refusjonsbeløpet for desember er høyere enn nettleia. Det interessante nå, er om, når og hvordan mellomlegget mellom refusjonsbeløpet og nettleia blir håndtert/ utbetalt...
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er at man ikke får det det man skal nå, siden nettselskapet IKKE betaler deg noen penger om refusjonsbeløpet er størr en nettleien. I brevet jeg fikk i går står det st tilgodehavende trekkes fra NESTE måneds nettleie, men da er også refusjonen større enn nettleien, så man får bare enda mer tilgode. og dett vil fortsette i mars også. I praksis får men bare mer og mer tilgode hos nettselskapet, inntil refusjonsordninger stopper, da får msn tilbakebetalt via gratis nettleie noen måneder .

    Det er ikke akkurat det samme som å fådirekte nedsatt strømregning i jan-mar. Man får i praksis ingen refusjon på Strømregningen må den skal betales, men refusjon viA 0 eller redusert nettleie fra jan til feks august…
    Lite hjelp for fattige med høyt strømregning nå om revisjonen spres utover det neste 1-9 mnd. Det er cashflow som er problemet .
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Lite hjelp for fattige med høyt strømregning nå om revisjonen spres utover det neste 1-9 mnd. Det er cashflow som er problemet .
    Hovedproblemet på kort sikt. Hovedproblemet sånn totalt er idiotisk politikk som medfører sosialpolitiske tiltak for å unngå personlig ruin og ruinering av deler av næringslivet...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det var
    Poenget er at man ikke får det det man skal nå, siden nettselskapet IKKE betaler deg noen penger om refusjonsbeløpet er størr en nettleien. I brevet jeg fikk i går står det st tilgodehavende trekkes fra NESTE måneds nettleie, men da er også refusjonen større enn nettleien, så man får bare enda mer tilgode. og dett vil fortsette i mars også. I praksis får men bare mer og mer tilgode hos nettselskapet, inntil refusjonsordninger stopper, da får msn tilbakebetalt via gratis nettleie noen måneder .

    Det er ikke akkurat det samme som å fådirekte nedsatt strømregning i jan-mar. Man får i praksis ingen refusjon på Strømregningen må den skal betales, men refusjon viA 0 eller redusert nettleie fra jan til feks august…
    Lite hjelp for fattige med høyt strømregning nå om revisjonen spres utover det neste 1-9 mnd. Det er cashflow som er problemet .
    Det var mitt poeng også. Siden de nå øker refusjonen til 80 %, så kan beløpet etter at nettleia blir satt til kr0 være ganske betydelig. Og være akkurat det som skal til for at økonomien går opp for en god del mennesker. Hvis resultatet er at det ikke blir noen direkte utbetalinger ved høye strømpriser, så tror jeg nok det blir mer uro i samfunnet...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.242
    Likviditet må man altså ha denne gangen også.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Likviditet må man altså ha denne gangen også.
    Ja, men vi får håpe at de klarer å få til en ordning som feks gjør at det overskytende refusjonsbeløpet (raskt) blir utbetalt direkte. Det er nok desverre mange mennesker som vil være avhengig av å få de pengene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg skrev tidligere , jeg påpekte problemet vi ser nå i en skolestil i 1975. Ganske fantastisk at ansvarlige myndigheter har ført oss inn et slikt system uten å skjønne hva som ville skje, det var nok av advarsler men de ble blåst bort av lobbyister og markedsliberalister med Vikarierende motiver, applaudert av miljøfolk som tror Norge kan være batteri for Europa ved å eksportere 0.4% av Europas kraftbehov…via strømkabler
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Den kreditnotaen burde vel strømselskapet kunne benytte seg av direkte, før de sender sluttfaktura til forbrukeren.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23

    Slik ser fakturaen ut for strøm/nettleie for desember her
    Stønad er lagt inn hos netteier (Elvia) som samkjører dette greit med Polar som leverer strømmen.
    Stønadsbeløpet er høyere enn nettleiedelen også. Overskytende er godskrevet strømleverandør.

    strøm desember 2021.png






    nettleie desember 2021 2.png
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

    Slik ser fakturaen ut for strøm/nettleie for desember her
    Stønad er lagt inn hos netteier (Elvia) som samkjører dette greit med Polar som leverer strømmen.
    Stønadsbeløpet er høyere enn nettleiedelen også.

    Vis vedlegget 779321
    Jepp, det spennende er om alle nettselskaper og alle strømleverandører klarer å håndtere dette. Det hadde også vært interessant å vist hvordan elvia dekker inn de 1297 kronene (ink moms) som de faktisk går i underskudd.
    Det er tydelig at det er forskjeller mellom selskapene...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Antar de fakturerer Staten.... sender vel bare over en fil med beløpene på kundene. Ikke all verdens vanskelig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.268
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2

    Slik ser fakturaen ut for strøm/nettleie for desember her
    Stønad er lagt inn hos netteier (Elvia) som samkjører dette greit med Polar som leverer strømmen.
    Stønadsbeløpet er høyere enn nettleiedelen også. Overskytende er godskrevet strømleverandør.

    Vis vedlegget 779321




    Vis vedlegget 779322
    Hadde vært bra om det var slik,men Slik er det IKKE hos meg,
    Strømselskaper koordinerer IKKE med netteier,
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Har du godkjent det som kalles gjennomfakturering (dersom du har forskjellig netteier og strømleverandør)? Dette betyr at strømleverandøren fakturere både for seg og på vegne av netteieren.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sjekket min egen nettfaktura, og som beregnet, så har jeg 698 kroner som ifølge ordningen skulle vært utbetalt. Er usikker på om det faktisk blir utbetalt eller ikke. De benytter begrepet "overføre" og de sier ikke hvilken konto de overfører til - min bankkonto eller min konto hos Lede...
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Antar de fakturerer Staten.... sender vel bare over en fil med beløpene på kundene. Ikke all verdens vanskelig.
    Neida, dette burde være såre enkelt. Nettsleskapene oversender en fil med navn, adresse, kontonummer og beløp til staten. Staten dunker den igjennom utbetalingssystemet. Case closed. Men når klarte Staten sist å raskt få til en ordning som går på utbetaling til innbyggerne (?)
    Her tenkte jeg på hvis staten skulle ta seg av utbetalingen av det overskytende. Hvis det gjennomføres som tiltenkt, så trenger ikke staten kontonummer til kundene. Bortsett fra til bokføringen, så trenger de forsåvidt ikke mer enn et totalbeløp fra hver nettleverandør....
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Da sjekket jeg gjemmesiden til Lede, og der er det følgende tekst:
    1641671039042.png
    Så hvis Lede gjennomfører dette som beskrevet, så skal det komme en utbetaling til min bakkonto.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96
    Her tror jeg du misforstår hele ordningen. Refusjonsbeløpet blir beregnet, så blir det motregnet mot det du skulle ha betalt i nettleie for den aktuelle måneden. Er refusjonsbeløpet mindre enn nettleia, så blir du fakturert for mellomlegget. Er derimot refusjonsbeløpet høyere enn nettleia, så blir nettleia satt til kr 0, og du skal få utbetalt differensen mellom nettleia og refusjonsbeløpet. Det er her nettseleskapene må få overført de pengene.
    Og der kom min faktura fra Lede for nettleia i desember inn i nettbanken. Den er som forventet på kr. 0, dette fordi refusjonsbeløpet for desember er høyere enn nettleia. Det interessante nå, er om, når og hvordan mellomlegget mellom refusjonsbeløpet og nettleia blir håndtert/ utbetalt...
    Jeg skjønner ordningen, tro meg, med stort og trekkfullt hus har jeg fulgt med. Men det overskytende kommer på din konto. Det er ikke ett ord noe sted fra noen om at det ikke skjer. Det tar bare noe tid.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Telekom har vært regulert i mange år og heldigvis for oss. Tellerskritt = minuttpris og som du korrekt skriver over så er det ingen mangel på slikt. Men det er nå ca 10 år siden dataforbruket passerte taleforbruket og data er det mangel på. Derfor implementerte Telia og Telenor en såkalt FUP - Fair User Policy - hvor dem regulerer ned hastighet, mengde osv avhenging av abonnementet til forbrukeren. Til nå har INGEN operatør i Norge guts til å slippe alt løs (mengde og hastighet) slik dem har gjort i våre naboland. 4G hastigheten i Norge har hele tiden ligget på ca 50% av det teknologien tillater uavhengig om sluttproduktet kalles 4G+ eller noe annet. 5G regulerer dem med å tillate fri mengde og prising på hastighet. Dem var raskt ute med å sette FUP på 5G i Kristiansand men en kort uke hadde jeg 700 - 810 Mbps.

    Teila og Telenor har fått maksprisene fra NKOM frem til 2025. Både for data, tale og roaming. Det samme kunne fint regjeringen gjort med strøm hvis dem ville men det velger dem ikke å gjøre. Strømprisene håper jeg er med å felle dagens regjeringen - det er det eneste positive bidraget til dagens strømpriser.
    Er det mangel på data?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er mangel på kapastet. Og det vil det fortsatt være i all overskuelig fremtid. Det var umulig å spå forbrukernes dataforbruk når dette ble implementert.
    Hvor ligger denne manglende kapasiteten?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96
    Poenget er at man ikke får det det man skal nå, siden nettselskapet IKKE betaler deg noen penger om refusjonsbeløpet er størr en nettleien. I brevet jeg fikk i går står det st tilgodehavende trekkes fra NESTE måneds nettleie, men da er også refusjonen større enn nettleien, så man får bare enda mer tilgode. og dett vil fortsette i mars også. I praksis får men bare mer og mer tilgode hos nettselskapet, inntil refusjonsordninger stopper, da får msn tilbakebetalt via gratis nettleie noen måneder .

    Det er ikke akkurat det samme som å fådirekte nedsatt strømregning i jan-mar. Man får i praksis ingen refusjon på Strømregningen må den skal betales, men refusjon viA 0 eller redusert nettleie fra jan til feks august…
    Lite hjelp for fattige med høyt strømregning nå om revisjonen spres utover det neste 1-9 mnd. Det er cashflow som er problemet .
    Dette vil være å bryte det som regjeringen har bestemt. Er nettleien lavere enn din kompansasjon, SKAL du ha mellomlegget utbetalt, eller at det trekkes fra totalen ved gjennomfakturering. Du har nok misforstått det brevet. Netteier har ikke rett til å sitte på disse pengene og avregne deg i månedsvis.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skjønner ordningen, tro meg, med stort og trekkfulllt hus har jeg fulgt med. Men det overskytende kommer på din konto. Det er ikke ett ord noe sted fra noen om at det ikke skjer. Det tar bare noe tid.
    Har snippet fra min faktura
    1641669920232.png
    Beløpet overføres min konto, men det står ikke om det er min bankkonto, eller om det er min konto hos Lede.
    (Legg merke til at det står "overføres" og ikke "utbetales")

    Jeg klarer meg uten de 700,-, men det kan være akkurat et beløp som gjør at de som sliter mest i samfunnet ikke får økonomien til å gå opp.
    De som er avhengig av de pengene trenger de før fakturaen forfaller, det hjelper ikke stort om de kommer 1 dag etterpå...

    Det skal bli interessant å følge med praksis, tempo på utbetalingene og om det faktisk er noen nettsleskaper som velger å ikke utbetale, men la pengene stå på kundens konto internt i selskapet.

    Snippet følgende tekst fra Lede sin gjemmeside:
    1641671231210.png
    Så Lede beskriver ihvertfall ordningen slik vi alle har forstått den. Så får vi se hvordan det fungerer i praksis.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.719
    Torget vurderinger
    96
    Jeg hadde latt tlf ringe kontinuerlig til nettselskapet om de prøvde seg på noe fusk her. Det er i vinter folk trenger pengene, og det er det som er bestemt. At det kan ta noe tid er forståelig. Mitt strømselskap tilbyr felles faktura med netteier, blir veldig spennende å følge med på. Får den i midten av måneden.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde latt tlf ringe kontinuerlig til nettselskapet om de prøvde seg på noe fusk her. Det er i vinter folk trenger pengene, og det er det som er bestemt. At det kan ta noe tid er forståelig. Mitt strømselskap tilbyr felles faktura med netteier, blir veldig spennende å følge med på. Får den i midten av måneden.
    Nja, jeg tror ikke jeg vil trekke det så langt som til "fusk". Men en interessant vri, det er det...
    Som nevnt, de som virkelig trenger disse pengene, de MÅ ha de før fakturaen(e) forfaller.

    Hvis jeg tolket Elvia rett, så må de få overført pengene (fra staten) før de kan utbetale.
    Med mindre Elvia allerede har fått overført pengene fra staten, så forskutterer de dette. Ref fakturaen til Sluket.
    Dette er jo forsåvidt ikke noe som vi som kunder skal bli berørt av, men interessant, det er det...
    (Kan nok tenkes at noen "har snakket sammen"...)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nasjonalt - i nettet
    Internasjonalt - Linker og roamingpartnere

    Hvorfor spør du i relasjon til dagens strømpriser?
    Jeg ble bare nysgjerrig når dette ble brukt som en analogi på en begrenset ressurs. Det er forøvrig heller ikke riktig at det er dårlig kapasitet i hverken stamnett eller linker. Årsaken til begrensningene er fordi vi bare har 2 mobilaktører som har tenkt å melke dette så lenge som mulig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.853
    Torget vurderinger
    23
    Å overføre midler til/fra Staten/bedrifter er en smal sak så lenge det er vedtatt og etablert mht. praktiske forhold type kto., merking, nummerserie, fakturaserie osv osv. Alt av moms, skatter, refushoner, avgifter og andre etablerte ordninger funker slik. Begge veier.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Min strømregning på 9500 kroner har forfall 19 januar. Såvidt jeg tyder faktura fra Glitre Energi som er min nettleverandør "får" jeg 1900 kroner 27 januar fra de.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Min strømregning på 9500 kroner har forfall 19 januar. Såvidt jeg tyder faktura fra Glitre Energi som er min nettleverandør "får" jeg 1900 kroner 27 januar fra de.
    He-he, "får" er Et Godt Begrep !

    Interessant, da kommer de pengene en god stund etter forfall på strømregningen...

    En annen artig sak fra min faktura:
    1641673288568.png
    Siden det er Lede som skal utbetale til meg, kan jeg hvis de ikke betaler meg innen den 27/1 kreve 8,5% forsinkelsesrente + purregebyr (?)
    Og datoen kan tolkes som om det er da de senest har tenkt å utbetale pengene.
    Nå tror jeg nok at de ikke har kvalitetssikret all teksten i fakturaen...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.298
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

    Vis vedlegget 779365

    Og jeg har fakturadato på nettleien den 6/1, som da skulle bety utbetaling senest den 26/1, evn. 27/1 som det faktisk står i fakturaen.
    Sjekket for moro skyld betalingsfristen hos Stranda, den var rundt den 20. i hver måned. Som betyr at utbetalingen fra Lede kan komme for sent til å dekke inn fakturaen fra Stranda...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Jeg ble bare nysgjerrig når dette ble brukt som en analogi på en begrenset ressurs. Det er forøvrig heller ikke riktig at det er dårlig kapasitet i hverken stamnett eller linker. Årsaken til begrensningene er fordi vi bare har 2 mobilaktører som har tenkt å melke dette så lenge som mulig.
    Vi har ikke to mobiloperatører i Norge og det også lite med kapasiteten å gjøre. Stamnettet begynner å bli solid men langtfra bra nok. De internasjonale linkene har nok kapasitet men utnyttes ikke. Nordic Connect fungerer forsåvidt.

    Nok om dette og tilbake tll mitt poeng. Strømprisene kan enkelt reguleres akkurat som sluttbrukerprisene til mobilkunder.

    -BN-
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Hehe, har skjedd evig mye siden Nordic connect, åpnet vel 3-4 utenlandsforbindelser bare i fjor. Poenget er at poenget ditt er meget dårlig. Man trenger knapt å bruke pris som reguleringsmekanisme for hverken data eller tellerskritt. Regulering av vann i magasiner derimot, så er pris en veldig nyttig mekanisme. En fiberkabel kan enkelt kjøpes på det åpne markedet, ikke fullt så enkelt å kjøpe regn eller snø i fjellet.
    Når man har lite av noe så må man enten opp med prisen eller så må man rasjonere. Ikke så mange andre alternativer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn