Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Samme tenkte og, og om man berger seg er det ikke sikkert forsikringsselskapet blir glad om de finner en gassflaske i bruk inne i det nedbrente huset. Slikt skal holdes utendørs.
    Er lov å oppbevare 2x11kg inne i en bolig eller fritidsbolig. Er en god del som koker på gass også. Ikke at jeg har det, og om jeg så hadde så ville jeg hatt en løsning med gassflaska utendørs.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.424
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Løsningen hos meg er utvendig stålskap (ventilert) med avstengning fra en bryter på kjøkkenet. Failsafe, i den forstand at ventilen lukker seg om det ikke er spenning i kretsen. Da har man ikke så mye glede av gasskomfyren ved strømbrudd, men risikoen er lavest slik. Hverken gasseksplosjoner eller kullosforgiftninger er noe å spøke med.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.658
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Moderne gassflasker, ventiler og komfyrer er pålitelige. Det er noen hundre millioner av dem i EU. Å ha gassflaskene i et stålskap på yttervegg er bra. Kritisk punkt er slangen mellom fastpunkt og komfyr, men den bytter man etter maks 5 år og den er lett å sjekke.

    Ellers bør man jo ha opplegg så komfyren kan brukes ved lange strømavbrudd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    I Nord-Norge går man også mann av huse for å kjøpe ved som det koster ca dobbelt så mye å fyre med som med strøm der oppe


    Der kan man også ta fastpris i f.eks 6 måneder og låse inn en strømpris som garantert gjør det billigere å fyre med strøm enn med ved ut vinteren. Dette har man kunnet gjøre fra før vinteren startet også forsåvidt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    i transitt; forlot urbaniteten på haugen og prøver å lande ved glommas bredd litt nord (sykkelkvarter langs stien) av fredrikstad.
    Gratulerer, antar dette har sammenheng med Fredrikstad og Vikens eneste kvinne?

    Skjønner også at doktoren har vært offline en stund, de har vel knappest internett der nede i tidligere Øssfoll.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skjønner ikke helt det der... strømprisen i nord er da ikke så gær'n.... på den annen side er det mange som vil ha ved i bakhånda for uværsperioder, og mange synes det blir " en annen varme" med vedfyring....
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Så hva oppnår man da foruten tommere magasiner, mindre buffer og europeisk prisnivå?
    At man skal bruke vernede vassdrag slik at vi kan produsere (les selge) mer energie.
    Norsk miljø politikk…, asosial og sjangseløst…
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Moderne gassflasker, ventiler og komfyrer er pålitelige. Det er noen hundre millioner av dem i EU. Å ha gassflaskene i et stålskap på yttervegg er bra. Kritisk punkt er slangen mellom fastpunkt og komfyr, men den bytter man etter maks 5 år og den er lett å sjekke.

    Ellers bør man jo ha opplegg så komfyren kan brukes ved lange strømavbrudd.
    Også gassalarmen skal byttes hver 5 år. Jeg ventet så lenge at jeg fikk feilsignal. Har køpt meg sniffer så jeg går over koblinger over allt. Gasslekasjer er også meneskelige feil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Moderne gassflasker, ventiler og komfyrer er pålitelige. Det er noen hundre millioner av dem i EU. Å ha gassflaskene i et stålskap på yttervegg er bra. Kritisk punkt er slangen mellom fastpunkt og komfyr, men den bytter man etter maks 5 år og den er lett å sjekke.
    Jeg byttet gasslangen til komfyren på hytta i sommer (restaurerte hele kjøkkenet). Da hadde den vært brukt i 50år... :LOL:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.424
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen overraskelse, men under betalingsmur....
    Jeg avskyr sinnablogger og konspirasjonsteorier. Jeg respekterer politikere, byråkrati, medier og vitenskap. Jeg har begge bein i det politiske sentrum, og stemte selv frem den nye regjeringen.

    Men nå forstår jeg godt at velgerne flykter fra Ap og Sp. Skjønner Støre? Ser han hvor dette kan bære?

    «I mange land har mennesker tatt til gatene i store protesttog og vendt seg mot hverandre. I mange land blåser folk i regler, fordi de ikke stoler på myndighetene eller på hverandre», sa han i talen. «Slik er ikke vi. Det er annerledes i Norge.»

    Selvsikkert og statistisk korrekt. Men som han deretter sa: «Når livene våre blir stadig mer ulike, tærer det på tillit, også i Norge.» Han snakket om det sosialøkonomiske «forskjellssamfunnet». Jeg tror han både har rett og tar feil.

    For det som tærer på tilliten ved starten av året, er heller følelsen av å være i samme båt – i farlig, uoversiktlig farvann. Uten retning på farkosten. Med sviktende kompetanse og lederskap på broen. Skipperen kan hverken forklare hvordan vi havnet her, eller hva han har tenkt å gjøre.

    Lavtlønte skal bare akseptere å få en sjokkregning hver måned, fra en stat som tjener grovt på butikken, styrt av to partier som lovet å hjelpe de som har minst, men som nå skviser dem mer.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Godt sagt fra Rolness (som vanlig)...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Bare å sette makspris, vi betaler nok skatt som det er. Politikerne ynder å gjøre inntrykk av at strømprisen er så vanskelig å gjøre noe med. Pøh. Det handler bare om vilje. For min del får jeg lavere regning jo høyere spotprisen er pga. min fastprisavtale, men dette kan jo ikke fortsette. De som lever fra lønning til lønning har min sympati nå.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan klarte du det?
    Under er min.


    175m2 bygget i 2005, 3 etasjer og 3 små barn (1,4, og 7), hjemmekontor og må ha endel varme på hele tiden grunnet det.
    Vi har gasspeis i stua og gass komfyr.
    Ikke shoppet strøm i det hele tatt og har nok en dyr løsning.
    Leilighet 115m2 med to personer på 70 år og webspot fra Hafslund. Gulvvarme og varmtvann er fjernvarme og ikke med i dette beløpet. Forsterker er klasse D.;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    der kom den ja, bra
    8. januar 2022 kl. 15:50 Regjeringen vil øke strømstøtten

    Regjeringen vil at staten skal ta en større del av strømregninga.


    I dag ble regjeringen ferdig med en ny strømpakke som skal gjelde for fra januar og til og med mars.

    Regjeringen vil at staten skal øke strømstøtten fra 55 til 80 prosent for strømforbruket som passerer 87,5 øre, inkludert moms, per kilowattime til og med mars, får NRK opplyst.

    Men støtten må komme på STRØM regningen, som jeg skrev i et tidligere eksempel
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    De har ikle lyst (det er åpenbart fra tidligere) men den politiske realiteten har vel innhentet de til slutt.

    Med mitt forbruk på rett under 4000 kWh for desember så ville støtten økt fra ca 2800 kroner til ca 4000 kroner om jeg ikke regner feil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Bare å sette makspris, vi betaler nok skatt som det er.
    Det er de, og nok med rette, redde for. Da har prisen en tendens til å krype opp mot denne maksprisen selv om den ellers ville vært lavere. Det er litt av samme mekanismen som gjør at man ikke er veldig hypp på minstelønn, bare motsatt vei.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    På samme måte som dem regulerer telefonprisene så kan dem regulere strømprisene. Tenk oppstandelsen det hadde blitt hvis det var rimeligere å bruke mobiltelefonen i Tromsø en i Oslo. I flere år har dem bestemt en makspris som Telia og Telenor er nødt å forholde seg til og den går gradvis ned år for år.

    -BB-
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    De har ikle lyst (det er åpenbart fra tidligere) men den politiske realiteten har vel innhentet de til slutt.

    Med mitt forbruk på rett under 4000 kWh for desember så ville støtten økt fra ca 2800 kroner til ca 4000 kroner om jeg ikke regner feil.
    Jeg ville endt opp med å få mer tilbake enn jeg brukte strøm for.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Jeg ville endt opp med å få mer tilbake enn jeg brukte strøm for.
    Jada, det er jo gøy for de relatit få som har en fastprisavtale og en noe uheldig bivirkning av hvordan dette er lagt opp. Det er mulig de ser på andre måter å organisere dette på uten at det snakkes om det, men det er sikkert ikke helt trivielt å få til i praksis.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Jada, det er jo gøy for de relatit få som har en fastprisavtale og en noe uheldig bivirkning av hvordan dette er lagt opp. Det er mulig de ser på andre måter å organisere dette på uten at det snakkes om det, men det er sikkert ikke helt trivielt å få til i praksis.
    Jeg har til og med en ganske høy fastpris, de som slo til på 30-40 øre får en pen slant om de bare kjører på med forbruk når prisene er høyest. Dette er selvsagt ikke rettferdig, og dette er noe de må se på om dette vedvarer år etter år.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Man må regne med at strømstøtten betegnes fra den prisen man faktureres for. Under 70 øre ex moms, ingen støtte
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    3.529
    Torget vurderinger
    4
    Dette er da strålende nyheter :) bedre sent enn aldri og ikke for sent å snu
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Man må regne med at strømstøtten betegnes fra den prisen man faktureres for. Under 70 øre ex moms, ingen støtte
    Om det blir slik, fair enough. Det er ikke slik det står oppgitt om ordningen, men kan godt hende du får rett.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    På samme måte som dem regulerer telefonprisene så kan dem regulere strømprisene. Tenk oppstandelsen det hadde blitt hvis det var rimeligere å bruke mobiltelefonen i Tromsø en i Oslo. I flere år har dem bestemt en makspris som Telia og Telenor er nødt å forholde seg til og den går gradvis ned år for år.

    -BB-
    I motsetning til "teleskritt" så er elektrisk energi en knapp råvare med usikkert tilsig, usikkert forbruk, fysiskiske begrensninger i produksjon, overføring, temperaturavhengig forbruk og så burtetter. Vi kan neppe gå tom for teleskritt med det første, men det er en høyst mulig problemstilling med elektrisk energi. Må innrømme at jeg faktisk ikke var klar over eventuell regulering av telepriser i Norge, men jeg har heller ikke betalt min egen telefonregning på 20 år så det er ikke noe jeg har ofret spesielt mye oppmerksomhet. Jeg fikk med meg "dekoblingen" mellom internett og TV for noen år siden imidlertid. Men telefoni har jeg ikke tenkt over.

    Det er først denne vinteren jeg har inntrykk av at det har sunket inn for folk flest og ikke minst elektrifiseringskåte politikere at elektrisk energi faktisk er en råvare det er knyttet en rekke kompliserende faktorer til og ikke noe som "bare er der". For folk flest er strøm noe som kommer i lendinger inn til boligen og så ut av stikkontakten og som man sikkert vet hovedsaklig er produsert med vannkraft her i landet, men det stopper stort sett der.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    I værste fall får fastpriserne ingenting uansett fastpris, og må bare betale fastprisen de har uansett pris, den billigste var på 117 øre før jul.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Alt godt denne regjeringen går inn for gjør den tilsynelatende motvillig...
    Vi har en skikkelig kamikazeregjering. De skal være glade for at det er lenge til neste valg...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    I værste fall får fastpriserne ingenting uansett fastpris, og må bare betale fastprisen de har uansett pris, den billigste var på 117 øre før jul.
    Nei, det der er tøys. Les reglene om ordningen, det står sort på hvitt at det ikke tas hensyn til hvilken avtale man har med sitt selskap. Refunderingen beregnes etter spotpris i ditt område og utbetales over nettleien. Om de gjør om på noe kan være mulig, men at fastpris blir ekskludert er helt usannsynlig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.424
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alt godt denne regjeringen går inn for gjør den tilsynelatende motvillig...
    Vi har en skikkelig kamikazeregjering. De skal være glade for at det er lenge til neste valg...
    Støre begynner å omgi seg med litt Jagland-aktige vibber. Hyggelig fyr, men det skjer et eller annet på veien fra tanke til handling.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.837
    Antall liker
    16.067
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det var voldsomme tall.

    Til sammenlikning hadde vi et forbruk på 1793 kWh i desember.

    Tkr Towers har 132 kvm. boareal, og huser 2 eldre mennesker, 2 katter og en vedovn.

    Mvh
    Vi brukte 3507 kWh i desember selv om vi ikke har flere katter enn dere :unsure:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Alt godt denne regjeringen går inn for gjør den tilsynelatende motvillig...
    Vi har en skikkelig kamikazeregjering. De skal være glade for at det er lenge til neste valg...
    De har fått en fryktelig tung start i alle fall. Det har ikke vært enkle ting de har hatt å stri med, men håndteringen er ikke spesielt imponerende og det er en relativ grell kontrast sammenligned med hva de drev valgkamp på, det kan bli utfordrende å prate om "vanlige folk" en stund og må innrømme at jeg ikke ser frem til at opposisjonen skal påpekte dette på inn- og utpust i lang tid fremover.

    Husk også på at så godt som alle ministerene er nybegynnere i jobben og må sette seg inn i mye kompliserte saker. Det er eksempelvis, uansett hvor mye godvilje man legger til, mulig å se noe som minner om en kvalifikasjon for den nye Olje- og Energiministeren. Vedum er åpenbart ukomfortabel i rollen og ser egentlig ut som om han har mest lyst til å drive gerilijakrig internt mot å være i opposisjon til regjeringen han selv sitter i. Helseministeren fremstå heller ikke spesielt godt i disse tider og resten er det vel, gitt de to store sakene om dagen, knapt noen som vet hvem er.

    Ang endringen i strømstøtten så blir jo det opplagte spørsmålet hvorfor var den såpass laber til å begynne med, det var åpenbart mulig å gjøre den mer omfattende.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ville endt opp med å få mer tilbake enn jeg brukte strøm for.
    Og jeg er tvilende til at det kommer noen utbetaling i det hele tatt. Mitt tips er at nettleia blir satt til kroner 0 de nærmeste månedene (gitt høy nok strømpris) og at det overskyttende som skulle vært utbetalt, det blir stående på konto hos nettseleskapene til ordningen avvikles i april. Og at en så i de påfølgende månedene motregner nettleia mot det som står på konto...
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Og jeg er tvilende til at det kommer noen utbetaling i det hele tatt. Mitt tips er at nettleia blir satt til kroner 0 de nærmeste månedene (gitt høy nok strømpris) og at det overskyttende som skulle vært utbetalt, det blir stående på konto hos nettseleskapene til ordningen avvikles i april. Og at en så i de påfølgende månedene motregner nettleia mot det som står på konto...
    Helt usannsynlig. Det ville blitt ramaskrik. Aldri har vi sett en regjering så kjappe til å kompensere for økte kostnader. Ordningen er klart beskrevet og jeg, og sikkert andre, har fått mail fra strømselskapet hvor alt bekreftes.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    I motsetning til "teleskritt" så er elektrisk energi en knapp råvare med usikkert tilsig, usikkert forbruk, fysiskiske begrensninger i produksjon, overføring, temperaturavhengig forbruk og så burtetter. Vi kan neppe gå tom for teleskritt med det første, men det er en høyst mulig problemstilling med elektrisk energi. Må innrømme at jeg faktisk ikke var klar over eventuell regulering av telepriser i Norge, men jeg har heller ikke betalt min egen telefonregning på 20 år så det er ikke noe jeg har ofret spesielt mye oppmerksomhet. Jeg fikk med meg "dekoblingen" mellom internett og TV for noen år siden imidlertid. Men telefoni har jeg ikke tenkt over.
    Telekom har vært regulert i mange år og heldigvis for oss. Tellerskritt = minuttpris og som du korrekt skriver over så er det ingen mangel på slikt. Men det er nå ca 10 år siden dataforbruket passerte taleforbruket og data er det mangel på. Derfor implementerte Telia og Telenor en såkalt FUP - Fair User Policy - hvor dem regulerer ned hastighet, mengde osv avhenging av abonnementet til forbrukeren. Til nå har INGEN operatør i Norge guts til å slippe alt løs (mengde og hastighet) slik dem har gjort i våre naboland. 4G hastigheten i Norge har hele tiden ligget på ca 50% av det teknologien tillater uavhengig om sluttproduktet kalles 4G+ eller noe annet. 5G regulerer dem med å tillate fri mengde og prising på hastighet. Dem var raskt ute med å sette FUP på 5G i Kristiansand men en kort uke hadde jeg 700 - 810 Mbps.

    Teila og Telenor har fått maksprisene fra NKOM frem til 2025. Både for data, tale og roaming. Det samme kunne fint regjeringen gjort med strøm hvis dem ville men det velger dem ikke å gjøre. Strømprisene håper jeg er med å felle dagens regjeringen - det er det eneste positive bidraget til dagens strømpriser.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    . Strømprisene håper jeg er med å felle dagens regjeringen - det er det eneste positive bidraget til dagens strømpriser.
    Men finnes det noen realistiske alternative regjeringer som vil gjøre noe (fortrinnsvis fundamentalt) med strømprisene?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.721
    Torget vurderinger
    96
    Nå lover Støre at de vil kompansere ved lignende tilstander fremover, og om de fortsetter å være såpass rause som med den nye ordningen, så vil saken være over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn