Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    det er denne oversikten du tenker på?
    Jeg brutke tall fra SSB men de er vel identiske (din historikk er lengre enn den jeg så på). En annen måte å se den grafen på er at tilsiget kun har vært stort nok 8 av de siste 21 årene for å dekke forbruket i 2021. Nå er ikke "tilsig" en statisk størrelse siden det, for en lik mengde nedbør, øker med mer utbygging av vannkraft, men det illustrer uanett greit poenget. Det er ikke alltid nok vann i Norge til å dekke dagens forbruk, og dette forbruket skal opp og det blir ikke bygget særlig mer vannkraft her i landet.

    Det er denne realiteten politikere etter hvert har bråvåknet til. Mulig jeg har selektiv hukommelse, men kan ikke huske tidligere at det har vært særlig snakk fra politisk hold om det gapende misforholdet mellom visjoner og vilje til utbygging av kraft her i ladet. Det har stort sett vært domenet til teknokrater og andre slemme folk med kalkulator og et visst begrep om den grunnleggende fysikken i dette. I Norsk politikk har strøm stort sett vært noe det er nok av og som skal brukes mye mer av uten å produsere mer av den selv. Da sett bort fra buzzwordet "havvind" som har vært som en slags stående spøk i bransjen siden det er hva svaret har vært på det meste, helt uten noen tidslinje.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Aasland oppsummerer det hele greit i VG


    – Energiens dilemma er at ingen vil ha vindkraft til land, ingen vil ha vindkraft til havs, ingen vil ha ny vannkraft og ingen vil ha nett, men alle vil ha billig strøm.
    Sånn er det. Og han Staten må se å fikse det snarest.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Hvordan skal dette løses uten å bruke prismekanismen?

    Når magasinfyllingen blir lavere enn det som er normalt for årstiden, skal eksporten kunne begrenses.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Dagens beste. Jeg har veldig lyst til å se det statlige arkivet for seriøse vs useriøse bedrifter her i landet.


    Det vi ikke trenger er en ordning som for eksempel gir useriøse bedrifter mulighet til å stikke et sugerør ned i felleskapets kasse, sier Peggy Hessen Følsvik til E24 mandag morgen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    9.667
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jens Stoltenberg argumenterte i sin tid for at energiforsyningen ville være sårbar uten gasskraftverk. Til slutt fikk han rett. :sneaky:

    Selv om jakten på karbonfangstteknologi tilsynelatende har stoppet opp, burde det ikke vært kroken på døra for egne gasskraftverk. Vi tjener oss søkkrike på
    norsk gass, vi kunne sikkert benyttet den i egne kraftverk uten å skade klimaet noe mer enn vi allerede gjør.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Hvordan skal dette løses uten å bruke prismekanismen?

    Når magasinfyllingen blir lavere enn det som er normalt for årstiden, skal eksporten kunne begrenses.
    Vi får se hva de kommer med, men man kan f.eks se for seg at det settes krav til minimum fyllingsgrad i en del av de største magasinene her i landet ift normalen for årstiden, evt justert for hydrologisk situasjon (les: snø i fjellet som før eller siden vil smelte). Det som skjedde i fjor høst var at da prisene begynte å stige kraftig utovor høsten så produserte stort sett alle hva remmer og tøy kunne holde og det ble eksportert svært mye. "Alle vil være med å leke om dagen" som en i bransjen sa til meg. Det var da basert på antagelsen om at prisene ville falle tilbake og det var optimalt å selge vannet da. Sjefen for energidisponering i Statkraft sa essensielt det samme i VG for et par dager siden om noen mener at jeg dikter.

    Hvordan de skal skille mellom å tappe til innenlands forbruk men ikke til eksport uten at det blir skitdyrt i Norge (siden eventuell mangel må ersattes med import) blir, la oss si, spennende å se...

    I tilegg til dette så ble høsten 2021 svært tørr og fyllingsgraden gikk ned mot, og delvis under historisk minimum, men det ble produsert for full pupp. Det eneste som gjorde at det ikke ble fullstendig krise til vinteren var langt på vei at det bøttet ned en periode på senhøsten så fyllingsgraden tok seg noe opp. Så ble det, i tillegg til en god del eksport tidlig i år, den tørreste våren på 140 år i Agder og så er vi der vi er i dag.

    Så produsentene bommet på fremtidig pris og fremtidig tilsig. De må gjerne si at de gjorde det korrekte utfra hva de visste den gang og ikke kunne forutse krigen og tørr vår, men det blir ikke korrekt til slutt av den grunn.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    16.005
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    vanskelig å forstå hva du mener. du forutsetter at vi endrer det strømregimet vi har?
    Jeg er nok skyldig i å kaste meg inn i debatten uten å ha lest de foregående ørten sidene 😀

    Men ja. Acer avtalen bør nok vurderes siden den ikke ser ut til å fungere for oss. Men jeg synes debatten i avisene fokuserer veldig på krykketiltak som strømstøtte osv. Og lite på utbygging av produksjon og infrastruktur som jo må til for å dekke dagens og fremtidens behov.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.914
    Antall liker
    19.768
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er nok skyldig i å kaste meg inn i debatten uten å ha lest de foregående ørten sidene 😀

    Men ja. Acer avtalen bør nok vurderes siden den ikke ser ut til å fungere for oss. Men jeg synes debatten i avisene fokuserer veldig på krykketiltak som strømstøtte osv. Og lite på utbygging av produksjon og infrastruktur som jo må til for å dekke dagens og fremtidens behov.
    Det er én side; utbygging. En annen, er hva som er akseptabelt prisnivå òg forskjeller innad i Norge. Så lenge pris er markedsstyrt, vil dette bare videreføres.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Søknaden til Statnett om 420kV over Sognefjorden fra 2019, godkjent i år, er vel greit illustrende for det hele. Uten at jeg vet noesomhelst om det tipper jeg den ble hastegodkjent i år gitt situasjonen. Det kan være tilfeldig at den uansett med ordinær klagebehandling og normal saksbehandlingstid hos NVE(?) ville blitt godkjent i år, men jeg tviler i utgangspunktet på det.

    Det burde være så lite kontroversielt som det kan bli. Det er en oppgradert linje i all hovedsak i eksisterende trasé der, og - om jeg husker korrekt - den opprinnelige linjen skal rives når den nye er i drift. Den antas å være ferdig i 2026 for ny og to år senere for riving av den gamle. Det betyr altså 7 år fra søknad sendt til ferdig bygget for et slags absolutt minimum av kontrovers for økt overføringskapastiet nord-sør i Norge. De mye omtalte monstermastene i Hardanger tok i sin tid 5 år fra søknad til spenning påsatt.

    Så om man mener at noen burde skjere gjennom å bygge hundrevis av kilometer med høyspentlinjer over Dovre osv så be my guest.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    trigger warning!

    «idioten» i motvind går hardt ut mot støre og kraftlobbyen ved hjelp av kalkulator og graf.
    Siden Motvind synes det var rasende festlig at det faktisk produseres kraft på det paddeflate Østlandet. Dette er grensen for vannskillet i Norge så kan doktoren selv vurdere hvor stor del av Norge som drenerer Østover og så tenke over om det faktisk finnes fall som kan utnyttes på veien nedover dalene og om det kan ha seg slik at de største elvene i kongeriket faktisk kan benyttes til produksjon av elektrisk energi basert på vann.

    vannskille.JPG

    Om du kjører over Strynefjellet østfra så passerer du vannskillet en gang gjennom den første tunellen. Alle fjellvannene du passerer før du kjører inn i mørket drenerer Østover. På Hardangervidda møter du skillet ved Dyranut sånn ca. Begge steder er du rundt 1000 meter over havet. Magasinnholdet er ikke allverden (6TWh, ca 7% av totalen i Norge) men det kan uansett produseres temmelig mye i dette området. Om du noen gang kjører forbi Hunderfossen så kan du, i stedenfor å se på det store trollet, tenke på at kraftverket som ligger der produserer et sted rundt 0.4% av all strømmen som produseres i Norge. Om du vil go large og besøke Vamma i Askim så står de for over 1% av totalen av produskjon i Norge. Basert på et fall på 28.5 meter. Glomma fører mye vann.

    Askim er, målt i produksjon, Norges 3. største kraftkommune og Hafslund er Norges nest største produsent av vannkraft etter Statkraft. Jobber du i Hafslund har du sterkt rabbatert inngang til fornøyelsesparken - Hafslund "eier" Hunderfossen. Da altså selve fossen som er temmet, ikke parken.

    En kompis av meg omtalte Motvind som kanskje det beste eksempelet på en Perpetuum Mobile som finnes. De klarer å produsere en uendelig og ustoppelig mengde tullball uten tegn til å avta.

    Du burde finne deg en ny kilde. Et vennlig tips jeg antar du ikke kommer til å ta til deg.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Siden Motvind synes det var rasende festlig at det faktisk produseres kraft på det paddeflate Østlandet (dongs uth.). Dette er grensen for vannskillet i Norge så kan doktoren selv vurdere hvor stor del av Norge som drenerer Østover og så tenke over om det faktisk finnes fall som kan utnyttes på veien nedover dalene og om det kan ha seg slik at de største elvene i kongeriket faktisk kan benyttes til produksjon av elektrisk energi basert på vann.

    Vis vedlegget 840145

    Om du kjører over Strynefjellet østfra så passerer du vannskillet en gang gjennom den første tunellen. Alle fjellvannene du passerer før du kjører inn i mørket drenerer Østover. På Hardangervidda møter du skillet ved Dyranut sånn ca. Begge steder er du rundt 1000 meter over havet. Magasinnholdet er ikke allverden (6TWh, ca 7% av totalen i Norge) men det kan uansett produseres temmelig mye i dette området. Om du noen gang kjører forbi Hunderfossen så kan du, i stedenfor å se på det store trollet, tenke på at kraftverket som ligger der produserer et sted rundt 0.4% av all strømmen som produseres i Norge. Om du vil go large og besøke Vamma i Askim så står de for over 1% av totalen av produskjon i Norge. Basert på et fall på 28.5 meter. Glomma fører mye vann.

    Askim er, målt i produksjon, Norges 3. største kraftkommune og Hafslund er Norges nest største produsent av vannkraft etter Statkraft. Jobber du i Hafslund har du sterkt rabbatert inngang til fornøyelsesparken - Hafslund "eier" Hunderfossen. Da altså selve fossen som er temmet, ikke parken.

    En kompis av meg omtalte Motvind som kanskje det beste eksempelet på en Perpetuum Mobile som finnes. De klarer å produsere en uendelig og ustoppelig mengde tullball uten tegn til å avta.

    Du burde finne deg en ny kilde. Et vennlig tips jeg antar du ikke kommer til å ta til deg.
    artig at du tar deg tid til å motbevise din egen lesning. det stod da vitterligen:

    «Diagrammet viser helt tydelig nettoeksport til alle utenlandsforbindelser gjennom året, og aller verst etter at forsyningssituasjonen ble vurdert som stram 24. mai. Derimot har kraftregion NO5 (Vestland, med Bergen) og NO1 (Sørøst-landet, med Oslo) levert kraft inn til oss i juni og juli.
    Sug litt på den. Flate østlandet forsyner fjellrike Sørvest med kraft? Det er i seg selv et symptom på en dødssyk energipolitikk, og en systemkrise det norske systemet ikke vil overleve. Vi må ut av det, eller bli et annet land enn vi ønsker å være.»

    som du selv sa; de er mest å regne som transittsted - om enn ikke utelukkende. poenget var vel at det leveres kraft til det største kraftområdet, som selv har sendt krafta ut av landet.

    trigger warning:
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så den lave prisen i Nord har ingenting med ( manglende) kabler å gjøre? . Hadde vi ikke hatt utlandskabler hadde det ikke vært internasjonal markedsprisen strøm i sør. Den hadde vært billig og kanskje hvert 10 år litt dyrere, når det er tørrår. Det er kun hvert 10 år vi trenger noe import . I stedet har man liberalisert strøm som en vanlig vare og åpnet for eksport-import og sluppet energitiltak og latt være å bygge ut kapasitet . Konsekvensen av den manglende sjølbergingen er nå astronomiske strømpriser som ikke bestemmes av produksjonskostnader eller innenlandsk behov, men marginalprisen på strøm / gass et helt annet sted i Europa. Strøm i Norge er for viktig til å overlates helt fritt tillat et marked bare for markedets skyld. Det er en grunn til at man har et samfunn og felleskap og politikk , men dagens regjeringer er for viljeløse og evneveike . Dagens ordning/situasjon hadde aldri blitt godtatt av noen av politikerene eller byråkrater fra gamle dager (1950-1980). Vi styres av servile fjotthuer med en gjeng rådgivere på 24 år uten livsrealisme
    Jeg påstår veldig lite, men vi har hatt utenlandskabler i Trøndelag i 20-30 år, og her er strømprisen i skrivene stund 2 øre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Aasland oppsummerer det hele greit i VG


    – Energiens dilemma er at ingen vil ha vindkraft til land, ingen vil ha vindkraft til havs, ingen vil ha ny vannkraft og ingen vil ha nett, men alle vil ha billig strøm.
    Vannkraftpotensialet er vel på omtrent 25 TWh i form av oppgradering og utvidelse av eksisterende produksjonsanlegg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Vannkraftpotensialet er vel på omtrent 25 TWh i form av oppgradering og utvidelse av eksisterende produksjonsanlegg.
    Det et det en fyr på SINTEF som mener og stort sett ingen andre i kraftbransjen. NVE estimer vel 6TWh eller noe slikt.

    alle plasser (og det kan være mange) der du har lest om 25TWh viser i praksis til en rapport fra denne fyren.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Men hvor kom påstanden om at "ingen vil ha vindkraft til havs" fra?
    Kan være det fremskyndes i dagens situasjon, vil jeg gjette meg til.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Fra DB.

    Det handler naturligvis om sertifikater, slik at tyskerne kan trylle kullkraft om til vannkraft, uten at elektronene skal via kabelen. Som alle vet, har Norge "uendelig" med grønn kraft som kan selges i utlandet, mot at vi får svart kraft derfra, vha utveksling av sertifikater (ikke elektroner).

    297159408_10166948916860226_5855252851038708494_n.jpg
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.476
    Antall liker
    895
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg påstår veldig lite, men vi har hatt utenlandskabler i Trøndelag i 20-30 år, og her er strømprisen i skrivene stund 2 øre.
    Regner med at du mener linjer? Greit å skille mellom dem . Vi har kabler bl.a til England og Tyskland, men linjer til Sverige.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    9.068

    og..

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.074
    Antall liker
    2.533
    Nå kommer det jo til å regne til høsten og denne oppkonstruert strømkrisa blir nok glemt fortere enn covid. Da blir nok gamle planer blåst støv av
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.016
    Antall liker
    4.360
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Som RIV ser jeg alt for mange triste eksempler på sløsing. Enkle apparater som kunne spart inn 50 - 90% energi fra prosesser. Elefanten er som oftest interessemotsetning mellom eier og leitaker, kommuners prioritering mht vedlikehold, krasse grenser for nedbetalingstid, skepsisme til ny teknologi, manglende samarbeid i næringsparker osv. Et eksempel: Overskuddsvarme fjernes med tørrkjølere ( dvs til kråka) istedet for magasinering og deling/salg. Sjø, innsjøer og elver som ligger klare for frikjøling og varmepumpe etc. Utrolig mye å hente..
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.417
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det et det en fyr på SINTEF som mener og stort sett ingen andre i kraftbransjen. NVE estimer vel 6TWh eller noe slikt.

    alle plasser (og det kan være mange) der du har lest om 25TWh viser i praksis til en rapport fra denne fyren.
    På NVE’s egne sider er det info som tilsier at over 9 TWhallerede er «in progress» og potensialet anslås til ca 23 TWh.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    På NVE’s egne sider er det info som tilsier at over 9 TWhallerede er «in progress» og potensialet anslås til ca 23 TWh.
    23 Inkluderer også nye utbygginger

    men grei gjennomgang av de ulike potensialene her

    På en annen side er det ting som kan børstes støv av dersom det forventes et helt annet fremtidig prisbilde enn før, da blir det teknisk-økonomiske mulighetsrommet større.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg påstår veldig lite, men vi har hatt utenlandskabler i Trøndelag i 20-30 år, og her er strømprisen i skrivene stund 2 øre.
    Ja, det er Midt- og Nordnorge som står for den store strømeksporten for tiden.
    Fra Adressa:

    1660083553955.png
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er Midt- og Nordnorge som står for den store strømeksporten for tiden.
    Fra Adressa:

    Vis vedlegget 840440
    Ja, hvis det stemmer (og det gjør det nok) så begynner det å bli vanskelig å legge all skyld på utenlandskablene.
    I skrivende stund har vi fortsatt 2 øre kwh, og helt nede i 1 øre ila natta som var.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Spetalen har forstått det. Infrastruktur burde aldri vært på markedet som en annen luksusvare.
    Litt overraskende fra en jeg hele tiden har oppfattet som en av de mest høykomprimerte turbokapitalistene, så kommer det fra den kanten, bør selv politikerne på høyresiden lukke opp øra.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.602
    Antall liker
    10.133
    Ja, hvis det stemmer (og det gjør det nok) så begynner det å bli vanskelig å legge all skyld på utenlandskablene.
    I skrivende stund har vi fortsatt 2 øre kwh, og helt nede i 1 øre ila natta som var.
    Men om du tenker deg tanken at man øker overføringskapasiteten fra nord til sør, og lot deretter all strøm som ble forespurt strømme ut via de sørlige overføringskabler, tror du Nord-Norge ville eksportere strøm internajsonalt eller importere internasjonal pris?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men om du tenker deg tanken at man øker overføringskapasiteten fra nord til sør, og lot deretter all strøm som ble forespurt strømme ut via de sørlige overføringskabler, tror du Nord-Norge ville eksportere strøm internajsonalt eller importere internasjonal pris?
    Jeg skjønner ikke hvor du vil, for iflg den tabellen så har vi jo det, samt at vi har linje(r) (ble det rett nå, @Multikanal :) ) til Sverige så den muligheten finnes jo.

    Som jeg klarer å se så er det vanskelig å bare skylde på de kablene, og kan fint bruke Nord-Norge/Midt-Norge som eksempel.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis det stemmer (og det gjør det nok) så begynner det å bli vanskelig å legge all skyld på utenlandskablene.
    I skrivende stund har vi fortsatt 2 øre kwh, og helt nede i 1 øre ila natta som var.
    hva tror du er årsaken, hvis utenlandsforbindelsen ikke utgjør noen forskjell?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Det kan virke som om gass er den viktigste driveren. Det er jo ikke gitt at det er bare en ting som driver prisene.
    Uten forbindelser til noen har gass ingen betydning siden Norge ikke produserer strøm fra gass.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Uten forbindelser til noen har gass ingen betydning siden Norge ikke produserer strøm fra gass.
    Sant, men det er vel fortsatt gass som driver prisen oppover. Kablene gir oss "muligheten" til å selge til andre land, til "gass-priser".
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Er det riktig evt å gi strømstøtte til ski anlegg for å produsere juksesnø på vinteren i Norge? Eller bør vi heller prioritere kraften andre steder?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn