Strømkabel ut fra strømrenser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • enrico22

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Er det viktig med gode strømkabler ut fra strømrenser og inn i komponenter?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Godt spørsmål. Det lurer jeg også på, siden jeg har 3 Isotek-bokser i oppsettet mitt. Men jeg har ikke noe svar her siden jeg ikke har kommet så langt at jeg har testet ulike strønkabler noe særlig.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Det er i teorien ett enkelt svar på det og det er nei.
    Det gjelder både strømrensere og strømkabler.
    Men jeg har også hørt att under gitte forhold
    har jeg fått bedre eller i hvert fall annerledes lyd
    på enkelte komponenter med forskjellige strømkabler og
    rensere. Så test i hvert fall att du får noen forskjell på ditt anlegg
    både med strømrens og strømkabler før du kjøper noe av det der.
    Jeg har haugevis av strøm kabler hjemme i forskjellige prisklasser
    men bruker fortiden ikke så mye av det fordi mitt nåværende anlegg responderer nærmest lik null på det.
    Og strømrensere har jeg sluttet med av samme grunn.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.498
    Antall liker
    1.788
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Merker ikke noe særlig forskjell, men det viktigste argumentet for min del ang strømrenser er overspenningsvern. Så bruker en ok in-akustik forgreiner med strømrens og overspenningsvern.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Merker ikke noe særlig forskjell, men det viktigste argumentet for min del ang strømrenser er overspenningsvern. Så bruker en ok in-akustik forgreiner med strømrens og overspenningsvern.
    Da håper jeg du har mellom vern i sikringsskapet ditt ikke kun grovvern, ellers hjelper ikke strømrenseren noe.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg bruker samme kabel ut som inn. Handler vel mest om tanken på att det skal väre likt og ikke forskjell. Med Supra SPC kommer du särdeles langt med en forholdsvis liten slant...er min erfaring!!

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Han et par-tre poster over her :)
    Om det er mitt svar du tenker på, må jeg be deg lese en gang eller to til, jeg skrev ikke noe om spesialkabler. Men att jeg!! bruker samme ut som inn. Vennligst ikke tolk noe annet inn i det! derimot nevner jeg en i sammenhengen rimelig kabel, som jeg bruker!

    mvh
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Både teoretisk og i praksis er svaret enkelt,ja.
    Men,det er alltid ett men.
    Hvor vidt en vil få en forandring kommer an på din nettimpedans og støybilde i DIN installasjon.

    Dersom en tar utgangspunkt i nettfiltre vil virkningen være avhengig av nettimpedansen.
    Lav,midt på treet eller høy.

    Her,https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/ ble det målt nettimpedanser og lyttet til strømfiltre.
    I 4 av 6 installasjoner var forskjellen ingen/minimal og i 2 av installasjonene var virkningen god.
    Det artikkel forfatter ikke så var at hos de to med høy nettimpedans,der var virkningen god,
    og hos de 4 med nettimpedans midt på treet var der ingen virkning.Merkelig?
    Nei,dette er helt etter hva alle som lager s.k industri filtre,Schaffner,Schurter etc. sier.

    Og så har vi de av oss som har lav nettimpedans.Der vil nettfiltre kunne forverre lyden.
    Årsak,nettfiltre lager resonans (er),forsterker støy i området 2-150KHz.
    Denne støyen,kalt supraharmonisk er ett produkt av alle våre moderne elektronikk laster/apparater.

    En nettkabel,foran eller etter er en del av det som betyr mye i denne sammenheng,kapasitansen.
    Denne kapasitansen,her også nett-trafoen til apparatet,kabel og nettfilter,sammen med støyen
    er med på å påvirke hva som skjer.Kapasitansen bestemmer amplitude på den støy som forsterkes.

    Det som kompliserer dette enda mer rekkefølgen og impedanser på kursene i installasjonen.
    Hvorfor ønsker f.eks varmepumpe fabrikanter at en varmepumpe skal være kurs no.1 i installasjonen?
    Dersom det har null betydning skal en tro enkelte her,vel da farer disse produsenter med samme svada som kabel produsenter,
    og da blir jo en forskrift bygget på denne viten bare tull?

    Jeg hadde svært negativ erfaring med både nettfiltre og kabler.
    Disse negative erfaringene ble redusert etter hvert som kablenes kapasitans ble redusert.
    Enda bedre gikk det da støy utenfra ble fjernet,og etter hvert støykilder i egen installasjon ble redusert.

    Så etter att en brønnpumpe lagde problemer ble den,sammen med kursen til stereoen skilt fra resten av kursene med
    jordfeil automater.Da forsvant plutselig kabelforskjellene.
    Årsak,støykomponenter fra de andre kursene påvirket nå ikke disse kursene.
    Ingen støy,ingen mulighet for kabelens kapasitans til å lage støy-resonans.

    Så kabler kan utgjøre både positive og negative forskjeller når nettimpedans på hver side av "normalen" er til stede,
    sammen med støyfrekvenser,oftest fra kilder i egen installasjon.

    Og mesteparten dreier seg om hva som skjer i egen installasjon hvor en vanlig kurs kan være 10 - 20m.
    Hvor stor % andel av dette blir da en apparat kabel på 2m?



    Ett LCR meter til tusenlappen og en tur til en gjenvinning stasjon kan være rimeligere enn å handle dyre kabler.
    Alltid lav C er lurt å leite etter.Til preamp og kilder,gjerne "høy" R da R virker dempende.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Nei det er han ikke
    Om det er mitt svar du tenker på, må jeg be deg lese en gang eller to til, jeg skrev ikke noe om spesialkabler. Men att jeg!! bruker samme ut som inn. Vennligst ikke tolk noe annet inn i det! derimot nevner jeg en i sammenhengen rimelig kabel, som jeg bruker!
    Jeg tenkte på brukeren med navnet hogen. Han svarte Ja på spørsmålet «Er det viktig med gode strømkabler ut fra strømrenser og inn i komponenter?».
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det aller viktigste er å skjønne hvorfor det er forskjeller på nettkabler.
    En kabel er en kabel,billig lakris eller en til flere hundre tusen.

    Dersom en skjønner virkning og årsak kommer en langt med ett LCR meter på gjenvinning stasjonen.
    Opplever en ingen forandringer så bruker en medfølgende apparatkabel.
    Erfarer en forskjeller skal en holde tunga rett i munnen mht til apparatkabler.
    Skjermet kabel har ofte høyere kapasitans enn uskjermet.Trenger en skjerm?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Han svarte på om det var viktig med gode kabler ja, ikke spesial kabler
    Spørs jo hva man legger i «gode» kabler. I og med at strømmen er renset skulle en tro det holdt med ordinære, svarte nettkabler.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan løse denne floka folkens! 😊

    Elektrisk sett er den svarte snora som apparatet kommer med god nok i de fleste sammenhenger. Men for egen del kan jeg ikke fordra dem. De har mekanisk minne, legger seg aldri pent der du vil ha dem og ser generelt tarvelige ut. En god tykk skjermet kabel med et solid støpsel i hver ende er tingen for alle som ønsker at anlegget skal bære preget av å være satt opp av en entusiast med ambisjoner.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg kan løse denne floka folkens! 😊

    Elektrisk sett er den svarte snora som apparatet kommer med god nok i de fleste sammenhenger. Men for egen del kan jeg ikke fordra dem. De har mekanisk minne, legger seg aldri pent der du vil ha dem og ser generelt tarvelige ut. En god tykk skjermet kabel med et solid støpsel i hver ende er tingen for alle som ønsker at anlegget skal bære preget av å være satt opp av en entusiast med ambisjoner.
    Ja, jeg lager av og til mine egne kabler fordi jeg vil ha dem akkurat passe lange, og fordi jeg kanskje vil ha litt krympestrømpe og netttingstrømper på dem. Har til og med kjøpt meg grisedyr endehylsetang.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.400
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg hører ihvertfall forskjell hos meg. Bruker Supra LoRad 2.5 CS etter Supra nettfilter/overspenningsvern. (y)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ja, jeg lager av og til mine egne kabler fordi jeg vil ha dem akkurat passe lange, og fordi jeg kanskje vil ha litt krympestrømpe og netttingstrømper på dem. Har til og med kjøpt meg grisedyr endehylsetang.
    Apropos: har en kollega som testet endehylsetenger med tanke på lavest mulig overgangsmotstand i tilkoblingen. En oktagonal variant var best.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Apropos: har en kollega som testet endehylsetenger med tanke på lavest mulig overgangsmotstand i tilkoblingen. En oktagonal variant var best.
    Lurer på om du har nevnt det før. Min gir bare kvadratiske pressinger, og tror jeg får si meg fornøyd med det. Det samler iallfall kordellene og gir fint underlag å skru mot.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er det viktig med gode strømkabler ut fra strømrenser og inn i komponenter?
    Det er vigtigt, men det vigtigste er fra væggen og ind i strømrenseren. Igennem det skal All elektronik have strøm. Anlægget skal i forvejen have meget stor kvalitet for at det er muligt at høre forskel på strømkabler. På konfirmations anlægget er der ingen forskel.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ja, jeg lager av og til mine egne kabler fordi jeg vil ha dem akkurat passe lange, og fordi jeg kanskje vil ha litt krympestrømpe og netttingstrømper på dem. Har til og med kjøpt meg grisedyr endehylsetang.
    Mange skriver at lange kabler lyder bedre end korte. Ikke under 2 meter mener jeg å have hørt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Mange skriver at lange kabler lyder bedre end korte. Ikke under 2 meter mener jeg å have hørt.
    Ja, jeg vet at noen kabelprodusenter skriver akkurat det. Nordost har vel forfektet noe sånt tidligere.

    Men det er akkurat sånne ting som kan trigge meg når det er snakk om strømkabler, hvis noen istedenfor å ha det ryddig med tilpassete lengder heller velger å ha en salig ormegård av lange kabelkveiler fordi en eller annen nisse har innbilt dem at det gir bedre lyd.

    Jeg blir sint av tenke på det, litt på samme måte som jeg blir sint av IPA.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er nu ikke kabel producenterne jeg har det fra, men brugere som har testet. Selv har jeg ikke testet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har Supra kabler.Hørte ikke forskjell på den og medfølgende lakris,helt til jeg fant en lakris med mye lavere kapasitans,
    etter å ha lage en kabel selv med lav kapasitans.På disse to siste ble forskjellen påtakelig.Betydelig midre sss lyder bl.a.
    Men nå er disse forskjellene på Supra og lakrissnor med lav kapasitans borte.
    Årsak?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Mange skriver at lange kabler lyder bedre end korte. Ikke under 2 meter mener jeg å have hørt.
    Teoretisk stemmer dette,HVIS C er lav og R "høy",men igjen,det kommer an på støybilde og kapasitanser.



    Heimdall 2> 10pF - 4 Ohm
    Frey 2> 8,8pF - 2 Ohm
    Tyr 2> 8pF - 1,3 Ohm
    Odin 2> 15pF - 1,33 Ohm
    Odin 1> 19pF - ? Ohm

    R= pr. 1000ft/304m
    C= pr. 30cm

    eller fra siste oppdatering



    info <info@nordost.com>
    ma. 06.07.20
    Til:
    • Du

    Good morning,

    Blue Heaven is 10pF/ft
    Red Dawn is 10/pF/ft
    Heimdall 2 is 10pF/ft
    Frey 2 is 8.8pF/ft
    Tyr 2 is 8pF/ft
    Valhalla 2 is 8pF/ft
     

    enrico22

    Medlem
    Ble medlem
    25.05.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mange forskjellige meninger:) Kjøpte en Isotek Sigmas på kampanjetilbud. Her fikk man med på kjøpet en Isotek Evo3 Sequel kabel. Denne går fra vegg inn i SR. Tenkte det var en lydmessig grunn til at man slengte m denne..og at det dermed var lurt å kjøre kvalitet hele veien. Tusen takk for svar:)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Her var det mange forskjellige meninger:) Kjøpte en Isotek Sigmas på kampanjetilbud. Her fikk man med på kjøpet en Isotek Evo3 Sequel kabel. Denne går fra vegg inn i SR. Tenkte det var en lydmessig grunn til at man slengte m denne..og at det dermed var lurt å kjøre kvalitet hele veien. Tusen takk for svar:)
    Alltid mye god hjelp og få her på sentralen:ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn