Strømkabel fra sikrings boks og til musikanlægget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Sven jeg har svaret dig lidt vedrørende topaz på side 3.
    OT Drossel hvordan gik det med dit diy NLE kabel med stof strømpe og din grounding boks?
    Jeg påtænker selv at lave nogle diy grounding bokse indeholdende diagmagnetiske materialer, mineraler, krystaller, der bla fjerner statisk elektricitet...lidt ligesom acoustic revive...
    Tak basillus. Jeg er ved at gennemlæse det. :D
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nå har jeg kun skumlest litt i tråden. Flott at man er opptatt av et godt elektrisk anlegg.

    Men når det kommer til det å få bedre lyd ved å øke kvadratet frem til uttaket i veggen fra sikringsskapet, klarer jeg ikke helt å se teorien bak.

    Hvis man har et veldig stort anlegg som trekker en del strøm, kan det vel i ytterste konsekvens skape litt spenningsfall "i trommeslagene".

    I et sånt tilfelle kan jo et høyere kvadrat redusere litt spenningsfall på aktuell kurs.

    Men er belastningen stor nok, så vil det uansett påvirke foranliggende nett.

    Tenker mer at jording, skjerm og adskillelse kan ha mer for seg.

    En egen skilletrafo på kursen for å skille fra øvrig nett, og benytte mest mulig skjermet utstyr derfra.
    Hej Introvert_Hifi
    Tak for dit indlæg.
    Et godt sted at begynde er med strømvejene. Man får ikke ordentlig lyd, mener jeg, hvis ikke at den basale ting er i orden.
    Det er vigtigt, at man har et kraftig kvadrat til kraftige forstærkere. Men der er en anden ting. Det er ikke den sidste meter men den første meter. Det er støj på forsyningen, men der er flere der siger, at der faktisk er mest stør fra ens eget hjem. Det er derfor at jeg arbejder med en forbedret ny el-gruppe. En forstærker producere strøm, som ymer har omtalt. Hvis man bruger kraftige kabler, vil modstanden være lav, og støjen farer måske ud til el-tavlen og videre væk.

    Jeg fik får nogle år siden, sat en ny gruppe op til 13 / 16 ampere sikring. Tæt ved indgangen udefra (strømmæssigt). Trukket nye strømkabler over loftet med 5 kvadrat. Et på 14 meter og et på 15 meter. Til fase og 5 kvadrat. til nul desuden 2,5 kvadrat. til jord. Der blev trukket 2 sæt kabler fra samme gruppe, så jeg har to strømudtag som var Fuga kontakter uden afbryder fordi de er godkendt til mere strøm end dem med afbryder på

    Nogle siger, at det vigtigste er selve installationskabler, skal have et stort kvadrat. Jeg ved ikke, om det er sikringsafbryderen der er vigtigst. Jeg vil anskaffe mig et Klangmodul, så jeg ved, at det er optimalt. Så er det installationskabel? Hvor meget kvadrat er nok? Og så er der de Furutech vægkontakter, hvor Furutech nok er det bedste der i dag kan opdrives. Gode kontakter, der kan tage 5,5 kvadrat og materialer, der ikke påvirker strømmen og dermed lyden slemt.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har jo de to kabler over loftet. Hvis vi nu tager det, at de er 15 meter hver, så skal det regnes som 30 meter for hver.

    Kabelresistensen = 0,0175 x længde/ areal.

    x 30 = 0,525.

    Det tal skal divideres med kvadrat, så hvis man brugte et tyndt kabel på 1,5 kvadrat ville det have 0,35 ohm.
    2,5 kvadrat ville give 0,21 ohm.
    5 kvadrat ville give 0,105 ohm.
    6 kvadrat ville give 0,0875 ohm.
    10 kvadrat ville give 0,0525 ohm.


    Improving your listening room, by Vince Galbo, skriver ved wiring ved 230 volt, "The 220 volt outlet can be a standard 15 amp with 10 Ga.. Wire up to 80 feet then 8 gauge beyond that."



    Dette er om 120 volt. Vi har heldigvis 230 volt, som er bedre, men om 120 volt skriver Vince Galbo:

    "How to wire your house for improved audio and video performance – What is the Goal?

    In many cases depending on the oxidation of connections, age of the breakers, length and gauge of the wall wiring, the above wall power changes in your home system are often a bigger improvement than any component that you can buy, especially with solid state amps. But even people with tubes report improvements if not big improvements.

    People often tell me “I have 20 amp dedicated lines”. By US electrical code definitions, a 20 amp dedicated line will have 12 gauge wire in the wall. So while you may have a “dedicated line”, 12 gauge wire is absolutely insufficient for high end audio systems. We are recommending ten gauge or thicker wire here. It is the subject and goal of this paper. The gauge of the wire is FAR MORE IMPORTANT than the fact that the line is “dedicated”. The subject of this paper works on the theory that the varying musical demands of your amplifier are actually modulating the incoming power line, divorced from the utility (power company) by some resistance (12 or 14 gauge wall wiring at some length from the breaker panel has too much resistance for audio purposes). The noise coming from your utility is probably much lower than you suspect and the gauge of the wire is far more important. The amp demands current up and down with the music at audio frequencies that are of course above and below the 60 cycles from the power company. These demands are impressed on the line wavering the incoming voltage and so the amp is re-ingesting its own noise and also making the line dirty for itself AND the audio front end. This is possible because the wall wiring back to the breaker panel has some degree of resistance depending on the length of the run and the wire gauge (12 gauge or sometimes even 14 gauge). Power conditioners and certain power cord designs help because they make an effort to “shunt” this noise (short it out and kill it) and consume the unwanted frequencies. A better answer is to reduce the resistance back to the breaker panel making it difficult for the amp to modulate the power at all and also at the same time getting maximum power for the amplifier power supply. And so there are two benefits to reducing the resistance back to the breaker panel.

    The Main Goal – Lower Resistance

    The single biggest goal in improving audio is to install heavier gauge wire using the following guide.
    ◾1 to 40 feet: 10 gauge wire
    ◾40 to 60 feet: 8 gauge wire
    ◾Over 60 feet: 6 gauge wire

    Everything else in this paper is there to be sure you get the maximum benefit from the lower resistance of heavier wire! Skipping any steps is false economy."

    "We are recommending ten gauge (5,2612 kvadrat) or thicker wire here. The gauge of the wire is far more important, then the fact that the line is "dedicated".
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    AWG - American Wire Gauge



    11 gauge = 4,1723 kvadrat.
    10 gauge = 5,2612 kvadrat.
    9 gauge = 6,6342 kvadrat.
    7 gauge = 10,5488 kvadrat.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Sven jeg har svaret dig lidt vedrørende topaz på side 3.
    OT Drossel hvordan gik det med dit diy NLE kabel med stof strømpe og din grounding boks?
    Jeg påtænker selv at lave nogle diy grounding bokse indeholdende diagmagnetiske materialer, mineraler, krystaller, der bla fjerner statisk elektricitet...lidt ligesom acoustic revive...

    Jeg har ikke prøvet jordingsbox Boxen endnu hjemme. Har lyttet på den hos en ven. Den var ikke ret god i forhold til den billigste af de 4 han har. NLE kablet har jeg endnu ikke prøvet. I øjeblikket har jeg gode resultater med LC Audio Teflar som er forsølvet kobber i Teflon. Jeg har problemer i forhold til nuværende terminaler med NLE kablet. Skal igang med å sætte nye basser i højttalerne. I den forbindelse sætter jeg nye terminaler på min mellemtone og diskant filter. Jeg er rigtigt godt med mine 140 cm Teflar lige nu. Der er jumpers mellem mellemtone og diskant filter indgang.
    Problemer pga NLE kablets stivhed? Jeg har selv noget af det kabel, men bruger duelund lige pt. til højttalerne pga længden...bruger ikke monoblokke ude ved højttalerne lige pt.
    Teflar har jeg masser af og tidligere brugt både som flettet signalkabel og flettet og krydskoblet/flettet højttalerkabel, så der var 8ledere til hver af terminalernes + og -. Det virkede men var meget tyk.
    Træls med den groundingboks, troede at det var samme mærke/leverandør. Tror at jeg vil prøve at lave en groundingboks til især rca på forforstærkeren,det “digitale” netværkets router, streamer mm, strømmens gnd og højttalernes gnd og måske “jorde” chassis på HT enhederne. Jeg er ved at lave to 21” subwoofere ;0) så altid på vej...
     

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Jeg synes du skal prøve å lave den jordingsbox selv. Jeg vil prøve med en 16 kg transformer som "Jordingsbox".
    Hvordan vil du bruge den som jordingsbox? Det må da være en speciel lavet og viklet transformer?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    På støydempningstrafoer forefinnes det noen ganger et tilkoblingspunkt som heter 'Artificial Ground' som ikke er direkte koblet til jord.
    Vet ikke om det er dette som menes?
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Furutech kontaktene har en fordel frammfor andre kontakter, ser vi bort fra prisen. Furutech har det jeg kaller C fjærklemmer for å få mye bedre trykk på kontaktflaten til innstikkpinnene i stikket. En kjenner dette lett når en har furutech kontakter en må bruke mye mer kraft for å få disse sammen.

    Furutech har alla denne C fjær systemet og mye bedre kontakt med jordingsbøylen her skrur en jordingledningen direkte fast i den.
    stik.jpg

    sikk1.jpg


    Denne standard kontakkten har ikke C fjær og stikket går inn i kontakten uten å bruke noe kraft, veldig lite spenn på stikk pinnene
    Samt at jording har dårlig kontakt flate

    stikk2.jpg

    stikk4.jpg
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes du skal prøve å lave den jordingsbox selv. Jeg vil prøve med en 16 kg transformer som "Jordingsbox".
    Hvordan vil du bruge den som jordingsbox? Det må da være en speciel lavet og viklet transformer?
    Er vel ikke noe en "leker " med.

    Kan det være noe slikt Drossel tenker på?

    Peterson spole

    http://www.swedishneutral.se/download/Swedish Neutral ASC Technical Specification Svenska.pdf

    https://docplayer.me/12807387-Jordfeil-agenda-laeringsmal.html

    https://www.nve.no/Media/6461/studentrapport-systemjording.pdf
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det som er svært interessant er at 4 av 6 IKKE hører forskjell når f.eks nettfilter benyttes.
    Ser en litt nærmere på dette ser en at det er de to med "høy" nettimpedans som hører forskjell.
    De 4 andre ligger ett område ang nettimpedansen som sikkert de fleste ligger.
    Dette er litt av sakens kjerne på hvorfor noen ikke hører forskjeller.
    Men disse må leve med den lyden de har,i den tro at det låter optimalt,og filtre og kabler er ikke til noe hjelp.

    Det har altså mindre med elektronikkens immunitet,
    og mer med nettets impedans,og da mest fra apparat til hovedsikring.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Jeg synes du skal prøve å lave den jordingsbox selv. Jeg vil prøve med en 16 kg transformer som "Jordingsbox".
    Hvordan vil du bruge den som jordingsbox? Det må da være en speciel lavet og viklet transformer?
    Tror ikke en "jordingsbox" er spor kompliceret. En kasse med med lidt kobber og noget granulat af en slags. En transformer er meget kobber. Det må alt andet være bedre. Selvsagt skal der ingen strøm være på den. En gammel stor trafo på 16 kg. Viklingerne kortsluttes og loddes sammen tænker jeg. Tænker prøve når der bliver tid.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.580
    Antall liker
    103.050
    Torget vurderinger
    23
    Dersom dere legger like mye flid, energi og tid i de delene av anleggene deres som produserer lyd - da må dere ha et aldeles fantastisk lydbilde! Imponert over den grundighet dere legger for dagen.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det som er svært interessant er at 4 av 6 IKKE hører forskjell når f.eks nettfilter benyttes.
    Ser en litt nærmere på dette ser en at det er de to med "høy" nettimpedans som hører forskjell.
    De 4 andre ligger ett område ang nettimpedansen som sikkert de fleste ligger.
    Dette er litt av sakens kjerne på hvorfor noen ikke hører forskjeller.
    Men disse må leve med den lyden de har,i den tro at det låter optimalt,og filtre og kabler er ikke til noe hjelp.

    Det har altså mindre med elektronikkens immunitet,
    og mer med nettets impedans,og da mest fra apparat til hoved sikring.
    Nu ser det ud til, at jeg får besøg fra Norge. Der er to der har meldt sig. Hvis jeg så får det færdigt med mine indkøb af Furutech og Klangmodul, kan det måske vise sig, at der ikke kan lyttes forskel....

    Jeg kan så nemt lytte forskel i dag, på tros af, at jeg har to installationskabler, hver med 5x2,5 kvadrat, til hver sin Fuga kontakt i dag. 5 kvadrat til hver fase og 5 kvadrat til hver nul og kun 2,5 kvadrat til hver jord.

    Vis vedlegget 554943

    Den bliver skiftet til dobbelte Furutech vægudtag. Tre styks i alt. Det skulle blive sådan

    1. En til venstre Holton monoblok og en Holton stereo, der bruges til Centerhøjttaler og Center High.

    2. En til højre der bruges til Holton 800 monoblok og en stereo Holton 300 til højre Front High og højre Front Wide.

    3. En der bruges til resten. Måske Dacen for den ene og resten til resten. Project drev. Densen forstærkere mm.

    Måske hvis der er plads i Klangmodul, så kunne den ene Fuga bruges til Projektoren. Det giver mindre kabelproblemer med deres udstråling.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Hvor køber du det der Furutech udtag? Er der også underlag til det?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    High End Sound har jeg købt dem. Furutech underlag har ikke været solgt, så importøren vil ikke tage tre hjem, da han skal købe et større antal. Hvis der ved hvor jeg kan skaffe dem fra ville det være godt. Ellers bygger jeg i træ.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    14.613
    Sted
    Langesund
    Det som er svært interessant er at 4 av 6 IKKE hører forskjell når f.eks nettfilter benyttes.
    Ser en litt nærmere på dette ser en at det er de to med "høy" nettimpedans som hører forskjell.
    De 4 andre ligger ett område ang nettimpedansen som sikkert de fleste ligger.
    Dette er litt av sakens kjerne på hvorfor noen ikke hører forskjeller.
    Men disse må leve med den lyden de har,i den tro at det låter optimalt,og filtre og kabler er ikke til noe hjelp.

    Det har altså mindre med elektronikkens immunitet,
    og mer med nettets impedans,og da mest fra apparat til hovedsikring.
    Du slenger stadig rundt deg med hint om at andre hører dårlig. Hvor mye bedre lyd har du i forhold til f.eks Asbjørn, sluket eller meg selv? Du inviterer vel for og opplyse noen tapte sjeler? Jeg tar gjerne en tur og hører, og skal legge meg flat i fosterstilling bak Snickers-is hvis ditt anlegg spiller bedre på alle lydparametere.(på under 80 db avspillingsvolum)
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har ikke sagt at nogle personligt hører dårligt. Jeg har skitset op, hvad der kunne være grunden til, bredt set, at man ikke høre forskel f.eks. akustik. Jeg finder det interessant, at nogle kan høre forskel og andre ikke. Det er ikke for at klandre nogle. Synes bare, at nye tilkomne skal vide, at der kan være forskel. Jeg kender ikke dit anlæg så det kan jeg ikke udtale mig om. Du skal da være velkommen til at besøge mig i Hillerød. Vi må finde et tidspunkt. Lyd er også noget med personlig reference. Der skal nok være dem der vil mangle bas hos mig, fordi jeg ikke har basrefleks. Jeg tror, at jeg har bedre lyd en Asbjørn, men jeg har ikke hørt Asbjørns anlæg. Dem der har været forbi med klasse D forstærker hos mig tidligere, har ikke klaret sig godt. Men det kan da have ændret sig i dag.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det som er svært interessant er at 4 av 6 IKKE hører forskjell når f.eks nettfilter benyttes.
    Ser en litt nærmere på dette ser en at det er de to med "høy" nettimpedans som hører forskjell.
    De 4 andre ligger ett område ang nettimpedansen som sikkert de fleste ligger.
    Dette er litt av sakens kjerne på hvorfor noen ikke hører forskjeller.
    Men disse må leve med den lyden de har,i den tro at det låter optimalt,og filtre og kabler er ikke til noe hjelp.

    Det har altså mindre med elektronikkens immunitet,
    og mer med nettets impedans,og da mest fra apparat til hovedsikring.
    Du slenger stadig rundt deg med hint om at andre hører dårlig. Hvor mye bedre lyd har du i forhold til f.eks Asbjørn, sluket eller meg selv? Du inviterer vel for og opplyse noen tapte sjeler? Jeg tar gjerne en tur og hører, og skal legge meg flat i fosterstilling bak Snickers-is hvis ditt anlegg spiller bedre på alle lydparametere.(på under 80 db avspillingsvolum)
    Hvor har jeg skrevet om at jeg har så god lyd,bedre lyd enn ?Du har helt sikkert sett målingene
    jeg har lagt ut.Ikke mye å skryte av der,og siden jeg legger de ut så skjuler jeg heller ikke noe.
    Det jeg argumenterer for er at de sprikende lyd opplevelsene som beskrives rundt om kring ang.
    spenningskvalitet,nettfiltre og apparatkabler IKKE er forårsaket av dagsform,forventning eller feilkonstruert elektronikk,men av helt naturlige og målbare årsaker.
    Jeg har også invitert til lytteseanse flere ganger opp i gjennom årene.
    Og skulle det bli tydelige stabile forhold igjen som gjør det mulig med en demonstrasjon av nettkabler og filtre
    trenger du ikke være redd for at jeg ikke kommer til å nevne det.
    Finnes det andre i nærheten med samme tydelige problemer som er erfart hos meg stiller jeg opp med både
    kabler og filter.Spurte nylig Atle Budal,som var daglig leder for Budal Radio om mulighet for en slik
    demo,men butikken ble lagt ned i Mai.Der var samme problem der som hos meg og Soundgarden`s tidligere lokaler.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    De dobbelte Furutech vægkontakter har jeg tænkt, at de skal parallelt forbindes.

    Jeg tænker det viste 5 x 6 kvadrat installationskabel skal forbindes sådan. 2 x 6 kvadrat til den ene og det samme til den anen vægkontakt. Jord ti den ene og må så deles til den anden.
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.941
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Men kanskje ikke helt optimalt når du ikke har forbindelse til jord?
    Det er riktig, og ligger i fremtidige oppgraderinger av strømmen i stua.
    Ja, en ting i gangen - Og som fagmann vet jeg at å ha elektriker i hus ikke er det billigste mann kan finne på.

    Pent utstyr på deg, sånn for øvrig - Med kabler som står i stil!
    Takk. Kablene er ikke av det dyre slaget, mer av det fornuftige slaget, dvs. Ölflex DIY, BJC og Supra.

    Elektriker koster litt penger, men det ikke bare pga. anlegget at jeg skal få lagt opp nye 16A kurser i stua. Leiligheten er 50 år gammel, og "noen" har gjort noen koblinger som er litt uheldige, og den gang da var det ikke krav til jording. Planen er å legge opp to nye 16A kurser i stua, der anlegget blir på den ene av dem.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dersom dere legger like mye flid, energi og tid i de delene av anleggene deres som produserer lyd - da må dere ha et aldeles fantastisk lydbilde! Imponert over den grundighet dere legger for dagen.
    Tak Sluket, hvis det også var myntet på mig.

    Drossel og jeg har begge et godt lydbillede. Vi har begge arbejdet med lyden i mange år, og det virker som vi er næsten i mål. Man kan jo altid lige gøre noget ekstra, og hvergang er det hørbart, og normalt bedre. Men det er jo så vores hi-fi verden og andre har andet med i rygsækken, og nogle vil have mere bas end vi har måske eller andet. Jeg havde besøg fra Norge for nogle år siden, og han manglede lidt bas. Han havde selv et meget stort bassystem. Det er der vist mange der har i Norge.

    Det er jo dejligt at lytte til musik, men selve processen med at komme tættere og tættere på den begivenhed, er jo om en endnu mere interessant. Og når man så lige får gjort en forbedring, som jeg lige har gjort med mine NLE højttalerkabler. Her havde jeg loddet spader på NLE kablet, og da jeg havde liggende Furutech højttalerbøsninger og med et par besøg fra Norge ser det ud til den kommende weekend, skulle de lige sættes på. Men det er jo så ikke sikkert, at de har samme lydoplevelse som jeg har.

    Jeg synes, at det gav mere klar diskant. Mere sprød lyd. Mere dynamik og åbenhed. Men blev bassen nu for kraftig? Det var Furutech FT-211 (R) der kom på NLE kablet imellem fronterne og Holton monoblokke.

    Furutech højttalerbøsninger.png
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.906
    Antall liker
    3.229
    Rodium

    Jeg synes jeg også har konstanteret ved brug af Rodium at der bliver mere diskant. Kan også virke påtrængende. Om det er metallets egenlyd eller om det bare er den mindre overflademodstand skal jeg ikke gøre mig klog på.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    GiddyYayUp Sluket. D NØtternT samme FN.... omtrent som nederlendere vettu. Gardermoen..?
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.158
    Antall liker
    9.486
    Jeg synes jeg også har konstanteret ved brug af Rodium at der bliver mere diskant. Kan også virke påtrængende. Om det er metallets egenlyd eller om det bare er den mindre overflademodstand skal jeg ikke gøre mig klog på.
    Kabler laget av Rhodium?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    14.613
    Sted
    Langesund
    Dersom dere legger like mye flid, energi og tid i de delene av anleggene deres som produserer lyd - da må dere ha et aldeles fantastisk lydbilde! Imponert over den grundighet dere legger for dagen.
    Tak Sluket, hvis det også var myntet på mig.

    Drossel og jeg har begge et godt lydbillede. Vi har begge arbejdet med lyden i mange år, og det virker som vi er næsten i mål. Man kan jo altid lige gøre noget ekstra, og hvergang er det hørbart, og normalt bedre. Men det er jo så vores hi-fi verden og andre har andet med i rygsækken, og nogle vil have mere bas end vi har måske eller andet. Jeg havde besøg fra Norge for nogle år siden, og han manglede lidt bas. Han havde selv et meget stort bassystem. Det er der vist mange der har i Norge.

    Det er jo dejligt at lytte til musik, men selve processen med at komme tættere og tættere på den begivenhed, er jo om en endnu mere interessant. Og når man så lige får gjort en forbedring, som jeg lige har gjort med mine NLE højttalerkabler. Her havde jeg loddet spader på NLE kablet, og da jeg havde liggende Furutech højttalerbøsninger og med et par besøg fra Norge ser det ud til den kommende weekend, skulle de lige sættes på. Men det er jo så ikke sikkert, at de har samme lydoplevelse som jeg har.

    Jeg synes, at det gav mere klar diskant. Mere sprød lyd. Mere dynamik og åbenhed. Men blev bassen nu for kraftig? Det var Furutech FT-211 (R) der kom på NLE kablet imellem fronterne og Holton monoblokke.

    Vis vedlegget 555245
    Blir artig å høre denne grundigheten og jeg kommer på fredagen som du nevner på at passer. Helt nøyaktig tidspunkt kommer litt senere, men ettermiddag/kveld.

    Det var vel Roald du nevner som nordmannen som var på besøk for noen år tilbake.
    Han har lyst til å være med igjen, så hvis det er greit for deg, blir det at jeg sitter på i elbil og ikke kjører dieselpurke nedover:).
    Da har vi også planer om å høre den B&O høyttaleren BeoLab 90. Står ikke den nede i København et sted?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.809
    Antall liker
    1.650
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20191001_200632.jpg



    5,5 kvadrat kan den tage. Gad vide om jeg kan bruge 6 kvadrat. Det har en diameter på 2,8 mm.

    Der er ikke underlag med, så jeg skal i gang med at bygge det i træ.

    Og jeg skal beslutte mig for installationskabel jeg skal bruge.

    Jeg har jo 5 x 2,5 kvadrat siddende, eller skal jeg bruge 5 x 6 kvadrat. Tænke tænke.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn