Strømkabel fra sikrings boks og til musikanlægget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Garo har forøvrig fab industrimateriell med fjærbelastede hurtigklemmer (vipp over og game set) i stedet for skruer slik at evig god kontakt er sikret i motsetning til skruekoblinger.

    Det der er klart ulovligt i Danmark. Det kan ikke godtages med solidcore til det der.

    Har du noen gang benyttet "Solid Core" som fleksibel Kabel?

    Forøvrig er alt som er godkjent for bruk i EU og godkjent i Danmark,
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man først tror på dette, hvorfor drive å fisle med tulleproduktene til Furutech og lignende? Gå for "the Real thing" - Denne i 3-pin size 20 tåler 45A, har kontaktflate som må være det 50-doble av vanlige nettkontakter, Furutech inkludert..... Han-hun for kabel og chassis....Prisen for en MIL5105 20-3P er ca 600kr.. Bildet er av en size 12...

    mil.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke vært borte i denne serien, men andre typer milkontakter og det er en egen verden i kvalitet, fleksibilitet og ytelse.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Garo har forøvrig fab industrimateriell med fjærbelastede hurtigklemmer (vipp over og game set) i stedet for skruer slik at evig god kontakt er sikret i motsetning til skruekoblinger.

    Det der er klart ulovligt i Danmark. Det kan ikke godtages med solidcore til det der.

    Har du noen gang benyttet "Solid Core" som fleksibel Kabel?

    Forøvrig er alt som er godkjent for bruk i EU og godkjent i Danmark,
    Det ser ud som solidcore synes jeg eller? Det er bare tilladt inde i væggen eller fast internet i rør. Uden for på gulvet f.eks. skal det være multicore.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis man først tror på dette, hvorfor drive å fisle med tulleproduktene til Furutech og lignende? Gå for "the Real thing" - Denne i 3-pin size 20 tåler 45A, har kontaktflate som må være det 50-doble av vanlige nettkontakter, Furutech inkludert..... Han-hun for kabel og chassis....Prisen for en MIL5105 20-3P er ca 600kr.. Bildet er av en size 12...

    Vis vedlegget 554298
    Ser ut som Amphenol sin.
    Har brukt mange av denne typen, men ikke til HiFi.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hvis man først tror på dette, hvorfor drive å fisle med tulleproduktene til Furutech og lignende? Gå for "the Real thing" - Denne i 3-pin size 20 tåler 45A, har kontaktflate som må være det 50-doble av vanlige nettkontakter, Furutech inkludert..... Han-hun for kabel og chassis....Prisen for en MIL5105 20-3P er ca 600kr.. Bildet er av en size 12...

    Vis vedlegget 554298
    Hei :)
    Viktig med god kontakt hele veien ;)
    Her overføres et par hundrede mA, Dc !! :cool:

    IMG_3090.JPG


    Mvh.
    Johnny
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke Solid kÅre. Det er svært fintrådet fleksibel kabel.

    Spiller forsåvidt ingen rolle. Godkjent for bruk med alle kabeltyper da et fjærbelsatet klemmesystem uansett sikrer bedre kontakt over tid, Solid kåre eller ikke. Solid kåre ledere gir seg om en benytter skrueklemmer og danner dårlig kontakt mye raskere en multiledre med samme koblingstype så klemmer er en betydelig sikrere løsning. Firmaet som står fører dette materiellet er forøvrig svensk. Sverige er jo medlem av EU som du kanskje vet..
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Har brukt noen titalls slike i årenes løp... :) Har etterhvert kommet til å mislike sterkt "fin-gjenge-skru-varianten..".....:cool:
    Hei :)
    JA, man MÅ skru litt, de er veldig fingjenget, men det er ikke noe man gjør hver dag, eller ?
    Anyway, de tar MYE plass, så jeg går for noen mindre kontakter i mitt neste prosjekt som er på trappene …..
    Mvh.
    Johnny
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Foretrekker klart bajonettkobling. Sitter som den skal og er en kvart omdreining unna til enhver tid.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Det er ikke Solid kÅre. Det er svært fintrådet fleksibel kabel.

    Spiller forsåvidt ingen rolle. Godkjent for bruk med alle kabeltyper da et fjærbelsatet klemmesystem uansett sikrer bedre kontakt over tid, Solid kåre eller ikke. Solid kåre ledere gir seg om en benytter skrueklemmer og danner dårlig kontakt mye raskere en multiledre med samme koblingstype så klemmer er en betydelig sikrere løsning. Firmaet som står fører dette materiellet er forøvrig svensk. Sverige er jo medlem av EU som du kanskje vet..
    Helt præcist det med Solidcore i skrueterminaler er noget skidt. Jeg er helt enig der.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Mener du ikke, WayAhead, at et vægudtag kan påvirke lyden?

    Jeg kan høre forskel på det kabel, der kommer fra vægudtaget og til fordeler boksen. Tror du så ikke, at vægudtaget har noget at sige, når strømstik har noget at sige?

    Har du prøvet at arbejde med strømkabler, vægudtag mm? Hvad mener du om, at der er en lav modstand tilbage i systemet til sikringsboks?
    Du spilder din tid Sven, men jeg ville ønske at disse altid bedrevidende tråd ødelæggere, selv prøvede at gøre disse ting/tweaks, førend de udtaler sig...
    Jeg påtænker at lave nogle diy strømskinner med krystaller, epoxy, kobber, kevlar, stor mm2 kabler der behandles med graphene nanopartikler og jo gode strømudtag har noget at sige, især med krystaller indeni og beklædt med kulfiber yderst for afskærmning.
    Ja det er så ærgerligt, at man ikke kan diskutere med hinanden uden disse kommentarer, der ødelægger trådene. Vi interesserer os jo for lydgengivelse og at forbedre lyden. Specielt med strøm er det svært.
    Jeg er selv i en proces, hvor jeg skal lære og søge viden. Her ville det være godt, at kunne trække på folk, der har været der. Jeg forstår godt, at mennesker kan have meget svært ved at tro på, at net kabler kan påvirke lyden tilbage til hvor det kommer fra. Men der var en der skrev, at:


    Jeg har lyttet til nogle forskellige fordeler bokse, og jeg valgte Vibex. Dem har jeg købt to af. Prøv at se

    https://www.monoandstereo.com/2016/09/vibex-one-11r-reference-power-block.html
    Hej Sven
    Tror nu ikke man vil ødelægge sådan en tråd. Men det er svært at forstå for mange. Selv for mig der har rodet med lyd i + 30 år.
    At påstå at man kan høre forskel på en 10A kontra 13 A og en 16A er noget af en påstand.
    Jeg påstår ikke du har haft den oplevelse ... Men det er svært at forstå.

    For nogle år siden lavede jeg en gruppe kun til mit anlæg. Helt sin egen sikring kun til lyden. Jeg lovede mig selv at være ærlig over for mig selv. Ikke noget hokus pokus
    Her testede jeg testede jeg 13/16 A
    For det første var der ingen forskel overhovedet... For mig. Andet end besværet det var at skifte imellem 13 og 16 A sikring.
    Efter flere lyt følte jeg mig lidt til grin .. Her sad jeg og ville finde en forskel på SIKRINGER
    Så satte jeg musik på der ikke var særligt godt optaget .. lyden var pisse dårlig men musikken var/er god
    Dette forsatte i timer . Dagen efter tænkte jeg på alle de sikringer der sidder inde i forstærkeren?

    Det eneste positive var at knald fra strøm nettet + opstart fra køleskab og fryser var nu udeblevet. Dette er den forskel jeg oplevede

    Bare fordi jeg ikke havde samme oplevelse som dig skal jeg ikke påstå du ikke havde det. Men at kunne høre forskel på sikringer gør at jeg tænker at nydelsen af selve musikken er gået af fløjten for dig.

    Vh :)
    Tak for dit indlæg. :)
    At jeg kunne høre forskel på sikringer var forbløffende for mig. Det havde jeg ikke troet. Det er ikke sikkert, at jeg kunne i dag. Men der var en forskel, og selv om det er i småtingsafdelingen, er det interessante, at det er tilbage i systemet. Jeg har to vægudtag i dag fra LK Ness og de hedder Fuga 13 amp. Før dem er der 15 meter installations kabel over loftet og så den LK Ness 16 amp sikringsholder i vægtavlen.
    En del af skylden til at jeg kunne høre forskellen er mange års træning i at lytte efter forskelle! Det er et spørgsmål om træning og hvad man skal lytte efter. Samtidig har jeg nogle fabelagtige højttaler bygget af Modifix. Det gør det meget nemmere at lytte forskelle. Akustikken er super god.
    Min kone siger, at jeg har Asperger. Hvis det er rigtigt, som hun mener, så har de meget stærke sanser. I hvert fald kan jeg opleve dufte fra blomster, andre ikke kan. Smage forskel på små nuancer i mad, andre ikke kan. Lytte forskel på ting, nogle ikke kan.
    Det er godt, at du fik lagt en egen gruppe til stereoen, men prøv at gå tilbage igen og så hører du måske den forringelse det giver.

    Der var en dame, som sammen med sin mand havde et pladeselskab, og hun havde en fabelagtig hørelse. Hendes navn var Wilma Cozart Fine fra Mercury. Det var hende der lyttede optagelser igennem og godkendte dem, efter de var optaget, fordi hun havde en super god hørelse. Wilma hjalp skribenterne på Absolutte Sound med at trimme deres anlæg. Dem der testede apparater mm. Hun gjorde ting i deres lytterum, de ikke kunne høre i første omgang, men når hun havde gjort nogle ting, blev lyden bedre. Wilma begyndte med et langt strømkabel, der lige efter vægudtaget gik igennem en stor træklods der ikke skulle være tør. Strømkabler gik hele vejen rundt i lokalet. Så langt som muligt, for at give ro. Bandt kabler op med snore, så der kom afstand til de forskellige kabler osv. Måske kan man ikke høre en forbedring, fordi den bliver kamufleret af andet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Kabeltilkoblingene på høyttalerene mine har en tendens til å løsne pga den kraftige bassen, til tross for at jeg drar til koblingene med skrallesettet. Nå vurderer jeg å gå over til disse som koblingspunkt. Fab klemmesystem.



     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har prøvet en lidt forskellige fordeler bokse og jeg faldt for Vibex, som giveren organisk lyd. Sådan kan jeg bedst beskrive det.

    Vis vedlegget 554284

    Den har jeg og den er god. Jeg har også en tidligere model, med 11 udtag.

    https://www.monoandstereo.com/2016/09/vibex-one-11r-reference-power-block.html

    Bemærk: Der bruges ikke stjernekobling og ingen skruer.

    Den Der Vibex gjorde en meget stor forskel i forhold til Furutech. Det var helt utroligt. Havde jeg aldrig kunnet forestille mig.
    https://6moons.com/audioreviews/vibex/2.html

    Jeg har to, og denne er den første jeg købte og jeg synes, at den var fin organisk i lyden. Bedre end Furutech og endnu bedre end WireWorld. Men den nyere model er en anelse bedre. Måske på grund af de manglende skruer.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ja det er så ærgerligt, at man ikke kan diskutere med hinanden uden disse kommentarer, der ødelægger trådene. Vi interesserer os jo for lydgengivelse og at forbedre lyden. Specielt med strøm er det svært.
    Jeg er selv i en proces, hvor jeg skal lære og søge viden. Her ville det være godt, at kunne trække på folk, der har været der. Jeg forstår godt, at mennesker kan have meget svært ved at tro på, at net kabler kan påvirke lyden tilbage til hvor det kommer fra. Men der var en der skrev, at:


    Jeg har lyttet til nogle forskellige fordeler bokse, og jeg valgte Vibex. Dem har jeg købt to af. Prøv at se

    https://www.monoandstereo.com/2016/09/vibex-one-11r-reference-power-block.html
    Hej Sven
    Tror nu ikke man vil ødelægge sådan en tråd. Men det er svært at forstå for mange. Selv for mig der har rodet med lyd i + 30 år.
    At påstå at man kan høre forskel på en 10A kontra 13 A og en 16A er noget af en påstand.
    Jeg påstår ikke du har haft den oplevelse ... Men det er svært at forstå.

    For nogle år siden lavede jeg en gruppe kun til mit anlæg. Helt sin egen sikring kun til lyden. Jeg lovede mig selv at være ærlig over for mig selv. Ikke noget hokus pokus
    Her testede jeg testede jeg 13/16 A
    For det første var der ingen forskel overhovedet... For mig. Andet end besværet det var at skifte imellem 13 og 16 A sikring.
    Efter flere lyt følte jeg mig lidt til grin .. Her sad jeg og ville finde en forskel på SIKRINGER
    Så satte jeg musik på der ikke var særligt godt optaget .. lyden var pisse dårlig men musikken var/er god
    Dette forsatte i timer . Dagen efter tænkte jeg på alle de sikringer der sidder inde i forstærkeren?

    Det eneste positive var at knald fra strøm nettet + opstart fra køleskab og fryser var nu udeblevet. Dette er den forskel jeg oplevede

    Bare fordi jeg ikke havde samme oplevelse som dig skal jeg ikke påstå du ikke havde det. Men at kunne høre forskel på sikringer gør at jeg tænker at nydelsen af selve musikken er gået af fløjten for dig.

    Vh :)
    Tak for dit indlæg. :)
    At jeg kunne høre forskel på sikringer var forbløffende for mig. Det havde jeg ikke troet. Det er ikke sikkert, at jeg kunne i dag. Men der var en forskel, og selv om det er i småtingsafdelingen, er det interessante, at det er tilbage i systemet. Jeg har to vægudtag i dag fra LK Ness og de hedder Fuga 13 amp. Før dem er der 15 meter installations kabel over loftet og så den LK Ness 16 amp sikringsholder i vægtavlen.
    En del af skylden til at jeg kunne høre forskellen er mange års træning i at lytte efter forskelle! Det er et spørgsmål om træning og hvad man skal lytte efter. Samtidig har jeg nogle fabelagtige højttaler bygget af Modifix. Det gør det meget nemmere at lytte forskelle. Akustikken er super god.
    Min kone siger, at jeg har Asperger. Hvis det er rigtigt, som hun mener, så har de meget stærke sanser. I hvert fald kan jeg opleve dufte fra blomster, andre ikke kan. Smage forskel på små nuancer i mad, andre ikke kan. Lytte forskel på ting, nogle ikke kan.
    Det er godt, at du fik lagt en egen gruppe til stereoen, men prøv at gå tilbage igen og så hører du måske den forringelse det giver.

    Der var en dame, som sammen med sin mand havde et pladeselskab, og hun havde en fabelagtig hørelse. Hendes navn var Wilma Cozart Fine fra Mercury. Det var hende der lyttede optagelser igennem og godkendte dem, efter de var optaget, fordi hun havde en super god hørelse. Wilma hjalp skribenterne på Absolutte Sound med at trimme deres anlæg. Dem der testede apparater mm. Hun gjorde ting i deres lytterum, de ikke kunne høre i første omgang, men når hun havde gjort nogle ting, blev lyden bedre. Wilma begyndte med et langt strømkabel, der lige efter vægudtaget gik igennem en stor træklods der ikke skulle være tør. Strømkabler gik hele vejen rundt i lokalet. Så langt som muligt, for at give ro. Bandt kabler op med snore, så der kom afstand til de forskellige kabler osv. Måske kan man ikke høre en forbedring, fordi den bliver kamufleret af andet.
    Tak for svar
    Ja jeg forstår din pointe ... Men leder man ikke efter noget ..som måske ikke er der. Sådan følte jeg det.
    En siger han kan høre en forskel .. andre følger ham ...men leder i blinde. Sidder som et stort ?.. men tør ikke sige sin menig for man oplever ikke det samme.
    Og jo vi er så forskellige . Derfor skriver jeg også at jeg ikke betvivler din påstand. Jeg kunne bare ikke høre nogen forskel.

    I min lydverden er det vigtigste at kunne tage alle mine lydkilder og kunne spille det i time efter time ... bare ren nydelse. En oplevelse hver gang.
    Så kan det godt være min nabo har et anlæg der kan gengive flere detaljer end mit .
    Største delen af min musik samling lyder ikke særligt godt men spilles alligevel da musikken er god. Her er den sidste detalje lige meget .. Den er der nemlig ikke :)
    Men i kampen om gode sikringer tænk da på alle de elendige kabler/ sikringer der sidder i dit udstyr.

    Vh
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Tak for dit indlæg. :)

    Tak for svar
    Ja jeg forstår din pointe ... Men leder man ikke efter noget ..som måske ikke er der. Sådan følte jeg det.
    En siger han kan høre en forskel .. andre følger ham ...men leder i blinde. Sidder som et stort ?.. men tør ikke sige sin menig for man oplever ikke det samme.
    Og jo vi er så forskellige . Derfor skriver jeg også at jeg ikke betvivler din påstand. Jeg kunne bare ikke høre nogen forskel.

    I min lydverden er det vigtigste at kunne tage alle mine lydkilder og kunne spille det i time efter time ... bare ren nydelse. En oplevelse hver gang.
    Så kan det godt være min nabo har et anlæg der kan gengive flere detaljer end mit .
    Største delen af min musik samling lyder ikke særligt godt men spilles alligevel da musikken er god. Her er den sidste detalje lige meget .. Den er der nemlig ikke :)
    Men i kampen om gode sikringer tænk da på alle de elendige kabler/ sikringer der sidder i dit udstyr.

    Vh
    Tak for svar.
    Jeg lyttede bevist efterforskelle med hensyn til de sikringer.
    Jeg kender det godt, når man sidder i en gruppe og får sagt noget højt, og der bliver samtygget rundt omkring. Derfor prøver jeg ikke at sige noget med det samme, fordi man påvirker de andre.
    Du er jo en lykkelig mand. Bare det at kunne side og nyde musikken. :D
    Der sidder skam gode kabler i meget af mit udstyr, men der er også apparater der er standard.
    Mozart sagde, at musikken ikke er i tonerne, men det der er imellem. Jeg forstår det sådan, og det finder jeg meget vigtigt. Når der ikke er lyd, skal der være tavshed. Sådan at man kan høre meget lave lyde. At der ikke er det der fnidder fnadder i lyden.
    Med indkøb af mine sidste tre net kabler, spiler jeg meget musik. Musikken har fået en tand mere realisme og mere ro uden at miste noget, på grund af de nye net kabler.
    Sidenhen har jeg koblet computeren , skærmen og routeren væk fra samme gruppe og det er igen blevet lidt bedre.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Tak for dit indlæg. :)

    Tak for svar
    Ja jeg forstår din pointe ... Men leder man ikke efter noget ..som måske ikke er der. Sådan følte jeg det.
    En siger han kan høre en forskel .. andre følger ham ...men leder i blinde. Sidder som et stort ?.. men tør ikke sige sin menig for man oplever ikke det samme.
    Og jo vi er så forskellige . Derfor skriver jeg også at jeg ikke betvivler din påstand. Jeg kunne bare ikke høre nogen forskel.

    I min lydverden er det vigtigste at kunne tage alle mine lydkilder og kunne spille det i time efter time ... bare ren nydelse. En oplevelse hver gang.
    Så kan det godt være min nabo har et anlæg der kan gengive flere detaljer end mit .
    Største delen af min musik samling lyder ikke særligt godt men spilles alligevel da musikken er god. Her er den sidste detalje lige meget .. Den er der nemlig ikke :)
    Men i kampen om gode sikringer tænk da på alle de elendige kabler/ sikringer der sidder i dit udstyr.

    Vh
    Tak for svar.
    Jeg lyttede bevist efterforskelle med hensyn til de sikringer.
    Jeg kender det godt, når man sidder i en gruppe og får sagt noget højt, og der bliver samtygget rundt omkring. Derfor prøver jeg ikke at sige noget med det samme, fordi man påvirker de andre.
    Du er jo en lykkelig mand. Bare det at kunne side og nyde musikken. :D
    Der sidder skam gode kabler i meget af mit udstyr, men der er også apparater der er standard.
    Mozart sagde, at musikken ikke er i tonerne, men det der er imellem. Jeg forstår det sådan, og det finder jeg meget vigtigt. Når der ikke er lyd, skal der være tavshed. Sådan at man kan høre meget lave lyde. At der ikke er det der fnidder fnadder i lyden.
    Med indkøb af mine sidste tre net kabler, spiler jeg meget musik. Musikken har fået en tand mere realisme og mere ro uden at miste noget, på grund af de nye net kabler.
    Sidenhen har jeg koblet computeren , skærmen og routeren væk fra samme gruppe og det er igen blevet lidt bedre.
    Okay
    God fornøjelse fremover :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har pro kontakt ( industri )på veggen, som du ser. NCF brønnene i padden gjorde mer utslag på lyden en pro kontakten, jeg har også prøvd pro kontakter med krom bellegg på kontakt pinnene, ikke noe å skryte av. Jeg laget nye pinner i kobber og satt inn i den, fikk en helt annen lyd opplevelse da. :)
    Her sliter du, hvis eltilsynet kommer innom. Røde kontakter er for 400V. Blå er for 230V...

    Johan-Kr
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har pro kontakt ( industri )på veggen, som du ser. NCF brønnene i padden gjorde mer utslag på lyden en pro kontakten, jeg har også prøvd pro kontakter med krom bellegg på kontakt pinnene, ikke noe å skryte av. Jeg laget nye pinner i kobber og satt inn i den, fikk en helt annen lyd opplevelse da. :)
    Her sliter du, hvis eltilsynet kommer innom. Røde kontakter er for 400V. Blå er for 230V...

    Johan-Kr

    Litt rart for eltisynet var her ca 6 mnd siden, siden den kursen er sikkret med egen sikkring på 16A og 230V å kun tilegnet hifi anlegget, pirket han ikke noe på det, var værre på kjøkkene, å det opplegge har vært fra dag 1. innstalert av godkjent firma. Andre etasjen er påbygd senere og innstalert av godkjent firma og godkjent.

    Siden den er så stor og ikke noe pen å se på, skal jeg få en eletrikker til å bytte den ut med denne.

    D677AFC8-1B31-44DE-8619-D142C137061F.jpeg


    8583ED46-465D-4137-9C4E-B1D26D5C1EAA.jpeg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kjøkkenopplegg kan være litt av hvert, ja. Har oppdaga at der har jeg noe som må fikses. Forrige eier har henta strøm fra komfyrkontakten til oppvaskmaskina, kaffetrakterkontakten og vifta...

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Holder på med å lage snickarbod, og skal ha egen kurs til den, så da får jeg fiksa opp kjøkkenet samtidig - jeg tenkte å få lagt opp sånn at det er klart for separat induksjonstopp og integrert stekeovn...

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var nå ment som en fleip... Fena er broren min..... NEK er vel heller ikke noe for personer uten en viss bakgrunnskunnskap, som Fenalår forsåvidt har, men kanskje de færreste her, sånn på jamna...
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jeg var ikke så veldig alvorlig selv i mitt innlegg. FEK-referansen var mest et leggspark til de her inne som tukler med strømmen selv uten å være formelt kvalifisert. Og FEL sier egentlig bare unngå brann, ikke kverk noen og lag noe som passer kunden. De brukte bare 37 sider på å formulere det ;). Så du og fena er brødre ja, det var jeg ikke klar over.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Da jeg fik sat min strøm gruppe op kun til hi-fi en, fik jeg bedre lyd. Det er jo nemt at bruge den almindelige vægkontakt og sammenligne bagefter.

    Da jeg lyttede til de 3 forskellige sikringer i sikringsgruppe, en 10 amp, en 13 amp og en 16 amp lød de forskelligt. 10 var diskvaliseret med det samme. Valget ar i mellem 13 og 16 amp.

    Når det strømkabel imellem vægudtag og fordeler boks an ændre lyden, så må vægkontakten også påvirke lyden. Derfor har jeg bestilt nye vægudtag.

    Vis vedlegget 554086

    NCF utgaven er enda bedre.

    Vis vedlegget 554178

    Vis vedlegget 554179

    Vis vedlegget 554180
    Tak for dit svar Geiren. Jeg skrev straks til den danske forhandler af disse vægudtag fra Furutech, om det var med NCF! Jeg fik det svar:
    "Hej Sven
    Jeg har kun taget NCF hjem (kun det bedste er godt nok til danske hifi nørder).

    Har skimmet tråden, og lidt som højttalere, er der nogen der kan gøre det bedre selv (har ikke læst hele tråden, sorry).
    Men AHP er sikkert Siemens grundlæggende, men det er det indvendige ikke længere ??????

    Mvh Gert"

    Så er det på det rene. Jeg må se at få skrevet til elektrikeren. :D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det var nå ment som en fleip... Fena er broren min..... NEK er vel heller ikke noe for personer uten en viss bakgrunnskunnskap, som Fenalår forsåvidt har, men kanskje de færreste her, sånn på jamna...
    For å si det slik - strømmen på kjøkken er er ikke det eneste som har vært snålt utført her.

    Johan-Kr
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Har også Klangmodul. Alt metal er forgyldt kobber også på Sikringerne. Desuden er kontaktflader er meget kraftigere. Altså mindre kontaktmodstand. Tænk på at en kraftig transformers primær også er nede på 0,1 - 0,2 ohm.
     

    basillus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    29.06.2012
    Innlegg
    52
    Antall liker
    30
    Sven jeg har svaret dig lidt vedrørende topaz på side 3.
    OT Drossel hvordan gik det med dit diy NLE kabel med stof strømpe og din grounding boks?
    Jeg påtænker selv at lave nogle diy grounding bokse indeholdende diagmagnetiske materialer, mineraler, krystaller, der bla fjerner statisk elektricitet...lidt ligesom acoustic revive...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Sven jeg har svaret dig lidt vedrørende topaz på side 3.
    OT Drossel hvordan gik det med dit diy NLE kabel med stof strømpe og din grounding boks?
    Jeg påtænker selv at lave nogle diy grounding bokse indeholdende diagmagnetiske materialer, mineraler, krystaller, der bla fjerner statisk elektricitet...lidt ligesom acoustic revive...

    Jeg har ikke prøvet jordingsbox Boxen endnu hjemme. Har lyttet på den hos en ven. Den var ikke ret god i forhold til den billigste af de 4 han har. NLE kablet har jeg endnu ikke prøvet. I øjeblikket har jeg gode resultater med LC Audio Teflar som er forsølvet kobber i Teflon. Jeg har problemer i forhold til nuværende terminaler med NLE kablet. Skal igang med å sætte nye basser i højttalerne. I den forbindelse sætter jeg nye terminaler på min mellemtone og diskant filter. Jeg er rigtigt godt med mine 140 cm Teflar lige nu. Der er jumpers mellem mellemtone og diskant filter indgang.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg synes du skal prøve å lave den jordingsbox selv. Jeg vil prøve med en 16 kg transformer som "Jordingsbox".
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Har også Klangmodul. Alt metal er forgyldt kobber også på Sikringerne. Desuden er kontaktflader er meget kraftigere. Altså mindre kontaktmodstand. Tænk på at en kraftig transformers primær også er nede på 0,1 - 0,2 ohm.
    Hva er Blaine-faktoren på disse sikringene? Den bør være over 420.
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Nå har jeg kun skumlest litt i tråden. Flott at man er opptatt av et godt elektrisk anlegg.

    Men når det kommer til det å få bedre lyd ved å øke kvadratet frem til uttaket i veggen fra sikringsskapet, klarer jeg ikke helt å se teorien bak.

    Hvis man har et veldig stort anlegg som trekker en del strøm, kan det vel i ytterste konsekvens skape litt spenningsfall "i trommeslagene".

    I et sånt tilfelle kan jo et høyere kvadrat redusere litt spenningsfall på aktuell kurs.

    Men er belastningen stor nok, så vil det uansett påvirke foranliggende nett.

    Tenker mer at jording, skjerm og adskillelse kan ha mer for seg.

    En egen skilletrafo på kursen for å skille fra øvrig nett, og benytte mest mulig skjermet utstyr derfra.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    The Never Ending Tøvestory.
    Hvad mener du?
    Det betyr "Bull Shit" på norsk. :)
    Kanskje en 15 A gir varm mellomtone, finkornet diskant og supersvart bakrom?
    Husk at Eaton låter myyyyyye bedre enn Cenica og Siemens, og at C-karakteristikk tilfører litt sødme i presensområdet og strammer opp stereobildet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn