Strøm relatert Strøm og strøm fru Blom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Litt tynt grunnlag å kommentere på men dette kan være en "normal" problemstilling om ikke brummen har oppstått plutselig. Det er brum i alle trafoer (i forsterkere eller utenom) men noen er spesialdesignet for HiFi bruk og kan være nærmest lydløse. Årsaken til brum i høyttalere er ofte at glatting av likestrømsleddet i forsterkeren ikke er 100% og den rippelen som kommer ut høres ut som brum i høyttalerene.

    Hvis du har en mulighet til å låne en skille eller ISO trafo vil jeg foreslå at du prøver den for å se om det blir noen endring før du investerer i noe. Det holder med 3-500VA og oppover bare for å sjekke dette.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Har du brun når trinnet oppstrøms er frakoblet, eller annen kilde? Har du brum med kortsluttet innganger, Dvs garantert 0 signal , varierer brum med volumsetting. Brum med ujordet kontakt, brum med bare en kanal,, osv
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner igjen denne infoen Ymir og tar den til etterretning. Har simulert effekten og henviser til tidligere innlegg hvor dette E.R publisert , Og det stemmer at variasjon i sinuskurven fra netter forplantet seg til en viss variasjon i likesoenning fra syklus til syklus. Men strømforsyningen min bryr seg lite om det harmoniske eller interharmoniske eller intergalaktiske , og det slår altså ikke målbart ut hos meg,på en klasse A forsterker og trekker kontinuerlig strøm.Forresten så har jeg heller ingen hørbar endring i lyd eller funksjon med 1500 mV til 300mV støy. Men jeg jobber videre med saken. Andre må gjerne ga lov til å ha andre erfaringer .
    God søndag
    Kom over denne siden.

    https://www.hardwareinsights.com/database-of-ups-output-waveforms/5/

    "This overview is an attempt to built a database of real output from different uninterruptible power supplies running in battery mode. In other words, database of UPS inverter waveforms. Many devices are built to operate with natural sine wave input with 50/60Hz frequency and it is not really a good idea to feed them with something completely different. But you may be surprised how many UPSes have some very strange output, which definitely does not make different kinds of devices happy (like pumps, fans and other motors, transformers). Depending on the waveform, often even active PFC power supplies have problems. And with some UPSes, you can see even lightbulb flicker with naked eye."

    Kanskje den kunne være opplysende i UPS strømsammenheng?
    Bruker selv UPS fra APC (rimelige) med god effekt.
    Koster ikke mye å teste...
    Ha en fin søndag!
    Enig, det trenger ikke å koste all verden å prøve. Om man har Hifi for flere hundre tusen så er det en god sikkerhet med en UPS for noen tusenlapper og ihvertfall om man er utsatt for dårlig strøm eller lynnedslag. Fin link.
    Det er kvalitetsforskjeller ute og går som nevnt tidligere, firkant-pulser var vanlig også på 90-tallet og like stor variasjon da som nå på sinus-kurven og hvor glatt den er. Legg i noen kroner og gå for et seriøst og anerkjent merke slik som APC er, Belkin som er linket på videoen lengre oppe er kjent for å være et billig-merke og det ville jeg holdt meg unna. Det er også forskjeller på modeller innad i samme merke.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    536
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Er det noen av dere som har forsøkt DC drift av hifi? (Ombygging, ikke bilstereo)
    Dagens batterier har vel nok effekt til å drive et middels anlegg noen timer?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Illustrasjon av norsk strømnett IT (UNgrounded), mot TN (Grounded)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Denne linken tar for seg de forskjellige tilfeller av "støy" på nettet og tiltak i forhold til gitte problem, enjoy.

    https://senorc.no/?p=226

    ps. Leif Erntsen har bidratt
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tipper det er samme problemet som litt lenger opp her, men jeg har ikke såkalt "brum", men lett skurring som minner om fm-nettet nå om dagen. Min Classé pre er vel årsaken tenker jeg, det er støy med en gang "mute" skrues av. Lik støy uansett volum, mye strømtrekk ellers på nettet (tre rom med gulvvarme, to kjølerom i rommet ved siden av, hovedsikringsskap, vaskemaskin, tørketrommel og alt av lys. Blinker noe i lyset i lytterommet, sikkert gulvvarme som slår inn eller noe av alt det andre. Jorda nett der nede, skurrelyden er ikke høyere med gulvvarme på.
    Har et Monster overspenningsvern i dag (MDP800 elns), samme skurrelyden i dette som det jeg brukte før fra biltema/clas ohlson, har også litt diverse strømkabler, virker som det er like ille samme hvilke dimensjoner og lengde.
    Vil et filter hjelpe på denne skurringa, eller er det bare trafostøy?
     

    Supersound

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2011
    Innlegg
    100
    Antall liker
    15
    Jeg ville først ta ut alle signal kabler som går inn i din preamp. Prøv så om den fortsatt støyer bare med preamp og poweramp.
    Gjør den det ville jeg tatt den med til en venn som ikke har det probleme og koblet den opp der.
    Da vet du med en gang om problemet er lokalt i preamp eller strømmen i huset ditt.
    Lykke til.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg ville først ta ut alle signal kabler som går inn i din preamp. Prøv så om den fortsatt støyer bare med preamp og poweramp.
    Gjør den det ville jeg tatt den med til en venn som ikke har det probleme og koblet den opp der.
    Da vet du med en gang om problemet er lokalt i preamp eller strømmen i huset ditt.
    Lykke til.
    Ja, det er det samme. Har prøvd det allerede, er mye støy på nettet der nede. På loftet i samme hus står det en Hegel H360 (kliss ny) på et par PSB T65 og der er det null skurring, var ikke det før heller med en Pioneer DAB+ receiver.
    Jeg har forøvrig hatt dette "problemet" på all elektronikk jeg har der nede (Krell KAV-300iL har samme problem), det har også skjedd med 4 par med forskjellige høyttalere. Får se om jeg går litt saftig til verks og skrur av alle sikringene utenom den kursen som går til rommet og ser om det gjør utslag. :)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Ting tyder på at det er en klar sammenheng mellom strømpris og kvalitet på strømmen. Jeg skiftet til en strømleverandør som hadde billigere strøm, og det resulterte i betydelig dårligere lyd fra anlegget. Nå går jeg konsekvent for den dyreste strømmen. Jeg kjøper også drivstoff når prisene er høyest fordi jeg synes bilen går bedre på dyr diesel enn på billig. En kan kjøpe mye dyr strøm for det en kompetent regenerator eller et skikkelig strømfilter koster. Merkelig at ingen annen har oppdaget denne sammenhengen..........
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ting tyder på at det er en klar sammenheng mellom strømpris og kvalitet på strømmen. Jeg skiftet til en strømleverandør som hadde billigere strøm, og det resulterte i betydelig dårligere lyd fra anlegget. Nå går jeg konsekvent for den dyreste strømmen. Jeg kjøper også drivstoff når prisene er høyest fordi jeg synes bilen går bedre på dyr diesel enn på billig. En kan kjøpe mye dyr strøm for det en kompetent regenerator eller et skikkelig strømfilter koster. Merkelig at ingen annen har oppdaget denne sammenhengen..........
    Jeg har helt motsatt erfaring, uansett hvilken strømleverandør jeg velger er det den som har lavest pris som gir meg best lyd, tror det må være den lille hjernen min som spiller meg et stort puss, haha...
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Folks, om ikke Nordost sine strømprodukter vekker «troen», sammenlign med Michael Børresen som forklarer rundt Ansuz sin strømfordeler (Børresen står bak Raidho, Ansuz og Aavik):

    https://youtu.be/nv88BNHofds
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Folks, om ikke Nordost sine strømprodukter vekker «troen», sammenlign med Michael Børresen som forklarer rundt Ansuz sin strømfordeler (Børresen står bak Raidho, Ansuz og Aavik):

    https://youtu.be/nv88BNHofds
    Vekker troen? Du er stadig frempå når det gjelder Nordost og da mener jeg det er viktig med motvekt for å unngå at andre går i samme felle som deg.

    Her er bildene av Nordost Qb8/16 til 18000,- som har blitt fjernet her på sentralen. Bildene er tatt av BalleClorin:

    Nordost Qb8 inside.jpg


    insideqb8.jpg


    Du kan også se dem i denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/22252-innmat-hva-du-vil-151.html

    -BB-
     
    X

    X186841

    Gjest
    Like tomt som i XXXXX til de fjottene som kjøper produkter fra slike tullefirmaer.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Er jo ikke noe vits i å prøve en tom stromskinne til 18000.-
    Er ikke sjalu på folk som kjøper humbug.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Bildene av Nordost strømskinna viser nok ikke alt som er inni. Skulle likt å tatt en titt på baksiden av printkortet.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Også lurer man på hvorfor ikke flere unge blir fenget av hifi hobbyen.
    Jo jøss da, er jo bare å lese litt på hifisentralen, så tenker nok de fleste at "ja dette, det vil jeg være en del av"
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis HFS får være et utløp for ‘personlig frustrasjon’ er den ihvertfall god for noe....:confused:
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Folks, om ikke Nordost sine strømprodukter vekker «troen», sammenlign med Michael Børresen som forklarer rundt Ansuz sin strømfordeler (Børresen står bak Raidho, Ansuz og Aavik):

    https://youtu.be/nv88BNHofds
    Vekker troen? Du er stadig frempå når det gjelder Nordost og da mener jeg det er viktig med motvekt for å unngå at andre går i samme felle som deg.

    Her er bildene av Nordost Qb8/16 til 18000,- som har blitt fjernet her på sentralen. Bildene er tatt av BalleClorin:

    Vis vedlegget 533094

    Vis vedlegget 533095

    Du kan også se dem i denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/22252-innmat-hva-du-vil-151.html

    -BB-

    Jeg har da sannelig ikke bare «framsnakket» Nordost. Ta en titt på mine innlegg, og du ser både Supra, Chord, in-akustik, Burmester, Hegel, Krell og nå sist Ansuz ble nevnt og anbefalt. Bedre med oss som forsøker å komme noen veg med anlegget vårt enn dem som setter seg på bakføttene og furter bare noe blir positivt nevnt i en tråd.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nå synes jeg du kommer med mye negativt Lgrons58. Har du ofte dårlige dager?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har bare topp dager for tiden jeg. Og har prøvd masse rart. Eneste det har vært nødvendig med strømfilter på er Naim og det kommer av dårlig konstruksjon på forsterkeren. Naim tålte heller ikke alt av høyttalerkabler, også en konstruksjonssvakhet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Folks, om ikke Nordost sine strømprodukter vekker «troen», sammenlign med Michael Børresen som forklarer rundt Ansuz sin strømfordeler (Børresen står bak Raidho, Ansuz og Aavik):

    https://youtu.be/nv88BNHofds
    Vekker troen? Du er stadig frempå når det gjelder Nordost og da mener jeg det er viktig med motvekt for å unngå at andre går i samme felle som deg.

    Her er bildene av Nordost Qb8/16 til 18000,- som har blitt fjernet her på sentralen. Bildene er tatt av BalleClorin:

    Vis vedlegget 533094

    Vis vedlegget 533095

    Du kan også se dem i denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/22252-innmat-hva-du-vil-151.html

    -BB-

    Jeg har da sannelig ikke bare «framsnakket» Nordost. Ta en titt på mine innlegg, og du ser både Supra, Chord, in-akustik, Burmester, Hegel, Krell og nå sist Ansuz ble nevnt og anbefalt. Bedre med oss som forsøker å komme noen veg med anlegget vårt enn dem som setter seg på bakføttene og furter bare noe blir positivt nevnt i en tråd.
    For det første er det bare fantasi at noen furter etc... Uenighet er ikke synonym for furting. For det andre, hvorfor er det så jævla viktig med anerkjennelse for alt mulig man opplever? Holder det ikke at du selv har glede av disse tingene? Internett har etterhvert økt utbredelsen av vitenskapelig basert kunnskap.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    hvorfor er det så jævla viktig med anerkjennelse for alt mulig man opplever? Holder det ikke at du selv har glede av disse tingene?
    Ja, dette burde være fy fy på et hvilket som helst interesseforum for HiFi.....
    Nei, det burde det ikke, men hvis det ikke skaper de store ovasjoner så er det vel en grunn til det? Jeg har egen erfaring med at ting jeg synes er morsomt, hørbart, lyst til å dele har skapt like stor interesse som pizza grandiosa i en gourmandklubb. Det er mulig å lære noe av det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Bildene av Nordost strømskinna viser nok ikke alt som er inni. Skulle likt å tatt en titt på baksiden av printkortet.
    Det vises ikke så godt på disse bildene med er er kun printbaner som forbinder kontaktene. Samt en motstand til 5kr mellom gul/grønn jordsleding og jord i kovedkontakt. Leser du tåkepratet til Nordost ser du at det stemmer med den skjønnmalende beskrivelsen de gir. Poenget er at denne boksen gjør ingenting og det er jo det som faktisk er salgpoenget...
    Vil man ha mer enn ingenting for pengene så kjøp heller en skinne fra Supra eller emf-consult så får du et overspenningsvern i tillegg til 5-15% av Nordostprisen ..... Og det er like godt mekanisk tunet det kan jeg garantere
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum
    Bildene av Nordost strømskinna viser nok ikke alt som er inni. Skulle likt å tatt en titt på baksiden av printkortet.
    Det vises ikke så godt på disse bildene med er er kun printbaner som forbinder kontaktene. Samt en motstand til 5kr mellom gul/grønn jordsleding og jord i kovedkontakt. Leser du tåkepratet til Nordost ser du at det stemmer med den skjønnmalende beskrivelsen de gir. Poenget er at denne boksen gjør ingenting og det er jo det som faktisk er salgpoenget...
    Vil man ha mer enn ingenting for pengene så kjøp heller en skinne fra Supra eller emf-consult så får du et overspenningsvern i tillegg til 5-15% av Nordostprisen ..... Og det er like godt mekanisk tunet det kan jeg garantere
    Forstår jeg det riktig at kontaktene har tilførsel via printbaner ??? For en 16/20(?) amp klassifisert stikk ?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Bildene av Nordost strømskinna viser nok ikke alt som er inni. Skulle likt å tatt en titt på baksiden av printkortet.
    Det vises ikke så godt på disse bildene med er er kun printbaner som forbinder kontaktene. Samt en motstand til 5kr mellom gul/grønn jordsleding og jord i kovedkontakt. Leser du tåkepratet til Nordost ser du at det stemmer med den skjønnmalende beskrivelsen de gir. Poenget er at denne boksen gjør ingenting og det er jo det som faktisk er salgpoenget...
    Vil man ha mer enn ingenting for pengene så kjøp heller en skinne fra Supra eller emf-consult så får du et overspenningsvern i tillegg til 5-15% av Nordostprisen ..... Og det er like godt mekanisk tunet det kan jeg garantere
    Forstår jeg det riktig at kontaktene har tilførsel via printbaner ??? For en 16/20(?) amp klassifisert stikk ?
    Det medfører riktighet.

    "The QB8 Mark II is a 20 Amp (US) / 16 Amp (EU, AUS) version that uses heavier gauge internal wiring in addition to being capable of handling more current."

    The sockets themselves are mounted on a customized frame plate and solidly constructed aluminum extrusion with machined end-caps that deliver a reassuring sense of substance. But the casework has far greater significance than that, the metal pieces and internal PCB (deliberately preferred to hard-wiring) constituting a single, mechanically tuned construction, designed specifically to enhance performance. Compare the musical performance of the QBASE-Mark II to the competition and you’ll hear just how effective this is.

    Er det ikke fantastisk?

    -BB-
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum
    Bildene av Nordost strømskinna viser nok ikke alt som er inni. Skulle likt å tatt en titt på baksiden av printkortet.
    Det vises ikke så godt på disse bildene med er er kun printbaner som forbinder kontaktene. Samt en motstand til 5kr mellom gul/grønn jordsleding og jord i kovedkontakt. Leser du tåkepratet til Nordost ser du at det stemmer med den skjønnmalende beskrivelsen de gir. Poenget er at denne boksen gjør ingenting og det er jo det som faktisk er salgpoenget...
    Vil man ha mer enn ingenting for pengene så kjøp heller en skinne fra Supra eller emf-consult så får du et overspenningsvern i tillegg til 5-15% av Nordostprisen ..... Og det er like godt mekanisk tunet det kan jeg garantere
    Forstår jeg det riktig at kontaktene har tilførsel via printbaner ??? For en 16/20(?) amp klassifisert stikk ?
    Det medfører riktighet.

    "The QB8 Mark II is a 20 Amp (US) / 16 Amp (EU, AUS) version that uses heavier gauge internal wiring in addition to being capable of handling more current."

    The sockets themselves are mounted on a customized frame plate and solidly constructed aluminum extrusion with machined end-caps that deliver a reassuring sense of substance. But the casework has far greater significance than that, the metal pieces and internal PCB (deliberately preferred to hard-wiring) constituting a single, mechanically tuned construction, designed specifically to enhance performance. Compare the musical performance of the QBASE-Mark II to the competition and you’ll hear just how effective this is.

    Er det ikke fantastisk?

    -BB-
    Da håper jeg printbanene holder minimum 2,5 kvadrat ledere og at printkortet er virkelig varmeresistent...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja.. 10mm bredde og 100u blir 1 kvm... så neppe...... Egentlig er det fantastisk hvilket nivå av teknologifornektelse som på legges for dagen for å tro på slikt sprøyt.... Skjønt sprøyt - i alle andre sammenhenger ville dette blitt sett på som svindel og fjernet fra markedet....
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum
    Tja.. 10mm bredde og 100u blir 1 kvm... så neppe...... Egentlig er det fantastisk hvilket nivå av teknologifornektelse som på legges for dagen for å tro på slikt sprøyt.... Skjønt sprøyt - i alle andre sammenhenger ville dette blitt sett på som svindel og fjernet fra markedet....
    Hvis det er 1 kvadrat mm ledere som du sier, så håper jeg virkelig ingen belaster den med 16 amp..

    mvh Calamati ( ex-Elko)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Tja.. 10mm bredde og 100u blir 1 kvm... så neppe...... Egentlig er det fantastisk hvilket nivå av teknologifornektelse som på legges for dagen for å tro på slikt sprøyt.... Skjønt sprøyt - i alle andre sammenhenger ville dette blitt sett på som svindel og fjernet fra markedet....
    Hvis det er 1 kvadrat mm ledere som du sier, så håper jeg virkelig ingen belaster den med 16 amp..

    mvh Calamati ( ex-Elko)
    Hvem bryr seg om slike bagateller når produktene låter så innmari bra?

    -BB-
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det vet jeg selvsagt ikke.. jeg bare filosoferte over hvor mye kobber som må til for å få 1 kvm på kretskort.... det er faktisk nokså mye....
    og enda mer for å få 2,5 kvmm.... uansett så er den boksen et av de verste eksempler jeg har sett på den teknosvadaen som rir HiFi-bransjen....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn