Stopp Utbyggingen av DAB nå!!!

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Michail skrev:
haber skrev:
baluba skrev:
haber skrev:
xerxes skrev:
Vi har 3 DAB-er hjemme, og er storfornøyde!

Å sammenligne DAB med en 25 år gammel PC faller på sin egen urimelighet.
Jeg er også en fornøyd DAB lytter. Hører på FM nesten barei bilen, da jeg ikke har DAB der.
Men lytter du til DAB over hifi-en? Eller er det bare over en liten boks på kjøkkenet?
Begge deler.Jeg har en liten Tivoli Songbokk 100 med DAB og FM på kjøkkenet. Brukes nesten bare på DAB (hvis jeg ikke vil høre på noe som ikke sendes på DAB da) OG jeg har en Primare T23 tuner i anlegget. Både DAB og FM på den også, brukes nesten bare på DAB. DAB høres MYE bedre ut enn FM på den hjemme hos meg, men mulig det hadde vært annerledes med skikkelig FM antenne selvsagt.

Det skal jo da også sies at jeg ikke har det samme "kravet" til lydkvalitet år jeg hører på (uansett DAB eller FM) som når jeg f.eks hører på CD

Det skal også sies at jeg har hørt "billige "DAB" radioer hvor jeg ikke har vært fornøyd med lyden i det hele tatt. Hadde en Cambridge DAB/FM tuner i anlegget en gang og der var det mye "bobling" i lyden på DAB, og ganske flat lyd.
God FM radio kan være på høyde med CD kvalitet. DAB kan aldri bli det.

Trenger vi DAB i tillegg til FM?
Skal vi tvinge alle som i dag hører på FM over på DAB?
Skulle vel mene og tro at kvaliteten på FM (som på DAB) også er avhengig av kvaliteten på det som sendes ut i eteren, og ikke bare hvor god selve radioen er.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Michail skrev:

God DAB er enda bedre enn FM. Det var det i det minste hjemme hos meg da jeg sammenlignet direkte v.hj.av min Primare DAB/FM-tuner. DAB gjennom en god DAC blir enda bedre. Ingen tvil i mine ører om at DAB kom nærmest CDkvaliteten. Men med en dårlig DAC og håpløse bitrater.... ja da blir det noe annet.

Etter det de sier, koster FM-nettet uforholdsmessig mye å drive. Pluss at kapasiteten m.h.t. antall sendere/radiostasjoner er sprengt flere steder. Det er vel hovedbegrunnelsen for beslutningen om å avvikle FM.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Giske signaliserte vel på vegne av kulturdept at det skal ta mange år enda før NRK slutter å sende FM. Alltid Klassisk døde på FM av andre årsaker enn overgangen til DAB, og hadde ingenting med det år gjøre. Vi får håpe at Giske får rett i at signalene ikke skal stenges på denne siden av 2020, for jeg er fremdeles avhengig av FM når jeg er utenfor hjemmet.
Jeg hører til dem som savner NRK Klassisk sårt på FM, og lurer på hva som var den egentlige grunnen til at den ble fjernet. Trodde det var pga DAB, jeg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
baluba skrev:
Giske signaliserte vel på vegne av kulturdept at det skal ta mange år enda før NRK slutter å sende FM. Alltid Klassisk døde på FM av andre årsaker enn overgangen til DAB, og hadde ingenting med det år gjøre. Vi får håpe at Giske får rett i at signalene ikke skal stenges på denne siden av 2020, for jeg er fremdeles avhengig av FM når jeg er utenfor hjemmet.
Jeg hører til dem som savner NRK Klassisk sårt på FM, og lurer på hva som var den egentlige grunnen til at den ble fjernet. Trodde det var pga DAB, jeg.
Det kom vel en offisiell beklagelse til et av våre medlemmer over mail (hvis jeg ikke husker feil) for en tid tilbake. Den gikk ut på at frekvensen ble trukket tilbake av EBU eller noe slikt. De ble med andre ord tvunget til å stoppe sendingen av en kanal, og valgte da Alltid Klassisk, sikkert ut fra lyttertallene. Det var altså ikke noe som NRK ønsket, for Alltid Klassisk har nok hele tiden vært et flaggskip for den tekniske avdelingen. Det er jo der mange av deres dyktige teknikere får vise sin kompetanse på opptaksiden.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Tror ikke på at FM er dyrere å vedlikeholde enn dab, for NRK. Tror at det bare er noe de sier for å få gjennom et mislykket prosjekt. Det er panikk der nå, og nærradiofolket sier det er billigere med FM i lengden. Hvorfor er NRK-folk uenig?

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.6974994

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Antall liker
223
Torget vurderinger
19
xerxes skrev:

Enig. Hadde en Denon TU-1800DAB og var overraskende fornøyd med lyden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trond_B skrev:
xerxes skrev:

Den burde ikke koste allverden brukt, så kanskje jeg skulle være på jakt etter en slik. Som jeg har skrevet i tidligere innlegg så ønsker jeg meg en tuner i anlegget som jeg bare kan slå på selv om nettet er nede eller pc-en ikke er slått på. Og hvis dere som går DAB i forsvar seriøst mener at problemet med plystring og bobling ikke eksisterer med en skikkelig tuner så kan jeg overleve med 128kbps til morgenkaffen før jeg drar til kontoret.

Det er nemlig det som irriterer meg mest, det at jeg må på en eller annen måte være tilkoblet nettet for å få lyd i radioen. Det er ikke alltid aktuelt for meg, spesielt siden jeg bruker mobilt bredbånd for tiden. Nå er det bare NRK Alltid Klassisk som er savn på FM for meg til nå, så skal det ikke underslås at noen av stasjonene jeg lytter til har litt problemer med mottaket. Derfor blir det mest Tivoli og Radionette Duett 3000 når jeg skal lytte til radio på morgenen. Koselig nok det, men alternativer hadde ikke vært uefne å ha. Spesielt hvis jeg skal ha Alltid Klassisk stille i bakgrunnen når jeg har et romantisk besøk på kveldstid.

Jeg har som dere sikkert vet et problem med å ha pc slått på uten å føle trangen til å enten jobbe eller sosialisere med mine fantastiske venner her på HFS. ::) Det er nok direkte plagsomt for enkelte i min fysiske nærhet til tider, i og med at jeg da blir lite mottakelig for impulser fra IRL. Så det er egentlig familien som kommer til å nyte mest glede av at jeg ikke fristes til å gjøre noe annet når maskinen er slått på. Sonos/SB har jeg som kjent valgt bort foreløpig til fordel for pc direkte til DAC

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
baluba skrev:
Trond_B skrev:
xerxes skrev:

Og hvis dere som går DAB i forsvar seriøst mener at problemet med plystring og bobling ikke eksisterer med en skikkelig tuner så kan jeg overleve med 128kbps til morgenkaffen før jeg drar til kontoret.
Det kan vi ikke garantere. Det er det signalstyrken din som avgjør. Min DAB radio var utrolig følsom. Med antennen riktig plassert i stuen, lå signalstyrken på rundt 90 - ingen bobling da. Så kom kona glad og fornøyd og støvsugde litt rundt antennen - som antageligvis flyttet på seg noen millimeter - og dermed var det gjort. Signalstyrken kunne dette til rundt 70-80 bare på et sekund - og da boblet det, ja. Min lille DAB kjøkkenradio fungerte fint på kjøkkenet - bra signalstyrke der også, i overkant av 90. Om jeg kunne ta radioen med meg på soverommet i tilfelle litt feber eller slikt en dag? Niks - ikke mange metrene bort fra kjøkkenet - og signalet kunne igjen dette til under blubbenivå.

Tror ikke dette har noe som helst å gjøre med tunerens kvalitet. Faktisk var den lille Pure kjøkkenradioen mer robust enn Primaretuneren min i så henseende. Derimot har jeg aldri opplevd plystring under lytting på DAB-radio. Verken her hjemme eller når jeg har vært på besøk hos andre. Plystring - det har jeg bare opplevd på FM (og på kort- og mellombølge, for dem som vet hva det er for noe).

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Steinar_Lund skrev:
baluba skrev:
Det kom vel en offisiell beklagelse til et av våre medlemmer over mail (hvis jeg ikke husker feil) for en tid tilbake. Den gikk ut på at frekvensen ble trukket tilbake av EBU eller noe slikt. De ble med andre ord tvunget til å stoppe sendingen av en kanal, og valgte da Alltid Klassisk, sikkert ut fra lyttertallene. Det var altså ikke noe som NRK ønsket, for Alltid Klassisk har nok hele tiden vært et flaggskip for den tekniske avdelingen. Det er jo der mange av deres dyktige teknikere får vise sin kompetanse på opptaksiden.
OK takk for opplysningen, baluba.
Det foregår da fremdeles ting på 91,9? Noe etniske greier tror jeg. Men kanskje ikke i regi av NRK?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.392
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
God DAB er enda bedre enn FM. Det var det i det minste hjemme hos meg da jeg sammenlignet direkte v.hj.av min Primare DAB/FM-tuner. DAB gjennom en god DAC blir enda bedre. Ingen tvil i mine ører om at DAB kom nærmest CDkvaliteten. Men med en dårlig DAC og håpløse bitrater.... ja da blir det noe annet.
Tjaaa, jeg kjørte dab- signalet over toslink til en Apogee Rosetta og derfra til en EmmLabs Dac 6. Hørtes helt ræva ut. Tror ikke helt på det der med dac- kvaliteten.

mvh

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
Ulf-B skrev:
Michail skrev:

Etter det de sier, koster FM-nettet uforholdsmessig mye å drive. Pluss at kapasiteten m.h.t. antall sendere/radiostasjoner er sprengt flere steder. Det er vel hovedbegrunnelsen for beslutningen om å avvikle FM.

Litt enkel fysikk er på sin plass forstår jeg:

Når en sender musikk over en DAB så digitaliseres signalet. 90% av informasjonen kastes i prosessen.
( nerve sjel, overtoner og harmonier)
Du kan ha verdens beste DAC i andre enden - det kan ikke bli bra. Det er fysisk umulig. (selv ikke DAB fantastene her på hifisentralen kan få 2 +2 til å bli 5.)

Med god FM fra en god sender med gode mottaksforhold til en god mottaker for du med alt som gir musikken liv.
( informasjnsmengden som overføres er nesten uendelig)
Dette er fullverdig Hifi.

Det forhinderer vel ikke at noen kan det hyggelig i nærheten av en DAB radio med tilstrekkelig rødvin innen rekkevidde. Jeg er overrasket at det finnes så mange av dere her på Hifisentralen.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg tror nok de som er i stand til å høre på nettradio også kan høre på DAB, uten att de får ett akutt behov for å kjøpe en kabelstump til 20k.
Men har man et oppsett til 500k, så blir det vel litt sånn Veyron med folkevognmotor ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.125
Sted
Holmestrand
Michail skrev:
haber skrev:
xerxes skrev:

Jeg er også en fornøyd DAB lytter. Hører på FM nesten barei bilen, da jeg ikke har DAB der.
Det er hyggelig at dere er fornøyde.

Sammenligningen med en 25 år gammel PC står jeg inne for, faktisk ble DAB teknologien utviklet før den første PC kom i salg.

Jeg er ikke fornøyd med DAb, men det er forsåvidt ikke poenget. Poenget er at vi idag bruker 2010 penger på å bygge ut en teknologi som er utviklet på 1980 tallet. Vi burde bruke 2010 penger på dagens teknologi.

Så kan de 7 millioner FM radioene der ute fremdeles brukes.
Vel og bra, men en 25 år gammel PC kan ikke levere andre tjenester enn dørstopper, bokstøtte eller lignende. DAB-radio der i mot....
;)

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Antall liker
38
Torget vurderinger
11
decibelius skrev:
Jeg tror nok de som er i stand til å høre på nettradio også kan høre på DAB, uten att de får ett akutt behov for å kjøpe en kabelstump til 20k.
Men har man et oppsett til 500k, så blir det vel litt sånn Veyron med folkevognmotor ;)
Helt enig!!!

Men så er jo også Hifisentralen for oss som kjøper hifi istedet for hytte, båt eller campingvogn, ikke sant.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Michail skrev:
decibelius skrev:
Helt enig!!!

Men så er jo også Hifisentralen for oss som kjøper hifi istedet for hytte, båt eller campingvogn, ikke sant.
Snakk for deg selv kompis ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
baluba skrev:
Steinar_Lund skrev:
baluba skrev:
OK takk for opplysningen, baluba.
Det foregår da fremdeles ting på 91,9? Noe etniske greier tror jeg. Men kanskje ikke i regi av NRK?
Det er litt forskjellige frekvenser over hele landet, som i Bergen der de sendte på 98,1 tror jeg. Husker ikke så godt lenger, men det var i alle fall like under 99 som er P3 i Bergen. Og jeg har ikke sjekket hva som skjer på det båndet nå. Det er mulig at NRK av forskjellige hensyn trengte en frekvens til en "etnisk" kanal, og i mangel på nye tildelte frekvenser måtte prioritere. Og den prioriteringen har de selvsagt brukt lyttertall for å komme frem til. Uansett var forklaringen at de ikke hadde frekvens ledig til Alltid Klassisk lenger, noe det ble uttalt at de skulle ønsket de hadde. Og det siste tror jeg i og for seg på.

Btw: Når det gjelder kvaliteten på DAB hvis artifakter og slikt er fraværende utover de som komprimeringen selv skaper så er det ikke verre enn at viktige kanaler som Alltid Klassisk ikke sender i 64kbps eller verre. De sender nok i minimum 128, men teknologien har vel noe høyere takhøyde enn det så kanskje de sender med 164. Det er det sikkert noen som kan rette på. Uansett er 128/164 ikke akkurat topp hifi, men det holder til både morgenkaffe og som bakgrunn til samtaler. Og det er bruket jeg ser for meg til DAB, og jeg antar at 128kbps over rør og Kef låter et par hakk bedre enn Tivoli med FM.

Nå tester jeg ut Screamer Radio som ble anbefalt i denne tråden. Selv om jeg har irritert meg over at jeg ikke har fått bedre enn 172 tror jeg det var på Alltid Klassisk så kommer jeg til å beholde programmet. Det er rett og slett for enkelt og ukomplisert til å ikke bruke på kontoret etc. Men siden jeg ikke får bedre bitrate enn 172 så kan jeg egentlig like godt ha 128 i mange tilfeller, slik at kvalitetsargumentet for nettradio har faktisk fått et lite skudd for baugen for meg i kveld. Det skyldes enkelt og greit at jeg ikke får de 320 jeg har blitt lovet, og da er jo ikke forskjellen til DAB i beste kvalitet ikke så stor lenger. Testingen fortsetter, men det som er tilfellet nå er at jeg tror ikke NRKs lovnader holder helt mål. Eller er det slik at jeg må spille av Alltid Klassisk fra nrk.no for å få full lydkvalitet?

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Vi har en liten Philips DAB/FM-radio på kjøkkenet.
En Tivoli Audio Model One i stuen og en Tivoli Songbook100 DAB/FM til fritid og utebruk.
I tillegg har jeg en Denon Tu-S10 koblet til HiFi anlegget mitt på lytterommet med FM-signaler fra GET. I tillegg har jeg radiokanaler fra GET boksen både i stuen og lytterommet, som her også er tilkoblet HiFi-anlegget. (PUH!!!!!!)

Det som stort sett benyttes er kjøkkenradioen og Denon TU-S10. Denne er stort sett benyttet til å høre på NRK P2 og NRK Alltid Klassisk, bortsett fra hver tirsdag da det høres på Herremagasinet.
Med mitt oppsett synes jeg kvaliteten på FM-sendingene er meget bra, ikke cd-kvalitet, men mer enn bra nok. Er ikke den samme lydkvaliteten med musikk via dekoderen. Ikke på lang nær samme dybdevirkningen i lydbilde.(Kan kanskje også ha noe med kabler å gjøre, da signalkablene fra dekoderen er ganske enkle.)
Slukkes FM-signalene ville dette være et stort savn.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Michail skrev:
Ulf-B skrev:
Michail skrev:

Litt enkel fysikk er på sin plass forstår jeg:

Når en sender musikk over en DAB så digitaliseres signalet. 90% av informasjonen kastes i prosessen.
( nerve sjel, overtoner og harmonier)
Du kan ha verdens beste DAC i andre enden - det kan ikke bli bra. Det er fysisk umulig. (selv ikke DAB fantastene her på hifisentralen kan få 2 +2 til å bli 5.)

Med god FM fra en god sender med gode mottaksforhold til en god mottaker for du med alt som gir musikken liv.
( informasjnsmengden som overføres er nesten uendelig)
Dette er fullverdig Hifi.

Det forhinderer vel ikke at noen kan det hyggelig i nærheten av en DAB radio med tilstrekkelig rødvin innen rekkevidde. Jeg er overrasket at det finnes så mange av dere her på Hifisentralen.
Selvsagt kastes mye av informasjonen i prosessen. Hele cluet med MP3 - og i f.m. DAB den eldre MPEG2 - er at man prøver å fjerne informsjonen der den erfaringsmessig gjør minst skade for lytteopplevelsen. Man prøver - mer eller mindre vellykket - å lure hørselen. Gjort på en riktig måte, kan man lett oppnå at f.eks. 320kbps låter til forveksling likt med CD. Såvidt jeg har forstått, er det heller ikke alltid snakk om å fjerne informasjon - man bare utrrykker den på en annen måte. Like signalstrenger, kan f.eks. uttrykkes ved "ditto" i stedet for å gjentas - og hvis avsender og dekoder skjønner den koden, har man bare redusert mengden bits, men egentlig ikke redusert informasjonen. Men dette ligger godt utenfor mitt kompetanseområde - som så mye annet.

FM går jo heller ikke skuddfri i denne sammenhengen - når det gjelder å mangle informasjon. FM har mye større frekvensmessige begrensninger enn DAB - både i bassen og i diskanten. Hvis jeg husker min barnelærdom - det hender at jeg fortsatt glimter til - ligger FM i området 30-40 Hz opp til ca. 15 kHz. Ikke mye overtoner der i gården. Pluss at FM har et mye dårligere signal-støyforhold.

I mitt anlegg låt i hvert fall DAB klart friskere enn FM - mer sting, mer dynamikk, mer trøkk i bassen - mens FM låt mer grøtete og ullent. Selv uten rødvin til hjelp, valgte jeg DAB.

N

nb

Gjest
Ulf-B skrev:
Selvsagt kastes mye av informasjonen i prosessen. Hele cluet med MP3 - og i f.m. DAB den eldre MPEG2 - er at man prøver å fjerne informsjonen der den erfaringsmessig gjør minst skade for lytteopplevelsen. Man prøver - mer eller mindre vellykket - å lure hørselen. Gjort på en riktig måte, kan man lett oppnå at f.eks. 320kbps låter til forveksling likt med CD. Såvidt jeg har forstått, er det heller ikke alltid snakk om å fjerne informasjon - man bare utrrykker den på en annen måte. Like signalstrenger, kan f.eks. uttrykkes ved "ditto" i stedet for å gjentas - og hvis avsender og dekoder skjønner den koden, har man bare redusert mengden bits, men egentlig ikke redusert informasjonen. Men dette ligger godt utenfor mitt kompetanseområde - som så mye annet.
Litt under halvparten av datamengden på CD er helt unødvendig, man kan representere akkurat den samme informasjonen på litt over halve lagringsplassen gjennom en lossless codec. Det var i alle fall tidligere en hel del som hadde betydelige problemer med å godta det svært enkle og uomtvistelige faktum at så faktisk er mulig.

Forklart i all enkelhet går tapsfri koding ut på at man utnytter det faktum at høyre og venstre kanal har svært mye felles, samt at man f.eks kan lagre differansen mellom to etterfølgende samples istedenfor å lage begge samplene, eller man kan gjøre en tilnærming til kurveformen vha en (enkel) funksjon, og så kode hvor mye det faktiske signalet avviker fra denne tilnærmingen.

Lossy codecer som f.eks mp3 baserer seg i tillegg på psykoakustikk, f.eks gjennom å kode mindre relevante deler av signalet med lavere nøyaktighet eller ikke lagre det i det hele, f.eks veldig høye frekvenser, svake lyder som kommer samtidig med sterke lyder osv, osv.

Det er ellers søtt å anta at informasjonsmengen som overføres med FM er tilnærmet uendelig. Sitter en fyr i studio og spiller av en CD og sender dette ut på FM-båndet, så er datamengden ganske nøyaktig 1.4 megabit i sekundet (dvs ukomprimert PCM eller CD om man vil) - den kan jo ikke bli større enn den var i utgangspunktet. Så kommer litt støy, forvrengning og andre skavanker det analoge mediet måtte ha i tillegg.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Men hva hvis man kobler RiksTV eller GET-tuneren til DAC-en? Jeg har faktisk enda ikke testet det, selv om det er under en meter fra tuner til DAC. Latskapen lenge leve, og nå er jeg bortreist... Er det noen som har testet lyden til krinken fra digitalutgangen på RiksTV? Hva er specs for denslags sendinger?

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Nok engang er temaet opp, og det er ikke rart. Nettradio løser alle problemene i hjemmet, men hva med oss som bruker radio istedenfor mp3 når vi sitter på bussen eller toget? Vi blir i fremtiden tvunget over på DAB, og om ikke det er ille nok over en klokkeradio så skal vi i tillegg ha det rett i øret. Jeg gruer meg aldri så lite, for vanen med å høre på radio når jeg reiser tror jeg ikke jeg kvitter meg med så lett. Det spørs om ikke DAB tar livet av den gleden der etterhvert, slik at jeg blir tvungen til å planlegge med å overføre mp3 eller podcast til en mediaspiller. Kjipe saker.
Det er vel ikke så veldig mange år til teleselskapene blir tvunget til å gi opp den forbrukerfiendtlige takstametermodellen for dataoverføring, og gjøre som på fastlinjer... fri bruk. Da kan man lytte til nettradio så lenger det er mobildekning.

DAB er dødfødt, men jeg har sluttet å bekymre meg. Musikk på radio er et dødt prosjekt nå uansett format. Mesteparten av det som sendes av musikk på radiostasjonene (på FM) er så ødelagt av prosessering og komprimering før det går på luften at det blir for slitsomt for hodet å være eksponert for i mer enn ett par minutter uansett. Og til masing og nyheter spiller det ingen rolle hvilket format det sendes på.

Så FM, AM, LW, DAB, DAB supernijaplussultra whatever... det spiller ingen rolle for min del lenger. Forfallet har kommet for langt til å snus.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
baluba skrev:
Men hva hvis man kobler RiksTV eller GET-tuneren til DAC-en? Jeg har faktisk enda ikke testet det, selv om det er under en meter fra tuner til DAC. Latskapen lenge leve, og nå er jeg bortreist... Er det noen som har testet lyden til krinken fra digitalutgangen på RiksTV? Hva er specs for denslags sendinger?
Klar forbedring, sammenlignet med analogt ut fra Get-boksen min. Nå er det ikke bare du som er lat - av ren latskap har jeg koblet Get-boksen digitalt inn på Primare prosessoren min - ikke på Benchmark som jeg bruker til musikk - av den enkle grunn at jeg ikke gidder å velge inngang manuelt på Benchmarken. Men det er ingen tvil om at digitalt inn på Primare låter bedre enn analogt ut fra Get-boks. På samme måte som digitalt inn på Benchmark låter mye bedre enn analogt rett ut fra Squeezeboxen. Jeg kunne sikkert ha testet Get-boks inn på Benchmark - men som deg har jeg en liten meter - og det er må være en av de lengste metere i verden - hehe.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hva er bitraten på henholdsvis RiksTv og Get?

Nå har jeg forsøkt å få inn Alltid Klassisk i 320kbps i hele kveld, men har ikke lykkes å komme over 160 i praksis. Screamer skrek om 172 en periode, men så var det tilbake til 160 igjen. Hvordan får jeg lokket mer ut spør jeg om i en annen tråd. Men resultatet av frustrasjonene er at jeg lurer på om en god DAB under gode forhold vil tilfredsstille like mye ved 128kbps (som Alltid Klassisk sender i). 128-160 er vel ikke så stor forskjell?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
poengen er vel egentlig ikke hvordan lyden er lenger,Poenget er at de norske radiolytterne har sagt klart og tydelig i fra at de ikke behøver,og ikke vil ha DAB.Salgstallene taler sitt tydelige språk,og enhver regjering med litt realistisk sans ville ha fulgt oppfordringen,og lagt DAB-ballen død.Det er like før at behovet for "løsradio" er nesten borte uansett.Det eneste som vil være nødvendig i framtiden er er system som egner seg for bil.Der er et godt vedlikeholdt FM-nett,DAB langt overlegent når det gjelder utbyggings og vedlikeholdskostnad,og selvfølgelig når det gjelder lyd.Alle større tettsteder kan dekkes via bredbånd,og antagelig mye av veinettet ellers også.Bilradioer bør ha mulighet for begge deler,og betales for via vårt hjemmeabonement.
Da kan FM-dekningen begrenses til de lengste og mer landlige veistrekkene,og radioen velger selv system og stasjon.
Glem DAB,og det ser det nesten ut til at NRK og Nordkring allerede har gjort også.Intet har skjedd i de siste par år på utbyggingssiden,og det vil det vel neppe gjøre siden heller.

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
142
nb skrev:
Litt under halvparten av datamengden på CD er helt unødvendig, man kan representere akkurat den samme informasjonen på litt over halve lagringsplassen gjennom en lossless codec.
Det kan man. Grunnen til at man ikke har valgt å gjøre det er at CD'en skal kunne tåle litt stygg behandling. Derfor må informasjonen fysisk spres utover platen og man må legge inn ekstra informasjon (redundans) slik at det blir lettere å regne seg frem til hva som egentlig skulle stått der hvis et område av platen blir skadet. Straks man ripper en CD blir jo filstørrelsen mye mindre enn den var på CD'en, siden behovet for redundans er kraftig redusert.

Komprimeringsteknikk som MP3 bygger på et faktum de fleste har erfart, det er vanskelig å høre radio mens støvsugeren går. Støvsugeren maskerer deler av radiolyden. Smarte hoder har dermed tenkt som så, at i musikken selv vil noen lyder maskere andre. De maskerte lydene (som vi altså vanskelig hører) kan da mer eller mindre fjernes. Sammen med generelle kompresjonsteknikker og delta-koding (koding av forskjellen siden sist snarere enn å sende hele greia hver gang) kan man få små filer ut av det hele.

Forskjellen mellom gamle og nyere kompresjonsteknikker ligger først og fremst i at nyere teknikker er mer effektive ved lavere bit-rate (musikken tåler mer juling enn før). For bit-rater på 160kbps+ er forskjellen sagt å være lite vesentlig. Ut i fra det argumentet er ikke DAB spesielt gammeldags.

Det er ikke digitalisering som er problemet med DAB, det er snarere hørbar destruktiv kompresjon som kan være problematisk. Applaus kan låte ille på DAB, men er det for å lytte til applaus jeg hører radio? DAB i bil er forresten veldig fint, synes vi (over ICE Power og Dynaudio).

Vi har gått over til nettradio i stuen med SONOS via SPDIF til Lyngdorf 2200RP. Vår erfaring er at en skikkelig DAC kan gjøre nettradio og opera kjøpt på nettet ubehagelig bra (mine fordommer mot lavere bit-rater tatt i betraktning) allerede ved 320kbps. Det er nettradiostasjoner der ute som virkelig har en helt grei lydkvalitet.

V

vredensgnag

Gjest
Lydolf skrev:
nb skrev:
Litt under halvparten av datamengden på CD er helt unødvendig, man kan representere akkurat den samme informasjonen på litt over halve lagringsplassen gjennom en lossless codec.
Det kan man. Grunnen til at man ikke har valgt å gjøre det er at CD'en skal kunne tåle litt stygg behandling. Derfor må informasjonen fysisk spres utover platen og man må legge inn ekstra informasjon (redundans) slik at det blir lettere å regne seg frem til hva som egentlig skulle stått der hvis et område av platen blir skadet.
Presis. Noe som HiFi-bransjen synes å ha vanskelig for å akseptere, siden mange salgsargumenter handler om hvor kritisk det er at drivverket registrerer informasjonen i "rillene."
Som vi kjenner fra tidligere diskusjoner her inne, så ligger informasjonen på en CD hele tre steder, slik at laseren har tre muligheter til å gjøre en korrekt avlesing, før man behøver ty til interpolering.

N

nb

Gjest
Lydolf skrev:
Det kan man. Grunnen til at man ikke har valgt å gjøre det er at CD'en skal kunne tåle litt stygg behandling. Derfor må informasjonen fysisk spres utover platen og man må legge inn ekstra informasjon (redundans) slik at det blir lettere å regne seg frem til hva som egentlig skulle stått der hvis et område av platen blir skadet. Straks man ripper en CD blir jo filstørrelsen mye mindre enn den var på CD'en, siden behovet for redundans er kraftig redusert.
Det har ikke så mye med saken å gjøre, Wav/PCM er et veldig ineffektivt format for koding av musikk i seg selv. Filstørrelsen på CD og harddisk er nøyaktig identisk, også harddisker har for øvrig feilkorrigering innebygget. På en CD-plate går ca 2/3 av lagringsplassen til feilkorrigeringen, men det har ikke noe med selve PCM-formatet å gjøre. Data-CD har enda et lag feilkorrigering siden bitfeil er mye mer alvorlig der enn på musikk, men det siste laget korrigering blir visstnok nesten aldri brukt i praksis.

Tenk deg selv:
En CD med musikk i mono tar nøyaktig like stor plass som en i stereo, selv om man bare kunne lagret ene kanalen og sagt at den andre er lik den første. 60 minutter total stillhet på CD tar akkurat like mye plass som 60 minutter symfoniorkester.

Så bitraten alene forteller ikke så mye om kvaliteten. Det er også forskjell på lossy codecer ved en gitt bitrate, mp3 er ikke den beste, men det har blitt en slags standard siden den var tidlig ute og har enorm utbredelse.

Lydolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.07.2008
Antall liker
142
Hvis en CD rippes i I-Tunes til Apple lossless så blir filstørrelsen tett på halvparten av den opprinnelige. Apple lossless er bit-perfect. Det er bare organiseringen av data som er annerledes. Men dette hører neppe til trådens primære emne.

N

nb

Gjest
Lydolf skrev:
Hvis en CD rippes i I-Tunes til Apple lossless så blir filstørrelsen tett på halvparten av den opprinnelige. Apple lossless er bit-perfect. Det er bare organiseringen av data som er annerledes. Men dette hører neppe til trådens primære emne.
Når det argumenteres med at informasjonsmengden til FM er tilnærmet uendelig så har det noe med saken å gjøre. Det er den selvsagt ikke, den er opplagt begrenset av kildematerialet (f.eks CD-kvalitet avspillt hos radiostasjonen) og forvrengning i selve overføringen og eventuelle begrensninger i FM-systemet i seg selv (som jeg ikke kjenner detaljene til).

J

J.J

Gjest
Nå vet jeg ikke NOK om dab , annet enn at jeg ikke syntes det er videre bra .... har testet flere typer opp mot bra FM antenne og en Denon Tu S10.

Er ikke DAB i MPEG2 formatet .. ??

Lenge leve FM ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Kjørte Alltid Klassisk 320 over nettradio nå, for å sjekke. Helt OK her.
Takk for engasjement, vredensgnag. Men fremdeles får jeg ikke opp hastigheten, så jeg har foreløpig gitt opp og meldt overgang til IE for lytting til NRK nettradio. Der fungerer det i alle fall, så jeg får utnyttet båndbredden. Selv om jeg er en innbitt hater av IE siden jeg selv jobber med forumvirksomhet. Den leseren kommer jeg kun til å bruke når jeg har behov for nettradio i høy kvalitet, og evt frem til jeg får orden på alternativene.

Nå vil jeg ikke bruke mer av plassen i denne tråden mer tenkte at du fortjente et svar for dine anstrengelser. Eventuelle nye innspill kan dere komme med i den tråden jeg har opprettet til formålet.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.367
Torget vurderinger
1
o.t
vredensgnag skrev:
...
Som vi kjenner fra tidligere diskusjoner her inne, så ligger informasjonen på en CD hele tre steder, slik at laseren har tre muligheter til å gjøre en korrekt avlesing, før man behøver ty til interpolering.
Det er vel ikke «tre steder» (i betydningen at det finnes tre like datastrømmer), men en datastrøm med tre logiske lag med feilkoreksjon: 2 lag med reed-solmon (CIRC) og 1 lag med 8-til-14 bits modulasjon jf. wikipedia. Overhead på CD DA er 588 over 192 dvs ca 1/3 av datamengden på lyd-CD er «ren» lyd, resten er subcoder, hjelpdata, feilretting mm. CIRC kodinger bruker 9 av 33 bytes og 8 til 14 bits øker «datavolumet» med 75%, dvs omlag 48% av «fysiske»-bits er knyttet til feilkoding.

mvh
KJ

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
KJ, jeg er imponert ;D
Går du rundt å husker denne "skoleteorien"?
Selv har jeg fortrengt det, men det ringer en svak bjelle
når jeg leser innlegget ditt......

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Hørte nettopp på nyheten at eierne av DAB begynner å få hastverk...

V

vredensgnag

Gjest
realist skrev:
Såvidt jeg vet er det ikke en eneste DAB-sender, noe sted, som sender på 320kbps, noe de i sin tid garanterte ville være default sendekvalitet for musikkprogrammer.

I UK er det blitt helt absurd, med rater ned på 32kbps på enkelte sendinger.

I Frankrike gjennomførte man likegodt en studie, og kom til at DAB er dårligere enn "FM-sendinger, internettradio og radio gjennom digitalfjernsyn."
http://www.digitalradiotech.co.uk/articles/France-currently-testing-DAB+-amp-DRM+.php

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
realist skrev:
Såvidt jeg vet er det ikke en eneste DAB-sender, noe sted, som sender på 320kbps, noe de i sin tid garanterte ville være default sendekvalitet for musikkprogrammer.

I UK er det blitt helt absurd, med rater ned på 32kbps på enkelte sendinger.

I Frankrike gjennomførte man likegodt en studie, og kom til at DAB er dårligere enn "FM-sendinger, internettradio og radio gjennom digitalfjernsyn."
http://www.digitalradiotech.co.uk/articles/France-currently-testing-DAB+-amp-DRM+.php
Det er langt fra teori til praksis mange ganger. ::)

Panzerzound

Medlem
Ble medlem
09.02.2010
Antall liker
0
Michail skrev:
Minner forøvrig på at navnet på tråden er:

Stopp Utbyggingen av DAB nå!!!

Det finnes sikkert andre tråder for nettradio.

Hensikten ved å stoppe DAB er blant annet å redde FM radio fra å slukkes!!!
Støtter den her. Stopp utbygging av DAB, slutt å sløse bort lisenspenger på noe som har gått ut på dato.

Topp Bunn