Ulf-B skrev:
Michail skrev:
God FM radio kan være på høyde med CD kvalitet. DAB kan aldri bli det.
Trenger vi DAB i tillegg til FM?
Skal vi tvinge alle som i dag hører på FM over på DAB?
God DAB er enda bedre enn FM. Det var det i det minste hjemme hos meg da jeg sammenlignet direkte v.hj.av min Primare DAB/FM-tuner. DAB gjennom en god DAC blir enda bedre. Ingen tvil i mine ører om at DAB kom nærmest CDkvaliteten. Men med en dårlig DAC og håpløse bitrater.... ja da blir det noe annet.
Etter det de sier, koster FM-nettet uforholdsmessig mye å drive. Pluss at kapasiteten m.h.t. antall sendere/radiostasjoner er sprengt flere steder. Det er vel hovedbegrunnelsen for beslutningen om å avvikle FM.
Litt enkel fysikk er på sin plass forstår jeg:
Når en sender musikk over en DAB så digitaliseres signalet. 90% av informasjonen kastes i prosessen.
( nerve sjel, overtoner og harmonier)
Du kan ha verdens beste DAC i andre enden - det kan ikke bli bra. Det er fysisk umulig. (selv ikke DAB fantastene her på hifisentralen kan få 2 +2 til å bli 5.)
Med god FM fra en god sender med gode mottaksforhold til en god mottaker for du med alt som gir musikken liv.
( informasjnsmengden som overføres er nesten uendelig)
Dette er fullverdig Hifi.
Det forhinderer vel ikke at noen kan det hyggelig i nærheten av en DAB radio med tilstrekkelig rødvin innen rekkevidde. Jeg er overrasket at det finnes så mange av dere her på Hifisentralen.