- Ble medlem
- 20.12.2004
- Antall liker
- 563
Det er ikke alle som har internet tilgjenglig. Har elendig nett, dermed blir det en DAB tuner etterhvert. Muligens Yamaha T-D500 hvis ikke det kommer noe nytt på markedet sanrt...
Jo, på slutten av 70-tallet og frem til CD-en kom var FM en av de beste signalkildene vi hadde. NRK hadde topp utstyr i avspillingskjeden, dyre MC-pickuper og bedre RIAA korreksjon enn de fleste av oss noen gang hadde tenkt på, så ja, FM var absolutt Hi-Fi på den tiden.Audiomix:
Har FM noen gang vært HiFi slik vi definerer det?
Nei det er klart, men der mottakerforholdene var gode, og det var etter hvert i store deler av landet, var også lyden veldig god og definitivt av Hi-Fi-kvalitet.På Marienlyst ja. Med Norges topografi var det svært langt fra alle som hadde gode nok mottakerforhold.
+1Vi som har opplevd FM fra slutten av 70-tallet til slutten av 80-tallet vet hva hifi er. Direktesendinger fra festivaler og konserthus. Virkelig hull igjennom som danskene sier. Bedre enn vinyl.
På begynnelsen av 90-tallet kom digitaliseringen. Da ble det sendt digitalt fra Marienlyst til de lokale senderne. I de lokale senderne satt det en dac (tda 1541a) og så ble det distribuert på FM.
Denne første digitaliseringen var hørbar. Endel av nyansene i musikken forsvant. Den andre digitaliseringen (til DAB) var værre. Nå er det temmelig grått over DAB, og fremdeles bedre over FM.
Den virkelige hifi-opplevelsen på radio er borte etter min mening.
Vi får en mengde nye kanaler. Omtrent som med dagligvarer: bredt utvalg, lav pris og lite som virkelig er godt.
Vi som har opplevd FM fra slutten av 70-tallet til slutten av 80-tallet vet hva hifi er. Direktesendinger fra festivaler og konserthus. Virkelig hull igjennom som danskene sier. Bedre enn vinyl.
På begynnelsen av 90-tallet kom digitaliseringen. Da ble det sendt digitalt fra Marienlyst til de lokale senderne. I de lokale senderne satt det en dac (tda 1541a) og så ble det distribuert på FM.
Denne første digitaliseringen var hørbar. Endel av nyansene i musikken forsvant. Den andre digitaliseringen (til DAB) var værre. Nå er det temmelig grått over DAB, og fremdeles bedre over FM.
Vi får en mengde nye kanaler. Omtrent som med dagligvarer: bredt utvalg, lav pris og lite som virkelig er godt.
"Gjest" og "EspenR", undertegnede er 100% enig. Godt sagt.+1Vi som har opplevd FM fra slutten av 70-tallet til slutten av 80-tallet vet hva hifi er. Direktesendinger fra festivaler og konserthus. Virkelig hull igjennom som danskene sier. Bedre enn vinyl.
Må bare si meg helt enig.
For de som husker tilbake hvordan FM-lyden var på 70 og 80-tallet, den var svært så naturlig, dynamisk, åpen og tilstedeværende med skikkelig god "presence" i øvre mellomtoneområdet, hvis mottakeren ellers klarte å henge med i svingene.
Eventuelt for de som mangler hukommelse; prøv å bla tilbake i gamle danske High Fidelity og les hvor medarbeiderne benket seg for radioen for å høre den ukentlige direktesendte klassiske konserten og hvor de i ettertid kommenterte opplevelsene i bladet.
Alt i dag som rettes inn mot "80% markedet" omformes til en "kjøttpudding" som skal være akkurat så intetsigende og sjelløs at det hverken vekker harme eller begeistring hos kreti og pleti. Sånn er også lyden fra DAB+.
Var ikke vanlig i 2007, men ut fra beskrivelsen må det være DAB.Har en 2007 bil, er det dab eller fm ? Ræva lyd med grisedårlig dekning ?
Internettet finner nok veien til bilene våre også - før eller senere. Trolig før.Nettradio/streaming i bil er litt sci-fi enda, da det ikke akkurat er brukbar dekning på 3G eller 4G over alt man ferdes. Men på sikt kan det bli en realitet.
For noen år siden solgte jeg en bælfeit, og bældyr, tuner:Gleder meg til å kjøpe en fet FM tuner når NRK slukker lampa, og piratene kommer.