Stopp Utbyggingen av DAB nå!!!

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
563
Det er ikke alle som har internet tilgjenglig. Har elendig nett, dermed blir det en DAB tuner etterhvert. Muligens Yamaha T-D500 hvis ikke det kommer noe nytt på markedet sanrt...

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg bruker DAB i bilen. Bortsett fra elendig dekning i tunneller så foretrekker jeg det fremfor fm.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Personlig så synes jeg DAB+ utbyggingen er positivt. Det øker tilgangen til radio kanaler for alle som bor utenfor de store by kjernene.
Hvor jeg bor har vi nå fått tilgang til 26 kanaler i DAB mot 7-8 kanaler i FM.
Seriøst, hvor mange bruker radio til kritisk lytting? Lydkvaliteten kan økes DAB+ har vel en maks rate på 320 kbps AAC hvis jeg ikke tar helt feil, og da vil de aller fleste ha problemer med å skille DAB+ fra FM.
Men det vil neppe komme mange om noen kanaler som sender i 320 AAC, da det koster bånd bredde og vil gå på bekostning av eventuelt andre kanaler.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Har FM noen gang vært HiFi slik vi definerer det?
Ikke på papiret en gang.
FM nettet er nedslitt og dyrt i drift. Lite effektivt også.
Hørte ikke noen som hylte da TV ble digitalisert og mange som skrotet sin gamle eller i det minste måtte kjøpe noe nytt.
Litt som vinyl. Noen få som roper høyt.
Hvis Big Dipper selger en platespiller pr dag så er det mye?
Når FM er historie, kjøper jeg en DAB adapter til bilen. Hvis jeg ikke har byttet bil da??????

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
505
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lurer på en ting som jeg håper noen her kan svare meg på...

Hvor mange i Norge bruker radio til å lytte på det som "Hi-Fi"?
Verden går fremover, noen mener selvfølgelig at DAB+ er et steg tilbake.
Streaming og nettradio er fremtiden i stuene hjemme hos folk, det er min mening.
Jeg har tilkobling til T-We boks fra Canal Digital, og med den har jeg både radio og Wimp.

Selv har jeg en Pioneer bilstereo: Pioneer AVH-X3600DAB - Bilradiospesialisten - 2-DIN A/V Hovedenhet
Denne er tilkoblet en Alpine PDX-F6 4 kanals forsterker - PlanetHifi AS
Høyttalere fremme er: Focal PS165F3 - Bilradiospesialisten - Komponent h�yttalere

Jeg synes at lyden er overlegen på DAB+ i min bil, det er lett å merke når den bytter over til FM pga manglende DAB+ dekning.
Kanalseparasjon og diskant er i en helt annen klasse.
Jeg kjører ofte fra Bergen til Voss, og der er mangelen på dekning FM like stor som den er på DAB+, med 36 tunneller er det merkbart.
Der kjører jeg som oftest med minnepinne tilkoblet eller min iPhone, musikken på de overgår både DAB+ og FM når det gjelder lydkvalitet.
Og jeg må legge til at jeg antar at lyden i min bilstereo overgår lyden i bilen til det flertallet av de som deltar i debatten her gjør.

DAB+ er fremtiden når det gjelder radio.

Jeg må legge til at det kostet meg noen tusenlapper å få skiftet bilradioen i min Golf 5 fra 2008, men den er nå integrert som en original spiller, med rattstyring.
DAB+ adapter var aldri et tema for meg.

Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Angående vinyl, så er jeg nok en av dem som roper høyest og ikke uten grunn, langt ifra uten grunn!!

Beklager off topic.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Bare rop Vinyl du. Det er nok langt flere som gjør det enn å rope på FM. Aldri noe negativt om vinyl. FM derimot. AM hadde sin tid. FM har hatt.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.470
Sted
'
Audiomix:
Har FM noen gang vært HiFi slik vi definerer det?
Jo, på slutten av 70-tallet og frem til CD-en kom var FM en av de beste signalkildene vi hadde. NRK hadde topp utstyr i avspillingskjeden, dyre MC-pickuper og bedre RIAA korreksjon enn de fleste av oss noen gang hadde tenkt på, så ja, FM var absolutt Hi-Fi på den tiden.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
På Marienlyst ja. Med Norges topografi var det svært langt fra alle som hadde gode nok mottakerforhold. Jeg mangler erfaring fra de to nordligste fylkene. Trolig ikke noe bedre enn gjennomsnittet her syd.

M

MORNING STAR

Gjest
Hører mindre på FM nå enn før, synes produksjonen er blitt dårligere.
Når FM slukkes blir det ikke mere radiolytting på meg, gidder ikke bruke penger på DAB radio,
alle er av plastikk og lages i Kina.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.470
Sted
'
På Marienlyst ja. Med Norges topografi var det svært langt fra alle som hadde gode nok mottakerforhold.
Nei det er klart, men der mottakerforholdene var gode, og det var etter hvert i store deler av landet, var også lyden veldig god og definitivt av Hi-Fi-kvalitet.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.308
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
FM var bra men det var for noen år siden og nå virker det som det er en bevist strategi å la humla suse og kvaliteten dale slik at overgangen til DAB+ skal gå greit... Når jeg kjører til jobb forbi Liertoppen får jeg problemer med dårlig signal og dropp-out på FM, kan ikke huske å ha hatt dette før. Mulig det skyldes at en sender har falt ut og ikke blitt erstattet, eller aller helst blitt erstattet med DAB sender.

Nå er sikkert DAB+ ok hvis man hadde utnyttet potensialer mht båndbredde og ikke tenkt at jo flere kanaler jo bedre. Kommentarene i Lyd og Bilde er nedslående. Man kunne kjørt med nær Spotify kvalitet på 256kbps, men i stedet velger men fra 160/128 og helt ned til 16 kbps.
Derfor suger DAB-lyden | Lyd & Bilde

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Vi som har opplevd FM fra slutten av 70-tallet til slutten av 80-tallet vet hva hifi er. Direktesendinger fra festivaler og konserthus. Virkelig hull igjennom som danskene sier. Bedre enn vinyl.

På begynnelsen av 90-tallet kom digitaliseringen. Da ble det sendt digitalt fra Marienlyst til de lokale senderne. I de lokale senderne satt det en dac (tda 1541a) og så ble det distribuert på FM.

Denne første digitaliseringen var hørbar. Endel av nyansene i musikken forsvant. Den andre digitaliseringen (til DAB) var værre. Nå er det temmelig grått over DAB, og fremdeles bedre over FM.

Den virkelige hifi-opplevelsen på radio er borte etter min mening.

Vi får en mengde nye kanaler. Omtrent som med dagligvarer: bredt utvalg, lav pris og lite som virkelig er godt.

custin

Medlem
Ble medlem
12.05.2007
Antall liker
14
Et problem med DAB, er det høye strømforbruket. Reiseradioen spiser batterier, og vi som er "avhengige" av hørselvern med radio, kan foreløpig ikke få DAB+.
Dumt for oss som er glad i Radioresepsjonen. Den skal fra høstens oppstart kun sendes på P13.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Graks: du har allerede en tuner i tv-apparatet. Der finner du alle radiokanalene. Bare å kople til en dac, de fleste tv-er har digital utgang.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.041
Vi som har opplevd FM fra slutten av 70-tallet til slutten av 80-tallet vet hva hifi er. Direktesendinger fra festivaler og konserthus. Virkelig hull igjennom som danskene sier. Bedre enn vinyl.

På begynnelsen av 90-tallet kom digitaliseringen. Da ble det sendt digitalt fra Marienlyst til de lokale senderne. I de lokale senderne satt det en dac (tda 1541a) og så ble det distribuert på FM.

Denne første digitaliseringen var hørbar. Endel av nyansene i musikken forsvant. Den andre digitaliseringen (til DAB) var værre. Nå er det temmelig grått over DAB, og fremdeles bedre over FM.

Vi får en mengde nye kanaler. Omtrent som med dagligvarer: bredt utvalg, lav pris og lite som virkelig er godt.
+1

Må bare si meg helt enig.

For de som husker tilbake hvordan FM-lyden var på 70 og 80-tallet, den var svært så naturlig, dynamisk, åpen og tilstedeværende med skikkelig god "presence" i øvre mellomtoneområdet, hvis mottakeren ellers klarte å henge med i svingene.
Eventuelt for de som mangler hukommelse; prøv å bla tilbake i gamle danske High Fidelity og les hvor medarbeiderne benket seg for radioen for å høre den ukentlige direktesendte klassiske konserten og hvor de i ettertid kommenterte opplevelsene i bladet.

Alt i dag som rettes inn mot "80% markedet" omformes til en "kjøttpudding" som skal være akkurat så intetsigende og sjelløs at det hverken vekker harme eller begeistring hos kreti og pleti. Sånn er også lyden fra DAB+.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Men (lyden av)musikken som blir sendt over P1 i de vanlige pludreprogrammene er ikke av spes god kvalitet. Jeg regner med at den blir komprimert ned før den blir sendt ut.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Nei, spesielt god kvalitet får du ikke. Da må du bruke nettradio som f.eks linn radio. Men så er jo innholdet viktig, og det er vanskelig å finne god kvalitet og godt innhold.

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Ja DAB + kunne ha utgjort forskjellen mellom uhørbart og hørbart,men det var jo ikke derfor at +en ble innført.-Neida, det var utelukkende fordi at den +en også innebar muligheten til å presse enda flere kanaler inn på en båndbredde,og fordi +en innebærer muligheten til langt "bedre" forskjønningsmidler for å få et nesten ikkeeksisterende signal til å bli tilsynelatende grei lyd.(De sier i alle fall at dette er "god lyd") De mener altså at de har greid å lage gull av gråstein,og at formelen shit in = shit out, ikke gjelder lenger. Konklusjon: De har ingen intensjon om å gi oss god radiolyd,de er kun ute etter å overføre så mange kanaler som mulig for så lite penger som mulig,og med så mye reklame som mulig. (Med et foreløbig forbehold om NRK. Men de vet enda ikke hvordan det blir med lisensen framover,så de er klare de også)

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
396

+1

Må bare si meg helt enig.

For de som husker tilbake hvordan FM-lyden var på 70 og 80-tallet, den var svært så naturlig, dynamisk, åpen og tilstedeværende med skikkelig god "presence" i øvre mellomtoneområdet, hvis mottakeren ellers klarte å henge med i svingene.
Eventuelt for de som mangler hukommelse; prøv å bla tilbake i gamle danske High Fidelity og les hvor medarbeiderne benket seg for radioen for å høre den ukentlige direktesendte klassiske konserten og hvor de i ettertid kommenterte opplevelsene i bladet.

Alt i dag som rettes inn mot "80% markedet" omformes til en "kjøttpudding" som skal være akkurat så intetsigende og sjelløs at det hverken vekker harme eller begeistring hos kreti og pleti. Sånn er også lyden fra DAB+.
"Gjest" og "EspenR", undertegnede er 100% enig. Godt sagt.

Mvh
Kjell

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
563
Det er ikke alle DAB kanalene som er tilgjengelig via Riks-TV mottaker, hvertfall ikke her oppe i Finnmark. Enkeltheten ved å ha så mange radio kanaler tilgjengelig totalt uavhengig av internett hastighet og abonement er fortsatt en faktor for noen i 2014. Folk husker kanskje hvordan det var å streame internett radio via Edge...
Tommelen opp for DAB! ;)

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
670
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
DAB er bra ! Hører mye på radio og liker P13 :)

-m

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Har Get fiber ! Er dette dab eller fm ? Lyden er ræva !!!
Har en 2007 bil, er det dab eller fm ? Ræva lyd med grisedårlig dekning ?

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Aldrig hørt så mye radio i bilen etter at jeg fikk dab :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.694
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er bare å ligge langt unna kjøp av DAB-radio...

Johan-Kr

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.793
Sted
Hus
Jeg har ikke kjøpt DAB radio. Hvis jeg må over på digitalt, så blir det nettradio i så fall.

S

Syncrolux

Gjest
Nettradio/streaming i bil er litt sci-fi enda, da det ikke akkurat er brukbar dekning på 3G eller 4G over alt man ferdes. Men på sikt kan det bli en realitet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nettradio/streaming i bil er litt sci-fi enda, da det ikke akkurat er brukbar dekning på 3G eller 4G over alt man ferdes. Men på sikt kan det bli en realitet.
Internettet finner nok veien til bilene våre også - før eller senere. Trolig før.

I fjor ble det ny bil på kona og meg - med både DAB og FM radio - og vi spiller begge konsekvent DAB. Bedre lyd etter vår smak. Men nettradio og streaming i bilen er noe jeg ser frem til - det åpner helt nye muligheter.

S

Syncrolux

Gjest
Internet i bil er delvis et spørsmål om gode nok antenner. F.eks har mobiltelefoner ekstremt dårlige antenner. I en bil har man plass til å ha mye bedre antenner, så man kan få 3G og 4G på steder der en mobiltelefon ikke får inn noe som helst.

Jeg vil også ha nettradio og streaming i bilen. :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.296
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Snakket med en bilselger for noen uker siden. Han hadde med seg en Golf på tur fra Sandnes til Kr.sand, det var få steder han kunne lytte på DAB sa han, denne bilen var kun utstyrt med DAB og ikke FM.. Hvis dette stemmer så bør de virkelig gjøre noe før FM legges ned.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Gleder meg til å kjøpe en fet FM tuner når NRK slukker lampa, og piratene kommer.

Topp Bunn