Stereo+ nr 2 med verdensnyheter og messereportasje

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.131
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gleder meg, skal nytes på flyturen 👍
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Godtfolk,

Ny utgave av Stereo+ er publisert.
Hva syns dere?
Gjennomsnittskarakteren på produktene testet i bladet deres er 9,2 av 10. (Rundet opp fra 9,175). Så godt som alt dere tester får enten utmerkelsen «Imponerende» eller «Spesielt anbefalt».

I tester av alt annet enn hifi så opplever man gjerne en større variasjon i karaktergivning. Har dere noen meninger eller kommentarer til dette?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.131
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gjennomsnittskarakteren på produktene testet i bladet deres er 9,2 av 10. (Rundet opp fra 9,175). Så godt som alt dere tester får enten utmerkelsen «Imponerende» eller «Spesielt anbefalt».

I tester av alt annet enn hifi så opplever man gjerne en større variasjon i karaktergivning. Har dere noen meninger eller kommentarer til dette?
Produktene er sikkert gode... :ROFLMAO:
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gjennomsnittskarakteren på produktene testet i bladet deres er 9,2 av 10. (Rundet opp fra 9,175). Så godt som alt dere tester får enten utmerkelsen «Imponerende» eller «Spesielt anbefalt».

I tester av alt annet enn hifi så opplever man gjerne en større variasjon i karaktergivning. Har dere noen meninger eller kommentarer til dette?
Offisielt tester aldri hifipressen "dårlige" eller middels produkter. Ved å ikke gjøre dette, publisere artikler om produkt som kanskje ikke holder mål, kan en tenke at bransjen og den såkalte
" fagpressen " har noen bindinger som ikke som ikke alltid er til beste for lesere av publikasjon. Dette da det ikke advares mot, opplyses om, eller belyses vedrørende produkter som kan være mindre bra i sin kategori.. 😉
 

Stereo+Tom

Utgiver Stereo+
Ble medlem
15.08.2015
Innlegg
154
Antall liker
809
Sted
Oslo
Offisielt tester aldri hifipressen "dårlige" eller middels produkter. Ved å ikke gjøre dette, publisere artikler om produkt som kanskje ikke holder mål, kan en tenke at bransjen og den såkalte
" fagpressen " har noen bindinger som ikke som ikke alltid er til beste for lesere av publikasjon. Dette da det ikke advares mot, opplyses om, eller belyses vedrørende produkter som kan være mindre bra i sin kategori.. 😉
Eller så er det slik at tester av dårlige og middelmådige produkter kun leses av en håndfull lesere, men tester av godt produkter leses av titusenvis.
Statistikk kan være nådeløs. Så da er valget ganske enkelt. Påstanden om bindinger er ren fiction, men det er jo en av favorittaktivitetene i SoMe.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eller så er det slik at tester av dårlige og middelmådige produkter kun leses av en håndfull lesere, men tester av godt produkter leses av titusenvis.
Statistikk kan være nådeløs. Så da er valget ganske enkelt. Påstanden om bindinger er ren fiction, men det er jo en av favorittaktivitetene i SoMe.
Artig argumentasjon. Så forbrukerne skal ikke ha mulighet til et balansert bilde av dagens produkter, med ulike styrker OG svakheter? Bare fine bilder og snitt på over 9 på en subjektiv skala 🙂.. @stereopluss gikk høyt ut på banen fra start, og gjorde en god jobb ifht en viss Sveinung på Maxwell. Siden har det ikke kommet noe mer kritisk blikk. Ikke på noe.. For all del, god underholdning, det settes det pris på og det omfavner vi. Keep up the "good" work


PS journalister har vel fortsatt sin rabatt om de kjøper noe? 30%? Binding - nei. Fordel - ja..
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
435
Antall liker
565
Sted
Bærum
Supert blad som vanlig. Leses med glede :)

Til dere som klager på 'bindinger' og høye karakterer på produktomtaler, husk at 'if you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold'. Det gjelder gratispublikasjoner, sosiale medier +++ 😉
 

Stereo+Tom

Utgiver Stereo+
Ble medlem
15.08.2015
Innlegg
154
Antall liker
809
Sted
Oslo
Artig argumentasjon. Så forbrukerne skal ikke ha mulighet til et balansert bilde av dagens produkter, med ulike styrker OG svakheter? Bare fine bilder og snitt på over 9 på en subjektiv skala 🙂.. @stereopluss gikk høyt ut på banen fra start, og gjorde en god jobb ifht en viss Sveinung på Maxwell. Siden har det ikke kommet noe mer kritisk blikk. Ikke på noe.. For all del, god underholdning, det settes det pris på og det omfavner vi. Keep up the "good" work


PS journalister har vel fortsatt sin rabatt om de kjøper noe? 30%? Binding - nei. Fordel - ja..
Så hvis jeg leser deg rett så syns du vi skal bruke raust med penger på tester som ingen gidder å lese? Interessant tankesett. Da er nok Stereo+ ferdig før du rekker å bla om til neste side.
Men jeg kan gjerne utfordre deg hvis du mener det er ekstremt spennende lesing. Vi har en Vippskonto der vi av og til mottar små bidrag for å holde hjulene i gang. Du kan jo sette inn et større bidrag som f eks dekker et test eller tre (som knapt noen leser), så skal jeg ta oppfordringen videre til redaksjonen og si at du har finansiert testene.
 

Calmati

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2016
Innlegg
435
Antall liker
565
Sted
Bærum
Så hvis jeg leser deg rett så syns du vi skal bruke raust med penger på tester som ingen gidder å lese? Interessant tankesett. Da er nok Stereo+ ferdig før du rekker å bla om til neste side.
Men jeg kan gjerne utfordre deg hvis du mener det er ekstremt spennende lesing. Vi har en Vippskonto der vi av og til mottar små bidrag for å holde hjulene i gang. Du kan jo sette inn et større bidrag som f eks dekker et test eller tre (som knapt noen leser), så skal jeg ta oppfordringen videre til redaksjonen og si at du har finansiert testene.
For egen del håper jeg dere fortsetter som idag. Topp lesning !
For min del er det null problem med gode karakterer til gode produkter. Vet at det er nødvendig å lytte selv uansett, fordi vi alle har ulike preferanser.
Dere skaper nok nysgjerrighet hos meg til å oppsøke annonsørene iallefall.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Så hvis jeg leser deg rett så syns du vi skal bruke raust med penger på tester som ingen gidder å lese? Interessant tankesett. Da er nok Stereo+ ferdig før du rekker å bla om til neste side.
Men jeg kan gjerne utfordre deg hvis du mener det er ekstremt spennende lesing. Vi har en Vippskonto der vi av og til mottar små bidrag for å holde hjulene i gang. Du kan jo sette inn et større bidrag som f eks dekker et test eller tre (som knapt noen leser), så skal jeg ta oppfordringen videre til redaksjonen og si at du har finansiert testene.
Ta det med ro, dette er ikke personlig 😁. Hvorfor tror du et nettsted som ASR eksisterer? Fordi folk OG vil vite hvilke produkter som ikke fungerer... Selv om det, dessverre, er en overraskelse for deg.. Og nei, jeg leser lite av både ASR OG dere, lar meg underholde på andre måter.
Utover det blir det neppe noe VIPPS, har viktigere ting å bruke penger på som i dette tilfellet er Kirkens Nødhjelp med den betegnede aksjonen "Håp i en dråpe"... Tror det gir mer effekt. Og ja, fint at dere står på.
 

Stereo+Tom

Utgiver Stereo+
Ble medlem
15.08.2015
Innlegg
154
Antall liker
809
Sted
Oslo
Dette er dessverre ganske enkel mekanikk:
Skal et fagblad leve, må det ha lesere. Skal et gratis fagblad leve må det ha mange lesere.
Hadde vi begynt å brukte spaltemeter på produkter som knapt blir lest er det neste færre lesere og færre abonnenter.
Med færre lesere og færre abonnenter, vil annonsørene (som tross alt finansierer muligheten til at Stereo+ eksisterer) i beste fall betale mindre (siden de når færre) og i værste fall bli borte. Det er selvfølgelig noe vi av åpenbare grunner ikke ønsker.

Når det er sagt, så vet jeg at redaksjonen tester produktene kritisk. Det er faktisk ganske lett å se av testene, blant i hva de finner negativt ved produktene. Kan et produkt med enkelte negative egenskaper score bra? Selvfølgelig! Det er tross alt totalen og vektingen av de forskjellige elementene som gir sluttscoren.

Det at vi har produkter på test som vi mener ikke holder mål og derfor ikke kommer på trykk fordi statistikken er dønn klar på at det gidder dere ikke å lese, vel så tar dette på ingen måte seriøsiteten og kredibiliteten fra våre journalister. Jeg VET at de er dønn ærlige i sine vurderinger og de har min fulle tillit og støtte.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
For min egen del som frilanser, har jeg siden jeg begynte som hifi-journalist for snart 20 år siden kun hatt ett produkt hjemme til test som jeg ikke har skrevet test på fordi det låt så dårlig. Det låt faktisk så ille, at vi sendte hele produktet tilbake til importøren med beskjed om at dette produktet måtte det være noe feil med.

Årsaken til høye karakterer skyldes i mitt tilfelle at jeg plukker ut utstyr som jeg mistenker er veldig bra i utgangspunktet. Jeg har fulltidsjobb (med mye reising og overtidsjobbing) og hifi-skrivingen gjør jeg på fritiden. Da vil jeg helst ha det så morsomt som mulig, og min definisjon av å ha det morsomt er ikke å bruke fritiden min på å lete opp produkter som jeg tror er dårlige - og som kanskje er det.

Det er ekstremt mange hifiprodusenter og produkter på markedet, selv i lille Norge. I Stereo+ er vi kun to (!) personer, hvorav bare én på fulltid (som i tillegg skal administrere og redigere bladet) som tester utstyr. Da er det dessverre begrenset med tid for oss til å nå over rubbel og bit. I stedet må vi gjøre et utvalg basert på hva vi ønsker å teste og hva vi får mulighet til å teste.

Heldigvis for oss som bruker så mye tid på det, så er det veldig mange bra produkter, så da velger vi å skrive om dem. Da blir karakterene deretter.

Verre er det faktisk ikke.
 

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Dette er dessverre ganske enkel mekanikk:
Skal et fagblad leve, må det ha lesere. Skal et gratis fagblad leve må det ha mange lesere.
Hadde vi begynt å brukte spaltemeter på produkter som knapt blir lest er det neste færre lesere og færre abonnenter.
Fagblad er vel kanskje å dra det litt langt, hvor er fagbegrepene…?

Men, men, det er jo en ærlig sak dette med at en ønsker å skrive om produkter som en på forhånd tror er gode. Dog, om en bruker egen intuisjon i utvelgelsen av disse produktene og på toppen av det hele alltid synes å treffe blink, så spørs det jo om kanskje resultatet er gitt på forhånd?

Og hva er poenget med 10 karakterer når en kun bruker 2 av de?
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Og hva er poenget med 10 karakterer når en kun bruker 2 av de?
Dette er et moment som jeg synes Stereo+ bør ta med seg videre, særlig hvis en har som mål å framstå som et fagblad, og ikke en reklamepublikasjon for utvalgte komponenter som dere vurderer. Dette er ikke relatert til at dere har dårlig tid eller bare ser på helt spesielle utvalgte produkter, dere bør bruke karakterskala på vanlig måte, 1-10, da er 5 midt på.

La meg ta et eksempel, I vurderingen av Electrocompaniet AW-800 gir dere karakter 10/10 for ytelse pris, den koster 200.000 kr, karaktersetting oppleves av meg helt feil. Hva skal dere da gi for ytelse/pris for en Purifi eller NCore forsterker som koster svært mye mindre?

Det betyr ikke at Norskproduserte Electrocompaniet er overpriset i sitt segment sammenlignet med kinaproduserte Hegel, Danske Aavik, Gryphon eller Japanske Accuphase/Luxman. Poenget er at ingen av disse produktene har høy score på pris/ytelse, selv ikke som high end produkter, de scorer max. midt på skala (5).
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Jeg er helt sikker på Shaman Durek kunne bidratt å løfte opp Stereo+ til et nytt & annerledes univers :).
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.403
Antall liker
1.289
Sted
Horten
...
La meg ta et eksempel, I vurderingen av Electrocompaniet AW-800 gir dere karakter 10/10 for ytelse pris, den koster 200.000 kr, karaktersetting oppleves av meg helt feil. Hva skal dere da gi for ytelse/pris for en Purifi eller NCore forsterker som koster svært mye mindre?
..
Jeg følger deg i tankegangen, men jeg tror ikke parameteren pris/ytelse er relativ til et hele prisspekteret.
Om så var tilfellet, så ville jo dyrt utstyr automatisk få høyere score enn billigere. Eller omvendt, at utstyr fikk en ulempe hele tiden pga prisen.
Om en dings til 200k er knallgod, så kan den fint få 10/10, samtidig som en annen dings til 8k også får 10/10.

At de aller fleste av produktene de tester får høy score, kan jo fint være som @R.E.S. er inne på: Hva de velger å teste.
-Blir jo også litt rart om de skal teste dårlige greier kun for å få brukt hele score-skalaen, eller gi et bra produkt dårlig score pga krav til bruk av hele skala. 🤔

Jeg synes Stereo+ er alldeles glittrende, gleder meg hver gang det dukker opp.
Magasinet er suverent til å lese om mye rart som finnes der ute, selv det som ofte er litt på siden av de greiene jeg holder på med.
Artiklene og testene er velskrevet og fine, flott at det står referanser til låter de har brukt å høre på ifm tester/vurderinger, og konklusjonene fremstår som ærlige.
Man må ta bladet for det som det er. :cool:
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.377
Antall liker
35.131
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ja, jeg leser det på samme måte som når f.eks. hifiklubben vurderer sitt eget sortiment av utstyr, hvor de gir en masse skryt og noen andre bemerkninger.
Så du mener at Stereo+ er bare egenreklame over produkter (som de selv ikke selger)?
Du står helt fritt til å la være å lese....
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Så du mener at Stereo+ er bare egenreklame over produkter (som de selv ikke selger)?
Du står helt fritt til å la være å lese....
Nei på ingen måte tror jeg at det er noen ugler i mosen, men det hele framstår for meg som en ren produkthyllest, som underbygges av kun ypperste karakterer 9-10 (10 er max). Derfor finner jeg relativ stor likhet med produktreklame. Jeg har heller ikke behov for påminnelse om at det er frivillig å lese, vet det fra før.

Mine kommentarer er en personlig oppfatning av relevante momenter for å føre Stereo+ i retning av å være et opplysende fagblad.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nei på ingen måte tror jeg at det er noen ugler i mosen, men det hele framstår for meg som en ren produkthyllest, som underbygges av kun ypperste karakterer 9-10 (10 er max). Derfor finner jeg relativ stor likhet med produktreklame. Jeg har heller ikke behov for påminnelse om at det er frivillig å lese, vet det fra før.

Mine kommentarer er en personlige oppfatning av relevante momenter for å føre Stereo+ i retning av å være et opplysende fagblad.
Vi får trøste oss med at det er mye (underholdnings-) blad og lite der som har med (elektro /akustikk / material -) fag å gjøre. En får lese det for hva det er, et hyggelig avbrekk i tilværelsens uutholdelige letthet...
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Vi har diskutert akkurat det der mange manger i redaksjonen, men vi sliter med å finne en god løsning på hvordan vi skal gi lydkarakter på produkter i svært ulike prisklasser.

Prisdifferanse og lyddifferanse er jo sjelden eller aldri identisk, og spesielt når man kommer opp i høyere kvalitetsklasser, så må man ofte betale veldig mye mer for bare en liten forbedring. Det er ikke enestående for hifi. Du finner det samme i svært mange andre bransjer også.

Lyden fra det beste utstyret er jo som regel vesentlig mye bedre enn la oss si utstyr til mellom 5000 og 10.000 kroner, men lyden er ikke nødendigvis 10 eller 20 ganger bedre selv om prisen er det. Skal da highend-utstyret får en femmer i lydkvalitet, mens budsjettutstyret skal få en tier?

Eventuelt skal budsjettutstyret få en toer eller treer, mens highend skal få toppkarakter fordi man vurderer alt fra samme skala?

Vi hadde senest en slik diskusjon for et par måneder siden, men så kom Oslo Hifi Show og tok all vår tid og konsentrasjon. Kanskje noen her har noen vetttuge innspill til hvordan vi bør gjøre vurderingene våre mest mulig rettferdige, både for highend-utstyret og budsjett-produktene?

Så kan vi ta de med oss i diskusjonen.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.416
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
det er jo ikke noe nytt at high end produkter gir dårligere vilkår mellom pris ytelse enn for eks mid fi`` burde vel heller kunne gi høy karakter på selve lyden av godt skrudde & lydende high end men dårligere scoring på selve pris ytelse enn mid fi, det er så mye mer enn bare lyden som refererer til pris på high end utstyr, da får dere heller kanskje legge inn flere konkrete scorings parametere,som legger mer vekt på parametere som high end kanskje oftest scorer bedre på enn mid-fi, husker i for eks gamle Japanske Stereo Sound der hadde de enda flere men konkrete scorings parametere , og jo dyrere utstyret ble jo mer kritisk ble scoringen som bør og hør når en ting prises til for eks 100k + kroner
 
Sist redigert:

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
703
Antall liker
1.548
Torget vurderinger
3
Vi har diskutert akkurat det der mange manger i redaksjonen, men vi sliter med å finne en god løsning på hvordan vi skal gi lydkarakter på produkter i svært ulike prisklasser.

Prisdifferanse og lyddifferanse er jo sjelden eller aldri identisk, og spesielt når man kommer opp i høyere kvalitetsklasser, så må man ofte betale veldig mye mer for bare en liten forbedring. Det er ikke enestående for hifi. Du finner det samme i svært mange andre bransjer også.

Lyden fra det beste utstyret er jo som regel vesentlig mye bedre enn la oss si utstyr til mellom 5000 og 10.000 kroner, men lyden er ikke nødendigvis 10 eller 20 ganger bedre selv om prisen er det. Skal da highend-utstyret får en femmer i lydkvalitet, mens budsjettutstyret skal få en tier?

Eventuelt skal budsjettutstyret få en toer eller treer, mens highend skal få toppkarakter fordi man vurderer alt fra samme skala?

Vi hadde senest en slik diskusjon for et par måneder siden, men så kom Oslo Hifi Show og tok all vår tid og konsentrasjon. Kanskje noen her har noen vetttuge innspill til hvordan vi bør gjøre vurderingene våre mest mulig rettferdige, både for highend-utstyret og budsjett-produktene?

Så kan vi ta de med oss i diskusjonen.
Hva med å skippe karakterene? De er vel mest nyttige for forhandlere som bruker anmeldelsen i sin markedsføring?
Jeg mener at en grundig konklusjon på slutten av en test, bør være mer enn nok! For meg øker det bare testens troverdighet!
Takk for trivelig lesing!!
Ha en riktig god påske!!☀☀☀
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Vi har diskutert det også, men det er nettopp det at forhandlere synes det er ok med noe som er så lett å vise fram som en karakter. At forhandlere bruker det i sin markedsføring gjør også at Stereo+ blir markedsført, slik at vi får flere lesere, og dermed forhåpentligvis enda flere reklamekroner inn, slik at vi kan lage et bedre blad.

Og det er jo ikke akkurat slik at vi lever på champagne og russisk kaviar på det vi får inn nå heller, men det er klart at dersom en privatperson hadde kommet inn og sponset oss med noen millioner i året som mente at det ikke var noe behov for karakterer, så måtte vi nok tatt en ny diskusjon på det. :)
 

oal

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.11.2007
Innlegg
703
Antall liker
1.548
Torget vurderinger
3
Vi har diskutert det også, men det er nettopp det at forhandlere synes det er ok med noe som er så lett å vise fram som en karakter. At forhandlere bruker det i sin markedsføring gjør også at Stereo+ blir markedsført, slik at vi får flere lesere, og dermed forhåpentligvis enda flere reklamekroner inn, slik at vi kan lage et bedre blad.

Og det er jo ikke akkurat slik at vi lever på champagne og russisk kaviar på det vi får inn nå heller, men det er klart at dersom en privatperson hadde kommet inn og sponset oss med noen millioner i året som mente at det ikke var noe behov for karakterer, så måtte vi nok tatt en ny diskusjon på det. :)
Bare et forslag fra min side!!
Men jeg mener fortsatt at å droppe karakterer, øker seriøsiteten!😊
 
Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Så kan vi ta de med oss i diskusjonen.
Min personlige mening er at karakterer er bra hvis det er enkelt presentert 1) kvalitetskriterier, 2) karakterskala uten kobling til prisen. Pris er altså ikke med i kvalitetsvurderingen, som blir en absolutt skala for enkelt å sammenligne produkter.

For kvalitetsvurdering er "lyd" for generelt for meg, mens uttrykk som frekvensgjengivelse (bass+mellomtone+diskant); klarhet, helhet; stereoperspektiv; evne til lydtrykk/forvrengning omtrent er på det nivået jeg forstår godt. Momenter som er løsrevet fra lydkvalitet, men som antagelig betyr noe for kjøper kan også vurderes: utforming/design/kvalitetsinntrykk.

For karakterskala synes jeg ikke dere trenger å gjøre noe mer enn å utnytte dagens 1-10. Pris har dere allerede så den er også helt fin.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.403
Antall liker
1.289
Sted
Horten
Interessant diskusjon det her.

Men, går det egentlig an å ikke ha et øye til prisen når man snakker kvalitetsvurdering eller opplevd kvalitet som det ofte er? For denne kvaliteten er ofte tett bundet med forventning.
-Er det ikke slik at man forventer mye mere fra en høyttaler til 1 million enn fra en til 2 tusen kroner?
Hvordan fremlegger man dette om ikke i en score pris/ytelse?🤔
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Men, går det egentlig an å ikke ha et øye til prisen når man snakker kvalitetsvurdering eller opplevd kvalitet som det ofte er?
Slik jeg ser det er sammenblanding pris/kvalitet vanskelig. Kvalitet er et relativt absolutt begrep, mens pris er et svært variabelt begrep som avhenger av lommebok og interesse. Electrocompaniet AW-800 er på de aller fleste kvalitetsskalaer 9-10, mens prisen på 200.000 kr er uoppnåelig astronomisk høy for studenter, uakseptabelt kostbar for nyetablerte, kanskje akseptabel for audiofil 55 åring, og billig for en audiofil skipsreder. Derfor synes jeg det er like greit å holde de faktorene adskilt som vurderingskriterier.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.403
Antall liker
1.289
Sted
Horten
Jeg er enig. Sammenblanding kvalitet/pris er vanskelig. Men det er ikke pga pris. ;)

For begrepet kvalitet er ikke så enkelt som man skal tro. Kvalitet i eks produksjon av en gitt dings, er at man har dokumentasjon, kontroll og spredningen på resultatet/produktet er innenfor krav (aka alle er like).
Satt på spissen, et firma kan fint produsere en amp som ikke virker. De leverer god kvalitet så lenge alle amp'ene de lager ikke virker.
Virker en og annen amp tilfeldig, så er kvaliteten lav og de må gjøre korrektive tiltak. (aka få alle til å ikke virke)

Så, for oss dødelige så er nok opplevd kvalitet kanskje et bedre begrep.
Men, dette henger da sammen med forventning som jeg nevnte tidligere.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Så, for oss dødelige så er nok opplevd kvalitet kanskje et bedre begrep.
Ja her er du inne på noe viktig, det finnes også noen interessante artikler som tar for seg hvordan en subjektivt kan vurdere kvaliteten en opplever. Selv om dette er publisert fra en produsent (Audio Note) så var det artig å lese om konseptet "Comparison by Contrast", hvor gode komponenter skiller mellom ulike opptak, mens dårligere utstyr får alt til å høre ganske kvalitetsmessig likt ut.

 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg burde sikkert ikke uttalt meg i denne tråden. Men siden temaet med karakterer på HiFi-tester har vært et av mine favorittema omtrent siden tidenes morgen, og diskusjonen egentlig er ganske allmenngyldig, og ikke bare knyttet til Stereo+, lar jeg det stå til.

Egentlig sliter jeg litt med å se problemet her. For meg er det åpenbart at når man først opererer med karakter i en test, bør disse være av typen (lyd)kvalitet/pris. Eller «relativ», og ikke «absolutt». Det ville vært ganske meningsløst hvis en typisk budsjett-dings skulle få karakteren 2 eller 3 av 10, som et uttrykk for at den ikke er like god som en typisk HighEnd-dings til 50x prisen. Karakterene bør være et uttrykk for hvordan dingsen presterer i forhold til tilsvarende dingser i noenlunde samme prisklasse.

Og dermed er det heller ikke noe problem at en ekstremt dyr dings ikke har like god lyd pr. krone som noe i mellomklassen. Det er aldri en proporsjonalitet mellom pris og lydkvalitet. Dobler du prisen, kan du typisk forvente (eller håpe) at lyden blir litt bedre - aldri dobbelt så god, hva nå enn det skulle være. Og så lenge karakteren uttrykker kvalitet sammenlignet med dingser i samme prisklasser oppstår det ingen problem med karaktersetting i noen av prissegmentene. 9 av 10 gir samme mening enten det er budsjettklasse eller HighEnd. Det er ikke behov for å gi HighEnd-dingsen en lavere karakter, bare fordi den bare er en anelse bedre enn et objekt til halve prisen.

Og etter hva jeg har inntrykk av er det nettopp den tilnærmingen også Stereo+ praktiserer, i likhet med HiFi-publikasjoner flest. Og så får det bare våge seg at enkelte av oss trives best uten karakterer i tester.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.674
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Vi har diskutert akkurat det der mange manger i redaksjonen, men vi sliter med å finne en god løsning på hvordan vi skal gi lydkarakter på produkter i svært ulike prisklasser.

Prisdifferanse og lyddifferanse er jo sjelden eller aldri identisk, og spesielt når man kommer opp i høyere kvalitetsklasser, så må man ofte betale veldig mye mer for bare en liten forbedring. Det er ikke enestående for hifi. Du finner det samme i svært mange andre bransjer også.

Lyden fra det beste utstyret er jo som regel vesentlig mye bedre enn la oss si utstyr til mellom 5000 og 10.000 kroner, men lyden er ikke nødendigvis 10 eller 20 ganger bedre selv om prisen er det. Skal da highend-utstyret får en femmer i lydkvalitet, mens budsjettutstyret skal få en tier?

Eventuelt skal budsjettutstyret få en toer eller treer, mens highend skal få toppkarakter fordi man vurderer alt fra samme skala?

Vi hadde senest en slik diskusjon for et par måneder siden, men så kom Oslo Hifi Show og tok all vår tid og konsentrasjon. Kanskje noen her har noen vetttuge innspill til hvordan vi bør gjøre vurderingene våre mest mulig rettferdige, både for highend-utstyret og budsjett-produktene?

Så kan vi ta de med oss i diskusjonen.
Er det ikke greit å dele opp utstyr i forskjellige kategorier som High-end , Mid-fi og budsjett f. eks. Så kan man bruke samme karakter system innenfor hver kategori.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hvilke prisklasser opererer Stereo+ med? Hvilke komponenter hører hjemme hvor og når vet leser hva som er hva?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.662
Antall liker
21.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kanskje blingfaktor kunne vært et kriterie? Det kunn løftet totalkvoten til mangt et highendprodukt.

Forøvrig leser jeg bladet med glede og ser veldig tydelig at min I don’t give a shit-tilnærming ikke er hjemmebesøk-mat. Like greit det.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.403
Antall liker
1.289
Sted
Horten
Er det ikke greit å dele opp utstyr i forskjellige kategorier som High-end , Mid-fi og budsjett f. eks. Så kan man bruke samme karakter system innenfor hver kategori.
Hmmm, det å sette ting i bås er ofte ikke plagsomt bra. ;)
-En som kjøper en amp til 1 million, synes nok lett at en amp til 200k er budsjett-klassen.

Ille nok idag å skulle definere "high-end", om ikke det skulle være uendelig diskusjon på 3 eller 4 slike klasser.
 
Topp Bunn