Step-up for dummies🙃

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har aldri sett en transformatorbasert step-up med 6 impedansevalg innebygget i en preamp. Det er sikkert mulig å konstruere en slik, men jeg har som sagt aldri sett en, hverken i levende live, i blader eller annonser. Suppler gjerne med en link hvis du vet om noen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri sett en transformatorbasert step-up med 6 impedansevalg innebygget i en preamp. Det er sikkert mulig å konstruere en slik, men jeg har som sagt aldri sett en, hverken i levende live, i blader eller annonser. Suppler gjerne med en link hvis du vet om noen.
    EAR 324
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er lett å google info om apparatet, den har trafoer på mc inngangen
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har aldri sett en transformatorbasert step-up med 6 impedansevalg innebygget i en preamp. Det er sikkert mulig å konstruere en slik, men jeg har som sagt aldri sett en, hverken i levende live, i blader eller annonser. Suppler gjerne med en link hvis du vet om noen.
    Kan gott hända jag missförstod dig, men tolkade dig dithän att en passiv trafo inte kan ha val av impedans. Det är ju inte riktig.

    Du har ju 4 på din egen Allnic. Allnic kunde säkert tatt ut 1:5 och ex. 1:17 också och vipps har du 6.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Niks. Tre valg - jeg sitter og ser rett på en 324 her og nå.

    Jaja, men en relé-basert inngangsvelger kan jo bygges med så mange valg man vil.

    Gratulerer med 324 forresten. En fantastisk liten boks. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan gott hända jag missförstod dig, men tolkade dig dithän att en passiv trafo inte kan ha val av impedans. Det är ju inte riktig.

    Jepp, det var en misforståelse siden jeg sa noe annet enn det.

    Du har ju 4 på din egen Allnic. Allnic kunde säkert tatt ut 1:5 och ex. 1:17 också och vipps har du 6.

    Det kunne de helt sikkert, men det jeg sa var at jeg aldri har sett noe slikt og dermed antar at Jasmine LP 4.0 har aktiv forsterkning.

    Gratulerer med 324 forresten. En fantastisk liten boks. :)

    Ække min. Byttelåner med Lagga av nysgjerrighet. Veldig, veldig fin dings; like vellydende som min egen.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Ingen SUT i LP 4...
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Finner ingen detaljer rundt MC-forsterkningen, men gitt at den har 6 forskjellige impedanse-valg må det være snakk om aktiv forsterkning.
    Ok, jag missförstod dig, men du skriver «…den har 6 forskjellige impedanse-valg det være snakk om aktiv forsterkning.» (min uthevning).

    Det MÅ ju inte vara så.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok, ett eller annet sted er ute finnes det kanskje en preamp som har en innebygd trafo med seks eller flere impedansevalg. Jeg skal forsøke å veie mine ord på en mer nøyaktig gullskål heretter. ;)
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Interessant, det innebygde phonotrinnet i preampen min har fast 325ohms inngangsimpedans og jeg opplever ikke at min Miyajima Shilabe stikker av i toppen.

    Audiophile.no ved Rudi og Morten mente forresten at Miyajima pickupene trivdes best rundt 400-500 ohm

    Enig i at det er for høyt, men det vil vel heller føre til en hevning i diskanten.

    Vis vedlegget 762710
    "The effect of different impedance loading on a moving coil phono cartridge frequency response."


    Et sted mellom 16 og 200 Ohm er min tanke, avhengig av subjektiv preferanse. Det blir i alle fall vanskelig å gi den for lav last.

    Ellers er dette uhyre nytting lesestoff om du ikke har sett det allerede (fra Vinyl Engine):

    Step-ups and MC cartridges: The secrets of a successful marriage
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Interessant, det innebygde phonotrinnet i preampen min har fast 325ohms inngangsimpedans og jeg opplever ikke at min Miyajima Shilabe stikker av i toppen.

    Audiophile.no ved Rudi og Morten mente forresten at Miyajima pickupene trivdes best rundt 400-500 ohm
    @Lagga sin Shilabe spiller vel gjennom nevnte EAR 324? Den kan vel ikke laste med mer enn 40 Ohm?

    Han dukker kanskje opp med fasiten. :)

    Uansett er det som sagt noe helt annet hvis du har en headamp (aktiv gain) innebygget i RIAA-trinnet enn om du bruker trafoer. Da vil lastimpedansen være en del høyere.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke helt relevansen. Det eneste jeg sa var at jeg aldri har sett en preamp med innebygde trafoer som har mer enn seks impedansevalg. Det jeg ikke sa var at noe slikt var umulig. Er vi ferdige med akkurat dette nå? :giggle:
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Hvis EAR 324 representerer sannheten så skriver Rudi følgende om matchen ved shilabe ved Inngangsimpedans 400-500ohm 🙃

    «Jeg har i løpet av testperioden prøvd litt forskjellige riaa'er, men det er ikke til å komme forbi at det har utviklet seg til et kjærlighetsforhold til comboen Miyajima Shilabe og EAR 324 riaa.»


    @Lagga sin Shilabe spiller vel gjennom nevnte EAR 324? Den kan vel ikke laste med mer enn 40 Ohm?

    Han dukker kanskje opp med fasiten. :)

    Uansett er det som sagt noe helt annet hvis du har en headamp (aktiv gain) innebygget i RIAA-trinnet enn om du bruker trafoer. Da vil lastimpedansen være en del høyere.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    @Lagga sin Shilabe spiller vel gjennom nevnte EAR 324? Den kan vel ikke laste med mer enn 40 Ohm?

    Han dukker kanskje opp med fasiten. :)

    Uansett er det som sagt noe helt annet hvis du har en headamp (aktiv gain) innebygget i RIAA-trinnet enn om du bruker trafoer. Da vil lastimpedansen være en del høyere.
    Här följer jag inte med @Dazed . Du skriver att EAR 324 inte kan laste med mer än 40 ohm. Med 40 ohm valt på 324 ger trafoen x10 i gain. Det skulle betyda att pickupen ser 470 ohm.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    324 har tre impedansevalg; 4, 15 og 40. De indikerer hvilke *internimpedanser* innstillingene passer til (sånn ca), ikke hvilken last pickupen vil se. Så ja, crosswind har helt rett.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, plenty folk som tror det dreier seg om impedansen som sees av pickupen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Vis man ser på bilde her nå, så kan man velge. Mitt hode sier den til venstre er mc og den til høyre mm. På baksiden er det en bryter med mc og mm men på bryteren er det kun kontakt med mm så må si er blir litt undrende.
    Er det stor forskjell imlyden om du har bryteren på MM eller MC lydmessig? Jeg stusser over den løse kabelen, derfor jeg spør.
     

    Mr Vinyl

    Medlem
    Ble medlem
    20.11.2017
    Innlegg
    47
    Antall liker
    10
    Sted
    Søre Øyane ( Bjørnefjorden )
    Torget vurderinger
    1
    Er det stor forskjell imlyden om du har bryteren på MM eller MC lydmessig? Jeg stusser over den løse kabelen, derfor jeg spør.
    Den løse kabelen har jeg tatt av, den var på stikket til høyre. Det som kan se ut for meg er at inngangene har felles jord som går også har mc inngangen en egen. Jeg ble litt usikker så satt det sammen slik det var, men fikk følelsen av at når man koblet mc på bryteren og evt brukte load inngangen så var det ment for å koble opp ledningen fra pickup der men med evt load og SUT på utsiden. Men jeg er kun en glad amatør som liker god musikk og lyd 🤗 har tatt mitt første skritt og laget diy motstandsplugger så er veldig stolt 😜
     
    Sist redigert:

    gunnarium

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2004
    Innlegg
    129
    Antall liker
    61
    Sted
    Rogaland Bryne
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trur den kabelen som går til MM på printe må flyttes over til MC for så å bruke lastmotstander på inngang load.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.356
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det der ser ikke riktig ut i det hele.... Det ligger to små DIP releer mellom SUT-ene, som nok skal står for å switche mellom MM og MC... det ser ut som bryteren er moddet til å gi ground lift fra chassis i stedet.... har du kjøpt denne brukt??

    EDIT: Til venstre for den ene trafoen hvor den ene ledningen fra bryteren ender i en rød liten strømpe er det noe som ser ut som en topolt kontakt.. den ene pinne er merket +.... Om jeg hadde konstruert dette, ville jeg lagt konstant + releene, og brukt bryteren til å jorde kretsen for å aktivere releene....
    Har du multimeter og kan måle sjøl ? Er denne kretsen moddet??
     
    Sist redigert:

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Nei, jeg har allerede funnet den, men den kan like gjerne kastes...send en mail til produsenten, og be dem forklare. (Og lage en buksanvisning som er verd å lese)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn