Stemningsrapport fra messen..

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg var i Horten i to dager. Var innom nesten alle rommene, men fikk nok litt for liten tid i noen av dem.

Fin messe. Masse fint å se og høre.

Personlig likte jeg demoen av Gallo svært godt. Ganske annerledes lydbilde enn hva jeg hadde forventet. Min medsammensvorne var svært begeistret for disse, og det var jeg også.

Vi likte også demoen av WLM Lyra. Behagelig og fin lyd.

Videre var det mange demoer hvor jeg hørte et bra potensial, men som ikke fikk dette potensialet helt forløst, antagelig grunnet rommet. Her vil jeg spesielt fremheve Martin logan, Wilson Benesch/Audionet, Tannoy og Audiostatic, men det var flere systemer som låt lovende.

Ellers var det mange systemer som spilte ok, eller som hadde noen ekstremt gode egenskaper kombinert med noen mindre gode sådanne. For min del handler dette om blandt annet Montana og Verity audio. Begge disse hadde en ulinjaritet i mellomtonen som jeg hang meg litt opp i, men utover dette hadde dem noen klare styrker.

Nedturene for min del handlet om Pathos Symphonic 2 og Spendor s3/5. Begge disse hadde jeg stor tro på, men dette låt ikke bra etter min smak. Jeg synes at begge disse hadde en uheldig integrering av elementene.
 

starud

Medlem
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
5
Antall liker
0
Abrahamsen-settet skal være klart i slutten av måneden. Løp og kjøp hos Elkjøp!!!
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Og ellers veldig artig å lese de forskjellige innleggene mht lytteinntrykk fra messa. Noen fellestrekk mht "best lyd", men jevnt over forsterker kommentarene hvor forskjellige lydpreferanser mange av oss har.

Og det er jo både nyttig og sjarmerende for et diskusjonsforum som HFS.

Ha en fortsatt god HiFi-høst/vinter :) :)
Tror noe av grunnen er hva slags musikk som spilles når man er innom et rom, og hvor i rommet man lytter.
Opplevde f.eks to vidt forskjellige inntrykk av Audiofreaks lyd avhengig av hva som ble spilt. Rommet ødela for mye på kompleks musikk, men med rolig blues/jazz så var det tett på seven heaven...

Rommet til Ancient "traff" ikke meg når jeg var der inne. Det gjorde derimot Gallo demoen hos NAT. Syns den hadde en mellomtone av bra høy kaliber.

Usher er nevnt før her. Og ja, det var lyd til å leve med! For ikke å snakke om finishen på de høyttalerne.....olala....

Syns også at Audionet presenterte et svært delikat lydbilde i det lille rommet det stod plassert.

Ellers så var rommet til High End Sound Danmark et av de rommene jeg likte meg best. Den polske Amplifon rørforsterkeren låt jo bare himmelsk og det til en latterlig lav pris!!
Var ikke så gæærnt med Lamm heller.. ;) men her var prisen en noe annen da...

Var heller ikke ueffent med ML Summit........står nok øverst på ønskelisten om lottomillionen skulle komme!!

Litt handling ble det også. Kom hjem med snakeoil produkter fra Audioaktøren.
Statmat cdimprover og The Magician fra Holfi.
Skjønt snake og snake...
Det skjedde noe med lyden her hjemme med disse greiene på plass....hmm.....mystisk.... ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.319
Antall liker
16.401
Sted
Østfold


Her et bilde av den uventede "pakken" fra sclalars,noen som kan tippe hva det er for noe?
Det liknet da unektelig på faseplugger til Lowther?


Forøvrig tror jeg enkelte av de sprikende meningene har sammenheng med at med ukjent rom får man fort et oppsett som er veldig sensitivt for ulike innspillinger. Dermed kan noen faktisk ha hørt skikkelig godlyd ett sted, mens andre har hørt mindre god lyd på samme sted.

Rommet vi hadde i år var noe bedre enn det vi hadde i fjor. Jeg synes det er interessant å skulle få best mulig lyd på så kort tid som man har til rådighet på en messe. Vi kartla ganske raskt problemene vi hadde å stri med og kom til at de var omtrent som følger:

Med større avstand til bakveggen fikk vi bort det store frekvensavviket i bassen som vi hadde i fjor i høyden på rommet. Til gjengjeld fikk vi en voldsom boost nede i 20-30Hz området som begynnte omtrent ved seterad 3 (på noen låter kunne det merkes på rad 2 også).

Vi hadde satt opp oppsettet til maksimal holografi og strammest mulig bass (riktig nok også ned til 20Hz) på 1. rad. Det var også bare på 1. rad vi hadde demping av førsterefleksjonen. Litt mer power i øvre mellomtone og litt mindre holografi, samt en bassheving (som jeg ikke klarte å få bukt med) på rad 2, mens rad 3 og 4 nok var satt opp mer for de som ikke bryr seg om å lytte så altfor kritisk.

På rad 3 og 4, og litt på rad 2 var også refleksjonene fra drageren i taket relativt tydelig merkbar. Den slo ut rundt 4,5kHz, og rundt 9kHz på en spektrumanalysator vi brukte. Jeg spilte et par ganger en låt av Carola, og de som hørte den la muligens merke til at S-ene ble overdrevent "hvite". Dette var 9kHz-resonansen. Vi hadde videre en resonans i området rundt 75Hz, og en rundt 150, men langt fra så kraftige som i fjor. Disse var mest fremtredende ute ved sideveggene, og på rad 1 var ikke de spesielt problematiske i det hele tatt. Forøvrig hadde vi en moderat kamfiltereffekt gjennom hele mellomtonen som var enda verre før vi delte rommet i to.

Ellers må jeg si meg enige med folk i at det var mange stander som låt bedre i år enn i fjor.

...og hørte dere hornhøyttalerne på DIY-rommet? De hadde slitt litt med mellomtonen, men det var fikset når jeg var der i ettermiddag i dag. Det var saker det  :eek:
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg synes som olaps, at det er litt artig å lese hva de forskjellige mener er god/bedre og dårlig lyd her.
Her kommer nok ofte inn hva slags musikk som blir spillt når de forskjellige er innom.
Liker man ikke musikken så er det fort gjort å "mislike" gjengivelsen også tror jeg.
Så kan det godt hende at en hverken liker musikken eller gjengivelsen og da blir det fort veldig galt.
Mange muligheter begge veier her.
Fin lyd flere steder og forskjellig typer gjengivelser, noen får det til hvert år og noen fikk det til (bedre) i år og noen har tydeligvis større problemer i rom som andre har fått det til før.
Jeg er (var) ::) egentlig ikke i kjøpemodus i år, men det er sterke påvirkninger å gå 2 dager på en slik messe ;D
Jeg har vel følt at jeg ikke egentlig er en ekte rørmann på tross av minirør i både linestage og dac (det går i transistor og klasse D (T /Tripath) så da ble det min første rene (ordentlige) rørkomponent.

Det er den lille lekre og visstnok svært gode saken helt til venstre på bildet her.

[/quote]

Ming Da Nordic forforsterkeren som fikk en ganske så bra omtale av Brekke i siste Fidelity, så får jeg se hva den kommer til å havne i lag med etterhvert.
Det blir nok bl.a. sammen med min Zhaulo dac som vil bli foret med HD lagret musikk fra iMac/Airport/optisk.

Flott at noen server HFS med bilder fra messen, takker for det.

Mvh.KW
 

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Innlegg
1.073
Antall liker
1.441
Sted
Trondheim
Er det noen spesiell grunn at HIFIKLUBBEN, NEBY OG HIFISENTERT ikke hadde stand på messa?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Her et bilde av den uventede "pakken" fra sclalars,noen som kan tippe hva det er for noe?

Hei!
Ja, det er vel en "vinkork" for anledningen i heltre kirsebær som skal plasseres i "hullet" på diskantenheten(?) på et Lowtherelement, kanskje ::)
Mvh.KW
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hei!
Ja, det er vel en "vinkork" for anledningen i heltre kirsebær som skal plasseres i "hullet" på diskantenheten(?) på et Lowtherelement, kanskje ::)
Mvh.KW
Dere er virkelig flinke!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Er det noen spesiell grunn at HIFIKLUBBEN, NEBY OG HIFISENTERT ikke hadde stand på messa?
Vi er ikke den beste kundegruppen deres?
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Noen som vet hvem som representerer Hammer høyttalere i norge? De er jo rett og slett tøffe å se på. Likte det minimalistiske designet...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dere er virkelig flinke!
Alt man kan og vet er lett
Likeså det man har sett ;D
Nattens lille dikt fra meg, god natt.

Mvh.KW
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.583
Antall liker
535
Noen som vet hvem som representerer Hammer høyttalere i norge? De er jo rett og slett tøffe å se på. Likte det minimalistiske designet...
Uppgrade Audio.
Har hatt slike selv. Kanonhøytalere :) (Se under "mitt anlegg")
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
De prioriterer vel sikkert andre messer hvor de får mer oppmerksomhet.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Alt i alt en meget bra messeopplevelse. Som flere har sagt, er det veldig hyggelig å møte likesinnede i slike uformelle sammenhenger!

Hadde medbrakt musikk i år også, ikke problem å få spillt det i de rommene som var mest interessante. Med kjent musikk er det i alle fall en variabel mindre å ta hensyn til under "evalueringen"...

I år var det Audiofreaks som presenterte best (vinyl)lyd, synes jeg. Helt fantastisk oppløst og homogent, med god kontroll. PM Audio skuffer aldri, men fikk nok ikke vist potensialet i samme grad som tidligere år. Pilar med Audionet og Wilson Benesch har nok også mer å gå på, men imponert ble jeg uansett.

Vel, 1 år til neste gang!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Enig, Carlsson spilte virkelig musikk og fletta av alt.

Enig med deg Tweakman! Amphion er veldig bra.

Patos med sin rimeligste Symphonic spillte kanskje enda bedre.

Vil likevel utrope Carlson som vinner hos Hifi Guiden med best lyd for pengene.
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Flott med bildemelding! Skulle vært der, men når noen blander datoer, så går ikke ting som de skal. Var helt syyyyk. Neste år!!
Håper Lector og M.F. spilte bedre enn "stablinga" i "rack(l)et" så ut....
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Bare for å få lagt inn et par kommentarer;

Gradient Revolution med aktiv deling var vel kanskje beste lyden totalt

VTL/Visonik synes jeg låt veldig kult, spilte Kleive/Mazur impro'n på en måte som jeg ikke trodde var mulig ut av et par 5"

Krix equinox sjarmerer med sin lave pris, og ikke minst fordi jeg fikk lov til å spille TO låter med Return to forever på vinyl.

Tannoy Prestige series skuffet litt, sikkert fordi jeg satt for nær 15 tommerne men allikevel imponerende på enkelte områder, den lille tassen i motsatt ende var jo helt syk, om enn litt for tøff i trynet for meg.


Montana's svære tårn imponerer i enkelte områder men øvre mellomtone blir for slitsom for meg, har opplevd det samme hos en kompis så det er nok ikke rommet, men MEG.

Wilson Benesch/AudioNet:
Nydelig, bare helt nydelig

Patos/EC
Rævva, bare helt rævva.

Verity Audio Longhenrin/Rogue:
Lovet bra helt til stuten satt på Rammstein, måtte løpe for å spare ørene til resten av dagen

....grunnet lit dårlig tid har jeg visst gått glipp av et par rom men du verden for en positiv opplevelse!!!!!
Gleder meg til neste år!
 
B

Back_Door

Gjest
En del av rommene var så håpløse i forhold til hva kvaliteten på utstyret hadde fortjent, at jeg nesten beundrer de som er villig til å stille ut sitt utstyr under slike forhold.
Ser at mange mener at Gradient Revolution hadde best lyd. Minner da om dette var vel det mest "behandlede" av alle demorom. Det er mange andre som også ville fått vesentlig bedre lyd, dersom de hadde rigget opp like mye akustiske tiltak som her ;).
For meg var uansett Gradient spinklere enn det lydbildet jeg foretrekker.
 
T

Thomas1

Gjest
Abrahamsen-settet skal være klart i slutten av måneden. Løp og kjøp hos Elkjøp!!!
Huff nei....

ikke løp til Elkjip. Abrahamsen vil bli solgt av alle forhandlere!
Muligens ikke av de som selger Elcomp!
de er visstnok ikke helt happy på elkomp ang salg i samme butikker som Abrahamsen.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Får slenge inn noen ord jeg og da..

Den største skuffelsen for meg var faktisk Gradient Revolution.. Mulig jeg satt helt feil, men der jeg satt ( bak til venstre ) låt det flatt og kjedelig.

To store oppturer var Gallo og Midgard.
Førstnevnte med en god og behagelig mellomtone..
Mens midgard tydligvis har jobbet endel med rommet, noe som gjorde anlegget lett å høre på..
Også moro å høre om nye produkter som vil komme med tia..

Et lite minus var det, men det har ingenting med lyden å gjøre.. Jeg og en venn var innom for å lytte sefø..
Det spilles ingen musikk, men vi treffer på en kar med Midgard skjorte.. Prøver å snakke med han, men han er opptatt av å taste på telefonen sin. Han var frekk og oppsnasen, før han fikk sagt at det ikke var musikk der før hver hele time. Altså ingen info eller gjestfrihet..

Nest gang håper jeg ikke jeg treffer på sms- kongen..
 

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Innlegg
837
Antall liker
2
Bra messe dette!

Ble spesielt imponert over galloene, synes det låt flott i mine ører.

Ble også imponert over Upgrade Audio`s oppsett, utrolig hvordan Olof klarer å få hvilket som helst rom til å låte så bra, imponerende Olof! Det enste som ikke faller i smak med Hammerne er dypbassen, finnes nesten ikke dypbass i de, men kan jo selvsagt kombineres med en god sub.

Messens overraskelse synes jeg var Sugden, husker ikke hva høyttalerene het, men det var helt rått å høre på, de små høyttalerene med de små elementene klarte å levere en voldsom dybass, og en meget meget god lyd i mine ører, og her snakker vi om at anlegg til 70.000, det var virkelig morro, og fattern var helt enig at det var en stor opptur.
Sugden er virkelig et merke folk burde få opp øynene for!

Fin messe dette!

MVH
Ole Borgenvik
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.654
Et par lydmessige høydepunkter fra messa i år er Audiofreaks og PM Audio.

Audiofreaks spilte absolutt bra på lørdag og ennå bedre på søndag. Her var det åpenhet, dynamikk og "textures"/overtonespeketer på instrumenter som knapt er hørt bedre i messesammenheng. Lyden var dessuten veldig homogen. LP spilte bare helt konge! Fytte katta.., hørte et par Lp'er med gitar og klaver, det låt svært realistisk.
Godt jobba Peter!  :)
PS! Jeg har en mistanke om at effektrinnet fra Edge er fryktelig bra, det låt hverken "rør" eller "transistor", bare musikk. Kanskje en utmerket synergi mellom pre og effekt?

PM Audio disponerte et rom som tidligere i messesammenheng har vartet opp med god lyd. Det låt åpent, musikalsk og veldig ørevennlig. Kan det skyldes all tweakinga?
Men klangbalancen tenderte mot det lyse og slanke, noe som (kanskje) gjorde at det låt litt mere "HiFi" enn hos audiofreaks.

Sugden oppsettet og de benyttede høyttalere hadde et stort lydmessig potensiale. det låt veldig musikalsk riktig. Jeg kan ikke skjønne annet enn at alle som er ute etter en virkelig god integrert forsterker MÅ ta Sugden A21 SE i betraktning. Attpåtil er den dritlekker i designet.  
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.914
Torget vurderinger
24
Enig med Espen R vedrørende Audiofreaks, her var jeg innom noen ganger på lørdag og tidlig søndag. Men jeg kom alltid i pausen og ble gående å plukke vinylplater i stedet, men det gjør jo ingenting.

Søndag derimot fikk jeg parkert meg i sweetspoten, syntes i grunnen dette spilte vakkert og bra på cd, men når de to nevnte spor med klaver og akustisk gitar kom på vinyl, så var dette en helt annen idrett, og etter mitt skjønn i referanseklasse hva angår dynamikk, åpenhet, renhet og detaljering. Rommet kunne klart vært bedre og var vel det svakeste i oppsettet. Helt subjektivt foretrekker jeg nok noe mer varme, fylde og flyt, men dette var utrolig flott. (Merk at ønsket jeg ytrer er min smak, jeg sier ikke at det hadde vært mer riktig, kanskje var det også bare rommet?)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Noen stemningsbilder og litt HiFi.
Tidlig oppe og sent i seng. Slik er messelivet. Ikke så mange som fikk se soloppgangen søndag morgen kl 7?


Og denne:

De selger ikke bensin på bensinstasjonene i Danmark heller.

DIY:

Gutt som har lagt sjela si i høyttalerbygging!
Etter hvert ble det svært bra lyd. Med MAE SET-1 som driver for mellomtone og diskant. To Midgard til å drive bassene. Med aktiv deling. Urgammel rørteknologi og moderne klasse D i skjønn forening.






DIY og kommersiell HiFi i fint samarbeid.


Rett før det begynte å gløde i røravdelingen.






MAE SET-1 fikk forsøke seg hos Norsk HiFi Center sammen med spiller og forforsterker fra Lector. Det ble litt lite til å fylle en "gymsal". De fleste har sikkert ikke så stort volum som skal fylles med god musikk.

Og til slutt noen entusiaster:
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Får slenge inn noen ord jeg og da..

Den største skuffelsen for meg var faktisk Gradient Revolution.. Mulig jeg satt helt feil, men der jeg satt ( bak til venstre ) låt det flatt og kjedelig.
Jeg satt også der ett øyeblikk, og oppdaget også dette.
Det låt altså bra i ett ganske stort felt, men ikke akkurat på den "stolen" eller ute til venstre mot døra da..
Det virket til å være en slags utslukking, mer hørbar når man stod opp og gikk enda litt mer til venstre akkurat der.
Jeg tror nok at det var rom relatert. for i sweetspoten til Revolution, der var det bøøst og deilig!

Den høyttaleren der har lynraske transienter! Zoom! :)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Den høyttaleren der har lynraske transienter! Zoom! :)
Jeg tar sjansen på å blottstille min uvitenhet her, men hva betyr lynraske transienter?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det betyr at transienten høres ut ifra en gitar som den gjør ifra en gitar rett forran nesa de.

Det betyr også at man kan høre at det ikke er noe ekko som oppstår når slaqget kommer, alt man hører er utkling ifølge romakkustikk i opptaksrommet.

Det kan være litt vanskelig å avgjøre dette med transienter.
Man må ofte kjenne godt til opptaket for å vite om høyttaler behandler dette annerledes, korrekt eller hva.

En høyttaler med "fylde" kan ofte være litt langsommere i transienter... den holder litt mer på noen frekvenser liksom.

Men man har også romklang i rommet som man spiller i.
Så man må altså være nermere høyttaleren enn noen av rom refleksjonene for egentlig å avgjøre hvor bra den gjengir transienter.

En transient er som sagt ett slag, en puls, en plutselig lyd som brått slås ann og dør bort som om man f.eks trekker i en ballong og slipper...

Transienten er da selve annslagslyden til f.eks det instrumentet som da spiller...

Man deler en slik lyd opp i flere segment.

Attack phase, selve annslaget.
Transient shoulder, hvor definert denne er mot det etterfølgende:
Decay bloom, hvordan lyden utvikler seg f.eks kasselyden etter at gitarstrengen er anslått...

Så en høyttaler som har bra transienter behøver ikke være istand til å følge hele instrument annslaget perfekt.

En Transient er således en samlebetegnelse, på del en av ett annslag...
Alt etter hvilken lyd som skal gjengis tas det med flere aspekt og ord i denne betegnelsen, eller mindre...

Ett brukbart eksempel er jo å punktere en ballong.
Pop, og den ekspanderer ikke igjen.

Det vil si at membranen skal slå ut og så stoppe brått, uten å svinge litt til...
Dette er vrient! Og betegner en høyttalers transient evner.. :)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Hjertelig takk. Nytt ord på plass i vokabularet. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det vil si at membranen skal slå ut og så stoppe brått, uten å svinge litt til...
Dette er vrient! Og betegner en høyttalers transient evner..  :)
Godt og begripelig forklart. Jeg er ingen ekspert her, men dette er kanskje ikke helt komplett?
I musikk er vel selv en transiet mer enn en del av en periode? Hvis du ser en "musikktransient" vil den vel svinge litt? Da vil også membranet sving noen ganger før det stopper. Altså mer enn bare et stykke ut for så og stoppe..... der ute et sted?
 
K

kbwh

Gjest

De selger ikke bensin på bensinstasjonene i Danmark heller.
Det beste bildet og den beste billedteksten i hele tråden!
;D ;D ;D

Angående transienter henger jeg meg også på Audiomix. Membranen stopper ikke med ett eller annet DCpådrag forhåpentligvis.
Forsterkerens reaksjon på returstrøm, kasseresonans og rommet har betydning.
 
Topp Bunn