Stemningsrapport fra messen..

Ukuns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
79
Antall liker
1


Sjefen selv....

Beklager bildekvaliteten...

Dette blir som metadon for sprøytenarkomane...Ikke helt bra, men det hjelper    ;)
Hei.
Hva er nettadressen til sjefen sjøl??

Var innom ham, men rotet meg litt bort, og fant aldri tilbake... :) ::)
 
T

Thomas1

Gjest
Dette er ikke sjefen, men en hardtarbeidende koslig kar som satt med Krixene + litt annet snacks. Adressen finner du på toppen av siden. P.M audio.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32


Sjefen selv....
Er det sjefen din du mener?

For sjefen i PM Audio er det definitivt ikke. Men akkurat like hyggelig var han, selv tidlig på søndag morgen da vi spiste frokost sammen.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
Var det andre enn meg som reagerte på at HiFiHuset heeeeele søndagen kun spilte én og samme CD (et eller annet av Jack Johnson).
Da en av de besøkende spurte om han kunne spille noe medbragt fikk han beskjed om at det ikke var noe vits fordi høyttalerne var så nye !!!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er en diy spiller ja. One of a kind. Cdpro2m basert toppmatet spiller.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Vet ikke om det er noe mer opplysninger. Fikk vite at det er en kar som har laget hele fra scratch. Jeg tror det er brukt et cdpro2m kit fra daisy laser. http://www.daisy-laser.com/
Deretter er det maskinering av kabinett.
Et nydelig drivverk.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Vet ikke om det er noe mer opplysninger. Fikk vite at det er en kar  som har laget hele fra scratch. Jeg tror det er brukt et cdpro2m kit fra daisy laser. http://www.daisy-laser.com/
Deretter er det maskinering av kabinett.
Et nydelig drivverk.
Jøss, våken allerede :) Når var dere framme i Haugesund i natt?
 

Augustus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.09.2004
Innlegg
106
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!
Var på messen noen timer på lørdag. Traff mange hyggelige mennesker, og hørte en del bra, og noe dårlig. Kan vel ikke forvente de helt eksepsjonelle lytteropplevelsene på en messe.
Av positive inntrykk var det noen som utmerket seg, Usher med Be mellomton var etter min mening oppløst, varm og med en utrolig dynamikk!
Xavian XA360 låt fantastisk på stemmer, med en vakker diskant og en hurtig og oppløst bass. Meget bra! Også har den gått ned 10% fra i fjor!
ugden på Opera var også verdt tiden, særlig på kvinnevokal kunne man høre potensialet.
Også EC Prelude gjorde et godt inntrykk, selv om jeg ikke er veldig begeistret for høyttalerne de ble parret med.
Funk platespiller, som var mye rimeligere enn antatt spilte utrolig bra, oppløst, dynamisk, rett og slett herlig! Fikk faktisk lyst på en!
Så også Nordic Tone hos Abrahamsen. I følge mannen selv var det dessverre alt for dårlig rom til å spille på disse. Men de har et par hos Kontrapunkt, for de som er interessert.
Ellers kunne han også fortelle at den rimeligste pakken med Abrahamsen elektronikk og Verity (?) høyttalere ville koste 19900,- på Elkjøp..! Kan jo i beste fall føre til at langt flere mennesker oppdager god lyd og blir litt mer entusiastiske!
Snakket altså først med en mann som demonstrerte nye EC Prelude, han fortalte blandt annet at det var nytt og oppdatert drivverk i EC EMC1 UP. Spurte da om de hadde byttet til CD-PRO 2. Han ble da oppgitt, og lurte på hvor man får høre at det i det hele tatt finnes et slikt drivverk! Det var flere som hadde sagt det samme. Han sa videre at det var versjon 3036 de nå benyttet, og at det aldri hadde vært noe PRO 2 drivverk. Var ganske overbevisende også. Men var mest interessert i å få vite hvem som spredde desinformasjon! Gikk så inn på multikanalrommet til EC, og satt gjennom en demo av den nye multispilleren. Låt forøvrig svært overbevisende i mine ører. Snakket deretter med en annen mann fra EC, som fortalte om Spiderens effekt. Deretter sa han at det var et nytt drivverk i spilleren, som gjorde den noe bedre. Gjett hvilket drivverk han sa de nå benyttet? Nemlig, Phillips CD PRO 2!! Da måtte jeg le, så da valgte jeg å rusle ut av lokalet..

Var så hos Peter og Audiofreaks. Synes anlegget han spilte på, særlig med platespiller, låt utrolig bra. Ja, noe resonans i bassen, men utrolig mye bedre rom enn når han demonstrerte Eidolon med CD og DP.. Særlig når han spilte en klassisk innspilling av Svanesjøens Pas de deux, ble jeg overbevist om anleggets kvaliteter. Dette er en av mine absolutte favoritter, og jeg har knapt hørt denne innspillingen så bra! Og Peter var en utrolig hyggelig og kunnskapsrik kar!
Det var mye annet flott å se, og mange hyggelige både utstillere og besøkende. Lei for at jeg bare fikk en dag, men satser på full pakke neste år!

Vil bare kort nevne min opplevelse av messens kanskje verste lyd. Kom opp til Høium og dCS/Rogue. Det låt absolutt grusomt! Det er den kanskje verst lydopplevelsen jeg noen gang har hatt! Skarpt og skjærende, på et sinnsykt volum! Snakket med flere som hadde opplevd det samme. Rakk å tenke "for en grusom måte å vise frem verdens beste cdspiller på", før jeg måtte forlate rommet på grunn av smerter i øregangene. Dette var trist, rett og slett.

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Huff sliter på jobb nå. Jeg var hjemme kl. 0200, men så måtte jeg jo bære inn, sjekke nettet etc. Klokken ble 0400 før jeg fikk lagt meg. Sto opp kl. 0630 idag.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vet ikke om det er noe mer opplysninger. Fikk vite at det er en kar  som har laget hele fra scratch. Jeg tror det er brukt et cdpro2m kit fra daisy laser. http://www.daisy-laser.com/
Deretter er det maskinering av kabinett.
Et nydelig drivverk.
DaisyLaser selger ikke til privatpersoner, man får kjøpt kit uten kabinett men jeg mener å huske at prisen lå rundt NOK.5500.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Jeg kan legge til at den er produsert av en lokal entusiast. Strømforsyningene etc. er egenutviklet i Horten. Han har produsert print, freset plexiglass, aluminium etc. selv vha. CNC-maskiner. Til og med de små knappene på toppen en DIY! Han rakk ikke å bli ferdig til messa, så det dere ser på bildet er ikke endelig versjon.

Som "50 cent" ville ha sagt: Yo, respect, man! ::) :D
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Jeg kan legge til at den er produsert av en lokal entusiast. Strømforsyningene etc. er egenutviklet i Horten. Han har produsert print, freset plexiglass, aluminium etc. selv vha. CNC-maskiner. Til og med de små knappene på toppen en DIY! Han rakk ikke å bli ferdig til messa, så det dere ser på bildet er ikke endelig versjon.

Som "50 cent" ville ha sagt: Yo, respect, man!  ::) :D
Jeg synes også den så rålekker ut, det eneste negative må være at når den stod på et såpass høyt rack, så fikk man de blå lysdiodene "midt i fleisen".

Synes Lars Erik og Olof til tross for et vanskelig rom, fikk vist litt av hva som bodde i Audio Note/Hammer Dynamics-utstyret.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Ancient audio/Audioakt. og PMAudio spilte klart best på messen i år.

Roger
Jeg synes messens suverent beste lyd var å høre hos PM Audio sitt rom i 2 etg!!!

Hadde tidligere aldrig hørt noe fra verken Gradient,Koda eller Bluenote,men det settet ga meg frysninger og hifi en ny mening.
Spesielt Bluenote sine cd spillere tror jeg er sykt mye god lyd for pengene.
Bluenote skal i disse dager komme ut med 2 nye DVD multi spiller som skal ha bla HDMI og like god lyd som sine rene cd brødre.En med rør og en uten.Endelig en ekte high-end cd spiller med HDMI bilde til ca 20000kr.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Prices and availability
The kitprice will be about 2100 euro ex VAT ex shipping.The kit includes everything to build a complete player
-Philips CDproM drive (Tentlabs modified)
-Tentlabs I2S DAC
-Tentlabs IV converter
-3 Tentlabs power regulators
-3 toroidal transformers
-Complete set of wiring & connectors
-Remote handset
-Cabinet
-Construction manual

Litt dyr?
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Jeg satt også der ett øyeblikk, og oppdaget også dette.
Det låt altså bra i ett ganske stort felt, men ikke akkurat på den "stolen" eller ute til venstre mot døra da..
Det virket til å være en slags utslukking, mer hørbar når man stod opp og gikk enda litt mer til venstre akkurat der.
Jeg tror nok at det var rom relatert. for i sweetspoten til Revolution, der var det bøøst og deilig!

Den høyttaleren der har lynraske transienter! Zoom! :)
Hmmm.. Det var godt å høre. Det var så mye folk der at det var umulig å finne en ledig stol i nærheten av sweetspoten.. Får gi de en ny lytt ved neste mulighet..
 
B

Back_Door

Gjest
Har gjort meg opp noen tanker rundt en slik messe som dette.
Man får egentlig ofte svært begrenset nytte av det man hører. Hvordan vet du f.eks. hvordan de enkelte komponenter fungerer når du er inne på en demo? Er det pre, effekt, kilde, høyttaler eller rommet som er bra eller dårlig?
Pm Audio fikk ut mye bra av sine høyttalere, grunnet enormt mye Furutech langs veggene. Andre utstillere hadde liten mulighet til å få frem det beste i sitt utstyr. Dermed blir det feil å danne seg for sterke meninger basert på det du opplever her.
Når totalopplevelsen er positiv, betyr det likevel at utstyret i sin helhet må være bra.
Var totalopplevelsen negativ, betyr ikke det at utstyret i seg selv var dårlig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Litt mye penger, men kanskje ikke dyr i forhold til hva du får. Ikke hvis den er like god eller bedre enn de som koster 2-3 ganger så mye. Ser ut til å være lite jobb med å sette den sammen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Pm Audio fikk ut mye bra av sine høyttalere, grunnet enormt mye Furutech langs veggene.
Det ser ut til at PM Audio får bra lyd hver gang. Uansett umulige rom. Kan det ha noe med at Paul jobber halve natta med å få rommet så bra som mulig akustisk? De aller fleste setter opp utstyret i et firkantet og kaldt hotellrom. I tillegg spiller han vakker musikk. Ikke bare lyd.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Jeg synesn gradient var fint, men litt hardt i toppen for min del. Gallo får jeg ikke helt bestemt meg om, men det sier vel sitt. Krix låt veldig bra til prisen!
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Artig å høre at utstyret til Audiofreaks spilte bra, og jeg kan bekrefte at Edge NL 12.1 er fryktelig bra, og sammen med ACT2 Series2 er de fantastisk bra.
Tenk deg da hvordan de spiller sammen i et akustisk optimalisert rom.
Det beste jeg har hørt i hvert fall :)

Endre

Et par lydmessige høydepunkter fra messa i år er Audiofreaks og PM Audio.

Audiofreaks spilte absolutt bra på lørdag og ennå bedre på søndag. Her var det åpenhet, dynamikk og "textures"/overtonespeketer på instrumenter som knapt er hørt bedre i messesammenheng. Lyden var dessuten veldig homogen. LP spilte bare helt konge! Fytte katta.., hørte et par Lp'er med gitar og klaver, det låt svært realistisk.
Godt jobba Peter!  :)
PS! Jeg har en mistanke om at effektrinnet fra Edge er fryktelig bra, det låt hverken "rør" eller "transistor", bare musikk. Kanskje en utmerket synergi mellom pre og effekt?

 
 
C

Cyber

Gjest
Ingenting vondt, men er 90% av deltakerne på messa mellom 50 og 75? Jeg tenkte at det var typisk mye menn i 30-40 årsalderen på slike messer jeg...
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Ingenting vondt, men er 90% av deltakerne på messa mellom 50 og 75? Jeg tenkte at det var typisk mye menn i 30-40 årsalderen på slike messer jeg...
Hmmm...det må ha vært New Old Stock som har stukket av fra Motron!


Ditt inntrykk stemmer forøvrig godt med det jeg har fra messer i utlandet.
Alderen er relativt høy, og hvor er damene hen?
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Har man levet hardt kan det se slik ut, jeg er ikke en dag over 22.... ::)

Fikk meg en på snørra av de digre svarte som stod å panikk-skrek på loftet ja... Kanskje det var sånn før/etter besøket på dette rommet (fra 48 til 76)....

Honnør til beste messe hittil, en stor dag.
Hmm lurer på hvordan Hammer låter med 2 x ripol..
Ungdommen med dipolene får vi sikkert høre mer om.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.407
Sted
Østfold
Litt trist egentlig at selv om man bare spiller ca 2 minutter fra hver låt så reiser alltid noen seg og går i protest nesten uansett hva man spiller.

Imidlertid er det lite som drar mer folk inn på rommet enn for eksempel Yello og tilsvarende mindre seriøs musikk.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bare for å få lagt inn et par kommentarer;
VTL/Visonik synes jeg låt veldig kult, spilte Kleive/Mazur impro'n på en måte som jeg ikke trodde var mulig ut av et par 5"
Hei!
Jeg fikk også høre denne og makan til spenst,hurtighet og dynamikk.
Meget imponerende fra 2 5tommere ;D ,likevel litt tynnt uten at det virker noe merkverdig.
Jeg har en dobbel og en enkel cd med denne dama og lurer fælt på hvilken cd dette sporet befinner seg (på), den må jeg bare ha.
Finner imidlertid ikke ut av det:'(
Jeg satt bare og ventet på at elementene skulle fare ut av ht. og rett i fanget mitt ;D og jeg veit ikke om jeg hadde turt å spille så høyt (for det var det) på mine egne kjære.

Mvh.KW
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Da har jeg bildene i litt mer organisert form om noen skulle være interessert

|
\|/
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Takker for det, men jeg tror du må oppdatere linkene litt.
Edit: men jeg fant ut av det. Slengte på en /horten06/ i linkene dine og det funker.
Edit igjen: supre bilder. Var du ikke på det andre hotellet og kikket?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Litt trist egentlig at selv om man bare spiller ca 2 minutter fra hver låt så reiser alltid noen seg og går i protest nesten uansett hva man spiller.
Vel sånn er det, kan ikke gjøre alle til lags.
Jeg satt i rommet ditt gjennom mange låter og synes det var av de beste på messa, gleder meg til å høre de ferdige høytalerne.

Du må ha blitt temmelig lei av å skifte CD'er etterhvert, lag et data basert opplegg med ferdige spillelister neste gang, så kan du bruke tiden til å ta deg av kundene istedet. Ikke umulig at jeg jeg hadde kjøpt et sett oberon av deg hvis du ikke hadde vært så opptatt...
 
K

kbwh

Gjest
...lite som drar mer folk inn på rommet enn for eksempel Yello og tilsvarende mindre seriøs musikk.
Her lager man det beste man kan og så bruker folk det til %&¤#?$!

Lignelse:
Bjørn Eidsvåg var en gang i forrige århundre stolt av lyden på den nye plata si. En bensinstasjonmusikkdistributør, stor kunde, dro ham ned på jorden med "Kundene mine køyer sigaretten i kassettspilleren og stapper kassetten i askebegeret".
 
C

Cyber

Gjest
Hvordan var det med messetilbud da? Var det noen skikkelige gode handler ute og gikk?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Godt og begripelig forklart. Jeg er ingen ekspert her, men dette er kanskje ikke helt komplett?
I musikk er vel selv en transiet mer enn en del av en periode? Hvis du ser en "musikktransient" vil den vel svinge litt? Da vil også membranet sving noen ganger før det stopper. Altså mer enn bare et stykke ut for så og stoppe..... der ute et sted?
Joda...
Vi kan jo si at den svinger så lenge den skal.
Men når den så skal stoppe så gjør den det som man moser en flue... Dæsk, og den rørte seg ikke av flekken...!

;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Litt trist egentlig at selv om man bare spiller ca 2 minutter fra hver låt så reiser alltid noen seg og går i protest nesten uansett hva man spiller.

Imidlertid er det lite som drar mer folk inn på rommet enn for eksempel Yello og tilsvarende mindre seriøs musikk.
Prøv med Wig wam neste gang.
Dette er ett seriøst forslag forresten!

Jeg var på disco idag jeg! Hehe!
Og de spilte Wig Wam så det dura i veggene!

Å fett ass!
Det tok av så inni jølle da de dro igang
"hard to be a rock'n roller!" esse!

... Deres kuleste sang heter "The riddle".
Meget feeeet!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Lignelse:
Bjørn Eidsvåg var en gang i forrige århundre stolt av lyden på den nye plata si. En bensinstasjonmusikkdistributør, stor kunde, dro ham ned på orden med "Kundene mine køyer sigaretten i kassettspilleren og stapper kassetten i askebegeret".
Ha ha, ja noen ganger må det være ekstra hardt å være artist!! ;D

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor hifi-stasjonen ikke stiller ut Reference 3A når de har dem i sortimentet. Har lest positive ting om dem i utenlandske blad, og har selv noen eldre som jeg synes er veldig bra. Den gulvstående to-veisen Ref 3A Veena virker veldig spennende.
Og hva med Living Voice, har de gått av moten?

Kanskje det blir for spesielt?

Kunne ønsket mer produkter fra de mindre produsentene, samtidig som jeg forstår at det nok ikke er så lett med et så begrenset marked som Norge...
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Hva er galt med Yello?

Det er langt på viddene å fortelle folk at en ikke kan spille sin favorittmusikk fordi .... Ja, hvorfor?

Handler ikke musikk om følelser?

Heller 10 timer med Yello enn en time med Bob Dylan. Heller 100 timer med Mari Boine enn 5 minutter med Beatles. Heller 1000 timer med Infected Mushroom enn et minutt med Jan Eggum. Heller Ambra enn Eric Clapton.

Man lytter med sine egne ører som igjen er linket til preferansesenteret i skallen. Hadde ikke jeg fått lov til å spille Cornelis Vreesjwik på Martin Logan Vantage så hadde jeg heller ikke kjøpt de.
 
Topp Bunn