Ønsker anbefaling Stativ eller gulvstående?

Hvordan ville du brukt et budsjett på 100.000 til nye, ikke brukte høyttalere?

  • Full range høyttalere - gulvstående

    Stemmer: 79 62.7%
  • Stativ høyttalere

    Stemmer: 14 11.1%
  • Stativ høyttalere med 1 sub

    Stemmer: 10 7.9%
  • Stativ høyttalere med 2 subber

    Stemmer: 23 18.3%

  • Totalt antall stemmer
    126

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvis jeg skulle hatt sub til JBL L112, så måtte det ha blitt 2 stk stående som stativ. De går egenlig ikke så lavt disse proff elementene. PHL 12'' som er stramme ilyden( PA/studio) og stivt oppheng.Måtte ha flere års tilspilling før at jeg merket noe dypere bass. Kanskje jeg må juster porten og forlenge den?. Må måle impedansen først. Nå hører jeg det på nyere innspillinger m.dyp bass at ting har forandret seg. Liker stram bass på høyt nivå :) Liker også disse franske driverne. Focal, PHL og Cabasse.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Jeg hørte de forrige gang i Horten, var ikke mange sekundene i det rommet, så du har rett... de når dem ikke til knærne, Focal er langt over 😉

    mvh
    Jeg var og i horten og det gruste 3 millioners anlegget som jeg viste bildet av over.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Jeg var og i horten og det gruste 3 millioners anlegget som jeg viste bildet av over.
    Nå ville jeg vel ikke dratt hjem noen av de og Sigberg minst, men den Focal stativern som ble vist tidligere vil kunne gjort nytte og vært til glede!
    Det er en subjektiv opplevelses basert hobby vi bedriver, selv om noen vil formelisere den til det kjedelige!

    mvh
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Nå ville jeg vel ikke dratt hjem noen av de og Sigberg minst, men den Focal stativern som ble vist tidligere vil kunne gjort nytte og vært til glede!
    Det er en subjektiv opplevelses basert hobby vi bedriver, selv om noen vil formelisere den til det kjedelige!

    mvh
    Hvilke focal høyttalere? Har du hørte trio 6?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Nå ville jeg vel ikke dratt hjem noen av de og Sigberg minst, men den Focal stativern som ble vist tidligere vil kunne gjort nytte og vært til glede!
    Det er en subjektiv opplevelses basert hobby vi bedriver, selv om noen vil formelisere den til det kjedelige!

    mvh
    Det er jo helt klart at å diskutere smak og behag ikke kommer noen vei, ellers hadde vi alle hatt samme kjerring.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Hvilke focal høyttalere? Har du hørte trio 6?
    Den vist i innlegg #47
    Tror ikke jeg har hørt de ( trio 6) har vel blitt litt kjedelig og tatt mitt valg m tanke på taler...

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    musicus

    Gjest
    Det er jo helt klart at å diskutere smak og behag ikke kommer noen vei, ellers hadde vi alle hatt samme kjerring.
    Smak og behag gjør vel det motsatte, at vi ikke havner opp med samme kjerring!? ;)

    mvh
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig . Er mange som er lettlurte og tror at det dyreste er det beste. Det gjelder å sette seg godt inn i det man kjøper . De der er ren svindel
    Det verste av alt er at de er ikke mer svindel enn ihvertfall 99% av resten av markedet.. Lyngdorf CUE-100 så er det noenlunde kjente elementer så man kan faktisk finne pris på elementene. Disse er ikke engang i nærheten av ekstreme når det gjelder avanse på trevirket/MDF, sammenlignet med andre. Her har ihvertfall Lyngdorf brukt drivere i verdensklasse med god kvalitet, det er andre som bruker langt dårligere og mye billigere elementer og priser høyttalerne langt over dette.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ettersom eg er rimeleg fornøqd med høgtalarane pr no, ville eg brukt 100 kkr på andre ting, eventuelt eitt eller anna sub/bassoppsett. Naturlegvis burde eg jobbe med akustiske tiltak, men anar ikkje kva som er fornuftig med rundstrålarar.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    692
    Sted
    Rogaland
    Best mulig stativhøyttalere uten sub. Fordi det er det jeg får lov til å dra inn i stua. Lurte en gang hjem en enslig sub, og det holdt på å ende med skilsmisse.
    Må være en generasjons greie, stua er da for begge parter, rimelig ego å ikke la mannen få utfolde seg i stua også. Her har samboer godkjent truels Gravesen tl1
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kona godkjenner Sonos i stua, lydplanke foran og to one s bak. I går sa kona "hadde ikke vært dumt med en sub også". Jeg er helt enig. Noe mer vil ho ikke ha i stua, kjellerstua kan jeg gjøre som jeg vil i. Og på loftstua står det et par med Audio Pro Addon T8 og en Yamaha-sub.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Når jeg tenker meg om så passer dette godt med mitt oppsett.. symtativhøytalere med 2 subber. Og prisen var vel rett under 100..

    For min del så hadde det uansett høytaler også blitt to subber. Når man først har hatt det så er det ingen vei tilbake. For som @HoJ sa tidligere i tråden så er sub så mye mer enn bare bass.
     

    Lostx9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    7
    Vel en har jo wharfedale elysian 4?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Best mulig stativhøyttalere uten sub. Fordi det er det jeg får lov til å dra inn i stua. Lurte en gang hjem en enslig sub, og det holdt på å ende med skilsmisse.
    Var det på grunn av bassen, eller størrelsen på kassa?

    Den minste fra KEF kan du lure under sofaen. Hvis fruen spør, kan du si: "Åhh... Har du ikke sett den før? Det er en sånn dings man må ha for å få lyd i stereoen."
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.310
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Var det på grunn av bassen, eller størrelsen på kassa?

    Den minste fra KEF kan du lure under sofaen. Hvis fruen spør, kan du si: "Åhh... Har du ikke sett den før? Det er en sånn dings man må ha for å få lyd i stereoen."
    ...to sånne må en ha, en for å starte lyden, og en for å stoppe lyden...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Var det på grunn av bassen, eller størrelsen på kassa?

    Den minste fra KEF kan du lure under sofaen. Hvis fruen spør, kan du si: "Åhh... Har du ikke sett den før? Det er en sånn dings man må ha for å få lyd i stereoen."
    Subben var en Dynaudio (6 mener jeg å huske). Altså ikke spesielt stor, så det var nok den ekstra boksen som ikke falt i smak. Egentlig er jeg bare glad til at det ikke ble noen sub på meg den gangen. Syns det er helt greit med bare stativhøyttalere til mitt bruk. De er lette å leve med og jeg er ikke så sikker på om jeg hadde kommet i mål med å integrere en sub. Ut fra hva jeg leser her inne er de ikke alltid like driftssikre heller. Ellers virker det jo som det skal utrolig mye til både mht. størrelse, pris og behandling av rommet, før man begynner å nærme seg noe som duger, og det kanskje bare for en stakket stund, før man finner grunn til å endre noe igjen. Nei, dette ønsker jeg ikke å bruke tid på. Er gammel og må prioritere tidsbruken. For meg er det dessuten et tankekors at jeg gjennom et langt liv egentlig ikke har opplevd store framskritt mht. lydgjengivelse. I alle fall ikke noe som har gitt vesentlig større glede ved å lytte til mine plater. Jeg er derfor redd det reelle utbyttet ikke ville vært spesielt større, uansett hva jeg dro i hus.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    I følge statistikken synes hele 42% av audiofile at stativhøyttalere med 0, 1 eller 2 subber er best i en romslig stue, med et budsjett på 100.000.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.829
    Antall liker
    5.474
    Sted
    Holmestrand
    Jeg ville ha sett på Ø, PMC, ProAc, Canton for å nevne noen.
    …. Spendor…
    Når jeg begynner med slikt, så prøver jeg å finne noen utgangspunkt, så ender jeg opp med å kjøpe noe annet basert på «den ser lovende ut», og der-og-da-opplevelse.
    Analyse og kaldt hode ryker fort …
    😂
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.520
    Antall liker
    102.848
    Torget vurderinger
    23
    Har verden gått så ille av skaftet at det ikke er mulig å finne et par anstendige (fullrange) høyttalere av gulvstående modell til 100.000,- lenger??
    Dette er da vitterligen en ganske hyggelig sum penger?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    I alt under 25 m^2 tror jeg, at jeg ville vælge stativhøjttalere med 2 subs. Jeg har selv Egglestonworks the Camilla med en Arendal 1723 s2. Bassen i mit rum på 23 m2, er bedre end med Focus Audio master2.5. Om man kan kalde The Camilla en stativhøjttaler, er en anden sag.

     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Har verden gått så ille av skaftet at det ikke er mulig å finne et par anstendige (fullrange) høyttalere av gulvstående modell til 100.000,- lenger??
    Dette er da vitterligen en ganske hyggelig sum penger?
    Godt jeg bor i Danmark ;)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    I danmark koster et sæt 94.000.
    Ser ut som det bare er for 1 stk.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Ser ut som det bare er for 1 stk.
    Du har fuldstændig ret, og jeg tog fejl :)

    Jeg mente disse https://audiophile.dk/hojttalere/gulvhojttalere/audio-solutions-figaro-c2-3.html
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.591
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Oslo
    Har verden gått så ille av skaftet at det ikke er mulig å finne et par anstendige (fullrange) høyttalere av gulvstående modell til 100.000,- lenger??
    Dette er da vitterligen en ganske hyggelig sum penger?
    Flere her mener det 👀🤣🤣 mange vet ikke bedre
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Prisene på mange av disse high end høyttalerene i dag er bare helt tullete. Tenker et par av disse fra Vestlyd med 15 tommer gir mye glede for 19,996 kroner.
    Vis vedlegget 969290
    Det er da opp til hver enkelt å bestemme hvor mye penger man vil bruke på høyttalere og om de er verd det. Og om man vil legge penger i utseende også. Bruker jeg mye penger på HiFi vil jeg at det skal se bra ut også. Vintage look er ikke min smak. Prisene på mye high-end er litt galskap ja, men det er slik at de fleste produsenter legger en høyere pris på de som låter bedre. Det hadde vært rått om noen hadde turt og bryte med det, men det har jeg aldri opplevd. Men noen har naturligvis good value for money og noen det motsatte.

    Spiller stativhøyttalere høyt nok og ikke låter for slankt kan man få betydelig mer for pengene synes jeg. Er man basshue og høyt volum er tingen så er det nok ikke det det rette valget.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Er man basshue og høyt volum er tingen så er det nok ikke det det rette valget.
    Sub og membran areal har null og niks med å være basshue... Det har mer å gjøre med uanstrengt og naturlig bass (dvs. liten forvrengning på bassen) å gjøre så lenge integrering gjøres på rett måte. En veldig stor misforståelse for de fleste akkurat dette. Få elementer til å spille på de frekvensene de best er beregnet/konstruert til, og delefiltre som er godt tilpasset dette.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Det har mer å gjøre med uanstrengt og naturlig bass (dvs. liten forvrengning på bassen) å gjøre så lenge integrering gjøres på rett måte
    Det vil jo alle ha? Spørsmålet er hva man skal prioritere. Det er vanskelig å få alt for en anstendig sum penger. Selvfølgelig hadde jeg valgt fullrange om det hadde kostet det samme. Men å gå ned i kvalitet for å få bedre bass? jeg vet ikke.... Og, jo det er mange som liker overdreven bass tror jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn