Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    Noen kloke hoder som kan hjelpe meg litt med anbefaling av PU?
    Har en jelco sa 750e arm som jeg ønsker ny PU til. Har i dag nagaoka mp300, men ønsker å teste mc.
    Har sett litt på goldring elite. Er dette noe som kan passe bra med jelco armen tro?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.364
    Den går fint i Jelco armen. Du bør dog ha en riaa med mulighet for å stille loadingen litt lavt. Folk som har greie på slikt sier 30 ohm eller lavere. For øvrig en veldig god pickup.
    Steen
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.794
    Antall liker
    21.705
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er flere som har for lav resonans frekvens enn for høy…
    Jeg! Jeg!
    Kusmas nye topparm har en ekvivalent tonearmsmasse på 60 g (min er ikke fullt så tung).
    En Jelco 750E er medium masse, og passer de fleste pickuper. Min favoritt-MC for pengene er Audio-Technica AT33PTG/II, gjerne i et AT-LH15/OCC-headshell. Jelcos eget ringer litt i følge Korf-bloggens målinger.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jelco 750E takler det aller meste av pickuper godt. Jeg hadde lenge en slik selv og brukte pickuper fra 5.3g til 12-14g, fra myke MMer til stive MCer, helt uten problemer.

    Goldring Elite er en ypperlig sak og vil helt sikkert fungere godt.
     

    hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    Den går fint i Jelco armen. Du bør dog ha en riaa med mulighet for å stille loadingen litt lavt. Folk som har greie på slikt sier 30 ohm eller lavere. For øvrig en veldig god pickup.
    Steen
    Har fullt justerbart riaa, så kan justere til 30👍
    Takk for svar. tipper det blir test av en slik :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kjøpte motvekt til Project arm som var på 80g for Hana ML(9g). Den ble for tung, slik at armen ble for baktung. Ble helt ut på tuppen av røret bak. så jeg fikk akkurat skruet den gamle kontravekt inn til dreiepunktet. Neby som er importør, tror jeg hadde oversikt over forskjelige vekter. Jeg kjøpte hos Mala. Det meste jeg kjøper i USA, får jeg også sendt med Jetcarrier for de forhandlerne som ikke sender utenlands. Småtteri kan virke litt dyrt å sende. Større ting er bedre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.715
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo spennede ut Eliten,,, Som en annen også nevner vil den etter stor sannsynlighet passe i armen
    Problemet kan være tilpassning av en god riaa

    Elers har du ingen ting igjen for det ekstra som det ofte pleier koste å gå fra MM til MC

    Dens 0,5 mV som er i øvre grensen av low outputtene , trenger allike vel en støysvak riaa og rundt 60-66dB gain imo
    Den bør og ha mulighet for load tilpassning og helt ideelt gain ,,,,,
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvor er det best å få kjøpe belte til en gammel Systemdek IIx ?Den støyet sist jeg testet den. Sikkert blitt hard denne gummireima.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dens 0,5 mV som er i øvre grensen av low outputtene , trenger allike vel en støysvak riaa og rundt 60-66dB gain

    60dB burde være helt OK for 0.5mV og det skal vel godt gjøres å finne en moderne RIAA som ikke leverer såpass ganske støyfritt. Det måtte være noe exotisk og audiofilt garasjemekk i tilfelle.

    Kanskje @hifi.vinyl kan fortelle hvilken RIAA det er snakk om?

    Den bør og ha mulighet for load tilpassning og helt ideelt gain ,,,,,

    Ideell last er ganske så subjektivt og dessuten avhengig av hvor last-påvirkelig pickupen er. Det er jeg usikker på, men siden RIAAen går ned til 30Ohm vil jeg tro det er svært stor sjanse for å finne en passende belastning.

    Ideelt gain vil vel si 60dB eller mer. Selvsagt avhengig av forsterkeriet ellers.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er det best å få kjøpe belte til en gammel Systemdek IIx ?Den støyet sist jeg testet den. Sikkert blitt hard denne gummireima.
    Ble litt nysgjerrig på hva slags støy det er snakk om , gnisning eller vibrasjoner fra selve reima? Eller noe som forplanter seg via PU til høyttalerne? Har sett at belte kan vibrere visuelt og så forplanter det seg, litt talkum på beltet pleier å hjelpe..om du tar en sjanse på det kan mann koke beltet i 10 minutter for å forynge det. Mitt gamle belte tålte det…
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Hørte en mekanisk lyd direkte fra spilleren når den roterte. Kan også være et mellomhjul eller lignende. En form for ''surrende'' lyd jeg ikke hørte tidligere.
    Har montert en akryl matte som er noe tyngre enn filtmatten som var dær tidigere. Kan kanskje ha ha innvirkning på det flytende opphenget på Systemdekk IIX. Får prøve igjen når jeg får bestillt og byttet den gamle drivreima. Kan da veksle mellom disse to forskjeige mattene. Kansje noe silikon kan hjelpe på drivmekanismen?
    Kan også prøve dine råd først.
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ok, men ikke alltid Thakker vet hva de selger, bare til opplysning. Man kan kanskje ikke forlange det heller.
     

    hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    60dB burde være helt OK for 0.5mV og det skal vel godt gjøres å finne en moderne RIAA som ikke leverer såpass ganske støyfritt. Det måtte være noe exotisk og audiofilt garasjemekk i tilfelle.

    Kanskje @hifi.vinyl kan fortelle hvilken RIAA det er snakk om?




    Ideell last er ganske så subjektivt og dessuten avhengig av hvor last-påvirkelig pickupen er. Det er jeg usikker på, men siden RIAAen går ned til 30Ohm vil jeg tro det er svært stor sjanse for å finne en passende belastning.

    Ideelt gain vil vel si 60dB eller mer. Selvsagt avhengig av forsterkeriet ellers.
    Det er en pro-ject tube box ds
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg fant ikke denne reima til Systemdek IIx på søk hos Thakker.de. Kan gjøre et søk senere. Hvis ikke da, så må jeg sikkert til England :) Vil også innom RIAA trinn senere, og høre om noen spiller støyfritt med balansert drift som meg;) Har sikkert mye med tilpassning, gain og belasning å gjøre. Ikke så helt enkelt.
    Har gain på rundt 70dB. Har høyere gain enn på CD. Må ned med volumet med CD avspilling.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.490
    Antall liker
    35.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    På min platespiller (Music Hall) røyk belte etter bare noen få måneder, sendt en klage til Roy Hall, der jeg sa at belte burde vare lenger.
    En uke senere fikk jeg et brev med en beklagelse samt syv nye belter. Det er to år siden nå, og jeg har fremdeles den første på.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke vært plaget av statisk elektrisitet , men med disse er helvete løs..
    IMG_2092.jpeg


    Skulle justere RIAA under spilling og det kom en skikkelig utladning fra fingeren!, lyden forsvant og det kommer hakkende lyd som en cd spiller som hopper, 5 sekunders dørgende stillhet mens jeg trodde hele anlegget hadde gått til helvete ,,,, med så var lyden tilbake.. normal heldigvis..
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har skjedd med meg en gang også. Tøfler/ullsokker er noe herk når man driver med vinyl
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen med erfaring med utgivelsene til analogue productions eller butikken acoustics sounds ?
    gode greier?

    Butikken Acoustic Sounds har jeg gode erfaringen med. Pakker godt, men frakten er blitt veldig dyr fra USA (bortsett fra hos Amazon). Utgivelsene fra Analogue productions er stort sett utmerkede, men pressingene deres (Quality Pressing) er bare middelmådige med tanke på støy etc.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.057
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har handlet en mengde fra Acoustic Sounds, mest reutgivelser fra Classic Records, men også Analogue Productions. Supre utgivelser fra begge, men Classic er jo dessverre borte.

    Det er lenge siden siste handel nå, men dengang da var fraktprisen relativt grei. Veldig god kundeservice også; bedre enn f.eks Elusive Disk som var den andre store. Etter pandemien har jeg inntrykk av at all frakt fra USA har blitt voldsom dyr, så om jeg skulle handlet fra USA igjen tror jeg kanskje jeg hadde sett på speditører som JetCarrier etc.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja får undersøke litt, de hadde mye interessant, fant også noen utgivelser på bånd som jeg fikk litt lyst på.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Med Lyraen blir det en god slant igjen. Skal se jeg får råd til en ART9xi....

    Da har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet.
    Den dårlige nyheten er at jeg ikke har innbo+ forsikring og derfor ikke får dekket pick-upen.
    Den gode nyheten var konsulenten hos tryg fikk sjokk da hun så at jeg hadde vært kunde i 25 år. Fikk innbo+ samt økning på innboforsikringen på 1 millon (dyr hi-fi, mye plater og masse bøker) fra nå av med en reduksjon(!) i premie på 9000,- i året!
    Hun trodde ikke sine egne ører da jeg sa at pick-upen koster 23990,-......
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.529
    Antall liker
    4.984
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet.
    Den dårlige nyheten er at jeg ikke har innbo+ forsikring og derfor ikke får dekket pick-upen.
    Den gode nyheten var konsulenten hos tryg fikk sjokk da hun så at jeg hadde vært kunde i 25 år. Fikk innbo+ samt økning på innboforsikringen på 1 millon (dyr hi-fi, mye plater og masse bøker) fra nå av med en reduksjon(!) i premie på 9000,- i året!
    Hun trodde ikke sine egne ører da jeg sa at pick-upen koster 23990,-......
    Hun syntes det var for billig ja 🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn