Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Stusser over at de gjør et poeng av at man får helt rene plater uten å bruke annet enn kun destillert vann.
    Ja, så lenge det er snakk om kun rene støvpartikler, men…

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, akkurat som de sa om Humminguru. Ren bull; som et minimum trenger man en wetting agent, ellers kan man nesten like godt kjøpe en god støvklut.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg finner det egentlig litt forunderlig, all den tid vi har diskutert egnede (og uegnede) rensevæsker, blandinger og effekter i flere år her på HFS, at en del fortsatt tror at platene blir helt rene ved kun bruk av vann - uansett vaskeprinsipp, og uansett type vann 🤔 .

Dette er ikke akkurat noe dyp vitenskap.
    Uten en wetting agent, som bryter overflatespenningen i vannet, så vil ikke væsken kunne trenge helt ned i rillene.
    Uten en eller annen form for rensende tilsetning, så er det kun "tørre" støvpartikler som blir borte - og til det så fungerer både støvsuger og trykkluft helt fint:cool:.
    Det en UL-vasker i tillegg vil kunne gjøre (med bruk av kun rent vann) er å banke løs tørre partikler som sitter "fast" i rillene.
    Men, er det fett, eller andre urenheter som må løses opp hjelper det lite med kun vann.

Ta litt smør, eller olivenolje og gni rundt på en tallerken og prøv å gjøre den ren med kun lunkent vann. eller enda bedre. Gni litt inn på en plate og putt den i UL vaskeren med kun rent vann.

Den omtalte vaskeren ser jo forøvrig interessant ut - og har jo en fin pris, men...
    ... jeg forstår ikke det de hevder rundt bruk av kun destillert vann.
    Eneste forklaringen jeg ser er at det kan være komponenter i konstruksjonen der produsenten er usikre på om tilsetningsstoffer evt kan forårsake driftsforstyrrelser over tid - og således reserverer seg i forhold til det. Dette har jo også vært en "sak" for andre vaskere på markedet.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.872
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror, du har fat i det helt riktige @ptb
    Remmer, materialer i kabinett m.m.
    Om man er usikker på langvarig holdbarhet, er det like greit å postulere,
    at allt bli´r som flunkende nytt med bare vann ;)

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eneste forklaringen jeg ser er at det kan være komponenter i konstruksjonen der produsenten er usikre på om tilsetningsstoffer evt kan forårsake driftsforstyrrelser over tid - og således reserverer seg i forhold til det. Dette har jo også vært en "sak" for andre vaskere på markedet.

Spiker > hode, tenker jeg. En grei måte å unngå å måtte erstatte en ødelagt vasker + et helt platebibliotek etter at en eller annen dusting, trolig amerikansk, har fylt dingsen med white spirit og kjørt i vei.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man kunne vel lagd en rund boks man sikra masse plater inni og pælma den i vaskemaskinen vil jeg tro.
    Men ville nok valgt finvask programmet, evt lett etter maskin med audiofilt program

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Zalo kan brukes til allt av fett fjerning ,,,, bil og mc vask og tilmed plater og plate matter . En super flere ingrediens såpe egentlig , som i tillegg inne holder vann avrennings midell. Den skader absolutt ingen metaller eller plast .Jeg bruker i micro vaskeren min varmt vann og zalo i det meste jeg vasker . 1ts pr 5-10 l

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Zalo er ikke spes godt egnet til vask av bil, MC osv.
    Dvs - dersom man ikke etterbehandler da.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.598
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Forferdelig mye ekstra jobb fremfor å bruke et mer egnet produkt. Spesielt på MC.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Beiben bruker jeg av og til ipone cleaner polish på microfiber

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.150
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Skal du være mer skånsom ? :) er denne /var den beste ever plate børste
    Tørr eller 3 dråper fluid . Faaantastic .Vet ikke om andre har videre ført produksjonen av disse ?
    D4 discwasher.jpg
    D4 discwasher.jpg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.681
    Torget vurderinger
    1
    Leste et eller annet sted her om en som fikk knekt nåla på pick-upen, og fikk det dekt på innboforsikringen. Det var uhell under støvtørking. Dekkes slikt virkelig av forsikringen?
    Har en Lyra pick-up med knekt nål...

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, mye kan dekkes, kan jo alltid gi katten skylda....noe av det merkeligste jeg har opplevd var da jeg bodde i en liten bygd, jeg fikk vann fra naboen på andre siden av riksveien. En dag kom der beskjed om at de ville stenge vannet for meg da "der var en lekkasje under riksveien". Enhver idiot vet at dette var løgn. Kontaktet forsikringen og jada, ikke noe problem, jeg skulle få dekket ny brønn, ca 90.000 tror jeg det var, helt utroligt faktisk!
    Var litt paranoid i de dager, hadde en crt prosjektor og hadde lest at rørene kunne gå i stykker ved strømbrudd, investerte i en on-line UPS men kontaktet samme forsikring med spørsmål om dette var dekket om det skjedde, ikke noe problem sade. Rørene var vel 10K per stykk tror jeg om man kunne finde noen....

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Trenger ikke nødvendigvis skyfle skylda over på pus, det kan godt hende pickupen er dekket okke som.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Skulle gjerne fått dekka alle mine mer eller mindre uvørne handlinger på forsikringa.
    Er ikke helt sikker på at jeg ville likt den medfølgende økninga i polisen.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke hvor uvøren du er, men en utvidet innboforsikring dekker ofte (alltid?) skader forårsaket av uhell. Prisforskjellen på vanlig og utvidet vet jeg ikke noe om, men dekningssummen er typisk ganske begrenset oppad. Dog tror jeg nok en Lyra kan være innafor, avhengig av modell.

Skal man forsikre dyrere ting må man ha tilleggsforsikring for denslags og det koster nok en del, antar jeg. Har flere ganger tenkt på å sjekke prisen, men har aldri kommet så langt.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    20.565
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Leste et eller annet sted her om en som fikk knekt nåla på pick-upen, og fikk det dekt på innboforsikringen. Det var uhell under støvtørking. Dekkes slikt virkelig av forsikringen?
    Jeg fikk det. Unger på hamster jakt. Den ene klarte ikke å holde fingrene vekke. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men hele nålen var borte vekk. Har LO innbo forsikring, og de var svært behjelpelig. Fikk dekket alle kostnader.

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.291
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hei Voff.

Det var nok meg som var klønete.
    Har LO favør innboforsikring. Der er de "idiot dekning" 😄 fikk dekka fullpris fra PL minus egenandel på 2000. Fikk pruta den ned 2000 på PL 😁

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.681
    Torget vurderinger
    1
    Min dekker Koetsuer og annen fjolledyr eksotika, men med 4000,- i egenandel må jeg konstatere at jeg har alt for billige pickuper.

Med Lyraen blir det en god slant igjen. Skal se jeg får råd til en ART9xi....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Min dekker Koetsuer og annen fjolledyr eksotika, men med 4000,- i egenandel må jeg konstatere at jeg har alt for billige pickuper.
    Min avtale har 1000kr egenandel, veldig anvendelig da jeg selvforskyldt syklet inn i en Tesla, og for eventuell nåleskade på dansk eksotika. (ref. dagens nypris på en Windfeld)

vim01

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    9.745
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Livets store dilemmaer: Montere Hana ML med de medfølgende metallskruene eller med plastskruene som Concept MC var montert med fra leverandør?
    IMG_8777.jpeg

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.265
    Torget vurderinger
    2
    Jo lettere desto bedre. sjekk med stifttrykkvekten
    Det er flere som har for lav resonans frekvens enn for høy…
    Obs! 2.5 vs 2.6 mm om PU har gjenger..

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.219
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvor kjøper dere counterweight til pro-ject? Kjøpte en fra ebay, men med fortolling så havnet den på over 1000,- synes det var dyrt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn