Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.124
    Antall liker
    2.620
    Torget vurderinger
    16
    Hei!
    Jeg er på jakt etter en platespiller. Jeg har ikke stort budsjett, så jeg tenker kanskje at Finn.no er stedet for meg. Er det noen som har tips til hva jeg bør se etter? Thorens, Rega, Audio Technica, Grado; noen merker/spillere i nedre prissjikt som skiller seg ut? Tenker helt konkret på denne https://www.finn.no/315323624. Eller, er det bedre å gå for en nyere platespiller?

    Tips mottas med stor takk!
    Ønsker du en vintage spiller? Den spilleren du linket til er over 40 år gammel og kjøper du den eller liknende så bør du påregne en service også. Jeg har hatt mange spillere i forskjellige prisklasser, både vintage og moderne. Min erfaring er at disse gamle spillerene kan spille riktig så bra, men det er litt mer fikling med de pga. alderen. Skal du ha en set&forget spiller i budsjett klassen så ville jeg sett på nyere Rega eller ProJect. Litt kjedelig kanskje, men enkelt og funksjonelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hei!
    Jeg er på jakt etter en platespiller. Jeg har ikke stort budsjett, så jeg tenker kanskje at Finn.no er stedet for meg. Er det noen som har tips til hva jeg bør se etter? Thorens, Rega, Audio Technica, Grado; noen merker/spillere i nedre prissjikt som skiller seg ut? Tenker helt konkret på denne https://www.finn.no/315323624. Eller, er det bedre å gå for en nyere platespiller?

    Tips mottas med stor takk!
    Den TD-145 du linker til er en fin spiller, og i dagens marked er kanskje ikke prisen helt gal heller. Det eneste issue med de er at det er en litt møysommelig jobb å justere auto-stoppen om den har kommet ut av stilling., men det er også en funksjon du kan koble vekk.
    Alternativer (på Finn) i lavere prisklasse som kan være alternativer er f.eks disse:
    Platespiller THORENS TD 318 | FINN torget
    Luxman PD-264 platespiller | FINN torget
    Thorens TD 145 | FINN torget
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Hei!
    Jeg er på jakt etter en platespiller. Jeg har ikke stort budsjett, så jeg tenker kanskje at Finn.no er stedet for meg. Er det noen som har tips til hva jeg bør se etter? Thorens, Rega, Audio Technica, Grado; noen merker/spillere i nedre prissjikt som skiller seg ut? Tenker helt konkret på denne https://www.finn.no/315323624. Eller, er det bedre å gå for en nyere platespiller?

    Tips mottas med stor takk!
    Vil du ha spiller med automatikk eller eller manuell ?
    Har selv hatt Rega siden 80 tallet, den har aldri vært noe problem med , bortsett fra drivreim og pickup og er meget fornøyd med Rega, bruker Rega fortsatt , nå en p2 fra 2016
    Pro-ject har også gode spillere, både automatiske og manuelle
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.362
    Torget vurderinger
    1
    LPgear har også sin egen serie T4P-pickupper, som ser ut til å være basert på A-T med mer avansert slipning enn A-T's egne.

    Her kan du selv høre OMP40 og LPgear's shibatamodell:

    I ettertid har LPgear i tillegg kommet med en microline-versjon.

    Kanskje vi burde hatt en egen tråd for P-mount/T4P?
    top of the lp-gear-line :

    resten av t4p utvalget

    Det ser også ut som de har egne nåler til flere Audio technica MM-PUer.

    mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ingen 350-grense og har ikke gjort på en ganske så god stund. Posten har nok ganske enkelt ikke giddet å ta i den. Det samme skjer for meg titt og ofte.
    Se tollvesenets sider og app. Er det under 350 blir det ikke noe, selv nå. I følge reglementet skal visst selger kreve inn VaT til Norge ved å være VAT registrert,men ikKE alle er det så da går ting under 350kr under radaren, Toll bryr seg ikke med å følge opp. Har kjøpt masse under grensen i det siste og har hittil ikke gått et eneste momskrav. Håper det ikke dukker opp en faktura i posten slik det har gjort ved kjøp over 350kr… På den annen side har jeg sett at Ebay\Amazon krever inn VAT på ting til 50kr, derfor bruker jeg ikke dem.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Livet er tungt etter at jeg kjøpte min p&p spiller og p&p PU. Ingenting å justere, ingen belter å smøre, bare legge på skiva og spille musikk. Ser ingen grunn til å nerde i denne tråden heller. :cry:
    Det er derfor jeg har utsatt kjøp av en Technics, hva skal jeg drive med da? høre på musikk??
    Noe av poenget er å ha en hobby som er værre enn å gå på jobben, slik at man får motivasjon til å stå opp og gå på jobb.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns det er slit nok bare å prøve å holde rommet støvfritt og med riktig luftfuktighet, samt alt styret med rens og vask, plastlommer, innercover i tillegg til at man må reise seg hvert kvarter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.879
    Antall liker
    17.476
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Den TD-145 du linker til er en fin spiller, og i dagens marked er kanskje ikke prisen helt gal heller. Det eneste issue med de er at det er en litt møysommelig jobb å justere auto-stoppen om den har kommet ut av stilling., men det er også en funksjon du kan koble vekk.
    Alternativer (på Finn) i lavere prisklasse som kan være alternativer er f.eks disse:
    Platespiller THORENS TD 318 | FINN torget
    Luxman PD-264 platespiller | FINN torget
    Thorens TD 145 | FINN torget
    3 meget gode alternativer. Synes spesielt Luxman spilleren er fin til prisen. Lykke til :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har søkt men kunne ikke finne:
    Hvor finner jeg hvite bokstaver til sorte plateskillere?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har testet Sumiko Rainier MM?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.834
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1692908151275.png
    Year after year we are pursuing our quest of excellence by developing ambitious product to complement our lines. Following the Classic PHONO and largely developed in parallel, the Nagra HD PHONO will release in September 2022. We are extremely happy to show it for the very first time. It encompasses Nagra HD Line DNA with a separate vibration controlled housing on suspensions. It is a double-mono, tube based preamplifier with 70 dB of gain and wide range of fine settings to extract the most of your cartridge. Not only in boasts amazing specifications it is a miles-stone in LP playback sound reproduction with a unique full-body sound, very low noise floor. An ideal companion to the new Nagra Reference Anniversary Turntable
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.879
    Antall liker
    17.476
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Utfordring:
    Sette opp platespiller mot aktive høyttalere (KEF LS50 WII).
    KEF har en analog inngang (Minijack). (I tillegg til digitale innganger selvsagt).
    Jeg har da to overføringsmuligheter slik jeg ser det.
    1. Analogt fra RIAA via RCA til Minijack
    2. Digitalt fra RIAA. (Typ McIntosh MP1100)

    Tanker? Alternativer til MP1100? (Aller helst rimeligere :) )
    (Edit: McIntosh MP100 har også digital ut ser jeg...)
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Parks Audio puffin kan være et alternativ, den leveres med coax eller optisk utgang, ny versjon waxwing er på vei
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.123
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det har vært diskutert før, men hva tenker dere om pressinger på ny vinyl? Mitt inntrykk er at for 4-5 år siden kjøpte jeg en del vinyl som ikke hadde den beste pressingen. Nå for tiden synes jeg at det ikke er så ofte jeg ender opp med en dårlig pressing. Har vinyl trykkeriene skjerpet seg? Eller er det bare jeg som tilfeldig har opplevd mine plater?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.915
    Antall liker
    38.867
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vet ikke om det har vært diskutert før, men hva tenker dere om pressinger på ny vinyl? Mitt inntrykk er at for 4-5 år siden kjøpte jeg en del vinyl som ikke hadde den beste pressingen. Nå for tiden synes jeg at det ikke er så ofte jeg ender opp med en dårlig pressing. Har vinyl trykkeriene skjerpet seg? Eller er det bare jeg som tilfeldig har opplevd mine plater?
    Ja du har nok rett i det Sevald :) Har også det inntrykket

    mvh
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.043
    Antall liker
    8.292
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det har vært diskutert før, men hva tenker dere om pressinger på ny vinyl? Mitt inntrykk er at for 4-5 år siden kjøpte jeg en del vinyl som ikke hadde den beste pressingen. Nå for tiden synes jeg at det ikke er så ofte jeg ender opp med en dårlig pressing. Har vinyl trykkeriene skjerpet seg? Eller er det bare jeg som tilfeldig har opplevd mine plater?

    Synes kvaliteten er svært bra nå for tiden. Jeg kjøper mest reutgivelser av eldre titler og synes disse selskapene jevnt over gjør en bra jobb.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Vet ikke om det har vært diskutert før, men hva tenker dere om pressinger på ny vinyl? Mitt inntrykk er at for 4-5 år siden kjøpte jeg en del vinyl som ikke hadde den beste pressingen. Nå for tiden synes jeg at det ikke er så ofte jeg ender opp med en dårlig pressing. Har vinyl trykkeriene skjerpet seg? Eller er det bare jeg som tilfeldig har opplevd mine plater?
    Jeg synes jeg ser det samme, og starta til og med en tråd om det for litt siden: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/vinyl-er-vi-over-kneika.107315/
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Vet ikke om det har vært diskutert før, men hva tenker dere om pressinger på ny vinyl? Mitt inntrykk er at for 4-5 år siden kjøpte jeg en del vinyl som ikke hadde den beste pressingen. Nå for tiden synes jeg at det ikke er så ofte jeg ender opp med en dårlig pressing. Har vinyl trykkeriene skjerpet seg? Eller er det bare jeg som tilfeldig har opplevd mine plater?
    Det er vel mye som spiller inn her , jo bedre utstyr du har , jo lettere er det og høre forskjell, på forskjellige utgivelser , og det virker for meg at eldre utgivelser er spilt inn lavere , og at nyere innspillinger, høyere innspilt uten at det blir overstyring av lyden
    Så eg vil være enig og si ja , at inspillinger nå for tiden har høy til meget høy kvalitet, for eksempel den nye Røyksopp serien Profound mysteries, låter helt fantastisk
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel mye som spiller inn her , jo bedre utstyr du har , jo lettere er det og høre forskjell, på forskjellige utgivelser , og det virker for meg at eldre utgivelser er spilt inn lavere , og at nyere innspillinger, høyere innspilt uten at det blir overstyring av lyden
    Så eg vil være enig og si ja , at inspillinger nå for tiden har høy til meget høy kvalitet, for eksempel den nye Røyksopp serien Profound mysteries, låter helt fantastisk
    Det syns jeg også, veldig bra lyd på den.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    Hmmm, noe for den som fører loggbok for alt her i livet..
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Ja så nå har jeg en direktedrevet også…
    IMG_0182.jpeg

    IMG_0184.jpeg

    IMG_0183.jpeg

    Ikke så værst dette for en 45 åring.. får se om det går an å jevne ut toppene etterhvert
    IMG_0187.png

    Telefonen har litt feil absolutt hastighet. Stroboskopet er dønn stille
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Er ikke du blandt de som har hevdet at telefonapp er dønn nøyaktig?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Nøyaktig på variasjon, ikke absolutt hastighet. Dessuten er er en ny telefon G5 :cool:
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.457
    Antall liker
    17.184
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så telefonen/appen klarer ikke å registrere at den roterer 360 grader med feil tidsintervall, men klarer å registrere at den gjør det ujevnt?
    Eller - registrerer den periodisk at den ikke roterer med riktig tidsintervall - og så korrigerer dette med nok en feilmargin som gir uttrykk for hastighetsavvik?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nøyaktig på variasjon, ikke absolutt hastighet. Dessuten er er en ny telefon G5 :cool:
    Appen er nok kanskje ikke det svake leddet, derimot er telefonen den store jokeren. Tror ingen av de diskusjonene jeg har lest på nettet er enig i din konklusjon. Og du må spørre deg selv, vil et antatt for høyt eller et skrytbart lavt resultat gi deg en indikasjon på telefonens nøyaktighet? Og selv om du fra tid til annen skulle få et resultat som tilsynelatende samsvarte med spec, betyr det noe som helst om ikke du får det hver gang.

    Til å være så opptatt av måling må jeg si din innstiling til disse appene overrasker meg. 0,0x målinger krever kalibrert presisjonsutstyr. Telefonen er i bestefall en partyleke.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Eller - registrerer den periodisk at den ikke roterer med riktig tidsintervall - og så korrigerer dette med nok en feilmargin som gir uttrykk for hastighetsavvik?
    Den oppgir jo også et prosentvis hastighets avvik. Jeg kan endre pitch med 0,1% intervaller på min spiller. Si at den opplyser om +0,4% avvik og jeg taster inn -0,4% på pitchkontrollen, da burde appen ved neste snurr si at hastigheten var riktig, i realiteten bittelitt lav 33,329. Det gjør den ikke og jeg må faktisk jage ennå noen få 0,x% for at den skal vise "korrekt". Noe galt som ikke er riktig med de telefonene jeg har til rådighet. Mistenker sterkt at appen bruker sensoren utenfor spec.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Appen er nok kanskje ikke det svake leddet, derimot er telefonen den store jokeren. Tror ingen av de diskusjonene jeg har lest på nettet er enig i din konklusjon. Og du må spørre deg selv, vil et antatt for høyt eller et skrytbart lavt resultat gi deg en indikasjon på telefonens nøyaktighet? Og selv om du fra tid til annen skulle få et resultat som tilsynelatende samsvarte med spec, betyr det noe som helst om ikke du får det hver gang.

    Til å være så opptatt av måling må jeg si din innstiling til disse appene overrasker meg. 0,0x målinger krever kalibrert presisjonsutstyr. Telefonen er i bestefall en partyleke.
    La meg bare gjøre det klart at jeg har rett og verden tar feil:cool:. Telefonen er en greit redskap til å se på relative forskjeller og effekten via endringer som belter feks.
    Folk flest har ikke W&F meter og testplater, "aksellerometer/gyroskop"( Shaknspin) som meg, så da er en enkel telefon snap en måte å kommunisere på så folk kan sammenligne

    Resulatene fra telefon, Shakenspin og Testplate og W&F meter WFGUI samsvarer når det gjelder variasjon hos meg. Jeg har lagt ut viser som viser dette tidligere, gidder ikke igjen. Få samme resultat 10 ganger på rad med telefonappen på direktedrevet, beltedridt er mer variabelt, og kan variere fra dag til dag, .temperatur ,luftfuktighet, solskinn, og hvor lenge beltet har stått stille kan tenkes påvirke det

    Men ulike telefoner gir ulik absolut hastighet ja,

    SÅ det nytter IKKE å stille inn korrekt hastighet med Telefon, da er det strobedisk og kvartstyrt flash som gjelder
    Står stroben stille uten å svinge frem og tilbake er W&F ikke så verst heller. Når hastighetssvigningene blir >0.2% begynner det å bli visuelt synlig på linjene.

    Vil man se hastighet% med telefon kan man bruke videotackometer appen,


     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    La meg bare gjøre det klart at jeg har rett og verden tar feil:cool:. Telefonen er en greit redskap til å se på relative forskjeller og effekten via endringer som belter feks.
    Folk flest har ikke W&F meter og testplater, "aksellerometer/gyroskop"( Shaknspin) som meg, så da er en enkel telefon snap en måte å kommunisere på så folk kan sammenligne

    Resulatene fra telefon, Shakenspin og Testplate og W&F meter WFGUI samsvarer når det gjelder variasjon hos meg. Jeg har lagt ut viser som viser dette tidligere, gidder ikke igjen. Få samme resultat 10 ganger på rad med telefonappen på direktedrevet, beltedridt er mer variabelt, og kan variere fra dag til dag, .temperatur ,luftfuktighet, solskinn, og hvor lenge beltet har stått stille kan tenkes påvirke det

    Men ulike telefoner gir ulik absolut hastighet ja,

    SÅ det nytter IKKE å stille inn korrekt hastighet med Telefon, da er det strobedisk og kvartstyrt flash som gjelder
    Står stroben stille uten å svinge frem og tilbake er W&F ikke så verst heller. Når hastighetssvigningene blir >0.2% begynner det å bli visuelt synlig på linjene.

    Vil man se hastighet% med telefon kan man bruke videotackometer appen,


    Det ligger noen åpenbare selvmotsigelser i det du skriver

    "så da er en enkel telefon snap en måte å kommunisere på så folk kan sammenligne"
    vs
    "Men ulike telefoner gir ulik absolut hastighet ja"

    Så hva er det folk sammenligner? Hvilken telefon som gir mest tilfredsstillende svar?

    Jeg kommenterte jo i kladdeboka di. Er ikke samsvar mellom tallene der... Finner ikke 0,06% noen sted på Shaknspin readouten, peak 2s er oppgitt til 0,083, det er over 25% avvik det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.297
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger noen åpenbare selvmotsigelser i det du skriver

    "så da er en enkel telefon snap en måte å kommunisere på så folk kan sammenligne"
    vs
    "Men ulike telefoner gir ulik absolut hastighet ja"

    Så hva er det folk sammenligner? Hvilken telefon som gir mest tilfredsstillende svar?

    Jeg kommenterte jo i kladdeboka di. Er ikke samsvar mellom tallene der... Finner ikke 0,06% noen sted på Shaknspin readouten, peak 2s er oppgitt til 0,083, det er over 25% avvik det.
    Ser du på den grønne kurven varierer den stort sett mellom +-0.05 men appen vise variasjon 0.06 syns det er ganske nær jeg. Gysla mange måter å definere wf på da telefonappen vise ikke DIN WF, med variasjonsbredde, dvs mere som 2 sigma verdien for WF det stemmer også rimelig godt mellom 30 ulike spillere jeg har i testbanken. Uansett hvilke tall man vil forholde deg til vil en telefonmåling kunne vise endringen og effekten av ulike belter og vatering osv. Det ser jeg gang på gang.

    Dette er Shaknspin data men en telefon viser dette greit også, dvs forskjellen på et bra og dårlig belte/ oppsett .
    1694005435519.png


    Forskjell med og uten talkum
    1694005535800.png
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser du på den grønne kurven varierer den stort sett mellom +-0.05 men appen vise variasjon 0.06 syns det er ganske nær jeg. Gysla mange måter å definere wf på da telefonappen vise ikke DIN WF, med variasjonsbredde, dvs mere som 2 sigma verdien for WF det stemmer også rimelig godt mellom 30 ulike spillere jeg har i testbanken
    Selv det er over 15% forskjell vet du. Ingen av apparatene er kalibrerte, så dette med å sammenligne på tvers utgår dessverre. Men morsomt å følge din vandring(y)

    Siden du har Shaknspin kan det jo kanskje være like greit å holde seg til den når du presenterer resultater for allmuen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn