Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Har spilt litt på den gamle Systemdek IIX m Helius Scorpio 3 arm og Goldering electro II. Ikke så gale som jeg antydet. Høyden på armen må heves, da nålen bare så vidt klarerer på tynn plate. Kan ikke spille på 180g og noen andre tykkere plater, da nålen begynner å berøre platen før jeg får senket armen. Da denne Helius Scorpio 3 armen er noe mere sjelden, så sies at det er vanskelig å finne manual/informasjon om justering på dem så har disse armene. Nåltrykket er ikke noe problem m digital vekt. Ble målt til 2,2g, og anbefalt trykk 1,6-2,2g . Azimut skal være grei. Men antiskating har et vippelodd som trolig skal justeres med unbraco. Det samme med motvekt(er), som også har et et ekstra lodd påmontert. Skal kjøpe en unbraco som passer for armen før jeg gjør noe mere.
    Dette må bli en rimelig god spiller :)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Send meg PM med mailadresse, så slenger jeg dokumentene over i morra tidlig en gang. Medlemskapet mitt var i alle fall aktivt for noen uker siden, så jeg antar jeg får lastet dem ned.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Registrering for nye medlemmer i Vinyl-engine er midlertidig stengt for nye medlemmer. Får vente å se senere ;)
    PS: monterings template er ikke i rett skala
     

    Vedlegg

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Systemdek 6.jpg

    Fått hevet armen slik at sporingvinkelen ble bedre. Var noe forvrengning til å begynne med. Armen står mere rett nå, da den pekte innover. Årsaken var nok at ''løftepinnen'' ikke ar lang nok. Jeg bare pekte den bare innover mot dreiepunktet. Da gikk det å få løftet armen inn mot senteretiketten :) Den skulle ha vært montert lengre inn. Det er mulige å få børstet av stiften nå. Bruker Watts legendariske stiftbørste.

    Systemdek 5.jpg

    Bruker bare denne pioneer klasse D Receieren nå og med Phono inngangen for MM og 47kohm. Goldring electro II er høynivå MC pickup 2,5mv. Har Van den Hul nål. Setter denne pickup'n på et høyere nivå. Har mange av de fine detaljene som de andre MC pickup'er. Liker den veldig godt .Ikke helt på nivå med den nye Hana pickup'en jeg bruker på et annet vinyl oppsett. Ellers takk folkens med support. Skal studere mere på innstillingen på denne Helius armen. Tror jeg vil spille mere på denne spilleren. Å gå tilbake til vinyl, gjør at man kan bidra mere. Man lytter mere til musikken enn anlegget. Og ikke bar tenke på alle nullene bak komma:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Siden jeg kjører digitalt ut av phono preamp og har både en gain setting og en A/D hi/lo setting pumper jeg gain til max og A/D til lo. Dette gir meg støygulv ved ca -81dB, dette med rør. Må sies å være godt innenfor i vinyl sammenheng.

    1679121398066.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg er ikke helt i mål ennå med denne Systemdek komboen. Tror jeg må få en mere nøyaktig innstilling på azimut og VTA. Har ikke noen nøyaktig protractor akkurat nå. I følge LABAN MK3, så kan template og andre innstillinger(reference scale) på de nedlastingen da10 cm kan være 9,5 cm i forskjell. Fungerer fint på Hana pickup'n men ikke helt på denne Goldering'n tror jeg. Spiller mye live jazz og akkustisk. Spiller nå mye Jim Hall og Ron Carter ''Live at Village West''. Dær er det så mye som forgår i lokalet og bakgrunner og i baren. Kassa apparatet og vinkorker som smeller. Jim hall har til tider harde anslag på gitaren som påvirker avspillingen. Noe som høres lett når en spiller på vinyl. Ren stift og plate, og riktig innstillt/justert rig må det nok være.:)
    Forskjellen på denne Goldring og Hana pickup'en på denne innspilling, er at klappsalvene høres mere naturlig med Hana, ikke så lyst som på Goldering. En helt annen akustisk etteklang i lokalet med Hana. Mere dybde og bredde i lydbildet. Denne Hana ML har bare gjort meg mere lyst til å spille vinyl.
    Med Hana så bruker jeg balansert RIAA, noe som forårsaker ''null'' støy og høy gain og lav forvrengning.
    Data på RIAA:
    Gain Pos1 1kHz 73dB. Noise: -85dB (WTD 22-20kHz), -90dB (WTD mindre enn 10Hz)
    Load Pos1 110 ohm. større enn 100 ohm anbefalt for Hana.
    Distorision: mindre enn 0,003% ved +10 dBV og 0,0016 ved +16dBV. Ellers så ser målekurven venstre og høyre veldig jam for frekvens for RIAA'n. Vil ikke si at jeg tenker på disse tallene nå🙂
    Ellers så får jeg ikke den overflate støyen med dette oppsettet. Kan sikkert være akkryl tallerken(mindre statisk), innstilling og avtasting av pickup. Må prøve ut annen RiAA for Goldering. Har to RIAA trinn jeg kan prøve først, for å finne ut av det. Det er så mye en kan prøve ut med vinylavspilling, at man får bare holde på.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    vil_forby_dette.jpg

    IMG_20230318_125834_768.jpg


    SJOKKERENDE funn i bunnen av en kasse med gamle Vinyl kjøpt på finn.no. Innercoveret er SPORLØST FORSVUNNET og flere
    av landets fremste eksperter er SJOKKERT av å se slike OVERGREP.......

    Renseprosessen er ytterligere justert og en GRUFFETE skive skal vaskes og tørkes.
    Det er utført lydopptak før rens og vil bli utført etter rens og visuell godkjenning.
    Lydklippene fra FØR behandling og ETTER behandling vil bli postet, men Formel 1 har første pri i helgen..... :coffee:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    smitteffekt.jpg

    IMG_20230318_170146_768.jpg

    IMG_20230318_125834_768.jpg


    EKSPERTER over hele verden slår FULL ALARM og det er oppdaget ALARMERENDE SMITTE-EFFEKT i en GLOBAL skala.
    Ny Vinyl kan RAMMES hardt og BRUTALT ved plassering i RISIKO-SONE innen samme rom......... :eek:

    Etter 1 runde i vaskeprosessen ser dere bilde av både FØR behandling........ og ETTER behandling............. :unsure:

    Tilbake til Formel 1....... (y)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt mye tran til lunsj?
    Ser liksom ikke hel misjonen ved å spille av en slik plate. Man får ikke «dokumentert» noe som helst. Det som er interessant er å spille av en plate som tilsynelatende ser ren ut, for derav å gi den en runde UL-vask og på ny gi den en avspilling.
    Gjerne også m/mikroskopbilde av rillene før og etter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen step up til mc som ikke koster skjorta? Kunne likt en del mer gain fra den ene platespilleren.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Doors er vasket og digitalisert. Skiten ser mye verre ut på bilder enn lyden, men det er ikke en objektiv observasjon.
    Etter vask er samme område avspilt + litt ekstra for å få med skillet mellom Spor #3 og #4 + skillet mellom Spor #4 og #5.

    Opptak før vask:
    https://www.dropbox.com/s/6h9kv8mzmldbqvz/doors_before.wav?dl=0

    Opptak etter vask:
    https://www.dropbox.com/s/3ph7e5tmhlxiuaw/doors_after.wav?dl=0

    Kan det enkleste være å bare kjøpe en ny skive ? Eller er vi altfor følsomme for Vinylens naturlige aldrings-egenskaper ? :unsure:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen step up til mc som ikke koster skjorta? Kunne likt en del mer gain fra den ene platespilleren.
    Vanskeligere å få en step-up rimeligere enn en Schiit Mani 2, som også måler nedre enn mange haiend phonoforsterkere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva ender en slik opp i totalt?
    Kabinettet må jo ha kostet en mindre formue.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis du klarer å høre forskjell på PU så skal jeg gidde å ta et mikroskopbilde...... (y)
    Å høre forskjell på ulike PU’r kan være både enkelt og utfordrende. Skal man gjøre en slik øvelse på en og samme spiller tar det jo unektelig noe tid og bytte PU, og dermed kan/vil detaljer gå i «glemmeboken», om det ikke er markerte forskjeller.
    Da er det en mulighet å gjøre opptak og avspille opptakene over eget anlegg, for å raskere kunne kjøre a/b sammenlikninger. Jeg har relativt greit utstyr for å gjøre slike opptak.
    Men derfra, til å høre på komprimerte amatørvideoer på YT og konkludere utfra slike, er relativt stor.

    Det gjelder forøvrig det meste av slike «sammenlikningsvideoer» på tuben, enten det gjelder det ene, eller det andre. som har med lyd- og lydutstyr å gjøre.
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.682
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Hva ender en slik opp i totalt?
    Kabinettet må jo ha kostet en mindre formue.
    Du treng to for stereo, så med LL9226, blir det snautt 2000,- inkl pluggar++
    Vil ha betre transformatorar, så kan du rekne på det sjøl.:

    Lundahl er veldig greie å ha med å gjere.

    P Der
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Finnes det noen step up til mc som ikke koster skjorta? Kunne likt en del mer gain fra den ene platespilleren.
    Kan du ikke bare redusere Gain på Input i forforsterker for den som spiller høyest?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    mm og streamer er ganske lik, hadde ønsket at mc også hadde samme gain.
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    120
    Antall liker
    147
    Sted
    Norge
    Hei alle sammen, har noen hørt Ortofon 2m Black LVB 250 mm pickupen? Jeg har i dag Nagaoka mp200,vil oppgradere, og er redd for at ortofonen låter for skarpt og analytisk. Michael Fremer mener den er smooth og ikke så skarp, men jeg har mine tvil! Riaa er Lindemann Limetree phono 2. Technics sl-1500c spiller. På forhånd takk for alle svar!
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Du treng to for stereo, så med LL9226, blir det snautt 2000,- inkl pluggar++
    Vil ha betre transformatorar, så kan du rekne på det sjøl.:

    Lundahl er veldig greie å ha med å gjere.

    P Der
    LL9226 låter veldig bra. Er slike innebygd i min Cary-riaa.
    Har også bygget en separat med LL1931, låter veldig bra.
    Thorhauge har forøvrig en strålende aktiv step-up.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.682
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    LL9226 låter veldig bra. Er slike innebygd i min Cary-riaa.
    Har også bygget en separat med LL1931, låter veldig bra.
    Thorhauge har forøvrig en strålende aktiv step-up.
    Eg har og andre SUT; Ortofon T-300. men den passer kun til pickuppar med låg output (Ortofon 2000 og 3000 bla.).
    I tillegg har eg aktive frå Kenwood, Electrocompaniet og Yamaha.
    Audio Research SP-9 har og såpassa gain at enkelte pickuppar med relativt høg output klarer seg utan SUT.
    Det er jo det som er ein del av hobbyen - å prøve ut ulike kombinasjonar. Nokre gonger blir det veldig bra. :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Siden Lundahl kom på banen. Jeg har lekt med tanken få til en ballansert utgang på Chinook.
    Er det noen som kan anbefale en trafo til dette formålet som gir riktig ballansert nivå, — gjerne med noen dB ekstra?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    ASR RIAA.jpg

    Har testet denne ASR Mini Basis MKII med Med Goldring electro2 MC. Justert belastning til 47k og gain til 30dB. Dette er for MM og high output 2,5mV MC. For low output MC blir gain satt til 60dB. Max gain for denne ASR RIAA er +72dB. Mange innstillinger på dette produktet. Seriøs denne karen som drifter ASR :) Det ble noe helt annet å bruke en separat RIAA. Bedre på detaljer og ikke så lys i diskanten som den innbyggde RIAA'n i Pioneer receiveren. Fastere og mere åpen kontrabass. Bedre lydbilde ble det også. Skal lytte på noe klassisk musikk nå med violin :)

    Protractor.jpg

    Tok også en runde på denne komboen på hovedanlegget med nedlastede protractor fra nett. Viser hær avviket på skalan. 65mm for punkt A og 120,89 mm for punkt B. Trengte ikke å justere azimuth, da alt synes å være innafor.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    60 dB og 100 Ohm skulle være bullseye det, men du kan leke med dip 1-3 og se om du liker høyere inngangsresistans. AT skriver >100 Ohm.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ligger en Rothwell MC1-H SUT ute på finn....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn