Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Etter 60 dager venting er go'lyden sikret gjennom vinteren, men hvem visste at en slik kjiiip liten sak skulle bli så etterspurt av markedet ? :unsure:

    Vis vedlegget 860075
    her er min 20 år gamle AT95, først ser vi på magnetene til høyre

    1666819517317.png

    1666819690675.png

    1666819793548.png

    1666819848349.png

    En gammel Technics fra 70 tallet
    43E9F285-A277-4994-A09C-BB9FAD4134BD.jpeg

    En GradoGold fra tidlig 2000, likte den aldri.
    15F2E906-D69B-420C-A4B0-C8393ECE2AE5.jpeg

    En 70 talls ertstattnings Shure N75 et eller annet.

    ED39F43F-B8DA-45BA-ADB9-A07DD9491176.jpeg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Forøvrig er det litt merkelig at noen mener nivået er høyt. Skyldes vel at man mangler en del referanser i den enden av skalaen.....?
    Tror ikke akkurat at jeg mangler referanser med relativt mange konserter i ryggmargen. Har egentlig ikke hatt noe forholdt til hvor mange db tilstrekkelig «høyt nok» lyttenivå her hjemme ligger på, så det måtte jeg teste i ettermiddag.
    Med forbehold om avvik i db-app’n peaket det i lytteposisjon på 102db. Høyere begynner å bli ubehagelig - og da er det laaaangt igjen til 110
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alltid kjekt når Stereophile henter fram godsaker fra arkivene.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har rippet en del vinyl til digital - ser det som en avgjørende fordel at man kan justere nivået på det analoge signalet - en naturlig anbefaling blir Puffin 🥳
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Har rippet en del vinyl til digital - ser det som en avgjørende fordel at man kan justere nivået på det analoge signalet - en naturlig anbefaling blir Puffin 🥳
    Har en vol.pot. fra QED som kan settes mellom RIAA og CYP-dings......? :unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har en vol.pot. fra QED som kan settes mellom RIAA og CYP-dings......? :unsure:
    Kjenner ikke til de komponentene, men man vil ha mulighet til enkel justering og tilgang til å overvåke hvor høyt man ligger i nivå.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner ikke til de komponentene, men man vil ha mulighet til enkel justering og tilgang til å overvåke hvor høyt man ligger i nivå.
    Ja, ser den.....så inntil videre blir det å ratte med volumet på en analog pre......og har etterhvert blitt kjent med hvor nivået kan settes for å maxe på signalet videre i kjeden (y)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Hei,

    jeg skal bestille ny stereobenk og dette må egentlig ordnes i morgen for få det til jul.

    Til min store panikk ser jeg at signal-kabelen fra min Clearaudio Concept er 20 cm for kort i forhold til plassering i stereobenk. Denne er dessverre festet i Clearaudioen uten mulighet for (enkelt) bytte. Finnes det noen overganger av akseptabel kvalitet som kan utvide kabelen (med jording) på korte distanser? Min forforsterker (phono-inngang) har XLR inn og Concepten kobles med RCA->XLR-overgang. Vil et par korte XLR-kabler kunne løse problemet med de siste 10-20 cm? Finnes det såpass korte XLR kabler å få kjøpt?

    (Jeg bruker en Concept MC pickup)

    Jeg hadde selvsagt testet dette selv, men pga oppussing er alt pakket ned, og det er ingen plass/mulighet til å koble opp anlegget igjen for håndverkerne er ferdig.

    Takknemlig for råd og vink :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Siden det må ordnes i morgen (vel, i dag) så er mitt forslag å handle inn en så billig som mulig forlenger, eller den korteste og billigste balanserte kabelen du finner inntil videre. Da kan du kikke videre i ro og mak etter en optimal løsning, mens du du uansett har en fungerende spiller. Med litt flaks finner du noe som er helt tilfredsstillende med en gang.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Siden det må ordnes i morgen (vel, i dag) så er mitt forslag å handle inn en så billig som mulig forlenger, eller den korteste og billigste balanserte kabelen du finner inntil videre. Da kan du kikke videre i ro og mak etter en optimal løsning, mens du du uansett har en fungerende spiller. Med litt flaks finner du noe som er helt tilfredsstillende med en gang.
    Takk for svar! Jeg klarte ikke helt å holde nevrosene i sjakk, og det lokale elektroniske byrået vårt hadde tid til å ta en titt raskt. Så nå er spilleren inne for kabelbytte, service og justeringer. :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kjenner ikke til de komponentene, men man vil ha mulighet til enkel justering og tilgang til å overvåke hvor høyt man ligger i nivå.
    Jeg benytter en kombinasjon av Lynx Hilo samt Audacity for å få jevnest mulig utgangsvolum slik at alle rippinger blir bortimot lik i gain.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.792
    Sted
    Oslo
    Tja, vet ikke, har en Stanton 681EEE og det er verste lyden jeg noen gang har hørt, nesten bare mellomtone der jo!
    Tidlig 80tall syntes jeg Stanton låt tett opp til lyden av amerikansk puddel rock du kunne høre på bil radioen i en Opel Ascona.
    For noen var jo det referansen!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    And now for something completely different.
    1667291075709.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Snasne bilder av en 1969 EMT 927 (ja, det er den med 16" tallerken). Var det du som kjøpte den, @Sluket?
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Takk for tilliten men dessverre... Tøff sak - japanerne pleier å snappe opp de fleste fromme EMT spillere
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har smertelig erfart hva jeg vil tro er dårlig press. Kjøpte Thåströms siste lp på klar vinyl. Den knitrer og popper. Har vasket den et par tre ganger i håp om at det er reststøv fra produksjonen som var problemet, men det var det ikke da det fortsatt knitrer så si gjennom hele plata og popper på bestemte plasser. A siden er verre en b siden. Er det muligheter for at dett blir bedre ved flere avspillinger? eller er det bare å bestille en ny på sort vinyl.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det muligheter for at dett blir bedre ved flere avspillinger?

    Ca. ingen slike muligheter. Trenger ikke ha noe å gjøre med den klare vinylen som sådan, jeg har flere slike som låter veldig bra. Men ganske sikkert er de separate pressinger (klar og svart altså) og den ene er føkket opp, så sjansen er større for å få en god svart enn en god klar nå som du har en klar som er søppel. Men ikke bare kjøp en ny - få den byttet og erstattet med en i svart.

    Det *kan* jo også være at du bare har vært jævlig uheldig og fått den ene klare som var søppel, men den sjansen hadde jeg ikke tatt. Brent barn og alt det der.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Det sorte i vanlig vinyl er karbon/grafitt kan bl.a. bidra til å «smøre» rillene, avlede statisk elektrisitet og gjør vinylen sterkere og mer robust. Klar eller farget vinyl kan dermed være mer tilbøyelig til å bygge opp statisk elektrisitet.


    mvh
    KJ
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok, men har man ingen spesielle problemer med statisk elektrisitet så tenker jeg det ikke er noen videre grunn til å styre unna. Sikrest er det å kjøpe svart vinyl, men en sjelden gang har man ikke det valget og da er det ingenting å være redd for. Ikke etter mine (statistisk insignifikante) erfaringer i alle fall, men så har jeg ingen "statiske problemer" heller. Jævla fuktig klima her i Frek'sta.

    Ekstra slitasje tenker jeg, på ren magefølelse, kun vil være et problem hvis en anseelig andel av platene man spiller er klare eller fargede.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Den ekstra slitasjen med klar/farget vinyl tror jeg først og fremst er slitasje på rillene. Jeg har heller ikke særlig problemer med statisk elektrisitet. Jeg har også en fornemmelse av av kvaliteten på farget/klar vinyl produsert i de senere årene er noe høyere enn det jeg har av tilsvarende fra 70-80-tallet, de nye platene låter stort sett renere. Unntak finnes selvfølgelig, i alle kategorier, og det er ikke lett for en legmann å skille mellom dårlig vinylblanding eller dårlig pressing eller andre uheldige omstendigheter.

    mvh
    KJ
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Tror det er myter, men mer med selskapet der produserer å gjøre. Har opplecd at mange Simply Vinyl plater hadde veldig mye støy, splitter nye.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.337
    QAD_3.jpg


    QAD_2.jpg


    MicroMagic_QAR_61f4258ea8073 (2).jpg


    Anniversary author's limited edition stereo MC pickup model, designed and hand assembled by Reto Andreoli.

    Output level voltage: 0.42 mV

    Own impedance: 45 ohm

    Recommended load impedance: 110 Ohm - 22 kOhm

    Recommended needle pressure: 1.0 - 1.5 g

    Dynamic Compliance: 12x10-6 dyn

    Frequency response: <20Hz - 45kHz

    Channel separation: > 25 dB (1 - 10 kHz)

    Channel unbalance: < 0.5 dB

    Weight: 22.0 g
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det muligheter for at dett blir bedre ved flere avspillinger?
    Årsaken kan være flere, men den vil ikke bli bedre. En mulig årsak:
    Slippmiddelet kan være vanskelig å fjerne helt, og det kan i kombinasjon med fint støv/partikler «brenne» seg fast i rillene ved avspilling, og således bli verre og verre ved gjentakende avspillinger. I etterkant er det vanskeligere å fjerne dette. Derfor bør nye plater vaskes grundig før første avspilling.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Årsaken kan være flere, men den vil ikke bli bedre. En mulig årsak:
    Slippmiddelet kan være vanskelig å fjerne helt, og det kan i kombinasjon med fint støv/partikler «brenne» seg fast i rillene ved avspilling, og således bli verre og verre ved gjentakende avspillinger. I etterkant er det vanskeligere å fjerne dette. Derfor bør nye plater vaskes grundig før første avspilling.
    Høres fornuftig ut. Blir å vaske før avspilling heretter (y)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Alltid kjekt når Stereophile henter fram godsaker fra arkivene.
    Hyttepickup´en min dette her. Fikk tak i en liten kolleksjon med NOS stanton for noen år siden. Låter helt utmerket!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    For Stanton er det vel bare 6800 som ny nål, replicas i forskjellige varianter og der er mange meninger om de derute.Nå er NOS vel unobtainium....
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.337
    Vis vedlegget 865067

    Vis vedlegget 865068

    Vis vedlegget 865069

    Anniversary author's limited edition stereo MC pickup model, designed and hand assembled by Reto Andreoli.

    Output level voltage: 0.42 mV

    Own impedance: 45 ohm

    Recommended load impedance: 110 Ohm - 22 kOhm

    Recommended needle pressure: 1.0 - 1.5 g

    Dynamic Compliance: 12x10-6 dyn

    Frequency response: <20Hz - 45kHz

    Channel separation: > 25 dB (1 - 10 kHz)

    Channel unbalance: < 0.5 dB

    Weight: 22.0 g
    Lydkvaliteten er enda bedre enn Altair Jewel.
    Prisen blir ca 330'.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nei, det er vi som ikke tjener nok.

    Når danskene kan selge en luftig kl A til 3/4 mill, så må vi bare innse slike priser her og.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    330k for en pickup? Verden vil bedras, min AT-OC9ML/II måler bedre enn den derre som er 50 ganger dyrere. min AT høres antagelig minst like bra ut i mine ører
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spiller akkurat like gjerne med Audio-Technicaene mine som med Koetsu eller VdH. De siste låter annerledes, ikke bedre. Regner med at akkurat det samme gjelder her.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Presentasjonen ja....

    Dette er min sikkerhetsnålboks (skulle ha støvtørket litt bedre. Not sorry):
    20221105_080444.jpg


    20221105_080505.jpg


    Muligens kan noen øyne noen likheter? De hadde faktisk nøyaktig designet over da jeg kjøpte denne. På eBay. For 3-4 dollar.

    PS: bare så folk ikke tror jeg er gal - den ble ikke kjøpt spesifikt for å ha sikkerhetsnåler i. Den ble bare ikke brukt til sitt opprinnelige formål og dermed var det et valg mellom å kaste den eller finne noe å bruke den til. Liker ikke å kaste ting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn