Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp, MEGET bra. Under 0.2 er OK, under 0.1 er meget bra , og 0.05 er verdensklasse/en bra direktedriftspiller

    fortsatt litt lei for at jeg måtte selge min TD125mkII.
    Det beste jeg har fått til er 0.05%på min Gyro, men etter er dumt oljebytte ligger jeg stort sett på 0.1 +/-.
    En Michell Technodec som stod utstilt på OHC målte jeg jeg med appen til 0,05.
    Her er min Gyro før oljebytte..
    E393F70F-D86B-499D-B967-AD8163FA5F03.jpeg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å få det særlig bedre med remdrift tror jeg.
    Målingen din skal du overhodet ikke skjemmes av Valentino, og gratulerer med ny spiller forresten.

    Men, alt er mulig og det leveres remdrevne spillere med W/F som er målt helt ned på 0,03%/ 0,02% - uten at det nødvendigvis endrer musikkopplevelsen ;).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Når man snakker om wow og Flutter og hastighetsvariasjon er det mange ulike tall og definisjoner. Se bare hvordan de ulike tallene spriker her.

    2CD7B67C-2CF4-432F-BFB4-539272310561.png



    Jeg syns at wow&flutter 2s sier mest om man skal forholde seg til ha ETT tall. Det er variasjonen inne for 95% av målepunktene, dvs de 5% værste avvikene er kuttet bort så 95% av variasjonen er innenfor gitt verdi.
    Det beste er enhetlig å se på kurven over hastighetsvariasjon over til som appene i innleggene over plotter
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår det slik at disse hastighetsmålingene er blitt gjort mens tallerkenen snurrer rundt uten motstand. Er det ikke rimelig å anta at dersom en gjør samme målinger under faktisk avspilling med stiften i rillen, og dermed bittelitt variasjoner i motstanden, så vil dette påvirke gangnøyaktigheten mer på noen spillere enn på andre?
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.086
    Antall liker
    1.279
    Jeg forstår det slik at disse hastighetsmålingene er blitt gjort mens tallerkenen snurrer rundt uten motstand. Er det ikke rimelig å anta at dersom en gjør samme målinger under faktisk avspilling med stiften i rillen, og dermed bittelitt variasjoner i motstanden, så vil dette påvirke gangnøyaktigheten mer på noen spillere enn på andre?
    Det har blitt synsa og nerda rundt dette i alle år. På min gamle P3, som tjente meg trofast i mange år, kunne jeg på flere innspillinger høre hastighetsvariasjon på især pianomusikk. I teorien, og iflg. hue mitt, vil dette bli mindre problematisk med tunge tallerkener, rett og slett fordi motorvariasjoner ikke vil ha samme innvirkning på store masser. Min første spiller, en remdreven Beogram 1200/1700 var enda verre i så henseende. Tror tallerkenen veide et par hundre gram. Spilleren jeg bruker mest i disse dager er, på tross av en ikke alt for tung tallerken, helt fri for denne skavank. Remdrift fra 1968 som måler bedre enn eksemplene vist over :) .
    Steen
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår det slik at disse hastighetsmålingene er blitt gjort mens tallerkenen snurrer rundt uten motstand. Er det ikke rimelig å anta at dersom en gjør samme målinger under faktisk avspilling med stiften i rillen, og dermed bittelitt variasjoner i motstanden, så vil dette påvirke gangnøyaktigheten mer på noen spillere enn på andre?
    Jeg har målt det og for å få 33.33 i snitt hastighet ved avspilling må jeg sette 33.38 i hastighet uten nålen i rillen.» Drag «er altså et ikke-eksisterende problem ….i praksis. Og dette var med beltedrift og tallerken på 3.8 kg
    Forøvrig viser de tallene jeg har sett at helt vanlige platespillere fra 70 tallet måler bedre en de fleste spillere i dag uansett pris
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det har blitt synsa og nerda rundt dette i alle år.
    Det har jeg fått med meg, men hadde et forsiktig håp om at målingene ovenfor kunne gjentas under avspilling, for om mulig å avkrefte aller bekrefte hypotesen. Så kan vi i etterkant heller krangle om hørbarheten av eventuelle målte økninger i hastighetsvariasjonene. 🤓


    Jeg har målt det og for å få 33.33 i snitt hastighet ved avspilling må jeg sette 33.38 i hastighet uten nålen i rillen.» Drag «er altså et ikke-eksisterende problem ….i praksis.
    Interessant nok, men nøyaktigheten mht. 33.33 o/m er vel mindre relevant enn variasjoner grunnet at pianotoner, paukeslag og denslags gir variabelt "drag"(?)

    Det mangler ikke på lyriske rapporter om "bedre driv" fra direktedrevne spilleres og mellomhjulsspilleres reproduksjon av basstransienter, angivelig på grunn av at disse er mindre påvirkelige av "drag". For alt hva jeg vet kan det være føleri og forventningsbias alt sammen (jfr. Korf), så det kunne vært artig å se faktiske målinger.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke helt jeg. Basskyvet på SOTAen jeg hadde var det ingen som klaget på. Remdrift og 6 kg platetallerkenen. Juryen er ute på den 15 år eldre Thorensen.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg hadde en sota sapphire i mange år, og er enig i at bassen var det lite feil med. Det var faktisk lite feil med noe som helst, så jeg angrer på at jeg solgte den alt for billig (med sumiko/jelco arm). Beste strikkspilleren jeg har hatt, og det ble mange før jeg gikk helt over til DD (via mellomhjul). Diverse thorens og annet er fint, koselig og retro men kommer ikke i nærheten IMHO.
    Vet ikke helt jeg. Basskyvet på SOTAen jeg hadde var det ingen som klaget på. Remdrift og 6 kg platetallerkenen. Juryen er ute på den 15 år eldre Thorensen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Det har jeg fått med meg, men hadde et forsiktig håp om at målingene ovenfor kunne gjentas under avspilling, for om mulig å avkrefte aller bekrefte hypotesen. Så kan vi i etterkant heller krangle om hørbarheten av eventuelle målte økninger i hastighetsvariasjonene. 🤓

    Interessant nok, men nøyaktigheten mht. 33.33 o/m er vel mindre relevant enn variasjoner grunnet at pianotoner, paukeslag og denslags gir variabelt "drag"(?)

    Det mangler ikke på lyriske rapporter om "bedre driv" fra direktedrevne spilleres og mellomhjulsspilleres reproduksjon av basstransienter, angivelig på grunn av at disse er mindre påvirkelige av "drag". For alt hva jeg vet kan det være føleri og forventningsbias alt sammen (jfr. Korf), så det kunne vært artig å se faktiske målinger.
    Vel varisjonen jeeg viste ( 33.33 og 33.38 og 0.15% dvs på nivå på wow variasjoner på en middels platespiller feks Rega P6-P8 ) var mellom 0 drag og drag ved 1kHz 0db/5cm/s. og er ganske representativt vil jeg tro . Kan måle mellom 0 og +18db 330 hz en dag det regner.'

    Jeg tviler ikke at direktedrift eller rimdrift er mindre dragpåvirket enn beltedrift. Den beste spilleren jeg har målt ( og bedre enn Technics direktdrift ) er en rimdrift..meget stabil..
    1656622639112.png


    Sammenlignet med min Gyro med beltedrift, som koster 1/10 av den over.
    Gyroen svinger i en vis takt, men på dette nivået hører jeg ikke noe feil sammanlignet med CD.
    1656622574896.png
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår det slik at disse hastighetsmålingene er blitt gjort mens tallerkenen snurrer rundt uten motstand. Er det ikke rimelig å anta at dersom en gjør samme målinger under faktisk avspilling med stiften i rillen, og dermed bittelitt variasjoner i motstanden, så vil dette påvirke gangnøyaktigheten mer på noen spillere enn på andre?
    Jeg har alltid stiften i rillene når jeg justerer hastighet og måler W&F. Noe annet er misvisende. ...Hvis man først skal holde på å pirke sånn, mener jeg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ❤ Sporingskompensator ❤

    Det finnes (fantes?) altså et norsk ord for anti-skating. Jeg stemmer for at vi gjeninnfører det, og også finner igjen det norske ordet for headshell.
    Støttes.
    Headshell, ja, hva var det? Nei, ikke hodeskalle.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har alltid stiften i rillene når jeg justerer hastighet og måler W&F. Noe annet er misvisende. ...Hvis man først skal holde på å pirke sånn, mener jeg.
    Det har jeg også, det er normalt, for meg, å bruke en testplate til å finjustere hastighet, og da måle. Bruker Platterspeed på Ipad.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok. Nesten i alle fall; det hadde vært litt skuff hvis den låt som en billig Grado.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Det har jeg fått med meg, men hadde et forsiktig håp om at målingene ovenfor kunne gjentas under avspilling, for om mulig å avkrefte aller bekrefte hypotesen. Så kan vi i etterkant heller krangle om hørbarheten av eventuelle målte økninger i hastighetsvariasjonene. 🤓




    Interessant nok, men nøyaktigheten mht. 33.33 o/m er vel mindre relevant enn variasjoner grunnet at pianotoner, paukeslag og denslags gir variabelt "drag"(?)

    Det mangler ikke på lyriske rapporter om "bedre driv" fra direktedrevne spilleres og mellomhjulsspilleres reproduksjon av basstransienter, angivelig på grunn av at disse er mindre påvirkelige av "drag". For alt hva jeg vet kan det være føleri og forventningsbias alt sammen (jfr. Korf), så det kunne vært artig å se faktiske målinger.
    Selv om det ikke regnet idag,, her er testen som viser effekten på hastigheten av å senke nålen ned i rillen mens platen og hastighetsmålingen går.
    Midt sporet på JJ Cale " Anyway the wind blows", Kan dere gjette når nålen treffer rillen?

    1656796930386.png


    Uten nålen i sporet blir det slik, på en god dag
    1656797187246.png


    Noen som la merke til DIN W&W for de to kurvene?? DIN W&F% verdien kan være ganske misvisende, W&F peak 2S er en bedre parameter å bruke

    Så med nålen i sporet og musikk i hele måleperioden på 8 sekunder, målt dagen etter. Variasjonen er litt større her men spilleren varier normalt mellom 0.09 og 0.11% peak variasjon så denne måligen med musikk er egentlig innenfor normalvariasjonen. Må ta 2x20målinger for å bevise noe statistisk, men det gidder jeg ikke..merkelig nok
    1656831774162.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hvor mange her inne som har hastighetsregulering med feedbackloop på spilleren?
    Man kan få det på nye Sota vet jeg, men hvilke andre har?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Alle direktedrevne har jo det , vet bare om noen få remdrevne som har det: Michell ORBE, noen SME,...SOTA..,Reed ( rem/friction drive),,antagelig flere ,men fant ikke noe om hastighetsfeedback kontroll på Nottingham, og Acoustic Solid , Acoustic Signature og Basis, folk får melde inn

    Min RIAA Parks Audio Puffin har jo innebygget RPM sjekk, så det er fort gjor å sjekke dagens rundetider. Absolutt hastighet kan fort variere 0.2% avhengig av dagsform og vær og føreforhold, i allfall på min remdrevne. Temperatur ,luftfuktighet gangtid og sånn påvirker beltet og kvaliteten på beltet betyr enormt mye.
    så ALLE platespillere burde hatt feedback kontroll av hastighet, Den trenger ikke være aktiv hvert tiendelsekund, vet om noen som spillere som slår av feedbacken når spilleren har oppnått stabil og riktig hastighet, men har glemt navnet...
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva er innenfor når det gjelder hastighet. Min viste 33.42
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Eclipse-systemet til Sota bruker to magneter på tallerkenen og én sensor i chassiset, så der er det et sample hvert 0,9 s ved 33 1/3 o/min. Hva integrasjonstiden i loopen er vet jeg ikke. Hva man oppnår er først og fremst lik basehastighet uansett vær, dagsform og overordnet drag. Men wow-tallene blir neppe bedre.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    Hvilken av de?
    Skulle tru Wow og Flutter er viktigere.

    Ett vennepar hadde kjøpt en ny spiller med hastighetregulering. De klaga at de ikke klarte å danse sving med den nye spilleren.
    Justerte hastigheta ned til 33.33 og såkunne de danse sving igjen.
    Men de hadde ikke reagert på at musikken "gikk forfort"😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn