Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Pray, tell! 🌸

    Hva er så ditt magiske pulver? Eller bryter det med magiens kodeks å avsløre det? Du er jo en gjerrigknark, så tviler på at det er kokain.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Parfyme?Nei, Jeg lukter naturlig godt..Dessuten har jeg barnebarn jeg kan låne pudder av.

    Forøvrig har jeg er spesielt forhold til talkum, De første setningen jeg sa til min senere kone var. « Har du noe talkum? « Hun så spørrende på meg hvorpå jeg ble nødt til å forsette med, « Jeg blir så svett i rævva her …»
    Dermed var den innledende samtalen over…
    34452B8F-C0D8-41D0-AB49-3566036AC369.jpeg
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Her er den jeg bestilte... (y)

    Vis vedlegget 827523
    Det vert dyrt ja, blir spennende å høre hvordan den er sammenlignet med original umastret CD…

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Det vert dyrt ja, blir spennende å høre hvordan den er sammenlignet med original umastret CD…
    Love over Gold på både vinyl og CD fra 1982 står i hylla her......og ny halfspeed mastering på vinyl er på vei.... (y)
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.240
    Antall liker
    5.955
    Bra lyd på original vinylen av Love Over Gold.

    Har albumet i en del varianter, sacd osv - men foretrekker den gamle skranglete vinylen jeg handlet da det kom ut.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Hey har 5 pressinger sv Dire Straits første, den klart beste er Holland utgaven
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Hey har 5 pressinger sv Dire Straits første, den klart beste er Holland utgaven
    Hmmmm....er det nå jeg spør om hvordan et slikt eksemplar identifiseres neste gang bruktsjappa besøkes... :unsure:
    Inner groove discogs:

    Exploring 6360 132 a 8p 79 ta 710
    We couldn't find anything in the Discogs database matching your search criteria.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    3.701
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Å dæsken! Jeg satte i gang min hjemmelagede Ultralydrenser for første gang på et par år (jeg har flytta osv), og jeg hadde helt glemt hvor mye den bråker! Fyttigrisen. Heldigvis er naboen under på hytta.
    folder.jpg
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Har i det siste sammenlignet lp mot Spotify. Stort sett foretrekker jeg LP, men i går fikk jeg hakeslipp da jeg testet Steely Dan Gaucho. Jeg liker i utgangspunktet lyden fra lp platen godt og har levd lenge med at det er en god innspilling og en god pressing, men når jeg i går for første gang spilte denne fra Spotify, var det mye der som ikke var på platen for å si det mildt. Spesielt i trommedelen. Skarptromme og symbaler er nesten fraværende på lp i forhold til Spotify. Plata ser tilsynelatende pen ut og er vasket godt. LP riggen er satt opp så korrekt jeg klarer med protraktor og digital pu vekt. Er det miksen som er endret på det digitale formatet tro, eller er det noe galt et sted i min kjede fra lp til ht? HiFi nevrosen slår til igjen...
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    For å sammenligne digitalt mot analogt så bør det være fra samme master. Mulig den på Spotify er en Remaster.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    For å sammenligne digitalt mot analogt så bør det være fra samme master. Mulig den på Spotify er en Remaster.
    Det jeg mistenker, men det står ikke remaster på Spotify, men det er jo ikke sikkert det alltid gjør det heller når det går fra analogt til digitalt?
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Mistenker det jeg å. Du husker vi sammenlignet dem to Lizzy skivene fra to forskjellige plateselskap fra samme tid. Har ikke spilt skiva mi etter det:LOL:
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Mistenker det jeg å. Du husker vi sammenlignet dem to Lizzy skivene fra to forskjellige plateselskap fra samme tid. Har ikke spilt skiva mi etter det:LOL:
    Ja det var overaskende stor forskjell på de to pressingene. Det er mange faktorer som spiller inn. Beste er å høre på de platene man har trur jeg og ikke sammenligne med andre pressinger eller andre medier. Det forsterker bare nevrosen :ROFLMAO:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Hmmmm....er det nå jeg spør om hvordan et slikt eksemplar identifiseres neste gang bruktsjappa besøkes... :unsure:
    Inner groove discogs:

    Exploring 6360 132 a 8p 79 ta 710
    We couldn't find anything in the Discogs database matching your search criteria.
    96C84DC0-00C5-4866-A88D-B56BE5524496.jpeg

    6360 162…2Y 6. (p) 1978 670 1125. 03

    5539B2CD-A2A7-4015-B01D-885ADC4AAEC5.jpeg

    Den beste utgivelsen jeg har er:
    1. Cover: Gul-beige ramme rundt bildet (i motsetning til hvit) baksiden har RØD Diretraits gitar. Nedre høyre hjørne sier Printed i The Neterhlands. Øvre høyre hjørne "Stereo 6360 162 med (also playable on mono) skrevet under. Vertigo
    Etikett: Mørke sterke farger i grønt av UFO ,"Stema" i svart ramme ved hvit tekst "Stereo 33 1/3"-Made in Holland (p) 1978. Code på innerspor:6360 162 1y (p)1978 670 4 125 3
    Lyd: Frisk og klar lyd med høyere volum enn de andre. Kjøpt i bruktbutikk. for 55kr


    2. Cover: HVIT ramme rundt bildet baksiden har SVART Diretraits gitar. Nedre høyre hjørne sier TEAM TRYKK. Øvre høyre hjørne "Stereo 6360 162. Casette 7138 101 skrevet under. 3 tall i hvit tekst i svart boks. Vertigo
    Etikett: Lysere blasse farger i grønt av UFO. Hvit tekst "Stereo 33 1/3"-Annen tekst i sølv . Hvit tekst på tysk langs yterkant på etikett Code på innerspor:10 AA 6360162 1y 320 # 3 24
    LYD: rett og slett DÅRLIG i forhold til den fra Holland

    3. Samme som over. Det er originalen jeg kjøpte i Sandvika i 1978/79. Kjøpte den samme uken den kom ut etter abefaling fra ekspeditøren som jeg var fast kunde hos."Denne MÅ du høre!"

    4. Cover: HVIT ramme rundt bildet baksiden har RØD Diretraits gitar. Nedre høyre hjørne har en sort ramme med (c) 1982 Phonogram..... Øvre høyre hjørne "9102021. Vertigo
    Innercover glatt papir. Etikett: Orange uten bilde, Vertigo i hvit tekst. Svart tekst "Stereo 33 1/3"-Annen tekst i svart . svart tekst på engelsk langs ytterkant på etikett. Code på innerspor:9102021 1W // trekant oppned E 124 1 3 11
    LYD: PÅ ANDRE PLASS ETTER HOLLAND UTGAVEN.. Kjøpt for 15 kr i bruktbutikk.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er det miksen som er endret på det digitale formatet tro, eller er det noe galt et sted i min kjede fra lp til ht? HiFi nevrosen slår til igjen...

    Det er jo mildt sagt en del forskjellige pressinger av Gaucho, så kanskje har du bare en fryktelig dårlig en? Ta en kikk på Discogs og se hvordan din scorer ifølge andre eiere.

    Det jeg mistenker, men det står ikke remaster på Spotify, men det er jo ikke sikkert det alltid gjør det heller når det går fra analogt til digitalt?

    Spotify er ikke veldig nøye med merkingen av filene sine nei, så ofte famler man i mørket.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Gaucho skal låte helt fantastisk på vinyl. Hvis ikke har man en dårlig pressing og/eller elendig platespiller...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke den samme som den hollandske Jeg har.den du henviser til er merket «TEAM trykk», svart gitar på baksiden. jeg har den også. Og den er en aV de dårlige jeg har
    10 AA6360120 2Y 320 . (p) 1979. Sølvtekst og tysk copyright tekst

    Denne er den »Hollandske» jeg har


    får vel ta frem denne som jeg også har for å sammenligne, skal være god
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke den samme som den hollandske Jeg har.den du henviser til er merket «TEAM trykk», svart gitar på baksiden. jeg har den også. Og den er en aV de dårlige jeg har
    10 AA6360120 2Y 320 . (p) 1979. Sølvtekst og tysk copyright tekst
    Ja....stemmer det, men med den nye versjonen på vei.....så finner jeg ut hvor dårlig den egentlig er.....? :unsure:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.167
    Antall liker
    34.546
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Dire Strait låter flott med god lyd, men blir utrolig kjedelig på dårlige anlegg eller "kuttet" dynamikk.
    Da antar jeg at jeg har dårlig anlegg. Eller så kan det være at DS passer meg ikke uansett.. hadde valgt vært mellom Dire Straits eller Gluntan så hadde det vært et vanskelig valg.
    Screenshot_20220625-183911_Chrome.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke den samme som den hollandske Jeg har.den du henviser til er merket «TEAM trykk», svart gitar på baksiden. jeg har den også. Og den er en aV de dårlige jeg har
    10 AA6360120 2Y 320 . (p) 1979. Sølvtekst og tysk copyright tekst

    Denne er den »Hollandske» jeg har


    får vel ta frem denne som jeg også har for å sammenligne, skal være god
    Team Trykk produserte covere til skandinaviske pressinger.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skled inn en demonstrasjonsplate fra stereoens barndom for litt siden, "Bob & Ray throw a Stereo Spectacular".

    Bob&Ray.jpg


    En plate fra 1958 (min er en Classic Records reutgivelse fra 1995) med snippets fra RCAs repertoire, samt en håndfull humorøse sketcher og effekter med radioduoen Bob Elliot & Ray Goulding. Ikke direkte grensesprengende i dag, men helt sikkert ganske så imponerende i -58.

    Musikken er stort sett "voksenpop" fra datiden, så neppe noe for enhver, men en morsom ting å ha i samlingen. Synes jeg da. Super lyd selvsagt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Mens det ventes på nye skiver......ble det tid til en ekstra snurr i helgen........ ;)

    DSCN8872_768.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.669
    Antall liker
    3.701
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ny stift bestilt fra Dacapo allerede, og jeg har et par til, selv om tilstanden ikke er sjekket: NOS-nål her også. Men fordømt at jeg skulle koble ut hjernen akkurat da jeg skulle "hjelpe" automatstarten på 721-en. (Jeg liker disse trekroppene fra Stanley Engineering i Tyskland.)
    11s.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn