Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som en stolt eier av en Stealhead tar jeg den designen over disse vulgære Augustino sakene any time.
    Tillater meg å legge til at design er noe jeg til tider driver med yrkesmessig

    H
    Det er jeg enig i.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaringe med NAD PP2e RIAA?
    Er det noe poeng i å bytte fra eldre NAD PP2 til siste PP2e?
    Er det noen mulighet for justering på denne?
    Min erfaring er at de billige NAD phonotrinnene ikke er noe å skryte av, så dersom du skal oppgradere, ville jeg heller vurdert noe annet. Musical Fidelity, Schiit, Cambridge eller kanskje Muffsy?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om man ved hvilke ende en loddebolt blir varm i så er Muffsy et meget godt MM-alternativ. Rett og slett glimrende til prisen:)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har erfaringe med NAD PP2e RIAA?
    Er det noe poeng i å bytte fra eldre NAD PP2 til siste PP2e?
    Er det noen mulighet for justering på denne?
    Om det er god lyd fra vinylen du er ute etter ville jeg sett bort i fra NAD PP2/PP2e.Jeg brukte PP2 som prøve-riaa på min arbeidsbenk for test av platespiller.Det er nok det "kleineste" riaa jeg har hatt i mitt eie.Uansett hva jeg matet det med var lyden elendig for å si det mildt.Du må nok gå opp litt i pris på riaa om du skal bli fornøyd med avspilling av vinyl.Jeg hadde gått for å kjøpe brukt riaa.For 5K burde du få noe som kanskje kunne funke.Ortofon 2M Black burde også funke bra på et brukt riaa til 5K.Du får nok ikke det store Nirvana ut av dette men det blir nok bedre uansett merke du velger enn NAD PP2/e.
    Mvh Kenneth
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Minst 5K for noe brukt som kanskje funker?

    Ja, ja.

    Tror det funker fint en god stund før det, gitt. ;) Mange svært kurante mm-phonotrinn det ute, selv om jeg selvsagt er enig i a enn god riaa er vel anvendte penger.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tror jeg ville vurdert bytte av selve spilleren også, i den sammenheng man drar inn 2M Black og RIAA i 5K+ klassen. Den blir jo fort det svake ledd. Det er jo litt fiklete å bypasse onboard RIAA'n også, om man ikke har erfaring med slikt
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Nordland
    Sliter med det samme, platt lyd, spesielt på eldre lp'er. Jeg har en gammel planar 3 med NAD riia. Men jeg skal sette på en ny pickup senere i kveld, en Ortofon 2M Black. Håper det vil frembringe Go-lyd😊
    Har utsatt byttet av pickup. Monterte en 4mm spacer på armen. Pickupen bygger 4mm mer en Regas. Måtte bestille meg en REGA Sleeved Arm Nut.. S�k - Mono AS siden gjengene ble for korte :mad:
    Tipper jeg har mutteren neste uke.:rolleyes:
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.302
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Nordland
    Vær litt OBS når du setter lokket på spilleren med armen hevet så mye. Mener å huske en historie om at lokket slo nedi loddet. Hvis det skjer med din spiller, så er det et påskudd til å bytte ut loddet med noe i denne retningen:

    https://www.ebay.co.uk/itm/ISOkinet...hash=item2a2bda3608:m:mSBYfMi0GgznjBFg8cvIwbg

    Det er også en betydelig oppgradering av armen.
    Du har nok rett i det, jeg regner med lokket blir å ta i.. Men hvorfor tror du det vil være en "betydelig oppgradering av armen" å bruke det asymmetriske loddet?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror ikke asymmetrien har noe å si. Men å feste loddet stivt med en settskrue (kun en tynn foring av hard plast inni disse) i stedet for 'halvmykt' med O-ringer som på originalen har nok det. Jeg hadde en variant som ligner på den jeg linket til, og fikk mye bedre lyd med den. Strammere bass, tydeligere transienter, renere og rettere over hele frekvensområdet, tydeligere og mer artikulert.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    L&B skriver dette: Slank klang og lite vekt i bassen, roter det litt til på kompleks musikk.


    Vet ikke hvilken PU du har, men det er jo mulig å spandere et par tusen på en bedre PU. Tipper du får bedre lyd da, og etterhvert få tak i en ekstern RIIA. Spørs bare hvor mye penger du vil bruke.
    Mener jeg har en OM 20 pickup, igjen, noe jeg fikk av brodern...
    Hvordan ordner jeg med Ekstern RIAA når den er innebygd i spilleren?
    Jeg har ingen ut mulighet utenom den innebygde såvidt jeg har skjønt...

    Har også sett en tråd om litt tips om innstilling jeg må se nøyere på
    Ekstern RIIA, egen liten boks som kobles til linje inngang på forsterker.
    Mål og tilpass stiftetrykket med digitalvekt e.l. Se manual for PU
    Ja, men Argonen har "intern" RIAA, jeg kan vel ikke da koble den til enda en RIAA?
    Jeg tror jeg ville byttet den i en vanlig platespiller, og heller kjøpt en RIIA med USB-utgang hvis du må ha det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Ronn

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2016
    Innlegg
    38
    Antall liker
    2
    Ekstern RIIA, egen liten boks som kobles til linje inngang på forsterker.
    Mål og tilpass stiftetrykket med digitalvekt e.l. Se manual for PU
    Ja, men Argonen har "intern" RIAA, jeg kan vel ikke da koble den til enda en RIAA?
    Jeg tror jeg ville byttet den i en vanlig platespiller, og heller kjøpt en RIIA med USB-utgang hvis du må ha det.
    Ja, har innsett at det kan være veien å gå...
    Fikk platespilleren som "morgengave" av kona, så grunnen til at det ble akkurat den spilleren var nok fordi den var "plug and play" uten et ekstra trinn.
    Prøvde litt justering igår, og en del plater... Varierer jo veldig fra plate til plate!
    Men kjenner jeg har lyst på en rega RP1 eller RP2, de får jo begge vesentlig bedre omtale...
    Får se om jeg får solgt Argonen for en pris som gjør at jeg kan kjøpe en brukt RP1 eller 2 :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ekstern RIIA, egen liten boks som kobles til linje inngang på forsterker.
    Mål og tilpass stiftetrykket med digitalvekt e.l. Se manual for PU
    Ja, men Argonen har "intern" RIAA, jeg kan vel ikke da koble den til enda en RIAA?
    Jeg tror jeg ville byttet den i en vanlig platespiller, og heller kjøpt en RIIA med USB-utgang hvis du må ha det.
    Ja, har innsett at det kan være veien å gå...
    Fikk platespilleren som "morgengave" av kona, så grunnen til at det ble akkurat den spilleren var nok fordi den var "plug and play" uten et ekstra trinn.
    Prøvde litt justering igår, og en del plater... Varierer jo veldig fra plate til plate!
    Men kjenner jeg har lyst på en rega RP1 eller RP2, de får jo begge vesentlig bedre omtale...
    Får se om jeg får solgt Argonen for en pris som gjør at jeg kan kjøpe en brukt RP1 eller 2 :)
    God ide Ronn.
    Det baller fort på seg og vinyl har ingen grenser oppover i pris og performance.
    Snart er du like gal som oss:cool:
     

    Ronn

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2016
    Innlegg
    38
    Antall liker
    2
    Jeg tror jeg ville byttet den i en vanlig platespiller, og heller kjøpt en RIIA med USB-utgang hvis du må ha det.
    Ja, har innsett at det kan være veien å gå...
    Fikk platespilleren som "morgengave" av kona, så grunnen til at det ble akkurat den spilleren var nok fordi den var "plug and play" uten et ekstra trinn.
    Prøvde litt justering igår, og en del plater... Varierer jo veldig fra plate til plate!
    Men kjenner jeg har lyst på en rega RP1 eller RP2, de får jo begge vesentlig bedre omtale...
    Får se om jeg får solgt Argonen for en pris som gjør at jeg kan kjøpe en brukt RP1 eller 2 :)
    God ide Ronn.
    Det baller fort på seg og vinyl har ingen grenser oppover i pris og performance.
    Snart er du like gal som oss:cool:
    Ja...
    Å det bekymrer meg, for har allerede problemer med å finansiere de hobbyene jeg hadde før det her! :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Jeg tror jeg ville byttet den i en vanlig platespiller, og heller kjøpt en RIIA med USB-utgang hvis du må ha det.
    Ja, har innsett at det kan være veien å gå...
    Fikk platespilleren som "morgengave" av kona, så grunnen til at det ble akkurat den spilleren var nok fordi den var "plug and play" uten et ekstra trinn.
    Prøvde litt justering igår, og en del plater... Varierer jo veldig fra plate til plate!
    Men kjenner jeg har lyst på en rega RP1 eller RP2, de får jo begge vesentlig bedre omtale...
    Får se om jeg får solgt Argonen for en pris som gjør at jeg kan kjøpe en brukt RP1 eller 2 :)
    God ide Ronn.
    Det baller fort på seg og vinyl har ingen grenser oppover i pris og performance.
    Snart er du like gal som oss:cool:
    Ja...
    Å det bekymrer meg, for har allerede problemer med å finansiere de hobbyene jeg hadde før det her! :D
    bør absolutt tenke deg om 2 ganger vis du vurderer rega rp1. den fanger vibrasjoner for ingenting bør ha en skikkelig god plass og ha den på. så ikke musikk og plater blir "ødelagt" snakker av erfaring. syns den spilleren er litt oppskrytt.
     

    Ronn

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2016
    Innlegg
    38
    Antall liker
    2
    Har veggstativ nå, men går med planer om å bygge rack selv, enkelt med gjengestenger og mdf plater som hyller. Får å få ting til å gå opp som jeg vil, så må jeg da skru ned vegghyllen...
    Er Planar 2 like sensitiv?
    Ser det ligger noen av disse på finn...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her er det nok ikke lett å stille spørsmål, da tips og råd om alt kommer i alle retninger. ;)
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    rp2 har samme oppbygging som rp1. de fungerer med høyttalere som produserer lite bass. sånn som stativ høyttalere for eksempel. vis du har budsjett til det så er hvert fall denne spilleren bedre på alt egentlig. Audio technica LP5.

    Edit: det som er med rega rp1. er at den fanger opp støy fort på grunn av signal kabelen som er montert på den. når jeg hadde rp1. lagde jeg nye "føtter" og loddet på rca kontakt med jording. i tillegg til noen andre små ting. det ble som en ny spiller etter det. platespilleren ga jeg bort til slutt^^.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Både rp1 og rp2 fungerer selvsagt helt flott, men alle platespillere er følsomme for vibrasjoner. Spesielt lette platespillere, og spesielt om man spiller med lokket montert på spilleren. Man må uansett tenke gjennom vibrasjoner fra gulv og vegg, samt resonanser og lyd fra høyttalere som kan sette ting i sving når man plasserer en platespiller.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Den enkleste måten å løse vibrasjonsproblemet på er å sette spilleren på en plate f.eks slakteblokk, tykk treplate eller steinplate. Deretter finne passende myke absorbenter og tilpasse disse til totalvekten. Legg absorbentene mellom plate og og underlaget og spilleren oppå plata. Her kan du eksperimentere med ulike underlag og du vil høre at "everything matters". Platespilleren skal vatres opp og igjen; stiftetrykket stilles inn etter pickupens manual. Viktig.
     

    Ronn

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2016
    Innlegg
    38
    Antall liker
    2
    Jeg har kikket på denne "test oversikten"
    https://test.no/beste-platespiller
    Når man er ny på et felt, så søker man informasjon der man finner den... Var der jeg ble obs på RP 1 og 2, og da spesifikt prestasjon vs pris ser bra ut...
    Så er det jo selvfølgelig slik at en slik liste ikke nødvendigvis er komplett, ei heller veldig spesifikk mot lydbildet man ønsker.

    Jeg er primært misfornøyd med bass/bunn av lydbildet jeg har nå, men det kan også ha noe med litt kjipe høyttalere å gjøre!
    Vanskelig vanskelig!
    Har et sett eldre B&W 600i høyttalere jeg tenkte å prøve iløpet av helgen for å se om det er bedre... Forrige forsterker klarte ikke drive disse, men effekten jeg har i hus nå burde dra dem med letthet.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke asymmetrien har noe å si. Men å feste loddet stivt med en settskrue (kun en tynn foring av hard plast inni disse) i stedet for 'halvmykt' med O-ringer som på originalen har nok det. Jeg hadde en variant som ligner på den jeg linket til, og fikk mye bedre lyd med den. Strammere bass, tydeligere transienter, renere og rettere over hele frekvensområdet, tydeligere og mer artikulert.
    Sier meg helt enig i dette utsagnet. Rega har ett motvektslodd i tungsten,tilpasset slik at lokket går igjen.
    Rega Balance Weight Extra Heavy Tungsten 120 gram, passer til alle nyere armer - Mono AS

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er vel diameteren, som ser lik ut.

    Løsningen hvis loddet treffer lokket må vel være et sånt lodd med lavere tyngdepunkt, så finnes det i alle fall ett poeng med slike lodd. ;)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har kikket på denne "test oversikten"
    https://test.no/beste-platespiller
    Når man er ny på et felt, så søker man informasjon der man finner den... Var der jeg ble obs på RP 1 og 2, og da spesifikt prestasjon vs pris ser bra ut...
    Så er det jo selvfølgelig slik at en slik liste ikke nødvendigvis er komplett, ei heller veldig spesifikk mot lydbildet man ønsker.

    Jeg er primært misfornøyd med bass/bunn av lydbildet jeg har nå, men det kan også ha noe med litt kjipe høyttalere å gjøre!
    Vanskelig vanskelig!
    Har et sett eldre B&W 600i høyttalere jeg tenkte å prøve iløpet av helgen for å se om det er bedre... Forrige forsterker klarte ikke drive disse, men effekten jeg har i hus nå burde dra dem med letthet.
    Har du råd til å gå opp til en Planar 3 til 9k, kan den også suplereres med eksternstrømforsyning på. Da har du også en utmerket spiller som tåler enda bedre PU'er. Men det er jo selvsagt avhengig av resten av anlegget.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror ikke asymmetrien har noe å si. Men å feste loddet stivt med en settskrue (kun en tynn foring av hard plast inni disse) i stedet for 'halvmykt' med O-ringer som på originalen har nok det. Jeg hadde en variant som ligner på den jeg linket til, og fikk mye bedre lyd med den. Strammere bass, tydeligere transienter, renere og rettere over hele frekvensområdet, tydeligere og mer artikulert.
    Sier meg helt enig i dette utsagnet. Rega har ett motvektslodd i tungsten,tilpasset slik at lokket går igjen.
    Rega Balance Weight Extra Heavy Tungsten 120 gram, passer til alle nyere armer - Mono AS

    mvh
    Men også dette loddet festes ved hjelp av to O-ringer som ligger i spor inne i hullet på loddet, og dermed klemmes mellom endestubben og loddet. Dette blir en slags halvveis myk kobling til armen, som med loddet av stål. Tungstenloddet er etter det jeg forstår tyngre, balanserer ut armen med kortere avstand til lageret, og gir totalen litt lavere effektiv masse (dette var standard på alle fra RB300 og opp i gamle dager. RB250 hadde endestubbe av plast med gjenger slik at loddet kunne skrus frem og tilbake, og ingen fjær for justering av nåltrykk). Lokket går igjen, men det er vel stort sett det. Noen egentlig oppgradering er det knapt.

    Ettermarkedsloddene er noen ganske andre dyr. En foring av POM eller lignende, og en settskrue som låser loddet blir en hard kobling. Dette gir i mine ører en allerede glimrende arm enda bedre ytelse. Som jeg beskrev over. Vel anvendte penger, helt uavhengig av om lokket lar seg lukke med originalloddet eller ikke.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Edit: Leste innlegget en gang til.

    Det vil jeg absolutt tro. Da kobles loddet og armrøret sammen. Men om det er verdt det i forhold til å legge en ganske moderat sum i et nytt lodd? Jeg hadde ikke tatt bryderiet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ronn

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2016
    Innlegg
    38
    Antall liker
    2
    Jeg har kikket på denne "test oversikten"
    https://test.no/beste-platespiller
    Når man er ny på et felt, så søker man informasjon der man finner den... Var der jeg ble obs på RP 1 og 2, og da spesifikt prestasjon vs pris ser bra ut...
    Så er det jo selvfølgelig slik at en slik liste ikke nødvendigvis er komplett, ei heller veldig spesifikk mot lydbildet man ønsker.

    Jeg er primært misfornøyd med bass/bunn av lydbildet jeg har nå, men det kan også ha noe med litt kjipe høyttalere å gjøre!
    Vanskelig vanskelig!
    Har et sett eldre B&W 600i høyttalere jeg tenkte å prøve iløpet av helgen for å se om det er bedre... Forrige forsterker klarte ikke drive disse, men effekten jeg har i hus nå burde dra dem med letthet.
    Har du råd til å gå opp til en Planar 3 til 9k, kan den også suplereres med eksternstrømforsyning på. Da har du også en utmerket spiller som tåler enda bedre PU'er. Men det er jo selvsagt avhengig av resten av anlegget.
    9k er nok langt over budsjett, da må jeg isåfall heller leve med dagens løsning, og heller erstatte med litt lenger horisont...
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Du får Rega RP3 for kr 4990 hos surround.no da har du en spiller som duger i mange år.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Egen erfaring er at det er stor forskjell. Det er strengt tatt så langt min forståelse strekker seg.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo forsåvidt en logikk i det, hvis en går utifra at pickup ikke klarer å avlaste all bevegelse og at noe vibrasjon fortsetter ut i armen. Hvis loddet da fjærer vil en jo få forskjellig stifttrykk hele tiden.

    Hvorvidt det har noe å si i praksis er jo en annen sak, men det er jo billig og enkelt å teste.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    De beste Ortofon-armer og Roy på Rega kom fram til at loddet bør "avkobles", så da er det kanskje en ide bak designet. Bruk pengene dine og tiden på andre ting. IMHO.
    Steen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Stol gjerne blindt på Roy Gandy om dere vil. Med han som noe i nærheten av eneste unntak, så er det en stor enighet om at det er en fordel å justere VTA, vaske platene og koble loddet til armrøret, for å nevne noe.

    Jeg har til dags dato ikke hørt eller sett et eneste eksempel på at noen har opplevd ettermarkeds motvektslodd som annet enn en utvetydig og stor oppgradering. Personlig vurderer jeg det som en av de beste hifiinvesteringene jeg har gjort, om ikke den aller beste. Det er jo ikke mange hundrelappene.

    Jeg skal ikke prøve å fremstille meg selv som kompetent til å si hvor resonansen i den 'halvmyke' koblingen havner frekvensmessig eller noe sånt. Men det er ganske åpenbart at det har betydning for hva som skjer i armen. Løsningen til Rega er også etter det jeg forstår ganske mye stivere enn det andre opererer med når det gjelder avkoblede motvektslodd. Da får man en resonans med høyere frekvens, og muligens godt inne i audioområdet.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Her er det nok ikke lett å stille spørsmål, da tips og råd om alt kommer i alle retninger. ;)
    Helt enig. Det hadde vært mye enklere om spørsmål ble stilt i egne dedikerte tråder...

    @ ronn: De såkalte testene på test.no, er bare svada. At Rega Planar 6 skulle være
    verdens beste platespiller blir utrolig misvisende (selv om "testene" tar høyde for pris).
    Særlig når det ligger klart bedre spillere lenger nede på listen. Som Rega RP-8, VPI Prime,
    T+A G-2000R osv...
    Din Argon kan sikkert oppgraderes betraktelig med en bedre RIAA. For å få til dette, må du
    lodde kablene fra armen direkte til phonopluggene på baksiden av spilleren. Du bør i tillegg
    koble fra matespenningen til det innebygde RIAA-trinnet for å unngå brum/støy, samtidig
    som du opprettholder matespenning til motor/motorstyring. Kanskje ikke en jobb for amatører.
    Men, får du til dette kan sikkert spilleren gjøre en utmerket jobb. Særlig med en litt påkostet
    RIAA. Og gjerne en bedre (les dyrere) pickup. (Pass på å velge en myk pickup (typisk MM)).

    @ norwegianwoodpecker: En eldre Rega Planar 3 er en riktig så god platespiller (selv om den
    bare kostet Kr. 1.600 kroner (!) når den var ny). Den kan glatt konkurrere med nye Planar 2,
    med Planar 3, med Planar 6 og faktisk også med RP-8 (om du har flaks og har fått et eksemplar
    med gode armlagre). Kan matches med langt dyrere komponenter. Jeg brukte en periode på
    80-tallet en slik spiller sammen med en Koetzu Rosewood Signature til Kr. 35.000,-
    Med fantastisk lyd som resultat!
    En Ortofon 2M Black er en utmerket pickup (vær nøye med justeringen), som bør fungere greit
    på denne spilleren. Det eneste forbeholdet jeg kunne ha, er at begge komponentene er litt lyse
    og lette i klangen, så helheten også kan helle litt den veien. Derfor er det lurt å velge en RIAA
    med litt varmere klangkarakter. Har du råd, er den tilbudsprisede ASR Basis Mini MK. III et kjempe-
    kjøp for tiden. Det finnes også billigere alternativer, men mange av disse har litt av den samme
    klangen som spilleren og pickupen. Og, om du ikke har montert pickupe ennå, kan du kansje også
    vurdere en annen PU på dette tidspunktet?

    Til dere begge; Hopp over NADs RIAAer...

    mvh
    Gunnar Brekke
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn