Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Bare et kjapt spørsmål; Er det trygt å kjøpe pickup brukt og har noen her noensinne opplevd negative erfaringer med det? Tenker på om stiften kan ha fått seg en smell engang eller tilogmed vært skiftet til noe annet. Liker å stole på folk, men er pickup noe som helst bør kjøpes nytt?
    Er selger til å stole på og prisen god? Ja, absolutt.

    Jeg kjøpte en PU som var tatt av ny spiller (kun spilt noen timer) og fikk den for halv pris. Hadde ikke oppgradert til full pris, tror jeg.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Spørsmål fra en vinylnovise,
    - er det noen grunn til å sette høy gain på phonotrinnet med mer volumdemping på pre, eller lav gain på phono og lite volumdemping på pre ?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Spørsmål fra en vinylnovise,
    - er det noen grunn til å sette høy gain på phonotrinnet med mer volumdemping på pre, eller lav gain på phono og lite volumdemping på pre ?
    Det er vel ett ASR riaa du har? Jeg syns att ASR riaat spiller mer dynamiskt med høy gain setting, alltså tvertimot vad Friedrich Schaefer anbefaler! men prøve deg frem.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kommer jo an på styrken til feltet, antar jeg. Det blir vel svekket hvis det kommer noe imellom? Og når den først kommer i ubalanse, så forskyver tyngdepunktet og gravitasjonen tar over?

    Aner ikke, bare slenger frem noen eventualiteter og skrekkscenarier.:rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er usikker, men tror ikke det har betydning. Noen googler det nok snart. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Med mindre pøleslabbene er laget av bly så tror jeg ikke det bør få store konsekvenser å legge labbene i mellom. Prøv f.eks. med to kraftige permamente magneteter på hver side av håndflata.

    Jeg undrer meg på hvor «stiv» magnetlagringen i den mag-lev saken er i praksis, dvs om geometrien ift tonearm og PU blir fast «nok».

    Rent visuelt tror jeg det hadde tatt seg bedre ut med et litt lavere svev, ikke så mye mer enn tykkelsen på tallerkenen.

    mvh
    KJ
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ^ Med mindre pøleslabbene er laget av bly så tror jeg ikke det bør få store konsekvenser å legge labbene i mellom. Prøv f.eks. med to kraftige permamente magneteter på hver side av håndflata.

    Jeg undrer meg på hvor «stiv» magnetlagringen i den mag-lev saken er i praksis, dvs om geometrien ift tonearm og PU blir fast «nok».

    Rent visuelt tror jeg det hadde tatt seg bedre ut med et litt lavere svev, ikke så mye mer enn tykkelsen på tallerkenen.

    mvh
    KJ
    Det hadde vært jævlig kult dersom man kunne justere VTA med strømstyrken til elektromagnetene, og kjøre tallerkenen opp og ned. :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Der findes faktisk pladespiller (VPI hw-19), med hæve/sænke-funktion af pladetallerkenen.
    Men umuligt at foretage "vta-on the fly", medmindre man er lille nok til stå under pladespilleren. (ha-ha)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    ^ Med mindre pøleslabbene er laget av bly så tror jeg ikke det bør få store konsekvenser å legge labbene i mellom. Prøv f.eks. med to kraftige permamente magneteter på hver side av håndflata.

    Jeg undrer meg på hvor «stiv» magnetlagringen i den mag-lev saken er i praksis, dvs om geometrien ift tonearm og PU blir fast «nok».

    Rent visuelt tror jeg det hadde tatt seg bedre ut med et litt lavere svev, ikke så mye mer enn tykkelsen på tallerkenen.

    mvh
    KJ
    Det hadde vært jævlig kult dersom man kunne justere VTA med strømstyrken til elektromagnetene, og kjøre tallerkenen opp og ned. :)
    Der findes faktisk pladespiller (VPI hw-19), med hæve/sænke-funktion af pladetallerkenen.
    Men umuligt at foretage "vta-on the fly", medmindre man er lille nok til stå under pladespilleren. (ha-ha)
    Liker tanken. Sånn man typisk konstruerer, så er akkurat området rundt lageret, koblingen mellom tallerken og plint det desidert mest solide og grovest dimensjonerte på hele spilleren. Kanskje det er akkurat her man kan legge inn justeringen med minst mulig konsekvenser for kobling og energioverføring mellom delene?
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Bare et kjapt spørsmål; Er det trygt å kjøpe pickup brukt og har noen her noensinne opplevd negative erfaringer med det? Tenker på om stiften kan ha fått seg en smell engang eller tilogmed vært skiftet til noe annet. Liker å stole på folk, men er pickup noe som helst bør kjøpes nytt?
    Hvis du vet hva du gjør og stoler på selgeren, er det vel greit nok, men hvis det er dyre ting, ville jeg kanskje ha fått inspisert den med mikroskop og vurdert om det er noe igjen å bruke. :)
    Kommer ann på pris og.. Kjøpte en Ortofon Kontrapunkt B på EBay for 400kr som selger mente var utslitt.
    Den låter/virker helt fantastisk og har fortsatt mange timer igjen i seg...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bare et kjapt spørsmål; Er det trygt å kjøpe pickup brukt og har noen her noensinne opplevd negative erfaringer med det? Tenker på om stiften kan ha fått seg en smell engang eller tilogmed vært skiftet til noe annet. Liker å stole på folk, men er pickup noe som helst bør kjøpes nytt?
    Hvis du vet hva du gjør og stoler på selgeren, er det vel greit nok, men hvis det er dyre ting, ville jeg kanskje ha fått inspisert den med mikroskop og vurdert om det er noe igjen å bruke. :)
    Kommer ann på pris og.. Kjøpte en Ortofon Kontrapunkt B på EBay for 400kr som selger mente var utslitt.
    Den låter/virker helt fantastisk og har fortsatt mange timer igjen i seg...
    400 pluss retipping/gjenoppbygging hos Ortofon er vel fortsatt en grei pris også...
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Bare et kjapt spørsmål; Er det trygt å kjøpe pickup brukt og har noen her noensinne opplevd negative erfaringer med det? Tenker på om stiften kan ha fått seg en smell engang eller tilogmed vært skiftet til noe annet. Liker å stole på folk, men er pickup noe som helst bør kjøpes nytt?
    Hvis du vet hva du gjør og stoler på selgeren, er det vel greit nok, men hvis det er dyre ting, ville jeg kanskje ha fått inspisert den med mikroskop og vurdert om det er noe igjen å bruke. :)
    Kommer ann på pris og.. Kjøpte en Ortofon Kontrapunkt B på EBay for 400kr som selger mente var utslitt.
    Den låter/virker helt fantastisk og har fortsatt mange timer igjen i seg...
    400 pluss retipping/gjenoppbygging hos Ortofon er vel fortsatt en grei pris også...
    Utvilsomt...... Har gjort et bra kjøp der!!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Sitter her og lurer på om jeg skal sette Beatles-boksen i bestilling mens PK kjører 25%.
    Men så var det dette med mon vs. stereo da.
    Det låter jo bedre og riktigere i mono, slik intensjonen var da de spilte inn skivene (bortsett fra de siste).
    Jeg er klar over at optimalt resultat vil være med mono PU, men hvor bra/dårlig vil min Cadenza Black spille Beatles mono ? Vil det være bortkastet og bedre å henfalle til stereoboksen ?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Uten å egentlig ha peiling.

    Mono remaster av Beatles går for å være vesentlig bedre enn stereo.

    Jeg har stereoboksen, kjøpt før monoboksen kom, og har ikke vurdert meg selv til fan nok til å kjøpe en boks til i firetusenkronersklassen. Jeg synes absolutt den låter bra, men ryktet forteller...

    Ellers er vel mono over to kanaler ikke noe problem i seg selv. Fordelen med en mono pickup ligger først og fremst i at rillene i mono kun er modulert lateralt/sideveis, og at alle bevegelser i høyden/vertikalt (høyre og venstre i motfase på stereo) rett og slett aldri blir en del av signalet. På stereo pickup reproduseres dette, og det er jo bare støy på en monoinnspilling.

    Om jeg skulle kjøpt i dag, så hadde jeg nok gått for monoboksen for å få den mest autentiske versjonen mer enn noe annet. Mono pu gidder jeg ikke.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Har Mono-boksen, er ikke begejstret.
    Har også en del originale Beatles-monoer, og det giver mening.
    Men genkender ikke lyden fra mono-boksen.
    Ville ALDRIG undvære mine originale stereo-Beatles.
    ps. Kan heller ikke genkende Beatles i de digi-remastret stereo-versioner.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Fordelen med en mono pickup ligger først og fremst i at rillene i mono kun er modulert lateralt/sideveis, og at alle bevegelser i høyden/vertikalt (høyre og venstre i motfase på stereo) rett og slett aldri blir en del av signalet. På stereo pickup reproduseres dette, og det er jo bare støy på en monoinnspilling.
    Og spørsmålet da er vel om mono på stereoPU genererer mer unødvendig støy enn stereo på samme PU ?
    Når man prøver å lese seg opp på dette så får jo en del monofans det til å virke som mono på stereoPU blir bare flisete støy. Man blir jo i tvil om en ekstra tusenlapp for monoboksen er bortkastet. (Og for å stikke fingern i jorda så er nok ikke eget monooppsett aktuelt med det første.)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    @nils, - Tror det er første gang vever jeg har hørt noen som IKKE liker monoboksen. Hvordan mener du det låter feil ift. orginalene ?
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    6.727
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har både Beatles og Stones boxen i mono. Spilles på stereopickup her. Svært godt fornøyd med lyden, men har dessverre ikke mye i stereo å sammenligne med
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har stereoboksen og relativt mange av mono-utgivelsene. Har omtrentlig samme pu i mono- og stereoversjon fra EMT. Kom innom og hør om du er i nærheten.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Vi driver vel med dette fordi det gir glede, ikke for å spare penger?
    Som vinylkonvertitt har jeg de siste ukene vært som drittunge med lommepenger som brenner i lomma. ;)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @nils, - Tror det er første gang vever jeg har hørt noen som IKKE liker monoboksen. Hvordan mener du det låter feil ift. orginalene ?
    Tjah, jeg er ikke helt sikker på hvad jeg mener.
    Disse plader fremstår mere "præsente", ikke helt så fine i toppen.
    Men har ikke hørt hele boksen igennem, bliver ikke nødvendigt, da jeg har originalerne.

    Købte boksen for nogle år siden. Normalt vasker jeg nyindkøbte plader, men fik ikke vasket disse.
    Efter bare een gennemspilning af en pladeside, var nålen helt sort.! (det samme for alle pladerne jeg gennemspillede)
    (Vinylkvaliteten ???)

    Boksen blev købt som samle-object, men skyder den nok af igen, da den ingen reel (original) værdi har for mig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skulle kjøpt i dag, så hadde jeg nok gått for monoboksen for å få den mest autentiske versjonen mer enn noe annet. Mono pu gidder jeg ikke.
    Hva skal man si til slik tale fra formannen - altså den fremste av oss - i hovedstadens mest ansette vinylklubb? Det er vel bare melkekaffe (kaffe latte) som gjelder, laget på latmannsnespresso, nå for tiden. Det ryktes at formannen sågar holder seg med pulverøl…

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Minst mulig wow og flutter, en objektiv og ubestridelig fordel? Alltid?

    Eller kan det tenkes at det lurer en liten felle her?

    Himmelen vet hvor disse tankene kommer fra, men de kommer altså innimellom. Håper forresten det går an å følge tankerekka her.

    En platespiller er et mekanisk avtastingssystem, fullt av strukturer som resonnerer ved forskjellige frekvenser. Kan det tenkes at disse blir mer fremtredende når systemet utsettes for påvirkning med 100% stabil frekvens, enn om frekvensen varierer en smule? Altså, kan en platespiller med en viss mengde wow/flutter rett og slett ende med å være mindre plaget med resonanser fra f.eks. armen enn en som har perfekt hastighet?

    Tanken slår meg om piano hvor det etter det jeg forstår stemmes stemmes en hårfin smule ustemt på alle tonene i en oktav i forhold til de over og under. Alt for å unngå at strengene som ikke slås an ringer for mye med.

    Eller en elektrisk gitar med feedback, og hvordan det endrer seg eller slutter om man dytter litt borti vibratoarmen.
    Alt annet likt, så er det vel ikke noe å snakke om, riktig hastighet er riktig hastighet.
    Men er alt annet likt?

    Kan dette være grunnen til at mange foretrakk/foretrekker remdrevne engelske spillere med sånn passe W/F fremfor direktedrevne japanere med langt bedre verdier? Altså ikke denne historien om at korreksjonskretsene virket og justerte med en frekvens hvor øret er spesielt følsomt og alt det der.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Zomby-

    Ja, det kan da sagtens være, der opstår "problemer", grundet de størrer transienter, med stabil hastighed.
    (Ligeså-vel ht-enheder, ikke kan spille optimalt, hvis ht-kasse er for eftergivende.)
    Jo bedre anlægget bliver des større krav til de enkelte dele. Og med plinten, kan der ifølge min erfaring være stort forbedringspotentiale.
    Bare det undgå løstsiddende dele på plinten, har betydning. ( tit den samme problematik går igen når det handler om vinyl.:)).
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Transientene endrer seg nok bare i liten grad med W/F, vil jeg tro.

    Tanken var at alt mekanisk er tilbøyelig til å lagre energi som påføres ved resonansfrekvensene, og i forlengelse av dette et spørsmål om det kan tenkes at ustabil hastighet, og påfølgende 'vibrato' i den påførte energien, kan redusere disse resonansene i forhold til perfekt pitch i den samme.

    Altså, tanken om at f.eks. tonearmen, tallerkenen, plintet, og så videre kanskje ringer kraftigere på en mer stabilt snurrende spiller. Kanskje en stabilt snurrende spiller rett og slett stiller strengere krav til

    Det vil kanskje til og med gjelde høyttalere med sine kabinetter og membraner også. Dårlig dempede membranresonanser og slakke filtre, for eksempel, vil det trigges mer av en superduper DD (og forsåvidt digitale kilder) enn en remdrevet spiller med litt svai?

    I så fall. Har de øvrige komponentene i spilleren og anlegget ellers blitt bedre siden DD sist var på moten? Eventuelt har de blitt så mye bedre at eventuelle ulemper er nullet ut?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette vil vel da i så fall kun gjelde resonans ved de frekvensene musikken til enhver tid inneholder? Siden de i høyeste grad også varierer, og ikke akkurat er noen sinuskurve, vil jeg helt umiddelbart tro at dette ikke er noe å tenke på.

    I audiobåndet er bølgelengden også så kort at svingningene sannsynligvis vil rekke å skape resonanser i systemet lenge før svingningene fra wow og flutter endrer frekvensen i avsillingen, slik at jeg heller vil tro at resonansefrekvensen heller fulgte endingene fra w&f enn å dø ut pga. dem.


    ....Hvis det der var det minste forståelig. ;)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror jeg skjønner, ringingen stiger i amplitude såpass fort at en spiller med litt W/F uansett rekker å eksitere (heter det det?).
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    W/F har en analogi til warble tone, dvs en tone som er frekvensmodulert med en annen tone (lavere). LF warble toner kan man bl.a. bruke til å undersøke frekvensrespons uten at resonanser (f.eks.i romakustikken) «ødelegger» resultatet. En av Stereophile sine testCDer (CD1) har slike warble toner, der grunntonen f.eks. 30 Hz er modulert med 5Hz eller så.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Transientene endrer seg nok bare i liten grad med W/F, vil jeg tro.

    Ja, man kan nogenlunde få syn for sagen, ved at prøve en plade med stort centerhuld, med/uden pladestrammer.
    Transientforholdet kommer fint frem der.
    Og hvis samtidig man har wov, kan transienter udviskes ganske stort. Men høres jo bedst, Hvis andre og mere påtrængende hurdler, først er ryddet af vejen.
    I en forstand bliver det jo, af og til, en hurdle udligner en anden. (hurdler bliver dog ikke færre, med større kvalitet, da den den større kvalitet, jo netop bliver årsag til de høres. ha-ha)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    På noen plater kan jeg, i pausen rett før nytt spor begynner, høre begynnelsen av neste spor en runde før det begynner.
    Dvs at PU fanger opp signaler fra sporet innenfor.
    Er det noen justering som kan gjøres med dette?
    Benytter Ortofon 2M Black og den fanger opp alt som måtte være i sporet, også støv og knitter.
    Er hørbart kun på noen plater, så dette skyldes kanskje plata?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn