Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Bra. Da har magnetene havnet sentrert i magnet/spolegapet hvor de skal være, og utgangsspenningen på pickupen er opp med sine 20dB. :D
    Hehe ja, da var ting som det skal. Sitter å snurrer noen gode gamle Dire Straits plater etter gamlingene nå.. fantastiske disse gamle innspillingene :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Mottok og testet en slik stifterenser i dag: Flux-Sonic – Flux-Hifi
    Cadenza Black med ca 1500 t. Regelmessig renset med Onzon og Ortofon børste. Trodde pick upen var utslitt, men nei da, Etter en runde med romperister og renseveske så var mye knitring og støy borte. Lyden ble klarere og mere innsiktsfull. Selv om prisen er litt stiv; 1245 kr hos Audioaktøren så er det jo langt mindre enn ny PU.
    Anbefales.
    Neste blir vel ultrlydvasker:rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg gjorde en liten oppdagelse i dag som kanskje er grei å dele med flere. I en del bokser, spesielt klassisk, ligger det en tynn bit skumgummi, antageligvis for å hindre at platene rakler rundt inne i pappen.

    Etter 50 år (kanskje mer for enkelte) kan det hende at den går i oppløsning. Lurt triks i Ludo å kvitte seg med dem før det er for sent. Jeg starta vaskeoperasjonen på siste loppemarkedsrunde i dag, og noen av dem er helt klart noe man ikke vil ha i nærheten av platene sine. Enkelte lot seg klemme sammen til en knøttliten ball, og andre begynte å drysse så snart jeg tok i dem.

    Bare nevner det....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6

    Stein Ivar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Innlegg
    538
    Antall liker
    415
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg bestilt hos Mario Eckstein jeg også. Veldig grei kommunikasjon på epost. Mitt kom på €133 inkludert frakt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Sjelden jeg slenger ut fornøydgarantier her på HFS, men det er jeg troende til i dette tilfellet:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    ^ Tørk av støvet på en liten flik av en mikrofiberklut, la den deretter stå noen minutter i blåsprit med litt zalo, skyll en gang eller tre i mere blåsprit men uten zalo og la tørke.

    mvh
    KJ
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tørk av støvet på en liten flik av en mikrofiberklut, la den deretter stå noen minutter i blåsprit med litt zalo, skyll en gang eller tre i mere blåsprit men uten zalo og la tørke.

    mvh
    KJ
    Takk for tips! Har foreløpig børstet av med en ren tannbørste. Virker å gjøre susen enn så lenge!
     

    vesart

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    5
    Har en AT 95ex pick-up og vurderer å bytte til en Ortofon 2m bronze. Blir det en stor forbedring?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En tanke, inspirert av et par poster i tråden om sjeldne og eksklusive platespillere.

    Hva er greia med separate enheter for tallerken og lager, motoren, og armen?

    Sånn jeg ser og forstår det, så er dette å åpne for at hylle eller hyller som spilleren (eller dens separate enheter) plasseres på blir en del av spilleren. Dermed blir en hylle eller et rack, kjøpt separat og fra en annen leverandør, en del av loopen mellom tallerkenen, motoren, og ikke minst, armen og tallerkenen. Er ikke dette å gi fra seg kontrollen over hvordan spilleren fungerer i praktisk bruk? Separate enheter plassert på en hylle som ender med å bli spillerens plint, og helt utenfor kontrollen til produsenten av spilleren?

    Jeg mener ikke at det nødvendigvis fungerer dårlig, men at det er å introdusere et element av tilfeldighet der man kunne hatt kontroll.

    Noen tanker om dette?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En tanke, inspirert av et par poster i tråden om sjeldne og eksklusive platespillere.

    Hva er greia med separate enheter for tallerken og lager, motoren, og armen?

    Sånn jeg ser og forstår det, så er dette å åpne for at hylle eller hyller som spilleren (eller dens separate enheter) plasseres på blir en del av spilleren. Dermed blir en hylle eller et rack, kjøpt separat og fra en annen leverandør, en del av loopen mellom tallerkenen, motoren, og ikke minst, armen og tallerkenen. Er ikke dette å gi fra seg kontrollen over hvordan spilleren fungerer i praktisk bruk? Separate enheter plassert på en hylle som ender med å bli spillerens plint, og helt utenfor kontrollen til produsenten av spilleren?

    Jeg mener ikke at det nødvendigvis fungerer dårlig, men at det er å introdusere et element av tilfeldighet der man kunne hatt kontroll.

    Noen tanker om dette?
    Plattformen er jo uansett den delen som tallerkenen er festet på, og løs motor-"base" er neppe negativt på noen måte. Å ha et armbord som ikke er fiksert ift. spindelen forefaller meg spm upraktisk, og ikke så nyttig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Motoren må jo nødvendigvis være koblet til spilleren gjennom rem eller drivhjul uansett, ellers kan den jo ikke drive tallerkenen.

    Det potensielle problemet oppstår når disse to elementene ikke holdes i ro i forhold til hverandre. Jeg mener å ha sett spiller og motorenhet på hvert sitt rack (usikker på om det var i denne tråden eller et annet sted). Det må da bære galt avsted dersom disse to rackene vibrerer uavhengig av hverandre, og det er det svært sannsynlig at de gjør i og med at de står på forskjellige steder i rommet, og på gulvet, og er belastet forskjellig med tanke på hvor stor masse som står på dem, og hvor i racket det står. Og som sagt helt utenfor kontroll av spillerens produsent. Deler av konstruksjonsjobben er på mange måter overlatt til brukeren. Det samme gjelder, og vil jeg tro i enda større grad når man opererer med separate tårn som armbase. Her er det ikke akkurat store bevegelsene som skal til før det hele går rett til skogs. Underlaget vil vibrere, på en eller annen måte, og med svært liten sannsynlighet likt for spillerens to separate deler.

    Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er fornuftig design.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.522
    Antall liker
    102.857
    Torget vurderinger
    23
    Sikkert derfor du ikke er designer av yrke :cool::cool: Kan liste opp en LANG oversikt over pros and cons - for det er mange pros også! Gjort riktig så fungerer så å si alle prinsipper bra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sikkert fordeler også, for all del. Men cruxet er altså at dette er å slippe ting utenfor sin egen kontroll. Det er på mange måter det stikk motsatte av hva f.eks. en bilprodusent gjør når de utstyrer med airbag eller diverse 'tilleggsutstyr' , eller spesifiserer hjul- og dekkdimensjoner eller drivstoff, eller fraskriver seg ansvar for hva som måtte skje om kunden avviker fra spesifiserte krav og originaldeler og så videre.

    Jeg har aldri sett noen spesifisere krav til underlaget på sånne spillere, og dersom de skulle finnes, hvorfor ikke leveres med som en del av spilleren i utgangspunktet?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Sikkert fordeler også, for all del. Men cruxet er altså at dette er å slippe ting utenfor sin egen kontroll. Det er på mange måter det stikk motsatte av hva f.eks. en bilprodusent gjør når de utstyrer med airbag eller diverse 'tilleggsutstyr' , eller spesifiserer hjul- og dekkdimensjoner eller drivstoff, eller fraskriver seg ansvar for hva som måtte skje om kunden avviker fra spesifiserte krav og originaldeler og så videre.

    Jeg har aldri sett noen spesifisere krav til underlaget på sånne spillere, og dersom de skulle finnes, hvorfor ikke leveres med som en del av spilleren i utgangspunktet?

    Ja, det kommer jo lidt ud af producentens "kontrol", men omvendt forholder det sig jo ikke anderledes, når man bygger plint
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Spot on Zoomby!
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Motoren må jo nødvendigvis være koblet til spilleren gjennom rem eller drivhjul uansett, ellers kan den jo ikke drive tallerkenen.

    Det potensielle problemet oppstår når disse to elementene ikke holdes i ro i forhold til hverandre. Jeg mener å ha sett spiller og motorenhet på hvert sitt rack (usikker på om det var i denne tråden eller et annet sted). Det må da bære galt avsted dersom disse to rackene vibrerer uavhengig av hverandre, og det er det svært sannsynlig at de gjør i og med at de står på forskjellige steder i rommet, og på gulvet, og er belastet forskjellig med tanke på hvor stor masse som står på dem, og hvor i racket det står. Og som sagt helt utenfor kontroll av spillerens produsent. Deler av konstruksjonsjobben er på mange måter overlatt til brukeren. Det samme gjelder, og vil jeg tro i enda større grad når man opererer med separate tårn som armbase. Her er det ikke akkurat store bevegelsene som skal til før det hele går rett til skogs. Underlaget vil vibrere, på en eller annen måte, og med svært liten sannsynlighet likt for spillerens to separate deler.

    Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er fornuftig design.
    Njaei... Du får jo frikoblet plinthet fra vibrasjoner fra motoren. Det i seg selv er jo bra. Om det i et worst case scenario skulle være slik at motorholderen og plinth/tallerken vibrerer i utakt, vet jeg ikke om det behøver å være så skadelig. Spørsmålet er jo om fordelen med avkoblet motor er verdt den risikoen. Med litt masse i tallerkenen får jo ikke vibrasjoner gjennom remma gjort så mye ugang, vil jeg tro. Hvis vibrasjonene kommer av at motoren beveger seg i utakt med plinthet vil jo remma strekkes/slakkes like mye på begge sider av tallerkenen, så det går kanskje mye opp i opp?

    Uansett er jo pose og sekk-løsningen åpenbar. Motorholder og plinth stablet på én felles base. (*host*Nottingham*host*) ;)
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Motoren må jo nødvendigvis være koblet til spilleren gjennom rem eller drivhjul uansett, ellers kan den jo ikke drive tallerkenen.

    Det potensielle problemet oppstår når disse to elementene ikke holdes i ro i forhold til hverandre. Jeg mener å ha sett spiller og motorenhet på hvert sitt rack (usikker på om det var i denne tråden eller et annet sted). Det må da bære galt avsted dersom disse to rackene vibrerer uavhengig av hverandre, og det er det svært sannsynlig at de gjør i og med at de står på forskjellige steder i rommet, og på gulvet, og er belastet forskjellig med tanke på hvor stor masse som står på dem, og hvor i racket det står. Og som sagt helt utenfor kontroll av spillerens produsent. Deler av konstruksjonsjobben er på mange måter overlatt til brukeren. Det samme gjelder, og vil jeg tro i enda større grad når man opererer med separate tårn som armbase. Her er det ikke akkurat store bevegelsene som skal til før det hele går rett til skogs. Underlaget vil vibrere, på en eller annen måte, og med svært liten sannsynlighet likt for spillerens to separate deler.

    Jeg kan virkelig ikke skjønne at dette er fornuftig design.
    Njaei... Du får jo frikoblet plinthet fra vibrasjoner fra motoren. Det i seg selv er jo bra. Om det i et worst case scenario skulle være slik at motorholderen og plinth/tallerken vibrerer i utakt, vet jeg ikke om det behøver å være så skadelig. Spørsmålet er jo om fordelen med avkoblet motor er verdt den risikoen. Med litt masse i tallerkenen får jo ikke vibrasjoner gjennom remma gjort så mye ugang, vil jeg tro. Hvis vibrasjonene kommer av at motoren beveger seg i utakt med plinthet vil jo remma strekkes/slakkes like mye på begge sider av tallerkenen, så det går kanskje mye opp i opp?

    Uansett er jo pose og sekk-løsningen åpenbar. Motorholder og plinth stablet på én felles base. (*host*Nottingham*host*) ;)
    Jeg tror du mener " når motoren er TILkoblet" (tilkoblet underlaget)

    Det altid bra tilkoble underlaget ellers forbliver bølger, vibrationer i pladespilleren.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Motorholder og plinth stablet på én felles base. (*host*Nottingham*host*) ;)
    Jeg tror ikke helt du har taket på poenget mitt, Dazed.

    Det er jo akkurat det siterte jeg etterlyser, akkurat dette jeg mener er å ta kontroll over spillerens design i sin helhet. Og ja. Det Nottingham gjør er i mine øyne lurt. Uønsket energioverføring fra motor til spiller (det vi ønsker er jevn og riktig hastighet på tallerkenen, ikke mer, ikke mindre) kan med dette tenkes å bli mindre, men det hele er fortsatt under full kontroll av de som designet spilleren.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Joda, jeg skjønner hva du mener. Det var jo det jeg svarte på først. ...trodde jeg, da. ;)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    De forskellige dele af pladespilleren, er nok i et eller andet omfang, nødt til være koblet sammen, for spille på samme svingningskreds.
    Derfor får underlaget betydning positivt/negativt.
    Og det er jo gerne sådan, jo større vægt det samlet set-up (også underlag) har, des dybere fundament for god substans og klippefast billedsætning.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Joda, jeg skjønner hva du mener. Det var jo det jeg svarte på først. ...trodde jeg, da. ;)
    Men der gjør du en antagelse om at tilfeldig vibrasjon bare kan skje i form av at de to enhetene beveger seg rett mot og rett fra hverandre. Det vil jo i så fall gjøre at motortårnet kan trekke med seg spilleren, så det kan være ille nok. Men hva da hvis de beveger seg i hver sin retning, som om de står ved siden av hverandre og den ene bevveger seg framover og den andre bakover? Vips, så har du indusert hastighetsvariasjoner.

    Det bør da i alle fall være verdt å ta kontroll over disse tingene?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikke meningen å stille noen slik forutsetning. Magefølelsen min (jeg har jobbet i mange år med mekanisk design. Jfr, et tidligere innlegg i tråden.) er at det beste er å ha en egen, felles base, slik at motor og tallerken; står fiksert i forhold til hverandre. ...slik du også mener. Jeg tror likevel ikke at det motsatte behøver å skape så store problemer, som sagt.

    Om motor og tallerken skulle bevege seg fra og mot hverandre vil ikke det i seg selv skape hastighetsforandringer. Det eneste som betyr noe der er størrelsesforholdet mellom remskive og tallerken/subplatter. Tenk på kjedegiret på sykkelen din. Kjedelegden er likegyldig for utvekslingen.

    Selvsagt finnes det en teoretisk mulighet for at ørsmå vibrasjoner/forflytninger mellom motor og tallerken kan skape tangentielle, utsvingende krefter som virker på tallerkenen, som kan påvirke rotasjonshastigheten, men om det er merkbartmed såpass bombastiske tallerkener som slike spillere du snakker om ofte har, er nok tvilsomt.

    Så: Ja, jeg er enig i at det teoretisk mest fornuftige er å ha alle deler på samme plate, men om man synes det ser kult ut, er det nok ikke noe stort tap å sette motoren et stykke unna. Selv synes jeg det ser rart ut, og på et eget rack ville jeg aldri finne på.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Løse armtårn stiller derimot strengere krav til underlag. Med rette underlag er alt godt, men hvorfor gir ikke produsenten strenge anvisninger for valg av, eller selv designer, en optimal bunnplate? Ta Kuzma XL, en av få spillere jeg har lyst på og vet spiller godt korrekt satt opp. Satt opp på underlag som ikke er plant vil armen bevege seg i et annet plan enn tallerkenen med alt det drar med seg av potensielle problemer. Her vil underlag nødvendigvis bety mer enn på spillere med plint.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Som en heldig vinylnovise endte jeg plutselig opp med Ortofon Cadenza Black og er på jakt etter et fornuftig RIIA-forsterker.
    Har lett og lest her inne om RIAA i aktuell prisklasse og det synes som ganske klar konsensus i kommentariatet om at ASR Mini Basis Mk. III er en bra sak.
    Stereofil har den fortsatt til "messepris" 7990,-

    Ingen synes kunne si et vondt ord om den, men novisen spør nå likevel, - er det noen som helst grunn til at ikke Cadenza Black + Mini Basis III = Sant ?
    Eller bør jeg vende blikket et annet sted ?

    Eventuelt kunne jeg kjøpe noe enkelt og midlertidig i håp om at noe himmelsk skal åpenbare seg på Torget. Det tror jeg dog ikke helt jeg har tålmodighet til....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg kan virkelig ikke komme på noe som skulle gå galt med den kombinasjonen. Jeg har ikke hørt ASR med Ortofon (men nok av andre pickuper), eller Cadenza black (men nok av andre modeller), så jeg skal kanskje passe meg for skråsikkerhet, men jeg klarer ikke se for meg noe problem.

    Dog tror jeg at jeg hadde sjekket hva som lar seg oppdrive av Whest. Jeg har hatt en PS.30RDT på en kort gjesteopptreden sammen med min Windfeld, og ble ganske begeistret for den kombinasjonen. Det ligger en på børsen til, host, hark, dobbel pris-ish.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Trur ikke du trenger og lure på om de fungerer sammen, det er jeg ganske sikker på! ASR'n har en lydsignatur som heller litt mot det fyldige/varme, ikke slank i lyden men mye kropp. Cadenza Black er vel i Ortofon sortimentet en neutral lydende Pu vad jeg skjønt?
    7.999 er ivf en pris som er vanskelig og matche! Heed Questar til ca 2.5k er ett bra budsjett valg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn