Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Dette har jeg gjentatt noen ganger, hastighetsavvik, altså om du ligger fast på 33.42 istedenfor 33.33 betyr ingenting for musikkopplevelsen med mindre du har ekstremt gehør. Men da er det til gjengjeld mye rock du vil slite med, og i livet generelt. (Operasangeren Malena Ernman var plaget av at trikken laget lyder utenfor kammertonen)
    Det som betyr noe er hastighetsvariasjon. Det betyr til gjengjeld alt. Da vil det mest finstemte Steinway høres falskt ut, Charlie Watts’ skjøre rytmikk vil kollapse. Hvor mye som er for mye tror jeg igjen er individuelt. Noen av oss er mer musikalske enn andre.
    Så variasjon er det som evnt skaper trøbbel. App på tlf og legge oppå tallerken etc? (Men nå har jeg jo en Rega så da er vel ikke det noe problem)😊
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Appen hjelper jo ikke.. jeg må dessuten si at jeg er litt skeptisk til smarttelefoner som måleverktøy. Jeg prøvde min og fikk eksakt samme resultat på to svært forskjellige spillere. ( beviser ingenting, jeg vet )
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker Speed Box Se fra Project. Jeg merket forskjellen på piano. for hvis ikke spilleren går helt jamt så låter pianoet nesten noe ''falsk' ,og får en renere klang' med speed boksen. Virker også inn på lydbildet som får mere ro og blir mere presist. Fordelen med DD spillere med Quartz styring, er at en får jevnere gange. Det synes jeg ihvertfall :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.770
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Solo flygel er noe av det vanskeligste å gjengi for en platespiller. Samtidig er det ikke så mange som vet hvordan et Steinway (eller Bösendorfer f.eks.) låter fordi de aldri er på konsert, så de har null snøring på hvordan disse instrumentene låter i virkeligheten.
    Eldre DD-spillere med quartzstyring har sine hørbare flutterproblemer de også. Man skal velge sin gift med omhu.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.321
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Solo flygel er noe av det vanskeligste å gjengi for en platespiller. Samtidig er det ikke så mange som vet hvordan et Steinway (eller Bösendorfer f.eks.) låter fordi de aldri er på konsert, så de har null snøring på hvordan disse instrumentene låter i virkeligheten.
    Eldre DD-spillere med quartzstyring har sine hørbare flutterproblemer de også. Man skal velge sin gift med omhu.
    Uheldigvis så er det ganske mange opptak som liter med ujevnhet på flygel/piano. Enkelte album klarer jeg ikke å høre på, gjelder både på lp og digitalt.
    Jeg har en utgave av "faritales" på lp som er jevn, men flygelet låter helt på tryne.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Alexey Korf har gått i dybden (også) på hastighetsvariasjoner:
    Det var kanskje ikke så overraskende (mangel på ) konklusjon, det blir mange variabler. Man kunne ha redusert det noe med å introdusere et frittstående tårn for en 12er arm og testet forskjellige drivverk på den måten, men hvorfor ser ikke korf forbi toneram/pu og konsentrerer seg om det mekaniske ? Jeg vet ikke selv hvordan, men det er jo det alle disse w/f appene gjør.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Uheldigvis så er det ganske mange opptak som liter med ujevnhet på flygel/piano. Enkelte album klarer jeg ikke å høre på, gjelder både på lp og digitalt.
    Jeg har en utgave av "faritales" på lp som er jevn, men flygelet låter helt på tryne.
    Køln !
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nei.... det er ikke alltid lett, hvis man ikke forstår å la roen falde på seg.
    Som superhkm skriver... Keith Jarrett, the Köln Konsert..... tydeligt flutter fra master-tape-recorder.
    Her hjelper ingenting. Usentrerte plater, hvor du tydeligt hører, at det bli´r verre og verre, jo
    mere pickuppen nermer seg spindel. Ikke lett. Min Acoustic Solid Wood, som varierte nesten mellem 33 og
    34 på en omgang av tallerken. Min mere enn 40 år gamle Micro Seiki DQL-120 er (inntil nå) den mest stabile
    av alle mine spillere. Men verket har tydeligt ikke den varme i musikken, som jeg liker. Sikkert mer korrekt,
    men liker mine strikkspillere bedre, hva anngår oppfattelse av lyden.
    Som jeg startet..... Nei..... det er ikke lett 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.502
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke noe problem med å tydelig høre hastighets variasjoner på 0.05% på en ren testtone , men på rockemusikk og popmusikk er 0.2% ikke merkbart. Derfor kan de fleste nyte musikken greit , Selv om panfløyte og lange pianotoner kan blir skjelvne for de mest sensitive meden slik wow.
    Forøvrig har jeg ganske bra sammenligningsgrunnlag siden konas flygel står i naborommet , og jaggu svinger tonene der også….
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.706
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Leste noen tråder om Koetsu, noen var uheldige med kvaliteten, nålefanen datt av...., mange av disse "eksotiske" har hatt problemer men er der ikke peoblemer er det bare lykke jo.....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Koetsu er vel blant de ytterst få pickuper som det faktisk selges piratkopier av. Kanskje var det en slik en man hadde fått tak i? Eller kanskje et re-tippet, utslitt eksemplar? Mange muligheter her.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Dark Side Of The Moon i en STOR pakke med diverse skiver og bøker pakkes ut hos veldig mange i disse dager,
    men er det samme kvalitet på vinylen som den ny-redigerte utgaven fra Roger Waters og som snart blir å få kjøpt ?

    " Pink Floyd drummer Nick Mason has revealed that he's heard some of Roger Waters' controversial rerecording of The Dark Side Of The Moon, and reports that "annoyingly, it’s absolutely brilliant!" "

    https://www.loudersound.com/news/nick-mason-rogers-waters-dark-side-of-the-moon
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.321
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Til alle som har båndtvangen... Hvor ofte bytter dere belte?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    HiEnd, MQA, Audiophile osv. står for fall........har snobberiet begynt å møte veggen ?
    Begynner vi å få tilbake tiden der gleden med musikken trumfer alt av utstyr - uansett prisklasse ?

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.481
    Antall liker
    35.321
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok har er helt sikkert tåpelige spørsmål...
    Nålen på min at-vmn95e har røket, kan jeg kjøpe erstatingsstift som tilhører en dyrere pu (i samme at-serie) og sette på denne eller må det være at-vmn95e?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Ok har er helt sikkert tåpelige spørsmål...
    Nålen på min at-vmn95e har røket, kan jeg kjøpe erstatingsstift som tilhører en dyrere pu (i samme at-serie) og sette på denne eller må det være at-vmn95e?
    The six models of VM95 Series cartridges all use the same electromagnetic engine-body, therefore each of the six replacement styli are perfectly compatible:

    • AT-VMN95C - VM95 series Conical replacement stylus
    • AT-VMN95E - VM95 series Elliptical replacement stylus
    • AT-VMN95EN - VM95 series Elliptical Nude replacement stylus
    • AT-VMN95ML - VM95 series Microlinear replacement stylus
    • AT-VMN95SH - VM95 series Shibata replacement stylus
    • AT-VMN95SP - VM95 series 78rpm SP replacement stylus
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Kjell selger AT-VM95E komplett PU for kr. 490,-
    Med prisene pr. i dag på Platekompaniet er 790,- for samme.........bekymringsfullt :unsure:
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    500,- er samme som Amazon skal ha tror jeg, Platekompaniet er vel ikke et sted jeg ville handle pickup tror jeg. Problemet er at noen må helst ha varen for en dag siden og da må man betale.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    500,- er samme som Amazon skal ha tror jeg, Platekompaniet er vel ikke et sted jeg ville handle pickup tror jeg. Problemet er at noen må helst ha varen for en dag siden og da må man betale.
    Enig...... med ett enkelt unntak...... mitt eget.
    Bestilte og betalte for AT33PTG-II for mere enn 2 uker siden. Hos Tapeconnection i DK, som selger denne for 4.499,-
    Alle andre vil ha 4.999,-
    Det var så bare det, at de plusselig ikke hadde den på lager. Kunne bestillt den fra Japan/Hongkong med DHL Express
    billigere og hatt den nå 🤣 🤣 🤣
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    PTGII har vel nermest kult status nå, og alle må ha, ikke så rart men de burde opplyst om lagerstatus jo.....
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Enig...... med ett enkelt unntak...... mitt eget.
    Bestilte og betalte for AT33PTG-II for mere enn 2 uker siden. Hos Tapeconnection i DK, som selger denne for 4.499,-
    Alle andre vil ha 4.999,-
    Det var så bare det, at de plusselig ikke hadde den på lager. Kunne bestillt den fra Japan/Hongkong med DHL Express
    billigere og hatt den nå 🤣 🤣 🤣
    Jeg har købt de sidste 2 audio technica pickupper hos Thakker.eu.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn