Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Nei, det er en Project 9cc arm, hvor armen traff kanten på bøylen for armopphenget. Blir sikkert til at jeg går for en Sorane TA-1 arm som skal passe i hullet for stammen (minst 22mm) og overhenget og senter spindel/ dreiepunkt skal være innafor . Ikke for at jeg er missfornøyd med armen, men Sorane og Hana skal ha et tett sammarbeid.
    Denne armen leveres med en mini-din 5-stikk tilkoblings kabel m separat jordingspunkt for armen og RIAA. Da slipper man et ekstra ''dempeledd'' med RCA tilkobling på spilleren.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.771
    Antall liker
    21.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    TA-1 er en veldig pen tonearm med gode omtaler. Hadde den på lista men endte opp med en litt lengre Bokrand (enkelt å lage armbord til Thorens TD 125).
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har ikke fått bekreftet det med hullet i akrylbasen på spilleren. Har ikke lyst til å bore i dette materielet. Må ta ned spilleren og fram me skyvelæret :) Sorane armen er fint laget. En liten virksomhet som lager allt for hånd uten avanserte CNC utstyr.
    Vil bli litt tilpassning med ''spacer'' mellom plint og armbase, da den har en veldig liten diameter. Få dekket de hullene som er brukt på den gamle. Armen er festet fra undersiden. Kan bruke disse for å feste spacer (m millimeter skruer) Er en eldre elektrikker som er løsningsorientert :)
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Blank plate? Nei. Sånn lagom her, 2/3 av hva HFN-plata sier.
    Skal få laget meg en slik kanalfasevendingsledning som Korf lærte av en finne:
    Å stille antiskate på blank flate blir feil. Spill antiskate sporet til en testplate og juster AS til skurring opptrer likt i begge kanaler , skurrer det først i høyre kanal trengs det mer antiskate. Som regel er AS testspor mer krevende enn musikkspor man kan skru AS litt ned i forhold til det funnet over. Puffin har selvsagt en funksjon som lar brukeren lett sette AS. Ellers har jeg brukt å sjekke AS ved å analysere forvregning mellom kanaler elektronisk , gir omtrent samme svar

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Antiskate har i grunn veldig lite å si på lyden. Som herr Balle påpeker er uansett tracking testspor det riktige verktøy, men hvor mye som trengs vil avhenge av geometri og angrepsvinkelen på nål mot spor også. Jeg tar det på feelingen og vrir rattet ca 0,2-3 under nåletrykk og nyter musikken med senkede skuldre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler du det?
    ikke slik som meg antar jeg,,, Men det høres lett når en kanal får mere støy og forvregning pgs mistracking gal antiskate, figuren viser rett og slett forskjellen mellom kanalene i støy og forvregning, så er det bare å stille inn AS som gir minst støydifferanse på ønsket molulasjon, og det er heller 50um enn 90, da ingen musikk har 90um utslag . Her er AS stilt inn på joe som gir best balanse på 70um, en den er fin også på 50um
    1680446754606.png

    50um ingen skating problem. like signal og like forvregning i begge kanaler
    1680447630240.png


    90um sporingsfeil, forvrenger i en kanal pga feil AS ved så høy molulasjon, men korrigerer man AS for 90um blir den feil ved 50um... .
    1680447715162.png


    AS er noe som man stiller greit inn med ørene, jeg målte bare for moroskyld
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Har grei erfaring med testplatene fra bl.a HFN.
    Å stole på graderingene på tonearmene er i beste fall retningsgivende - om de da har slik funksjon.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.322
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser på riaa som kan få opp gain på min mc-pickup. Hva tror dere om Cambridge Audio Duo eller Cambridge Audio Alva Duo?
    Må ha både mm og mc.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.771
    Antall liker
    21.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alva Duo MC gain er fast 60 dB, MM 39.
    Ta en kikk på MF MX-VYNL. Den har også utmerkede data men flere gain-muligheter og kan også ha to armer tilkoplet. Dog trenges en passende kabel fra Y.Tomé for å fikse biffen med den differensielle inngangen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.041
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Alva Duo MC gain er fast 60 dB, MM 39.
    Ta en kikk på MF MX-VYNL. Den har også utmerkede data men flere gain-muligheter og kan også ha to armer tilkoplet. Dog trenges en passende kabel fra Y.Tomé for å fikse biffen med den differensielle inngangen.
    Bare det, at den låter ikke serligt godt på MC-inngangen, men til gengæld ganske så fint på MM.
    Den er simpelthen for billig. Du må skikeligt opp i pris på en riaa med aktiv MC-forsterkning, om ytelse
    skal være like god på både MM & MC. På det punktet leverer MX-VYNL desverre ikke ;)
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.771
    Antall liker
    21.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Lurer da fælt på hva som er feil med MC-lyden fra min snytbillige Cambridge Alva Duo. Dyre aktive MC-phonotrinn jeg har sett på har dårlige data. Ser ikke bort fra at de høres «bedre» ut, men det skiter jeg i. Elektronikk skal i min bok ikke høres. Nok av feil andre steder i vinylens verden.

    ASR Mini Basis har jeg hørt og den er fin. Mangler rumlefilter. Det er synd.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    ^Lurer da fælt på hva som er feil med MC-lyden fra min snytbillige Cambridge Alva Duo. Dyre aktive MC-phonotrinn jeg har sett på har dårlige data.
    Den viktige forskjellen, for noen av oss, gjelder å få samme ut-nivå fra RIAA med 2 eller flere spillere - enten det er MM eller MC - samtidig (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Å stille antiskate på blank flate blir feil. Spill antiskate sporet til en testplate og juster AS til skurring opptrer likt i begge kanaler , skurrer det først i høyre kanal trengs det mer antiskate....
    Blank flate har gitt meg et nyttig svar, men det ser ut som Anti-Skate er en mye omtalt funksjon uten særlig presisjon.
    Nå er testplaten fra Ortofon digitalisert med Anti-Skate innstilt på 0, 1, 2 og 3
    VTF på den spilleren er 1,8 gr. Et eller annet sted i den digitaliserte materien bør det fremkomme en indikasjon på "feil" Anti-Skate,
    men hvor vil utslaget være størst og lettest identifiserbart ? :unsure:


    Her er en artikkel som oppsummerer den geniale unyttigheten av Anti-Skate.....
    https://sonicpurity.com.au/analogmagik-tutorial-no-5-how-to-optimize-antiskating
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ser på riaa som kan få opp gain på min mc-pickup. Hva tror dere om Cambridge Audio Duo eller Cambridge Audio Alva Duo?
    Må ha både mm og mc.
    Støtter Mini Basis. Ellers, få deg en stepup der passer i gain så signalet blir ca samme som mm, med en 1:13 trafo får du ca 3,5mv fra PTGII, da trenger du en riaa med to mm inputs, ikke lett men
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/gold-note-ph-10-den-store-testvinneren.105925/ mye dyrere enn du hadde tenkt men...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Er det ikkje greiare med to MM-RIAA (heller enn to inngangar) og/eller den der Lundefuglen der du (sikkert, men sjekk med nokon som kan dette) kan stilla på alt mogleg?

    Evt, slå deg til ro med å vri litt på volumkontrollen av og til? Det verkar på meg å vera den mest elegante løysinga, viss du ikkje er på jakt etter noko betre, altså?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ortofon T-5 på brukten nå, kunne kanskje funke....men da får du ca 6mv ut. Denne var brukt med bl.a. Ortofon MC10 Super.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.706
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser på riaa som kan få opp gain på min mc-pickup. Hva tror dere om Cambridge Audio Duo eller Cambridge Audio Alva Duo?
    Må ha både mm og mc.
    Som fanboy² vil jeg fortsatt slå et slag for lundefuglen til Mr. Parks. Den har 6 presets for pickuper, derav 4 som kan konfigureres akkurat som du vil. Gain er ikke noe problem, jeg kjører nå en gammel Ortofon TCM200 med 0,09mV utgangssignalstyrke og det er ikke noe problem å få forsterket tilstrekkelig. Videre har den digitalutgang, så du kan kjøre signalet rett inn i din MiniDSP Flex og slippe en DA/AD-konvertering. Du har i tillegg et helt arsenal av justeringsmuligheter tilgjengelig. Nye blir også utviklet jevnlig. Eneste minuset er at du må bytte kabler på inngangen ved spillerbytte, eventuelt bruke en inngangsvelger før inngangen på RIAA.

    Edit:
    Lydmessig låt den like bra som min gamle Gold Note PH-10 med ekstern strømforsyning til 6 ganger prisen. Gold Note PH-10 har forøvrig to innganger og sannsynligvis nok gain til PTG/II, men koster 20k uten ekstern PSU.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Jevnt sig av disse brukt. Ligger en på finn nå
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Hei HoJ, synser litt!

    Har eiet en PTG/II tidligere. (Er det en slik det er snakk om?) Helt grei pu, men ingen dynamikkbombe, heller nøytral og raffinert. Syntes etterhvert den ble litt kjedelig og den fikk leve videre hos noen andre. Skyldes kanskje det samme som hos deg, litt lite gain Og da ble det litt tamt. Anbefaler deg å se etter riaa som har minst 66-68 db forsterkning. 60db kan være nok men sammenlignet med din andre kilde (strømming? ) blir det såpass nivåforskjell at det oppleves tamt. Som et alternativ går det kanskje ann å senke nivå på din andre kilden og justere på nytt ( har ikke du delvis dsp? ) uansett får du ha en fin påske.

    mvh Atle
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Mr. Parks har lagt ut instruksjoner om hvordan ettermontere en coax-utgang. Litt fingerferdigheter og en loddebolt er det som trengs.
    Det kan være SMART å velge en boks som er fri for digital støy......men er den like klar for alle oppdateringer fremover?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.706
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det kan være SMART å velge en boks som er fri for digital støy......men er den like klar for alle oppdateringer fremover?
    Hvilken digital støy er det du tenker på? Om mr. Parks planlegger å skrote Puffin for en versjon 2.0 vites ei, men han har aktivt lagt til rette for at kunder skal kunne oppgradere boksen med både digitalutgang og ny klokke selv. Hvis kundene syntes det ble for vanskelig, tilbyr han oppgradering til en fornuftig pris. Både Puffin med og uten digitalutgang og/eller gammel/ny klokke for spdif støttes av programvaren han har gitt ut til nå.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.482
    Antall liker
    35.322
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei HoJ, synser litt!

    Har eiet en PTG/II tidligere. (Er det en slik det er snakk om?) Helt grei pu, men ingen dynamikkbombe, heller nøytral og raffinert. Syntes etterhvert den ble litt kjedelig og den fikk leve videre hos noen andre. Skyldes kanskje det samme som hos deg, litt lite gain Og da ble det litt tamt. Anbefaler deg å se etter riaa som har minst 66-68 db forsterkning. 60db kan være nok men sammenlignet med din andre kilde (strømming? ) blir det såpass nivåforskjell at det oppleves tamt. Som et alternativ går det kanskje ann å senke nivå på din andre kilden og justere på nytt ( har ikke du delvis dsp? ) uansett får du ha en fin påske.

    mvh Atle
    Hei Atle, personlig synes jeg at PTG/II er alt annet enn tamme, dynamikk i pose og sekk, eneste jeg ønsker er at jeg kunne slippe å justere på volumet når jeg går fra streaming eller mm (disse har ganske lik gain) og over til mc. Alt annet er jeg storveis fornøyd med.
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner! Da er det bare mer gain som gjelder. Kan som sagt anbefale en pent brukt asr minibasis. Masse gain og innstillingsmuligheter og mye godlyd til ca 5k brukt. Lykke til.

    mvh Atle
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp en Trinnov Amethyst da :cool: eller en annen greie med tilpasning av inngangsfølsomhet etter kilde….
    Med riktig volum på sammenligningen er min AT33PTG/2 alt annet enn kjedelig ( 62db gain i Puffin) Mindre sibilianter og litt mindre detatljfokus enn OC9ML/II, og en tanke varmere. Alt dette kan man skjønne når man ser på frekvensgangen, OC9 har en høyere topp over 10k og PTG litt mere dal under 10k. OC9 blir fin å ta frem igjen når alderen gjør sitt med hørselen.

    82C6C294-D519-45F2-B113-1B4214EFCD05.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Leser ofte at det nevnes riktig hastighet, reim, direkte osv. Har selv hatt en del spillere men egentlig ikke tenkt noe over det. Hva er egentlig greia med dette? Er det kun målbart med strobe eller er det hørbart? Personlig aldri lagt merke til noe problemer med hastigheten på noen av mine spillere.
    Men skjønner jo at det er gøy å forske ut litt rundt hobbyen.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Leser ofte at det nevnes riktig hastighet, reim, direkte osv. Har selv hatt en del spillere men egentlig ikke tenkt noe over det. Hva er egentlig greia med dette? Er det kun målbart med strobe eller er det hørbart? Personlig aldri lagt merke til noe problemer med hastigheten på noen av mine spillere.
    Men skjønner jo at det er gøy å forske ut litt rundt hobbyen.
    Dette har jeg gjentatt noen ganger, hastighetsavvik, altså om du ligger fast på 33.42 istedenfor 33.33 betyr ingenting for musikkopplevelsen med mindre du har ekstremt gehør. Men da er det til gjengjeld mye rock du vil slite med, og i livet generelt. (Operasangeren Malena Ernman var plaget av at trikken laget lyder utenfor kammertonen)
    Det som betyr noe er hastighetsvariasjon. Det betyr til gjengjeld alt. Da vil det mest finstemte Steinway høres falskt ut, Charlie Watts’ skjøre rytmikk vil kollapse. Hvor mye som er for mye tror jeg igjen er individuelt. Noen av oss er mer musikalske enn andre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn