Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    MÅLEIDIOTEN GIR SEG IKKE.
    Her er MC forsterkning i Parks Audio Puffin sammenlignet med Xindak MC-26 step-up inn på MM, ser ikke særlig merkbare målemessige forskjeller akkurat..
    bittelitt mer løft i toppen med step-up,men der oppe hører jeg lite..
    1679740901859.png

    Med Puffin er lasten 200ohm , mens 26db gain på step up gir 47000/(20x20)=117.5 Ohm last
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    To step-up or not to step-up, that is the question. Jeg er egentlig ikke i tvil selvom der er masser av riaa'er derute der håndterer mc helt fint men man kan klare seg med billigere riaa der f.eks. er ren mm, og en stepup. Der er jo begrensninger, om man vil ha en mc med høyere eller lavere utgangssignal kan det være at step-up ikke passer mere.....må også innrømme at Puffin er en Swiss Army Knife, så enkle justeringer ville jeg ønske jeg hadde!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, noen kan kjøpe jævla dyrt anlegg, som etter en liten stund trenger oppgradering, vi andre har ikke penge og vi nyter det vi har, vi ber også hver dag om at det fungerer en stund til....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Og det hjelper måling på?
    "Jeg hører ikke forskjell, men har kjøpt et jævla dyrt anlegg som måler bra" ?
    Nettopp!! Problemet er bare ar et billig Elkjøp rackgjerne måler like bra, så da er det viktig å kjøpe noe man syns er pent. Og så er det fint å ha noe som er bra både utvendig og innvendiig , litt sånn er det med kjærester også, selv om kjærester er gratis , tror man
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Fordi folk over 50 ikke hører forskjell på kritt på tavle og varm kniv i lunkent smør….
    Jeg bilder ikke mig selv og andre ind, at jeg har guldører. Men jeg hører kæmpe forskel på en ny AT 740ml og en gammel Ortofon Rohman. Den gamle Ortofon er langt mere glat i lyden, bassen og lyden generelt er lang mere homogen, og perspektivet meget større. Jeg er 53 og jeg tror ikke jeg hører meget over 13 kHz.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Bare vent til du er 63! Men jeg hører fortsatt forskell på pickuper . Jeg måler nå mest for å forstå hvordan ting henger sammen og hva som påvirker hva og hvor mye det er hørbart i forhold til målbart . Skulle jeg bare brydd meg om musikken kan jeg spille CD.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566
    Bare vent til du er 63! Men jeg hører fortsatt forskell på pickuper . Jeg måler nå mest for å forstå hvordan ting henger sammen og hva som påvirker hva og hvor mye det er hørbart i forhold til målbart . Skulle jeg bare brydd meg om musikken kan jeg spille CD.
    Jeg synes det er rigtig fint med målinger. Da jeg er teknisk uddannet indenfor elektronik, mener jeg også, målinger er et vigtigt værktøj. Jeg undrer mig bare over, at noget der måler næsten identisk, kan lyde så forskelligt. Det skal siges, at jeg ikke kan høre forskel på kabler, strømrenser osv. Jeg har faktisk svært ved at høre forskel på de fleste digitale medier.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Finnes det noen step up til mc som ikke koster skjorta? Kunne likt en del mer gain fra den ene platespilleren.
    Mener jeg så en sut i oppsettet hos da capo sist gang jeg var der. Ear tror jeg det var. Du kunne jo hørt med Jørgen.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Personlig har jeg litt vanskelig for å forstå. Hvor dere skal drive å spame Analog/vinytråd med målemafia ting. I mine øyne/ører er det her det har minst å gjøre. Hadde vært mer egnet i teknoavdeling :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg undrer mig bare over, at noget der måler næsten identisk
    Men måler det nesten identisk?

    For @Balle Clorin og flere måler kun frekvensresponsen i forskjellige situasjoner. Åpenbart at dette kun forteller en liten del av historien og at mye kan gjemme seg i denne ene dimensjonen. For vi vet at feks armaturet utgjør store forskjeller på opplevd respons. Nemlig ikke tilfeldig at lav output MCer oppleves som mer dynamiske en sine mer høy/mediumutgangs søsken. Dessuten er sammenligninger på tvers vanskelig, siden det er til dels signifikante avvik i kilde, altså selve platen. Til sist. Gutta måler en eller to fattige pickuper fra samme produsent, så dette er av begrenset interesse for allmuen siden det ikke er presentert en bred sammenligning. Tror heller ikke noen av disse AT fanboyene har testet monsteret ART1000. De ville sittet med haka nede på fjerde skjorteknapp og Balle ville slitt med å vise dette med en enkel fr.

    1679820375654.jpeg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Personlig har jeg litt vanskelig for å forstå. Hvor dere skal drive å spame Analog/vinytråd med målemafia ting. I mine øyne/ører er det her det har minst å gjøre. Hadde vært mer egnet i teknoavdeling :)
    Tja. Med mindre man kjøper en Rega med pickup (alternativt en Technics med SPU…) er grammofon det apparatet man må måle mest på for å få det til å låte så godt som det kan.
    Vater.
    Protraktor.
    Nåletrykksvekt.
    Skrujern må man også beherske.
    Takke seg til digitale kilder. Trenger ikke måle noe som helst med dem bortsett fra å sjekke om den påtenkte nye spilleren passer i racket.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tja. Med mindre man kjøper en Rega med pickup er grammofon det apparatet man må måle mest på for å få det til å låte så godt som det kan.
    Vater.
    Protaktor.
    Nåletrykksvekt.
    Skrujern må man også beherske.
    Takke seg til digitale kilder. Trenger ikke måle noe.
    Om man kjøper riktig kan selv den ambisiøse slippe unna med et vater.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Man hører lettere forskjell når man bytter til bedre pickup enn digitale kilder. Det er greit at også pickups måler en fin frekvenskurve. antall nuller bak komma er ikke så mange :) Det er vinyl det. Man må betale mye for å få flere detaljer, større og bredere/dypere lydbilde. Det er mekaniske forskjeller og ikke ship's.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Synes målingene er interessante og siden de er av vinylavspilling passer de bedre her enn noe annet sted. Tråden heter tross alt "Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres." Det er dessuten lov å ikke lese alle innlegg.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så da er det legitimt å diskutere verdien av disse målingene da...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hifi funker fint uten en eneste måling .

    Målinger opprettholder hifinevrosene, alltid noe å nytt bekymre seg for ..hvilket vater er riktig feks…. Ja ja det beste blå er ikke vist her men men vinyl tillater mer målinghysteri enn noe annet medium, greit for oss som ikke hører forskjell på en Rega Carbon og en MC , men når jeg tenker meg om hørte jeg forskjell på dem , såvidt . Som kjent bryr jeg meg lite om musikk og lyd , Hifi er bare en arena å nerde på. Hadde det jeg hatt bedre fysikk hadde det vært Tempo mopeder og scootere jeg hadde målt på. Fortsatt god helg alle sammen og en målefri søndag
    899992C5-F82F-4139-99B7-6B9144169FCD.jpeg
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    For meg er måling en rettesnor som jeg kan arbeide videre med.
    For flere år siden når jeg fikk mitt første målesystem, ble jeg
    en ivrig målemann. Tok tid før jeg skjønte alle målinger.
    Etter en tid begynte jeg å «hjelpe» kamerater med målinger.
    Trenger hjelp selv nå, fordi jeg har gått over til Apple.
    PC’n rører jeg aldri mer.😄
    ifbm. målinger hjemme hos venner,fikk jeg meg en real
    lærepenge.
    Mine venner hadde spilt musikk i mange år,og var stort sett
    tilfreds med tingenes tilstand.
    Etter at de hadde sett målingene.
    Sluttet de å spille musikk. Jeg hadde greid å drepe deres
    musikkglede ved målinger som jeg idag vil melde som
    gjennomsnittlige.
    Etter å ha drept musikkgleden til noen av mine gode venner,
    har jeg helt sluttet med målinger hos andre.
    Jeg er fortsatt gode venner med mine kompiser som mistet
    gløden etter musikk.
    Min lærdom etter dette har blitt:
    Ikke begyn med målinger hos andre hvis de ikke har muligheter
    for å gjøre noe med akustikken i framtida.😎
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Vater for platespiller.jpg


    :)
    Gulv i vater.jpg

    Gulvet ser ut til å være i vater. Snekkeren brukte laser når han la nytt gulv etter vannskaden. Så appen kan være å stole på. Bruker den når jeg er på bobiltur!


    Det går ann å prøve denne appen. Det er vel helst avbalanseringen av armen og antiskating som har størst betydning.Plinth må også stemme overens med platetallerken og arm. Ikke lett å vite hva som er riktig forhold. Man må også stole på produsentene ;) Det blir mange bekjymringer av dette. Da er det ørene som må avgjøre :)
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 905705

    :)
    Vis vedlegget 905718
    Gulvet ser ut ti lå være i vater. Snekkeren brukte laser når han la nytt gulv etter vannskaden. Så appen kan være å stole på. Bruker den når jeg er på bobiltur!


    Det går ann å prøve denne appen. Det er vel helst avbalanseringen av armen og antiskating som har størst betydning.Plinth må også stemme overens med platetallerken og arm. Ikke lett å vite hva som er riktig forhold. Man må også stole på produsentene ;) Det blir mange bekjymringer av dette. Da er det ørene som må avgjøre :)
    Hva heter appen?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Den heter ''Bubble Level galaxy'' Den passet også fint til platespiller synes jeg.
    Takk! Og der innser jeg at kameraet stikker ut bakpå telefonen. Funker dermed særdeles dårlig som vater.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har selvsakt orginalt plastcover som passer til telefonen. Da stikker ikke linsene ut :) Helt plant!
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Mobil Vater.jpg

    Kan ikke bruke noe skinnhylster nei. Et helstøpt plastcover som dette. Appen fungerer som en valig vater. Ikke annen kalibrering enn at allt blir i vater når du justerer føtter for spiller, eller plate/møbel som spilleren skal stå på er i vater. Jeg har både i pose og sekk :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vis vedlegget 905762
    Kan ikke bruke noe skinnhylster nei. Et helstøpt plastcover som dette. Appen fungerer som en valig vater. Ikke annen kalibrering enn at allt blir i vater når du justerer føtter for spiller, eller plate/møbel som spilleren skal stå på er i vater. Jeg har både i pose og sekk :)
    Originalcover her også, men kameraene stikker fortsatt ut.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nei og nei, går ikke an! I det minste ga jeg opp med hensyn til azimuth, bare spilte en 16kHz tone fra Tacet og da kurven ikke tiltet og begge kanaler var ekstremt like tok jeg meg en pils og mente jobben var gjort. Holder fortsatt øye med beltet jo!
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Har kalibreringsfunksjon, men er off hvis jeg snur telefonen 90°. Hjelper lite da.
    Med et ukalibrert vater kan man allikevel vatre opp en flate, eller egentlig en linje i flaten. Man må bare snu vateret 180° og justere til avviket er det samme begge veier. Så kan man kalibrere vateret. Burde funke også for din telefon.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nei, og jeg stilte ikke et spm, bare kom med selvsagtheter som du gjorde.

    Da foreslår jeg at du bruker ignore-funksjonen slik at du slipper å lese selvfølgeligheter og selv skrive selvfølgeligheter formulert som spørsmål.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn