Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vet ikke hva du surrer med jeg, det er både hørbart og målbart mer støy på D

    1679653608397.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så det er ingen måte å få mer gain fra riaa til forsterker via mc?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.723
    Antall liker
    14.343
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @HoJ
    Ligger et par Parks Audio Puffin ute på brukten. Der har du alt du trenger for et bekymringsløst liv med vinyl. Regner med at den også kan trakte kaffe til deg om et par fastvareoppdateringer.
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Ah... MM er opptatt... Hadde ønsket å forsterke gain fra mc som skal brukes på mc-inngang. Da blir denne lagt ut for salg.
    Alle, iallefall nesten, mc step ups forsterker mc signalet så det kan brukes i en mm inngang.
    Trenger du høyere gain fra mc inn i mc inngangen så er løsningen en mc med høyere output.
    De (flest)kommer i alt fra 0.1 mv og til 0.6 mv.
    Justerbare step ups kan derfor ofte justeres fra typisk 60db til 72 eller deromkring

    Redigering, En mc inngang på en forsterker kan ofte justeres mellom 60 - 72 en
    Mm inngang typisk rundt 40db+ step ups gir gjerne et sted mellom 15 og 30 en.
    Begynner å bli teknisk dette, om du ellers er fornøyd med hvordan det låter så er ikke volum knappen dum nei.
    Bruk heller penga på noen skiver eller en god flaske vin!
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, så da er løsningen ny mc...
    Da vrir jeg heller litt ekstra på volumknappen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan ta en enkel test med et par spor som du postet så er det kjent lyd fra ditt eget oppsett.....og se hvordan det slår ut i ditt Spectrum.
    Vet ikke hva du preiker om jeg? Du la ut noen spor, hva faen har det med mitt å gjøre? Snakker vi forbi hverandre?

    Uansett stopper her, interessen er for lengst overstrukket. Vask og kos deg...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke råd til en slik til som jeg har - vi snakker om budsjett-anlegg her altså...
    Du kan vel klare deg med 2 ulike?
    Eller bare 1 stk. RIAA som har begge innganger(MC + MM) så skifter du med bryteren hva du skal spille med?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du kan vel klare deg med 2 ulike?
    Eller bare 1 stk. RIAA som har begge innganger(MC + MM) så skifter du med bryteren hva du skal spille med?
    Jeg har en med mm og mc, men nivået fra spiller med mc skulle jeg likt å ha høyere - altså mer gain.

    Lenco står på mm og music hall står mc.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, skulle ha reagert da du skrev du ønsket høyere forsterkning fra en mc, trodde du var klar over at en stepup må inn i MM inngang. En rca omskifterboks er kanskje løsningen, da velger du inngang før signalet sendes videre til MM input?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så det finnes ikke noe som kan forsterke en mc-pickup som sendes til mc-inngang?
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.191
    Antall liker
    12.716
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Så det finnes ikke noe som kan forsterke en mc-pickup som sendes til mc-inngang?
    Det er klart det går å lage ein forsterkar, men eg trur sluttresultatet hadde blitt ei degradering av signalkvaliteten sjølv om det hadde blitt pittelitt kraftigare.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da slår jeg meg til ro med dette... rothwell mc1legges ut når jeg kommer hjem fra Hellas.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Mc pickup velges ut fra riaa sine muligheter, eller andre veien, har du ikke nok gain er én av de to feil. Ifi Zen eller Mini Basis eller andre vil fikse gain problemet, eller en annen pickup. En High Output mc går inn i MM inngangen, samme med signalet fra en stepup. Hvilken pickup bruker du? Hva er riaa sin følsomhet på MC og hvilke justeringer er mulig på MC? Hva er utgangssignalet på pickup?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Prøv din PTGII med Rothwell og inn i MM, tror du vil bli overrasket. Jeg valgte Rothwell MCL med min, nivå ca samme som med cd. Med MC1 har du da ca 3,2mv inn i MM, jeg har ca 6mv.
    Med denne pickup inn i min mc inngang, følsomhet 0,5mv er lyden virkelig dårlig, jeg mener skikkelig dritt! Min riaa er en billig MF sak jo....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    I en ideell verden burde alle kilder gi likt lydvolum.
    Det er sjelden slik.
    Finnes rett nok noen forsterkere der du kan presette volum ut fra kilde.

    Mitt problem går mere på at bestemor snakker alt for høyt,
    ja hun skriker noen ganger
    Hun derimot mener jeg snakker lavt og mumler noen ganger.
    Men, ain't no cure, må leve med det.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Prøv din PTGII med Rothwell og inn i MM, tror du vil bli overrasket. Jeg valgte Rothwell MCL med min, nivå ca samme som med cd. Med MC1 har du da ca 3,2mv inn i MM, jeg har ca 6mv.
    Med denne pickup inn i min mc inngang, følsomhet 0,5mv er lyden virkelig dårlig, jeg mener skikkelig dritt! Min riaa er en billig MF sak jo....
    Mulig, men jeg har en annen spiller på mm. Gidder ikke å bytte kabler når jeg skal bytte spiller. Jeg bruker begge spillene hver dag.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Mulig, men jeg har en annen spiller på mm. Gidder ikke å bytte kabler når jeg skal bytte spiller. Jeg bruker begge spillene hver dag.
    Som nevnt over, en RCA koblings boks kan være en løsning.
    Da kan begge gå på samme forsterker inngang.
    Og som @niels skriver, kanskje Rothwell MCL hadde passa din pu bedre.
    Jeg kjøpte en hos NAT for et par hundrelapper
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, en rca omskifter boks kunne kanskje løse det, da velger du på denne inngangssignalet, fra en av de to platespillere, og det går videre til forsterker/riaa.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det i så fall nok en nedis i systemet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Prøv din PTGII med Rothwell og inn i MM, tror du vil bli overrasket. Jeg valgte Rothwell MCL med min, nivå ca samme som med cd. Med MC1 har du da ca 3,2mv inn i MM, jeg har ca 6mv.
    Med denne pickup inn i min mc inngang, følsomhet 0,5mv er lyden virkelig dårlig, jeg mener skikkelig dritt! Min riaa er en billig MF sak jo....
    Hos meg låter at 33 ptg/ii fantastisk i mc-inngangen, men som sagt - litt lav gain.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Det kan da ikke være et så stort problem å benytte volumkontrollen når du bytter kilde?
    Og om mc inngangen låter fantastisk, hvorfor styre med en stepup
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det kan da ikke være et så stort problem å benytte volumkontrollen når du bytter kilde?
    Og om mc inngangen låter fantastisk, hvorfor styre med en stepup
    Jeg har ikke sagt at det er et stort problem.... Men jeg ønsket mer gain på mc....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Jeg har ikke sagt at det er et stort problem.... Men jeg ønsket mer gain på mc....
    Det korte svaret er da: en stepup med mere gain inn i mm inngang, eller en mc pickup med mere gain, eller en forforsterker med større mc gain enn den du har.
    Vi her i tråden " creme de la creme" av analog vinyl fantaster har dessverre ikke bedre råd å gi deg.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Syns det funker greit med SL-1200G og AT33 Shibata. Men ser jeg helt klart har fusket med en av de viktige testene etter justering.

    Det kommer fram et stykke ut i videoen at han har solgt haifai. Og jaggu tror jeg at jeg hadde kjøpt denne spilleren av ham etter en slik demostrasjon :) Bare hør hvordan han selger inn tonearmen.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Så det finnes ikke noe som kan forsterke en mc-pickup som sendes til mc-inngang?
    Har bare skummet gjennom her.
    Første bud er å finne ut hvor galt det er.
    Eller hvor stor forskjell.
    Kanskje det enkleste vil være å redusere den som har for høyt nivå?
    Jeg regner med at det ikke er noe direkte galt med nivåene.
    Bare et ønske om å få de helt like.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke hva du preiker om jeg? Du la ut noen spor, hva faen har det med mitt å gjøre? Snakker vi forbi hverandre?

    Uansett stopper her, interessen er for lengst overstrukket. Vask og kos deg...
    Du postet et par spor med Billie Jean og det ene er digitalt og det andre er fra Vinylen din.
    Nivået er litt høyt i mitt Spectrum, men justerte ned til 54% i runde 2 og sekvensen satt du til 45 sek.

    Hvordan ser disse opptakene ut med ditt Spectrum ?

    Digital_Vinyl_BJ_240323_II.jpg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du postet et par spor med Billie Jean og det ene er digitalt og det andre er fra Vinylen din.
    Nivået er litt høyt i mitt Spectrum, men justerte ned til 54% i runde 2 og sekvensen satt du til 45 sek.

    Hvordan ser disse opptakene ut med ditt Spectrum ?

    Vis vedlegget 905125
    Hva har dette med din platevasking å gjøre?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.940
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Med 1, 2 og tre av så fungerer Rothwell, kan jeg gjøre det slik?
    Får ikke mer gain uten Rothwell, men med den så hjelper det betraktelig.
    Vis vedlegget 904957
    Der er noe rart med download av manual, jeg får ikke opp side 2 her. Uansett, switch 1,2, og 3 har med belastning av mc å gjøre, for gain det er de neste men ja, du har slått på alt. Ser i en test de klager litt på at forsterkning med flytting av dip ikke endrer seg mye og de savner ooomph. Med 0,35mv i følsomhet og maks 60db i gain er du vel i grenseland, jeg ville gjerne du skulle prøve MC1 inn i MM inngangen bare for moro skyld. Igjen, jeg valgte MCL pga mye mer gain, dvs veldig mye dynamikk, detaljer og liv i forhold til MC1 som jeg også prøvde før kjøp. https://www.studio-hifi.com/images/XM3_Hi-Fi News 2017-05 UK.pdf
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Der er noe rart med download av manual, jeg får ikke opp side 2 her. Uansett, switch 1,2, og 3 har med belastning av mc å gjøre, for gain det er de neste men ja, du har slått på alt. Ser i en test de klager litt på at forsterkning med flytting av dip ikke endrer seg mye og de savner ooomph. Med 0,35mv i følsomhet og maks 60db i gain er du vel i grenseland, jeg ville gjerne du skulle prøve MC1 inn i MM inngangen bare for moro skyld. Igjen, jeg valgte MCL pga mye mer gain, dvs veldig mye dynamikk, detaljer og liv i forhold til MC1 som jeg også prøvde før kjøp. https://www.studio-hifi.com/images/XM3_Hi-Fi News 2017-05 UK.pdf
    Får opp alle tre sidene jeg...
    Jeg har en rca-switch som jeg kan teste i morgen, da går begge platespillerne inn på mm på riaa.

    Fant ut at jeg har for korte rca-kabler fra switch til Minidsp... Så den testen må drøye, eller jeg kan teste at-33 ptg/ii til mm, men får ikke brukt begge to.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn